PDA

Vis full versjon : Dieselvarmer Volvo V70,Pris på Service



waterboy
23/10/13, 17:20
Har Dieselvarmer på en 2005 Mod. Volvo V70 D5, denne har sluttet å fungere,er helt død. Det startet med ulyd i brenneren,akkurat som ett dårlig lager,om jeg skulle forklare lyden. Nå får jeg altså ikke start på den mer. Jeg har fått en pris hos Volvo verksted,5275,- Kroner,da bytter de brennerinnsatsen,og det er inkludert arbeidstimer. Er dette en grei pris jeg har fått? Bare delene er visst ca 2500-3000,- kroner. Dette er pris fra Volvo verksted i Norge. Lurte også på om noen vet hvor lang garanti de gir på delene,jobben som er utført?

FolloAuto
23/10/13, 18:16
Ny brennerenhet hos Volvo ligger på ca 3200 kroner mener jeg å huske.

Du kan spare 2000 kroner på å ta av støtfangeren selv og bytte innmaten i brenneren. Om du har noe mekanisk innsikt, vil du bytte denne på 1 time uten problem.
Du kan også få lest ut feilkoder, da vet du på forhånd hvilken del som er gåen og kan byttes. Viftemotorer, spredere, vannpumper o.l selges løst, både hos Volvo og på diverse nettbutikker :)

Her er en how-to, og den tar også for seg hvilket verktøy du trenger.
http://forum.vccn.no/showthread.php?54368-Dieselvarmer-overhaling-reparasjon-V70N-2004-D5-DIY

waterboy
23/10/13, 18:28
Hei FolloAuto! Denne brennerenheten,vet du hva den inneholder,hvilke deler som byttes ut? Byttes det viktigste som kan gå feil,istykker inni brenneren? Noen som vet noe om garanti på jobben som utføres av Volvo,12 mnd eller? Kan sikkert klare denne jobben selv,men må vel også til Volvoverksted for å få slette,nullstille den?

cortinaterje
23/10/13, 18:39
Mest sannsynlig er det viftemotoren og/eller spreder-rotoren som har løsnet inni der. Hvis så, kan du mest sannsynlig fixe dette mye billigere om du kan gjøre det selv. Sprederen koster noen hundrelapper om du finner ut at den må ny. Er viftemotoren ødelagt så mye at den ikke kan skrues inn igjen må du kjøpe de delene volvo foreslår her. dvs ny brennerinnsats til 2500-3000 NOKKER. Ellers finnes det alltids brukte deler.

Prisen du har fått for komlett fix er ingen upris. Garantien er trolig som andre garantier: Du finner ut hvor dårlig den er når du får bruk for den.

Jeg laget i sin tid en dieselvarmermanual som du kan ta en titt i: https://www.dropbox.com/s/11uzewr90xlxont/Dieselvarmer%20bytte%20komponenter%20manual%20arbe idskladder.xlsx

Jeg har også laget en ny og mer omfattende manual med bl.a. de bildene til Evert som Follo auto linker til. Den er ferdig men ikke scannet til pdf enda, skal se om jeg kan få lagt den ut når den er ferdig.

FroBe
23/10/13, 18:44
Reparasjonsmanualen for dieselvarmeren kan du laste ned her (https://www.dropbox.com/s/kefqqoxk4nn907w/Dieselvarmer%20bytte%20komponenter%20manual.pdf) fra Dropbox som en PDF-fil.

cortinaterje
23/10/13, 18:52
Reparasjonsmanualen for dieselvarmeren kan du laste ned her (https://www.dropbox.com/s/kefqqoxk4nn907w/Dieselvarmer%20bytte%20komponenter%20manual.pdf) fra Dropbox som en PDF-fil.

;) Den ja. Den nye er tre ganger så tykk.

waterboy
23/10/13, 19:03
Takker så mye for bra svar og vedlegg! Jeg får fundere litt til på hva jeg bestemmer meg for. Utifra den ulyden som var der vil jeg tippe på viftemotor eller sprederen,vannpumpen vil jeg tro er bra,bilen har kun gått 90000km.

FolloAuto
23/10/13, 19:47
Vannpumpe kan du tvangskjøre på 12v å sjekke om den går rundt. Sitter montert utenpå varmeren, i forkant. Jeg vil etter erfaring tro at det er viftemotoren din som har laget lyd.

Problemet er at ofte blir trykkutgjevnerene/sprederen tette i varmeren - slik at diesel sprutes rundt i hele kammeret, også opp på vifta og fører til havari.
Det kan og tenkes at spredertallerken din har falt av.

Men å få lest ut feilkoder er det beste å begynne med. Hvor i landet bor du? Det er alltids noen som kan lese ut feilkoder for deg :-)

waterboy
23/10/13, 20:35
Tror jeg vil gå for det tilbudet jeg har fått,sjekket også ett par Volvo verksteder i Sverige,de skulle ha ca 6000,- for samme jobben. Tror nesten de legger på litt ekstra når en nordmann ringer å spør om pris! Tar jeg verksted så leser de ut feilkoder også.