PDA

Vis full versjon : Volvo med gassdrift



svenne
17/10/13, 22:04
Noen her som har Volvo med gassdrift eller har erfaring med det?

850GLTsilver
18/10/13, 04:21
Har kun hørt av en taxisjåfør om disse LPG-bilene.
Han her hadde en slik kombisak, LPG/Bensin, og var strålende fornøyd.

Men det skal sies at han hadde enorme innkjøringsproblemer. Volvo Norge sleit enormt med å få sakene til å fungere.
Dette var en V70 1.Gen, som ble konvertert i Norge.

Har hatt inntrykk av at bilene som kom ferdig fra fabrikk fungerte bedre.

Men den Norske Regjering har jo gjort det nær umulig å eie slike biler om man ikke tilfeldigvis holdt til rundt de svært få plassene der du fik fyllt LPG da.
Er vel bedre nå?

Naske
18/10/13, 15:42
Har både Volvo 850 og 240 på propangass. Begge fungerer perfekt, er superfornøyd. Billig som fy å kjøre med. Det er rundt 140 lpg-stasjoner i Norge, og nettverket er relativt godt utbygget.

Begge er konvertert i mitt eie her i Norge og betalte bra med penger for å få de bygget om(pris på gassombygging og godkjenning ligger i dag på ca 30 - 40 000 kr for 850´en i Norge) Etter min mening er ettermonterte systemer bedre, fordi fabrikkmonterte systemer er både dyre og vanskelige å reparere. Et sært Volvo-lpg system vil være utfordrende både for vanlige Volvo mekanikere og gassinstallatører.

Komponentene som brukes ved etterkonvertering er verken dyre eller vanskelige å oppdrive dersom man installerer et skikkelig system. "Gamle biler" er billigere å konvertere enn "nye". Alle biler produsert etter 2000-2002 må ha typegodkjente/modelltilpassede lpg-kit for å konverteres(ECE-115 eu-reglementet). Gamle biler kan konverteres med universalkit.

Volvo har tradisjonelt hatt hardt og godt metall(stelitt) i ventilsetene helt siden motorene kom med aluminiumstopp(b19 og b21) fram til Ford overtok selskapet. Da gikk kvaliteten ned, og konvertering blir mer risikabelt. Alle motorer fra Volvo mellom ca 1975 og 2001 kan konverteres og kjøres uten ventilsmøring.

Jeg har skrevet flere artikler på http://forum.trollgass.net/ om propandrift av biler dersom du er interessert i de tekniske aspektene ved gassdrift.

Skal du kjøre billig kjøper du en Volvo laget mellom 1975 og 2000 og drar avgårde til et annet land for å konvertere. Jeg har skrevet mer om dette på trollgassforumet.

svenne
18/10/13, 18:21
Tusen takk får bra svar.
Har selv en 01 Mondeo med gass drift så jeg er ikke helt ukjent med det,har kjørt den problem fritt i snart 3 år.
Fikk den bygget om i Polen kosta ca 9000 kr ferdig godkjent hos biltilsynet her hjemme.
Men nå har jeg kjøpt meg en 83 mod 240 som jeg lurer på å bygge om men jeg får ikke helt bestemt meg.
Bilen er i Polen nå til lakkering så det er ikke store kostnaden å bygge den om, ca 6000 hvis det ikke er nødvendig med ventilolje. Så kommer oversettelse av papirer å biltilsynet i tillegg.
Er litt skeptisk til å bygge om en så gammel motor men bilen har ikke gått mer enn ca155000 km.
Hadde egentlig tenkt til å ha den så orginal som mulig å jeg kommer nok ikke til å bruke den daglig.
Hvem årsmodell er den 240 som du kjører på gass?
Har det gått langt?
Åssen anlegg har du i den?

Naske
18/10/13, 19:01
Alle 4-sylindrede 240´er kan bygges om uten ventilsmøring. Er toppen laget i aluminium, har den harde ventilster. Volvoer er enkle slik.

Volvo satte inn stelitt i alle rødblokker med topp av aluminium. Det betyr at Volvo bygget ventilsetene "alt for gode" før blyfri bensin hadde entret markedet for fullt. Ventilsetene var også av så god kvalitet at de har vist seg å tåle det "verste" av alle tilgjengelige drivstoff, nemlig gass.

I gamle dager, slik som med b20-motorene, var blokk og topp laget av støpejern og man trengte ikke å sette inn ventilseter fordi bensinen var full av bly. Disse motorene smelter når de kjøres på gass.

Min eldste gass-Volvo er en 245 laget i 1977 med b21 og zenith-stromberg gasser. Den gikk tidligere på blyfri før jeg bygget om. Nå går og starter den utelukkende på gass. Det er et såkalt open-loop system med en mikser(venturi) montert foran gasseren. Bare på de aller kaldeste dagene, når temperaturen går under ca -10 til -15 grader kan den være tungstartet med lpg, da er det kjekt med bensin. Den har en vertikal toroidaltank der reservehjulet var plassert tidligere med 70 liter brutto kapasitet. Motoren ble bygget om ved 214 000 km. Nå har den vel gått rundt 230 000.

Venturi fungerer fint, men jeg har mange ganger vurdert en såkalt BLOS-lpg-forgasser(regner med at du også har gasser). Du kan jo alltids prate med gassverkstedet om dette. Disse skal visstnok gi en mer korrekt luft-gass blanding enn venturisystemene. På langkjøring og norske veier bruker kjerra ca 1.1 liter gass på mila. Blandingen er nok litt i magreste laget, men jeg vil ha det slik. Har nå smekket inn en femtrinns kasse i den, så regner med at forbruket går litt ned.

Jeg anbefaler sterkt å bygge om til lpg når du uansett har bilen der nede. Volvo 240 er en ypperlig kandidat med sterke motorer som ikke tar slitasje av gassen(sterke motorer i materialteknisk forstand, og ikke hestekrefter :) ) Du kommer til å spare inn den lille investeringen raskt med dagens bensinpriser selv om du ikke bruker den mye. Koster sikkert flesk bare i bensin å kjøre den tilbake til Norge.

svenne
18/10/13, 21:17
At den kan startes på gass er nytt for meg, jeg har Brc i Forden med 47 liter tank.Har også en Mb c 180 her i huset med Brc men det er ikke min.Begge startes på bensin å går automatisk over til gass på ca 50 grader. Tror den motoren i 240 er en 230E har akkurat kjøpt den å fikk ikke sett så mye på den før jeg sendte den av gårde. Helt klart mye å spare på gass, der jeg pleier å fylle i strømmen er prisen 5.88 pr liter.
Sparer vel ca 600 kr bare på hjem turen hvis man kjører via Tyskland.
Men jeg føler litt at jeg ødelegger orginal bilen hvis jeg bygger den om, så det er ikke lett å bestemme seg.

Naske
18/10/13, 22:22
Ja, skjønner dilemmaet. Det er forresten kun de enkleste systemene som settes inn i biler som har forgasser på motoren som kan startes på gass. De nest enkleste systemene vil være et venturianlegg med stepper-motor på gasstilførselen som du beskriver, og de går over på gass ved en gitt kjølevæsketemperatur.

Ja, det er billig gass i Lillestrøm og Oslo. Dere er bortskjemte der borte :)

Lønner seg forresten ikke å kjøre gjennom Sverige på gass, prisen er ofte 10kr literen eller mer. Båten fra Danmark er det rimeligste alternativet dersom om du skulle velge å bygge om. Fylle i Flensburg og opp til havnene i Danmark.

svenne
26/10/13, 21:25
Da er bilen på vei hjem. Jeg bestemte meg for å ikke bygge den om, hvis jeg skulle angre får jeg heller ta meg en tur ned med den.