PDA

Vis full versjon : Kodja/Byneset Customs 242 TURBO: B230+16VTurbo: starta



Sider : 1 2 3 4 5 6 7 8 [9] 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21

Kodja
03/12/10, 18:15
fare for veldig mange kvelder gitt... vi må ta en tur i bua her å få inn aksling for fordeler i FK blokka å. du får si fra en gang du har tid å komme over fjorden :)

edit: hæhæ du brukte faktisk thank you knappen som du sa du ikke likte :p hehe

The Sven
03/12/10, 18:19
Mine H4 Nightbreaker pærer i 940n har vart snart 3 år nå:) Regner med du fikk godt lys nå!

Må få senka bilen bak også snart da!

Kodja
03/12/10, 18:27
såpass?! det var overraskende mye. jaja får montere de og se da :D spent på de. har Phillips pærer nå vet jeg. lyset er som i dårlig dagslys med alt på så er godt fornøyd med sikt og lysbilde nå ja. føler ikke behov for xenon riktig enda.

bak er den perfekt høyde. skal ikke lavere. kommer sikkert litt mer ned når forsterke og slikt monteres etter hvert. kapping er uansett No Go! :)

Edit: har nå begynt på arbeidet med å lage en liten samling med sidelinker til kurrante sider for tråden her på side 1, 2dre innlegg. oppdaterer fortløpende og skal prøve få ordnet link\system for de sidene fra start til slutt også. var jo et ønske om få litt kjappere tilgang til aktuelt materiale leste jeg nettopp :)

Agrostar
03/12/10, 21:51
Mine H4 Nightbreaker pærer i 940n har vart snart 3 år nå:) Regner med du fikk godt lys nå!

Må få senka bilen bak også snart da!

Da har du dårleg spenning på pærene :p På min så varde eine cirka 6 månader, andre cirka 1 år.

Kodja
03/12/10, 23:45
hehe kanskje det var den varierende spenningen på 945n som tok knekken på de ja :p hehe
fra 12-15v avhengig av musikkvolumen :p mer stabilt i bilen her da heldigvis :)

Aartun
06/12/10, 09:17
Ser veldig bra ut etter vinter-rigginga :)
Liker høyden på bilen også jeg! må vær såpass :)

Varighet på pærer har vel også en sammenheng hvor aktiv man er i å hilse på folk med fjernlysa ;)

Kodja
06/12/10, 16:12
takker :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/420.jpg
har vært og undersøkt tilgang på 242Turbo\262bertone ledningsnett for sentrallås... blir kostbart å kjøpe gitt så her må nok det sentrallås-ledningsnettet jeg har fra før montert selges Før jeg bestiller det nye tenker jeg...

trenger nemlig nr 2 og 4 på ledningsnetta som er notert i bildet her for å få koblet opp bryter for innvendig låsing av begge dører med sentrallåsen, på den brytern som skal stå ilag med elvindusjusteringen. bare brytern koster 150kr også.

dette blir ikke Pri.1, men ønsker nok på sikt å få kobla opp dette også. skal man ha sentrallås så skal man ha sentrallås!

Anders Dybvadsskog
06/12/10, 16:26
Du har skaffa så mye nytt på denne 242n nå så det er jo snart en 2010 mod:p

Kodja
06/12/10, 18:14
hehe det blir jo en 2011 R-Design 242 TIC etter hvert ;) hehe kan nesten se det slik :p alt blir jo pussa opp, shina, kosta på og forbedret i riktige R filosofi. Refinement -> forbedret :p

ser virkelig fram til å få skifta til FK maskininst nå etter hvert i alle fall... for nå har motorn begynt å kutte når jeg setter den i fri. så enten er det kondens å skit i bensin eller så begynner den "endelig" å bli sliten etter snart 30år på veien...
innsug og grenrørspakning er bestilt på volvo og IPD ordren med polyforinger til alt av tilbehør som skal på blokka er på vei samt Heavy Duty\ekstra kraftige tenningsdeler fra de... gjennstår da Coil og bensinoppsett og cooler sånn sett tror jeg før det kan bli en snarlig realitet. pusse siste på blokka og male opp og shine Turbon(13c :p)

Kodja
06/12/10, 20:56
hehehehe nå vil ikke motorn starte :p
slitt siden i forrigårs nå med at den stopper litt ofte på tomgang/fri. var blitt tungstartet. hadde jo lite bensin pga konton var tom. fylte opp full tank+ kondensfjerner for å være sikker i går nå. starta litt tungt denne morgenen men lett i dag etter jobb. etter å ha kjørt hjem så stoppa å peila jeg oljen. null forbruk. tipptopp... men da jeg skulle starte så snurra bare motorn på startern og den ville liksom ikke fyre. av og til puttra den litt uten å fyre seg helt liksom. stod noen få sekunder i halvfyring før den døde helt ut.

fikk tips fra volvo-power om å sjekke tenning/plugger så får teste det om noen andre ikke også har noe revolusjonerende tips å komme med... passa dårlig at den skulle dø ut nå 2-3 uker før frøkena skal være ferdig med øvelseskjøringa og kjøre opp...
men betyr jo bare at jeg må bli mer effektiv med å gjøre ferdig FK og det dillet der å få montert. greit nok det å. moro å sladde å kjøre storvogna igjen å selv om det ikke er like mye sjarm :)

VolvoR-Sport
06/12/10, 21:06
enig med Kevin der ja, sjekk plugger, rotor og fordeler lokk samt pluggledninger :)

Kodja
06/12/10, 21:44
kanskje ev også coil? ser turtallet hopper opp og ned innimellom uten turtallsøkning. bare nåla som hopper litt og danser cancan på turtellern innimellom. uten bestemte intervall eller grunn...

sjekka biltema tenningsdeler: 425kr... ja det er å banne i kirka... men b21a motorn får ikke ei kr mer enn den må nettopp pga den er på siste verset i bilen uansett hvordan man ser på det. :)

Torra
06/12/10, 22:10
"ser turtallet hopper opp og ned innimellom uten turtallsøkning"
What?

Kodja
06/12/10, 22:26
altså mr torra my friend...

turtallet på motorn holder seg der det skal. men nåla bumper seg av og til og spretter opp til forskjellig turtallsvisninger. men motorn holder samme hele veien som jeg ønsker
.
kom på at jeg har rotor og fordelerlokk med kabler kanskje fra en b230 fra svenskedelene jeg fikk sist om det går overens? kan skifte det og se om det oppfører seg likens kanskje i morgen.

Bjerkelund
07/12/10, 17:13
Kammerat har AKURATT samme problemet på sin B20, stopper når du setter den i fri eller trykker inn clutchen, Men en bitteliten dytt og prøve og starte på gir så kommer den med en gang:P

Mathisen
09/12/10, 19:11
hvor f*** er alle bildene kodja? :P

The Sven
09/12/10, 19:19
Du kan jo sjekke om det er olje på forgasseren også

Kodja
09/12/10, 20:24
Mathisen: i og med at jeg så langt har 1000 bilder i tråden min så klarer jeg å sprenge photobucket kvoten min hver mnd mange dager for tidlig. så om noen sponser pro konto så blir de liggende permanent :p hehe

Sven: gasser har olje :) har sjekka. motor har plenty olje. kjøleveske og spyleveske. den beryktede Blinklysolja er også i godt nivå!!
har vært overtid 2 dager på rad nå så har ikke rukket å prøvd tenningsdeler fra B230 motor enda. var innom ArneR i Namsos i går å kikka på 16V turbo vogna hans. det var interessant og ikke minst gull verdt med tanke på motivasjon og tips for å kunne holde fokus på å få ordna meg med sånn motor til slutt!

men lønna kommer i morgen. må finne en måte å bruke opp pengene på asap... deler fra sweeden er innkommende, samme er IPD delene, men skal bestille termostatstyrt Oljekjøler nå mest sannsynlig fra KG trimning 2000SEK ferdig frakta til storlien.

hvor lange slanger trenger man for å plassere kjøleren forran IC og Radiatoren??

tror faktisk det er oljekjøleren og bensinpumpa som mangler ang det der, DP hadde Volvo-Power liggende sa han fra FK motor samt nabon får en snarlig sveiseoppgave etter Twinpipe lyddemperen er handlet inn i januar tenker jeg...

Torra
09/12/10, 20:26
Jeg brukte 3meter slange. Da med oljefilter der spylervæske-tanken er. Men hadde jeg kjørt slangene rett fram foran IC så hadde det blitt 2 meter om jeg husker rett

Kodja
09/12/10, 20:27
2 meter hver slange?! :)
stålomspunne jeg skal bestille meg nå.

blir delvis sponsa den kjølern ser jeg av Lordflora som jeg skal bygge custom basskasse til i v70n hans i helga :p

Torra
09/12/10, 20:59
1,2meter hver vei ca. for å være sikker

degocostly
09/12/10, 21:00
blir delvis sponsa den kjølern ser jeg av Lordflora som jeg skal bygge custom basskasse til i v70n hans i helga :p

riktig! :D

Kodja
09/12/10, 21:27
takker! :)
kom innom så jeg får se ditt snart da? få litt turbosus å motivere meg ;)

japp. får se å kjøre hjem materiale i morgen. send meg link til subben du kjøpte så jeg kan småtenke litt ang volumet da gutten! :)

Torra
09/12/10, 21:45
Bilen går ikke :p
Kjører rolla og leser til eksamen for tiden :) Blir lite skruing frem til jul :p

Volvo-Power
09/12/10, 22:16
har 2 kjølere liggende Kodja. en stor og en liten. original seff.

Kodja
09/12/10, 22:22
foretrekker nye fine deler gutt :)
men ta bilder å send på mail du så æ får sjedd...

Volvo-Power
09/12/10, 22:28
foretrekker nye fine deler gutt :)
men ta bilder å send på mail du så æ får sjedd...

hehe, alt opp til deg. skal se om jeg får det til imorgen eller lørdag. julebord på lørdag skjønner du.

ArneR
10/12/10, 00:08
Hyggelig å kunne treffes og prate litt Volvo ja, og ikke minst moro å få hørt litt på anlegget i 940'n. :)

Kodja
10/12/10, 01:22
ja det var et positivt avbrekk i en stressa arbeidsdag. ikke minst gull verdt når jeg uansett var så langt ''nord'' å få sett på en forumbil der og litt ideer og tanker rundt et bygg :)

Janus
10/12/10, 08:42
Alle bildene er borte?

Kodja
10/12/10, 08:57
neida. bare photobucket kontoen som er sprengt :) kommer snart tilbake bildene :p
edit: følte et press på å kjøpe meg "pro" konto på photobucket... kosta 150kr for å få ubegrenset konto i ett år... så da blir bildene liggende minst ett år upåvirket av visninger og mengde bilder. good for everyone........!!!

ChrML
10/12/10, 23:07
Mathisen: i og med at jeg så langt har 1000 bilder i tråden min så klarer jeg å sprenge photobucket kvoten min hver mnd mange dager for tidlig. så om noen sponser pro konto så blir de liggende permanent :p hehe

Koster deg jo hele 150 kr for et år :p. Eller 18 kroner i måneden.

Kodja
10/12/10, 23:12
japp det jeg skrev over her etter jeg kjøpte meg prokonto nå som lønninga hadde kommet inn :p hehe

Dagge91
11/12/10, 04:44
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/07/1028.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/07/1029.jpg
da har jeg vært å henta en spiller ny Original Oljetrykksgiver.
det følger med kabel, antar det er til den vanlige oljetrykkslampa som skal byttes over for å sette på giver her. og det følger med 3 stk overganger for ulike gjengetyper\str.
din sak dette :) får bare se å koble det opp så fort jeg orker nå samt sjekke om det finnes å få tak i riktig gjengetype til bunnpanna for tempgivern om noen kan gi meg type gjenge\bolt som står i bunnpanna på B21 blokka???? samme som B230 også kanskje? :)


dele nr på denne?

Volvo-Power
11/12/10, 07:50
sorry Kodja, men denne funker ikke til deg. du må nokk bare gi den over til meg med en gang:p

Kodja
11/12/10, 15:23
PM sendt! :)

kevin: neineinei den passer så fint atte :D kjøp deg en selv da din luring ;)

Joakim-G_R
11/12/10, 22:10
Mye kosta den? :)

Kodja
12/12/10, 00:27
samme som pedersen sine vdo :)

Kodja
13/12/10, 09:21
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/803.jpg
hva kan denne rødglødende galskapen være?
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/804.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/805.jpg
noget nedsnødd gitt... var litt moro egentlig å måkke den fram sånn her. kun to bøttelykter som stikker ut :p var litt av et syn.

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/806.jpg
og dette er 945n som kun stod ett døgn før den var så gæli innsnødd...

testet bilen igjen i går etter å ha ladet batteriet og måkka den fram. den holdt jo på hele tiden og stoppa på tomgang om dere husker... så tenkte jeg skulle se om det var noe med pluggledninger og fordelerlokk som jeg skifta ut i helga med noe brukt fra en F motor jeg hadde liggende.
dette funka bra helt til jeg kom midt i Heimdal sentrum :p da stoppa bilen selv i fart... jævlig moro, NOT! stod der da med hanskene godt plassert på kommoden i gangen hjemme, lua hjemme, og tynneste kjørejakka jeg hadde. kalt og mørk sånn i 6 tida eller noe.
fikk ikke start på bilen. den dro på startern og alt. ingen fyring. fikk uventet hjelp av "svigerslekta", og taua bila et stykke inn på en bussholdeplass så vi fikk sett litt oppi motorrommet. så pent ut der, venter i spenning på FK var konklusjonene... :p
vell, på tur inn i busslomma måtte det være verdens DUMMESTE kar som stod, selv om det kom to biler med nødblinken på og det var trangt, han stod på selve veien og fortauet var 50cm fra føttene hans så flytta han seg IKKE! selv ikke når jeg åpna døra på bilen og nesten dytta i han flytta han seg. ba om bråk nesten han tullingen, fyttiGrisen... vell!

taua bilen litt i gang og fikk start på den, holdt turtallet på 3000 og da holdt den seg i gang, sikkert litt kondens tenkte vi. så ble den kjørt godt i 2dre giret nedover til Prøven bil for å snu. da stoppa den tvært igjen. null respons på starte bilen igjen, dro kun på startern...
tilfeeeldigvis så kom Volvo_S90R kjørende forbi i 965n sin, snudde da han kjente igjen bilen min og fiksa problemet på 1-2-3 :p
stiften hadde null åpning i fordeleren............................... jei full fyrings rett etter den var grovinnstilt og rett hjem. så nå skal det bestilles ny kondensator og stift så jeg er sikker på at den fyrer og går fram til nyåret når FK skal inn...
takker for kjapp hjelp Oddgeir :)

Soulair
13/12/10, 12:16
Oddgeir kan nok alle triksene på gamle Volvomotorer! Må si du har fått til et bra prosjekt nå, etter å ha sett den i RL. Mangler kun motor nå:cool:

Kodja
13/12/10, 12:20
hehe ja virka sånn :p
du som var med han i går nå? :)
husker du i såfall at jeg nevnte at jeg hadde den delen til baksete fra 740n som var laget for å lage 2seter baki der!? fant den i går nå så om du vil ha den så skal du få den :p

må bare få noen til å hjelpe meg å få inn akslingen til fordeler i FK blokka og få mala og skrudd sammen nå så blir det snart. har innkommende deler fra IPD og Kilroy strax nå så :D

Soulair
13/12/10, 13:22
Jepp, var nok meg. Er usikker om jeg trenger konsollen fordi jeg ikke har veid 760n enda. Begynner å bli fullt på verkstedet så jeg har ikke så mye plass for øyeblikket, men du bor jo på Byneset så jeg kunne jo tatt meg en tur og sett på den.

Kodja
13/12/10, 13:26
jess :)
skal sikkert der jeg har den i løpet av ukedagene nå og ferdigstille basskassa til lordflora. kan sikkert si fra så du eventuelt kan stikke innom å se på eller noe. kan ta noen bilder også. er jo halvfabrikat så må gjøres en god del enda før det kan brukes til noe fornuftig da.

jacobsen
13/12/10, 14:57
Steike, var svært til snø på byneset gitt :) var mye her og men.. kjedelig å være dårlig kledd når bilen streiker/står fast elns, har vært borti den :p

Kodja
13/12/10, 16:13
ja var noe vannvittig til snøfall! men det er digg. får man endelig julefølelsen igjen! har ikke had den pga lite snøfall på maaaange år nå...

var innom kverneland bil nå å kjøpte ny stift og kondensator. samt innsug og grenrørspakkning til fk motoren. må vell hive meg rundt å få kjøpt regreim og spenner også. samt oljekjøler blir bestilt i kveld tenker jeg fra pedersen...

Erlend Dystland
13/12/10, 16:27
Verste på det ene bildet er jo at 945´n ser ut som en likbil/sykebil:eek:
Mye snø på så kort tid:o

Kodja
13/12/10, 16:37
Verste på det ene bildet er jo at 945´n ser ut som en likbil/sykebil:eek:
Mye snø på så kort tid:o

HEHE AKKURAT det tenkte jeg å men lot være å skrive det :eek: steike bra noen andre også så akkurat det!!

Deluxio
13/12/10, 17:08
HEHE AKKURAT det tenkte jeg å men lot være å skrive det :eek: steike bra noen andre også så akkurat det!!

Hahaha, tenkte nøyaktig det samme eg også :D

Vegardb92
13/12/10, 18:20
Lurer litt på 2 ting..

Når du fiksa rekkelysa bak.. Får du en lysfeil på intrumentpanelet? isåfall, hva må gjøres for å unnga det.

Også det instrumentet du bestilte på side 28 Hvor mye koster de instrumentene? Ser for meg blooodpris

Kodja
13/12/10, 18:23
Vegardb92: ingen feil nei, er kobla på tåkelysbryter som det skal være. er bare at 21watts pæra er byttet med en 5watts som resten av kjørelysa bak :) så om jeg ønsker tåkelys eller skal ha til eu kontroll så er det bare å bytte til 21watts pære :)

tenker du på oljetrykksgivern? ca 590kr eller mer husker ikke. er med rabatt det i såfall!!!

jacobsen
13/12/10, 22:29
Tror det er slik, at hvis det blir ulik strømstyrke på høyre og venstre side så lyser lampa. Mener å ha hørt noe slikt om 740.

Vegardb92
13/12/10, 22:58
Å? har du 2 tåkelys eller? har kun på venstre side jeg

Kodja
13/12/10, 23:11
har tåkelys kobla på begge sider ja. ligger en hvit ledning på høyresia du kobler på bare :) volvo-power koblet den på med en vanlig hunn kabelsko på ledningen og på selve pæreholderen. fungerer bra det :)

Kodja
14/12/10, 11:39
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/840.jpg
ny stift og kondensator til b21a motoren. og nye grenrørspakninger og innsugspakning for FK motoren. alt original volvo :)

fikk også svar på prisoverslaget fra Cylmo ang Stempel og råder med det jeg trengte for å konvertere B230 blokka for 16V turbo. rabatt er medregnet. svar følger under her:

WKE207M96 Volvo 2.3L 16V 4 cyl. B234 F Turbo conversion 8.5:1 7 631,00 20,00 1,00 6 104,80
KE-VH5984AFJB4-A K1 conrod set of 4, H-Beam, Volvo B230 152 mm. c to c. 5 531,00 20,00 1,00 4 424,80
C4499-045 TOPPAKNING VOLVO STÅL B23 / B230 / B234 1,14MM ( 97MM HU1L L5 5)4,00 20,00 1,00 1 243,20
71-3616/4 STD RÅDELAGER STD VOLVO B200/B230/B234 (4 PAR) 368,00 20,00 1,00 294,40
H016/5 STD MAIN BEARINGS ( 01650SW ) 830,00 20,00 1,00 664,00

totalpris: 12731,20 Kr + MVA :eek: ble litt mer når det var EKS mva gitt...

spurte også ang blokka. kunne ta med den F blokka jeg hadde for måling og kontroll. skulle ikke koste noe. men måtte den borres pga slittasje så kostet det 2600+mva. så får vell hive meg rundt rett over nyttår å få målt og sjekka F blokka som står her og tar plass når det blir tid.

Agrostar
14/12/10, 16:41
Eg fekk nokon prisar på boring og planing som eg tykte var heilt sinnsjuke...

Oppboring av 4 sylindre med honing koster 3313,00 kr inkl mva hos oss.
Prisen for balansering av veiv ( sliping av alle råde- og bæreleier ) er 2900,00 kr + mva.

Greitt nok at det blir gjort proffesjonelt, men faen :p

ChrML
14/12/10, 16:42
Eg fekk nokon prisar på boring og planing som eg tykte var heilt sinnsjuke...

Oppboring av 4 sylindre med honing koster 3313,00 kr inkl mva hos oss.
Prisen for balansering av veiv ( sliping av alle råde- og bæreleier ) er 2900,00 kr + mva.

Greitt nok at det blir gjort proffesjonelt, men faen :p
Må jo regne med litt :). Det er jo noen arbeidstimer de skal ha betalt for, utstyr osv...

Kodja
15/12/10, 15:43
ja sant! bare jeg som sitter på ræva mesteparten av dagen på jobb tar 595kr eks mva for å sette opp en tlf på mail. og 890kr eks mva pr time med ting ute hos kunde. så at Faglærte\fagfolk som faktisk gjør noe ikke hvermandsen kan gjøre tar seg betalt er jo riktig. men summen er for en kunde ganske høy som en Sum alene :) synd men sant.

venter nå på at det skal bli sendt Oljekjøler fra Pedersen Racing. bestilte 16rader kjøler, 1.2m+1.5m sorte oljeslanger(JA! dere leste riktig, det blir ikke flashy stålomspunne :p) og da termostatstyrt sandwich er det ikke det det heter på fagspråket da? :p så oljen i alle fall ikke kjøles før den er blitt varm.
havnet på 2250 for delene + frakt.
håper det kommer tidlig over helga. selv om jeg ikke har behov for det før slutten av mnd her å skru det fast :p hehe moro å ha! men lurer fælt på hvor det blir av IPD delene... synes det tar så lang tiiiiiid. men den som gleder seg gleder seg godt!

The Sven
15/12/10, 15:55
890 kr?? Fy f**n dere er noen blodsugere. Hva i allverden er det som skal tilsi at dere kan ta slik betalt?

Kodja
15/12/10, 16:01
kan du sette opp ei ringesløyfe på fasttlf til mobil og fra fax til mail med videresending dit å dit samt talemeldinger og pausemusikk? :p

ikke spørr meg... er ikke jeg som har diktert prisene våre, kunne godt tatt det dobbelte jeg :p hehe

Ekren
15/12/10, 17:40
koster jo 15 laks for 2,7 kittet til rsi da fyr..
med h råder og wiseco stempel.

Volvo-Power
15/12/10, 17:40
890 kr?? Fy f**n dere er noen blodsugere. Hva i allverden er det som skal tilsi at dere kan ta slik betalt?

tør jeg spørre hva du jobber som? 890,- timen er ikke store summen for en arbeidstime idag det.

The Sven
15/12/10, 17:49
Det er mye om en ikke har en masse dyrt utstyr eller dyr kompetanse jo.

Jeg jobba til i høst som elektriker og timesprisen var på rundt 550 kr/t + mva. Dette med krav om fagutdanna personell med 2,5 års læretid, servicebiler, omfattende lagerhold, nesten 1 saksbehandler per 2 elektrikere:p

Volvo-Power
15/12/10, 17:54
Det er mye om en ikke har en masse dyrt utstyr eller dyr kompetanse jo.

Jeg jobba til i høst som elektriker og timesprisen var på rundt 550 kr/t + mva. Dette med krav om fagutdanna personell med 2,5 års læretid, servicebiler, omfattende lagerhold, nesten 1 saksbehandler per 2 elektrikere:p

nja. mener vi på Elpro tar en god del mer enn 550,- ivertfall.
brodern, som bilmekaniker tar over 1000,- ingen spesiell utdanning, men kunnskap til 1000 igjen da..

men nokk ot, har seg slik det blir det til kodja merker jeg, stakkar..


skal se om jeg får kommet over til uken, å hjulpet deg med fk-motoren. så skal vi se om det blir litt mer futt på den gammle kjerra di med stunder:)

ChrML
15/12/10, 17:57
nja. mener vi på Elpro tar en god del mer enn 550,- ivertfall.
brodern, som bilmekaniker tar over 1000,- ingen spesiell utdanning, men kunnskap til 1000 igjen da..

men nokk ot, har seg slik det blir det til kodja merker jeg, stakkar..


skal se om jeg får kommet over til uken, å hjulpet deg med fk-motoren. så skal vi se om det blir litt mer futt på den gammle kjerra di med stunder:)
550,- + moms er ganske vanlig utenfor storbyene. I storbyene kan det fort koste en god del mer å ha elektriker hos seg.

gaupe
15/12/10, 18:30
Er det lik motstand i pluggledningane på B230F og B21A då?

Kodja
15/12/10, 18:45
aner ikke gaupe. den ene som faktisk fungerte og viste seg å ikke være kass fyrer nå den :p

men er ikke så farlig. fikk brevet i dag fra posten om fortolling av deler fra IPD :D så da blir det HIGH POWER tenningsdeler derifra å montere på FKn nå. men bør vell få tak i no MSD coil også for å fore på litt i henhold. er vell lite vits i en gammel utrangert en. fankern som jeg kommer på småting hele tida...

Kodja
17/12/10, 11:07
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/1066.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/1067.jpg
carbondørsider fra ACM-ab.se
4000SEK+frakt koster de. vurderer sterkt å skaffe rett over nyåret eller noe her nå. lei av å kjøre uten dørpaneler på bilen. har ikke had tid til å fikse nederste bit + det må uansett fikses på flere måter for å bruke med 2 komponentsett etter hvert så kanskje like greit å selge de? og kjøpe nye slike og trekke opp i skinn\skai :)

har bestilt regreim og strammer til FK motoren nå og sendt posten aksept på fortolling av ipd varene. så de kommer vell rett over helga håper jeg, samme med Mocal oljekjøleren fra Pedersen :) begynner å bli på stell med deler nå da...

tips til godt produkt for å male opp blokka som holder godt? har pussa over med rondell nå...

Torra
17/12/10, 11:20
Pussing med rondell sies å kun "polere" rusta, ikke fjerne den.
For maling, så har thorshov en fin rødfarge som holder godt! Mer enn nok til 3 strøk av blokk og bunnpanne.. 99kr koster den

Kodja
17/12/10, 12:11
har jeg sagt noe om rust på FK blokka da Torra? :p neeeh. bare matta ned og fjerna litt overflatefarge\løs farge\lakkrester. sånn at ny farge kan påføres :)

husker du type eller link\varenr? eller kanskje du har en boks stående som jeg kan se når jeg kommer innom i ettermiddag?

Torra
17/12/10, 12:23
Du vil nok helt sikkert ha noe rust en eller annen plassen :p
Nop, men den heter motormaling :p ca. 50ml elns, veldig liten boks

Kodja
17/12/10, 12:46
allright :)

rust? nei det finnes ikke på motorn her :p hehe

får se å kjøpe meg det og male opp nå når Kevin hjelper meg med regreimskifte og sette i fordelerakslingen snart :)

Ekren
17/12/10, 17:34
Ville dratt til en båt forhandler eller noe slikt, der selger dem farge til Penta motorene :)
orginal rødblokk farge.
ble ikke noe fornøyd med torshov lakken jeg værtfall.

Torra
17/12/10, 19:12
En som lager seg diffuser :p
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=167909&p=17

Kodja
17/12/10, 23:48
ikke heeeelt der jeg skal. blir en mye mer clean diffusor ala ford focus rs. ikke dtm bil liksom :p hehe

Torra
18/12/10, 00:48
Kanskje en ide til hvordan du kunne lage selv jeg tenkte :p

Joakim-G_R
18/12/10, 12:51
Skal du ha diffusor på 242n? :confused:

volvobrage
18/12/10, 13:31
Skal du ha diffusor på 242n? :confused:

hahaha, må sei eg tenkte akkurat det samme:p

ikkje for og være nedlatande kodja, men eg føler det kjem til og bli litt stil kræsj på bilen din etterkvart:confused:

Kodja
18/12/10, 15:08
er jo ikke sånn svær dtm diffusor som på linken her sier jeg jo!! det finnes jo en innsynsskydd på alle 240 bak som dekker eksospotta. det er den jeg skal erstatte nå som twinpipedemperen kommer på med en innsynsskydd som skal ha litt diffusor preg over seg. det er jo lagt ut bilder i tråden her for leeeeenge siden hvordan jeg skulle ha det. med photoshop fra en ford focus rs.... skal se om jeg finner det igjen etter hvert her nå. blir ikke så stort som dere sikkert ser for dere. belive me :)

Karl
18/12/10, 21:03
Bildet av diffuser-ideen din ligger på første siden av tråden din. Synes det var litt kult og anderledes. Man MÅ jo ikke ha bilen slik "loven" sier, (clean, senk og felger).

På side 1 er det også et bilde av et merke fra en Bjarne Wist- jubileumsutgavebil. Hva er storyen bak dette?

Kodja
18/12/10, 21:19
Bildet av diffuser-ideen din ligger på første siden av tråden din. Synes det var litt kult og anderledes. Man MÅ jo ikke ha bilen slik "loven" sier, (clean, senk og felger).

På side 1 er det også et bilde av et merke fra en Bjarne Wist- jubileumsutgavebil. Hva er storyen bak dette?


Bilen er solgt på Bjarne Wist på stjørdalen eller noe på 50 årsjubileumet tror jeg. men er nok ikke noe mer rundt det enn det tenker jeg :) Mamolv her har jo ganske god kjennskap til bilen her visstnok ;) da det er hans bil som har skyld i bulken på venstre hjørne bak på bilen her før jeg fikk tak i den :p hehe

her er altså bildene jeg la ut for over ett år siden sikkert på Diffusor prosjektet\tanken min!
hva får du når du mikser en feeet bakende som Ford Focus RS sin med sveriges feteste Lazerblå 242? (altså den fargen bilen her får)
jo du får dette ;)
http://forum.vccn.no/img-dump/2009/12/1999.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2009/12/2000.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2009/12/2001.jpg
tamtaaaaaa :D
http://forum.vccn.no/img-dump/2009/12/2002.jpg

Kodja
18/12/10, 21:27
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/1145.jpg
fant ut at før alle handla opp de Originale 5 bars oljetrykksgiverene så skulle jeg skaffe en ekstra til 945n. så da har jeg to originale nye 5bars oljetrykksgivere komplett i eske. deilig!
er også her da original regreim og strammer. oring\pakning for fordeleren som skal ovant og ned i blokka og gummipakning for vannrøret som går langs blokka inn i vannpumpa og ny skrue for eksoshuset på 13C da den ene var knekt litt av. vet jeg må skifte et par til, som står i 530 toppen også på eksos sida.
det som gjennstår da er vell å få tak i den pakningen som skal stå der fordelerakslingen skal inn. Torra var så grei å viste hvordan dette skulle gjøres så da får jeg skaffe den og sørge for å få over Volvo-Power så vi får tatt ut og satt inn fra F blokka inn i FK'n samtidig som regreimskifte og det der. så skal vi samtidig lage en grundig fotodokumentasjon for de kommende generasjoner som skal gjøre dette og lurer på hvordan...

Kodja
18/12/10, 22:42
glemte å si at jeg har bydd\kjøpt en original bagasjelokksåpner på ebay nå. ble 53$ med frakt :)

men et lite spørsmål. får jo skikkelig power tenningsdeler fra IPD nå, hva er forskjellen på MSD Blaster 2 og 3?
2ern ser jo mest ut som den vi har fra før... og så finnes de i sånne firkanta klomper. noen som har noe fornuftig å komme rundt akkurat det? :)

og hvilke plugger må jeg skaffe meg til FKn for å stå til skikkelige tenningsdeler?

Kodja
19/12/10, 22:30
hvilke plugger må jeg skaffe meg til FKn for å stå til skikkelige tenningsdeler?

har nå bestilt Ryggekamera med night vision til både 242n å 945n :) det skal bli bra med tid å stunder. kommer vell på først på 945n som har spilleren operativ tenker jeg.

Kodja
20/12/10, 07:13
da har jeg fått tilslag på et komplett sett med elspeil med varme på ebay. hadde god dialog med selger og fikk da varsel når det kom :)
håper det kommer i romjula eller noe. skal bli godt!
men vurderer å koble det om så jeg bygger om en 900 serie bryter der også og får En bryter på både bakrute og speil istede for to.

Kodja
21/12/10, 21:28
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/1354.jpg
mocal oljekjøler med slaner og termostatstyrt kjøling fra KG\pedersen racing. 120 og 150 lange slanger.

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/1355.jpg
termostatstyringa i toppen der.

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/1356.jpg
hvor skal de to små "pakningene" der da? mot slangene på selve termoblokka? mellom slanger og blokk?
må skaffes en sånn lang boltsak for å skru i blokka fra F motor er det ikke for å få skrudd i senter av termoblokka og få skrudd fast selve oljefilteret på er det ikke så?

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/1357.jpg
"veiledningen" som er vedlagt...

Joakim-G_R
21/12/10, 21:38
Fra F motor ja. Eller K. Eller A. Eller E.

Torra
22/12/10, 00:17
86kr på volvo for den gjengetappen.. Tror jeg la ut delenr. i tråden min når jeg handla :p

De pakningene skal mellom "filterflytter godset" og de "skruene" du fester slangene på

Kodja
23/12/10, 18:14
da er gjengetapp fra F motor bestilt opp.

dette er dagens fangst til meg selv på lille julaften!

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/1568.jpg
originale pakniner til bunnpannen og da i front der fordelerakslingen skal gå inn. org. oljefilter + kobberpakning og termostat.

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/1569.jpg
polyforinger til dynamo\servo\ac o.l.

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/1570.jpg
deksel til bakkant av toppen der fordeler står på 7\900 serien. er kanskje ikke absolutt nødvendig, men kjøpte med nå uansett :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/1571.jpg
justerbart vindusviskerrele. ett til meg, et til Kenneth D og et som er til salgs :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/1572.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/1573.jpg
IPD tennplugger, High Power rotor og High Power fordelerlokk. får se hvor high power vi får med dette :p bare noen har anbefalinger på tennplugger til meg, eller om det bare er å kjøre originale?

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/1574.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/1575.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/1576.jpg
autodimspeil fra c70! original embalasje vil vell gi god trygghet om at det er originalspeil :) knapp for å slå av dimingen manuelt om det er behov og speilet ev blir lurt av lysforholdene kanskje?! festeskruene er på 4,5cm mellomrom. må bare finne ut hva det er originalt nå da + sjekke i 945n om det er nogenlunde likt der også kanskje? ;)
kostet ca 1000kr ev. + mva. istede for rundt 2000kr + på volvo der det visstnok også er utgått :) bare å koble +\-\signal fra revers så skal denne kunne være oppe og gå.

gooood jul folkens :)

Torra
23/12/10, 19:29
Hadde jeg vært deg ville jeg droppa å bruke det dekselet i bakkant av toppen...
Kjipt om oljefella skulle gå tett og trykket ikke har noen plass å slippe ut. Vært diskutert mye dette, og proppen holder seg på plass om alt annet i motoren er på stell... Ingen vits i å tvinge den på plass

Mr. Crepsley
23/12/10, 21:14
Har faktisk aldri sett det dekslet før. Har kjørt uten det jeg, bare med proppen. Har funket fjell det :) Tror ikke den popper ut om oljefella går tett heller.. peilepinnen kommer nok opp først.

Joakim-G_R
23/12/10, 23:01
Hvor mange penger for releet? :)

Torra
24/12/10, 00:23
Er flere som har opplevd at proppen har tatt turen ut :p Men ja, peilepinnen går raskt den også. Men så kan man se for seg scenarioet der alt annet er tett, men så har man tetta proppen og da går det til dundas :p

ArneR
24/12/10, 01:08
Tror det er best å droppe det dekslet ja, kommer ikke overtrykket ut går vel samtlige simmeringer..

Volvo-Power
24/12/10, 12:09
tror du må klage på speilet ditt.. det var ikke helt i vater ser jeg.. ellers fin tur til sweden gutten!

sekse
24/12/10, 15:14
Jeg kjører med et sånt deksel på min motor. Opplevde på første turen med den motoren at den "pluggen" datt ut og hele motorrommet ble dekt av olje.
Kjørt motoren ca 18 000km siden det og ikke hatt noe problemer ellers.

Synes det er en grei sikkerhet jeg og det et vel din ide og?

gaupe
24/12/10, 15:45
Det dekselet der, er vel på lik linje med å bruke spikar i sikringsskapet.

ChrML
24/12/10, 16:03
Åssen plugg er det egentlig dere prater om bak toppen der? Som visstnok kan ramle ut? Er det for de som har blokkmontert fordeler?

Volvo-Power
24/12/10, 16:11
Åssen plugg er det egentlig dere prater om bak toppen der? Som visstnok kan ramle ut? Er det for de som har blokkmontert fordeler?

Ja. For oss med moderne biler, er det fordeler der istedet:)

gaupe
24/12/10, 16:13
Ja. For oss med moderne biler, er det fordeler der istedet:)

Moderne, som på Audi, fram med motoren, så får ein plass til ein fordelar ;)

Torra
24/12/10, 16:17
Det dekselet der, er vel på lik linje med å bruke spikar i sikringsskapet.

Perfekt sammenligning :p Det funker, men kan gjøre stor skade

Agrostar
25/12/10, 21:12
Jeg kjører med et sånt deksel på min motor. Opplevde på første turen med den motoren at den "pluggen" datt ut og hele motorrommet ble dekt av olje.
Kjørt motoren ca 18 000km siden det og ikke hatt noe problemer ellers.

Synes det er en grei sikkerhet jeg og det et vel din ide og?

Nå spratt no den der ut på grunn av ein annan grunn da du :p

sekse
26/12/10, 00:56
Nå spratt no den der ut på grunn av ein annan grunn da du :p

Det er heilt riktig, men for å sikra meg at det ikkje skulle skje ein gong til fann eg det fornuftig å lage meg ei slik plate.

The Sven
26/12/10, 01:04
Det er heilt riktig, men for å sikra meg at det ikkje skulle skje ein gong til fann eg det fornuftig å lage meg ei slik plate.

Hvorfor spratt den ut på din bil? Regner med det var trykk som gjorde det men hva vår årsaken? Tett veivhusventilasjon, defekt toppakning eller gåene stempelringer etc?

Christian
26/12/10, 02:34
http://forum.turboperformanceclub.com/viewtopic.php?f=66&t=242694

Kodja
26/12/10, 18:47
http://forum.turboperformanceclub.com/viewtopic.php?f=66&t=242694

takker :) skal spørre han, men blir nok neppe. er for liten kapasitet på potta der pga original dimensjon Inn :) er 2,5" på det jeg skal skaffe fra Svendsen eksos :) + de enderøra der så lovlig grove ut :eek: hehe

skal ikke montere den plata bak toppen, tok den med pga liten pris sånn i tilfelle anton :p og den for ganske tidlig ordren før jeg huska hva skulb på forumet her fortalte ang den plata :)

sitter bare å koser meg foran tvn i ei stue som etter 4 år endelig har fått en ommøblering :p steike så mye bedre det ble. 50"ern rett foran trynet istede for 3 meter unna seg. da kan man være så nærsynt man vil gitt :p hehe

sitter å venter på at et par "paller" med deler skal ankomme svenskegrensa nå så jeg får henta litt felger som skal selges og litt bensin\cooler+++ ting fra Kilroy nå. bussgods sliter med feste på svenske snø veier :p hehe

sekse
26/12/10, 19:15
Hvorfor spratt den ut på din bil? Regner med det var trykk som gjorde det men hva vår årsaken? Tett veivhusventilasjon, defekt toppakning eller gåene stempelringer etc?

Eg hadde plugga veivhusventilasjonen ;) enkelt og greit.

Kodja
28/12/10, 22:11
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/1940.jpg
årest julegave fra Volvo-Power. ferdig dysemotstand... :D
er det et ferdig stikk denne kan kobles mot på 240ns LH2.4 eller må jeg lage meg en tilkobling med dette stikket på kablene til dysene?

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/1941.jpg
var å hentet den gjengetappen som er fra F blokka til å skru i FK blokka mi så jeg får på oljesandwichen og kjølern og det.
skal innom torshov å kjøpe motorlakk der i og med at ingen andre har noe tilgjengelig nå. har et mål om å få pussa over den og malt opp før året her er ferdig. så får prøve å være litt effektiv med å sette over aksling til fordeler og slikt også vell... og etter det er gjort får jeg vell bare prøve å få tatt å satt på ny regreim og brakett for dynamo og slikt så alt er klart for å trø nedi bil når jeg har fått siste rest. skal kanskje innom kverneland å se om det er noe V60 å prøve kjøre seg en tur med også, så jeg får henta noe felger på storlien :p hehe

V90
28/12/10, 22:23
Du må skjøte deg inn på ledningene til dysene. Så du skulle nok ha fått med deg kontakten som skal inn på "sigarettpakken".

abarth racing
28/12/10, 22:24
er nok ingen ferdig kontakt desverre så må nok splitte opp å skjøte deg inn:)

abarth racing
28/12/10, 22:25
30 sek for sent;)

Kodja
28/12/10, 23:07
oki. får se om det er å få tak i bare kontaktstykket og kabelskoa på volvo i morgen da :) han hadde bare fått disse selv og jeg har sikkla litt på de hver gang jeg har vært over fjorden :p men da vet jeg at jeg må få tak i kontakt og kabelsko til den i alle fall. takk for den :)

gaupe
28/12/10, 23:31
oki. får se om det er å få tak i bare kontaktstykket og kabelskoa på volvo i morgen da :) han hadde bare fått disse selv og jeg har sikkla litt på de hver gang jeg har vært over fjorden :p men da vet jeg at jeg må få tak i kontakt og kabelsko til den i alle fall. takk for den :)

Det hadde vore mykje enklare å fått tak i dyser som er høgohm og leverar det dei skal.

Kodja
29/12/10, 00:03
joda. men nå er vell de gode 558 dysen ute av produkjon og enda har jeg ikke sett noe i tråden som angir andre alternative dyser som er lik de og er bare å sette på uten videre dill og dall :) men er åpen for forslag ja om det er noen. for ikke noe er bedre enn å slippe å klippe i ledningsnettet sånn sett!!

Joakim-G_R
29/12/10, 00:22
finnes andre dyser enn 968 og 558 da........

Kodja
29/12/10, 00:46
ja bare kom med forslag som er direkte match på hva jeg skal kunne bruke da :)

Joakim-G_R
29/12/10, 01:19
Bare å forhøre seg med f.eks Fuelinjectorman, el.lign, du skal ha Bosch EV1-stikke, og rundt 450-500cc, høyohm.

Kodja
29/12/10, 01:30
Bare å forhøre seg med f.eks Fuelinjectorman, el.lign, du skal ha Bosch EV1-stikke, og rundt 450-500cc, høyohm.

mail sendt :)

edit: fikk svar nå :p de selger ikke nye dyser, de renoverer bare dyser de...

Joakim-G_R
29/12/10, 03:20
Jaha? Kjøpte da nye dyser av de jeg tidligere i sommer..? Hm.

Men FiveO er jo et bankers valg da.

Joakim-G_R
29/12/10, 03:26
Disse er da høyohm. http://cgi.ebay.com/ebaymotors/BOSCH-42LB-42-LB-440CC-EV1-FUEL-INJECTOR-FORD-RACING-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem3a4dd1821aQQitemZ25041 3679130QQptZMotorsQ5fCarQ5fTruckQ5fPartsQ5fAccesso ries

Kodja
29/12/10, 03:36
Disse er da høyohm. http://cgi.ebay.com/ebaymotors/BOSCH-42LB-42-LB-440CC-EV1-FUEL-INJECTOR-FORD-RACING-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem3a4dd1821aQQitemZ25041 3679130QQptZMotorsQ5fCarQ5fTruckQ5fPartsQ5fAccesso ries

og er da bolt on og uten behov for motstander? :) tilsvarende de -558 dysene de eller?

Joakim-G_R
29/12/10, 03:44
Om det er riktig det det står, så skal det være:
3 bars bensintrykk : 440CC
EV1 kontakter (som orginalt)
EV6 kropp, samme som S60R såvidt jeg vet.

Så slipper du justerbar bensintrykksregulator og det der også.

Bør være bolt-on det der, med mindre jeg burde vært i senga.

Kodja
29/12/10, 03:50
hehe flere som burde vært i senga... kjøretur til sverige for å hente galaxyfelger osm skal selges om 9 timer... får se om noen bekrefter da, if so så får jeg hive meg rundt å handle når lønna kommer igjen :)

Joakim-G_R
29/12/10, 03:54
Selge Galaxy? Interessant... Pris?

Hadde du solgt det intervallreleet og?

Kodja
29/12/10, 03:55
ikke solgt enda. ledende bud som det ligger salgstråd på er 3300 :)

gaupe
29/12/10, 10:37
Disse er da høyohm. http://cgi.ebay.com/ebaymotors/BOSCH-42LB-42-LB-440CC-EV1-FUEL-INJECTOR-FORD-RACING-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem3a4dd1821aQQitemZ25041 3679130QQptZMotorsQ5fCarQ5fTruckQ5fPartsQ5fAccesso ries

R-dysene det der.

Kodja
29/12/10, 14:43
r-dyser. ok. og de kan eller ikke kan jeg da bruke uten formotstander gaupe? når jeg tenker meg om så har jo scstyling.no også slike r dyser mener jeg. om de kan brukes uten noe om og men...

jonass
29/12/10, 15:40
R dysene er høy ohm ja. Så de er bare og plugge inn. Må bare si meg litt uenig i 558 diskusjonen, 968 lever 465cc på 3,8bar og 440cc på 3bar. Så de krever absolutt ikke btr.

Joakim-G_R
29/12/10, 18:17
R dysene er høy ohm ja. Så de er bare og plugge inn. Må bare si meg litt uenig i 558 diskusjonen, 968 lever 465cc på 3,8bar og 440cc på 3bar. Så de krever absolutt ikke btr.

Ulempen er jo da om de er produsert for 3.8 bar, og får ødelagt sprøytebilde på 3 bar.

Kodja
29/12/10, 20:36
http://i451.photobucket.com/albums/qq238/kodja/volvo%20242%2082%20mod/DSC01378.jpg
var å handla motorlakk på torshov og et par pensler. har et mål om få pussa over og lakkert den nå før nyttår. så får vell bare stå på da. kjøpte også nye pinnebolter for eksosmanifolden. da 3 var knekt etter å skrudd av så fant jeg det greit nok å skifte ut litt potensielt småporrøse bolter med nye. alle bolter, skiver og muttere nytt er kosen sin.

hvis R dysene leverer som de skal på 3 bar som skal være originalt og de passer uten formotstander blir det bestilt :) så er den ok if so...

edit: nå når jeg prøver å starte bilen i kulda sier det bare knepp igjen når jeg vrir rundt nøkkeln, så tydelig at jeg må skyndte meg å få dette på stell med FKn :p

jacobsen
30/12/10, 01:20
Hvor fikk du tak på boltene? ;) er spent på malinga av blokka nå ja :)

Kodja
30/12/10, 09:49
boltene kommer fra samme plass som det meste andre som hører volvo original til. kverneland bil/volvo forhandleren :p hehe
ja spent selv spess siden jeg må få satt inn fordeleraksling og det før jeg starter å male opp nå. får se hvor langt jeg kommer i dag.

TurboHansen
30/12/10, 10:34
Hvor mye måtte du ut med for di boltene? Er ikke dem dyre?

henrik940
30/12/10, 10:55
Trodde det var bolter til toppen jeg. De pinboltene der er ikke dyre :)

Kodja
30/12/10, 11:03
er til eksosmanifold/toppen de der ja :)
aner ikke pris. har ei lang liste med smådeler jeg skal betale samlet for når jeg er ferdig med småhandlingen :)

Joakim-G_R
30/12/10, 11:34
Trodde det var bolter til toppen jeg. De pinboltene der er ikke dyre :)

Faen da, 20liters bøtte med maling og koster til troll da eller? :p

henrik940
30/12/10, 11:37
Faen da, 20liters bøtte med maling og koster til troll da eller? :p

Kikka ikke på bilde en gang jeg, bare titta fast innom også scralla ned.

Kodja
30/12/10, 11:48
250ml boks det der så er ikke så svær nei :p

Kodja
30/12/10, 17:50
http://i451.photobucket.com/albums/qq238/kodja/volvo%20242%2082%20mod/DSC01384.jpg
ikke stort som har skjedd i dag. ble en solid runde rydding i mekkebua for å få plass til å stå å skru samt ha det litt mer kos og orden i delene, så når jeg var ferdig med det så tok jeg bare å skifta de to pinneboltene på eksossida på toppen som var knekt under demontering. er de som er nermest turbon, så de får sikkert mest hot-cold-hot hele tiden. skal se om jeg får gjort litt mer i morgen.

http://i451.photobucket.com/albums/qq238/kodja/volvo%20242%2082%20mod/DSC01386.jpg
samtidig tok jeg F blokka inn i varmen og heiv meg på demontering av fordelerakslingen. var ikke så vanskelig det. men greit å gjøre det på den F blokka før jeg skrur fra "hele" FKn for å få den inn igjen :) må innom kverneland i morgen og få tak i 2 simlringer til det aludekslet rundt veiva å den akslingen der. greit å skifte med det samme tenker jeg.
tror jeg også skal stikke innom torshov å kjøpe calipterlakk og lakke opp et par detaljer blått også :) får se hva jeg får tak i...

mye moment skal reimhjulet på veiva og den fordelerakslingen strammes til med?

ArneR
31/12/10, 05:36
Fordelerakseldrevet skal trekkes til med 50Nm, samme som kamdrevene.
Bolten til svingningsdemperen skal trekkes til med 60Nm, så vinkeldras 60*, men ser mange bruker bare å dra til det de orker eller bruker muttertrekker så den ikke skal løsne.. :)

Kodja
31/12/10, 11:45
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/2102.jpg
fikk da "min" nye elåpner til bagasjelokket fra usa. original volvo del. :) skal bli digg å bytte ut den uoriginale :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/2103.jpg
ryggekameraet med nightvision kom også fra hongkongchingchong i dag. neste til 945n kommer vell om et par dager tenker jeg :D

Daniel V
31/12/10, 12:04
Hvor skal du felle inn dette da? :p Håper ikke du gjør det som på bildet :p

Er spendt på hvordan du løser problemet med skjermen på spilleren ;)

Kodja
31/12/10, 12:07
hehe den blir innfelt i den omtalte nye diffusern\innsynsbegrensern under fangern mot potta :)

ja er jeg også. blir å starte på det når jeg har fått ut motorn i 242n å fått den i drift. for da er det plass til å stå i bua og skjære og plaste litt nytt dashbord. blir ikke store endringene, bare smådetaljer samt opptrekking i noe tøy\skinn av noe slag :) skal fjerne de nedsynkningene på dashbordet på høyre og venstre side av buen på dashen. har ikke noe bruk for nedsynkninger der, samt det får det til å bli litt mer cleant. får se hvordan det blir. har jo uansett to sprekkfrie dashbord så om det ene ikke blir bra så setter jeg bare inn det andre :p
så også at jeg på det andre har en brakett montert for spiller istede for 3ramme. så om noen trenger så rop ut et lite bud på den :)

Shaiko
31/12/10, 13:49
ryggekamera på en persjonbil? hallo, klarer du ikke rygge etter speil ?

Joakim-G_R
31/12/10, 14:46
ryggekamera på en persjonbil? hallo, klarer du ikke rygge etter speil ?

Med alt ekstrautstyret Kodja skal ha, i tillegg til turbomotor, så kommer bilen til å gå som en 240 med 200K tilslutt vel. :D :p

Kodja
31/12/10, 16:15
er derfor man skal prøve å få godkjent mer hk enn 220 med tanke på understell og bremser er såpass oppgradert til slutt :p
dessuten er det flott med mye ekstrautstyr ;)
og jo. jeg klarer meget godt å rygge med speila på bilen. men ryggekamera er et must når man har inngang for det på spillern ;) duppedings vettu!
hvis pc'n snart vil starte så får jeg lasta opp bildene av dagens arbeid også... crap pc...

Kodja
31/12/10, 16:57
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/2114.jpg
plukka av og skulle prøve å få av reimhjulet på veiva... den satt godt du! ikke har jeg svinghjul montert så får ikke kilt den fast i bakkant. tips til å få dratt av når jeg ikke har muttertrekker? :p

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/2115.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/2116.jpg
synes jeg snart har pussa nok på blokka til å starte opplakking snart. må bare få satt inn fordelerdrevet før jeg starter på det tror jeg, samt sveist på mutter i bunnpannen til oljetempen :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/2117.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/2118.jpg
pussa over vannpumpedrevet, fordelern og termostathuset samt støttestaget fra blokk til innsug.

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/2119.jpg
blå calipterlakk fra torshov. 115 kr. må ha en til for siste delene som skal lakkes opp.
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/2120.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/2121.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/2122.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/2123.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/2124.jpg
grei dekkevne på calipterlakk fra torshov. får se hvor holdbar den er i løpet av tida motorn her er i bruk da. er den for dårlig for slik bruk er det jo bare å skifte ut eller få tak i alureimhjul... synes fargen er ok. blir sikkert fin kontrast mot fin å rød opplakkert blokk og sorte slanger og div. i motor rommet når det er done.

Kodja
02/01/11, 17:48
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/84.jpg
sånn blir det litt likere å se litt hvordan de blå detaljene blir. er litt mørkere blåfargen i forhold til hva mobilen klarer å tyne fram :) så tror dette blir bra!! lakke opp reimhjulet på veiva i morgen nå.

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/85.jpg
som jeg spurte over her så fikk jeg jo ikke av reimhjulet på veiva... men kom jo på at jeg kjøpte jo sånn GENIAL "crank pulley holder" eller hva den het fra IPD sist ordre. og da var det bare å sette den i hulla på reimhjulet, skru av muttern på strammern og sette det på. etter det var det bare å tyne rundt skralla og vips var den av :) no problemo what so ever!! funka også på drevet til oljepumpe\fordeler også! men da la jeg toppen der mot tannhjulet til Kam'en. gikk fint det å! kosta ikke stort å hjalp nå i alle fall meg betraktelig! vell verdt investeringen.

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/86.jpg
deksel til veiv og oljepumpeaksling av. blir å vaske\reingjøre det godt og få av alle pakningsrester før det blir sammenskrudd igjen :)

http://i451.photobucket.com/albums/qq238/kodja/volvo%20242%2082%20mod/DSC01441.jpg
nyvaska\reingjort\rensa oljeånding... møkkete som FA-- når jeg starta med avfetingen og grønnsåpa :p

http://i451.photobucket.com/albums/qq238/kodja/volvo%20242%2082%20mod/DSC01430.jpg
sånn var akslingen til forderen også inne og fordeler montert i. skal ta den ut igjen før oppmaling av blokken men måtte jo teste at det gikk rundt som det skulle gjøre.
skal lage en god how to til videre nybegynnere når jeg er helt ferdig med sammenskruing og slikt og legge ut. er ikke vanskelige greiene fant jeg ut, men vanskelig nok om man ikke vet hvor man skal starte!

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/87.jpgmerka ikke før etter jeg satte hvitmerking på dekslet for flekken på kamdrevet at det var en liten plastmerking på regreimdekslet hvor det skulle times. glemte å se på fordelerdrevet men der også fant jeg jo slik merking så da ble det ok :p moro å lære noe nytt hver gang jeg er uti bua å skrur litt. er ikke så redd for å starte på 16V motor bygging når jeg er ferdig med alt dette nå merker jeg.
bare få tak i siste simlringene til dekslet over her nå så blir det å skru sammen og male opp.

V90
02/01/11, 18:35
Veldig kjekt med verktøyet du kjøpte fra IPD. Er litt knot om ikke svinghjulet er på og man mangler luftverktøy...

Du kommer til å erfare at B230F(T/K) er temmelig lett (les lego) å forstå seg på. Morro å få til ting selv også :)

Kodja
02/01/11, 18:36
ja det var genialt verktøy :) nå trenger jeg ikke være redd for å stå å knote med akkurat det i allefall. moro å lære slikt :)

henrik940
02/01/11, 18:41
Kan bare ta to svinghjulsbolter og skru inn i veiva, på svinghjulssia ofc, også legga et staaaaaaaaaag mellom motorbukken og de to boltene. Også skru :)

Kodja
02/01/11, 18:57
japp fikk det tipset. men når jeg prøvde å skru av to bolter på 16V motoren sitt svinghjul så stod de mist like godt fast :p så da var jeg like langt. redda meg med vertkøyet her ja.

kapli
02/01/11, 19:00
Europris har el-muttertrekker, funker fint til å få av bolter som de der, kosta vel rundt 300kr.

Kodja
02/01/11, 19:03
så den der tidligere i år ja! :) men as usual er konton tom før jeg får handla inn sånne kjekke ting... ikke minst pga utleggene mine ikke har blitt utbetalt i jula som de skal\skulle... så får håpe midten av januar kommer fort :p hehe

Torra
02/01/11, 22:56
Det svinghjulsverktøyet der skal jeg låne når jeg orker å skru på bilen min igjen! Satan det så kjekt ut!

Kodja
02/01/11, 23:32
ja bare si fra det :)
men da vil jeg låne intercoolern din snart så jeg får målt hvordan jeg skal bestille rs500 coolern fra england ;) helst snart ;) hehe

Kodja
04/01/11, 00:25
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/179.jpg
litt skiver og simlringer + fordelerrotor. da det viste seg at den highpower rotoren fra IPD var beregnet for B21 motoren med større aksel inni fordeleren... noen som trenger?

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/180.jpg
dekselt mot blokka med simlringer for veiv og fordeler\oljepumpeaksling gikk fra dette skittne griseriet :p

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/181.jpg
til dette med nye originale simrlinger på begge plasser.

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/182.jpg
fikk ikke startet oppmalingen av blokka for jeg starta å se litt mer også å fant ut at jeg like gjerne kan skifte simlringen på kamen i framkant å med det samme jeg driver på. like greit som prevantivt vedlikehold det. kanskje den i bakkant av veiva å? selv om det ikke finnes snurten av søl baki der... på kamen så var det litt oljesøl, men om det har kommet bare fra simlringen der eller rent ned etter ånding via oljepåfyllingshullet kan jo diskuteres. er jo gådd ca 200K motoren her uten sikkert å blitt skiftet noe slikt som jeg vet da riktignok. litt må man jo koste på i vedlikehold før man monterer. at folk derrimot velger å kjøre med motorene slik uten regreimdeksel er for meg utrolig uforståelig. motoren er jo ikke fin for 5flate øre sånn som den står der uten deksel... men men hver sin smak :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/183.jpg
veivhjulet også lakkert opp. pussa lett over det å lakka med en boks calipterlakk fra torshov som resten av delene. får håpe jeg får pussa meg ferdig i morgen og lakkert opp blokka. begynner å bli litt ivrig på å få alt sammen nå!!!!!!!

lista mi for ting jeg enda må skaffe meg er som følger som jeg kommer på i skrivende stund:
twinpipe demper + 2 enderør fra svendsen eksos.
eksos\DP som må bygges\skaffes
intercooler må skaffes\bestilles
bensinpumpe må velges\skaffes + bensinfilter. Kilroy står for tankarmatur og diverse som er på vei strax tenker jeg :)
slanger\rør for bensin må ordnes.
Turboclutch(lamell og trykkplate fra b230ET) må skaffes var det vell...+ utløserlager.

trooor det er det jeg mangler nå sånn rufly... nok det å på ei månedslønn :p men har jobba my overtid som heldigvis bidrar litt ekstra denne mnd!!

lite bilder til å være meg, men sparer litt så det ikke blir så mange like når jeg først laster opp den guiden jeg holder på å lage for mine etterfølgere på regreimbytte i bildeformat og montering av fordeleraksling m.m.

med tanke på å montere motoren i bilen nå etter hvert forhåpentligvis slutten av januar\begynnelsen på februar: bruker jeg bare motorbrakettene på B21a motoren + nye motorfester\gummi?

Daniel V
04/01/11, 16:07
Kommer seg nå ;) Rare prioriteringer du har noen ganger synes jeg :p

Agrostar
04/01/11, 16:58
Kommer seg nå ;) Rare prioriteringer du har noen ganger synes jeg :p

+1 på sistnemnde :rolleyes: Men sånn er me vel alle.

Kodja
04/01/11, 17:47
Kommer seg nå ;) Rare prioriteringer du har noen ganger synes jeg :p

tenker på da da? :-)

snart ut å skiftw simlring på kammen nå. bare spise opp middagen så blir det gjort litt i dag å :-D

Christian
04/01/11, 20:24
bruker jeg bare motorbrakettene på B21a motoren + nye motorfester\gummi?

Ja. Like blokker.

Kodja
05/01/11, 00:22
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/198.jpg
så var det av med toppdekslet for å få av "hva det nå enn heter" for å få skifta simlringen på kam og satt inn blendelokket på bakkant av toppen.

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/199.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/200.jpg
nytt foran og bak... ganske så ukomplisert :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/201.jpg
la på ny originalpakning...
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/202.jpg
glemte å sjekke om jeg hadde fjerna alt av restpakninger på dekslet... det hadde jeg selvfølgelig glemt... og det var dumt :p fikk stramma og plutselig så sa det pjooong og så sprakk det... fant en pakningsbit som lå igjen i buen bak der... ikke bra. men lærer så lenge man lever at man skal se to ganger selv om man trodde man hadde sjekka... skal bare for moro skyld sjekke pris på nytt deksel, men blir vell å plukke fra en motor på dynga eller fra noen kjentfolk som har for mange liggende :p fankern...

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/203.jpg
og så endeliiiig fant jeg meg fornøyd med pussinga, gadd ikke mer...

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/204.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/205.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/206.jpg
lakkerte opp peilepinnerøret også så det står i stil med resten. synes fargen var fin på blokka jeg. skal bli bra å få tatt et strøk eller to til med en dags tørketid nå. så bare nabon kommer hjem å kan sveise på mutter til oljetempen på bunnpanna kan jeg endelig skru sammen godsaken :D da et det plutselig litt andre ting man kan konsentrere seg om igjen :)

Jan-Einar Jenssen
05/01/11, 00:25
må si jeg liker arbeidet du gjør med motoren din :)
edit: på det nederste bildet ser det ut som at reimhjulet står langt fra toppen. skal det være sånn?

Kodja
05/01/11, 00:32
takker for det :) godt med litt positiv motivasjon innimellom kjenner jeg!

er ikke skrudd fast og slikt de hjula, bare satt på så jeg ikke skal rote de bort :) så skal ikke være sånn nei, blir skrudd fast slik det skal når blokka er helt ferdigmalt og så på med deksel og greier.

The Sven
05/01/11, 00:35
Ja er greit å huske hvor kamdrevet skal sitte ;)

Jan-Einar Jenssen
05/01/11, 00:35
bare hygelig :)

aah, åkei. :) lurte bare for at det står mye nermere på min motor og trodde det var noe galt med min :p

Kodja
05/01/11, 00:36
The Sven: :p

du ser hvor mye hylleplass jeg har sikkert å legge fra meg ting? :p -nada- hehe

1janeinar: ja det stemmer nok det ja, er ikke noe gæli med din, heller min inntil det blir montert sammen sånn sett ;)

Torra
05/01/11, 02:07
Faen så sterk i fingra at jeg bryter sunn toppdekselet ditt jo!
Synd det der :p

ArneR
05/01/11, 03:09
Uhell hender.. :p

Men det ser bra ut.. :)

Kodja
05/01/11, 10:05
Faen så sterk i fingra at jeg bryter sunn toppdekselet ditt jo!
Synd det der :p
jojo går bra :p min feil som ikke sjekka for pakningsrester :rolleyes: Volvo-Power hadde liggende noen nye deksel så da er den i boks.


Uhell hender.. :p

Men det ser bra ut.. :)
takker :)

Aartun
05/01/11, 10:31
Looking good! blir bra med rødt og blått :)

Kodja
05/01/11, 11:13
Looking good! blir bra med rødt og blått :)

takk for det :) tror det blir fint til slutt det ja.

jacobsen
05/01/11, 16:41
shaize : D slett ikke verst øystein :)

Janus
05/01/11, 16:47
Ble stilig med peilepinnerøret i blått :D

Christian
05/01/11, 16:52
Hahaha, jeg får ikke sagt hvor ufattelig teit det ser ut med blå detaljer!!

Men bortsett fra det syns jeg toppen din så veldig reint ut inni, er den renset eller har du bare kjøpt ny? :p

Kodja
05/01/11, 17:26
takker takker :)

må ha noe som fresher opp nedi motorrommet vettu ;)
toppen er fabrikksny :) ...... neida bare veldig god stand syntes jeg selv også. aldri sett noe så strøkent nedi en topp. km stand var jo rundt 200K på motorn og er en 98 modell så er tydeligvis passa godt på og kjørt ordentlig.

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/210.jpg
ble en liten gave til meg selv oppi alt stresset på jobb igjen me en gang over nyåret her... ICE ICE baby :D
2 stk SONY XVM-H65 6,5" LCD skjermer. ene skal inn i midtkonsollen som skal bygges fra framsetene og hele veien bak opp langs setet eller til og med puta bak for å få 2seter bak der. og den andre blir da sikkert plassert i bagasjerommet sammen med de fine Harman/Kardon forsterkerne :)
og det ble kjøpt inn en DEFA motorvarmer for blokkmontering. skal bli godt det tenker jeg.

The Sven
05/01/11, 20:28
så er tydeligvis passa godt på og kjørt ordentlig.

Eller bare fulgt opp hyppige oljeskift med skikkelig olje :)

Men er iallfall langt mellom motorer som er såpass rene inni ja dessverre!

Kodja
05/01/11, 21:09
eller det ja :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/237.jpg
nå sliter jeg! den gamle "dingsen"\gamle motorvarmerelementet som før mitt eie er kutta\herpa ett eller annet vil ikke hverken inn eller ut eller på skrå på noe vis. har hamra litt for å få den skeiv\ut\av på det jeg tørr men får ikke gjort noe annet enn å slått den lenger innover! og ut ville den ikke ved hjelp av kraftig tang før jeg begynte å slå på... hva i sorte HÆLVETE :mad: :mad: :mad: skal jeg gjøre for å få den ut? og JA nå er jeg PISSHÆLVETE FORBANNA lei småting som skal ta unødvendig tid oppi alt!!!
værste er jo at jeg ikke får KJØRT bilen engang!!! :mad: SVARTE!

ja det gjorde pittelitt godt å vise litt frustrasjon nå...

THolandsli
05/01/11, 22:35
Du skulle hatt deg en slagtæsj. Den kunne du i første omgang ha prøvd å festa i det bøyde flattstålet, om ikke det hadde gått kunne du fått den festa til biten av elementet som stikker ut.

Ekren
05/01/11, 22:41
sveis på en mutter som stemmer med en vanlig tæsj :)
så skrur du den bare enkelt ut, om du skjønner da selvfølgelig..

Kodja
05/01/11, 23:01
i dont speak greak... og sveiseapparat har jeg ikke :(

kermitt
05/01/11, 23:56
slagtrekker ;) de har på biltema. sett den i det bøyde flattjernet og trekk skiten ut.

Kodja
06/01/11, 00:19
direktelinker takk :)

Torra
06/01/11, 00:21
Lever motor og bil her (http://www.trondheimbildemontering.no/) og få det fiksa :)

Kodja
06/01/11, 00:26
Lever motor og bil her (http://www.trondheimbildemontering.no/) og få det fiksa :)

skal aldri levere en bil der :p
enten så får det stå i 7stein der den ender sine dager til jeg dør eller så blir den solgt eller går til etter jeg er død :p aldri levere noe på skroten...

Agrostar
06/01/11, 06:28
Det set ikkje ein skrue der som du ikkje har tatt ut :p Kunne nesten sjå sånn ut.

Kodja
06/01/11, 08:32
Det set ikkje ein skrue der som du ikkje har tatt ut :p Kunne nesten sjå sånn ut.

nei er ikke flere skruer! :)

Volvo-Power
06/01/11, 10:24
Volvo-Power`s mekaniske Verksted kan ta seg av dette:)

Edit: LETT!

PVT
06/01/11, 10:25
har samme problemet på min blokk bare at der var tappen og alt brukket av så lar motor verkstedet som skal borre sylinderen om å fikse det.

Kodja
06/01/11, 11:10
Volvo-Power`s mekaniske Verksted kan ta seg av dette:)

Edit: LETT!

da må Overland Mekaniske ta sæ en tur over fjorden fort ;) må få start på godbilen å... finne ut HVA som Egentlig gjør at den ikke starter opp og bare klikker når nøkkelen vris om...

Joakim-G_R
06/01/11, 11:33
Hva kostet den blokkmonterte motorvarmern?

Kodja
06/01/11, 11:51
Hva kostet den blokkmonterte motorvarmern?

veil 750,- ink mva. betalte 600 :)

henrik940
06/01/11, 11:53
Defa er DYYYYYRT

Joakim-G_R
06/01/11, 11:54
Joda, men så er de vel egentlig de eneste som har sånt der også. Som er av god kvalitet. :)

Og jeg har jo full defapakke fra før av, bare vært kjekt med en NY varmer på nye blokka.

Kodja, hvor kjøpte du den? :)

Kodja
06/01/11, 11:55
kvalitet er ofte dyrt, men varer forhåpentligvis deretter også :)

Kjøpt hos Bilradiospesialisten

Torra
06/01/11, 13:25
At den bare klikker kan være dårlig kontakt på batteriet..

Aartun
06/01/11, 14:26
veil 750,- ink mva. betalte 600 :)


Defa er DYYYYYRT

Jo det er dyrt, men jeg syns kabelsatsen er verre.. hadde du den fra før av Kodja?

Kodja
06/01/11, 14:38
har ikke noe kabling fra før :)

blir full pupp til neste vinter med lading og cupevarmer og alt. men først nå så skal bare motor nedi + ladekontakt ut under spoilern.

skal sjekke batteri+kontakter der men det virker nå som det er som det skal være.

Aartun
06/01/11, 14:43
Smart å sette i det du kan mens du har best mulig tilgjengelighet ja.

Kan være det er en dårlig kontakt en plass som gjør at det blir for mye spenningsfall som gjør at det bare klikker når du vrir rundt...

Joakim-G_R
06/01/11, 14:48
Om du skal ha lading og kupevarmer bør du handle det med en gang. Det går ifra releboksen inni bilen og ut til ladekontakta, og fra releboksen og til motorvarmern. Så får du ikke releboksen uti motorrommet. :) Har sånn på 245n.

Kodja
06/01/11, 15:01
blir tatt senere. må prioritere å få ferdig motor og slikt nå før videre luxus :)

The Sven
06/01/11, 15:07
Har du prøvd å bare lade batteriet? Evt bruke startkabler.

Kodja
06/01/11, 15:24
startkabler: nei
batterilading: ja over 1 døgn til og med :)

Jan-Einar Jenssen
06/01/11, 15:27
prøvd og kakke litt i innslagsreleet? kan funke, viss det begynner og takke for seg

Kodja
06/01/11, 15:33
har prøvd. seff ikke banka så hardt at det risikerer å gå hull men :p
lot det også stå ei varmevifte i motorrommet i går for å sjekke om det var noe som hadde fryst fast eller noe. hjalp ikke.

Jan-Einar Jenssen
06/01/11, 15:37
hmm, åkei. da virker det som at inslaget har tatt helt kveld. prøvd med en annen?

jacobsen
06/01/11, 16:02
Var innom bilradiospesialisten en gang, de hadde også varmeelement for kjøleslanger. kanskje jeg skal gå for det, siden isolasjonen på det gamle blokkelementet har smeltet fordi det sto for nærme grenrøret :o satser på å få en liten rabatt siden jeg var utplassert der for et års tid siden :p

Daniel V
06/01/11, 16:31
Det jeg mener med rare prioriteringer er at du prioriterer et ryggekamera, og LCD skjermer foran å få bilen lakkert, rustfri og strøken :p

Kodja
06/01/11, 16:43
Det jeg mener med rare prioriteringer er at du prioriterer et ryggekamera, og LCD skjermer foran å få bilen lakkert, rustfri og strøken :p

hehe ryggekamera koster da 170kr...
lcd skjermer til 10000 kr fikk jeg for 1400...
vandkelig valg ;) hellakkering koster rundt 40000 og det er ikke vits i å gjøre det enda nr modifiseringer ikke er ferdig enda så jeg vet hva som må gjøres opp igjen om man kommer borti noe underveis. samt å lakke opp vonterstid er bortkastet med tanke på risiko for påkjørsler og om man bomer når man leker seg litt.

Kodja
06/01/11, 16:44
hmm, åkei. da virker det som at inslaget har tatt helt kveld. prøvd med en annen?

venter på pris på ny.

Vetle
06/01/11, 17:24
hehe ryggekamera koster da 170kr...
lcd skjermer til 10000 kr fikk jeg for 1400...
vandkelig valg ;) hellakkering koster rundt 40000 og det er ikke vits i å gjøre det enda nr modifiseringer ikke er ferdig enda så jeg vet hva som må gjøres opp igjen om man kommer borti noe underveis. samt å lakke opp vonterstid er bortkastet med tanke på risiko for påkjørsler og om man bomer når man leker seg litt.

hvor i helvete koster det 40 000 å lakke bilen?!

Joakim-G_R
06/01/11, 17:46
Om alt skal taes hvitt, og man bare leverer en møkkete bil, så sku det ikke forundre meg at det kom borti no sånt. Spess om da motorrom, invendig i dører, bagasje og alt skal byttes farge på.

Men det er vel ingen som betaler det....

Jan-Einar Jenssen
06/01/11, 17:47
et lakeringsfirma her i byen tar ca 27000 og det er ikke inkludert lakk og forarbeide.
og er bare utvendig lakering.
så jeg tror 40000 er helt overkommelig egentlig

Mr. Crepsley
06/01/11, 17:47
Jeg fikk pris på ca. 40k for en hellakering med fargebytte på min 242. Hvitt.

kapli
06/01/11, 19:28
Har du el-skjema over el speil med varme nytypen speil Kodja?

gaupe
06/01/11, 19:39
Har du el-skjema over el speil med varme nytypen speil Kodja?

http://www.scribd.com/doc/3698840/volvo-240-1992

Kodja
06/01/11, 20:15
her var det veldig mye totalt off topic... rydd siden her for dill som ikke har fornuftig å gjøre med min bil\lakk\eller motorproblemet... ikke interessert i å diskutere turbobrann i noen sin bil og dill...

Vell jeg skal ikke gjøre noe spes forarbeide selv på bilen. har ikke plass å stå å holde på. alt gjøres utendørs her i gården. samt jeg skal ha garanti på lakkeringsjobben når de uansett er snakk om xantall mange tusen kr. og ja, motorrom, bagasjerom, dører og ALT skal skiftes farge på! demontering gjør jeg selv før levering ja. skal ikke være mye flekkene\områdene som skal kunne avsløre at dette en gang var babyblå\Televerksblå 242. og da koster det litt å få et firma til å ta på seg all den jobben, men da igjen: da skal det være 110% gjennomført arbeid å krever jeg! det skal holde 30 år til når jeg først gjør det synes jeg.

har vært å skaffa motorvarmer kabel til b21a motorn nå så den skal få stå på maaaaange timer å tine helt nå så man er sikker på at alt i tilknyttning til det også er tint opp. mulig det er kontakten bak på tennniga? venter i alle fall på pris på ny der...

The Sven
06/01/11, 20:44
Var snakk i "Noen som har vært uheldig med volvoen sin" at bilen din hadde vært i en brann? Godt mulig jeg har missforstått=)

Du misforsto fordi du ikke såg bildet!;)

EDIT: tråd ryddet noe :)

Tenkte på den motorvarmeren din, du fant ikke ut om blokkvarmer til 940 Turbo passa da, så kunne du flytta over den til nye motoren?

Vetle
07/01/11, 19:02
her var det veldig mye totalt off topic... rydd siden her for dill som ikke har fornuftig å gjøre med min bil\lakk\eller motorproblemet... ikke interessert i å diskutere turbobrann i noen sin bil og dill...

Vell jeg skal ikke gjøre noe spes forarbeide selv på bilen. har ikke plass å stå å holde på. alt gjøres utendørs her i gården. samt jeg skal ha garanti på lakkeringsjobben når de uansett er snakk om xantall mange tusen kr. og ja, motorrom, bagasjerom, dører og ALT skal skiftes farge på! demontering gjør jeg selv før levering ja. skal ikke være mye flekkene\områdene som skal kunne avsløre at dette en gang var babyblå\Televerksblå 242. og da koster det litt å få et firma til å ta på seg all den jobben, men da igjen: da skal det være 110% gjennomført arbeid å krever jeg! det skal holde 30 år til når jeg først gjør det synes jeg.

har vært å skaffa motorvarmer kabel til b21a motorn nå så den skal få stå på maaaaange timer å tine helt nå så man er sikker på at alt i tilknyttning til det også er tint opp. mulig det er kontakten bak på tennniga? venter i alle fall på pris på ny der...

30 år? :P er vel strengt tatt INGEN på denne jord som kan si når bilen din kommer til å ruste igjen ;)

Og er vel heller ingen lakk firmaer som gir deg en slik garanti at ikke bilen ruster på xx antall år..

abarth racing
07/01/11, 19:37
er vel heldig om du får 5 års garanti vil jeg si.

Joakim-G_R
07/01/11, 19:39
30 år? :P er vel strengt tatt INGEN på denne jord som kan si når bilen din kommer til å ruste igjen ;)

Og er vel heller ingen lakk firmaer som gir deg en slik garanti at ikke bilen ruster på xx antall år..

Tror ikke jeg heller har hørt om noen garanti.

Reklamasjonsrett, er ingen garanti.

Martin.S
07/01/11, 19:57
hehe ryggekamera koster da 170kr...
lcd skjermer til 10000 kr fikk jeg for 1400...
vandkelig valg ;) hellakkering koster rundt 40000 og det er ikke vits i å gjøre det enda nr modifiseringer ikke er ferdig enda så jeg vet hva som må gjøres opp igjen om man kommer borti noe underveis. samt å lakke opp vonterstid er bortkastet med tanke på risiko for påkjørsler og om man bomer når man leker seg litt.

Om du må betale så mye for en lakkering får du heller spare pengene du bruker på å kjøre bilen mer og mer uorginal. Og til slutt har du nok;)

Men det er hver sin smak:)

Kodja
07/01/11, 20:59
fant ut at startern ikke slår inn som den skal. bare å skifte så er det ut å kjøre grombil igjen :-) noen som har en i trondheim liggende å ta for mye plass? ;)

hvis et firma ikke stiller garanti på lakkeringsjobb så mener nå jeg det er max useriøst. alle håndtverkere må jo stille garanti på arbeid de utfører eller selger.

selvfølgelig dekker ikke det steinsprut og slitasje og slikt underveis. men det skal ikke begynne å ruste på nylakkerte platedeler så lenge forarbeidet er gjort ordentlig og man gjør jobben som den skal. er nå mitt mening :)

R for Refinement/forbedring er min ledetråd i bilen her :) tilleggsutstyr hadde sist jeg sjekket ikke bidratt i negativ retning når man leter etter/eller skal ha en bil :)

The Sven
07/01/11, 21:08
Jo ryggekamera og LCD skjermer er nok unntakstilfelle når det gjelder en gammel 240:p Men du skal vel ikke selge den uansett så det spiller jo ingen rolle hva folk ikke vil betale for den :)

Kodja
07/01/11, 21:43
hehe sant det ja. blir aldri lagt for salg så lenge jeg lever denne :)

jacobsen
07/01/11, 23:24
hehe sant det ja. blir aldri lagt for salg så lenge jeg lever denne :)

Godt å høre :) skjønner meg ikke helt på folk som legger i mye penger og restaurerer bilen sin, men selger den tvert etterpå

Torra
07/01/11, 23:49
Jeg har en starter, men der må du lodde jordingsledningen

Vetle
08/01/11, 13:59
hvis et firma ikke stiller garanti på lakkeringsjobb så mener nå jeg det er max useriøst. alle håndtverkere må jo stille garanti på arbeid de utfører eller selger.

selvfølgelig dekker ikke det steinsprut og slitasje og slikt underveis. men det skal ikke begynne å ruste på nylakkerte platedeler så lenge forarbeidet er gjort ordentlig og man gjør jobben som den skal. er nå mitt mening :)



max useriøse?

INGEN som kan fjerne rust her i verden på en plate som kan garantere at den ikke kommer tilbake innen feks 5 år.. rust er noe man ALDRI får bort det kommer tilbake desverre ;) feks på merche.. kan ha fjerna rusta og allt etter boka, ruster igjen innen 1 år ;)

Joakim-G_R
08/01/11, 15:03
max useriøse?

INGEN som kan fjerne rust her i verden på en plate som kan garantere at den ikke kommer tilbake innen feks 5 år.. rust er noe man ALDRI får bort det kommer tilbake desverre ;) feks på merche.. kan ha fjerna rusta og allt etter boka, ruster igjen innen 1 år ;)

Hosthark.

Det har med metallkvalitet å gjøre, når de bruker omsmelta TrønderSodd-bokser og sardinbokser så er det begrenset hvor bra stålet blir i utgangspunktet.

Rust fjerner du helt og holdent med syrebading. End of story.

Anders Dybvadsskog
08/01/11, 15:04
feks på merche.. kan ha fjerna rusta og allt etter boka, ruster igjen innen 1 år ;)

Nå har vel det noe å gjøre med ny type galvanisering å gjøre, eldre volvo ruster mer enn eldre mercedes:)

Team Tynner
08/01/11, 15:11
Hosthark.

Det har med metallkvalitet å gjøre, når de bruker omsmelta TrønderSodd-bokser og sardinbokser så er det begrenset hvor bra stålet blir i utgangspunktet.

Rust fjerner du helt og holdent med syrebading. End of story.

harkhost.ikke så vanlig å syrebade biler som er inne på rustreperasjon heller da.men ja,er frykteli mye dårlig og mye tynt stål i nyere biler.om å sveise i en cola boks mange av de;)

The Sven
08/01/11, 15:11
eldre volvo ruster mer enn eldre mercedes:)

Vel..:p

Men hva var det Kodja sa tidligere om offtopic? :p

Joakim-G_R
08/01/11, 15:14
harkhost.ikke så vanlig å syrebade biler som er inne på rustreperasjon heller da.men ja,er frykteli mye dårlig og mye tynt stål i nyere biler.om å sveise i en cola boks mange av de;)

Nei, det er ikke vanlig. Men på et bilprosjekt (som vi EGENTLIG snakket om, ikke hvor håpløse nye mercedeser er), hvor man virkelig bruker såpass mye penger på å sette istand bilen, lakkere innvendig og utvendig, bytter dyre plåtdeler, og slikt, så ser jeg ingen grunn til å ikke bruke syrebading. For det er kun det som fjerner rust 100% sikkert. Sandblåsing er greit det og, men det er nok tryggere med syrebading.

Sandblåsing har ulemper det også, som f.eks bulking på store plåtbiter. Uansett om man bruker sand, kalk, glass, plast, eller hva man måtte finne på å bruke i blåsern.

Men er vel sikkert ikke noe Kødja vil ha i tråden sin.

Anders Dybvadsskog
08/01/11, 15:36
Vel..:p

Men hva var det Kodja sa tidligere om offtopic? :p

Sorry da:p

Trond D.
08/01/11, 15:50
begrens trykket ved blåsing så går det bra :)

Kodja
09/01/11, 00:09
merkelig at jeg får masse respons på ting som er helt random og uviktig men sjelden på ting som går direkte på prosjektet og det jeg faktisk gjør... merkelig...

vellvell. her er nå da en liten oppdatering! bilen går igjen! var startern som ikke funka som den skulle så var på huggern å kjøpte ny til 600kr og bytta i dag. da startet den med en gang :D

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/416.jpg
arbeidsforholdene. is under, småkaldt, pittelitt vind og sabla trangt. original saksejekk og et par plank under. TOPP sikkerhetstiltak må jeg si!!! hehe

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/417.jpg
nye startern. skitten som fy.

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/418.jpg
måtte jo selvfølgelig rengjøre godt før montering :p

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/419.jpg
"ny"\-brukt til venstre. godt brukt og defekt til høyre. gjett om det ble litt mer liv i startern nå når jeg vrei rundt på nøkkelen!!

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/420.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/421.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/422.jpg
gjett om det funka å tørke opp malinga med en liten oljeovn. bare muttern i bunnpanna nå som må sveises inn over helga en gang å så er det å male opp den et par strøk før sammenskruing her nå. digg! synes nå resultatet så langt er fint jeg da!! :)

kapli
09/01/11, 00:15
Blei bra med blåmaling ja:) Men du må hugse på å bytte den temp sensoren i toppen da;)

The Sven
09/01/11, 00:17
Er vel nytypen starter det der, så du slipper den seige stønninga fra gamletypen starter også?

The Sven
09/01/11, 00:18
Angående tempsensor så har jeg en til 240 et eller annet sted som jeg kan sende mot at du sender meg den til 940 :) Jeg får aldri bruk for 240 typen uansett. Bare la meg finne den først! (Om du har tid da)

Torra
09/01/11, 00:31
De selger 940 typen for 200kr hos meca "The Sven"

Kodja
09/01/11, 00:32
Angående tempsensor så har jeg en til 240 et eller annet sted som jeg kan sende mot at du sender meg den til 940 :) Jeg får aldri bruk for 240 typen uansett. Bare la meg finne den først! (Om du har tid da)

den passer ikke over fra B21 motoren altså? :)
såvidt jeg vet er det nytypen starter ja.

Kodja
09/01/11, 00:33
Blei bra med blåmaling ja:) Men du må hugse på å bytte den temp sensoren i toppen da;)

takker :)
ja har den tempsensoren i bakhodet hver dag ;)

mamolv
09/01/11, 08:47
er utrolig hvor mye et malingsstrøk gjør også på motordeler ja.blir inspirert av dette arbeidet, men har dessverre ikke noe motor å slippe ut arbeidslysten på selv enda..:(
får håpe du får motoren i bilen og alt til å funke uten store problemer nå da.

Daniel V
09/01/11, 13:02
Blir bra dette her Kodja! Har du noen frist for når prosjektet skal være ferdig? :) Blir gøy å se når det er ferdig! Men jeg lurer fortsatt på hvordan du skal få inn spilleren og skjermen, for hvis du finner en god løsning, skal jeg kanskje adoptere det selv :)

Kodja
09/01/11, 13:31
hadde satt en liten frist på å få motor i bilen innen januar. men venter på deler fra sverige som avgjør litt hva jeg mangler og må handle inn. så det står og faller litt på at de kommer fort nå. men det blir når alt er klart. bruker heller litt ekstra tid og penger og får det helt sånn jeg ønsker det nå så det ikke blir en halvveis løsning på ting.

spillern og monteringbder er under prosjektering når denne motoren er i bilen og det igjen er plas i bua så vet ikle mer.før.den tid :)

The Sven
09/01/11, 13:33
Torra: 200 kr ja, det var ikke værst.

Kodja: B21 motoren har vel ingen tempsensor til innsprut. Men godt mulig du kan bruke den til instrumentet.

Kodja
09/01/11, 14:13
sånn ja. ja var den sensoren til instrumentet jeg tenkte kanskje gikk å vruke om? men er ikke verre enn at vi ev bytter tempsensorer til instrumentet på motoren om du hadde til 240n.

Vetle
09/01/11, 14:36
Var ikke det grell farge kombo på motoren? :p litt spes men smaken som baken ;)

Ekren
09/01/11, 15:42
Var ikke det grell farge kombo på motoren? :p litt spes men smaken som baken ;)

blir tøft når han får den i bilen vill jeg tro :)

roffenn
09/01/11, 22:28
Litt kvasse farger på motoren ja:D
Hvor mye skal du hente ut av den? Blir det 200 "trimmen"

Kodja
09/01/11, 22:51
fargene er ikke så kvasse som på bildene. mobilen gjør de litt skarpere enn de er. blir ecotrimchip fra viking til å begynne med. skal ikke hente ut så mye pga 16v skal bygges. så da må mptoren her være i god stand til jeg ev skal selge eller bruke den i 945n som.også trenger ny motor egentlig. får se hva man gjør når den tid kommer.