PDA

Vis full versjon : Kodja/Byneset Customs 242 TURBO: B230+16VTurbo: starta



Sider : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 [15] 16 17 18 19 20 21

Mr. Crepsley
06/07/11, 11:11
Original coil + skal inn på de 2 polete kontakten, ene ledningen er rød/hvit, husker ikke den andre

VolvoR-Sport
06/07/11, 11:28
er ikke den andre blå tro?

Kodja
06/07/11, 13:00
en er rødhvit og den andre er blå ja. vi koblet vell disse men det kommer ikke strøm fram dit. og i guiden står det at coil ikke får + strøm fra lh nettet... men vi prøvde nå å gi coil + strøm direkte fra batteri også. lurer fælt jeg nå ja... så keep the tips flowing!!

andregangsintervjuet hos kverneland bil gikk btw veldig bra i dag å :-D store muligheter tror jeg!

lagt dekk på R felgene i dag nå. bildeR kommeR seneRe i dag ;)
stoooor takk til TEVODEKK TILLER for montering!!! beste dekksjappa i hele trondheim!!

Mr. Crepsley
06/07/11, 15:16
Coil for strøm fra lh nett etter du har kobla den ledninga som gikk på coilen før, inn på den kontakten.

henrik940
06/07/11, 15:28
kan være ja. så på 945n at kablene var likt koblet der (fargen på kablene that is)... berga coilen eller ble den defekt hos dere?

Den smelta innvendig, og smelta høl i toppen på'n, så det rant coil ut :p Så den dæva

Kodja
06/07/11, 17:28
Coil for strøm fra lh nett etter du har kobla den ledninga som gikk på coilen før, inn på den kontakten.
okei, kan ikke huske at det stod igjen noen som helst kabel fra gamle nettet mot coil jeg... må høre med kevin om han husker det... for nå spekulerer jeg fælt gitt...


Den smelta innvendig, og smelta høl i toppen på'n, så det rant coil ut :p Så den dæva
off da!! nei så gæli var det ikke hær. den va varm så det sang ja! men smelta ikke. får prøve den i en annen bil før den blir pælma om ikke annet. må skifte å teste videre der også.

BTW... ANDREGANGSINTERVJUET HOS KVERNELAND BIL JA... GIKK JO SUVERENT BRA! HAR JO SNAKKA MED SJEFEN DER OGSÅ TIDLIGERE OM EN LITEN AVTALE RUNDT 242n, KOM INN PÅ DEN I DAG OGSÅ OG DA VILLE HAN HA DEN UTSTILT I NYLOKALET NÅR DEN VAR FERDIG LAKKERT OG ORDNA ;P HEHE
BTW2.... JEG SKAL INN TIL TRONDHEIM I MORGEN KL NULL NI TREDVE OG SIGNERE ARBEIDSKONTRAKT PÅ STILLINGEN JEG HAR VÆRT PÅ INTERVJU TIL!!!! GLEDINGS!!!!! :D :D :D

Men keep the tips flowing på motorsiden da... :) vi prøver det som måtte være!

roffenn
06/07/11, 17:38
Tøft med utstilling! Btw lykke til!

kermitt
06/07/11, 17:41
Gratulerer Kodja. Det ordner seg for snille gutter!

Thomas S
06/07/11, 17:53
Gratulerer ja Kodja :)

lasse940
06/07/11, 18:06
Grattis med ny jobb :D
EDIT: Sitter selv og venter tlf om 3.Gangsintervju på jobb :rolleyes:

volvo244tic
06/07/11, 18:26
Gratulera med ny jobb, vell fortjent:)

V90
06/07/11, 18:44
Grattis!

Du kan jo høre med sjefen om de sponser lakkering mot at den stilles ut på vinteren...

Agrostar
06/07/11, 19:45
Gratulerar med både jobb og utstilling! Gjere skikkeleg arbeid no da!

Anders Dybvadsskog
06/07/11, 20:11
Gratulere:D

HansM
06/07/11, 20:20
Graulerer med jobb og utstilling :D

mamolv
06/07/11, 20:25
gratulerer med ny jobb ja kodja:)flott jobb for deg det der;)

ArneR
06/07/11, 22:02
Gratulerer med ny jobb ja Øystein! :D

Mr. Crepsley
06/07/11, 22:13
Er nok mest sannsynlig her du har bommet. På LH 2.4 motornettet har du en liten 2-polet kontakt. en ledning er rød/hvit, andre er blå. Den blå skal kobles til ledningen som går på coil til vanlig, og den rød/hvite skal inn i bilen på turtelleren (LH nettet har egne "plugger" som skal på coil, men de får ikke strøm fra hovedstrømmen, men av den gamle coil ledningen.)

Edit: gratulerer!

andreas y.
06/07/11, 23:51
gratulera med ny jobb:)

Kodja
07/07/11, 01:06
Grattis med ny jobb :D
EDIT: Sitter selv og venter tlf om 3.Gangsintervju på jobb :rolleyes:
wishing you good luck then :)


Grattis!

Du kan jo høre med sjefen om de sponser lakkering mot at den stilles ut på vinteren...
tja får sjekke den muligheten da!! :) ellers har jeg jo da på annet vi skaffet gratis vinterlagring :p hehe


Gratulerar med både jobb og utstilling! Gjere skikkeleg arbeid no da!
skal jeg definitivt gjøre ja :)


Er nok mest sannsynlig her du har bommet. På LH 2.4 motornettet har du en liten 2-polet kontakt. en ledning er rød/hvit, andre er blå. Den blå skal kobles til ledningen som går på coil til vanlig, og den rød/hvite skal inn i bilen på turtelleren (LH nettet har egne "plugger" som skal på coil, men de får ikke strøm fra hovedstrømmen, men av den gamle coil ledningen.)

Edit: gratulerer!
takker. skal se på den kontakten. skal over i morgen nå og sjekke, tar bilde for å få bekreftet hvilken og hvordan. det sitter en grå kontakt rett ved coil det går en rødhvit og blå på, med uttak for en siste kabel tror jeg det var. så spørs hvor ev gamle kabelen fra coil ligger\ gikk nå da. får nå i alle fall sjekke dette i morgen den dag :) takk for tipset der. skal sjekke det!

Ola Moen
07/07/11, 01:41
Gratulerer med ny jobb ja:)

Jan-Einar Jenssen
07/07/11, 08:23
kjipt at den ikke startet :( men det fixes nok fort :D

grattis med ny jobb :) må jo være perfekt jobb dette:D

THolandsli
07/07/11, 09:11
Gratulerer med jobb. Blir bra når Kverneland får nye lokaler. Var det bruktbilselger du blir?

Kodja
07/07/11, 11:27
takker! :)
verkstedmottaker er stillingen :)
starter faktisk allerede på mandag

Dcd36
07/07/11, 14:34
Gratulerer med ny jobb! :)

jacobsen
07/07/11, 16:37
der har du fått deg drømmejobb tror jeg! :) gratulerer så mye!! Håper bilen er frisk snart å :D

Kodja
09/07/11, 09:36
jo jeg tror og håper det kan bli en bra jobb :) alle var positive da jeg kom å hilste på torsdag ved signeringen :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/931.jpg
sorte lodd faktisk for sorte\mørke felger... ikke sett før nå. men det paser jo bra :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/932.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/933.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/934.jpg
ferdigferdig på felg :D med originale Senterkopper på :D
stooor takk til TEVO DEKK TILLER for omleggingen!!! superservice oppå der!! :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/935.jpg
sånn er dekkmønsteret på Goodyear Eagle F1 Asymmetric

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/936.jpg
måtte jo også bestille meg Volvo Ventilhetter ;) hører jo til! har 2 sett ekstra liggende om noen vil kjøpe :) send PM i såfall...

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/937.jpg
komplett, foruten selve brytern, elektrisk taklukemotor :) fikk også tak i taklukemotoren fra Volvo-Power, som stammer fra 760, så på den, og de fra 760 er i alle fall like som 240 sine så langt jeg så, forskjellen er i alle fall i selve kontaktstykket for strøm inn til motoren før jeg ev har testet den i mekanismen...

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/938.jpg
giver\tempbryter for elektrisk kjølevifte\AC. stammer fra 760 B28E motor tror jeg... om det ikke var B28F(kevin??) kjøpt ny hos Volvo :) koster ca 600kr i normal utsalgspris.

har lest og skal lese litt til på a-fk guiden og gå ut å skru litt igjen i dag nå :) håper vi klarer å få start på den nå... montere SAM staget også. blir det oppstart så skal Evolve\Elevate inntakene på med en gang :)

Steen
09/07/11, 09:40
Flott felger! :) Likte fargen

Hvor fikk du tak i de svarte lodda? :eek:

Får håpe du får start på den i dag :)

Anders Dybvadsskog
09/07/11, 09:46
Gratulerer med jobb:) ja ikke lenge til oppstart nå:)

Kodja
09/07/11, 09:48
Flott felger! :) Likte fargen

Hvor fikk du tak i de svarte lodda? :eek:

Får håpe du får start på den i dag :)
ja liker de i stua alle fall så håper de blir bra på bilen også :)
Loddene hadde Tevodekk på Tiller\Trondheim. de som monterte sammen for meg.


Gratulerer med jobb:) ja ikke lenge til oppstart nå:)
takker :) er den der strømmen\gnisten vi mangler nå ellers er den jo forsåvidt good to go for en liten sommer :)

Anders Dybvadsskog
09/07/11, 10:29
Ca bare det igjen til meg også nå så:p

Torra
09/07/11, 11:56
Hvor kjøpte du dekk? Er jo svindyrt a legge på dekk om man har handlet dekka en annen plass

Kodja
09/07/11, 12:22
Hvor kjøpte du dekk? Er jo svindyrt a legge på dekk om man har handlet dekka en annen plass
dekkonline.com :) har en veldig god dialog med Tevo Dekk på tiller så de fikset den biffen for meg. de hadde ikke Felgene jeg skulle ha og ikke dekkene jeg skulle ha så da var de utrolig behjelpelige med å legge om for meg istede :) men det kostet i utgangspunktet 1500kr for 4 dekk\felg ja :eek:

testa MDS coilen på 945n. den er ikke defekt heldigvis.
Testa også dødpunktfølern fra 242n på 945n. den fungerer også. da gjennstår tenningsmodulen og ev andre ting som er feil... dritt med elektriske problemer...
måtte ta en breake nå for å vekke V-P... "tåler ikke" fylla vettu :rolleyes: jaja får nå prøve å feilsøke litt mer nå :)
skal nå ut å teste hjernene fra 242n i 945n... skal man se om noe der er gåent pga d dær da...

Torra
09/07/11, 13:05
Tipper du ikke har strøm på coilen jeg :p

Kodja
09/07/11, 16:08
er det vi står å sliter med som f... nå... vi har 12v på coil mellom batteri og rødhvit. men ikke når vi setter 12v på + på coil...

hjeeeeeelp!! leeeei...

Mr. Crepsley
09/07/11, 17:08
Tror fortsatt det er det jeg har nevnt tidligere.

Kodja
09/07/11, 18:04
vi har satt + direkte fra batteri til blå kabel på coil. nada.
som nevnt over her: vi har 12v på coil mellom batteri og rødhvit. men ikke når vi setter 12v på + på coil...
begge hjerner er testet fra 242n i 945n. de fungerer.
bensinrele. fungerer.
tenningsmodul fungerer.
dødpunktføler er testet og fungerer.
begge coil'ene (MDS og original) fungerer i 945n også...

anything else? frustrert... feilen er sikkert så latterlig om vi finner den at vi går å skaller hodet i en grastust, kan jo ikke skade oss helt forgæli, men klarer ikke å tenke meg\oss til hva det er... den får liksom IKKE i svarte huleste colaglasset gnist....

V90
09/07/11, 18:26
Har du sjekket hovedsikringen?

Samt kan du sjekke med ei prøvelampe at du ikke har tenning når du går av tenningslåsen i pos 2. Da må du bytte bakstykke på tenningslåsen.

Kodja
09/07/11, 18:42
Har du sjekket hovedsikringen?

Samt kan du sjekke med ei prøvelampe at du ikke har tenning når du går av tenningslåsen i pos 2. Da må du bytte bakstykke på tenningslåsen.

hovedsikkring er ok og byttet for sikkerhets skyld ja :)

ingen strøm kommer noen vei som vi har funnet ut fra tenninga der den Ikke skal. men vi får ikke strøm til coil på noen som helst posisjoner... :/

Agrostar
09/07/11, 19:56
dekkonline.com :) har en veldig god dialog med Tevo Dekk på tiller så de fikset den biffen for meg. de hadde ikke Felgene jeg skulle ha og ikke dekkene jeg skulle ha så da var de utrolig behjelpelige med å legge om for meg istede :) men det kostet i utgangspunktet 1500kr for 4 dekk\felg ja :eek:

testa MDS coilen på 945n. den er ikke defekt heldigvis.
Testa også dødpunktfølern fra 242n på 945n. den fungerer også. da gjennstår tenningsmodulen og ev andre ting som er feil... dritt med elektriske problemer...
måtte ta en breake nå for å vekke V-P... "tåler ikke" fylla vettu :rolleyes: jaja får nå prøve å feilsøke litt mer nå :)
skal nå ut å teste hjernene fra 242n i 945n... skal man se om noe der er gåent pga d dær da...

Herregud for nokon omleggingsprisar da. Når eg handla dekk hos Interdekk så skulle dei ha 7-800kr for å legge om 2 dekk. Mens dei lokale nissane her skal ha 140kr dekket.

oar83
09/07/11, 23:10
Herregud for nokon omleggingsprisar da. Når eg handla dekk hos Interdekk så skulle dei ha 7-800kr for å legge om 2 dekk. Mens dei lokale nissane her skal ha 140kr dekket.

Dette kan eg faktisk forstå veldig godt. Er ikkje så rart egentlig sjølv om det er et fordyrende ledd, så skal ein faktisk overleve i bransjen...

BrickSpeed
09/07/11, 23:33
Vi tar 65,- dekket men balangsering :-) kor fort å hive på dekk så ingen vits å ta 450kr får omlegging ;-)

oar83
09/07/11, 23:51
Herregud for nokon omleggingsprisar da. Når eg handla dekk hos Interdekk så skulle dei ha 7-800kr for å legge om 2 dekk. Mens dei lokale nissane her skal ha 140kr dekket.

Dette kan eg faktisk forstå veldig godt. Er ikkje så rart egentlig sjølv om det er et fordyrende ledd, så skal ein faktisk overleve i bransjen...

MrX
10/07/11, 00:05
Dette kan eg faktisk forstå veldig godt. Er ikkje så rart egentlig sjølv om det er et fordyrende ledd, så skal ein faktisk overleve i bransjen...

Så dekkbransjens svar på at noen selger produktene billigere enn dem, er å skru opp prisen ytterligere?

Nei takk og pris for at jeg har kompiser med egen dekkmaskin i garasjen.

Kodja
10/07/11, 00:31
trenger help til oppstart her . ikke dekkprisomleggingsdiskusjon. lei av å kjøre stygg 945 nå...

Daniel V
10/07/11, 00:57
Bare å rive av litt av UFO plasten på den, så blir den så fin den også atte ;)

Kodja
10/07/11, 01:08
eneste ufoplasten som e igjen på den for faen e bakfangern! å 945 uten nå ekstra e støgg som faen! vil kjør 242 noooooo!!!!! faenhælvetesatanstøggedrittbila! start på 242n no takkk!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! hate 940!!!!!

Kenneth D
10/07/11, 01:11
Bytte 245 mot 945??:p

Kodja
10/07/11, 01:54
Bytte 245 mot 945??:p

any day!!!

Daniel V
10/07/11, 02:06
Skjønner at du er lysten på oppstart. Alt til sin tid :)

Mr. Crepsley
10/07/11, 04:09
Ser ikke helt vitsen med disse kommentarene dine nå Daniel.

Om du ikke har gnist når du har direkte strøm til coil, ligger nok feilen i tenningslåsen, hvilket år er ledningsnettet fra?

Agrostar
10/07/11, 07:06
Men korleis er systemet til LH da? Ein får ikkje gnist om ein ikkje har bensin, eller ein får ikkje bensin om ein ikkje har gnist? Kan jo hende det ligg noko der og.

Kodja
10/07/11, 08:46
lh fra 93 mod 245. tenningslåsen fra 89 244. 9polt stikket er plukket ut komplett fra 89 244, aner jo ikke om det er riktig i og med at bilen ikke har samme stikk og slikt men de går som meg bekjent dit de skal..
skal sette over tenningslåsen fra 82 og teste bare for å ha gjort det? :)

Torra
10/07/11, 13:38
Er nok kablinga til lh2.4 som er feil du gitt.. :p
Skal sende deg bilde senere ikveld så blir det nok orden :)

Mr. Crepsley
10/07/11, 18:52
Om bakstykket er feil, tror jeg starteren ikke går rundt heller, men skal ikke banne på det.

Stemmer det at om du ikke har gnist, får du ikke bensin. Han som kjøpte 245'en min, fikk ikke start på den pga svinghjulsensor var defekt, han fikk ikke bensin frem da heller.

Kodja
10/07/11, 19:13
okei. testa ikke tenningslåsen i dag da. men kikka på litt koblinger som var feil plassering fra 89 med manuell kontra 93 med automat. men ikke det heller fungerte.

får bensin så det holder, 3,5 bars trykk på bensinsystemet med en gang. men ikke noe som helst gnist. venter litt på Torra sin superløsning nå så får man se. høre med verkstedgutta på nyjobben\Kverneland i morgen kanskje også om de har noe gode tips eller rett og slett fasiten... :)

pizza og film nå etter ei lang å slitsom helg.

Mr. Crepsley
10/07/11, 20:02
Men åpner dysene..?

Aartun
10/07/11, 21:30
for meg høres det ut som det kan være en dårlig jording en plass...

Kodja
11/07/11, 00:16
bilen får masse nok bensin ja :) alle pluggene var drukkna når vi hadde første testrunde med masse kjinning førstedagen. så dysene åpner :)

hvilke jordingspunkter Har man egentlig da? det er jo på torpedoveggen. batteriet. husker ikke fler i slengen nå kl alt for sent på natta når jeg burde ha sovet...

Ola Moen
11/07/11, 02:49
Det er blå kabel fra batteriet til blokka, og til karosseri, Torpedo til toppdeksel.
Har du testa en annen tenningsmodul da?

Kodja
11/07/11, 15:08
Det er blå kabel fra batteriet til blokka, og til karosseri, Torpedo til toppdeksel.
Har du testa en annen tenningsmodul da?

ja stemmer det :) de kablene skal være koblet på ja.

har testet 2-3 moduler. alle fungerer i 945n. ingen i 242n. men har fått et tips fra Torra nå på hvilke kabler jeg må sjekke mot 9polten... så kanskje det er det som løser det :) time will show snart nå :)

jacobsen
11/07/11, 16:15
da krysser vi fingra! ;)

Trond D.
12/07/11, 20:35
+ to jordinger på fuelrail\innsug

Kodja
12/07/11, 21:15
+ to jordinger på fuelrail\innsug

de er på :)
utover i morgen å prøve Torra-guiden :)

Daniel V
12/07/11, 23:08
Ser ikke helt vitsen med disse kommentarene dine nå Daniel.

Greit at det ikke er du som skal skjønne dem heller da ;)

Noen fremgang her Kodja? Fungerte det med Torra-guiden?

R.G
12/07/11, 23:21
sjekk denne:) var detta som fikk igang gnist til Frigstad:)

http://forum.vccn.no/showthread.php?t=24681

er ikke mye som skal til. liten feil kobling som regel

Torra
13/07/11, 01:33
Min egen guide å græjer :D

Ola Moen
13/07/11, 02:56
Merkelige greier.. Har koblet opp 3 ganger etter koblingsskjema, og guiden her uten noe tull. både med 9-pol og 11 pol kontakter, og det har startet tvert hver gang.

Kodja
13/07/11, 23:06
torra-guiden funka ikke. men jeg tok av dekslene over selve kontaktene til hjernene og feilsøkte. sjekka hvilke plugger som har + og hvilke som har -\jording. det var sikkert noe som var som det ikke skulle være i alle fall for den linken til R.G var grei å se på, men glemte selvfølgelig å få med meg papirene med notater hjem i kveld...

tok å sjekka alle plugger i begge kontaktene til hjernene hvor det var + og - altså. og sjekket hvor det var strøm på bensinrele kontakten.
den har som jeg husker ikke noe jordingspunkt i kontakten... og det kommer heller ikke strøm ut til pumpa fra relèet. det ligger en liten "bakgrunnstrøm på de to orange kablene og den orange har kontakt mot bensinhjernen sin orange kabel i posisjon 9 på kontakten. men kommer ingen strøm i det stikket på nr 9 på bensinhjernekontakten i alle fall som jeg husker.
når jeg vrei om tenninga til hakk 3 for å starte så økte spenningen på de to orange kablene på bensinrele til 2V hver...

det var også notert noe om stikk 14 på bensinhjernen(?) der eksisterte det ikke noe kabel i det heletatt. stikk 4 og 5 på tenning og bensinhjerne har en liten konstantstrøm fra sikkert hovedsikkringen i motorrommet. 1,2-1,5V som jeg målte...
tror også det var slik at stikk 35 hadde 12,5V spenning på bensinhjernekontakten.

EDIT: dette var ting jeg målte med tenningen i posisjon 2...

er det jeg husker i hodet! kommer med mer detaljert måleskjema hva jeg kom fram til i morgen håper jeg når V-P har fått sendt over bilder av skjema'et mitt :)

monterte også SAM fjærbeintårnstaget mitt i dag å. ikke videre imponert av sveisejobben deres i festene... men det stiver nok opp bilen merkbart :D nååååår jeg en gang i livet får start på beistet da...

EDIT2: sjekka også at svinghjulet står riktig!!!!! så alt av hjerner, givere\følere er visstnok OK... men det er noe sinnsykt gæli en eller annen plass!!!

R.G:
den kabelen som går fra tenninga via Speedokontakten på hovedinstrumentet og videre inn i 9polten... hvor skal den ha sin posisjon og hva skal den gi strøm til, hvilken farge skal den kobles mot?

og hvor skal kabel til Lambda iconet på hovedinstrumentkontakten og hvilken posisjon på 9polten skal den ha? mot hvilken farge?

det står igjen to kabler der som jeg bare tok bort som førte +... i og med at jeg ikke vet hvor de skal... kobler de rett på igjen når jeg vet posisjon i 9Polten...

Daniel V
13/07/11, 23:20
Hmm. Det var rart..

Virker som om du har prøvd det meste Kodja. Når du får start på denne er det i alle fall vel fortjent! :)

V90
13/07/11, 23:22
Har du prøvd å bytte bakstykket på tenningslåsen?

Kodja
13/07/11, 23:28
Hmm. Det var rart..

Virker som om du har prøvd det meste Kodja. Når du får start på denne er det i alle fall vel fortjent! :)
har testa det som testes kan nå uten å koble til strøm til taklampa da... men tror ikke det fungerer noe bedre da fordi... latterlig forsøk på dårlig humor nå når jeg burde ha sovet for lenge sia!!! :p ja når den starter så bør den fungere også ja!!!


Har du prøvd å bytte bakstykket på tenningslåsen?
første jeg skal teste når jeg drar over igjen :) men må bytte batteriet også for det er totalt avlivet nå etter 2 mnd i stillestående...

Agrostar
14/07/11, 06:46
Hiv på ein Ctek ladar så blir batteriet bra igjen ;) Men hadde du prøvd å bytte hjernar?

Kodja
14/07/11, 09:37
hjerner er testet i 945n ja :) men om noen har FK hjerner uten startsperre så kan vi teste det også. ev at chipen ikke har fått fjernet startsperren...

Torra
14/07/11, 09:44
Tror fortsatt du har kobla feil jeg :p
Gi meg en plass å stå på uten knott og jævelskap så kanskje jeg kan hjelpe :p

gull pilen
14/07/11, 10:16
har faktisk vært borti en gang at en bil har nektet å starte når lmm er ødelagt og i koblet men du har vel prøvd med en annen lmm kansje?

Kodja
14/07/11, 14:38
der var det eneste vi ikke har testet ja! at det går ann å glemme å teste LMM da... men tror kanskje ikke det er grunnen. virka mer som andre kabler i mot hjernene som ikke var riktig. tester i morgen :)

lyngen
14/07/11, 15:34
hjerne som er gåen?
var slik min 850, men byttet hjerne med naboen da fyrte den med en gang ;-D

Mr. Crepsley
14/07/11, 15:56
Når du kobler opp LH 2.4 er det ikke mange ledninger du MÅ koble til for å starte.

9-pols kontakt
1. tynn blå - strøm på hakk 2 og 3
2. tynn rød/gul strøm på hakk 2 og 3
3. tykk rød/gul hovedrele
4. tynn blå/gul starter / pos 50 (?) på tenningslås

dette + den lille coil kontakten som ligger v/coil, 1 rød/hvit og en blå. Blå skal ha strøm på hakk 2 og 3.

Dette er det eneste du faktisk må koble opp for å starte, kan hende det er enda mindre..

alecxz
15/07/11, 13:50
Det dekslet du har over takluke motoren. Er det fra 740/940?

Kodja
15/07/11, 15:35
hjerne som er gåen?
var slik min 850, men byttet hjerne med naboen da fyrte den med en gang ;-D
tviler... testa begge hjernene i 945n som du kunne lese i et tidligere innlegg her :) i den så fungerer alt.


Når du kobler opp LH 2.4 er det ikke mange ledninger du MÅ koble til for å starte.

9-pols kontakt
1. tynn blå - strøm på hakk 2 og 3
2. tynn rød/gul strøm på hakk 2 og 3
3. tykk rød/gul hovedrele
4. tynn blå/gul starter / pos 50 (?) på tenningslås

dette + den lille coil kontakten som ligger v/coil, 1 rød/hvit og en blå. Blå skal ha strøm på hakk 2 og 3.

Dette er det eneste du faktisk må koble opp for å starte, kan hende det er enda mindre..
har noe rosa kontakt og dill også... hva går den til?


Det dekslet du har over takluke motoren. Er det fra 740/940?
nei er til 240 ja.

Kodja
16/07/11, 10:28
feilsøking\måling fra forrige dager som jeg ikke har fått lagt ut før nå dessverre. noen som ser noe åpenbar feil her så ROP UT TVÆRT er dere snille :) holder på i verkstedet så gjerne send en sms eller noe så kan jeg ringe opp om det er noe åpenbart dere ser ut av dette som er feil... 41409403

gikk over sjekklista fra R.G i tråden til en annen her. den ble slik:
blå fra TM går til + på coil CHECK
hvit rød fra TM går til - på coil CHECK
hvit rød fra coil går til nr 1 i TM CHECK
blå på coil går til nr4 på TM og har tenning i hakk 2 og 3 CHECK
TM nr 2 har jord CHECK
TM nr 5 går til nr 16 på Tenningshjerne CHECK (notert i den lista at muligens også nr 3-TH = nei.)
Tenningshjerne nr 14 har jord NEI!!! det var noe kabel\stikk der i det heletatt...
strøm inn på nr 6 tenningshjerne CHECK
strøm inn på nr 9 NEI og 35 JA på hovedhjerne\bensinhjerne 50% CHECK
strøm inn på nr 4 bensinhjerne (1V) og nr 5 (1V) tenningshjerne har konstant strøm fra rød kabel CHECK
orange kabel på bensinrele(2 stk) har strøm i hakk 2 og 3(strøm til alt i motorrom som det er notert fra R.G) NEI!!!
bensinhjerne nr 18 skal ha jording NEI

UTBEDRINGER\LØSNINGER\HVORDAN JEG SKAL FIKSE DETTE MOTTAS MED STOOOR TAKK I DAG FORTEST MULIG! DETTE ER HVA JEG FIKK UT AV DET, MEN SKJØNNER\VET IKKE HVA JEG SKAL GJØRE FOR Å LØSE DET HELT. KAN IKKE ELEKTRISK ARBEID I DEN GRAD AT JEG TØRR Å KOBLE MEG HIT OG DIT UTEN NOE FORNUFTIG SVAR FRA FLINKERE FOLK PÅ DETTE FØRST :)

Målte også jording og spenning på begge hjernekontaktene samt bensinrelekontakten. her er resultatet av det! igjen: rop ut om det er noe og hvordan det skal løses ASAP takk :)

alt er målt med tenningsnøkkel i hakk 2!!! med stikkene koblet fra hjernene, så man vet forutsettningen... :) batteriet var ganske dødt så vi stod med startkabler over til bilen fra et annet batteri...

BENSINHJERNE\HOVEDHJERNE:
jording i stikk:
5 brunsort
19 brunsort
29 sort
30 blågul

spenning i stikk:
4 rød 1,4V
17 tykk sort 0,11-0,03V (???)
35 blå 12,25V

Tenningshjerne:
jording i stikk:
20 brunsort

spenning i stikk:
5 rød 1,5V
6 blå 12,2V

INGEN kabel\stikk i nr 14 på tenningshjerne. skal det være det? ev er det bare å legge opp en kontakt mot denne og sette i jord\chassi?

Bensinrelekontakten (målt med rele I, men uttrekt litt så man kommer til stikkene...)
jording i stikk:
ingen jording!!!!!!!!

spenning i stikk:
3 rød 0,8V
1 orange 0,25V ved hakk 2 på tenning. 2V ved hakk 3 på tenning
6 orange 0,25V ved hakk 2 på tenning. 2V ved hakk 3 på tenning
4 gul sort 0,23V

det kom da altså ikke noe spenning ut til den tykke gul røde som skal til bensinpumpe visstnok fra bensinrele...

ring\send sms om du har en forklaring\FIX på dette asap, takk belønnes på et eller annet vis om det løser floken!!! :)

240-turbo
16/07/11, 11:14
har du festa hjernene til jord ? ellers så starte ikke bilen har driti meg ut på det en gang før :)

Ola Moen
16/07/11, 11:30
BENSINHJERNE\HOVEDHJERNE:
jording i stikk:
5 brunsort 5, 19 og 29 skal ha jord med tenning PÅ
19 brunsort
29 sort
30 blågul 30 er i forbindelse med N og P startsperre på Automatkassene

spenning i stikk:
4 rød 1,4V Denne skal ha batterispenning med tenning AV
17 tykk sort 0,11-0,03V (???)
35 blå 12,25V Denne skal ha batterispenning med tenning PÅ

Tenningshjerne:
jording i stikk:
20 brunsort

spenning i stikk:
5 rød 1,5V
6 blå 12,2V

INGEN kabel\stikk i nr 14 på tenningshjerne. skal det være det? ev er det bare å legge opp en kontakt mot denne og sette i jord\chassi?


Bensinrelekontakten (målt med rele I, men uttrekt litt så man kommer til stikkene...)
jording i stikk:
ingen jording!!!!!!!!

spenning i stikk:
3 rød 0,8V
1 orange 0,25V ved hakk 2 på tenning. 2V ved hakk 3 på tenning
6 orange 0,25V ved hakk 2 på tenning. 2V ved hakk 3 på tenning
4 gul sort 0,23V

Ola Moen
16/07/11, 11:35
Var noen av bilene utstyrt med Automat? kom til å tenke på om den jumpekontakta ikke er satt på.

ArneR
16/07/11, 14:07
Men det har da ingen større betydning enn at startmotoren ikke går rundt, om den er glemt. Og motoren går da rundt som bare juling når han kjører starter.

Kodja
16/07/11, 17:19
sitter en hvit sort kabel på nr 32 tror jeg det var på bensinhjernen. den står det ikke noe om hvor går... noen som vet?? den er ikke notert på koblingsskjemaet mitt...
nesten i mål nå med feilsøkinga. brukt hele dagen på å sjekke alle kontaker på lh nettet. fant to feil i alle fall!!
manglet jordingskontakt i punkt 14 på tenningshjernen. den fikk jeg laget kabel på! ustabil sikkringsholder til hovedstrømen til hele lh nettet ved batteriet. den er erstattet med ny...

men har igjen noe småtteri å koble til før jeg prøver å starte igjen... kommer detaljert feilsøk samt hva alle kablene fra hjernene går til...

Ola Moen
16/07/11, 18:26
sitter en hvit sort kabel på nr 32 tror jeg det var på bensinhjernen. den står det ikke noe om hvor går... noen som vet?? den er ikke notert på koblingsskjemaet mitt...


Den er til Kaldstartdyse på LH 2.4 fra 89' til 91'

med tenninga skrudd på, og kjølevann under 16 grader, så har den batterispenning.
Når motoren går på tomgang, og kjølevannet holder mindre enn 16 grader, har den batterispenning.
Med tror ikke du har kaldstartdyse i og med at din motor er nyere enn 91'

Jeg måtte til å skifte innsug til et med kaldstartdyse på min, da den ikke startet skikkelig uten.
enda jeg kjører med 962 boks fra 95'

Men dette har ikke noe å gjøre med at din ikke starter.

Men du er bombesikker på at svinghjulsensoren din er i orden?
og at det ikke ligger no dritt i høla på svinghjulet?
se om det ligger spon eller no dritt ytterst på svinghjulsensoren, evt dra den èn gang, pent over et smergelpapir. bruk blåsepistol og blås over hullene på svinghjulet mens noen andre kjører den litt på starter'n.
Fort gjort å få sync-feil pga sånne bagateller.

Kodja
16/07/11, 20:14
har du festa hjernene til jord ? ellers så starte ikke bilen har driti meg ut på det en gang før :)
har ikke noe annen jord enn det som går via ledningsnettet. men fant en posisjon på tenningshjernen som manglet jording i følge koblingsskjemaet...


Var noen av bilene utstyrt med Automat? kom til å tenke på om den jumpekontakta ikke er satt på.
tror ikke ledningsnettet stammer fra LH bil med automat... Kilroy30 vet dette om han husker :) men 242n min er ikke levert med automat... den er derrimot i følge TIS eller hva programmet på Volvo heter nå oppdatert med FK og M90 original levert :p hehehehe :p


Den er til Kaldstartdyse på LH 2.4 fra 89' til 91'

med tenninga skrudd på, og kjølevann under 16 grader, så har den batterispenning.
Når motoren går på tomgang, og kjølevannet holder mindre enn 16 grader, har den batterispenning.
Med tror ikke du har kaldstartdyse i og med at din motor er nyere enn 91'

Jeg måtte til å skifte innsug til et med kaldstartdyse på min, da den ikke startet skikkelig uten.
enda jeg kjører med 962 boks fra 95'

Men dette har ikke noe å gjøre med at din ikke starter.

Men du er bombesikker på at svinghjulsensoren din er i orden?
og at det ikke ligger no dritt i høla på svinghjulet?
se om det ligger spon eller no dritt ytterst på svinghjulsensoren, evt dra den èn gang, pent over et smergelpapir. bruk blåsepistol og blås over hullene på svinghjulet mens noen andre kjører den litt på starter'n.
Fort gjort å få sync-feil pga sånne bagateller.

takker :) da kan jeg kanskje bare koble ut den der hvit-sorte kabelen da? så den ikke står i det heletatt???? :) den kan kanskje skape problemer om den står i?? kaldstartdysens Blå kontakt ligger jo under innsuget men der blir den vell liggende trygt...

Kodja
16/07/11, 20:30
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/1645.jpg
LH 2.4 9 Polt stikket's koblinger og hva de går til...

1: tykk rød gul -> Bensinpumpe
2: Grå Rød -> AC Delay System
3: blå -> ignition Switch, Diagnose stikk, EGR, TH nr 6
4: Violett\ Lilla -> Instrument cluster pin 34 (M/T)
5: blå sort -> Instrument cluster pin 31/6
6: grønn -> AC system
7: blå gul (Pink\Rosa) -> Starter
8: tynn rød gul -> ??? forvarming Lambda???
9: Pink\Rosa (rosa-hvit) -> check engine lampe i hovedinstrumentet. er to kabler som går inn i denne posisjonen. hvor skal den på hovedinstrumentet??

Kodja
16/07/11, 20:44
hvilke av disse var det nå som skulle ha strøm i hakk t, hakk 3 og hakk 2+3? bare for å være sikker... dette bildet er om det er uklart... sett mot 9 polten på LH nettet... altså Inn i kontakten forfra der man dytter den andre siden inn I..............

og hvor er pin 34 og 31/6 på hovedinstrumentet?

er den kontakten som går via tenningslåsen-> speedometer som skal brukes på noen av disse? rød sort kabel dette...

Ola Moen
16/07/11, 23:05
tynn blå/gul til nr 50 (Startsignal)

Tynn rød gul, til +15 (Styrestrøm i hakk 2 og 3)

Rød kabel i motorrom, med sikring, skal til +30 (Hovedstrøm.)

2 separate jordingskabler på innsug. Den ene til dysene alene, den andre til Motorstyring generelt.

jording fra toppdeksel til torpedo, og fra -minus på batteri, til motorblokk.

Da skal faenskapen starte. Det er alt jeg har koblet på 245'n min. Den startet på det tvert i fjor vår, og har fungert siden.

Samme på 11 pols kontakta i 242'n min, men der sitter hovedstrømmen i kontakta inne i bilen.
koblet opp styrestrøm,startstrøm, hovedstrøm og jord. starta på første forsøk.

Enten har du koblet feil, eller så har du noe tull med sync signalet, eller no defekte styreenheter. veit du har testet di i 940 altså.

Har du prøvd å måle kontakta på 940'n da? og se om du får samme verdiene som på 242'n. Da kan du eliminere koblingsfeil, og begynne å feilsøke på komponenter.

Kodja
16/07/11, 23:11
takker for fine og informative svar V20T :) :)
har testa hjerner og bensinrele i Volvo-Power sin 744 TIC i dag og den spøler som bare juling med de :p hehe
men etter å ha utbedret en ustabil sikkringsholder til hovedstrømen og lagt opp jording på punkt 14 på tenningshjerne nå og koble det til slik som det der så håper jeg også at det skal starte nå! 2 feil mindre som var i såfall ganske avgjørende ja...

Ola Moen
16/07/11, 23:25
Må jo prøve å hjelpe deg da:p Kjipt å bruke titalls tusen på ei kjerre som ikke vil starte engang:) men ta det enkelt først, så ting funker. Finish tar du til slutt.
Har koblet opp mye rart opp igjennom årene, men har da fått alt til å fungere. Taunus med 2.0iS sprut fra Scorpio f.eks. Enkelt når man vet hvilke kabler man ska ta:)

Torra
17/07/11, 00:07
V20t har helt rett, ikke mer som skal til.
Tror du har rota til her :p prøv å vær litt mindre fiksert på at hver enkelte ledning skal ha produktnummer fra Volvo stempla på seg, og heller koble det enkelt og greit så det funker.. deretter kan du ta finishen

Kodja
17/07/11, 11:28
:-D :-D:-D:-D:-D:-D:-D å iiiiiingen skjønner hva DET betyr???????? ;-)

Jan-Einar Jenssen
17/07/11, 11:38
såe, den har starta nå? :D

240-turbo
17/07/11, 11:43
hva var feilen ? :)

roffenn
17/07/11, 15:29
Så du fant feilen :P

Exerqtor
17/07/11, 17:20
Glemt å sette inn tennplugger vell? hehe

Volvo-Power
17/07/11, 20:20
Glemt å sette inn tennplugger vell? hehe

faktisk nesten... han har iallefall kjøpt 8 stk "kjempebrae" nye bosch superdupermegaûberbra insane plugger.. tror 5-6 av de var defekte ny fra pakke....

Børge Vikebø
17/07/11, 20:40
Ngk bpr6es..............

Kodja
17/07/11, 20:50
starter og går :D men litt ruskete. trenger 1 ny FK dyse om noen har i trondheim!!!!! eksoslyden syntes jeg var helt suveren :D
og de super8 pluggene var søppel mildt sagt ja.
IPD tenningskabler skal også reklameres på samt IPD fordelerlokket. ubrukelige... kjipt. kjøper meg nytt originalt av dette på jobb i morgen! :-) taket skal være ferdig sparklet og slikt til tirsdag så jeg får hentet hjem babyn min endelig :) kommer bilder og video fra siste arbeidene om jeg finner usb modemet mitt hjemme nå... men frykter det har falt ut av baggen på gårdsplassen til Volvo-Power... gidder du sjekke etter en sort moods of norway usb modemsak på gårdsplassen der vi har vært, kevin?

Ekren
17/07/11, 21:01
jeg har 4 :)

Ola Moen
17/07/11, 21:32
Gratulerer:)

V90
17/07/11, 22:10
Morro :)

thune
17/07/11, 22:32
velfortjent oppstart

Anders Dybvadsskog
18/07/11, 08:59
Gratulerer med oppstart ja:D

Kodja
18/07/11, 15:54
såe, den har starta nå? :D
oh jess :D


hva var feilen ? :)
stay tuned :p


Så du fant feilen :P
jess!! 2 småting :)


Glemt å sette inn tennplugger vell? hehe
ikke langt ifra... IPD pluggledninger\fordelerlokk og de Super 8 tennpluggene var ikke særlig medgjørlige... og en dyse som hang så den ikke går rent på alle pga ingen bensin på sylinder 4. får spenning og alt dit. men det var noe lednignsmikkmakk jeg kommer med en update på lenger ned her nå :) skal reklamere på IPD delene. har kjøpt nye originale istede i dag på jobb...


velfortjent oppstart
håper jeg! har lært masse nå :D


Gratulerer med oppstart ja:D
thanx :D


Morro :)
absolutt :D


Gratulerer:)
takk :D ble litt mer happy nå ja :D takk for hjelpa!


jeg har 4 :)
send meg en sms eller ring meg da gutt! du svarer jo ikke på det gamle nr ditt... har du bytta?


Ngk bpr6es..............
skal handle i morgen eller i kveld!


faktisk nesten... han har iallefall kjøpt 8 stk "kjempebrae" nye bosch superdupermegaûberbra insane plugger.. tror 5-6 av de var defekte ny fra pakke....
kjeeempeflotte ja... not.

jensen
18/07/11, 16:03
Gratulerer med oppstart! :)

Kodja
18/07/11, 17:03
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/1849.jpg
satte inn tempbryter original i radiatoren for å styre høyhastigheten på elvifta. ikke kobla den på enda. har koblet jordingsbryter i cupe som var strømstyrt før så jeg bruker samme bryter innvendig nå også. manuell sådan. denne blir automatisk ut fra tempen. noen som vet hvilken temp den slår ut på?

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/1850.jpg
kjøpte nye tennplugger og fordeler i dag på jobben, volvo altsåh :p IPD delen fungerte heller dårlig...

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/1851.jpg
kabler og slikt ferdig koblet opp og stripset fast.

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/1852.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/1853.jpg
SAM fjærbeintårnstag på plass. utrolig dårlig sveisearbeid som blir gjort på de her stagene... skuffende men fungerer nå en stund før man kanskje må gjøre om sveisingen på festene i alle fall... stivere blir det nok uansett og penere å se på :D

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/1854.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/1855.jpg
jordingsstikket på Tenningshjernen nr 14 som ble lagt opp og festet i chassi. la også en jordkabel fra bensinhjernens metallkasse og bort dit for å være sikker i tilfelle boksen er jordet på noe vis. skrudde den med rundkabelsko til festeskruen bare. ikke avbildet utbedret hovedsikkringsholder... :p

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/1856.jpg
hehe oooops der var 242n oppdatert i volvo systemene... 242 82 modell med Soltak,type elektrisk og, B230FK og M90 fra fabrikk :p hehe moro å kunne gå inn og endre slike ting gitt :) lettere for verkstedet og vite hva man skal ha når man slår opp regnr på bilen min og skal ha deler... :)

Kodja
18/07/11, 17:05
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/1645.jpg
LH 2.4 9 Polt stikket's koblinger og hva de går til...

1: tykk rød gul -> Bensinpumpe
2: Grå Rød -> AC Delay System
3: blå -> ignition Switch, Diagnose stikk, EGR, TH nr 6
4: Violett\ Lilla -> Instrument cluster pin 34 (M/T)
5: blå sort -> Instrument cluster pin 31/6
6: grønn -> AC system
7: blå gul (Pink\Rosa) -> Starter
8: tynn rød gul -> ??? forvarming Lambda???
9: Pink\Rosa (rosa-hvit) -> check engine lampe i hovedinstrumentet. er to kabler som går inn i denne posisjonen. hvor skal den på hovedinstrumentet??


for oppstart kreves disse koblet til:
tynn blå - strøm på hakk 2 og 3
tynn rød/gul strøm på hakk 2 og 3
tykk rød/gul hovedrele
tynn blå/gul starter / pos 50 (?) på tenningslås

dette + den lille coil kontakten som ligger v/coil, 1 rød/hvit og en blå. Blå skal ha strøm på hakk 2 og 3.

---------------------------------------------------------------------------------

LH 2.4 motorledningsnett. Oversikt over hvor alle stikk fra Tenning- og Bensin hjernene går til.
---------------------------------------------------------------------------------
FORKORTELSER:
BH – Bensinhjerne
TH – Tenningshjerne
TM – Tenningsmodul
#<-># – simulert en kontakt mellom polene på sensor
RED – RED
BLU – BLUE
WHT – WHITE
YEL – YELLOW
BRN – BROWN
GRY – GREY
BLK – BLACK
GRN – GREEN
VIO – VIOLET (lilla)
---------------------------------------------------------------------------------
BENSINHJERNE:
NR 1 – BRN –> TH 17 – OK
NR 2 – YEL WHT –> TH 7 – OK (går videre fra TH 7 og til->)
TH 7 - YEL WHT –> TROTTLE SWITCH (posisjon 1 I stikket) - OK
NR 3 – BLU WHT –> TROTTLE SWITCH (posisjon 3 I stikket) – OK
TROTTLE SWITCH (posisjon 2 I stikket) = JORDING – OK
NR 4 – RED –> TH NR 5 OG BENSINRELE NR 3 = HOEVEDSTRØMSKABEL FRA BATTERI med sikkring (på LH2.4 motorledningsnett med 9polt stikket, ikke 11 poltstikket) – OK KONTAKT MELLOM ALLE MEN IKKE MOT BATTERI VIA SIKKRINGSHOLDER. Ingen kontakt eller dårlig\ ustabil kontakt på strømsiden av sikkringsholder. Denne ble utskiftet og satt i bedre type. Feilkilde borte!!
NR 5 – BRN BLK –> FELLES JORDINGSPUNKT MOT BH NR 5+19+29 – OK. (dette er to kontaktstykker med ”blindvei” på.. altså kablene møtes og går videre i nye jordingskabler for å ende opp i jordingspunkt mot\ på fuelrail-skruene. (se også BH nr 24, går visstnok til jording på Lambda sonde)
NR 6 – GRN YEL -> LMM POSISJON 2 – OK
NR 7 – RED WHT -> LMM POSISJON 3 – OK
NR 8 – WHT – LMM POSISJON 4 – OK
LMM POSISJON 1 = JORDING – OK
LMM POSISJON 5 = ORG -> DYSER\ via DYSEMOTSTAND vil jeg tro…\ TOMGANGSMOTOR(?) - OK
NR 9 – (RED BLK, i følge skjema fra LH2.4 1993)\ ORG, på mitt LH nett ->
BENSINRELE NR 1 – OK
BENSINRELE NR 6 – OK
FUEL INJECTORS\ DYSER – OK
LMM POSISJON NR 5 – OK
NR 10 – TOM POSISJON
NR 11 – TOM POSISJON
NR 12 – GRN BLK -> DIAGNOSE NR 2 – OK
NR 13 – BLU RED -> COOLANT TEMP SENSOR #<-># BLU RED -> TH NR 2 – OK
NR 14 – GRN –> AC SYSTEM (enkelte biler, med AC) går til 9 polt stikket!! – OK
NR 15 – GRY RED -> A DELAY SYSTEM (enkelte biler, med AC) går til 9 polt stikket!! – OK
NR 16 – TOM POSISJON
NR 17 – BLK -> JORDING – OK
NR 18 – GRN WHT -> FUEL INJECTORS\ DYSER – OK
NR 19 – BRN BLK -> JORDING – OK
NR 20 – BLU GRN -> BENSINRELE NR 2 – OK
NR 21 – YEL BLK -> BENSINRELE NR 4 – OK
NR 22 – (PNK WHT, i følge skjema fra LH2.4 1993)\ PNK (på mitt LH nett) -> TH NR 3 og CHECK ENGINE INDICATOR, på hovedinstrumentet. (dobbel PNK WHT eller dobbel PNK, går sammen til 9 polt stikket) - OK
NR 23 – TOM POSISJON
NR 24 – GRN -> HEATED O2 SENSOR\ LAMBDA SONDE –OK
NR 25 – YEL BRN -> TH NR 8 – OK
NR 26 – VIO -> INSTRUMENT LUSTER PIN 34 (M\T), går til 9 polt stikket –OK
NR 27 – TOM POSISJON
NR 28 – BRN WHT -> TH NR 4 – OK
NR 29 – BLK -> JORDING – OK
NR 30 – (PNK, i følge skjema fra LH2.4 1993)\ BLU YEL (på mitt LH nett) -> STARTER og DATALINK CONNECTOR, går til 9 polt stikket – OK
NR 31 – TOM POSISJON
NR 32 – TOM POSISJON I FØLGE KOBLINGSSKJEMA PÅ LH 2.4 1993. (i min så står det en WHT BLK kabel koblet til…)
NR 33 – GRN RED -> IDLE AIR CTRL VALVE #<-># RED BLK -> FUEL INJECTORS\ DYSER – OK
NR 34 – BLU BLK -> INSTRUMETNCLUSTER PIN 31/6 HOVEDINSTRUMENT, går til 9 polt stikket – OK
NR 35 – BLU ->
IGNITION SWITCH, går til 9 polt stikket – OK
DIAGNOSE NR 4 – OK
EGR SENSOR (calif) #<-># WHT BLK -> TH NR 15 (ingen stikk i kontakt TH nr 15, ikke EGR på bilen) – OK
TH NR 6 – OK
---------------------------------------------------------------------------------
TENNINGSHJERNE:
NR 1 – WHT -> DIAGNOSE NR 6 – OK
NR 2 – BLU RED -> COOLANT TEMP SENSOR – OK (se BH nr 13)
NR 3 – (PNK WHT)\ PNK -> CHECK ENGINE ICON HOVEDINSTRUMENT – OK (se BH nr 22)
NR 4 – BRN WHT -> BH NR 28 – OK
NR 5 – RED –> HOVEDSTRØMSKABEL – OK (se BH nr 4)
NR 6 – BLU – OK (se BH nr 35)
NR 7 – YEL WHT (går ut to dobble kabler fra dette stikket) ->BH NR 2 OG TROTTLE SWITCH – OK (se BH nr 2)
NR 8 – YEL BRN -> BH NR 25 – OK
NR 9 – TOM POSISJON
NR 10 – BLU YEL -> IMPULSE SENSOR\ SVINGHJULSGIVER NR 1 – OK
NR 11 – BLK -> IMPULSE SENSOR\ SVINGHJULSGIVER NR 3 – OK
NR 12 – BLK -> KNOCK SENSOR\ BANKESENSOR – OK
NR 13 – GRN -> KNOCK SENSOR\ BANKESENSOR – OK
NR 14 – BLK -> JORDING – MANGLET PÅ MITT LH2.4 NETT!!! KOBLET OG MONTERTE KABEL = OK!!
NR 15 – WHT BLK -> EGR SENSOR – INGEN KABEL! (SE BH nr 35)
NR 16 – GRY -> TENNINGSMODUL NR 5 – OK
NR 17 – BRN -> BH NR 1 – OK
NR 18 – TOM POSISJON
NR 19 – TOM POSISJON
NR 20 – BRN BLK -> JORDING – OK
NR 21 – TOM POSISJON
NR 22 – VIO ->EGR TEMP SENSOR (calif) #<-># - BRN BLK -> JORDING (tom på mitt LH nett pga ikke EGR)
NR 23 – YEL RED -> IMPULSE SENSOR\ SVINGHJULSGIVER NR 2 – OK
---------------------------------------------------------------------------------
Dette var det jeg brukte lørdagen til… gikk over alle stikk på hjernene og målte meg fram til om det var kontakt der det skulle. Fant to feil som ble utbedret. Manglende jording på TH nr 14 som ikke lå opp i det hele tatt. Laget en kabel der som gikk til jording. Utbedret dårlig sikringsholder for hovedstrømmen til LH nettet ved batteriet med ny sikringsholder. Da startet den med en gang etter å ha koblet på 9 polt stikket. kan kanskje være brukbart for andre også dette?

Anders Dybvadsskog
18/07/11, 19:02
Hmm, denne skal jeg ta med meg når jeg skal stikke å se på min igjen:)

Agrostar
18/07/11, 19:37
Gratulerar med oppstart! Er alt i orden ellers? Ingen lekasjar eller noko som tek borti noko? Den hovedsikringen, kvar sit den? Trur ikkje eg har den serru :p

Wrasko
18/07/11, 19:45
Gratulerer med oppstart MR KODJA :D

Har tatt sin tid, men du har ikke gitt opp, respekt

Daniel V
18/07/11, 22:59
Gratulerer! Som alle de andre sier: Vel fortjent!

Det stemte det jeg sa, den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves :)

Dimmern
18/07/11, 23:07
grattis så mye! venter i spenning på film av oppstart nå ;)

Kodja
18/07/11, 23:50
Gratulerar med oppstart! Er alt i orden ellers? Ingen lekasjar eller noko som tek borti noko? Den hovedsikringen, kvar sit den? Trur ikkje eg har den serru :p
takker :D ser ut som det fungerer det som skal fungere nå ja. må vente å se til motorn er kjørt seg varm om oljetempgiver og vanntempgiver gir noe utslag. ingen lekkasjer som jeg ser i alle fall.. må sjekke over litt ekstra den svettingen som er på manometeret hvor den kommer fra riktignok.
hovedsikkringen din er enten inne i cupe om du har 11polt stikket mot lh nettet. sitter bak hanskerommet mot torpedoveggen der tenningshjerne og bensinrele sitter. eller den ligger ved batteriet som en vanlig sikkringsholder med rød kabel mot + polen :)


Gratulerer med oppstart MR KODJA :D

Har tatt sin tid, men du har ikke gitt opp, respekt
takker :D ja det har tatt veldig lang tid men bedre å gjøre det sikkelig og lære ting underveis enn å bare pælme ting oppi her og der :p


Gratulerer! Som alle de andre sier: Vel fortjent!

Det stemte det jeg sa, den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves :)
takker :D sant så sant! den som venter, venter :p


grattis så mye! venter i spenning på film av oppstart nå ;)
takker :D ja det kommer en film så dere får se :) men tror for lyden sin del at jeg skal få brosjan til å ta med HD kameraet sitt på en tur når jeg har satt inn seter og slikt, men en liten preview kommer nok ja :)


Hmm, denne skal jeg ta med meg når jeg skal stikke å se på min igjen:)
you do that :)

Wakdar
19/07/11, 00:05
hehe det staget har ipd også. vurderte å kjøpe men fikk ikke noe direkte svar hvor det skulle monteres, eller om det kom i konflikt med M90 kassen når jeg spurte i og med at jeg ikke vet hvor det skal monteres... så kjøpte det ikke denne gangen. men det kommer helt sikkert på bilen en gang ja ;)
edit: altså det front lower brace eller hva det kaltes der... :)

bear: hyggelig det da :)

Det er ferdige hull på bilen der den ramma skal skrus fast. Monterte denne ramma på bilen min for litt over 1år siden. ;) Den har god klaring til kassa, så den skal passe m90 kassa. Den går ikke stort lengre bak enn der girkassa er festa til motoren. :)

lasse940
19/07/11, 10:00
Grattis med oppstart :)
Var nok en lettelse å endelig få start på bilen :D

Kodja
20/07/11, 00:14
takktakk :-)

etter div idiotiske!!! forsinkelser pga min egen glemskhet så er bilen endelig på ferga snart på tur heim. må gjøre noe med mellomakselopphenget pga det lager ulyder sånn som det er nå.
den britiske clutch mastern er også defeekt. lekker alt for mye... så trenger ny og bra og helst billig fort som fy så jeg kan bruke bilen igjen.
nytt batteri får den i morgen. det som står i er dødt!
må også få stramma dynamoreimer så de ikke lager ulyder og gjøre slik at bremselysa ikke står på hele tiden. brytern får ikke press mot seg akkurat nå.

litt småfiks men den er i alle fall på tur hjem. og går krute godt allerede nå før økt ladetrykk og ting er ordnet. kjører selvfølgelig med soltaket åpent :D

Langedal
20/07/11, 07:20
Herlig :) Langt i fra de værste innkjøringsproblemene det der :)

mamolv
20/07/11, 19:00
var flott du fikk gang på bilen til slutt øystein.er vel fortjent dette synes jeg:)altså ikke de småproblemene, men at du fikk startet den;)gratulerer med nyjobben også forresten:)

Kodja
20/07/11, 21:29
Herlig :) Langt i fra de værste innkjøringsproblemene det der :)
sant det ja :D men litt dumt at jeg glemte å feste på arma til bremsekraftforsterkern jeg hadde lakkert og ordnet... knakk arma under lufting... brukte en god time på å bytte og så gikk det greit igjen.


var flott du fikk gang på bilen til slutt øystein.er vel fortjent dette synes jeg:)altså ikke de småproblemene, men at du fikk startet den;)gratulerer med nyjobben også forresten:)
takk for det ja, synes det er skikkelig godt å ha det overstått med det verste her nå. altså det å få start. nå begynner trimmingen etter hvert. men vet ikke hvor langt jeg skal gå før bremsing og godkjenning. har hørt med ES Tuning: 1900kr og Bjørnstad Bil: 1500kr for å få bremsa bilen og ordna papirer på effekten. men de har ikke ledig før i august. men det betyr bare at jeg har god tid på å få vurdert hvordan jeg skal gjøre det. fikk tak i 0,8Bars trykk-klokke fra SC-Styling i dag nå. levert på disken min på jobben ;) det var nice! prøve å få montert den i morgen kanskje. ellers går bilen veldig fint. fikk på felgene i dag nå og tok et lite dirty bilde av felger med R kaliptern bak også for å friste meg selv :p ble litt bøs med Sorte felger, men skal nok ha blanke til neste sommer når den er lakkert opp. bilder kommer snart om jeg er heldig at nettet mitt henger med :)

Kodja
20/07/11, 22:48
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/2223.jpg
sånn ble oppfestingen av M90 spaken, har ikke fått lagt inn dette før nå. den fungerer meget fint å gire med :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/2224.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/2225.jpg
måtte til med originale tenningsdeler for å få den til å gå på alle 4 sylindre i går. bosch pluggene var søppel og skal reklameres på. samme med ipd pluggledninger og fordelerlokk.

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/2226.jpg
nytt batteri fra Olsen Batterier måtte til. har kjemperabatt via Jobben så kosta mindre enn biltemabatteriene :D

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/2227.jpg
0,8bars trykk klokka. prøve å se om jeg får montert den i løpet av de neste dagene.

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/2228.jpg
sånn ser motorinfo ut etter normal kjøring. helt ok :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/2229.jpg
casa de Twinpipe ;) må være såpass ja!!! løsna på høyresida fra gummifestet sitt på 242n, men var bare å vippe på igjen, spørs om pinnen må forlenges litt så den ikke sklir ut ved aktiv bruk av gasspedalen sideveis.

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/2230.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/2231.jpg
16" hvite hydrafelger med vinterdekk... så lenge har bilen stått ubrukt under byggingen...

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/2232.jpg
bak
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/2233.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/2234.jpg
foran
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/2235.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/2236.jpg
fyller ut godt bak ja :p :D men tror jeg skal få tak i blanke til neste sommer :) blir dette vinterfelger :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/2237.jpg
kremt... måtte bare ta de fram og se på de igjen!!

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/2238.jpg
de ser nesten små ut inni felgen her nå :D

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/2239.jpg
huff da... km stand på 70 000km ;) skal nullstilles helt :)

Madice
21/07/11, 07:51
Ble meget bra!

roffenn
21/07/11, 10:10
Blei meget bra det der ;) Men hvis du skal tilbakestille km standen, må du da søke om lov eller lingdene? For er vell ikke lov til og bare skru tilbake?

mamolv
21/07/11, 21:28
Blei meget bra det der ;) Men hvis du skal tilbakestille km standen, må du da søke om lov eller lingdene? For er vell ikke lov til og bare skru tilbake?

:Ddummeste jeg har hørt på lenge:per bare forsikringen som har med dette å gjøre.er vel noe annet om man selger en bil og jukser med km.standen på dette viset, men i dette tilfellet er det bare sor kodja og ringe til forsikringsselskapet sitt og si at det er skiftet/nullstilt speedometer...:)

Kodja
21/07/11, 21:54
Blei meget bra det der ;) Men hvis du skal tilbakestille km standen, må du da søke om lov eller lingdene? For er vell ikke lov til og bare skru tilbake?

det skal inn til forsikringsselskapet at du endrer km stand samt biltilsynet skal vell ha en rapport om det også med ny og gammel km stand på speedometeret. mener jeg sjekket dette og at det var svaret. kommer aldri til å selge bilen så for meg er det revnende likegyldig om jeg nullstiller eller ikke km standen annet enn at jeg får starte fra scratch med tellinga med ny motor og alt det der som er litt sjarm :)

men i dag fikk jeg et problem... dynamo lader ikke. det nye batteriet var dønn kliss tomt når jeg skulle dra fra jobb i dag... ladet 10v på tomgang... og vil ikke ta til seg lading med kablene skrudd på batteriet. prøver å lade opp batteriet nå uten kablene skrudd på... men tror folk det rett og slett er ny dynamo som må til? aner ikke alder på den, er tross alt fra b21a motoren den dynamoen. vet ikke om det er forskjellige på a motor og f motor på 240 jeg?
får ikke brukt den i alle fall uten å få skifta noe med ladingen der... ladelampa lyser ikke heller... ikke når jeg kjørte nå ikke når jeg skrur på tenninga. resten lyser.

har vært å hentet breitypen sortlister til bakskjermene for 242 hos Roarr i dag :) alltid like hyggelig å gjøre handel med å stikke innom. synd man har litt dårlig tid innimellom... men vi rakk akkurat ferga Volvo-Power skulle være med, med en margin på 1 minutt... godt gjort :)
mangler således kun breie typen sortlister for dørene for å ha komplett sorte tykke midjelister liggende i god stand :)

V90
21/07/11, 21:58
Du må ha 100A dynamo på denne motoren... Sitter org. på fk/ft.

Mr. Crepsley
21/07/11, 22:01
Om laddelampa di ikke lyser kan det være problemet, går en liten krets gjennom der. Er pæra gått, ladder ikke bilen.

tull at du må ha 100A dynamo, jeg har ikke det, og ladder 14,3V

Kodja
21/07/11, 22:05
Om laddelampa di ikke lyser kan det være problemet, går en liten krets gjennom der. Er pæra gått, ladder ikke bilen.

tull at du må ha 100A dynamo, jeg har ikke det, og ladder 14,3V

trenger ikke 100A nei som du sier :) er pga det ofte sitter ac og slikt at 940FK\FT har 100A :) tenkte å kjøre 80A... tror denne er 60A fra A motoren...

åssen kan jeg måle om kretsen er gåen enklest mulig? for pæra er intakt på instrumentet...

Mr. Crepsley
21/07/11, 22:07
Du vet bak på dynamoen, du har hoved plussen, den tykke røde, også har du en tynn rød som går på en kabelsko ved siden av. Prøv å legg en ledning i mellom disse to, ladder den da er det nok kretsen.

Min ladder ikke uten at jeg gjør dette, der er fordi jeg ikke har fått liv i instrumentet mitt etter jeg byttet dashbord.

edit: Bare så du vet det, om dette er grunne, bør du ta av batteripolen når du stopper bilen, stjeler strøm utav f.......

Kodja
21/07/11, 22:12
okei, da skal jeg teste dette i morgen nå. men om jeg da får lading der med det. må jeg legge opp ny kabel fra hovedinstrumentet sitt stikk for ladelampa og ut til denne da eller??

for den har tappet alt av strøm på under 1 døgn etter det nye batteriet ble satt i...

Mr. Crepsley
21/07/11, 22:18
Nja.. sikker på pæra er hel? Om dette funker har du brudd en plass.

Men siden den har tappet seg, tyder det jo på strømtyv, eller har bilen vært i drift mens det tappet seg?

Kodja
21/07/11, 22:21
kan være en strømtyv også ja, aner ikke før jeg begynner å måle noen plass. men den lader jo ikke nå så litt kinky... savner allerede å kjøre den til jobb i morgen liksom...

mener å huske at vi tok en skjøt på den tynne røde for å få den innpå igjen pga det var et lite brudd der når jeg tenker meg om... må demontere å sjekke dette i morgen kanskje samtidig som jeg monterer 0,8bars trykk klokka jeg fikk tak i... kjørte bilen fra batterihandelplassen i går, kjørte en del da, kjørte i går kveld og i morrest starta den fint selv men ikke når jeg kom på jobb.

Mr. Crepsley
21/07/11, 22:26
Får håpe det er brudd der da :)

Kodja
21/07/11, 22:30
får sattse på det... batteriet lader seg som bare juling nå på batteriladern som, JA kevin, Stod ute i regnet flere dager og fungerer fint enda som jeg sa den kom til å gjøre ;p hehe

måler å ordne i morgen nå da får se om jeg kanskje kjører til byne i morgen alikevell og bare napper av batteripolen mellom kjøringa ;p klarer ikke å la være ;p må vell handle meg noe stuff for å få lydissolert gulvet litt på nytt så jeg kan legge inn gulvmatte og tøymatter oppå der igjen å så hive inn c70 stolene :D fy som jeg gleder meg til å starte på interiøret nå...
siste dag på jobb uka her i morgen, så er det en uke jobb igjen før 1 uke\eneste ferieuka mi i år :D

Dan Bay-Johansen
22/07/11, 18:29
Syntes den ble skikkelig bøllete med sorte felgene, behold den sånn er min mening ;)

Kodja
22/07/11, 18:42
hehe ja den ble litt bøllete ja du har rett i det ;) å trooo meg! den er blitt moro å kjøre. men skal prøve å skifte dynamo jeg fikk fra Volvo-Power i dag nå i morgen å se. samt sette på 0,8bars klokka og sjekke hvor oljelekasjen kommer fra... godt mulig det er fra oljereturen?!
litt smått med regn her og det går ikke å gi gass på noe som helst vis uten at den slipper ved pådrag allerede nå i 1ste, 2dre og på flat fjøl i 2dje :D tror jeg skal grueglede meg til lettpårompa242 med 200hk etter hvert :D

brrrrrr dere aaaaaaner ikke hvor moro dette er nå :D eller... noen her vet det som har bygd slikt selv, og ikke minst dere andre som også kanskje har praktes underveis ;) fyyyyy så moro! nei sier det en gang til... fyyyyyyyyTSSSSSSSSSssssss så moro ;) :D nå er det trivsel du! brutalt deilig lyd i eksosen å ved pådrag.

Kodja
22/07/11, 20:20
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/2397.jpg
sortlistene til bakskjermene jeg fikk tak i hos Roarr :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/2398.jpg
fornøyd når jeg våkner til dette synet om morgenen ;) :D

V90
22/07/11, 20:32
Det er bare å løsne og ta vekk crome-lista på bakruta. Regner med du ikke skal ha så mye crome på bilen... Det blir vel ny-typen frontrute etter lakkering?

bluesmoke87
22/07/11, 20:40
Fint prosjekt : )

Kodja
22/07/11, 20:41
Det er bare å løsne og ta vekk crome-lista på bakruta. Regner med du ikke skal ha så mye crome på bilen... Det blir vel ny-typen frontrute etter lakkering?

stemmer det ja. blir nytypen foran og bak med sort\uten chrom ja :)
spørs om lista forsvinner når det er ferdig ordna med lyddemping i gulv nå og taktrekket trekt opp. får se når jeg får hjelp til å demontere rute og sette inn taktrekket etter en shinings av bilen innvendig nå :)

Kodja
22/07/11, 21:58
har demontert cooler, radiator og kjølevifte og kommet til og tatt av gammel(sikkert 30år..) dynamo nå + brakett... den stod ikke godt fast vil jeg si... kunne rugge på braketten uten problem :/ ikke fikk jeg skrudd til godt nok til at den står fast heller så skal kanskje være en skive eller noe imellom skrue og brakett tenker jeg. får fikse det i morgen. braketten var lik på 82 og 90mod 240 med A og F motor i alle fall... men A motor dynamoen mangler stramming på braketten som står mot fronten på blokka. det har derrimot F motor dynamoen.
tror kanskje jeg har funnet litt av grunnen til oljesvetting og slikt på bakken. det er i alle fall litt tynt oljelag rundt oljetrykksgiver og slikt. samt det er litt tynn oljefilm på innsugsåpning og utgang for luft på turbon, så.....??

jacobsen
23/07/11, 02:18
hehe ja den ble litt bøllete ja du har rett i det ;) å trooo meg! den er blitt moro å kjøre. men skal prøve å skifte dynamo jeg fikk fra Volvo-Power i dag nå i morgen å se. samt sette på 0,8bars klokka og sjekke hvor oljelekasjen kommer fra... godt mulig det er fra oljereturen?!
litt smått med regn her og det går ikke å gi gass på noe som helst vis uten at den slipper ved pådrag allerede nå i 1ste, 2dre og på flat fjøl i 2dje :D tror jeg skal grueglede meg til lettpårompa242 med 200hk etter hvert :D

brrrrrr dere aaaaaaner ikke hvor moro dette er nå :D eller... noen her vet det som har bygd slikt selv, og ikke minst dere andre som også kanskje har praktes underveis ;) fyyyyy så moro! nei sier det en gang til... fyyyyyyyyTSSSSSSSSSssssss så moro ;) :D nå er det trivsel du! brutalt deilig lyd i eksosen å ved pådrag.

Må få høre den live en gang! :D
forresten hvilken lyddemping skal du bruke?

Kodja
23/07/11, 14:57
Må få høre den live en gang! :D
forresten hvilken lyddemping skal du bruke?

hehe åssen likte du deg i dag da gutten? ;)

blir dynamat i gulvet i alle fall :) påbegynner fjerning av gamle matter nå og hive på lakk der det må pusses ned samtidig :)

Kodja
23/07/11, 15:07
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/2469.jpg
http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=8355&katid=179&mid=m436&id=&vn=736
dette skal legges på gulvet inne i bilen for å redusere litt støy. fjerner de gamle og legger disse nye litt bedre og all over :) stor takk til Bilradiospesialisten i trondheim for at de holdt åpent 5-10 minutt over stengetid så jeg rakk å hente :D

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/2470.jpg
kjøpte meg et multimeter på biltema i dag. skulle ha et enkelt ett tenkte jeg for å ha liggende men dette var vell mer eller mindre det minst kompliserte :eek: måler til å med vesketemperatur................ lord...... de hadde til og med db måler i en annen type der, men den målte bare til 100db og det spiller stereoen som står i så har ikke bruk for det :p

målte mellom ladekabelen på dynamoplassen og inn til røde kabelen til hovedinstrumentet som er fra dynamokabelen der og de har kontakt så er ikke brudd på kabel i alle fall...

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/2471.jpg
fikk tatt ut laderegulatoren fra dynamoen jeg fikk fra Kevin(Volvo-Power) den var relativt Utbrukt kan man trygt si... så blåste meg en tur til Torshov og kjøpte ny...

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/2472.jpg
tamta... 55A dynamo fra b230f motor. stemmer litt bedre enn b21a dynamoen gitt... selv om den også er 55A men mangler en strammer.

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/2473.jpg
denne strammeren sitter på b230. ikke på -A motoren. denne måtte til for å få bort dynamoreimstøyen endelig :) ble strax lading på 14V med en gang så tydelig at min dynamo var totalt kaputtski!!

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/2474.jpg
enda en forskjell på sammensettingen av b21a og b230 blokka. lengre skruer i festet på b21a motoren for dynamo enn på b230 blokka. A skrue til høyre. F\FK skrue til høyre... da ble den sittende godt fast! :) stor takk til Kevin for at han demonterer grundig alt som hører ilag :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/2475.jpg
stemningsbilde :D kan man så MÅ man ha alle glugger åpne endelig :D huheeeei! monterer el.motoren til takluka når jeg får skruene og gummikudden fra Classic-parts etter hvert nå :) må vell hive meg rundt å modifisere 7\900 bryteren for justering så den passer i 242n å :) kort prosess så går nok fort nok.

var å gav Jacobsen en liten prøvetur i dag. kommer nok en feedback når han er ferdig med å ronke :p samt får igjen vettet etter å ha sitti i en opel\skropel med litt mer hk enn meg :p

roffenn
23/07/11, 17:55
Film av lyden med twin? Skal du bytte ut blinkenersen på skjermene?

Kodja
23/07/11, 19:45
skal få ferdig gulv og lyddemping og sette inn gulvmatte og c70 setene først så skal jeg aliere meg med brosjan som har HD kamera. mobilkamera er bortkasta å ta opp lyd med har jeg testa... synes den er brombromgrom jeg i alle fall :) så håper jeg ikke skryter opp lyden så folk blir skuffa da ;p

en liten moro ting var jo når jeg gav jacobsen en prøvetur så kom det en amerikansk liten pickup med brommotor også å la seg på sida etter å gitt på for å ta oss igjen, sikkert fordi han så twinpipen og tenkte det bare var gimmik. etter fotoboksen så gav han på hørte jeg og bare bånna 3dje giret å dro hardt fra :D hæhæhæhæ bilen her bliiiir bare mer å mer moro framover altsåh! overraskende nok slapp den i 3dre giret med 3 gubb i uten at jeg tenkte jeg skulle det under aksellerasjon oppoverbakk. tror det er noe ravgæli som er rett her jeg :D jaja bra jeg koser meg med turban min <3

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/2476.jpg
originale asfaltmatter som har liggi i bilen i 29 år nå... på tide å pansjonere de :) takk for lang å tro tjeneste!

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/2477.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/2478.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/2479.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/2480.jpg
ferdig skrapa bort. varmluftspistol og stort flatt skrujern fungerer fint. mye var crispy og hadde null funksjon som lyddemping men mye måtte varmes for å få fjerna ja. tok sikkert 4-5 timer å fjerne alt det der.
pusse over å lakke opp og legge Dynamat i morgen tenker jeg :) så er det mål om å få på setene og gulvmatte på tirsdag senest :) da blir det litt bedre å kjøre ja. må lage nytt ledningsnett mot setene først før den tid. originale kabelsko, ja kevin, må handles inn til kontaktene... ser det så mye bedre ut...

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/2481.jpg
full pose med gammel asfaltmatte byby! kasta også de mjuke dempeteppene laaaangt da de har kun en funksjon.... samle vann for rustangrep! selv om de demper og myker opp feelingen i gulvet så er det ikke verdt det! det man har tøymatter til :)

jacobsen
24/07/11, 00:53
var å gav Jacobsen en liten prøvetur i dag. kommer nok en feedback når han er ferdig med å ronke :p samt får igjen vettet etter å ha sitti i en opel\skropel med litt mer hk enn meg :p

Hehehe :D kan ikke si noe annet en at det var en helt konge tur! ;) håper det årner seg med lekkasjen.
ja steike var moro med mr. pickup på omkjøringsveien jah ;-p haha, ser for meg et langt fjes på den gubben.
Vi fikk jaggu en finger i tillegg også fra en i mitsu lancer elns :p da kom det en finger i retur gjennom takluka fra øystein gitt. visste at den takluka var der for en grunn hehe :p

Torra
24/07/11, 08:20
Bra respons i motoren iaffal! Kjapp i turtallsendringer

Kodja
24/07/11, 22:18
Jacobsen: godt du kosa deg ;) sånn det skal være og tro meg, jeg kosa meg også der vi blåste forbi lancern, lot den komme forbi og puttra bak den oppover omkjøringsveien og blåååste forbi når vi kom på toppen bare for å vise hvem som er sjefen... skjønner ikke hvorfor de rakk finger jeg altså, tror de var lei seg for å bli frakjørt av en god "gammel" 242 ;) hehe :D sånn det skal være her i verden!!

Torra: ja motor reagerer fint på gasspedalen. letta enkeltmasse fungerer fint på en lett bil i alle fall :D kjempemoro å kjøre :) må vell finne igjen det andre turtelleren som fungerer, for den som står i er jo litt ustabil, kommer en sjelden gang, men oftes aldri... det kan man ikke ha noe av! flytte over custom skiva og tut å kjør tenker jeg. om det ikke er kretskortet som bøller med meg. ladelampa kom plutselig tilbake i kveld å. aner ikke hvorfor den har vært borte fram til Nå i kveld etter dynamoskiftet jeg altså...

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/2602.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/2603.jpg
før lydisolering. pussa over, fjerna gammel skitt og rengjort med rødsprit. klart for lydisolering :D

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/2604.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/2605.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/2606.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/2607.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/2608.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/2609.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/2610.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/2611.jpg
dagens arbeid. 1 pakke Dynamat er ikke nok for gulvet til en 240. så må få tak i en til i morgen så jeg får ferdigstilt støydempingen. 4000kr totalt er dyrt men forhåpentligvis verdt det... skal få tatt siste rest og seteryggen bak + sidepanelene bak så sier jeg meg fornøyd foreløpig. vet ikke om jeg skal trekke støymatta over åpningene i metallet i baksetet????? eller om jeg skal skjære det til åpningene??? anbefalinger\tanker om dette?
hva er foresten bunnpluggene limt på plass med? må ta de før jeg legger matter over hullene i gulvet til baksetepassasjerene der..

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/2612.jpg
hva er det skrufestet under belteboksen der til??

Kodja
25/07/11, 23:10
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/2715.jpg
bakseteryggen... misstenker det kommer mye støy fra bagajserommet og den veien inn i cupè så her må jeg gjøre noe.

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/2716.jpg
kappa til ei hel plate Dynamat Extreme og fjerna papiret på plassene der det kommer i kontakt med metallet. resten får være med papir på så det ikke herper og vanskeligjør fjerningen av papplaten på baksiden senere.

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/2717.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/2718.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/2719.jpg
pakket inn begge hjulhusene bak samtidig for å eliminere en del potensiell støy derifra også. alle med 240 vet at det kommer mye støy rett ifra blekket der med steinsprut og div lyder... håper det virker bra!!
med det så var støyisoleringen i gulv fra torpedovegg og bak til seteryggen ferdig. tok ikke sidepanelene bak da jeg må sjekke\vente til det er gjort ferdig arbeidet i hjulbuen og se ann hva jeg skal gjøre med sidepanelene først :) bare jeg husker hvor jeg la de sidepanelen nå da........

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/2720.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/2721.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/2722.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/2723.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/2724.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/2725.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/2726.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/2727.jpg
Lagde også nye kabler til El.styringen av C70 setene. godt å ha det litt mer systematisk i orden. gul = +. Rød = jording. for ettertidens feilsøking :) de hadde ikke sort kabel i 2,5#... originale kabelsko i originalt stikk til setene of course så det ikke skal gå ann å koble det til feil ved demontering senere... enkelt og greit :) no prob...
gulvmatta er også grundig støvsuget :D ble så flott at det er til å bli glad av :D ser snart ut som en nybil innvendig nå :p hehe I would know, jeg ser på de på jobb hver dag :D

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/2728.jpg
mmmmm :D altså: MmmM90 :D
håper den nye masteren min kommer snart så jeg får gira skikkelig... lei av å fylle bremsseveske for hver lille tur jeg skal ha pga den britiske mastern er lekk som en sil... vanskelig gjør giring så det holder :(

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/2729.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/2730.jpg
dette blir nok en gang trivsel fra i morgen av :D endelig fått kasta det originale 240 setet langt vekk!!! de er ubrukbare uten R-Sport trekk til å kjøre aktivt i...
rensa det før montering men ble for sent i dag til å sette det inn med skinnkremen, det blir i morgen :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/2731.jpg
originale Tøymatter med gummibelegg på undersiden så vann ikke skal trekke nedigjennom :D fyyy så deilig det ble :D vurderer når plasten\gummien er utslitt å få laget en aluplate med riller som poppes fast istede... med logo og slikt selvfølgelig :)

i morgen skal jeg da prøve å feilsøke\lete etter oljelekasjen på en bukk på jobb etter arbeidstid... håper jeg finner ut hvor den kommer fra samt at den er enkel å utbedre. hadde vært ok å fått noe easy fix på de småproblemene jeg har akkurat nå så jeg bare kan kose meg framover en stund. hadde vært godt å fått bygd opp litt energireserver igjen! skal også se om jeg får rukket og modifisert inn de 960 passasjertaklysene i sidepanelene mot midtkonsollen så jeg får innstegsbelysning :)
og det skal legges kabler og bygges en veldig middlertidig montasje av 4x 5,25" i hatthylla så jeg har litt kjørelyd framover :) må ha noe kjapt og enkelt i hatthylla før helga tror jeg :) har handla høyttalerkabel og filt i dag.

jacobsen
25/07/11, 23:30
sikkert arti med å montere delene på plass igjen kan jeg tenke meg. føler at bilen blir mer og mer hel igjen ;)

henrik940
25/07/11, 23:31
Skal du lakke setene eller noe?

Kodja
25/07/11, 23:39
sikkert arti med å montere delene på plass igjen kan jeg tenke meg. føler at bilen blir mer og mer hel igjen ;)
det er helt sant. føler bilen blir mer å mer bil igjen desto mer jeg monterer sammen. den skal jo ikke gjøres noe med innvendig når den skal lakkeres til høsten så her kan jeg utfolde meg fritt framover uten å tenke på det :) og godt er det!!!


Skal du lakke setene eller noe?
du har jo vært med lenge nok til å vite at disse ER farget opp igjen :) skal beholde den lyse fargen på de ja. lei sorte seter. blir å få de trekt opp i Atacamalignende skinn til slutt om planene holder seg der de er :)

Tonytic
26/07/11, 16:01
har du bare støvsugd gulvmatta? jeg hadde iallefall helt klart spylt den ren med vann og såpe om jeg hadde hatt matta ut av bilen :p

Ekren
26/07/11, 22:40
Var på innspeksjon til kodja idag på kverneland! så bra ut :)

roffenn
26/07/11, 23:20
Merkbar lyd nivå i cockpiten? Har kanskje spurt om dette før men sitter du høyere med disse setene vs de originale?

Kodja
27/07/11, 10:47
støvsugd bare ja og det ble veldig flott :)

ekren: sånn det seg hør å bør :p litt småtteri gjennstår men det kommer seg.

roffeen: man sitter høyere og lenger fram dessverre. burde vært laver og lenger bak. men har ikke lyst å kappe ut og ordne egne fester for setene riktig enda. skal se ann seter og slikt hvordan det blir framover. frister å se om jeg finner C30 r-design seter også forsåvidt... hehe

fikk ny 900 clutchmaster i dag nå. men mangler separat beholder til den. butikken hadde selvfølgelig feriestengt :( må se om jeg får til en annen smart fix på dette om godeste ekren ikke har en på lur jeg får lånt ;)

solan
27/07/11, 12:05
Det skrufestet under belteboksen der har jeg brukt til og flytte beltet lenger bak. Slik det er nå blir det fort de som sitter bak kommer snuplende ut fra bilen.

Mr. Crepsley
27/07/11, 13:05
Der sto mine belter originalt :)

Beachee
27/07/11, 13:25
"mangler således kun breie typen sortlister for dørene for å ha komplett sorte tykke midjelister liggende i god stand :)"

Øystein
For å lage deg lister som passer på dørene, tar de noen helsvarte baksjermlister til 245. Den bakre venstre lista bruker du på høyre døra, og omvendt. Listene må kortes litt... men dette skjønner du. Og jeg er sikker på at du greier det. Skjær løs bakstykket som er mot bakskjermen. Så kapper du lista, også setter du bake endestykket inni igjen...festes feks med svart Tec7.
Jeg har engelske clutch mastere liggende... men er for tiden på ferie...
Og du har sikkert fått tak i ny før jeg er kommet hjem..
Snx
Svein A. Strande

Kodja
27/07/11, 16:36
Der sto mine belter originalt :)
på 242n? :)


Det skrufestet under belteboksen der har jeg brukt til og flytte beltet lenger bak. Slik det er nå blir det fort de som sitter bak kommer snuplende ut fra bilen.
ja jeg også stusser over at det står midt foran døra liksom... men den pinnen som står å holder beltet i spenn nederst der, flytter du den som står på den plassen fra før bakover eller har du brukt noe annet?


"mangler således kun breie typen sortlister for dørene for å ha komplett sorte tykke midjelister liggende i god stand :)"

Øystein
For å lage deg lister som passer på dørene, tar de noen helsvarte baksjermlister til 245. Den bakre venstre lista bruker du på høyre døra, og omvendt. Listene må kortes litt... men dette skjønner du. Og jeg er sikker på at du greier det. Skjær løs bakstykket som er mot bakskjermen. Så kapper du lista, også setter du bake endestykket inni igjen...festes feks med svart Tec7.
Jeg har engelske clutch mastere liggende... men er for tiden på ferie...
Og du har sikkert fått tak i ny før jeg er kommet hjem..
Snx
Svein A. Strande

takk for tips igjen :) skal ha det i mente om jeg kommer over en 245 på huggern :)

har vært å fått levert meg en Hovedclutchsylinder i dag nå fra 900 serie. og vært byn rundt for å finne separat beholder for bremseveske til den... endte opp på bikerbutikken utme "Trolla bruk", der Hells Angels holdt til før vell... de hadde en liten søt beholder på lager og litt tøyomspunnet slange for formålet. så jeg monterer dette i dag nå. bilde av parts og ferdig montert kommer... synd med den britiske jeg hadde, men virker som selgeren på ebay vil ordne opp i dette heldigvis :)

Mr. Crepsley
27/07/11, 21:34
Jepp, på 242'en min er beltene der originalt. Kan jo fort hende noen før meg har flyttet dem da men

Kodja
28/07/11, 00:40
allright. får se om jeg flytter bak eller ikke, men er ikke noe krise for min del ettersom det skal sitte lite passasjerer bak i bilen her uansett :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/2922.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/2923.jpg
ny clutchmaster fra 900 serie. slange og beholder fra Harley Davidson :p var på bikersjappa ved Trolla Bruk i dag etter jobb. de var de eneste som hadde separate beholdere så dette ble en midlertidig fix. kosta faktisk bare 180 kr for trådomspunnet slange og beholder. rommer ikke stort men nok til at jeg fikk igang cluthen min :D da berger jeg til jeg får tak i større beholder på Clutch og Brems på heimdal over ferien...

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/2924.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/2925.jpg
done montert på plass. mangler å finne en smart plass å henge beholderen. må se litt på det i morgen nå... stripse den på plass tenker jeg...

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/2926.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/2927.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/2928.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/2929.jpg
la også opp 4 kabler til hatthylla fra spilleren. skal sette inn 4 stk Pioneer 5,25" jeg har liggende her i hatthylla som en fiks på lyd fram til jeg virkelig begynner løpet... har også som dere ser fått satt inn Alpine D310 DVD hovedenheten i original plassen... det går akkurat på håret å åpne og lukke skjermen med bilen i fri, går fint med den i bakerste plassering på spaken og ikke sjangs med den forover. men under kjøring er det null problem å ha skjermen oppe. man tar ikke borti den uansett. man må vell helst lukke den før villmannskjøring men da har man jo vett nok til å lukke den ned også!! ble mye mer moro med en gang denne kom på plass også! gadgets :D <3

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/2930.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/2931.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/2932.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/2933.jpg
da er endelig seter og gulvtepper på plass både foran og bak. har igjen litt småpill med å koble til siste instrumentene og sette på dekslene på sidene av midtkonsollen men skal se fort på det med cupe\fot\innstegsbelysningen på fredag før jeg setter på dette... må jo gå ann å få til fort og fint med en liten sag\dremmel :)

på tide å legge seg vell før man må på jobb i morgen igjen :)... brukte god tid etter montering til en kjøretur for å se på 242 turban til Ekren i kveld så ble litt sent...får ta igjen søvna til helga! not....... ble betydelig stillere med dempingen og ikke minst setene på plass med mattene også. helt kurrant synes jeg til å være turbo og 3" + twinpipe nå :) cruisebil!
skal prøve å få smetta inn bilen på verkstedtime i morgen for å få skiftet mellomakselopphenget og lageret der. så det er i boks også før sommern er over!

Ola Moen
28/07/11, 01:43
Du kunne jo fint brukt bremsevæskebeholderen fra nyere 240. den har uttak til hydraulisk clutchpumpe. Da hadde du sluppet den lille fisen der:)

Ola Moen
28/07/11, 01:44
Blir skikkelig stilig dette:) Har leita litt etter dynamat sjøl, så takk for tips og link:D

Torra
28/07/11, 02:49
Slik beholder har jeg også :p
Fra bakbremsen til Rieju MRX :D
Altfor liten egentlig :p

vazborris
28/07/11, 02:54
Blir skikkelig stilig dette:) Har leita litt etter dynamat sjøl, så takk for tips og link:D

Du får kjøpt det i drammen

NilsenTurbo
28/07/11, 03:32
Brukt du mang pakka med lydisolering? ska gjør d samme på 240n min.. men æ ska ta tak og døre å :)

Kodja
28/07/11, 06:51
Du kunne jo fint brukt bremsevæskebeholderen fra nyere 240. den har uttak til hydraulisk clutchpumpe. Da hadde du sluppet den lille fisen der:)
ja vet det, men vil ikke ha delt reservoar med bremsene. blir fortere dårlig bremseveska da. forsterka trykkplate\clutch så synes det er greit den sliter nok på sin egen veske istede for å ta virkningsgraden fra bremsene også :)


Blir skikkelig stilig dette:) Har leita litt etter dynamat sjøl, så takk for tips og link:D
takker :) google vettu ;)


Slik beholder har jeg også :p
Fra bakbremsen til Rieju MRX :D
Altfor liten egentlig :p
jepp den er for liten, men som sagt, bedre å clutche enn å ikke fram til jeg får tak i skikkelig en :)


Brukt du mang pakka med lydisolering? ska gjør d samme på 240n min.. men æ ska ta tak og døre å :)
brukt 2, å da har jeg igjen noen plater som berger til sidepanelene baki og taket. skal ta alt av dører og sidepaneler jeg også, men dører blir ikke tatt før bilen er lakkert og sidepanelene tar jeg også når den tid kommer :)

Beachee
28/07/11, 12:50
Øystein.
Hvis du ikke vet det, så har volvo levert bremsveskebokser til 240 med uttak til hyd. master. Husker ikke delenummeret nå. Men det står stort sett standard på alle 240'r etter -90.... de som bremseveskeføler oppå bremsekoppen. Du skjønner det når du ser en. Da er det bare å kappe av tuppen og trykke innpå slangen ifra master'n. Sist gang jeg kjøpte en slik kopp, kostet den rundt n 1000,- på volvo.... Men det var nytt, selvsagt... Du finner sikkert en eller annen 240 på hugger'n. Er rimelig mange rundt Trondheim.
Men, jeg håper det ordner seg med han du kjøpte den engelske masteren ifra.... Da er den seperat ifra resten av bremsesystemet.

Ekren
28/07/11, 15:48
På clutch og brems så har dem en beholder som du trør rett nedi sylindern, fikser ett enkelt feste til denne så blir det bænkers :)

Kodja
28/07/11, 22:08
Beachee: vet det. samme som 7\900 med hydraulisk clutch det :)
men det er slik jeg ikke vil ha, beholder har jeg liggende av den typen men vil ha det separat fra resten av systemet :) slik jeg har Nå, bare med større reservoar.

Ekren: skal få tak i slik beholder over ferien min neste uke.

Har kjørt og kost meg hele dag nå etter jobb :) testa å puttra rundt i bilen. fare for at turbon blåser litt olje gitt så da blir det 19T relativt fort tror jeg...
går det å bruke 19T på 16v turbo grenrøret og mot et slik motorbygg????

var på Lukket bane og testa toppfarta også i kveld......... den går i alle fall 190kmt slik den er nå... å fyyy som det går dit å synes jeg :D kjempetrivsel :D
men er riktignok 190kmt på speedon så usikker hvor mye missvisning det vil tilsi. skal ta GPS neste gang for å være sikker. må vell hive meg rundt å skifte og sjekke turtelleren så jeg får den i drift også. da skal jeg ta en Inboard video av aksellerasjon og "toppfart" så dere får se hvor frisk den er :)

lyngen
28/07/11, 22:14
gleder meg spent på filmen ;-D
artig prosjekt dette hær ;-D TØFT

A.Finstad
28/07/11, 22:26
19T passer ikke rett på 16v grenrør nei.... i hvertfall det jeg har hørt ikke testa selv..

Kodja
28/07/11, 22:50
hvilken turbo passer bra på det grenrøret da? er ikke verre enn å selge 19T eller montere den på 945n etterpå heller da... får vell smekke inn en ordre på turbomeck kanskje da :p sparer en goood del på svensk kurs der gitt...

ja blir moro å få fiksa en video, skal se når jeg får gjort det :) prøve å skru sammen siste rest av interiøret i morgen nå og ev rekke å smekke sammen en kjapp hatthylle før jeg blåser til treningsleiren i år også :D

Kodja
30/07/11, 13:05
zhLwJk3bDtM
en kjapp å totalt ubrukelig video...
denne lukka banen har alt for mye svinger til å få til noe særlig fornuftig video... menmen... muuuulig man kan få et pittelite syn på det. men får se om jeg ikke får til noe bedre snart!! :)

thune
30/07/11, 13:31
såg ut som turteljaren står veldigt i ro

Kodja
30/07/11, 13:43
den gjør det også gitt...

skal teste et annet speedohus og se om det er turtelleren eller speedohuset i seg selv som er defekt. så det blir i drift i dag. har had andre ting å prioritere enn en turteller ;) kjenner motoren godt nok til å kjøre uten den. men nice å få i drift blir det definitivt.

thune
30/07/11, 13:51
ja ikkje den viktigast på bilen den. så lenge det som er viktig virka så er der bra

Beachee
30/07/11, 16:14
hvilken turbo passer bra på det grenrøret da?

Har vært testa en god del turbo'er på dette grenrøret. En 19t er ikke mye større enn en 16t. Og får du tak i en turbo med vinkla utblås, skal det gå.... uten å si dette 100% sikkert....

Se her:
http://i649.photobucket.com/albums/uu217/tiagusclub/Foto1381.jpg

Kodja
30/07/11, 18:36
flotte greier ja :)
bestiller nok en 19T uka som kommer misstenker jeg... :p men med rakt hus så det går beint på akkurat nå.

Har bygget stereo i hatthylla i dag. stresser som FAEN for å bli ferdig med alt så jeg kan pakke å dra til Treningsleiren (nei det er ikke en straffekamp på Guantanamo...) hehe :p

bilder og en liten videosnutt av det bygget kommer så fort jeg er ferdig ute og hiver på tlf på loading og dusjer... streeeess.... 1 week with kickass fitness girls ;p

Ola Moen
30/07/11, 20:48
fått skaffet deg sånt da?
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/3130.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/3131.jpg

Kodja
30/07/11, 23:25
16v topp har jeg, men ikke b204Ft innsuget nei :( :( :( mååå ha snart så jeg kan planlegge neste steg på det området... roop ut om det finnes å få tak i til normale priser!!! ble solgt et eskenytt i sverige i vår som jeg ble 30 minutt for sein med å sende pm på, til 1500SEK :eek: det skulle jeg ha!!!

Kodja
30/07/11, 23:51
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/3167.jpg
sleit med at eksospotta hekta seg av og hang fritt ved litt kjøring over humper og slikt. er ingen ting vårt lokale landhandel ikke har løsningen på.en skrue med riktige gjenger og eksosen faller ikke av :)

bygde en kjapp stereomontasje, for å ha litt lyd når jeg kjører nå samt få ut høytallerene fra hanskerommet og stua der de har stått lagret i lang tid nå... her er storyn in picture form... tok ca 2 timer å lage...

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/3168.jpg
hatthylle on the go.

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/3169.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/3170.jpg
skjærte ut ei plate som dekker hele bredden. skråhøvla så den passer mot kantene foran og bak på hylla. ble avglemt å ta bilder av sidepanelen på de, men det er formet sider mot belteboksene som tetter der.

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/3171.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/3172.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/3173.jpg
her er det så ferdig modifisert inn. opptrekking next.

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/3174.jpg
grå filt skal på. sort har ingen misjon da det blir falmet og enda styggere enn grått som holder seg bedre i lengden anyways.

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/3175.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/3176.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/3177.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/3178.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/3179.jpg
luftehullene må selvfølgelig på igjen også. ferdig opptrekt og ordnet klart for montering.

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/3180.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/3181.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/3182.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/3183.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/3184.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/3185.jpg

Xet9nLkDzHw
her er en liten video av hvordan det ble :) kommer flere etter hvert. video er greiere å se enn bilder alene :) litt mer kos å kjøre...

bilen fungerer knirkefritt til å kjøre langtur med også. 1,5 time cruising er bare kosen!

Jan-Einar Jenssen
31/07/11, 00:24
så ikke dumt ut det dærre :) du har foresten selskap av en veps der :p

thune
31/07/11, 08:49
ser bra ut. vil no gi fin lyd det der

V90
31/07/11, 09:31
Du skulle ha lakkert opp plastdekselet til luftehullene sort :) Temmelig blass blåfarge på de du har...

Kodja
31/07/11, 10:33
takker :)

v90: ja skulle det. men hadde ikke grunning og lakk dessverre. men det er bare å dra av og lakke og sette på igjen når jeg har fått tak i :)
ble bygget i all hast for å ha lyd i bilen no i helga/uka :)

roffenn
31/07/11, 19:37
Hvordan størrelse er det på de høyttalerne? I så fall skaper disse bedre lydbilde enn 2 6x9"?

Mr. Crepsley
31/07/11, 20:53
Og ikke minst, sitter dette fast? Regner med vi alle her vet hva løse gjenstander i hatthylla/løs hatthylle kan medføre i en kollisjon.

Kodja
31/07/11, 23:10
Hvordan størrelse er det på de høyttalerne? I så fall skaper disse bedre lydbilde enn 2 6x9"?
står i innlegget mitt ;) selv om bilder sier mer enn 1000 ord, doh... kanskje det er derfor du har glemt å lese mellom linjene? :p joda... de er 5,25" store :)
vet ikke hvordan de blir i forhold til 2 6x9"ere, men fordelen med 6x9" er at det er litt større basselement i de.


Og ikke minst, sitter dette fast? Regner med vi alle her vet hva løse gjenstander i hatthylla/løs hatthylle kan medføre i en kollisjon.
det sitter godt fast ja :) skummelt med løse objekter i fri fart framover ja :/

Kodja
31/07/11, 23:20
mens jeg husker det... hvilke komponenter trenger jeg når jeg skal montere 19T turbo?

går det å bruke EcoTrim chip eller må jeg ha annen?
må jeg ha andre dyser og LMM? BTR?
og ev trykk man skal\kan kjøre på det man har eller må bytte til?

henrik940
31/07/11, 23:44
Gå for 558 dysene, så slipper du bytte BTR :)

Kodja
31/07/11, 23:45
Gå for 558 dysene, så slipper du bytte BTR :)
som er sluttsolgt og ikke å få tak i lenger?? :p

Kent o
31/07/11, 23:48
som er sluttsolgt og ikke å få tak i lenger?? :p

0 problem å få i det, ikke lenge siden jeg kjøpte 4 stk

Kodja
31/07/11, 23:49
da tar jeg gjerne en link her eller på pm :)

leste jo på tråden om de dysene at de ikke var å skaffe lenger...

henrik940
01/08/11, 00:09
Ebay! :)

R-israelsen
01/08/11, 09:38
Likeer hva jeg ser : )

Kent o
01/08/11, 10:21
da tar jeg gjerne en link her eller på pm :)

leste jo på tråden om de dysene at de ikke var å skaffe lenger...

Ebay var der jeg skaffet værtfall....

Samme pris som for 968

Kodja
01/08/11, 15:45
hva er fulle nr på de så jeg vet jeg får tak i riktige?

Kent o
01/08/11, 17:10
hva er fulle nr på de så jeg vet jeg får tak i riktige?

0280150558

Kodja
01/08/11, 17:27
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/FUEL-INJECTOR-0280150558-440cc-42lb-14ohms-Set-4-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem4cf5be062dQQitemZ33054 0385837QQptZMotorsQ5fCarQ5fTruckQ5fPartsQ5fAccesso ries
disse altså?? :)

INJECTOR SPECS:

Brand: AUTOELECTRO PARTS

Design: BOSCH STYLE, TOP FEED, DESIGN II

CONNECTOR TYPE: EV1 (classic)

FLOW RATE @ 43.5 psi: 42 lb/hr (440cc)

SPRAY PATTERN: Narrow (pencil), 1 HOLE.

IMPEDANCE: 14.5 Ω

Basic Power Formula HP per INJECTOR is:

INJ. SIZE(LB) x 80% / .5(N/A) OR .6(TURBO) B.S.F.C

Exerqtor
01/08/11, 18:10
Skal du kjøpe dyser eller lignende så anbefaller jeg han her: http://www.fiveomotorsport.com/fuel-injectors/ veldig behjelplig og koselig kar!

Her har du linken dirrekte til dysene jeg regner med du er på utkikk etter!
http://www.fiveomotorsport.com/bosch-green-giant-0280155968

Kent o
01/08/11, 18:12
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/FUEL-INJECTOR-0280150558-440cc-42lb-14ohms-Set-4-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem4cf5be062dQQitemZ33054 0385837QQptZMotorsQ5fCarQ5fTruckQ5fPartsQ5fAccesso ries
disse altså?? :)

INJECTOR SPECS:

Brand: AUTOELECTRO PARTS

Design: BOSCH STYLE, TOP FEED, DESIGN II

CONNECTOR TYPE: EV1 (classic)

FLOW RATE @ 43.5 psi: 42 lb/hr (440cc)

SPRAY PATTERN: Narrow (pencil), 1 HOLE.

IMPEDANCE: 14.5 Ω

Basic Power Formula HP per INJECTOR is:

INJ. SIZE(LB) x 80% / .5(N/A) OR .6(TURBO) B.S.F.C

Skal vel stemme bra det...

A.Finstad
01/08/11, 22:12
men er vell noe forskjell med dysemotstander å sånt når man kjører 558 dyser?

ArneR
01/08/11, 23:14
Ja, de er høyohm, så formotstandene må forbikobles..

Kent o
02/08/11, 13:30
Samme som med 968 d

A.Finstad
03/08/11, 23:38
var det jeg regna med :p å stakars kodjabassen som akuratt har satt inn formotstander i sitt nett :p

ArneR
04/08/11, 00:19
Hehe, de er heldigvis enkle å koble seg forbi da.. :p

Kodja
04/08/11, 07:59
formotstandene er jo bare å koble et kontaktstykke med 1-4 kabler på og plugge til og fra så det er jo veldig smal sak. desto høyere salgsverdi når det selges en gang ferdig modifisert i.h.h.t. :) det er ikke noe jeg ser på som dumt. moro å ha gjort det.
har sendt de en mail her nå og sjekker pris på frakt og slikt. man skulle bare koble ut formotstander med de 558dysene samt kjøre med original bensintrykksregulator på 300hk oppsettet slik?

ArneR
04/08/11, 11:00
Jepp, -558 dysene er beregnet på 3bar akkurat, så det trengs ikke noen annen btr. enn den originale.

Kodja
07/08/11, 16:42
jaja venter nå enda svar på mail fra Turbotrimming og dysesida... tar sin tid :p

tok noen nye bilder i dag bare for å få til noen litt bedre... har jo forresten montert tilbake Palm Beach rattet igjen :D og montert ny motorromsbelysning :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/08/447.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/08/448.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/08/449.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/08/450.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/08/451.jpg
fungerer Fjell å ha DVD spillern nede der... enda ikke tatt i skjermen ved giring :) så da blir den stående der nede og luftedysene forblir urørt\umodifisert på det nye dashbordet når jeg starter å jobbe på det... slipper jeg å bale å styre... kanskje bare finne meg trelister til dashen i passende prisleie nå da :) selv om jeg liker de lakkerte veldig godt! :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/08/452.jpg
nyvaska med zalo ;) må vell finne meg en bra diodepære å sette i. får teste hvor mye det lyser opp med vanlig pære i løpet av kvelden nå om det er tilstrekkelig :)

Kodja
09/08/11, 13:17
Da har jeg bestilt ny 19T turbo med rakt 7er hus fra Turbomeck... turbotrimming hadde skrudd opp prisene i det siste så da var valget enkelt med tanke at svenskkursen drar den ned langt under den prisen. venter enda på svar ang dysene da... ellers har jeg jo 3" lmm liggende også klar!

Beachee
09/08/11, 14:53
Da har jeg bestilt ny 19T turbo med rakt 7er hus fra Turbomeck... turbotrimming hadde skrudd opp prisene i det siste så da var valget enkelt med tanke at svenskkursen drar den ned langt under den prisen. venter enda på svar ang dysene da... ellers har jeg jo 3" lmm liggende også klar!

Hei
Skal du bruke 19t på 8v, eller er den kun til 16v'n?

henrik940
09/08/11, 15:10
Dashen din gir meg flasback fra et sted....hmmm, oh!

http://spaceflight.nasa.gov/gallery/images/shuttle/sts-101/hires/jsc2000e10522.jpg

:rolleyes:

solan
09/08/11, 15:31
hvor mange norske må du ut med for en ny 19T da? Har selv også lyst på en større snurre.

henrik940
09/08/11, 15:33
hvor mange norske må du ut med for en ny 19T da? Har selv også lyst på en større snurre.

Kjøp noe større enn 19T'en. Er jo nesten 6500 ++ for 19T. Thats bad :p

Kodja
09/08/11, 15:34
denne 19T turboen er til 8v bare foreløpig. setter den i 945n når 16V kommer i denne. :)

henrik: liker bildet!! liker meg som pilot! tar jo helt av denne bilen snart :D men er flere målere som skal inn... bredbåndslambda å eksostemp feks står på ønskelista

Ola Moen
09/08/11, 15:42
Klin til med en GT2871R turbin med det samme du er igang da vel:)

Bjerkelund
09/08/11, 19:37
Snakka med GIK Turbo idag, og da fikk jeg nesten kjeft når jeg spurte om åssen det var med 19T turbo i Fk motoren x)
Det var bare oppskryt sa han :P

SINISTER FINNI
09/08/11, 20:31
Skaffer turbonetics til ok penge jeg vetu til 16V, Slik en stor en he he

Ola Moen
09/08/11, 21:09
Syns Turbonetics virker så jalla jeg.. Blankt, polert og fancy. fysj:p

Kodja
09/08/11, 21:12
skal ha en størst mulig bolt on turbo til motorn/bilen her nå som skal dytte ut nok hk for å godkjenne maxeffekten til 200 serien forhåpentligvis. så mer enn det er ikke kravet mitt. det er også krav fra meg om å kunne flyttes over til 945n etterpå når nymotorn kommer inn. ny turbo kommer til den andre motoren den gang det skjer.
:) folk har nå brukt 19T i en mannsalder så det fungerer nå til meg også.

dessuten spinner jeg 100meter på våt asfalt uten å ha lyst nå også når jeg gir på i 2a... å 3a... så trenger ikke jetmotor enda ;)

Ola Moen
09/08/11, 21:16
skal ha en størst mulig bolt on turbo til motorn/bilen her nå som skal dytte ut nok hk for å godkjenne maxeffekten til 200 serien forhåpentligvis. så mer enn det er ikke kravet mitt. det er også krav fra meg om å kunne flyttes over til 945n etterpå når nymotorn kommer inn. ny turbo kommer til den andre motoren den gang det skjer.
:) folk har nå brukt 19T i en mannsalder så det fungerer nå til meg også.

dessuten spinner jeg 100meter på våt asfalt uten å ha lyst nå også når jeg gir på i 2a... å 3a... så trenger ikke jetmotor enda ;)
19T Fungerer bra nok den:) Få det montert sammen etter planen, og ta det derfra når du er ferdig:)

Kodja
10/08/11, 05:19
hvor mange norske må du ut med for en ny 19T da? Har selv også lyst på en større snurre.

ca 6500 Norske riksdaler med kursen i går når jeg sjekka :) akseptabelt det synes jeg da. kunne godt betalt 1000kr liksom, men den koster nå det den koster :)

MGP
10/08/11, 07:21
Får jo en Netics E-46 fra USA for den prisen, folk må slutte å kjøre 19T osv, ja d går å spooler opp som fan, men d er jo som å kjøre trimma diesel, skal man dra på i større fart igjenom gira, får man ladd tryks peak å trykk fall over enn lav sko, men enn skikkelig 300hk turbo me rett dimensjonert eksos turbin etc holder trykke å effekten hele veien, mitsu er moped agregat, vi lever i 2011 nå, wake up ;)

Har du søkt Biltilsynet om å få god kjent 16v bygge? hvilken motor søkte du om da? :)

C.Erstad
10/08/11, 07:36
dessuten spinner jeg 100meter på våt asfalt uten å ha lyst nå også når jeg gir på i 2a... å 3a... så trenger ikke jetmotor enda ;)

Dårlige dekk heter det! :D

Kodja
10/08/11, 09:58
Får jo en Netics E-46 fra USA for den prisen, folk må slutte å kjøre 19T osv, ja d går å spooler opp som fan, men d er jo som å kjøre trimma diesel, skal man dra på i større fart igjenom gira, får man ladd tryks peak å trykk fall over enn lav sko, men enn skikkelig 300hk turbo me rett dimensjonert eksos turbin etc holder trykke å effekten hele veien, mitsu er moped agregat, vi lever i 2011 nå, wake up ;)

Har du søkt Biltilsynet om å få god kjent 16v bygge? hvilken motor søkte du om da? :)
har ikke søkt formelt om 16v turbo enda. venter til jeg har godkjent med 8v turbo og max effekt.


Dårlige dekk heter det! :D
spiller nye goodyear eagle f1 assymetric, ikke akkurat linglong\nangkang!!!

gull pilen
10/08/11, 10:00
Dårlige dekk heter det! :D

1hjuls spinn tror jeg heller vi snakker...;)

henrik940
10/08/11, 11:10
1hjuls spinn tror jeg heller vi snakker...;)

Enig der :p 1hjulspinn kan man ha overalt uansett gir nesten :p Hadde jo det med F'en til en kompis jo :p

Dan Bay-Johansen
10/08/11, 15:33
1hjuls spinn tror jeg heller vi snakker...;)


Enig der :p 1hjulspinn kan man ha overalt uansett gir nesten :p Hadde jo det med F'en til en kompis jo :p

Samma faen det vel, la nå Kodja kose seg med bilen sin ;)

Volvo-Power
10/08/11, 16:07
har ikke søkt formelt om 16v turbo enda. venter til jeg har godkjent med 8v turbo og max effekt.


spiller nye goodyear eagle f1 assymetric, ikke akkurat linglong\nangkang!!!

noe galt med linglong og nankang?
dyrere er ikke bestandig bedre..

Kodja
10/08/11, 16:26
koser meg som besatt jeg nå skal jeg love, samme om folk spøler livskiten utav F motor, Kevin og jeg vet også at det går fint!!! husker godt en lilla space740 som spøla livskiten av en F motor... men ikke F om det er like moro som dette!!

linglong og nangkang er ikke like betryggende å ligge i høye hastigheter du kevin!!! aldri i livet om jeg kommer til å kjøre med slike dekk... synes ikke det føles sikkert å sitte på til deg i 0kmt når du kjører som fy!!!

vært å kjøpt meg kabel til ryggekameraet nå. men har mest lyst til å få handla\skaffa meg den riktige bryteren til å justere nightvision styrken på + styring av bakrutegardina samtidig... men får se om jeg kobler opp den bryteren jeg har Nå til å begynne med her... null stress å koble om senere ettersom det er samme type kabelsko i bryterkontaktene...

oar83
11/08/11, 00:45
Vil iallefall anbefale turbonetics e46 ~ samme som eg har på motoren min. Veldig fin størrelse og virka meget bra ut heile registeret.
Det er iallefall .ar 63 stage3. Skal iallefall henge godt med ved vidare trimming oxo ;)

Anders Dybvadsskog
11/08/11, 08:58
Men nå vil jo kodja ha en turbo som passer rett på uten noe som helst endring:) er jo mye gode turbotips her hvis han bestemmer seg for å bytte olje og vann slanger da:)

alecxz
11/08/11, 10:35
Syns Turbonetics virker så jalla jeg.. Blankt, polert og fancy. fysj:p

Så om noe er fint og blankt så er det jalla? Haha!

Aartun
11/08/11, 11:16
Gratulerer med oppstart Kodja! Så var jeg inne på noe med dårlig jording.. Lærte noe og på denna jobben du har gjort. Veldig kjekt du tar deg tid til å dele alt! :)

Kodja
11/08/11, 19:01
ja hva er poenget med å byggen en bil fra bunn og opp om jeg ikke kan lære og lære det bort videre så mange andre forhåpentligvis kan gjøre det enklere og raskere enn meg :) det er gull er det ikke? :p

Ola Moen
11/08/11, 19:10
Så om noe er fint og blankt så er det jalla? Haha!
Stort sett:) når det gjelder motordeler. utvendig på en bil er noe helt annet.

Kenneth D
11/08/11, 20:11
Kjørte du igjennom byen etter jobb i dag? Var på burger king i byen den som er nærmest nova kino etter en tur på sykehuset, så satt i andre etasjen. Så syns jeg så rumpa på 242`n din og hørte også lyden fra eksosanlegget. Virker som det er pen lyd i den;)

Kodja
11/08/11, 23:24
Kjørte du igjennom byen etter jobb i dag? Var på burger king i byen den som er nærmest nova kino etter en tur på sykehuset, så satt i andre etasjen. Så syns jeg så rumpa på 242`n din og hørte også lyden fra eksosanlegget. Virker som det er pen lyd i den;)

jess gjorde det ja :) så var sikkert meg. måtte kjøre pent uten noe pådrag pga det var lite bensin på tanken... så jeg ikke fikk stans midt i byn :p får ta en liten driveby i litt mer kjente takter en gang :) brummer godt :)

Runar var innom her og henta c70 stolene jeg hadde til salgs nå... syntes lyden hørtes ut som v8'er lyd :) så den er god å høre på ja :)

Volvo-Power
12/08/11, 15:34
ja hva er poenget med å byggen en bil fra bunn og opp om jeg ikke kan lære og lære det bort videre så mange andre forhåpentligvis kan gjøre det enklere og raskere enn meg :) det er gull er det ikke? :p

husker en med hodt under dashen på en 242, og kobbla noen kabler.. rød i toppen og forbannet over drittbilen han ikke skulle røre mer.. dette skulle F**n meg kverneland få gjøre!!
høres det kjennt ut, Kodja:)?
hva ville du lært da? :P

Ola Moen
12/08/11, 18:12
husker en med hodt under dashen på en 242, og kobbla noen kabler.. rød i toppen og forbannet over drittbilen han ikke skulle røre mer.. dette skulle F**n meg kverneland få gjøre!!
høres det kjennt ut, Kodja:)?
hva ville du lært da? :P
Som broder'n sa engang da han prøvde å få jevnt håndbrekk på en 740.... "-Det kan jo faen ikke væra noe annet enn en svenske har klart å finne på detta"

Vegardb92
13/08/11, 13:21
Haha, første jeg og tenker når det er noe rart på bilen min, f.eks. speilet på innsida av hanskerommet.

Daniel V
13/08/11, 18:16
Her var det mye prat og lite bilder :p

jacobsen
18/08/11, 02:35
skjedd no mer her da?? :)