PDA

Vis full versjon : Volvo b230 servopumpe vs elektrisk astra g



torfinn91
15/10/13, 20:15
Skal ha i en volvo b20 i min 164, og da trenger jeg en servopumpe :)
Lurte på å bygge om en pumpe ifra en b230..
Eller kjøpe en elektrisk astra g pumpe som vistnok skulle gi 100bar.
Det er det letteste :)

Hvor mye gir den orginale b230 pumpa??
Vil det være bra med den elektriske pumpa??
Eller noen som vet hva som funker bra uten store modifikasjoner? :))

Erlend Dystland
16/10/13, 12:32
Jeg ville nok gått for en elektrisk pumpe :)
Er ihvertfall det som var i tankene mine en periode jeg ville bygge servo :)

torfinn91
16/10/13, 12:46
Noen som har prøvd det?
Vil det gi like god/ bedre styring? ;)

850GLTsilver
16/10/13, 12:58
Alt jeg har kjørt med elektrisk servo har vært totalt uten føling med styringen overhodet.
dritlett å dreie rattet, men absolutt ingen tilbakemeldinger om hverken vei eller styring.

Likte det ikke.

Bytte til elektrisk servopumpe krever vel i grunnen ikke stort annet enn å flytte på litt hydraulikkslanger/rør vel?
Ville sterkt ha vurdert ei med mulighet til å legge inn en hastighetsføler på, så den ble litt adaptiv i det minste.
Denne føleren må selvfølgelig være elektrisk, og da er vel en som er montert bak på mellomakselhuset lettest å få inn vel?

Aner ikke hva som finnes av slikt, men hadde det i tillegg vært mulig å legge inn kurver på den servokraftkurven, så ville man hatt noe man virkelig kunne ha glede av.

Mener å ha sett at servoene Volvo benytter pumper opp til Ca 75 Bar. Syns det høres høyt ut selv, men som sagt, det er hva jeg har hørt.

Fikk sjekka.
Stemte det. 1080-1180psi eller 75-80 Bar.

torfinn91
16/10/13, 13:14
Tror du det skader å kjøre en 100 bars pumpe på dette da? :)
Har sett orginale pumper som gir 100bar og noen litt større som leverer 120-140 bar men det var til storbiler :)

850GLTsilver
16/10/13, 13:20
Tror du det skader å kjøre en 100 bars pumpe på dette da? :)
Har sett orginale pumper som gir 100bar og noen litt større som leverer 120-140 bar men det var til storbiler :)

Det geniale med vanlige servopumper er jo at de bygger opp trykk alt etter turtall.
Helt nede fra kun et par bar på tomgang, til som sagt: 80 bar på full pinne.
Så skadene en slik elektrisk pumpe skulle lage dreier seg vel først og fremst om hva selve servoen og slanger er beregnet for.
Så jeg ville ikke vurdert det før jeg hadde ei som kunne styres på turtall/fart på bilen.
Og da er det nok muligheter for å stille inn dette alt etter bruksområde, og dermed hvilken trykk-range man vil dekke.

Mitt valg ville vært ei som ga 40-50 Bar og reduserer trykket etterhvert som karjolen kommer opp i hastighet.
Tipper servoen og komponenter klarer 100Bar fint bare så det er sagt, men bør kanskje sjekkes?

torfinn91
16/10/13, 15:31
Ja hadde vell vært lurt å finne ut av, men vet bare ikke hvor jeg kan finne ut av det :p
Og ser for meg at det blir for mye stress å koble opp noe hastighetsføler og sånn :p

850GLTsilver
16/10/13, 21:59
Ja hadde vell vært lurt å finne ut av, men vet bare ikke hvor jeg kan finne ut av det :p
Og ser for meg at det blir for mye stress å koble opp noe hastighetsføler og sånn :p

I Astra så er jo disse pumpene styrt av motorelektronikken for å fikse dette.
Og da må du nok finne noe aftermarket saker som er ei hel pakke.

Muskelservoen i 164 kan du forresten muligens få fradrag i skatten på. Trener aktivt to ganger dag, minst

Her er saken du trenger.
Komplett med elektronikk og det hele.
Skal selvsagt ha speedsensor, men det blir nok likelvel en enkel del av jobben nå.

http://944hybrids.forumotion.com/t60-plans-for-an-all-electrical-setup-power-steering-too
http://944hybrids.forumotion.com/t60-plans-for-an-all-electrical-setup-power-steering-too

Pass opp: :eek::eek::eek::eek::eek::eek: Det er et Porsche forum det der mener jeg. :eek::eek::eek::cool::cool::cool::cool::cool::cool :

jabbajohn
17/10/13, 00:38
leste om en kar på facebook en plass som kobla opp El-servo fra en v50 i en 242.. den er kobla innom ledninga til turteller og stres deretter likt som ei som blir drevet av remmer så vidt jeg forstod :)

torfinn91
17/10/13, 01:00
Aha d kan jo være en måte å gjøre d på ;)
Mn tru bare æ koble på fult trykk æ ;)
Kjører 1,8 bars trykk på en b20 så må ha god styring ;)