PDA

Vis full versjon : Kodja/Byneset Customs 242 TURBO: B230+16VTurbo: starta



Sider : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 [10] 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21

Kodja
11/01/11, 00:42
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/534.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/535.jpg
nye elspeil ankommet casa de Kodja. disse da MED varme! blir vell fryktelig redd for at jeg må lakkere opp speilhusa her gitt i og med at de er noget slitt i forhold til de nye speilene jeg har fra før på bilen. kan jo ikke kjøre rundt med matte å fæle speilhus :p glassene er heldigvis bra og ledningsnett og alt komplett uklippet. skal bli godt å montere :) får vell kjøpe meg noe lakk og grunning i løpet av uka kanskje.

V90
11/01/11, 11:13
Du skulle jo ha hatt tidsriktige speil på 242n din! Hva skal du med varme i glassene når du ikke kommer til å kjøre bilen om vinteren...?

Kodja
11/01/11, 11:32
bilen blir kjørt året rundt. har gamletypen elspeil liggende(forørig til salgs). men tidligere eier har montert nytypen før jeg fikk den og da har det blitt borret opp noe hull så med gamletypen speil så kommer der vann inn. dessuten liker jeg de nye bedre :)

jacobsen
11/01/11, 14:35
må si jeg savner varme i speilene jeg også av og til :o
men du skal vel ikke fjerne den informative teksten fra ene speilet ? ..:D

Kodja
11/01/11, 16:02
må bytte ut glasset og det koster fort 700+/- så blir ikke med det første. men skulle jeg had tekst ville det blitt: ''i say bye bye to you german junk.''

Joakim-G_R
13/01/11, 11:25
"Objects in mirror are loosing"

Kodja
13/01/11, 11:33
"Objects in mirror are loosing"

SOLGT! den var knall!!!! :D :D :D

Kodja
13/01/11, 19:08
da er bilen rydda, skal vaskes MEGET godt i kveld. permen med dokumenter på deler og hjulkontroll og papirer på senkefjærene er funnet fram. gamle 240 kataloger medbringes også. for i morgen skal jeg innom Biltilsynet i trondheim for å få godkjent senking og diverse. på en fredag av alle ting :p
det som står på planen som jeg tenkte å få godkjent nå er:
originale Spacere
justerbare momentstag\ -panhardstag
25\23mm krengestag
16" Hydra felger 205\55-16 profil på conti dekka.
lesjøfors senkefjærer
ev. palm beach rattet om de ikke trenger videre dill å dall rundt det annet enn at de ser at det er et originalt volvo ratt.
aner ikke om de skal godkjenne c70 setene, men får nå spørre sånn i all hast om de ikke tenker over det :p hehe
skal bli interessant å se hvordan de mottar bilen og hvordan det går å få godkjent ting.

Torra
13/01/11, 19:10
Blir nok avskilta på stedet skal du se :)

Aartun
13/01/11, 19:17
Du har orden på papirene, og en god dialog med folka, så det der går nok som smurt :)
Lykke til!

Kodja
13/01/11, 21:22
takker for det. ja det jeg er mest spent på er setene som sagt. 200kr på selvvask nå. bør være ren nok :p vaska så gæli at litt av lakken flassa :o steike det må jeg få lakka over i helga :)

Karl
13/01/11, 21:34
Ja, lykke til med godkjenningen din. Om setene er skikkelig festet blir det vel ikke noe problem å få dem godkjent.

Kodja
14/01/11, 11:13
takk for det Karl. meeen...

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/720.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/721.jpg
btw. ser pæra på høyresida ikke lyser, tok to bilder men la seff ut det der jeg ikke hadde justert pæreholdern så den lyste :p
det gikk ikke helt igjennom.

1) caster ikke var justert i henhold. og det er jo fordi den rent fysisk ikke kan justeres heller. så måtte innom Kverneland bil nå å få et skriv fra de om at den ikke er justerbar på denne biltypen.
2) hadde for mye lux på bilen i fronten. så må ta bort de to bøttelyktene ved godkjenning neste gang nå. null problem. skrur de bare på igjen etterpå :)
3) total sporvidde bak ble for høy pga spacere. det var tillatt med: 1370mm. jeg hadde 1390 med ET25 Hydra felger og 2x20mm originalspacere. så må finne dokumentasjon eller få et svar fra Volvo at det godkjennes. var innom Kverneland bil etter kontrollen også å prøvde å finne dette, men de fant ikke og sa også at det aldri har vært med noe spes papirer på disse annet enn det som står i delekatalogene. så skal sende en mail til en frøken i Volvo og høre om hun finner eller kan skrive en godkjenning på de. for dette er jo alt originalutstyr og burde gå glatt igjennom i mine øyne. er jo en sporøkning på 20mm ut over det som er pregodkjent fortrinsvis uten spacere som her...

ellers var jo opplevelsen med biltilsynet veldig grei. saklig og bra måte de så på bilen og framstilte avslaget på godkjenningen :) så skal bare få tak i papirer på noe vis og innom en gang til snart tenker jeg. få dette ferdig før jeg starter å hive i en FK motor midt inni det. de sa ingenting imot på justerbare momentstag\panhardstag eller C70 setene. null problem. setene trenger ingen godkjenning så lenge de er montert i henhold og sikkert.
dog har jeg 1 mnd på meg før det blir avskiltningsbegjæring pga kontrollens resultat. ellers får jeg hive av spacere samme som lyktene, dra å godkjenne og montere tilbake igjen. ser det ikke verre enn det. er jo originalutstyr solgt i 30-40 år så burde nå være null problem.

Torra
14/01/11, 11:16
Hiv på noen smalere stålfelger eller noe slikt da? Da bli jo ikke sporvidden økt like mye. Synd at det ikke gikk igjennom..

Kodja
14/01/11, 11:21
Hiv på noen smalere stålfelger eller noe slikt da? Da bli jo ikke sporvidden økt like mye. Synd at det ikke gikk igjennom..

ja synd. men får prøve å skaffe dokumenter på at det skal gå bra. hvis ikke får jeg hive på stålfelg med piggdekk ja :p til godkjenningen og så hive på de felgene der igjen. men er så Gidd å hive av og på dekk...

Torra
14/01/11, 11:27
Like "gidd" det som å plukke av alt så den ikke blir avskilta, og deretter sette det på igjen etter kontroll da? :p

Kodja
14/01/11, 11:30
jojo, men må jo innom å få godkjent det og jeg VIL ha godkjent det med alt det der, seff uten bøttelyktene som er lite å prøve å finne noe måte å godkjenne. men spacere/20mm økning ut over sporvidden bør kunne gå bra... får nå se. hvis ikke så får jeg hive meg rundt kvelden før jeg nærmer meg fristen å kjøre inn med STYGGE stålfelger og piss...

Olav'en
14/01/11, 12:21
Spacer satsen blei vell solgt i sammenheng med virgo felgene?
Dei er vell kanskje smalere en hydra felgene og blei dermed godkjent? :)

Karl
14/01/11, 13:10
Det var nå greit med setene da i alle fall;)

Er litt spent på om du får godkjent spacerene til slutt. Trodde det skulle være en grei sak siden det er originalt. Man får ikke godkjent disse på en 245, eller har jeg misforstått? Skulle gjerne hatt slike på stv min.

Kodja
14/01/11, 13:34
Spacer satsen blei vell solgt i sammenheng med virgo felgene?
Dei er vell kanskje smalere en hydra felgene og blei dermed godkjent? :)
ikke levert til Virgo spesielt nei. Virgo er 6"brei 15" store med ET20 slik som Gemini\Alaska er 7" brei 16" store med ET20 også.
er til alle felger, ikke spesifisert noe. ser i originalkatalogen fra den tiden de kom så var minimum\maxium offset\ET på originalfelgene der og da tenker jeg alle i katalogen... på ET\offset 20. Hydra 16" har ET25 6,5" brei. dog blir det selv med ET20 en økning over godkjent sporvidde på 10mm. og det må jo finnes eller kunne gies en godkjenning på dette i og med at man øker 10-20mm over max sporvidde på 1370mm. til 1390mm med ET25 felger og spacere og 1380mm med ET20 felger som solgt som Originaltilbehør da disse først kom. Hydra kom jo litt senere da til 940, men fremdeles bolt-on felger type originale.


Det var nå greit med setene da i alle fall;)

Er litt spent på om du får godkjent spacerene til slutt. Trodde det skulle være en grei sak siden det er originalt. Man får ikke godkjent disse på en 245, eller har jeg misforstått? Skulle gjerne hatt slike på stv min.
setene berget greit ja. topp det. så derfor var jeg litt overrasket at spacere ikke gikk igjennom. står i originalkatalogen at spacere kun er til 244, vil da si sedan\cupe karroseriet. men på en annen katalog står det kun 240 serien. skal legge inn bilder så du\dere får se når jeg kommer hjem enten i kveld eller i helga :)
har sendt en mail til Volvo nå som ble litt lang :p men med masse papirer med kopier av det jeg har rundt spacere og sporvidde m.m. så får se hva det blir utav det. gir meg ikke med det første som dere vet som har fulgt meg en tid :p hehe

Edit: fikk faktisk svar om at personen jeg sendte mail til skulle ta dette videre så jeg fikk et korrekt svar. forventet ikke så rask feedback selv så liten som det var. så da er det i alle fall inne i systemet og skal behandles.

henrik940
14/01/11, 16:34
Hvor mye lux er tillatt? Hvis du faila der, så gjør hvertfall jeg det :D

Kodja
14/01/11, 16:37
Hvor mye lux er tillatt? Hvis du faila der, så gjør hvertfall jeg det :D

aner ikke. stod notert 480lux i kontrollpapiret :) men om det er det jeg har eller det som er tillatt vet jeg ikke :p

Børge Vikebø
14/01/11, 17:38
aner ikke. stod notert 480lux i kontrollpapiret :) men om det er det jeg har eller det som er tillatt vet jeg ikke :p

480 maks tillatt...

se om du finner et tall på hellalyktene, står noe sånn som 17,5. Finn et tilsvarende på originallykteglassene på 242, og legg sammen alle 4. Det skal ikke overstige 100. 100= 100% . 100%=480lux

Børge Vikebø
14/01/11, 17:40
ryktes forøvrig at 240 har 20% på forlyktene, noe som ved hella 3000 gir 115% som er over 500lux.

Karl
14/01/11, 17:44
Jeg har slike spacere som du har på den blå 240 min. Om du finner ut noe om de kan brukes på stv så gi meg et tips. Alt jeg har sett til nå tyder på at det ikke lar seg gjøre.

Dan Bay-Johansen
15/01/11, 05:06
Jeg har slike spacere som du har på den blå 240 min. Om du finner ut noe om de kan brukes på stv så gi meg et tips. Alt jeg har sett til nå tyder på at det ikke lar seg gjøre.

Mener det har noe med maks tillatt akselvekt på 245 å gjøre...

Terje1
15/01/11, 13:32
Lykke til vidre ang godkjenninga:)


ang de spacerne så hadde nå jeg en 242 for mange år tilbake som hadde slike orginalspacere innskrevet i vognkortet..

Kodja
17/01/11, 09:09
Terje1: takk for det :) mulig de var godkjent og skrevet inn med stålfelger el noe slikt for godkjenningen sin del da? for det er jo sporvidden som gjør at jeg ikke får de godkjent på bilen. altså pga ET25 på Hydrafelgene så blir det 20mm over grensa på sporvidden. men det rare er jo at selv med ET20 så blir det 10mm over sporvidden som er godkjent. og det er jo ET som er på alle originale alufelger som kom på 200 serien... så rart man i såfall måtte kjøre stålfelger for å kunne bruke spacere og være innenfor sporvidden om det ikke finnes noe ekstra godkjenning på dette. forutsatt at jeg har regnet riktig ang sporvidden med et20 og et25 og da 2x20mm spacere...

har da endeliiiiig fått fjernet det gamle motorvarmerelementet. for å si det sånn... å ha en motorvarmer rett bak\under grenrøret på en FK motor er sjangsespill uten ev. eksosbandasje for å skjerme slanger\kabler...
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/947.jpg
borra så det sang for å få litt å vri det ut med...

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/948.jpg
er ikke mye plass til nytt varme element her gitt. så det får bli på innsugssiden eller en slangevarmer.

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/949.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/950.jpg
men synes det er utrolig dårlig plass selv her... spørs om det blir slangevarmer. vil ikke ha det trangt inni der eller at man må prakkes med ting sånn sett rundt innsugssida som er trang nok fra før når alt er montert av kabler.

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/951.jpg
sånn blir det med innsuget på. skal rense\vaske det litt mer før jeg skal skru fast.

Anders Dybvadsskog
17/01/11, 09:17
Ja det kommer da seg det her:D

Kodja
17/01/11, 09:30
hehe jotakk. kjente jeg fikk igjen litt motivasjon når jeg fikk ut den skitpluggen bak på eksosida gitt. den har plaga meg... :p

tror det er fare for at bilen får snutepanser også ;) fordi jeg under vasking fant ut at det sannelig har ligget og godtgjort seg litt smårust langs falsen under kanten på panseret helt foran... ikke moro. får se om det lar seg gjøre å sandblåse og få fint til våren her nå eller om det bare må byttes før hellakkering. har jo et rustfritt blått snutepanser liggende og chrom snutegrill som i såfall må sandblåses og lakkes sort :)

Jan-Einar Jenssen
17/01/11, 09:39
er det ikke plass til blokkvarmer bak ojlefella til veivhus vent?

Kodja
17/01/11, 09:41
var det jeg kikka litt på i gårkveld, men syntes det var Meget marginal plass... så tror kanskje det blir akkurat for trangt. er ikke så lysten på å slå inn pluggen og se heller, men må sjekke litt først. sette den inn på eksossida og se hvor mye ut den bygger. men Om det blir plass bak der så blir den plassert bak oljeåndinga ja :)

Jan-Einar Jenssen
17/01/11, 09:45
var det jeg kikka litt på i gårkveld, men syntes det var Meget marginal plass... så tror kanskje det blir akkurat for trangt. er ikke så lysten på å slå inn pluggen og se heller, men må sjekke litt først. sette den inn på eksossida og se hvor mye ut den bygger. men Om det blir plass bak der så blir den plassert bak oljeåndinga ja :)

den sto der på gamle bilen min. var ca 1-2mm klaring. men det var en a motor da. vet ikke om det er noe forskjell på biler med insprøytning plassmessig.
bruk en gammel blokk å prøv på viss du har. :)

Kodja
17/01/11, 09:47
tja har jo ei f blokk og en ekstra veivhusvetilasjonsboks. kan jo banke ut der og se ja :)

Jan-Einar Jenssen
17/01/11, 09:54
sifra hvordan det gikk da :)

Kodja
17/01/11, 10:28
will do :)

var inne på MSD ignition og kjøpte meg en MSD Blaster 2 coil til motorn nå :)
http://www.shopatron.com/products/productdetail/Blaster+2+Coil%2C+High-Performance/part_number=8202/424.0.1.1.9435.0.0.0.0?pp=8&
ca 500,- med frakt og mva.

The Sven
17/01/11, 10:32
Motorvarmerelementet kan du plassere i det fremste frostplugghullet på innsugssida, tror det er der Defa mener du skal ha det også. Bakerst på eksosside er vanlig på bilene uten turbo. Har hatt det der før på en turbobil jeg hadde men da smelta kontakten :p

jacobsen
17/01/11, 10:36
har skjedd til meg og. Blir kjøleslange element på meg. Tror den koster drøye 1000 lappen på bilradiospesialisten :)

Kodja
17/01/11, 10:55
Motorvarmerelementet kan du plassere i det fremste frostplugghullet på innsugssida, tror det er der Defa mener du skal ha det også. Bakerst på eksosside er vanlig på bilene uten turbo. Har hatt det der før på en turbobil jeg hadde men da smelta kontakten :p

ja der det skal stå i henhold til monteringsanvisningen. men syntes det var så sykt trangt der med tanke på fordeleren... bak der så tror jeg det har smelta fort ja :p
rart det stod en sak der fra før... men så var jo kontakten klipt bort når jeg fikk den også så kanskje det var grunnen :p for på FK blokka jeg solgte til Skulb her så var varmeelementet på 2ern på sugesida.

slangevarmer koster ca 900kr på bilradion ja :)

Joakim-G_R
17/01/11, 16:27
Blokkvarmer er det beste. :)

Volvo-Power
19/01/11, 14:07
ja der det skal stå i henhold til monteringsanvisningen. men syntes det var så sykt trangt der med tanke på fordeleren... bak der så tror jeg det har smelta fort ja :p
rart det stod en sak der fra før... men så var jo kontakten klipt bort når jeg fikk den også så kanskje det var grunnen :p for på FK blokka jeg solgte til Skulb her så var varmeelementet på 2ern på sugesida.

slangevarmer koster ca 900kr på bilradion ja :)

billigere på Volvo-Power`s mek verksteder :)

Kodja
19/01/11, 14:52
har du det å liggende? sleng over så jeg har til 945n da :)

på 242n sin FK blir det blokkvarmer nå som jeg har kjøpt ja :)

tror jeg har funnet billigste plass å få tak i bosch -040 in tank bensinpumpe. Torshov har den til 1977 med fordelskortet. ca 2000 med VCCN rabatten!

Terje1
19/01/11, 16:39
Terje1: takk for det :) mulig de var godkjent og skrevet inn med stålfelger el noe slikt for godkjenningen sin del da? for det er jo sporvidden som gjør at jeg ikke får de godkjent på bilen. altså pga ET25 på Hydrafelgene så blir det 20mm over grensa på sporvidden. men det rare er jo at selv med ET20 så blir det 10mm over sporvidden som er godkjent. og det er jo ET som er på alle originale alufelger som kom på 200 serien... så rart man i såfall måtte kjøre stålfelger for å kunne bruke spacere og være innenfor sporvidden om det ikke finnes noe ekstra godkjenning på dette. forutsatt at jeg har regnet riktig ang sporvidden med et20 og et25 og da 2x20mm spacere...





Mulig jeg bommer fælt nå men...


stålfelgene har vel ikke noe annet innpress?

Ser det står i papirene at et 12,5 er max volvo godkjenner.
om 240 har et 25 og at de godkjenner max et 12,5 så godkjenner volvo
en endring på innpresset på 12,5mm og totalt en andring av sporvidden på 25mm.

altså man kan space ut en felg med et25 12,5mm og det er godkjent.

og dette går jo over hva biltilsynet godkjenner sånn uten vidre:

"Dersom sporvidden endres mer enn 15 mm – dvs. at felgenes innpresning endres mer enn 7,5 mm – skal kjøretøyet fremstilles for regionvegkontoret for ny godkjenning. Det må fremlegges dokumentasjon for at sporviddeendringen er tillatt. "



Har hydrafelgene et 25 og du har 20mm spacere så ender vel du på et5?

12,5-5=7,5mm

Altså innpresset blir 7,5mm feil i forhold til det volvo godkjenner.

sporvidden blir 15mm for bred.


med et 20 som du nevner så blir det jo bare værre da,med 20mm spacere tilsvarer det et innpress på null.
altså 12,5x2=25mm for bred sporvidde.


Med andre ord er ingen av volvos alufelger(et25) godkjent sammen med disse spacerne.

Er de produsert kun for banebruk kanskje?

Mr. Crepsley
19/01/11, 17:27
Kan jo prøve me 850/x70 felger kanskje? De har et40.

Karl
19/01/11, 17:29
Merkelig at det ikke står noe om at man ikke kan få dem godkjent i volvokatalogen. De burde i så fall vært merket med "endast før tevling".

Kodja
19/01/11, 18:33
Terje1: ang stålfelger: aner ikke, tenkte kanskje de hadde annet impress jeg men.
som sagt, jeg trodde jeg forstod den utregningen rett, men kan godt være som du sier der ja.
står ingenting om at det ikke er for "Tävlingsbruk endast" nei :) kan godt scanne inn bildene fra katalogen. står bare at det gir "sportsligere utseende, samt bedre fremkommelighet om vinteren" og noe slikt som "bakhjulene følger sporene til framhjulene bedre som resulterer i bedre styring"
men ja, selv med ET20 som er på Gemini felgene som da er solgt til 200 serien i delekatalogen der jeg siterer fra vil det i følge det du skriver bli ut over godkjent, og det er jo helt Merkelig mildt sagt... men venter nå på svar fra Volvo sentralt ang dette. dessverre er en av guruen gådd av med pansjon, men hu jeg sendte mail til skulle gjøre så godt hun kunne. Marita het hun.

Mr. Crepsley: nah tror ikke det. har ikke råd å skaffe andre felger selv om Det skulle hjelpe... ikke vil jeg ha andre felger heller :p

Karl: Ja merkelig!!! trodde det skulle bli sååå grei skuring jeg men...

Kodja
19/01/11, 19:06
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1208.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1209.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1210.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1211.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1212.jpg
dette er eneste dokumentasjon slik sett bortsett fra monteringsanvisningen som er tilgjengelig som de vet om på Kverneland, de kommer ikke på om det kan ha vært med noe annet for som de sier selv: har aldri vært behov for å vise fram noe papirer på det.

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1213.jpg
papiret med godkjente verdier jeg fikk med fra biltilsynet i trondheim.

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1214.jpg
utskriften fra Kverneland Bil i trondheim som da bekrefter at caster ikke er justerbar på denne bilmodellen. bør være god nok dokumentasjon for alle og enhver dette.

Kodja
19/01/11, 19:13
fikk et annet problem i går\dag nå. ingen unntatt oljelampa av varsellampene i hovedinstrumentet lyser. kun oljelampa. har sjekket at pærene er i orden og sikringene er hele. hva kan det være???
tok også samtidig som jeg var ute med hovedinstrumentet å sjekket pærene og satte i det VDO hovedinstrumentet for El speedo. gjorde som jeg fikk tips om fra Terje1 og koblet til strøm til speedogiveren i tillegg til alle kablene ellers og da fungerte alt gitt! så da hadde jeg en lykkelig 20 minutter med elspeedo. bortsett fra at da alt annet enn oljelampa ikke lyste når jeg slo på tenningen. så VDO og Yazaki goes good... enn så lenge fant jeg ut. Elspeedoen viste også hele tiden nøyaktig 10kmt over reel hastighet(målt med GPS) er det da feil speedoring eller som andre kanskje nevnte i en tråd, mulig å bare bytte polaritet på speedogiveren?

problemet var at etter en stund så kobla turtelleren ut. strøm til den lille 52mm klokka + belysning til denne forsvant, og det er koblet opp bak på turtelleren. ellers fungerte både temperatur og bensinmåleren. samt langlys og manglende lys indikasjonen lyste når den skulle. Hva kan det skyldes? satte i vire speedon igjen og da funka seff turtelleren og lys+strøm til 52 mm klokka...

skulb
19/01/11, 23:19
tru det motorvarmeelemente står i hull nr 1 på innsugsia. men har en tillkobling som står rett ut. meine å huske at elemente ikke passe i alle hulla fordi det er for trangt mellom blokk å sylyndervegg. bytt elemente i ett med tilkobling som peke rett ut å sett det i fremste hullet på innsugsia.

The Sven
19/01/11, 23:29
Mitt er slik som Kodja sitt og det passer i hull 1 på innsugssida :) Kontakten må vel peke oppover tror jeg.

PVT
19/01/11, 23:49
har da endeliiiiig fått fjernet det gamle motorvarmerelementet. for å si det sånn... å ha en motorvarmer rett bak\under grenrøret på en FK motor er sjangsespill uten ev. eksosbandasje for å skjerme slanger\kabler...
borra så det sang for å få litt å vri det ut med...
er ikke mye plass til nytt varme element her gitt. så det får bli på innsugssiden eller en slangevarmer.


hvorfor sveisa du ikke bare på en stor mutter med gjenge stav på for så å slå den ut :P kanksje litt seint å si nå men du fikk den ut ialle fall. skal ta den ut selv og gleder meg ikke akkurat til den jobben. huska du å bruke locktight før du skrudde elementet på plass eller er det no pakkning av noe slag der?

Kodja
20/01/11, 08:05
PVT: har ikke sveiseapparat i bua mi som er 2x3 meter og rommer 2 motorer 2 framskjermer 1 dashbord og ei hylle med mye ræl :p ikke kan jeg å sveise heller.
er en O-ring som skal tette på de varmeelementene + en slik mothake på baksiden som gjør at den blir i klem.

Gjenntar meg selv i og med at det ble ny side akkurat etter problemet oppstod i tilfelle noen har noe klokt svar:
fikk et annet problem i går\dag nå. ingen unntatt oljelampa av varsellampene i hovedinstrumentet lyser. kun oljelampa. har sjekket at pærene er i orden og sikringene er hele. hva kan det være???
tok også samtidig som jeg var ute med hovedinstrumentet å sjekket pærene og satte i det VDO hovedinstrumentet for El speedo. gjorde som jeg fikk tips om fra Terje1 og koblet til strøm til speedogiveren i tillegg til alle kablene ellers og da fungerte alt gitt! så da hadde jeg en lykkelig 20 minutter med elspeedo. bortsett fra at da alt annet enn oljelampa ikke lyste når jeg slo på tenningen. så VDO og Yazaki goes good... enn så lenge fant jeg ut. Elspeedoen viste også hele tiden nøyaktig 10kmt over reel hastighet(målt med GPS) er det da feil speedoring eller som andre kanskje nevnte i en tråd, mulig å bare bytte polaritet på speedogiveren?

problemet var at etter en stund så kobla turtelleren ut. strøm til den lille 52mm klokka + belysning til denne forsvant, og det er koblet opp bak på turtelleren. ellers fungerte både temperatur og bensinmåleren. samt langlys og manglende lys indikasjonen lyste når den skulle. Hva kan det skyldes? satte i vire speedon igjen og da funka seff turtelleren og lys+strøm til 52 mm klokka...

The Sven
20/01/11, 12:31
Jeg tror problemet er dårlig jordforbindelse eller om det er felles 12V på en del så er det evt dårlig forbindelse der.

Kodja
20/01/11, 22:11
The sven: skal sjekke litt, Volvo-Power også nevnte noe med jording eller felles 12V ja. må se over litt, men synes det er så rart det kommer når bilen kjøres og er i daglig drift og ikke rett etter noe er blitt koblet om :p

her kommer da min lille HOW TO regreimbytte på b230 og HOW TO montere fordeleraksling på B230FK for å bruke i 240 med blokkmontert fordeler. skal legge den under HOW TO avdelingen etterpå også om folk stemmer i at dette da er gjort korrekt?! :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1311.jpg
man tar en ordinær b230 motor. skrur av frontdeksel.

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1312.jpg
slik :p

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1313.jpg
bruker et mildt sagt genialt verktøy fra IPDUSA.com for å holde igjen reimhjulet på veiva mot bolten for regreimstrammeren, da er det bare å dra bolten rett av uten problem :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1314.jpg
så får man blottet dette.

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1315.jpg
plukk av deksler og tannhjul.

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1316.jpg
tar av dekslet foran veiv og oljepumpe\fordelerakslingen.

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1317.jpg
fjern oljeåndingen og dra opp den lille akslingen med tenner på som står nedi under den store sorte boksen til høyre på motoren under innsuget. hjelper veldig om du har den i motorbukk så du bare kan snu den på hodet. da faller den ut av seg selv. hvis ikke så må du finne noe å dra den rett opp med. litt knotete. men det går. skal få tatt bildet av hvordan den aklsingen som står i oljepumpa ser ut senere nå. glemte helt å ta bildet av den!

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1318.jpg
sånn ser det ut i det store tomme intet inni blokka når du drar ut akslingen i front av motoren.

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1319.jpg
du skal ha en slik aksling med tenner på fra en 240 med B230 når du skal montere i FK blokka. den nederste på bildet altså.

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1320.jpg
så kakker du løs "frostpluggen"\Pluggen som står i blokka der fordeleren skal nedi. bare bruk hammer og skrujern f.eks.

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1321.jpg
sånn skal det se ut da nedi hullet for fordeleren. der er det da tenner for å driver rotoren i fordeleren til 240 rundt.

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1322.jpg
pass på i hullet til oljeåndingen at du får plassert akslingen der så den treffer oljepumpa og hakket nedi pumpa til denne.

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1323.jpg
der er tannhjul plassert til oljepumpa. skal gå lett nedi.

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1324.jpg
så tar du 240 fordeleren, gjerne bytt o-ringen som skal tette nesten øverst på den delen som står nedi blokka før montering, dytter hele saken nedi. enten vri på rotorakslingen eller tannhjulet i framkant av motor for å treffe rett på tennene nedi blokka.

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1325.jpg
sånn blir det da ferdig montert.

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1326.jpg
glem ikke skruen som skal holde fordeleren riktig justert her i sporet mot blokka på fordeleren.

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1327.jpg
rengjør deksel i framkant av motoren godt. (for syns skyld og god samvittighet...)

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1328.jpg
sett i nye simlringer så man slipper så mye svetting og oljesøl med en gang etter regreimbytte.

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1329.jpg
ny pakning mot blokka.

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1330.jpg
på med dekslet og sørg for at simlringene tetter og ikke den stålringen inni spretter ut eller av på noe vis under montering på innsiden. da har den ingen mening. kan være litt knotete. hold f.eks. plata litt i nedkant av inngående aksling for å få litt rom i simlringen og så dytt forsiktig på så du får det som det skal og ringen inni der ikke faller av.

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1331.jpg
så er det på med tannhjulet til kam\toppen. på regreima er det en hvit strek. på tannhjulet er det en hvit prikk, på regreimdekslet i bakkant er det et hakk. disse skal stå rett ovenfor hverandre slik som på bildet.

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1332.jpg
samme på fordeler\oljepumpeakslingens sitt tannhjul. der også er det hvit strek på reim. hvit prikk på tannhjul og merke i dekslet hvor de skal times opp.

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1333.jpg
få reimen på tannhjulet på veiva nederst der. da må du nok holde strammeren litt inne så du får trødd reima innpå men det går selv om du er alene, bare bruk ei rørtang eller stor tang av noe slag. litt lettere akkurat det når man er to personer riktignok.

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1334.jpg
bare sett på regreimdekslet her. der er det igjen merkinger. står 0 og en strek på dekslet som man skal time mot.

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1335.jpg
så tar man reimhjulet til veiva. sørger for at det treffer hakket i tannhjulet på innsiden der så det sitter korrekt montert. hvis du ikke da får de tversover hakkene på reimhjulet til å treffe på 0 og streket på dekselet må du av med reimhjul og deksel igjen og vri på tannhjulet til veiva uten reima på. så prøver du om igjen helt til både tannhjulet til kam + fordeler\oljeaksling og veiva treffer 0punktene\merkingen der. når det er på stell er det bare å skru sammen igjen.

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1336.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1337.jpg
sånn da er den klar for nye 90 000km etter regreimbytte om jeg ikke husker bytte intervalet feil? :)

Mr. Crepsley
20/01/11, 22:27
Trenger ikke å montere/demontere for å time veiva. Mye lettere om du tar veiva først, legger reima på tannhjulet og liksom presser den ned rundt hjulet, slik at du får merket på reime til å gå i sammen med merket på hjulet. Så tar du resten mens du passer på at reima ikke rører på seg.

Edit: Viktig at slakken på reima, kommer på samme siden som strammeren.

Kodja
20/01/11, 22:28
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1342.jpg
fikk tak i motorvarmerkabelen fra blokkvarmern og fram til fronten så jeg fikk sjekket hvordan det ble med plass rundt fordeler og stuff når den var på plass...

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1343.jpg
ny original rotor uten motstand i, får med motstand også men da vil turtallet butte litt når du nermer deg toppen på nåla visstnok.

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1344.jpg
IPD high power fordelerlokk. ja det er blått. ikke jeg som har lakkert det blått nei :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1345.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1346.jpg
ikke akkurat God plass for å si det mildt... men den kabelen skal stå der kun vitnerstid heldigvis... og den må stå pekende mot kl 11 ca for å få den inn i hullet. må bare skru den godt fast nå så er den saken done... Blå high power Tenningskabler også de fra IPDUSA.com.

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1347.jpg
var snakk om den braketten for AC og Dynamo\ Dynamo og Servo\ dill og dall på FK med 240 blokkmontert fordeler. det går! men det er snakk om kun mm gitt... ser her også blå polyforinger på braketten som ikke er presset helt på plass. også de fra IPDUSA.com :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1348.jpg
skrudde på støttestaget for manifold\turbo mot blokka og satte på nye originale eksospakninger.

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1349.jpg
smekk på med grenrør og oljesandwich.

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1350.jpg
varmeskjolda for pluggledningen er selvfølgelig montert. begrenser varmen mot ledningene mest mulig. selv om det kanskje er pittelitt finere uten de skjolda på.

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1351.jpg
termostatstyrt sandwich montert på blokka. ikke tighta til så veldig enda i og med at jeg ikke vet hvilken vinkel slangene blir satt på.

begynner å føle jeg nermer meg nå :) må bare få sveisa inn mutter i bunnpannen. pusset og malt opp vannrøret fra F motor jeg fikk tak i fra Stian708 i dag, takker for den så kjapt levert :) så er det meste på plass ang selve motorn :)

Terje1
20/01/11, 22:36
Fordel å nevne at når man stapper fordelern nedi blokka,så må man passe på at den treffer i rett spor i forhold til akslingen du nylig monterte.
Mulig man må gjøre et par forsøk før man treffer rett.

Ellers har det lite for seg å sette allt etter merkene på reima:)

Kodja
20/01/11, 22:38
den skjønte jeg ikke helt Terje1 :)

forklar litt nærmere :)

Terje1
20/01/11, 22:44
den skjønte jeg ikke helt Terje1 :)

forklar litt nærmere :)


Man kan ikke bare sette fordelern nedi blokka helt vilkårlig,for så å se på merkene på hjulet som driver akslingen og merkene på reima.

Da stemmer merkene på reima/drevene,men fordelern står mest trolig helt feil vridd.

Er vel et merke på fordelern som rotorn skal peke imot,og mener å huske at det er til sylinder 1. vidre 1-3-4-2

Men kan selvfølgelig flytte om pluggledningene så det stemmer(grovt),men hvor profft er nå det?:)

mamolv
20/01/11, 22:46
flott arbeid du har gjort kodja.ser meget flott ut og håper alt går på skinner videre i prossessen.

Mr. Crepsley
20/01/11, 23:12
Er også et spor i huset til fordeleren som rotor skal peke på, Terje1, så er veldig lett å få det rett, om man er obs på det :)

Terje1
20/01/11, 23:16
Er også et spor i huset til fordeleren som rotor skal peke på, Terje1, så er veldig lett å få det rett, om man er obs på det :)


ja,var jo det jeg siktet til.

Er vel et strek oppå kanten av fordelern:)

Kodja
20/01/11, 23:35
Mamolv: takker :) håper det selv!

Terje1\Mr. Crepsley: ja husker Ekren nevnte dette med å få justert rotorn til riktig posisjon. bra dere nevnte det så kan jeg få ordnet det samtidig i guiden! hadde det i bakhodet men ikke i framhodet i dag når jeg la ut bildene og slikt. skal se om jeg ikke finner det merket og dokumentere det også til guiden! :) flott med litt respons synes jeg!! for å flytte kabler blir uaktuelt når det er så enkelt som å løfte fordeleren og vri rotorn til riktig posisjon og dytte fordeleren nedi igjen. da er det jo gulle godt.

Karl
21/01/11, 09:16
Synes det er supert at du tar mye bilder og lager how to guider. Det er forholdsvis greie jobber, men om man ikke har gjort det før eller det er lenge siden sist, så er det supert å ha noen gode bilder å se etter. Et bilde sier mer enn tusen ord sies det så du har vel noen millioner ord på samvittigheten i tråden din nå;)

oar83
21/01/11, 09:16
En fin guide dette Kodja. Kanskje enn kan oppdatere 'HOWTO ft/fk i 240' er jo ikkje alle som får med seg dette, og det er avogtil spørsmål rundt fordeleren.

Torra
21/01/11, 09:24
Enig med det som blir sagt her, husker jeg sleit utrolig med å skjønne hvordan man byttet denne akselen første gangen jeg skulle gjøre det :p Men foreslår at du bruker dette bildet, så du får presisert hvor skruene sitter, og at det er viktig å huske at 2 av skruene sitter i bunnpanna!!

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1366.jpg

Kodja
21/01/11, 09:25
Synes det er supert at du tar mye bilder og lager how to guider. Det er forholdsvis greie jobber, men om man ikke har gjort det før eller det er lenge siden sist, så er det supert å ha noen gode bilder å se etter. Et bilde sier mer enn tusen ord sies det så du har vel noen millioner ord på samvittigheten i tråden din nå;)

takker for det :) synes det er artig å gjøre dette for første gang selv og det er ikke så vanskelig, mer som å bygge lego når man først vet hvordan det skal gjøres. så hvorfor ikke legge litt ekstra tid i det for å hjelpe andre senere. synes det er dumt at alle skal finne opp kruttet på noe som er gjort for 30 år siden egentlig, bare man har en guide å se etter så blir det lettere for alle.

kan vell sies at jeg har 1200 bilder i 242 tråden så da har jeg nok 1.200 000 ord i tillegg til tekst i tråden min :p hehe


En fin guide dette Kodja. Kanskje enn kan oppdatere 'HOWTO ft/fk i 240' er jo ikkje alle som får med seg dette, og det er avogtil spørsmål rundt fordeleren.

takker :)
skal når jeg monterer FK i bilen og legger opp LH2.4 selvfølgelig lage en HOW TO på dette som går litt mer i detaljbilder enn den tråden som ligger fra før. synes den mangler en god del selv om den er meget hjelpsom ja. blir som i god Kodja-style masse bilder og forklaringer der også.

BTW et lite spørsmål jeg skal adde på guiden:
når motorn er stilt i 0 i framkant med kam\regreim og veiv. er det da man skal sette opperommet på svinghjulet på 90grader mot startern i forhold til sensoren i bakkant av motorn, husker ikke i farta hva den sensoren heter...

Kodja
21/01/11, 09:25
Enig med det som blir sagt her, husker jeg sleit utrolig med å skjønne hvordan man byttet denne akselen første gangen jeg skulle gjøre det :p Men foreslår at du bruker dette bildet, så du får presisert hvor skruene sitter, og at det er viktig å huske at 2 av skruene sitter i bunnpanna!!

http://i17.photobucket.com/alsbums/b69/sketchysk8/DSC01414.jpg
ja fankern, jeg dreiv å sa til meg selv: husk å nevne de to skruene fra bunnpannesiden som måtte av før du tar av dekslet foran. takker! skal få adda inn det! :)

Torra
21/01/11, 09:28
Bra det ;) Hadde tenkt å lage en film på youtube av hvordan man gjør dette, men trenger vel ikke det nå da ^^

Kodja
21/01/11, 09:30
hehe det kan vi nå vell alltids gjøre neste gang det skal gjøres. film er jo også genialt. bare at det da er greit å ha alle delene klare så det ikke blir masse klipping og greier f.eks. er med å lager den om det skal ordnes. eventuelt på F blokka jeg har stående når FK er i bilen og vi kan sette den i motorbukken :)

kompi
21/01/11, 11:17
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1312.jpg
slik :p


åssen tar du av strammer hjulet? skifter reim jeg å. men får ikke av strammer hjulet. vil ikke bende formye på den fjøra der heller

Kodja
21/01/11, 11:30
skru av muttern og skiva foran strammern og dra begge to av samtidig. går det med en gang. problemet kommer når du skal ha det på :p da må du styre litt for å få den fjæra i klem og sammen med strammern inn på skruen der. men det går.

kompi
21/01/11, 11:36
den sitter fast for meg den også. den lille styrepinnen på strammerhjul braketten. men skal prøve litt mer i kveld etter at det har stådt litt mer rustløser på

Kodja
21/01/11, 11:41
japp. bare å skru av selve muttern der ja. ikke ut med styrepinnen nei, bare muttern og skiva :)

gull pilen
21/01/11, 11:58
den lille akslingen som er "inni" fjøren er et lite hull i...
der setter du inn en 3-4mm borr eller lignende når du har knepet sammen fjøren..

edit:litt dårlig forklart men om dere ser på det vil dere kjønne hva jeg mener....

Joakim-G_R
21/01/11, 12:59
Her gjøres ting tungvindt ja. :)

Kodja
21/01/11, 13:43
på hvilken måte?

"her er himmelen blå. javell... :p å så? :p"

gull pilen
21/01/11, 13:45
på hvilken måte?

"her er himmelen blå. javell... :p å så? :p"

reg reim bytte kansje.....;)

Kodja
21/01/11, 13:49
tja for all del. dette er første gangen min så for all del så kan den helt sikkert tas mange ganger lettere for en som har gjort det før :)

Volvo-Power
21/01/11, 13:54
Synes du har utrolig godt pågangsmot Kodja! det ska du virkelig ha! Stå på!

Aartun
21/01/11, 13:54
tja for all del. dette er første gangen min så for all del så kan den helt sikkert tas mange ganger lettere for en som har gjort det før :)

Nei man kan ikke være verdensmester første gang... ikke alle i alle fall :p

Now To`en var i alle fall nyttig for meg! :)

gull pilen
21/01/11, 13:55
tja for all del. dette er første gangen min så for all del så kan den helt sikkert tas mange ganger lettere for en som har gjort det før :)

derfor jeg skrev at det er hull i akslingen som ligger inni fjøren på strammeren til å sette inn 3-4mm borr eller lignende til å låse den....
mye enklere da;)
edit: var ment som et tips da, ikke for å være negativ....

Kodja
21/01/11, 14:05
derfor jeg skrev at det er hull i akslingen som ligger inni fjøren på strammeren til å sette inn 3-4mm borr eller lignende til å låse den....
mye enklere da;)
edit: var ment som et tips da, ikke for å være negativ....

tok det virkelig ikke som noe negativt om du trodde Jeg gjorde det? :) alle gode tips er mottatt med takk for all del. så det hullet jeg også under montering, men fant ikke helt gevinsten i det. tok håndmakt å pressa den sammen og kjørte ting på plass :)

Aartun: bra det hjelper!

Volvo-Power: takk, må jo få det ferdig snart nå! :) vært å fått tak i meg m10-1 muttere til oljetemp og vanntemp. så om du ikke skal drikke deg sørpings med en gang :p så mulig jeg kommer en tur å får deg til å sveise på en mutter i bunnpanna til oljetempgivern så jeg får malt opp den også snart.

Volvo-Power
21/01/11, 16:55
tok det virkelig ikke som noe negativt om du trodde Jeg gjorde det? :) alle gode tips er mottatt med takk for all del. så det hullet jeg også under montering, men fant ikke helt gevinsten i det. tok håndmakt å pressa den sammen og kjørte ting på plass :)

Aartun: bra det hjelper!

Volvo-Power: takk, må jo få det ferdig snart nå! :) vært å fått tak i meg m10-1 muttere til oljetemp og vanntemp. så om du ikke skal drikke deg sørpings med en gang :p så mulig jeg kommer en tur å får deg til å sveise på en mutter i bunnpanna til oljetempgivern så jeg får malt opp den også snart.

hehe, har begynnt på Romen min jeg vett:)
men du kan alltids komme alikevell. har kjøpt inn en 6-pack carlsberg som står i kjøleskapet å venter:)

sveising av mutter gjør jeg på 1min, så det kan vi gjøre før eller etter kvelden begynner:)

Ekren
21/01/11, 20:17
Bruker og dytte tilbake rem spenner og stramme til muttern når jeg driver på med registeret jeg, og begynner ned og går opp :)

Mr. Crepsley
21/01/11, 20:28
Dette er vel i kombinasjon med bytte av strammehjul, men jeg bruker også å gjøre som deg, Ekren.

Ekren
21/01/11, 20:42
Dette er vel i kombinasjon med bytte av strammehjul, men jeg bruker også å gjøre som deg, Ekren.

Nå kjører jeg ikke 90 000 med samme motorn eller jeg da, så bytter ikke slikt :D

Bruker og gjøre det slikt når det er toppbytte o.l på gang.

Kodja
24/01/11, 14:53
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1570.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1571.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1572.jpg
Bosch in tank -040 bensinpumpe. 1978 kr på Torshov med fordelskortet. http://www.boschfuelpumps.com/
ble mer om man tok bare VCCN rabatten. internt bensinfilter på selve pumpa, må jo selvfølgelig ha under bilen også. men de som har sett walbro sin så er det vell en pose under pumpa der som er filteret.
men på walbro får man sånn som det er på originalpumpa, en strømpe rundt som skal ta av litt for støyen, noen som aner om det finnes til disse pumpene, eventuelt hvilket materiale det er så man kan montere det selv før det skal på armaturen?

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1573.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1574.jpg
låner en org. intercooler fra Torra for å se hvordan plassen blir med originale IC+radiatorfester. blir god plass på venstresiden ser jeg... men høyre side så blir det akkurat ja. ser derrimot at det er god plass for en 5-10 cm lenger cooler på innsugssiden. får se hva det blir. enten får jeg tak i standard RS500 cooler eller bestiller større... de 4 festehullene på frontplata, det er jo festet i midten av disse, men får man breiere radiator til 240 som gjør at man bruker de to ytterste festene på frontplata?

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1575.jpg
her er da fordeleren igjen for å avklare instillingshakket. er det det store hakket i undersiden som skal justeres mot når motoren er i -0- og rotor skal peke mot det store hakket under der, eller er det det pittelille i selve ringen rundt fordeleren som såvidt vises...? får dette klart nå så er guiden done... :)

Torra
24/01/11, 14:59
HVAFAEN!? I helvette! Har du vært ute med lakkboksen på cooleren min også?!?!? :mad: :mad:


Hadde jeg vært deg, hadde jeg bare fyra inn en orginal volvo cooler, du skal jo ikke justere opp trykket en gang :D Og siden du har ødelagt cooleren min med lilla flake-lakk så er du nok kjøpsbetinget :)

Anders Dybvadsskog
24/01/11, 15:03
OI OI, NÅ er Kodja i trøbbel!:p

Kodja
24/01/11, 15:08
HVAFAEN!? I helvette! Har du vært ute med lakkboksen på cooleren min også?!?!? :mad: :mad:

Hadde jeg vært deg, hadde jeg bare fyra inn en orginal volvo cooler, du skal jo ikke justere opp trykket en gang :D Og siden du har ødelagt cooleren min med lilla flake-lakk så er du nok kjøpsbetinget :)

Tosk :p den cooleren var LILLA når jeg henta den!!! hehe så ikke prøv deg :p Lilla cooler eller Lilla detaljer kommer ikke på bilen her gitt! og har jeg lakkert den lilla etter jeg henta den så vet vell du som alle andre her inne at jeg hadde kommet til å kjørt på minst 5 bilder fra lakkprossessen fra utslitt sort til grunna til lakka lilla med rosa baby flakes :p pease :cool:

neida skal ikke så stort trykk, men rundt 0,8 tenker jeg så EcoTrim chip funker bra. må jo klemme ut pittelitt mer enn originalt bare mens det er vinter. har jo gullboks og 3" lmm liggende hjemme så skal ikke så mye til før det blir en moro sommer :p

Olav'en
24/01/11, 15:34
Når motoren er på øvre dødpunkt (stempel 1 på topp), skal rotoren peke mot hakket på fordeleren (peke mot termostaten)

Kodja
24/01/11, 15:56
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1582.jpg
altså hakk\merke nr 1 eller nr 2 på bildet her? :)

Robert H.
24/01/11, 18:17
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1582.jpg
altså hakk\merke nr 1 eller nr 2 på bildet her? :)

Hakk nr 1.

The Sven
24/01/11, 22:44
Er det intercoolerfestene til 940 du har? Er vel egne til 240 egentlig.

Mr. Crepsley
24/01/11, 23:58
de bredere festen er nok til 6'ere vil jeg tro.

Torra
24/01/11, 23:59
De bredere festene er til luftfilterboksen :p

Mr. Crepsley
25/01/11, 00:13
på den ene siden ja, men på den andre?

Kodja
25/01/11, 08:31
Er det intercoolerfestene til 940 du har? Er vel egne til 240 egentlig.

har du ikke fulgt med i timen Sven? er originale til 240 turbo dette ja, ikke til 940 eller 740 nei, men rett og slett akkurat de man skal bruke i en 200serie med artigsnurre :)

Kodja
25/01/11, 10:19
Hei!

Viser til telefonsamtale i dag der du ønsker informasjon vedrørende bruk av såkalt "datasprut".

Vi kan godkjenne bruk av "datasprut" på biler registrert første gang før 1. januar 1989.
En slik bil med endret motorstyring må dokumentere at effekten ikke er høyere enn hva det står i vognkortet.

Dette er slik regelverket praktiseres pr. i dag.


Med hilsen
...... Biltilsynet Trondheim......

MEGET nyttig info jeg fikk når jeg spurte ang det å få godkjent 242n med 16V turbo når den tid kommer!!! hæhæhæ gleder seg!!! bare effektmålingen tilsier innenfor godkjent nivå er det tut å kjør med 16V turbo og datasprut senere nå bare regelverket ikke forandrer seg. :D

Han på biltilsynet jeg snakket med nå mente også han hadde et papir ang spacere på 240 liggende der det stod at det var godkjent. der stod det visstnok at spacere godkjennes på 242\244 men IKKE 245, sorry Karl, regner med du ble litt lei deg nå :(

Torra
25/01/11, 10:52
Nei for faen, hvorfor før 1989? :S Hva i helvette utgjør vel den forskjellen? -..-
Hiv på cat på en bil med datasprut og ta avgassmåling vel!

VolvoR-Sport
25/01/11, 11:16
Å hvor fæl trur du en 16vt blir med 80-90hk på topp effekt?? :p

Kodja
25/01/11, 12:27
Hei!

Viser til telefonsamtale i dag der du ønsker informasjon vedrørende bruk av såkalt "datasprut".

Vi kan godkjenne bruk av "datasprut" på biler registrert første gang før 1. januar 1989.
En slik bil med endret motorstyring må dokumentere at effekten ikke er høyere enn hva det står i vognkortet.

Dette er slik regelverket praktiseres pr. i dag.


Med hilsen
...... Biltilsynet Trondheim......

MEGET nyttig info jeg fikk når jeg spurte ang det å få godkjent 242n med 16V turbo når den tid kommer!!! hæhæhæ gleder seg!!! bare effektmålingen tilsier innenfor godkjent nivå er det tut å kjør med 16V turbo og datasprut senere nå bare regelverket ikke forandrer seg. :D

spurte et spørsmål og fikk en liten presisering jeg deler her:
ved bruk av datasprut må effekt ikke være over det som er godkjent i vognkortet. altså er bilen godkjent med f.eks. b21a motor med ca 90hk. og det blir montert datasprut får du ikke ha mer enn 90hk selv med datasprut.
har du derrimot, slik jeg skal gjøre, få godkjent bilen med turbomotor og effekt rundt max godkjent f.eks. 210hk. og monterer datasprut får du godkjent dette om effekt da ikke blir høyere enn 210 hk med dataspruten. så med en 8V turbomotor som jeg ev presser ut 210 hk med kan jeg bygge en bedagelig 16V turbo som strupes til 210 hk med datasprut og ha godkjent. så da var det klart nok håper jeg for alles info? :)

The Sven
25/01/11, 12:46
Har fulgt med jeg men jeg har liggende noen radiator/intercoolerfester til 240 og de er litt annerledes fra de du har der. De du har montert er jo like de som er til 700/900?

EDIT: nei de er forresten like de du har ja når jeg tenker meg om :p

Kodja
25/01/11, 13:02
aner ikke om de er like som de til 7\900 ettersom jeg bestilte til 200 serien og de passer rett på så antar og håper da virkelig det er de riktige. i alle fall så sitter de korrekt og radiator og org. cooler passer rett på :)

TeamBørnOut
25/01/11, 14:10
Vet ikke hvordan det fungerer i norge. men i sverige tillater de ikke 16v turbomotor med "hx60" montert som står med åpen wg. effekten er ikke mer en 170hk... men dere skjønner tegningen :P Men du kan jo bare sleppe nedi en 2liter 16v. skal møte på en god entusiast som ser at du har byttet til 2.3 senere :D

A.Finstad
25/01/11, 14:28
hvorfor si at det er 2.3 som sitter der? bare si det er en 2.0 så er det ingen som ser forskjell(så lenge dem ikke sjekker støpe nr å sånt da:p)

Joakim-G_R
25/01/11, 14:35
Står jo prentet inn i motorblokka at det er 230 blokk. Rett under toppen.

Kodja
25/01/11, 14:47
skjønner ikke helt hvorfor dere nevner det som står her nå men... en oppbygd 2,3L 16V turbo med datasprut kan godkjennes. så enkelt er det!
spesielt om du fra før har benka og godkjent bilen med en 8V turbo motor med 210 HK. da er det jo bare å skyve etter så lenge du ikke overgår 210hk og xxxNM i effekt på 16V med dataspruten :)

Volvo-Power
25/01/11, 15:08
står stort, klart og tydelig under manifold om det er b234 eller b230 isv.

oar83
25/01/11, 18:56
høyres bra ut dette.
Grattis!

OHKorpan.
25/01/11, 20:08
Nei for faen, hvorfor før 1989? :S Hva i helvette utgjør vel den forskjellen? -..-
Hiv på cat på en bil med datasprut og ta avgassmåling vel!


Det holder ikke :( Derfor leita jeg opp en 88mod 760 som prosjektbil....før 1januar 1989 som kodja sier, da blir alt mye lettere.
Jeg kunne søke å legge ned mye arbeid i min 98mod 940 men BT-mannen(killingberg) var så ærlig å sa det kom ikke til gå gjennom til slutt uansett:( Avgasskrav og regelen til å ha orginal motorstyring er en ting, men etter 1989 måtte motoren du setter inn være orginalt levert i samme karroseri( hvitmotor i rwd ble ikke lett:rolleyes:) alt dette kan man sikkert dokumentere på sin egen måte å alt det der, MEN staten å gubbene som godkjenner bil i dag vil ikke ha noe ombyggd bil på veien som de har godkjennt til en guttonge. Så da går de den letteste veien:confused:

Kodja
25/01/11, 21:08
synd men sant ja. mye fint og moro som kunne vært på veien. men den gang ei. blir det noe av planene dine da odd helge? eller der de bare kebabtralle det går i på veien framover? ;)

OHKorpan.
25/01/11, 21:16
synd men sant ja. mye fint og moro som kunne vært på veien. men den gang ei. blir det noe av planene dine da odd helge? eller der de bare kebabtralle det går i på veien framover? ;)

Usikker jeg...Har så mye på gang med husbygging å amcar:confused:
Barn å arbeidstiden til dama tar tid også. Men bilen står nylakkert å klar, så det er vel egentlig bare å bli singel så jeg kan begynne ! :p
På veien er det to kebabtraller for tiden, så jeg henger mest blant pakkistralle-klanen nå :cool: hehe, neida det er egentlig bare tilfeldig.

Refinement!
25/01/11, 21:33
spurte et spørsmål og fikk en liten presisering jeg deler her:
ved bruk av datasprut må effekt ikke være over det som er godkjent i vognkortet. altså er bilen godkjent med f.eks. b21a motor med ca 90hk. og det blir montert datasprut får du ikke ha mer enn 90hk selv med datasprut.
har du derrimot, slik jeg skal gjøre, få godkjent bilen med turbomotor og effekt rundt max godkjent f.eks. 210hk. og monterer datasprut får du godkjent dette om effekt da ikke blir høyere enn 210 hk med dataspruten. så med en 8V turbomotor som jeg ev presser ut 210 hk med kan jeg bygge en bedagelig 16V turbo som strupes til 210 hk med datasprut og ha godkjent. så da var det klart nok håper jeg for alles info? :)

Spurte du BT konkret om det var mulig å bruke denne fremgangsmåten eller er det noe du antar på bakgrunn av det svaret fra BT du postet tidligere?

Virker bare for meg rart at BT baserer godkjenning av en ombygging på en annen ombygging som i utgangspunktet ikke ville bli godkjent?

Christian
25/01/11, 21:40
Her er noe for deg vettu Kodja! :D

http://forum.vccn.no/showthread.php?t=17221

Kodja
25/01/11, 22:37
refinement: spurte konkret om det å bruke fk blokk med 16v topp og data sprut ja. så lenge det var innenfor hk godkjent i vognkortet var det null problem med datasprut og 16v turbo. "datasprut e jo bedre enn tenning som det er originalt med fordeler. er jo en slingreaksling som ikke er veldig presis" eller noe i den duren sa han.

christian: sjølen har ei ganske utslitt slik ei så har :)

TeamBørnOut
25/01/11, 22:54
han har ikke missforstått da? :D

Kodja
25/01/11, 23:22
neinei. spurte veldig spesifikt. var faktisk han som sa dette i en samtale:

jeg: i utgangspunktet så tenkte jeg å montere en 16V motor jeg hentet i fjor, men fikk ikke til å bruke den uten å bygge opp en helt ny motor pga fordeler tar i torpedoen om jeg bruker motoren i original utførelse pga bakmontert fordeler.
BT: å? men hvorfor bruker du ikke da datasprut?
jeg: nei det så jeg litt på men fikk høre og fant ut at man ikke fikk godkjent biler med datasprut så da la jeg fra meg den planen.
BT: ja nei nå må du "go pro" og kjøre på med datasprut. du har jo eldre bil enn.... ja du har en 82 modell ja, da er det bare å montere det. er bedre med datasprut enn med en slingreaksling som går på fordeleren.
jeg: sier du det? nå ble jeg veldig glad her!
BT: ja kanskje det blir å montere 16V motoren istede for Turbon nå da?
jeg: nei skal montere 8V turbon å få godkjent bilen med den. men vil det da si at jeg kan få godkjent bilen med 16V turbo bygget på en FK\FT blokk? altså med 16V toppen og turbokonvertert? så lenge jeg holder meg innenfor godkjent effekt for bilen?
BT: ja så lenge bilen er godkjent på forhånd med xxxantall hk kan du montere datasprut og 16V turbo så lenge den er innenfor grensene der.

fritt sitert riktignok, men det var noe i den duren som ble sagt til og fra :)

Shaiko
25/01/11, 23:59
snakka med en bt kar i fylla ?


Har snakka med bt i skien, tønsberg og drammen ang godkjenning med datasprut i bil regisistrert før katalysatorkrav og avgass på 0,5.

Alle sammen har igrunn samma svaret

De må ha syklustest fra bilen startes i 40 minus grader, og kjøres i alle turtall opp til motoren er 90 grader (dette må gjøres i et labriatorium som det heter seg med sakkjyndige mennesker)

De skal også ha støymåling langs vei slik kravene sier.

OGSÅ må du kunne bevise for de att DU ikke KAN endre på mappen, for og hente ut mere effekt.

Og det er igrunn umulig.



Bare støymålingen er dyr nok..

Kodja
26/01/11, 00:05
sorry shaiko. du bor i feil fylke :)
her får jeg nok godkjent det med det som jeg har skrevet. han på biltilsynet jeg snakker med er nok ikke den karen som farer med tullprat og er nok til å stole. KORS PÅ HALSEN for å si det på det viset da! :) de som kjenner personalet på BT i trondheim vet hva han da heter, uten at vi skal nevne dette da jeg for hans del også ikke vil legge ut navn og slikt på et forum. ref. til Biltilsynet i trondheim er nok synes jeg :)
han er forresten hardt inne i bilsport miljøet selv også med 600hk ford om jeg ikke husker feil.

The Sven
26/01/11, 00:09
Bilsakkyndig på biltilsynet har vel igrunn myndighet til å godkjenne sånt etter eget skjønn hvis de vil så at det fortsatt finnes folk som ikke er like trange i nøtta som en del av de som vanligvis stikker seg frem er jo en god nyhet. Det burde nesten vært en egen forumavdeling med kontaktinfo til karer på biltilsynet som fortjener en god flaske vin eller cognac fordi de viser forståelse og sunn fornuft til folk med bilinteresse.

Shaiko
26/01/11, 00:10
Det har ingenting med fylker og gjøre annet en norske lover og regler som brytes igrunn.

Du finner dette på lovdata et sted, vet ikke om jeg søkte etter ettermarkeds efi ellernoe i den duren.

Dette er heller ikke noe du kan bruke som grunn da det ikke er skriftlig.

Før jeg kan se et ark som er stemplet statens vegvesen og at du kan få godkjent datasprut uten noen dokumentasjon annet en bremsepapir på effekt så har iallefall jeg vanskelig med og slippe tvilen.

TeamBørnOut
26/01/11, 00:12
Hmms den granadaen som swr skrev noe om var vist godkjent... men hvordan han har fått gjort dette med sprut aner jeg ikke. send meld og spør. jeg trodde heller ikke dette var lov i norge

Shaiko
26/01/11, 00:16
Hmms den granadaen som swr skrev noe om var vist godkjent... men hvordan han har fått gjort dette med sprut aner jeg ikke. send meld og spør. jeg trodde heller ikke dette var lov i norge

klart gutta med penger og byggekostnader på 1million+ har jo ikke vansker med og få ting godkjennt. da mange av disse er kriminelle nok ifra før.

Kodja
26/01/11, 00:48
Det har ingenting med fylker og gjøre annet en norske lover og regler som brytes igrunn.

Du finner dette på lovdata et sted, vet ikke om jeg søkte etter ettermarkeds efi ellernoe i den duren.

Dette er heller ikke noe du kan bruke som grunn da det ikke er skriftlig.

Før jeg kan se et ark som er stemplet statens vegvesen og at du kan få godkjent datasprut uten noen dokumentasjon annet en bremsepapir på effekt så har iallefall jeg vanskelig med og slippe tvilen.

vell. det jeg posta var kopiert rett fra mailen\ skriftlig "forhåndsgodkjenning"\varsel om at det blir godkjent innen de rammer jeg etterpå presiserte. så det er godt nok ja med effekt innenfor det som er godkjent i vognkortet. men som sagt. det spørs på hvilke karer som skal godkjenne om de er over midja interessert i bil eller symaskiner. her i trondheim er de heldigvis interessert i BIL og vet hva som er bra og ikke sånn sett :) men du får jo alltids følge med og se. bilen her skal jo få 16V turbo etter hvert, selv om det tar litt tid. sponsorer hjertelig velkommene :p :p :p hehe

http://forum.vccn.no/showthread.php?t=17540
la ut guiden for regreimbytte og fordeler montering i FK. kan moderatorer se over om det er noe korrigereinger som bør gjøres og ev. legge den under HOW to sin korrekte avdeling om den er god nok?

Shaiko
26/01/11, 01:05
Det har faktisk ikke så veldig mye med hva kontrolløren har med bil og interesse og gjøre. det er en grunn til at det finnes test stasjoner som tüv/dekra.

En kontrollør har ikke lov til og godkjenne noe uten dokumentasjon.
Dette hadde de lov til frem til 96/7? da kom regelen om at det må vedlegges godkjenningspapirer på allt som ettermonteres/gjøres om med en bil fra orginal stand.

DA regelen i praksis før dette så kunne du krangle lenge nok så fikk du godkjent det meste, sjefen min har mange historier om mye rart han fikk godkjent før bare med og krangle og kverulere.

DERFOR har ikke kontrolløren lov til og fatte avgjørelse om rett eller galt lengre.

Det finnes retningslinjer og regler.

så og si at siden han er bil intrissert så derfor godkjenner han det, det er BARE tull. sånn fungerer ikke verden her.

Om han er bil intrissert og godkjenner biler etter det han selv ser så burde han godkjenne rørrammebiler også da. og ikke minst Bur i bil da disse tingene er en bedre konstruksjon en orginalt.......................................... .......................

Kodja
26/01/11, 01:10
Det har faktisk ikke så veldig mye med hva kontrolløren har med bil og interesse og gjøre. det er en grunn til at det finnes test stasjoner som tüv/dekra.

En kontrollør har ikke lov til og godkjenne noe uten dokumentasjon.
Dette hadde de lov til frem til 96/7? da kom regelen om at det må vedlegges godkjenningspapirer på allt som ettermonteres/gjøres om med en bil fra orginal stand.

DA regelen i praksis før dette så kunne du krangle lenge nok så fikk du godkjent det meste, sjefen min har mange historier om mye rart han fikk godkjent før bare med og krangle og kverulere.

DERFOR har ikke kontrolløren lov til og fatte avgjørelse om rett eller galt lengre.

Det finnes retningslinjer og regler.

så og si at siden han er bil intrissert så derfor godkjenner han det, det er BARE tull. sånn fungerer ikke verden her.Om han er bil intrissert og godkjenner biler etter det han selv ser så burde han godkjenne rørrammebiler også da. og ikke minst Bur i bil da disse tingene er en bedre konstruksjon en orginalt.......................................... .......................

Nå skrev jeg nå heller ikke det jeg da. men som sagt. du får følge med så får vi det sort på hvitt her inne og på vognkortet mitt når den tid kommer. skal gå fint tenker jeg. BT i trondheim er nå kapabel nok til å vite hva som skal og kan gjøres. kan jo hende de sørpå ikke er oppdaterte igjen på det aller siste f.eks. :) er jo både datasprut, 16V turbo og R bremser jeg har fått aksept på å montere bare det blir gjort i henhold og ordentlig så skulle det gå fint. og alt skal på denne bilen med tid og stunder :)

men nå tror jeg det er natta her. skal opp om 5 timer og litt :)

Kodja
27/01/11, 08:59
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1799.jpg
her er da en redigert scan av godkjenningspapiret fra Volvo. har tatt bort mine personalia samt rammenr slik at folk ikke kan missbruke det. men det ser da slik ut og jeg får da godkjent bilen med spacere :D

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1800.jpg
MSD Blaster 2 coil. steike det gikk fort å få fra statene synes jeg!!! :) syntes det var nesten i går jeg sendte bestillingen...

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1801.jpg
var å leverte inn en haug med crap av biltemadeler fra X'n som lå på soverommet i går. fikk da cash nok til å like greit kjøpe meg et kompresjonstest sett. tenkte det kunne være greit å få testet komp på FK'n før siste sammenskruing. men får jeg til å teste komp med å dra rundt på veiva for hånd? og i 945n må jeg også få testa komp... skal det da dras rundt på startern eller kjører man på med nøkkeln i tenninga? aldri brukt noe slikt før :p

Joakim-G_R
27/01/11, 09:29
hvilken avdeling er Personbioler? :p

Kodja
27/01/11, 09:33
hehe så jeg faktisk ikke før du skrev det her nå :D hehe moro :p

Christian
27/01/11, 09:37
For å kompteste må du dra den på startern med gass spjeldet åpent.

Kodja
27/01/11, 09:42
ok. takk. blir litt vanskelig på FKn i motorbukken det da :p

Christian
27/01/11, 09:51
Egentlig ikke, skru på en starter og bruk et bilbatteri. :p
Bare sørg for å feste ting skikkelig, er litt kraft i en sånn starter.

Kodja
27/01/11, 10:01
tja synes ikke det er plass til et svinghjul i motorbukken jeg men :p

Borstad
27/01/11, 10:35
Modifiser en palle, legg motoren fint ned i pallen, stopp fast motoren og kjør den på starteren :) Jeg og en kompis bygde opp en b23A motor i sommer, satte den på pall og starta skiten, det vi ikke tenkte noe særlig på var dreiemomentet i en sånn :eek: Hehe, tøft om kvelden ! lange flammer rett ut av toppen :p

Madice
27/01/11, 12:29
Blir nok bra til slutt dette her;)

Mr. Crepsley
27/01/11, 16:51
Tror fortsatt ikke du får det godkjent. Sånn jeg forstår det så får du godkjent maks økning på 20mm, altså 10mm spacere..

Joakim-G_R
27/01/11, 19:01
Orginale Volvo-spacere får du godkjent, med Volvo sine papirer. Og de lengre hjulboltene. Og om du kapper i riktig sted innvendig i hjulbuen. Og ikke bruker felger som gjør at du går over innpresset som er godkjent for volvoen.

Mr. Crepsley
27/01/11, 19:13
Han hadde et 25, og enda gikk han over maks sporvidde, som er nevnt i papirene. Tro hvordan det blir når han bruker felger som har et 20, som er originalt på 240 ?:rolleyes:

Robert H.
27/01/11, 19:19
Kodja skrev etter å ha vært på BT:

"3) total sporvidde bak ble for høy pga spacere. det var tillatt med: 1370mm. jeg hadde 1390 med ET25 Hydra felger og 2x20mm originalspacere."

Det stemmer jo med det som står i brevet fra Volvo at de kan godta 1390mm bak da.

TeamBørnOut
27/01/11, 19:27
Gir den coilen no særlig mere strøm en den originale da? mins jeg sjekket det. måtte over på noe annet. originale gir vell 33k eller rundt der

Mr. Crepsley
27/01/11, 20:51
Mener MSD Blaster har 40k volt, om det ikke var 60k.

TeamBørnOut
27/01/11, 20:53
60 hadde jeg på den store boksen jeg kjøpte :D så tror ikke den gir så mye. men 40kan det nok være ja.

Mr. Crepsley
27/01/11, 21:00
Er kanskje det jeg tenkte på.. hadde msd6al på forgasserturboen.

Joakim-G_R
27/01/11, 21:10
Den er nok bedre enn en coil fra 1982.

turbostian
27/01/11, 23:41
mener min blaster 2 gir 60k

Joakim-G_R
28/01/11, 00:05
Han hadde et 25, og enda gikk han over maks sporvidde, som er nevnt i papirene. Tro hvordan det blir når han bruker felger som har et 20, som er originalt på 240 ?:rolleyes:

Hydra er vel 7" brei også ?

Men mener det er 1390mm sporvidde bak som er tillatt fra Volvo. Har ikke papirene tilgjengelig lenger, da jeg solgte spacersettet.

gaupe
28/01/11, 01:02
Gemini er 7", Hydra og Galaxy er 6,5". Classic felgen, scorpius, har litt anna offset enn andre, trur det var 15.

Kodja
28/01/11, 08:14
Gir den coilen no særlig mere strøm en den originale da? mins jeg sjekket det. måtte over på noe annet. originale gir vell 33k eller rundt der
http://www.msdignition.com/Products/Coils/Stock_Replacement/8202_-_Blaster_2_Coil_Hi-Performance.aspx

Coil Specs
Turns ratio: 100:1
Primary resistance: .7 OHMs
Secondary resistance: 4.5K OHMs
Inductance: 8 mH
Maximum voltage: 45,000 Volts
Peak current: 140 mA
Spark duration: 350 uS
Weight: N/A


Hydra er vel 7" brei også ?

Men mener det er 1390mm sporvidde bak som er tillatt fra Volvo. Har ikke papirene tilgjengelig lenger, da jeg solgte spacersettet.
hvis du leste på brevet jeg scanna å la inn så ser du jo akkurat det at det er tillatt med 1390 ;)

fikk tak i motorfester fra 240 diesel i går nå. og skal se om cylinderservice eller noen kan borre ut den bolten i eksossida på turbon som er knekt så jeg får satt i ny.

TeamBørnOut
28/01/11, 08:17
Stikk til et lokalt verksted med skjærebrenner. bolten renner ut. skader ikke turbo.

The Sven
28/01/11, 09:10
Gemini er 7", Hydra og Galaxy er 6,5". Classic felgen, scorpius, har litt anna offset enn andre, trur det var 15.

Ikke at det har noen betydning men er nokså sikker på at Galaxy er 7".

Kodja
28/01/11, 12:14
etter å ha vært på Cylmo og en av mine lokale verksteder så tror jeg ikke det blir noe ordning på å brenne ut eller sette bort arbeidet gitt... det koster fort 700+mva bare for at de skal spenne opp og borre ut bolten. og det er IKKE en 13C turbo verdt... får jo ny brukt for den prisen nesten... får enten borre ut selv eller finne en større å montere!

Torra
28/01/11, 12:50
Good luck om du skal borre ut selv :p
De boltene er HARDE!

Kodja
28/01/11, 12:56
takk!

bare sånn liten tanke... oppi alt som surrer i hodet mitt nå...
hva må jeg bruke i tillegg om jeg får tak i en 19T turbo veldig billig? :rolleyes:

Joakim-G_R
28/01/11, 13:33
God tid på å overhøre TBO sitt hylekor.

Kodja
28/01/11, 13:47
God tid på å overhøre TBO sitt hylekor.

akkurat Det er jeg klar over :p hehe
har sendt mail til Turbokongen i stavanger også bare for å sjekke. men er ikke så lysten på å kjøre så mye penger i turbo da jeg har lyst å få det i bilen snart... og skal jeg ha ny dyr turbo så blir det lenger forsinkelse både på montering og lakking... drøyet lenge nok nå :p

Volvo-Lars
28/01/11, 14:16
Good luck om du skal borre ut selv :p
De boltene er HARDE!

Går fint det.

Bruk bor med god kvalitet og for-bor gjerne ett par ganger først.

Torra
28/01/11, 14:21
Går fint det.

Bruk bor med god kvalitet og for-bor gjerne ett par ganger først.

Har mer trua på TBO's versjon om å bruke skjærebrenner da altså :p
Har ødelagt 3 kvalitetsborr på 1 pinbolt :p Skal si d var en senior som ikke var like fornøyd med det :p

Uansett, Kodja, om du skal bruke 19t så er det kun downpipe som må modifiseres i forhold til 13c..


Edit: Kanskje du ikke trenger å modifisere downpipe en gang ved nermere ettertanke..

Kodja
28/01/11, 14:23
tror kanskje DP går overens da begge kan ha samme flens, mens 16\19T har både vinklet og rett avgasshus. men tenkte mer om det må til med andre dyser og dill. DP er jo grei vet jeg bare jeg OM jeg ikke får sulla meg ut med noe borr får tak i annen turbo enten nå eller senere. mer slanger og rør jeg lurer på sånn sett også :)

Torra
28/01/11, 14:27
rør og slanger til både vann og olje er bolt-on fra 13c til 19t. Men ja, som du sa. Vinklet eller rett avgasshus er det som har noe å si for downpipen. Men jeg ville anbefalt vinklet om du først skal ha 19t, da dette vil gi noe bedre effekt.. Selv om du må modifisere downpipe da.

Kodja
28/01/11, 14:31
ok. får se om godeste Volvo-Power har borr nok eller skjærebrenner stående slik at vi får ut bolten etter hvert. må hive meg utover så vi får bygd om 944n hans til x90 front :p selv om den står uten girkasse :)

TeamBørnOut
28/01/11, 15:07
Uansett hva du gjør så få tak i en skjærebrenner.
først varmer du skruen litt. til den gløder. så full pupp..
Gjenta prosessen på kompressor delen med 19t? :D

Volvo-Lars
28/01/11, 16:39
Har mer trua på TBO's versjon om å bruke skjærebrenner da altså :p
Har ødelagt 3 kvalitetsborr på 1 pinbolt :p Skal si d var en senior som ikke var like fornøyd med det :p



Rart da, at jeg har fått det til uten problemer de gangene jeg har gjort en slik jobb.

TeamBørnOut
28/01/11, 16:40
Men er jo sinnsykt mye lettere å bruke skjærebrenner... tar under 10sekunder å fikse problemet

Volvo-Lars
28/01/11, 16:49
Men er jo sinnsykt mye lettere å bruke skjærebrenner... tar under 10sekunder å fikse problemet

Aldri sagt no på det.

Ekren
28/01/11, 17:42
Interisert i en helt ny kkk24 ferdig tilpasset rødblokk?

Kodja
28/01/11, 17:56
seff :)
er det den som er fra S60R??
send meg ei mld med no bytteforslag eller ett eller anna da :p

gatebilboy
28/01/11, 18:06
sorry shaiko. du bor i feil fylke :)
her får jeg nok godkjent det med det som jeg har skrevet. han på biltilsynet jeg snakker med er nok ikke den karen som farer med tullprat og er nok til å stole. KORS PÅ HALSEN for å si det på det viset da! :) de som kjenner personalet på BT i trondheim vet hva han da heter, uten at vi skal nevne dette da jeg for hans del også ikke vil legge ut navn og slikt på et forum. ref. til Biltilsynet i trondheim er nok synes jeg :)
han er forresten hardt inne i bilsport miljøet selv også med 600hk ford om jeg ikke husker feil.


stemmer, sett han i aksjon med sin gamle escort på drag bane i sundsvall (sverige) med norske skilter på bilen.. hadde en vanlig person kommet og skulle fått godkjent den escorten på norske skilt hadd det aldri gått gjennom...

VolvoR-Sport
28/01/11, 18:16
sitter pinnebolten knekt langt inne i turbin huset? får jo elektroder til slikt også..

Kodja
28/01/11, 18:17
sitter pinnebolten knekt langt inne i turbin huset? får jo elektroder til slikt også..

knekt Inni ja.

VolvoR-Sport
28/01/11, 18:21
okei, tror en slik elektrode kunne gjort susen jeg ;)
men kan jo og bytte turbo, får mye fint til fra usa til samme prisen av en liten s60r turbo vett :P

Kodja
28/01/11, 18:25
tja bare å sende meg linker på pm d :p men hadde vært greit å kosta på minst mulig mer Nå før jeg har det i drift. heller oppgradere når jeg vet ting fungerer... :p
men når det først er i så frister det sikkert å luske fram gullboks og 3" lmm som ligger i skuffen ja :p

Ekren
28/01/11, 18:25
seff :)
er det den som er fra S60R??
send meg ei mld med no bytteforslag eller ett eller anna da :p

er den fra s60r ja.
kompis som har den, only cash :)

Kodja
28/01/11, 18:26
sjekk pris da Ekren :)

Ekren
28/01/11, 18:31
6 lapper om jeg husker rett

Da er det:

Vannrør (rustfritt!)
oljeretur
omsveiset stuss ut fra turbo, så den står rakt ut.

mangler oljetrykkslange og downpipe da :)
evt skaffe en flens og hive på om du allerede har.

gaupe
28/01/11, 20:57
6 lapper om jeg husker rett

Da er det:

Vannrør (rustfritt!)
oljeretur
omsveiset stuss ut fra turbo, så den står rakt ut.

mangler oljetrykkslange og downpipe da :)
evt skaffe en flens og hive på om du allerede har.

Kjøpt frå den kvite svenske 244en?

Volvo-Power
28/01/11, 21:14
ok. får se om godeste Volvo-Power har borr nok eller skjærebrenner stående slik at vi får ut bolten etter hvert. må hive meg utover så vi får bygd om 944n hans til x90 front :p selv om den står uten girkasse :)

skal alltids finne en skjerbrenner i nerheten:) fronten er komplett nå, så det er bare gidde å bygge om.. har en getrag på hånda, så mulig den blir kjøpt å hivd oppi.. står med gearkasse, å er flyttbar, men er bare 4. og revers siden kassa var defekt da jeg kjøpte den av en viss persom her på forumet.... :mad:

OHKorpan.
28/01/11, 21:32
skal alltids finne en skjerbrenner i nerheten:) fronten er komplett nå, så det er bare gidde å bygge om.. har en getrag på hånda, så mulig den blir kjøpt å hivd oppi.. står med gearkasse, å er flyttbar, men er bare 4. og revers siden kassa var defekt da jeg kjøpte den av en viss persom her på forumet.... :mad:

Si ifra når du begynner så kommer jeg å hjelper til, tar en times tid :D

Kodja
28/01/11, 21:32
japp får ta meg en tur over å være supervisor på ombyggingen jeg da :p hehe

ja venter på deler jeg også som jeg håper kommer snart nå!! :) begynner å bli litt lang tid å vente.

ferdig omsveiest getrag eller? :)

Torra
28/01/11, 22:02
Kjøpt frå den kvite svenske 244en?

Dette er en helt ny ubrukt turbo som kun er prøvemontert

Volvo-Power
29/01/11, 00:10
Si ifra når du begynner så kommer jeg å hjelper til, tar en times tid :D

hehe, det å bytte kasse eller bygge om fronten? :) må vell få til alt dette en fredagskveld med et par pils:)

Kent o
29/01/11, 14:41
KKK24 har vel aldri vært noe knall på 4er...

Ekren
29/01/11, 16:12
Testa eller?

TeamBørnOut
29/01/11, 16:29
Jeg har... Men byttet til en eldre kkk24 :P

Hvis noen vil teste den eldre typen så har jeg en liggende enda faktisk...

Kodja
01/02/11, 15:48
Fant tilfeldigvis en side som syr custom setetrekk i skinn. www.leatherseats.com

har sendt de forespørsel på pris på å sy skinn til baksetene og framsetene i atacama\atacamalignende skinn :)

Kodja
01/02/11, 17:53
Da har jeg bestilt meg Girkasse til bilen. etter en liten diskusjon i denne linken:
http://forum.vccn.no/showthread.php?t=17821

fant jeg ut så langt at M90 L2 utgaven. Lavutveksling med originalt forsterket 3dje gir fra en 1998 modell var valget. fant flere svenskern på TPC som solgte så mulig jeg går meg på en smell å kjøper flere i slengen... men har sendt forespørsel til JB bildemo på en 98modell L2 kasse.

så da spørs det om jeg rekker å bygge om til M90 før FK kommer i bilen om den passer på B21 motoren???
tar det viktigste først vettu når man venter å venter på deler som aldri kommer fra sverige :( men håper de kommer snart så jeg får satt i verk siste rest av ting til ombyggingen...

Daniel V
01/02/11, 18:55
Da har jeg bestilt meg Girkasse til bilen. etter en liten diskusjon i denne linken:
http://forum.vccn.no/showthread.php?t=17821

fant jeg ut så langt at M90 L2 utgaven. Lavutveksling med originalt forsterket 3dje gir fra en 1998 modell var valget. fant flere svenskern på TPC som solgte så mulig jeg går meg på en smell å kjøper flere i slengen... men har sendt forespørsel til JB bildemo på en 98modell L2 kasse.

så da spørs det om jeg rekker å bygge om til M90 før FK kommer i bilen om den passer på B21 motoren???
tar det viktigste først vettu når man venter å venter på deler som aldri kommer fra sverige :( men håper de kommer snart så jeg får satt i verk siste rest av ting til ombyggingen...

Høres bra ut.

Når er det du skal gjøre ferdig karosseri jobbene på denne? Lakk etc...

Hvordan går det med interiørplanene? :p Blir det tv bak og full pakke? :)

Stian708
01/02/11, 19:42
KKK24 har vel aldri vært noe knall på 4er...

Har du prøvd det? Det har jeg. Funker som faan det. :)

TeamBørnOut
01/02/11, 19:48
Sikkert kult på 4cylindra motorsykkel. men ikke rødblokk.. Og du har nok ikke prøvd dette etter som du syns det fungerer som faen :P

edit: selv ikke om jeg prøvde med 50mm wg for å lure ut noe eksos der så var det noe kult :P

Kodja
01/02/11, 20:26
Høres bra ut.

Når er det du skal gjøre ferdig karosseri jobbene på denne? Lakk etc...

Hvordan går det med interiørplanene? :p Blir det tv bak og full pakke? :)

nesj hadde nå satt meg plan om at bilen skal utstyres med turbomotoren så jeg vet at jeg ikke må kappe og endre ting etter lakkeringen er ferdig. kjipt det å skrape opp\kappe i nylakket bil for å tilpasse ting. men det drøyer dessverre med ting fra sverige som holder prosjektet igjen. så hvorfor vet jeg ikke men håper det løsner i sweeden så jeg får oppover delene :)
etter den er bygd opp og framover i februar nå så skal jeg prøve å innhente litt prisoverslag på jobben. burde strengt tatt skiftet i alle fall høyre hjulbue bak og det koster sikkert en del $$ bare det.

interørplanene leste du vell rett over her ;) forespurt pris på å få skinntrekk i atacama\atacamalook fra et firma som driver med slikt så får se hva de tilbyr. er nesten sistepri dette da alt annet bør være på plass først så ser ikke for meg det er montert før i neste år kanskje. stereo må bygges før den tid. men ja. det blir midtkonsoll hele veien bak tenker jeg. samt 1 6,5" lcd skjerm i denne konsollen bakover mot baksetet. og kanskje en i bagasjerommet foran forsterkere. skal jo være litt show baki der også til de 2-3 utstillngene\treffene jeg skal prøve å få med meg i år... :p hehe men tviler på at jeg rekker det i år også så mye $$ som må ut før sommeren er kommet.

dashbordet begynner jeg også på når FK motoren er ute i bilen...

Stian708
01/02/11, 22:30
Sikkert kult på 4cylindra motorsykkel. men ikke rødblokk.. Og du har nok ikke prøvd dette etter som du syns det fungerer som faen :P

edit: selv ikke om jeg prøvde med 50mm wg for å lure ut noe eksos der så var det noe kult :P

Har nok prøvd en del kompis. å til den bruken jeg brukte den motoren å den effektn jeg hadde så fungerte den knaill.

Kodja
02/02/11, 11:12
tja da venter jeg på å høre fra Privatselgere av M90 i sverige som jeg har kontaktet gitt. for JB bildemo skal jeg ikke kjøpe kasse av allikevell!!!
kassen kostet 5000sek. spurte om det var ink spakstell og slave i og med at merkingen var A14 = bra kvalitet. komplett. testet.
det var ikke med spakstell eller slave. dette kostet 1100kr i tillegg. og frakt kostet 4200!!! fytti Helvete for en UPRIS på frakt og greier! koster jo da halve av en spiller NY M90 kasse jo... venter bare på privatselgere skal svare nå som sagt så skal det nok bli... blodsugere de huggerne gitt... kan KJØRE å hente kassen på JB bildemo for 4200sek jo!!!

Volvo-Power
02/02/11, 11:54
tja da venter jeg på å høre fra Privatselgere av M90 i sverige som jeg har kontaktet gitt. for JB bildemo skal jeg ikke kjøpe kasse av allikevell!!!
kassen kostet 5000sek. spurte om det var ink spakstell og slave i og med at merkingen var A14 = bra kvalitet. komplett. testet.
det var ikke med spakstell eller slave. dette kostet 1100kr i tillegg. og frakt kostet 4200!!! fytti Helvete for en UPRIS på frakt og greier! koster jo da halve av en spiller NY M90 kasse jo... venter bare på privatselgere skal svare nå som sagt så skal det nok bli... blodsugere de huggerne gitt... kan KJØRE å hente kassen på JB bildemo for 4200sek jo!!!

skulle ikke latt meg handle den første vettu:) vet btw om KOMPLETT getrag som er bolt on på fk., inkl forst. clutch osv. 7k eller bud.

Kodja
02/02/11, 12:04
hehe jo du må få først så du får 16V 944n i drift å har bil å kjør med stakkar :) æ har ijt nå hast enda med å få i girkasse sånn sett... i og med at resten av delene venter på seg. men får tak i m90 så fort det lar seg gjøre nå. for det er en behagelig kasse å kjøre med!

getrag'en til Oddgeir vet jeg du nevnte men vil ikke ha getrag i første omgang i alle fall. da skal jeg sannelig klare å bomgire hardt før den tid. kjør som folk og kassen varer lenge.

Kodja
02/02/11, 22:29
http://i451.photobucket.com/albums/qq238/kodja/volvo%20242%2082%20mod/DSC01545.jpg
http://i451.photobucket.com/albums/qq238/kodja/volvo%20242%2082%20mod/DSC01546.jpg
plukka av innsug og regreimdeksel og eksosmanifold for å starte å demontere å ta av 16V toppen så jeg kan legge ut blokk og dill for salg og få litt mer plass i bua.

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/169.jpg
http://i451.photobucket.com/albums/qq238/kodja/volvo%20242%2082%20mod/DSC01544-1.jpg
greit oppi der. så ikke noe spes slitasje på kammer og slikt så virker som den har fått smøring som den skal. selv om den spydde olje ut i bakkant for de som husker heisaturen min hjem fra skåne med denne i februar i fjor? :p

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/170.jpg
ble derrimot litt overrasket over at plugghullet var Fult av olje... spørs om det var dårlig med flytende pakning rundt der? for det er vell todelt og bruker kun flytende pakningsstoff mellom delene på 16V toppen?
rakk ikke mer før den nye serien "Nikita" skulle begynne på tv'n nå, men så virket ikke parabolmottakeren uansett... så da ble det opplasting her istede :)

Ekren
02/02/11, 23:16
Typisk på bmw o.l det der, om pakning er dårlig :)

Volvo-Power
03/02/11, 12:57
smøring til pluggene dette Kodja. hullene skal fylles med 80-90 hesyntetisk mens du monterer nye plugger..

Kodja
03/02/11, 14:18
aaaaah da må jeg huske det til den skal bygges opp. minn meg på det da :p :p :p


vært å sjekket litt rundt ang Hellakkering av bilen nå også i dag.

Elgesæter billakkering = IKKE anbefalt (ref et annet godt anbefalt lakksenter i retning syd)

Auto Billakkering på heimdal = ca 20000kr (sikkert +mva) ble litt skeptisk til de av enn eller annen nisselig grunn... nei mener merkelig grunn (nisse = shaggy\skjeggi :p)

Syd Lakksenter = Dyrt men veldig godt rykte! lå på ca 50000kr + mva. derrimot fikk jeg anbefaling fra Simen oppå der som jeg har hørt mye godt om at jeg burde sjekke med Roar Billakkering på heimdal.

Roar Billakkering = 25-35000kr +\(-) moms for inn og utvendig lakkering. virket veldig bra og er foreløpig mitt valg! ikke minst pga anbefalingen ang kvalitet på arbeidet og det er i rettning på vei hjem fra jobb så jeg kan stikke innom og se prosessen og fikk faktisk aksept om ikke velsignelse til å være med på demontering\montering underveis, det synes jeg er litt aktuelt da jeg vil dokumentere litt og se at ting blir like bra som jeg håper. skulle ta ca 14dager. men setter av 1mnd jeg så jeg vet det er nok tid. blir levert i slutten av februar\mars nå så den er klar til utstillingen i Mai.
Bare vi får bygd om til turbo først å vet det fungerer :p så da mangler jeg ca 10 K før lakking kan være spart opp. er gjort i løpet av februar\mars om jeg er litt sparsom med andre deler :p

gull pilen
03/02/11, 14:22
kjører du bare bilen til dem så fikser dem alt eller demonterer du det meste selv??

Kodja
03/02/11, 14:25
demonterer mest mulig selv. slikt som motor, interørdeler og det der. ellers blir det vell demontert dører,panser,bagasjelokk,fangere +++ der hos han og han tar alt av arbeidet. jeg skal ikke pusse noe :p men være med å demontere og montere :D

Aartun
03/02/11, 14:46
gøy å være med på prosessen litt selv, får være delaktig og følge med, så er det fortere gjort å gjøre en grundig jobb når eiger er tilstede :)

gull pilen
03/02/11, 14:54
da synes jeg prisen var litt drøy...

Kodja
03/02/11, 15:36
gøy å være med på prosessen litt selv, får være delaktig og følge med, så er det fortere gjort å gjøre en grundig jobb når eiger er tilstede :)
sånn som inntrykket mitt var av fyren og slikt så tviler jeg ikke på at arbeidet blir gjort skikkelig :) men definitivt artig å kunne være en del av prosessen ja!


da synes jeg prisen var litt drøy...
tja. synes du egentlig det?
nedpussing av bil. demontere sikkert front og bakre rute. pusse rust, sveise rust man finner, grunne, pusse, lakke farge, montere sammen og så lakke helt.
i Lazerblå. synes ikke det var så ravgæli sånn sett jeg men :) seff billigere sort jobbing men da får man så som så tenker jeg :)

gull pilen
03/02/11, 15:43
kansje bare meg som er godt vant som har kompis som er lakkerer...
pleier å bytte litt jobb med han så har sluppet å betale for lakk arbeidet;)

Kodja
03/02/11, 16:07
hehe genialt for deg det da ja :) sånt man sparer penger på :)

Jan-Einar Jenssen
03/02/11, 16:12
ca 35k for hellakering er absolutt ingen upris det :)

var selv og spurte på hellakkering utvendig/invendig/under på den lokale lakksjappa her i byen i dag å dem skulle ha 52k :s

Torra
03/02/11, 16:16
Ifølge det tidsskjemaet ditt så har du det jævlig travelt ;p

Hørt med svinsås auto på melhus da?

volvoRsport
03/02/11, 17:22
seff billigere sort jobbing men da får man så som så tenker jeg :)

Hvis ikke lakkereren har nok yrkesstolthet til å gjøre en like god jobb "svart" ville jeg holdt meg unna. Da har han ikke noe rykte å ta vare på..

THolandsli
03/02/11, 18:14
Elgesæter billakkering = IKKE anbefalt (ref et annet godt anbefalt lakksenter i retning syd)


Kan bekrefte at de ikke er å anbefale. De lakka bakfangern på Saab'en til bordern. Bilen hadde gått 29000km og jobben de gjorde tok vekk veldig mye av gleden ved å kjøpt nybrukt bil. De presterte å ikke demontere fanger eller noen plastdetaljer, dårlig maskert, sliperiper, tørrsprøyting og mye støv i lakken. De kan umulig ha lakket den i lakkboks, er faktisk ikke sikker på om de hadde bilen innendørs engang. Jeg har ihvertfall aldri iløpet av min karriere som garasjelakkerer klart å fått til så mye støv på en så liten del.

Kodja
03/02/11, 18:50
ca 35k for hellakering er absolutt ingen upris det :)

var selv og spurte på hellakkering utvendig/invendig/under på den lokale lakksjappa her i byen i dag å dem skulle ha 52k :s
ja syntes det var ok. så spørs om jeg lager meg enkeltmannsforetak så jeg får avskrevet litt moms å greier også :p hehe kjøper og selger såpass i løpet av et år så kanskje det er lønnsom for meg også på et vis.


Ifølge det tidsskjemaet ditt så har du det jævlig travelt ;p

Hørt med svinsås auto på melhus da?
ikke hørt med de nei, er de bra? hjemmeside\tlfnr\plass de holder til?
travelt? neeeh snakkes da!!!! heldigvis har Volvo-Power skaffet tankarmatur og så godt som komplett rør og slanger til bensinombyggingen nå i dag. så da var vi enda et hakk nærmere! da er det bare å få rævva i gir å skru sammen siste rest på motorn og deler der...


Hvis ikke lakkereren har nok yrkesstolthet til å gjøre en like god jobb "svart" ville jeg holdt meg unna. Da har han ikke noe rykte å ta vare på..
helt enig i den gitt. skal man ta betalt for noe så må man gjøre det ordentlig også!! :) ikke sort dette som jeg skrev om da så det er presisert. han sa også at de mange årene han har drevet på så har det vært lite reklamasjoner og slikt å nevne og det er jo bra. ikke minst når byens beste lakksjappe anbefaler han så stoler jeg på det :)


Kan bekrefte at de ikke er å anbefale. De lakka bakfangern på Saab'en til bordern. Bilen hadde gått 29000km og jobben de gjorde tok vekk veldig mye av gleden ved å kjøpt nybrukt bil. De presterte å ikke demontere fanger eller noen plastdetaljer, dårlig maskert, sliperiper, tørrsprøyting og mye støv i lakken. De kan umulig ha lakket den i lakkboks, er faktisk ikke sikker på om de hadde bilen innendørs engang. Jeg har ihvertfall aldri iløpet av min karriere som garasjelakkerer klart å fått til så mye støv på en så liten del.
huff... hørtes sabla ugreit ut det der!!! ja en kjenning jobba en stund som lærling på Elgesæter Lakkverksted og han slutta pga det ikke gikk så bra. stort lokale, 3-4 gubb og masse plass. burde vært lett nok å lakkert ordentlig da ja. men skal som sagt ikke til de heldigvis!

Kodja
03/02/11, 19:03
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/239.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/240.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/241.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/242.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/243.jpg
Komplett uklippet Cruise Controll av typen 1986+ ble kjøpt\byttet til meg fra Kenneth D i dag :) herlig!! så veldig bra ut delene så regner med det skal gå fint å få det til å fungere. tror jeg venter med å montere det til jeg har fått bilen lakkert før jeg monterer mer nå. greit å ikke hive på deler som man må\bør plukke av før lakking uansett :) håper Kenneth D hiver ut en update i tråden sin med nystrigla R-Sport ratt! ble toppers. moro å prøvekjøre 245 Turbo også. du verden så mye stiller en FK er i 240 enn en b21 :p

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/244.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/245.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/246.jpg
så er spørsmålet jeg håper å få et veldig godt svar på: her er da LH2.4 motornettet, vaska det litt tidligere uka her nå. men hvor skal man sette inn dysemotstandene? har bestilt den hvite kontakten så man kan koble av og på dysemotstandene med en original kontakt slik som på 940n. men hvor skal jeg ordne kontakten på selve motornettet og hvordan klippe og lime seg inn på det???? :) håper som sagt på et veldig godt forklart svar. helst med bilder eller tegning. da dette skal gjøres slik at det ser originalt ut og er enkelt å koble til og fra for både meg og ny eier av lh nettet når bilen får datasprut en gang kanskje :)

Kodja
03/02/11, 21:09
demontert mer på 16V motoren nå. hele toppen er da av. godt å se at det blir litt mer plass i bua gitt. så om noen ønsker org. 16V stempler\råder ev. blokk så si fra. den står her da å venter på ev ny eier ;) skal legge ut annonse på finn.no og her inne så flere får det med seg i tilfelle det er noe interesse for den :) ser ikke så verst ut i mine utrente øyne da men. får nå toppen ligge å kose seg på hylla til Tore topplokk eller andre skal få overhale den så jeg er på den sikre siden en eller annen gang det neste livet :p

http://i451.photobucket.com/albums/qq238/kodja/volvo%20242%2082%20mod/DSC01556-1.jpg
http://i451.photobucket.com/albums/qq238/kodja/volvo%20242%2082%20mod/DSC01557.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/345.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/346.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/347.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/348.jpg
litt bilder av blokka og litt bilder av hvordan stemplene står sånn det stod når jeg tok det av etter ønske fra ArneR.... skal jeg ta andre bilder? eller hvordan tenkte du når du spurte meg tidligere ang stemplenes posisjon på org. 16V motor?

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/349.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/350.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/351.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/352.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/353.jpg
sånn ligger den å koser seg akkurat nå :) får bli liggende der relativt lenge tror jeg :p hehe

ArneR
04/02/11, 00:01
Fint at du tok bildene ja, men jeg tenkte om du hadde et skyvelær eller en linjal du kunne legge på stempeltoppen og at du sjekket med bladsøker mellom blokka og linjalen hvor mye stemplene stikker ut? :)

Kodja
04/02/11, 00:07
skal se skal se. enten i mårra eller lørdan :)

ArneR
04/02/11, 00:52
Jeppjepp.. :p

Kodja
04/02/11, 16:11
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/377.jpg
var å fikk justert forstillinga igjen på kverneland bil. helt suverent. stakk innom etter å ha vært på BT å prata om min fortvilelse og forklart litt at det går jo ikke å justere noe. men vi kom fram til at det måtte være den bakre boksen på bærebrua foran som kunne flyttes noen mm fram\tilbake\opp\ned... så det utgjorde at verdiene ble ok! :)

Trond D.
04/02/11, 21:49
kansje bare meg som er godt vant som har kompis som er lakkerer...
pleier å bytte litt jobb med han så har sluppet å betale for lakk arbeidet;)

Ble vell ikke demontert så mye da din ble lakka? vi studerte den i bergen, så hvor taipen hadde sittet rundt dør handtak osv:o

gaupe
05/02/11, 11:32
var å fikk justert forstillinga igjen på kverneland bil. helt suverent. stakk innom etter å ha vært på BT å prata om min fortvilelse og forklart litt at det går jo ikke å justere noe. men vi kom fram til at det måtte være den bakre boksen på bærebrua foran som kunne flyttes noen mm fram\tilbake\opp\ned... så det utgjorde at verdiene ble ok! :)

Slike verdiar som du har på bilen no, er ikkje mykje egna til svingkøyring :( Men det er jo det som er lovleg. Var det casteren du endre ved å flytte på bakre konsollen til bærebru? Mykje?

Kodja
05/02/11, 13:07
tja har ikke kjørt så veldig mye offensiv svinging\svingete vei at jeg har tenkt over det noe særlig enda.

castern som ble endret med å flytte bakre konsoll ja. hvor mye de flytta på den vet jeg ikke. men om du sammenligner tidligere tall så kanskje du ser noe hva det utgjør i verdier? jeg fikk kverneland bil til å ta bilen fort å gæli inn til en ny kontroll i arbeidstida mi i går så var ikke med å så på hvor mye de flytta den :)

Kodja
05/02/11, 13:37
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/506.jpg
demontert litt til... får ikke skrudd av rådene og veiva. er det noe spesialkopp som skal til eller? både 10mm er for tynn og 11mm går rundt på boltene til rådene... må få plukka det ut og rydda litt snart nå... er det forresten sammen bunnpannen på 16V motoren som på 8V motorene?

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/507.jpg
enkeltmassesvinghjulet fra 16V som skal brukes. tar dette og standard turboclutch til å begynne med. så får vi se om det blir å investere i lettet fra KG og forsterket clutch etter hvert. er ikke noe stress. skal bli godt med en clutch som blir litt lettere enn 763 plata på 945n...

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/508.jpg
ny frontleppe fra huggern uten hull til grøftlys. skal prøve å kjøre uten grøftlys igjen når bilen blir lakkert opp. synes det er pent med lakkert leppe og slikt men spørs hvor bra det blir med hull i fangern om jeg ikke finner en bedre løsning ang fester til ekstralysene. de stikker litt for langt ut egentlig. burde gå i ett med leppa, men da må jeg som sagt tenke ut andre festemuligheter først.

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/509.jpg
"nye" hele plastinnerskjermer som skal på når bilen er lakkert. så jeg får bytta både framskjermer og plastinnerskjermene som er dårlige og sprukket.

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/510.jpg
plate på passasjersiden. en til meg og en til racing242. er med holder for Hjerne. så skal se om jeg ikke får fikset noe lignende feste til boks nr.2 også på platen der for min egen del. greit når det er så enkelt... lurer derrimot på om det var sagt at pakning rundt platen var utgått på volvo... må sjekke til uka.

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/511.jpg
litt sort listverk fra en 244. greit å ha dette også i hus. må kappes og forlenges de til dører og bakskjerm men det går nok greit. så relativt bra ut listene. + det var ene lista tvers over bakfangern også.

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/512.jpg
og ikke minst fikk jeg plukka med meg en fordeler til så jeg har til neste motor. hadde ikke spesialverktøyet mitt med meg så fikk ikke\orka ikke å begynne å demontere alt for å få ut fordelerakslingen akkurat nå i dag. fant også et par Scott snowbordbriller i ene bilen som ble med meg hjem :p sikkert ikke de billigste\dyreste men greit å ha til man skal sulle rundt som en tulling ned snødekte bakker. never...

kermitt
05/02/11, 14:35
på veiva og rådene må du vel ha en 12kant kopp. samme bunnpanne på alle rødblokker i 200/700/900.

Kodja
05/02/11, 14:56
på veiva og rådene må du vel ha en 12kant kopp. samme bunnpanne på alle rødblokker i 200/700/900.

ok. takk! :)

OHKorpan.
06/02/11, 13:53
http://go.startsiden.no/go/e/content_results;siteId=230;afu=abcsok.noa47index.h tml%3Fq%3Dib%2520sveis%2520lakkerin%26lr%3Dwww-en-us/http://www.ibss.no/

Har du sjekka disse da? De har iallefall godt rykte blant amcar folk jeg kjenner.

Kodja
06/02/11, 14:46
de som holder til mot stranda rettning hasselvika? husker ikke helt navnet på plassen...
ja de skulle ha 30000+mva. kevin har derrimot hørt litt variabelt i det siste om arbeidet der. skal sikkert innom de i morgen når jeg skal innom Eik senteret og fikse trådløs bedrift til de... skal sjekke pris ang opptrekking av seter også...

gikk fader meg glipp av et sett geminifelger også på tradera nå... de gikk for 2500sek... jeg skulle til å legge inn et bud på max 3500... men i det jeg skulle trykke det inn var auktionen over. svarte altså... har gleda meg hele uka her nå til å få kjøpt meg slike... men har lagt inn ØK annonse på tpc på slike nå... blir enten det om jeg får tak i eller et20 R felger til sommeren...

har også avtalt med et par svensker så det blir M90 kasse alikevell nå. kanskje 2stk :p hehe men ikke L2 utgaven da... den får jeg være på utkikk etter til jeg finner og så bytte når jeg kommer over det istede... blir henting av den neste helg i alle fall den Volvo-Power skal ha, men også min egen håper jeg :)

gull pilen
06/02/11, 20:49
Ble vell ikke demontert så mye da din ble lakka? vi studerte den i bergen, så hvor taipen hadde sittet rundt dør handtak osv:o

da er det ikke min bil dere har sett på for der var dørhåndtak og alle lister av..
greit nok det er begynt å flasse på dørhåndtakene pga gummi listen mellom der, men synes det er helt greit når det er 6-7 år siden den ble lakka...

Mr. Crepsley
06/02/11, 20:59
Greit at det flasser etter 6-7 år? Var det garasjelakking?

VolvoR-Sport
06/02/11, 21:32
mener jeg passerte deg i trolla igår, halv 6 tida? :)

Kodja
06/02/11, 21:56
kan godt være ja! kommer på at jeg sa til kvinnfolket at der kjørte det en fin? :p 240 forbi i rettning trolla ja. med 3+3 baklys? mørk av farge.

VolvoR-Sport
06/02/11, 22:04
fin vet jeg ikke men :P
var 242 min det hehe, er 3x3 lys ja, men bare 5 lyser tror jeg..

Kodja
06/02/11, 22:35
hehe i mørket er selv styggeste burugla minst ''grei'' å se på vettu :p hehe

mye i byn? vært moro å sett litt på løsninger du har gjort å slikt :)

VolvoR-Sport
06/02/11, 23:01
sant det :P
dro til fosen igjen, men skal inn på tirsdags kveld, ut på onsdag, å inn til byen en tur på fredag..

-Timothy-
07/02/11, 14:43
da er det ikke min bil dere har sett på for der var dørhåndtak og alle lister av..
greit nok det er begynt å flasse på dørhåndtakene pga gummi listen mellom der, men synes det er helt greit når det er 6-7 år siden den ble lakka...

Sto ikke denne utstilt inder gatebil bergen?

roffenn
07/02/11, 15:38
Grattis med 100sider ;)
Blir vell bra når det blir ferdig det her :D

gull pilen
07/02/11, 15:42
Sto ikke denne utstilt inder gatebil bergen?

nei sto på parkeringen for utstillere innpå området der...
vanskelig å få lakk til å henge på dørhåndtak siden de "flekser" litt hver gang man tar i dem... å da sprekker lakken...
nei er lakkert på hartveit bilsenter i bergen...

Trond D.
07/02/11, 19:13
da var det din vi studerte....nok om det :)

Kodja
07/02/11, 21:39
offtopick alert...

jotakk med den :p blir litt å litt om senn. men tar det med knusende ro. planer blir lagt og realisert etter lommebok og tid :) så har trua på at jeg får den slik jeg ønsker til slutt ja.

gull pilen
08/02/11, 12:16
sorry OT...
blir nok bra denne ja...

VolvoJenta86
08/02/11, 12:55
Dette her blir bra vettu ;) du som har så mye planer :D

Kodja
08/02/11, 16:31
hehe jupp håper det :D
skal se om jeg får ordnet dysemotstander i helga nå koblet til med original kontakt så det går å ta av og på med no problems...
også tankarmatur skal få pumpe montert på. kan si det sånn at originalpumpe kontra bosch -040 pumpe er pinglete :p hehe

Kodja
09/02/11, 10:33
har nå skaffet til veie 2 stk M90 girkasser. de hentes til helga og en neste helg eventuelt.

noen som har behov for en M90 så har jeg en til salgs strax... også dobbeltmassesvinghjul med Ny ubrukt clutch.
send meg en PM om du trenger kasse...

gaupe
09/02/11, 11:16
Men får du plass til 040-pumpa i tankarmaturet då? Der har du fordelen med Walbro-pumpe, den har ganske like dimensjonar med orginalpumpa.

Kodja
09/02/11, 11:24
skal se skal se. det blir ikke bolt on nei :p hehe
den er ca dobbelt så stor...

Volvo-Power
09/02/11, 11:27
Men får du plass til 040-pumpa i tankarmaturet då? Der har du fordelen med Walbro-pumpe, den har ganske like dimensjonar med orginalpumpa.

når ombygging starter, så er ikke dette det største vi har å bry oss om vill jeg tro.

Kodja
09/02/11, 11:28
nesj tror ikke det jeg heller. den får vi vell sikkert montert på i helga nå tenker jeg.
tror du største problemet\utfordringen ligger da Kevin? :)

tipper ombyggingen til hydraulisk clutch jeg :p å M90...

ArneR
09/02/11, 11:31
Hydr. clutch er da piece of kake.. :p

Kodja
09/02/11, 11:35
ja ikke sant :p da håper vi resten er like plug and play :p
ser for meg som sagt at M90n skaper mest problemer og tid... motor plukkes ut og settes inn fort som FY med V-P sine teknikker og utstyr :p merkelig at han ikke jobber som mekaniker på fulltid så fort det er gjort!!!

VolvoR-Sport
09/02/11, 11:43
Å få pumpa ned i tanken tror jeg kan bli ekkelt uten mod.. Jeg sleit med walbro pumpa mi, fikk akkurat pressa forbi flottørn på tank armaturet.. :p

Torra
09/02/11, 11:55
Hydr clutch er et helvette med tanke på å ta ut og sette inn pedaler igjen :p
Ikke vanskelig, men et forbanna prakke å ligge på gulvet i en sær vinkel å prøve å sku ut de hersens boltene :p

Ellers kan det være vanskelig å skaffe slange fra hoved- til slavesylinder

Kodja
09/02/11, 12:01
Å få pumpa ned i tanken tror jeg kan bli ekkelt uten mod.. Jeg sleit med walbro pumpa mi, fikk akkurat pressa forbi flottørn på tank armaturet.. :p
huffa :p jaja får prøve å feile... får jeg ikke 040 pumpe nedi får jeg bare bestille meg walbro :p hehe


Hydr clutch er et helvette med tanke på å ta ut og sette inn pedaler igjen :p
Ikke vanskelig, men et forbanna prakke å ligge på gulvet i en sær vinkel å prøve å sku ut de hersens boltene :p

Ellers kan det være vanskelig å skaffe slange fra hoved- til slavesylinder
slange til hoved og slave, fikk ikke du tak i det på Heimdal Clutch og brems da, laget på din forespørsel? til rundt 400 kr i stålomspunnet...??