PDA

Vis full versjon : lov å endre sporvidde på PV?



skarderud
23/10/13, 17:40
la denne inn på et annet sted på forumet, men kan jo legge det her også:)




driver å planlegger oppussing av en 444 pv.

standen er sånn den gjerne er etter 25-30 år på en låve

jeg har et 240 hjuloppheng jeg lurer på å sette på, med mcpherson og skiver rundt om.

sporvidden på 240 er 1420mm foran, og 1350mm bak, med 25 i offsett på felga.

største godkjente sporvidde på pv/duett er 1310 foran og 1330 bak (offsett 17,5)

noen som har noen erfaring med å bygge om og få det godkjent?
vet det er en vanlig ombygging i sverige å bruke 140 forstilling (1350mm) med 20mm ET.

hvordan er det å endre innfestinga av fjørbeinet f.eks.

mvh eirik

Ola Hagen
24/10/13, 17:21
Jeg snakka med en som heter per erik som jobber på østli som kan utrolig mye om gammel volvo og ny volvo. Jeg har selv en 66modell duett, og jeg er lei trommel bremser som ikke er så spes morsomme med en litt trimma b20. Han sa det bare var å bytte aksel, før en viss årstall var det ikke så nøye, og spor vidde var ikke BT så opptatt på disse gamle bila.

kimove
25/10/13, 15:32
Er den førstegangsregistrert før 1960/61 så kan du gjøre omtrent det du vil da den er frikjent for EU kontroll, og det at kravene i den tiden ikke var rare greiene :p

Daniel V
28/10/13, 23:41
Du kan jo evnt ta deler fra Amazon. Henrik V.S her på forumet kjøpte seg jo en PV i mai i fjor. Den var svenskimport, og fikk mangler på ujevne bremser, og alle vet jo hvor vanskelig det kan være å få 4 tromler til å bremse likt som de skal :p Bilen ble bygget om med Amazon skivebremser, og det gikk rett gjennom hos Statens Vegvesen uten en merknad! :) Bremset 100 % likt foran! :)

Blir en helt annen bil med Amazon skivebremser! :)

Her er tråden til Henrik forresten:

http://forum.vccn.no/showthread.php?39062-Henrik-V-S-Volvo-544-PV-1962

skarderud
04/11/13, 21:16
takk for svar!

bilen er vel en 56 modell, så da er det fritt fram? må vel få notert litt ombygging i vognkortet uansett, så det ikke blir problemer ved evt uhell.

om man kjører med 140 eller 240 oppheng er vel samma, da bilene er rimelig like uansett.
skal bygge en fin bruksbil, så da vil man jo ha litt bedre egenskaper både på bremser, hjuloppheng og motor:)

har en ft/fk motor stående, hva bør gjøres for å få denne i bilen? tenkte jeg skulle rådføre meg med risløkka og få evt godkjenninger på dette før jeg begynner.

kimove
05/11/13, 09:47
takk for svar!

bilen er vel en 56 modell, så da er det fritt fram? må vel få notert litt ombygging i vognkortet uansett, så det ikke blir problemer ved evt uhell.

om man kjører med 140 eller 240 oppheng er vel samma, da bilene er rimelig like uansett.
skal bygge en fin bruksbil, så da vil man jo ha litt bedre egenskaper både på bremser, hjuloppheng og motor:)

har en ft/fk motor stående, hva bør gjøres for å få denne i bilen? tenkte jeg skulle rådføre meg med risløkka og få evt godkjenninger på dette før jeg begynner.

I følge mannen på BT fauske er det visst fritt fram ja :) Den er jo i tillegg fritatt for EU kontroll i all framtid :)
Bedre egenskaper på hjuloppheng og bremser er et must ja :p denne har vel en-krets bremsesystem og 6volts anlegg originalt ?

Btw, denne har jo A-arms oppheng. Da finnes det mye i "mustang 2" som skulle være enkelt å tilpasse til ramma :)

Cpt Tuttle
30/12/13, 21:53
Hallå, stopp, stanna. ;)

Det där är ingen Amazonframvagn. Det finns heller ingen anledning att byta till en sådan.
Skivorna är mer eller mindre bolt on från Amazon till PV, rätt på PV-spindlarna.
Tro inte heller på allt svammel man hör om att man skall använda Amazonspindlar - för det GÅR inte. PVn använder spindelbult medans Amazon har kulbult.

Skall man byta framvagn så är det bättre att ta en från 140 - den passar nämligen betydligt bättre än Amazonens, och den är inte sämre konstruktionsmässigt på något vis. Att borra om nav och skivor till PVns 4½" bultcirkel för att slippa 140ns konstiga 4 1/4" cirkel är heller inga problem.

Jag vet inget om hur det är med att få saker godkända i Norge, men i Sverige är det så att spårvidden följer axeln och inte bilen. Är det det minsta sunt i huvudet på de som skrivit bestämmelserna, så är det väl likadant där. Det har ju ingen större betydelse hur stor spårvidd det är under bilen så länge skärmarna täcker det - däremot så ökar ju belastningen på hjullager om man ändrar ET (och därmed spårvidd) från originalet.

Vill du bara ha skivbromsar på bilen så rekommenderar jag att ta bromsarna från en Amazon.
Vill du ha kulbultsframvagn för att slippa spindelbultar, så ta hela framvagnen från en 140, gärna styrsnäckan med för att slippa kamikaze-rattstången på PV.

Ser ingen anledning att börja krångla till det med Mc Pherson-elände eller delar från en viss amerikansk hårfrisörskebil. ;)

Professor Dremel
10/03/16, 17:19
la denne inn på et annet sted på forumet, men kan jo legge det her også:)




driver å planlegger oppussing av en 444 pv.

standen er sånn den gjerne er etter 25-30 år på en låve

jeg har et 240 hjuloppheng jeg lurer på å sette på, med mcpherson og skiver rundt om.

sporvidden på 240 er 1420mm foran, og 1350mm bak, med 25 i offsett på felga.

største godkjente sporvidde på pv/duett er 1310 foran og 1330 bak (offsett 17,5)

noen som har noen erfaring med å bygge om og få det godkjent?
vet det er en vanlig ombygging i sverige å bruke 140 forstilling (1350mm) med 20mm ET.

hvordan er det å endre innfestinga av fjørbeinet f.eks.

mvh eirik

Om du søker om ombygning til ombygningsgruppa hos Biltilsynet på Riisløkka kan du få slikt godkjent og ført inn i vognkortet. De tillemper nå de ordningene som gjelder i Sverige. Bestill gjerne byggehåndboka hos SFRO i Sverige. Der kan det leses mye om hva som gjelder. Den som vil bygge om PV / DUETT gjør det mye lettere for seg selv ved å velge 140-/160 forstilling. Jeg ser denne tråden er gammel, men kan være av interesse for noen likevel.