PDA

Vis full versjon : Kan vi glemme DAB?



vikry
21/10/13, 20:29
DAB i bilen blir stadig mer aktuelt.

Samtidig er det et kjempeproblem for oss med litt eldre biler med integrert radio

Lenge trodde jeg at Volvo ville være på hugget og tilby en bytteløsning for oss med ikke helt nye biler. Bare skru ut den gamle HU-‘en og smokk inn med en ny enhet med DAB, og med alle funksjoner som rattstyring, telefon og GPS intakt.

Men nå vet jeg ikke, det ser ikke ut til at Volvo har tenkt å gjøre noe som helst bortsett fra å tilby DAB i nye biler. Det er forferdelig skuffende.

Vi som kjører Volvo eldre enn 5 år henvises til adapter i sigarettenner uttaket, en Harryløsning for markedets fineste og ofte dyreste biler som bare mangler revehale og wunderbaum i frontruta for å være komplett.

Bilradiospesialisten snakker riktig nok om en sømløs løsning for Volvo som skal være på trappene. Men det har de sagt i over et år nå, og intet skjer.

Men så dukker det opp nye toner. Den nye regjeringen er kanskje ikke like hypp på å få stengt FM båndet som Stoltenber regjeringen var.
Kanskje fortsetter FM på ubestemt tid.
Kanskje tvinges NRK til å tenke nytt om FM båndets framtid. Det er godt nytt.

Da tror jeg vi venter litt og ser hva som skjer. Følg med følg med.

850GLTsilver
26/10/13, 09:18
Nei, vi kan ikke glemme DAB.

Håpet er at vi kan glede oss med at FM-båndet vil bli brukt i overskuelig fremtid.

Stadig flere Europeiske land går nå i alle fall for å utsette nedleggingen av FM-båndet.
Vet Sverige har lagt det på is, Danmark også. Prøver å finne ut hva de lander på i Tyskland(Som jeg tror blir nøkkelen totalt sett)

Men DAB vil bli utbygd, og kan på mange måter sørge for at vi får bedre radio i bilen enn hva FM er i stand til i dag.
Vi kan regne med en viss reduksjon i dekning fra FM-båndet (dyrt å vedlikeholde alle disse senderne) særlig i grisglente strøk.
Der vil nok DAB ta en dominerende rolle etterhvert. (Lettere å dekke større områder med få sendere)

Virkelig en vinn-vinn-situasjon om så skulle skje i alle fall.

Og det er vel AUX-muligheter i disse integrerte radioene også vel?
Ikke så elegant som å fått det inn på originaldisplayet, men fungerer tross alt.