PDA

Vis full versjon : problem med forsterker,går i nødmodus



johnjo
24/10/13, 13:31
hei.anlegget sitter i en volvo 850.

problemet er at forsterkeren går i protection modus av og til når jeg spiller musikk i bilen,dette skjer mest når bilen står på tomgang og kjører på veien,men nesten ingenting når det er bare anlegget som står på mens bilen er av.jeg har hatt anlegget i nesten 1 år nå,men dette har begynt nå i det siste..jeg spiller ikke så veldig høy bass syns jeg da,men det går fortsatt i protection modus,men det kommer at etter noen sekunder.hvis jeg hører gått etter så høres det ut som basserne skurer litt..kan det hende at forsterker utgangen er ødelagt eller om subberne er sprengt?

forsterkeren er en Boss monoblock klasse D 1 kanal på 5000watt
spilleren er jeg litt usikker på,det eneste jeg vet at det er en pioneer 2-din spiller
har 2 12" bassere som heter Targa på 2500watt hver....jeg bruker en 35mm tjukk strøm og jordingskabel.

noen som har vært borti dette før som kan komme med noen forslag,er litt kjett når bassen kutter.

mvh john

850GLTsilver
26/10/13, 09:13
Batterispenning? Status på batteri og ladesystem?

Mitt tips går på at batteriet ditt er i ferd med å sulfateres.

johnjo
27/10/13, 12:07
Batterispenning? Status på batteri og ladesystem?

Mitt tips går på at batteriet ditt er i ferd med å sulfateres.

hva menes med å sulfateres?

batterispenningen er ganske bra tror jeg.den ligger på rundt 14 volt mens jeg kjører

850GLTsilver
27/10/13, 15:23
Når batterier ikke får god nok ladning begynner blyet å reagere med svovelsyra, og det dannes blysulfat som felles ned i bunnen av batteriet.
Idet denne avfellingen når opp til platene, kortsluttes den cella og batteriet kan ikke lengre oppnå full effekt.
Dette merkes først og fremst ved at bilen kan bli vanskelig å starte, men også ved at spenningen på batteriet synker en del ved tomgang.
Normalt skal regulatoren klare å dra opp ladespenningen også ved tomgang, men med et sulfatert batteri vil dette ikke lykkes.

14V under vanlig kjøring høres greit ut.

Disse forsterkerne vil veldig gjerne ha bra med strøm, og på tomgang så er det ikke alltid slik at det er tilstrekkelig tilstede.
Da er alfa og omega at batteriet er tipp topp, og at man sørger for å dempe strømforbruket når man står og dundrer på tomgang.
Er tross alt først ved Ca 2-3000Omdr. dynamoen yter fullt ut hva merkestrømmen på den sier.

johnjo
28/10/13, 11:30
fikk prøvd ett annet batteri i dag,men det ble ingen forskjell..forsterkeren går fortsatt i protection mode...noen som har noen flere tips?