PDA

Vis full versjon : Bytte lager i bakaksling



HansOla
22/10/13, 19:21
Hei. HAr ett problem med bakakslingen min at opplagringa er utslitt.. Er det mye jobb/dyrt å bytte lagre og tetninger på diffen og pinjongen? Jeg har rasa 1041 aksingen min og må bytte til min gamle utslitte 1031 aksling igjen, derfor vil jeg overhale den før jeg mest sannsynlig setter inn truetrac diff. For originale nye lager passer på treutrac'en vel?

samaron
23/10/13, 16:03
Om du ikke har erfaring og ønsker det skal være 100% bra etterpå kan det bli mye arbeid. Mest sannsynlig må du ha nye shims, så det også må du nok påkoste. Veldig viktig å få klaringene helt på stell, ellers vil tannhjulene sakte spise seg opp og du får ulyder. Usikker på hva dette koster, men jeg betalte ca 2000kr for overhaling hos et Volvo verksted. Antagelig har ikke mekanikeren hatt peiling og nå har jeg klakkelyder, vibrering og konstant durelyd når jeg kjører. Ville anbefalt å finne tak i en gammel mekaniker som har peiling på gammeldagse bakhjulsdrevne drivverk og få vedkommende til å ta seg av det.

HansOla
23/10/13, 20:53
vel, kansje jeg skal kjøpe komplett nyoverhalt aksling fra bakaxel.se istede da? billigere det enn å kjøpe inn deler å få andre til å gjøre det. Hvilken utveksling er å fåretrekke forresten? 3.31 3.54 eller 3.73?

samaron
24/10/13, 21:30
Har selv kjøpt en bakaksling fra den siden. Har ikke byttet den enda, så kan ikke bekrefte om det er bra eller ikke. Har utvekslet en del e-poster med han som eier det, veldig hyggelig og imøtekommende kar. Virker som han har peiling på det han gjør også.

Utvekslingen kommer an på hva du ønsker. 3.31 gir lave turtall, men også daffere i akselerasjonen. 3.73 er jo da selvfølgelig motsatt. Du kan lese litt mer om utvekslingene på nettsiden her: http://bakaxel.se/index.php/guider#utvskillnad Selv valgte jeg 3.54 da det allerede var i bilen og antagelig er original utveksling for min bil.

HansOla
24/10/13, 21:49
Høres bra ut! Selv om jeg sansynligvis bare kommer til å kjøpe ny slyngdiff og nye lagre da :P Inntil jeg bytter til truetrac!

gl740turbo
24/10/13, 21:51
Mest sannsynlig ender du opp med å bytte lagre 2 ganger da for det er IKKE lett å få av lagre igjen hele :( Jeg har prøvd og endte med at lagrene delte seg i to og nye måtte kjøpes :(

HansOla
24/10/13, 22:44
ja, jeg er forberedt på å måtte kjøpe nye lagre igjen når truetrac skal inn ;P Har dårlige erfaringer med å dra av lagre igjen jeg også.. Enklest å kappe de av :P

gl740turbo
24/10/13, 22:52
Skal du bytte det som er av lagre, spennhylse og simering så koster dette fort over 3000kr og da kan du nesten bare kjøpe truetrac med en gang :)

Du finner alltid en diff å bare klaske i enn så lenge ;)

HansOla
25/10/13, 15:02
Er det mer enn bare to lagre på selve diffen altså?

gl740turbo
25/10/13, 18:01
Er det mer enn bare to lagre på selve diffen altså?

2stk på selve diffen, men du bør bytte lageret på pinjongen og hjullagre om du skal få det 100%. Mange driter i dette, men ender opp med slakk i pinjong og mye klonking i understellet bak ;)

HansOla
25/10/13, 22:33
ja, det klakker å klonker i min gamle.... :P

samaron
26/10/13, 12:28
ja, det klakker å klonker i min gamle.... :P

Har du også mindre vibrasjoner og til dels høylytt durelyd ved akselerasjon eller når du slipper gasspedalen helt?

HansOla
26/10/13, 12:32
Har vel bare når jeg slipper gassen, om jeg husker rett. bytta den i fjor, så husker ikke helt. Men mulig det klakka litt hele tiden på slutten :P