PDA

Vis full versjon : Automatkasser i V70



psyfoon
16/10/13, 19:47
Er disse kassene driftssikre eller er de kjent for mye tull? Bilen det gjelder er en som jeg vurderer å kjøpe, 01mod 2.4s 170hk. Servicer er fulgt, men ligger det inn oljebytte på automatkassen i serviceintervallene?

Burde jeg heller prøve å finne en bil med manuell kasse for å minske sjansen for store utgifter?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Torsen67
16/10/13, 20:00
Søker du her inne, så finner du en haug med tråder. Nei, oljebytte er ikke en del av servicen. Men finner du en bil hvor kassa oppfører seg fint, flusher kassa og bytter olje, så har du en auto-kasse som holder i mange år. Det lønner seg å bytte hver 60 000km.

larsverm
17/10/13, 21:09
Må støtte det svaret - hvis det ikke er noe åpenbart galt ved oppførselen, er det en rimelig sjanse for at den er helt OK, selv om man vel aldri skal kjenne seg 100% sikker på gamle greier... Den vanlige holdningen er nok at det først og fremst er på kraftige dieselversjoner at det er høy sannsynlighet for tull med automatkassene på denne modellgenerasjonen.

MadAss
17/10/13, 21:40
Automatkassene i bensinerene blir utsatt for mye mindre belastning kontra diesel. Er jo dreiemomentet som tar knekken på de.
Når du vurderer å kjøpe en bensiner uten turbo med automat, ser jeg ingen grunn til å bekymre seg så lenge kassa girer fint. Programvareoppdatering (fås med org. service) og jevnlige oljeskift er å anbefale.

Sent from my GT-I9100

psyfoon
17/10/13, 21:43
Takk for gode svar. Det hørtes lovende ut. Vil helst ha manuell men det er begrenset utvalg av biler med bensin og manuell så da kan jeg utvide søket noe. Hvordan fungerer 2.4 140hk med automat? Oppleves den lat eller tilstrekkelig? Stor forskjell opp til 2.4 170hk? Kjører i dag 97 850 2.0 bensin manuell som jeg oppfatter som ekstremt lat. Mye av grunnen til at vi vurderer å bytte den ut faktisk.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Torsen67
17/10/13, 23:03
Etter hva jeg har lest på svensk forum, så oppleves 2.4 170hk som mye latere enn 2.0T 180hk. Tror verken 140 eller 170hk bruker noe mindre bensin heller.

psyfoon
17/10/13, 23:08
Regner med turboen går endel bedre ja. Den har vel høyere dreiemoment over et breiere register. Men slik jeg tenker da, når man først skal kjøpe en eldre bil og vil ha minst mulig prakk så er turbo bare enda en potensiell utgiftspost. De fleste av bilene i mitt prisområde har rullet rundt 200k og da er det vel bare et tidsspørsmål før turboen kan ryke.. Vet ikke hvor holdbare disse er kjent for å være men...?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Torsen67
17/10/13, 23:41
At selve turboen ryker mener jeg er skjeldent på biler som ikke er kjørt i stykker eller som ikke har blitt tatt vare på. 200k er ikke gale på disse bilene. Men man får jo selvsagt flere kilder som kan feile. Råtne vakuum og turboslanger, sprekk i intercooler etc. Men selv ville jeg ha gått for 2.0 T. Etter hva jeg har forstått så skal blokka på denne være mer solid.

FroBe
18/10/13, 07:02
Etter å ha lest et par år på dette forumet så hører man sjelden om feil på selve turboen, men man hører av og til om feil på diesel med sprukne slanger/intercooler, virvelspjeld eller TCR-solenoid (bensin).

Nedenfor finner du en liste med enkelte kjente svakhetene på de eldste V70N-modellene:
Alle 2000-2001 har en svakhet med gasspjeldet (ETM (http://forum.vccn.no/showthread.php?37951-Noen-som-har-erfaring-med-XeMODeX-modifisert-ETM)) som er dårlig konstruert, i USA fikk de 10 års garanti på dette etter søksmål. 2002 og nyere ble laget med en annen type gasspjeld. Diverse symptomer, men ofte ujevn tomgang.
2001-2004? har svakhet i speedometermodulen (DIM (http://forum.vccn.no/showthread.php?14177-Volvo-01-og-nyere-med-DIM-feil)) som kan begynne å jukse i display/lys/klokke. Ny koster fra 7000kr i Sverige, reparasjon kr 3000.
Alarmsirenen ryker på grunn av batterisyre (http://forum.vccn.no/showthread.php?33858-Bytte-batteri-i-sirenemodul), disse koster rundt kr 2000. Sjekk om du klarer å utløse alarmsirenen (ikke med panikknapp, den går på hornet).
Hengslet til tanklokket ryker ofte, lagervare og lett å bytte.
Bakviskeren kan ryke i mekanismen, dyrt å kjøpe ny.
Ny nøkkel og fjernkontroll (http://forum.vccn.no/showthread.php?31951-Hvor-er-ny-n%C3%B8kkel-fjernkontroll-billigst) koster rundt kr 4000 med programmering, man kan ikke kjøpe brukt som på gamle Volvo-modeller.
Mange anbefaler å bytte luftmassemåler (AMM) og fremre lambdasonde ved 160 000km, disse koster rundt 3000 kr hver i Norge eller en tusenlapp hver fra eBay eller nettbutikker i USA.
Originale hjullagre hadde dårlig forsegling og gir rumlelyder som er vanskelige å lokalisere. Koster noen tusenlapper.
Automatgir er veldig dyrt hvis de må byttes, men clutch-bytte er også dyrt på verksted.

Morgis
18/10/13, 07:30
5trinns kassen er bra.. Slurer veldig mye kontra nyere 6trinns kasser, som igjen fører til mer påkjenning på oljen.
100000km intervaller på skifte av girolja er et minimum.
60000km er nok bra. Koster ca 4500kr for jobben hos Frydenbø.

Andre svakheter på V70diesel er soting.
fram til 2002 modellene av D5 kan EGR blendes uten problem, men nyere mener jeg kan få feilkode.
Har kjøpt blendeplater til min 2009 D5, så det kan bli interessant å se hvor våken den er til å merke dette.
Anbefales på det sterkeste.

Slik så innsuget ut på en 2005 V50 1,6D som vi nettop skiftet.
Nytt vs gammalt (og sprekt?? :S )

Større rensejobb her, før montering. Ingen tvil om at motoren har mistet noe effekt med slik igjensoting
3701

psyfoon
18/10/13, 07:54
Igjen takk for gode og informative svar! :-) Diesel er helt uaktuelt for meg iallefall :-)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk