PDA

Vis full versjon : Motorolje på gir, hvilken olje fylte du?



Liland
18/10/13, 11:32
Jeg kjøpte meg en C70 -01 for et par måneder siden og synes den er litt treg og "grov" til å synkronisere girene. Den er også litt trøblete å få i revers til tider. Så jeg leste endel tråder om at motorolje på girkassen skal hjelpe endel, helst 10/30 olje.

Jeg byttet til Valvoline MaxLife 5w30 siden jeg ikke klarte å finne noen 10w30 oljer, og etter dette ble den verre! Den girer likt men nå har jeg fått uling i girkassen.

Så derfor lurer jeg på om dere andre som har fylt motorolje kan si hvilket merke dere fylte og hvor den er og oppdrive?

matros72
18/10/13, 14:08
Motorolje på gir? Hvor i all verden har du det fra? Bruk den gearoljen som er anbefalt på kassen din du,ellers må du belage deg på å¨bytte kasse ganske fort.

larset
18/10/13, 14:35
På M90 kjører jeg castrol magnatec 5-40 motorolje, fordi volvos gode olje har blitt byttet ut med en universal olje som ikke er like god på M90 .
Ikke hørt noe om at dette gjelder andre kasser, hvilken kasse har du?

Liland
18/10/13, 17:36
Motorolje på gir? Hvor i all verden har du det fra? Bruk den gearoljen som er anbefalt på kassen din du,ellers må du belage deg på å¨bytte kasse ganske fort.
Rart at det skal være motorolje på noen girkasser da :)

På M90 kjører jeg castrol magnatec 5-40 motorolje, fordi volvos gode olje har blitt byttet ut med en universal olje som ikke er like god på M90 .
Ikke hørt noe om at dette gjelder andre kasser, hvilken kasse har du?
Jeg har en m56 mener jeg, den skal vel sånn ca være en tverrstilt m90.

Noen som vet hva volvos gamle "gode" olje het?

850GLTsilver
18/10/13, 18:29
Rart at det skal være motorolje på noen girkasser da :)

Jeg har en m56 mener jeg, den skal vel sånn ca være en tverrstilt m90.

Noen som vet hva volvos gamle "gode" olje het?

Er ikke så rart at "enkelte" kasser skal ha visse typer oljer vel?
Heller ikke at enkelte andre kasser er mer enn sær på hvilken olje man dytter nedi de.

Kommer ikke på hva den Volvoolja het, men var det ikke en spesiell hypoidolje de kjørte på ei stund for svært lenge siden?

larset
18/10/13, 19:03
forum.vccn.no/archive/index.php/t-7430.html
Google er din venn, tror du skal finne der du trenger i denne tråden.

Liland
18/10/13, 22:44
Er ikke så rart at "enkelte" kasser skal ha visse typer oljer vel?
Heller ikke at enkelte andre kasser er mer enn sær på hvilken olje man dytter nedi de.

Kommer ikke på hva den Volvoolja het, men var det ikke en spesiell hypoidolje de kjørte på ei stund for svært lenge siden?

Neida selfølgelig,men slik jeg tolket det så mente han at motorolje på giret er høl i huet



forum.vccn.no/archive/index.php/t-7430.html
Google er din venn, tror du skal finne der du trenger i denne tråden.

Her var det jeg leste at morgis anbefalte 10-30 (og ikke girolje) og volvo anbefalte at man skal ha på syntetisk 5-30, og også står det at den "gode" oljen fra volvo ikke selges lenger. Derfor lurte jeg på hvilke andre som har blitt brukt med godt resultat.

matros72
19/10/13, 01:55
Neida mener ikke at det er høl i hue,men på en girboks så har ivertfall jeg holdt meg til den oljen som er anbefalt fra fabrikk å bruke. Er ikke akkurat gratis å få orden på den igjen når den går til f.. Men for all del,det er sikkert noen bokser som tåler vanlig motorolje selv om jeg aldri har hørt om d.Eneste jeg har hørt om som man skal bruke motorolje på,er volvo penta sine eldre seildrev. Men det er enkelt oppbygd og saktegående,så er jo ikke sammenlignbart for 5 øre:)

850GLTsilver
19/10/13, 07:22
Vi kjørte gjerne på motorolje på kassene på Amazon og Pv "back then".
Var dyr den der Volvoolja som var ment å være der.
Fungerte knall det på både lett og tungt oppskremte B18 og B20.
Vi kan i alle fall enes om at det er bedre med motorolje enn ingen olje.
Noen av oss har selvfølgelig testet det også.
Ja til og med sånt PTFE-tilskudd ble testet i ei kasse.
La oss si det slik: Reklamen lyver.

Og kjør med 5-30 olje på M56-kassa med en trygg mine.
Volvo sjæl anbefaler det jo?

Liland
19/10/13, 12:44
Vi kjørte gjerne på motorolje på kassene på Amazon og Pv "back then".
Var dyr den der Volvoolja som var ment å være der.
Fungerte knall det på både lett og tungt oppskremte B18 og B20.
Vi kan i alle fall enes om at det er bedre med motorolje enn ingen olje.
Noen av oss har selvfølgelig testet det også.
Ja til og med sånt PTFE-tilskudd ble testet i ei kasse.
La oss si det slik: Reklamen lyver.

Og kjør med 5-30 olje på M56-kassa med en trygg mine.
Volvo sjæl anbefaler det jo?

Joda, jeg har ingen problemer med å kjøre 5-30 på girkassen, jeg lurte bare på hvilken andre har prøvd siden Valvoline Maxlife 5-30 oljen ikke var noen suksess.

Men tenker å prøve royal purple hvis den ikke koster skjorta.

hammerpaal
19/10/13, 16:22
Fikk skiftet girolje på verksted på den manuelle girkassen min på 850'n for et par år siden. Svært fornøyd med det valget, var av typen Valvoline. Merket med en gang at den ble mye lettere å få satt i gir, spesielt revers.

mrstfu
20/10/13, 14:33
Fylte på Valvoline Durablend Helsynt 5w30 på min M56, giring ble umiddelbart lettere, føltes ut ssm at synkroniseringen gikk fortere, mindre uling og bare velstand. Skal innrømme at kassa ble litt tyngre å manøvrere når det var kaldt, men ikke verre enn at det gikk over fort uten nevneverdig slit, så fort kassa ble varm.

M56H i en '93 850, gått ca 310k km når olja ble bytta.

Liland
20/10/13, 17:17
Fylte på Valvoline Durablend Helsynt 5w30 på min M56, giring ble umiddelbart lettere, føltes ut ssm at synkroniseringen gikk fortere, mindre uling og bare velstand. Skal innrømme at kassa ble litt tyngre å manøvrere når det var kaldt, men ikke verre enn at det gikk over fort uten nevneverdig slit, så fort kassa ble varm.

M56H i en '93 850, gått ca 310k km når olja ble bytta.

Takker! Da vet jeg om en olje noen har brukt med sukksess, og da blir det fylt på slik her også ;).

mrstfu
20/10/13, 18:04
Takker! Da vet jeg om en olje noen har brukt med sukksess, og da blir det fylt på slik her også ;).

Bare husk at det antageligvis er forskjeller mellom min kasse og din, siden din er noen år nyere... ikke nok forskjeller til at de velger å kalle den noe nytt, men småting for å forbedre ytelse eller driftssikkerhet, type materialvalg osv. Burde nok gå bra, men jeg tar inget ansvar.

I verste fall kan du få kjøpe en kasse fra meg, ferdig med olja på:-)

Liland
20/10/13, 22:23
Bare husk at det antageligvis er forskjeller mellom min kasse og din, siden din er noen år nyere... ikke nok forskjeller til at de velger å kalle den noe nytt, men småting for å forbedre ytelse eller driftssikkerhet, type materialvalg osv. Burde nok gå bra, men jeg tar inget ansvar.

I verste fall kan du få kjøpe en kasse fra meg, ferdig med olja på:-)Satser på at det går greit, hvis ikke får du en pm om kjøp av girkasse ;)

mrstfu
20/10/13, 22:29
Gjør det, skal få en helt jævlig pris av meg:-)

850GLTsilver
21/10/13, 00:53
Joda, jeg har ingen problemer med å kjøre 5-30 på girkassen, jeg lurte bare på hvilken andre har prøvd siden Valvoline Maxlife 5-30 oljen ikke var noen suksess.

Men tenker å prøve royal purple hvis den ikke koster skjorta.


Dyreste olja jeg har kjøpt noengang i alle fall, Royal Purple.
Men den skal på motoren på konebilen her i gården, om nå bare den forb*#%"#"#% mekanikern får gjort seg ferdig med den da :p

Står ikke stort annet igjen enn å få på kamakseldekselet og få kasta motoren i bilen, men det skal jo gjøres.....

Har forøvrig ei fin M56 stående her og støve ned. Ikke gått så gæernt langt heller.
Tight og fin er den.

Liland
21/10/13, 17:08
Haha, nå er det mye tilbud om nye girkasser her. Må bare påpeke at kassa mi er helt fin fikk bare litt uling etter oljebytte :P

Royal Purple gir 30% rabatt ved førstegangskjøp, så da er den bare sinnsykt dyr istedet for kriminelt dyr. Men usikker om det kun gjelder ved kjøp på nett eller hvis jeg går på Thorsov å kjøper den.

850GLTsilver
22/10/13, 11:48
Haha, nå er det mye tilbud om nye girkasser her. Må bare påpeke at kassa mi er helt fin fikk bare litt uling etter oljebytte :P

Royal Purple gir 30% rabatt ved førstegangskjøp, så da er den bare sinnsykt dyr istedet for kriminelt dyr. Men usikker om det kun gjelder ved kjøp på nett eller hvis jeg går på Thorsov å kjøper den.


DET sa Torshov ikke en dritt om.
Så den 30% er vel høyst sannsynligvis kun direkte hos folka på Royalpurple.