PDA

Vis full versjon : Bygge motor i sommer!



gl740turbo
02/06/10, 20:35
Heisann!

Skal bygge motor i sommer og skal da handle alt som trengs.

Kan dere hjelpe meg med å lage huskeliste for hva jeg trenger? :P


Smidde stempler

H-råder

Skikkelig toppakning

Høyeffekts oljepumpe

Topp bolter

Bolter til bunndel

Grenrør

Turbo

Innsug med gasspjeld og fuelrail

Justerbart kamdrev

Dyser

Datasprut

Pakningsett motor

Lagre til motor

Tremec tko 600 med svinghjul, clutch og clutch-hus

531-topp

Pressede oljeslanger tur/retur for turbo

Portbar pakning mellom topp/grenrør og stålpakning mellom turbo/grenrør

Deler og flenser til å lage downpipe

Nødvendige silikonslanger og trykkrør

Intercooler

Slangeklemmer til trykkrør

Wastegate med nødvendige rørdeler



Glemt noe jeg må fylle på? glemmer alltid noe i farten tror jeg ;)

ChrML
02/06/10, 20:58
- Pressede oljeslanger tur/retur for turbo
- Portbar pakning mellom topp/grenrør og stålpakning mellom turbo/grenrør
- Deler og flenser til å lage downpipe
- Nødvendige silikonslanger og trykkrør
- Ny intercooler?
- Slangeklemmer til trykkrør, vil anbefale T-bolt klemmer. Fås kjøpt billig fra eBay i rustfritt.
- Wastegate med nødvendige rørdeler

Sikkert noe mer og som jeg ikke kommer på i farta. Greit å få ned alle småtinga på lista og så man kan planlegge akkurat det man trenger til alt og få tak i alt billigst og best mulig på forhånd. Da har man mer oversikt over hvor mye penger man trenger og, for det går MYE penger på småtteri! :D


Sikker på at du vil ha 531 topp forresten? Den er ganske oppskrytt igrunn. Kanskje bedre å kjøpe en 530 topp, porte den og sette i store ventiler. Evt kjøpe en ferdig topp med alt det for ca 7500 SEK.

gl740turbo
02/06/10, 21:02
- Pressede oljeslanger tur/retur for turbo
- Portbar pakning mellom topp/grenrør og stålpakning mellom turbo/grenrør
- Deler og flenser til å lage downpipe
- Nødvendige silikonslanger og trykkrør
- Ny intercooler?
- Slangeklemmer til trykkrør, vil anbefale T-bolt klemmer. Fås kjøpt billig fra eBay i rustfritt.
- Wastegate med nødvendige rørdeler

Sikkert noe mer og som jeg ikke kommer på i farta. Greit å få ned alle småtinga på lista og så man kan planlegge akkurat det man trenger til alt og få tak i alt billigst og best mulig på forhånd. Da har man mer oversikt over hvor mye penger man trenger og, for det går MYE penger på småtteri! :D


Sikker på at du vil ha 531 topp forresten? Den er ganske oppskrytt igrunn. Kanskje bedre å kjøpe en 530 topp, porte den og sette i store ventiler. Evt kjøpe en ferdig topp med alt det for ca 7500 SEK.

Har 531 topp, alu intercooler, trykkrør og wastegate :D Men var iallefall noe jeg hadde glemt

gl740turbo
06/06/10, 15:15
Noen som kommer på noe mer jeg har glemt eller bør kjøpe i tillegg?

940pearl
06/06/10, 16:21
Justerbart kamdrev muligens?

gl740turbo
06/06/10, 16:22
Justerbart kamdrev muligens?

Jepp, det hadde jeg glemt :)

TeamBørnOut
06/06/10, 16:28
blokk som skal bores, hones. stempler til denne blokka. ny kam aksel. olje, fett. måleplastikk. ting skal avballangseres før firmaene tar sommerferie? :D

gl740turbo
06/06/10, 16:39
blokk som skal bores, hones. stempler til denne blokka. ny kam aksel. olje, fett. måleplastikk. ting skal avballangseres før firmaene tar sommerferie? :D

En kjenning av meg som skal borre blokken, hone, kontroll måle osv når jeg har fått handlet stempler og råder så sommerferien er ingen hindring :P

SWR
11/06/10, 11:54
Hvorfor annen oljepumpe..? Skal du kjøre med 9000 rpm eller mye grovere klaringer enn normalt, dvs ha opp motoren annen hver helg?

gl740turbo
11/06/10, 15:05
Hvorfor annen oljepumpe..? Skal du kjøre med 9000 rpm eller mye grovere klaringer enn normalt, dvs ha opp motoren annen hver helg?

Alt skal handles for å være på den sikre siden. Jeg betaler heller 20000,- ekstra for at tingene tåler mer enn å bare kjøre på det som folk mener bør holde.

I min verden skal man være sikker på at det er godt nok.


Selvom jeg kjøper høyeffekts pumpe eller noe sånn så betyr det ikke jeg skal kjøre med mer enn hva jeg vet motoren tåler. Planen er å ha en driftsikker motor som kan brukes hver helg.

turb00le
11/06/10, 15:15
Høyeffektsoljepumpe er vel bare tull? Den er vel ikke mange kusehåra større enn den største b230 oljepumpa, med unntak av b234 saken som er ekstern.
Jeg skjønner heller ikke hvorfor du skal legge masse penger i en 8v når du første skal gjøre så mye. Du skal jo uansett bytta innsug og eksosmanifold. Pris for å gjøre i stand en 8v blir høyere enn å sette nedpå en 16v.

gl740turbo
11/06/10, 15:45
Alt blir kjøpt for 16v, men skal kjøre 8v topp i begynnelsen. Får ikke godkjent 16v i bilen min, så 16v topp blir også handlet sammen med ny flens til grenrør og innsug;) Bytte flensene når 16v toppen blir montert. Blir litt endringer men overkommelig :)

Vet folk ikke forstår dette, men sånn er det desverre bare!!

turb00le
11/06/10, 15:48
Du får ikke godkjent bilen med datasprut heller...
Det er ikke bare bare å modifisere innsug/grenrør for overgang fra 8 til 16v.
Mitt tips er å kjøpe en original turbomaskin i sverige, godkjenne bilen med den og selge den. Mulig å tjene noen få slanter også.

gl740turbo
11/06/10, 16:25
Du får ikke godkjent bilen med datasprut heller...
Det er ikke bare bare å modifisere innsug/grenrør for overgang fra 8 til 16v.
Mitt tips er å kjøpe en original turbomaskin i sverige, godkjenne bilen med den og selge den. Mulig å tjene noen få slanter også.

Har en orginal turbo maskin stående som er ny overhalt. Denne skal jeg ha i tilfelle biltilsynet stopper meg.

Er ikke de værste ombyggingene som må til for å gjøre om fra 8v til 16v grenrør og innsug når man har riktig verktøy. Og ikke minst kan tig sveise alu, rustfritt og svart stål :)

24516vtic
11/06/10, 16:51
må bytte stempel bla..

gl740turbo
11/06/10, 17:01
må bytte stempel bla..

Skal kjøpe 16v stempler for det kan brukes sammen med 8v topp ;)

Problemet er å finne en 16v topp tilsalgs. Finner nesten ingen tilsalgs akkurat nå, men høggere i sverige har sikkert til en fin sum? :)

SWR
11/06/10, 17:08
Alt skal handles for å være på den sikre siden. Jeg betaler heller 20000,- ekstra for at tingene tåler mer enn å bare kjøre på det som folk mener bør holde.

I min verden skal man være sikker på at det er godt nok.


Selvom jeg kjøper høyeffekts pumpe eller noe sånn så betyr det ikke jeg skal kjøre med mer enn hva jeg vet motoren tåler. Planen er å ha en driftsikker motor som kan brukes hver helg.

Du skal oftest ha klaringer for 200+ hk per hull for å trenge ei større pumpe... husk at trykket jo styres av regulatoren, ei større pumpe sender bare enda mer olje i retur til bunn - med mer "aeration" av olja som bivirkning - hvis du ikke kjører noen ALVORLIG grove klaringer på råder og bæring... Har du nok fløde igjennom den originale til at den ikke detter på trykket på topp hjelper en større pumpe ikkeno'.

Men jeg ser greia med å ha noe som er så overkill at det bankers holder... selv om jeg ikke ville begynt i den enden. :)

gl740turbo
11/06/10, 17:10
Du skal oftest ha klaringer for 200+ hk per hull for å trenge ei større pumpe... husk at trykket jo styres av regulatoren, ei større pumpe sender bare enda mer olje i retur til bunn - med mer "aeration" av olja som bivirkning - hvis du ikke kjører noen ALVORLIG grove klaringer på råder og bæring... Har du nok fløde igjennom den originale til at den ikke detter på trykket på topp hjelper en større pumpe ikkeno'.

Men jeg ser greia med å ha noe som er så overkill at det bankers holder... selv om jeg ikke ville begynt i den enden. :)

Er litt med det at jeg ikke vet hvor jeg komme til å ende:P Om det blir 400hk eller 1000hk tilslutt liksom. Derfor jeg kjøper overkill deler jeg vet kan brukes, men ser jo den at det ikke trengs før HØYE effektuttak

TeamBørnOut
11/06/10, 17:11
Høyflødespumpa sitter i FK FT maskinene orginal pga oljekjøling på stemplene. med 16v topp som har hydrauliske løftere ville jeg ihvertfall ikke kjørt med en orginal pumpe til eldre motor.
(regner med at du bygger på ei blokk med olje sprut som alle andre). greit å ikke nedgradere orginal oljepumpa da :)

gl740turbo
11/06/10, 17:15
Høyflødespumpa sitter i FK FT maskinene orginal pga oljekjøling på stemplene. med 16v topp som har hydrauliske løftere ville jeg ihvertfall ikke kjørt med en orginal pumpe til eldre motor.
(regner med at du bygger på ei blokk med olje sprut som alle andre). greit å ikke nedgradere orginal oljepumpa da :)

Har en fk motor og en ft ;) Begge med underspyling osv.

Planen er selvsagt å oppgradere for å få ting til å virke :)

Trenger en 16v topp som jeg kan levere til maskinering etterhvert for å bare ha den klar :P

TeamBørnOut
11/06/10, 17:25
Da har du jo høyflødepumpe orginalt :)

gl740turbo
11/06/10, 17:30
Da har du jo høyflødepumpe orginalt :)

Ja det er jeg klar over, men er som du sier når jeg evt setter på 16v topp vil den kanskje være akkurat kraftig nok og det vil jeg ikke. Jeg vil vite at oljepumpen jeg har fløder mer en bare akkurat nok.

Uten oljetrykk ryker alt for mye tid og penger, så betaler heller ekstra som sagt for en som er kraftig nok og litt til:P

TeamBørnOut
11/06/10, 17:35
Hvor skal du få tak i en bedre oljepumpe hen? tørrsump?

gl740turbo
11/06/10, 17:39
Hvor skal du få tak i en bedre oljepumpe hen? tørrsump?

Det er enda ikke bestemt, men trodde jo og håpet jo det fantes noe med mer fløde enn de som står i motorene orginalt?

For å være litt urealistisk selvom det kan bli realitet: Om jeg ender på 700hk med 16v topp bør jeg da kjøre tørrsump eller holder faktisk den orginale høyfløde pumpen?

TeamBørnOut
11/06/10, 17:42
jeg har ikke sett slike pumper. å oljepumpa er nok ikke selve hindringen heller. kanalene + oljekjølere og filter å sånt som vil hindre flødet litt.
har 0 erfaring med slike 700hks maskiner så det aner jeg ikke. men har man råd til 700hks volvo motor så har man sikkert råd til en tørrsump. det gir jo "roligere" olje :)

gl740turbo
11/06/10, 17:49
jeg har ikke sett slike pumper. å oljepumpa er nok ikke selve hindringen heller. kanalene + oljekjølere og filter å sånt som vil hindre flødet litt.
har 0 erfaring med slike 700hks maskiner så det aner jeg ikke. men har man råd til 700hks volvo motor så har man sikkert råd til en tørrsump. det gir jo "roligere" olje :)

Har sett litt på tørrsump så kan jo være det blir det. Handler ikke om å ha råd til det. Handler bare om prioriteringer:P

Reiser nok til sverige i sommer å handler alt på listen over, men får se om pengene nå strekker til alt. Er forsatt en del som må gjøres med blokken som også koster en del.

Betong fylle, borre, hone, plane osv. Ny veiv som jeg ikke vet hva blir ennå, men blir nok fastsatt når jeg handler stempler å staker. Porting og sliping av topp må også gjøres.

Ting tar tid, men satser på å være på hjul til neste sommer en gang

TeamBørnOut
11/06/10, 17:54
Kjøp en B234 blokk så har du jo alt klart. ny skrue til oljepumpa i bedre kvalitet en orginalt (de kan gå av). litt betong i toppenn av blokka så har du jo holdbar maskin til mye krefter. ikke 700 driftsikkre :D men ihvertfall 400-500:)

ChrML
11/06/10, 18:20
Skal kjøpe 16v stempler for det kan brukes sammen med 8v topp ;)

Problemet er å finne en 16v topp tilsalgs. Finner nesten ingen tilsalgs akkurat nå, men høggere i sverige har sikkert til en fin sum? :)
Det renner over av 16v topper i Sverige. Ta en liten kikk på Blocket. Hvis det ikke ligger noen der for øyeblikket så er det en svenske som lager ferdige 8v og 16v topper du sikkert kan kjøpe av.

gl740turbo
11/06/10, 18:22
Kjøp en B234 blokk så har du jo alt klart. ny skrue til oljepumpa i bedre kvalitet en orginalt (de kan gå av). litt betong i toppenn av blokka så har du jo holdbar maskin til mye krefter. ikke 700 driftsikkre :D men ihvertfall 400-500:)

Orker ikke handle mer blokker nå:P Har 2 komplette motorer nå så bygger på en av de;) Snakket med høgger om orginal 16v topp nå og var overrasket over prisen på de. Sendte akkurat melding med en som skulle ha 8000,- for en stander topp privat uten noe garanti. Måtte bare le litt når han sa prisen, men kanskje noen får så mye for de?

gl740turbo
11/06/10, 18:24
Det renner over av 16v topper i Sverige. Ta en liten kikk på Blocket. Hvis det ikke ligger noen der for øyeblikket så er det en svenske som lager ferdige 8v og 16v topper du sikkert kan kjøpe av.

Navn og nummer takk? :D Send på PM ;)

turb00le
11/06/10, 19:56
Skal ikke være noe problem med å kjøre 16v topp med mekaniske løftere på ei std FT/FK oljepumpe sammen med turbo og underspyling. Det ekstra forbruket du får i en 16v topp pga den ekstra kammen er minimal ville jeg tro. Hvis det samtidig skal brukes en kulelagerturbo er det jo ikke noe problem, de skal jo omtrent ikke ha olje.
Sånn ang motorene så tror jeg kanskje jeg ville vurdert å holde meg mellom 4 og 500hk. Det virker som om at maskiner som går på den effekten holder omtrent uendelig hvis de er skikkelig bygd. Mens de som tyner strikken stort sett bare får ting til å ryke uansett.

gl740turbo
11/06/10, 23:37
Skal ikke være noe problem med å kjøre 16v topp med mekaniske løftere på ei std FT/FK oljepumpe sammen med turbo og underspyling. Det ekstra forbruket du får i en 16v topp pga den ekstra kammen er minimal ville jeg tro. Hvis det samtidig skal brukes en kulelagerturbo er det jo ikke noe problem, de skal jo omtrent ikke ha olje.
Sånn ang motorene så tror jeg kanskje jeg ville vurdert å holde meg mellom 4 og 500hk. Det virker som om at maskiner som går på den effekten holder omtrent uendelig hvis de er skikkelig bygd. Mens de som tyner strikken stort sett bare får ting til å ryke uansett.

Takk for tipset, godt mulig jeg setter grensen til 400-450hk ;)

gl740turbo
12/06/10, 17:42
Har sett litt på motorpakkene til kimmit.

Vanskelig å velge hva man skal gå for egentlig, men synes det er litt dyrt hos kimmit?

Sett på den med autoverdi råder, men den var kun med 8v stempler og den andre var med kimmit råder å var 6000,- billigere.


Hos Sten Parner har jeg fått en ganske bra pris, men vil høre litt hva folk mener først!

SWR
12/06/10, 18:03
Ikke så rart i at AutoVerdi-rådene koster mer enn andre greier... de er rimelig skuddsikre..

gl740turbo
12/06/10, 18:55
Ikke så rart i at AutoVerdi-rådene koster mer enn andre greier... de er rimelig skuddsikre..

Det vet jeg jo, var ikke det som var poenget her. Tenkte mer på om det er verdt den summen i forhold til hva man får? Ikke bare på den pakken med autoverdi rådene, men gjenerelt sett alle.

Sten Parner sa iallefall at delene hans var holdbar til over den effekten jeg spurt etter og jeg sa 700hk ++ til han så det vil si at det han selger tåler mere enn det og er billigere enn andre forhandlere.

Noen her som har erfaring med SPM sine motordeler og kunskaper?

TeamBørnOut
18/06/10, 07:12
Kontrollmål alle delene nøye før du monterer de (Jada, man skal dette med alt man putter i en motor. men noen gjør ikke det :)).
Det er noen tusen folk som kjører med delene hans. det hender man leser et å annet negatift innlegg. men ofte er dette enkle feil som folk har gjort selv eller mangler..

Kunnskapen om volvos rødblokk mangler han ikke. Han er en flittig jævel som har utviklet å prøvd mye rart!

gl740turbo
19/06/10, 00:39
Kontrollmål alle delene nøye før du monterer de (Jada, man skal dette med alt man putter i en motor. men noen gjør ikke det :)).
Det er noen tusen folk som kjører med delene hans. det hender man leser et å annet negatift innlegg. men ofte er dette enkle feil som folk har gjort selv eller mangler..

Kunnskapen om volvos rødblokk mangler han ikke. Han er en flittig jævel som har utviklet å prøvd mye rart!

Kontrollmåling og vektjustering skal noen som har god peiling få ta seg av slik at alt er 110% ;)

Men da blir det sverige tur om noen uker :) Pengene er satt vekk til deler :P

SWR
19/06/10, 11:26
All kontrollmåling etc som må til på en seriøs motor tar en god stund... og det er faktisk ofte grunnen til rundt 1/5-del av arbeidskostnaden på en motor. Blir noen timer med bare det... :)

gl740turbo
19/06/10, 12:59
Har gode kontakter som skal ta arbeidet så kostnaden får vi bare ta som det kommer. Vil nok ta en del tid ja, men jeg har god tid sålenge jeg får kjøpt det meste av deler nå i sommer. Satser å få bilen klar til neste sommer eller september neste år ;)