PDA

Vis full versjon : Trenger hjelp med diverse angående volvo 740...



Volvo740||2,3
02/06/10, 19:19
Har nettopp gått til innkjøp av en volvo 740 2,3 87 modell. Bilen har rullet 350 000 og fikk den for en beskjeden sum. Bilen er nettopp eu-godkjent, men har noen mangler. Jeg har lyst til å prøve å få den så strøken som mulig, så det er 3 ting jeg lurer på. Jeg er ganske så nybegynner når det kommer til bil, så håper på høflige svar :)


1.) Det var oljesøl rundt omkring på motoren, gamle eier mente dette var fra forgasseren. Så det jeg lurer på om at det er nok med å skifte pakninger på forgasseren for å fikse dette? Er dette vanskelig? Og kan jeg eventuelt bruke pakningssement?


2.) Håndbrekket er slakt, han hadde visst prøvd å strammet det. Hva kan jeg da gjøre for å få det i orden igjen?


3.) Varmeviftemotor lager ulyder. Hvordan skifter jeg denne? Og hvor spesifikt sitter den?


Takker på forhånd !

kimove
02/06/10, 21:25
1.) Hvis det er under innsuget lekasjen er, kan det være på slangen/sila til veivhusventilasjonen som lekker

2.) Vaieren bør sikkert byttes, er en ganske kurant sak å bytte

3.) Tar av dekslet under hanskerommet, tar av kontakten og skruer ut en liten stjerneskru. Så er det bare å ta tak i motoren å skrue den ut

ChrML
02/06/10, 21:32
Ta av armlenet så kommer du til en mutter for å stramme håndbrekket. Du kan se om du har noe å stramme inn på der. Hvis det ikke er mer å stramme på bør wiren byttes, bytt begge wirene i tillegg til bremseskoene når du først er igang og har det oppe. Det er ikke så vanskelig, men kan ta litt tid første gangen hvis du ikke har skrudd så mye bil før.

Volvo740||2,3
07/06/10, 13:23
Selger hadde visst fikset håndbrekket :) så det er iallfall i orden da.

Han mente på at lekkasjen var fra forgasseren, det så ut på oljen som lå utover motoren at det kunne vært fra forgasseren også...


Skal prøve det med varmeviftemotoren når jeg får tid, får den hjem først idag så...


Takker for alle svar :)

Volvo740||2,3
11/06/10, 21:18
Har plukket ut varmeviftemotoren nå :) Skal dra til bilopphuggeren og finne en ny...

Men nærlysene på bilen funker ikke, har sjekket pærene. De er helt i orden, kun langlys som funker. Det lyser også en pære i dashbordet :S
Noen som vet hva dette kan være?

kraftern
30/06/10, 16:11
er vell mulig det kan være dårlig kontakt eller noe da hvis ikke pærene er ødelagte. se på der ledningene går inn til lysene å se om nøe har løsnet, irr. osv. lyset i dashbordet er bare en glødetrådsvakt som advarer at det er en feil med lysene :)

Langedal
30/06/10, 21:13
Har plukket ut varmeviftemotoren nå :) Skal dra til bilopphuggeren og finne en ny...

Men nærlysene på bilen funker ikke, har sjekket pærene. De er helt i orden, kun langlys som funker. Det lyser også en pære i dashbordet :S
Noen som vet hva dette kan være?

Det kan være hendelen til fjernlys og blinklys. Det er en bryter i den som tidvis kan ryke på disse bilene, og da er dette et typisk feilsympton. Disse er svindyre nye, så finn deg en brukt. Det er fort gjort å skifte; bare skru av rattet og dekselet over rattstammen, så er det to stjerneskruer og en kontakt.

Tviler på at det kontaktfeil i ledningsnett eller selve lysbryteren, men for alt jeg vet kan feilen ligge der også.

gl740turbo
30/06/10, 21:22
Hadde problem med nærlyset på min bil også, men da var det dårlig kontakt ved jordingspunkte som henger på innsiden av forskjermen like ved lyktene som du ser lett om du roter litt nedi der :P

Volvo740||2,3
02/07/10, 07:05
Det skal jeg se på når jeg har tid :) takker for svar!

Volvo740||2,3
25/07/10, 18:55
Varmeviftemotoren er skiftet og er iorden.

Virker som det er bryteren bak hendelen til blinklys/fjernlys som er gåen. Det ryker av den når jeg slår på fjernlys, så er tydelig at det er noe feil der. Har sjekket ledninger til lysene, får 0 volt når jeg har på nærlys... mens jeg får 10 volt når jeg har på fjernlys. Så spenningen når ikke fram ved fjernlys.


Takker for alle svar :)