PDA

Vis full versjon : motorbytte (B234F 16v)



snekkerandersen
19/10/13, 19:59
Hei! Jeg lurer på om det er en bagatell å sette i en B234F 16v i min 940 91mod nå som jeg har en B230FB? Må jeg bytte ledningsnett? Passer motorfestene? :p

snekkerandersen
21/10/13, 13:53
tåler B234F blokka like mye som B230FK blokka? :)

Svirre
21/10/13, 14:04
Blokka er lik, men toppen og stemplene er forskjellige fra andre B23x motorer. Grunnen til at det er andre stempler er pga at det er 4 og ikke 2 ventiler. Ledningsnettet trur jeg må byttes uten at jeg skal si det sikkert. Motorbrakettene trur jeg kanskje også må byttes, hvis du ikke skal ha rett motor (de står skrått ellers).

kimove
21/10/13, 14:31
Hei! Jeg lurer på om det er en bagatell å sette i en B234F 16v i min 940 91mod nå som jeg har en B230FB? Må jeg bytte ledningsnett? Passer motorfestene? :p


tåler B234F blokka like mye som B230FK blokka? :)


Blokka er lik, men toppen og stemplene er forskjellige fra andre B23x motorer. Grunnen til at det er andre stempler er pga at det er 4 og ikke 2 ventiler. Ledningsnettet trur jeg må byttes uten at jeg skal si det sikkert. Motorbrakettene trur jeg kanskje også må byttes, hvis du ikke skal ha rett motor (de står skrått ellers).

Traversen er annerledes på den ene siden, ergo må det lages en spacer eller noe sånt til motorfestet.
Så lenge de tilhører samme avgasskravene skal det ikke være umulig å få godkjent i en -91 mod.

Om den tåler like mye som fk blokka skal jeg la være usagt da jeg har lite erfaring med bunndelen til 16v enda jeg har en motor stående :p

Svirre: At blokka er lik stemmer desverre ikke, B234 har en annen bunndel enn 8v rødblokka (unntaket er Penta AQ171)

Svirre
21/10/13, 15:28
Som sagt; kjenner ikke 100% til rødblokkene, men tanken på at bunnpanna kanskje var forskjellig fra de andre var der. Mente å huske at det var kun det som var annerledes serru ;)

snekkerandersen
22/10/13, 08:04
æ har fått godkjennelse av av BT for å sett inn den motorn :) men så det e likar å kjøp en FK? minner modifisering?

kimove
22/10/13, 08:39
æ har fått godkjennelse av av BT for å sett inn den motorn :) men så det e likar å kjøp en FK? minner modifisering?

Det er mindre modifisering for å montere FK da bunndelen er fysisk lik den motoren som allerede står i bilen, men litt modifisering er likevel påkrevd :)

snekkerandersen
22/10/13, 16:44
okey :) takk for svar :D

tennpluggen
22/10/13, 17:37
må lage deg nytt motor feste på venstre side da det som sitter orginalt i b234 motorene er sveiset i traversen. du trenger ikke bytte lednings nett. har motor feste til deg om du trenger.

snekkerandersen
23/10/13, 15:15
må lage deg nytt motor feste på venstre side da det som sitter orginalt i b234 motorene er sveiset i traversen. du trenger ikke bytte lednings nett. har motor feste til deg om du trenger.

blir vell æ skaffe mæ en fk istede :)