PDA

Vis full versjon : V70 99-00 eller nyere?



psyfoon
15/10/13, 19:16
Hvis dere hadde ca. 60-80k å bruke på en stasjonsvogn, ville dere gått for siste modeller av den første V70 (99-00) eller de tidlige utgaver av den nye modellen som kom etter?
Blir fort høyere km-stand hvis man går for den nyere modellen innenfor dette budsjettet ser jeg.

Har hatt ekstremt gode erfaringer i forhold til problemfritt bilhold med vår nåværende 97 850 og har hørt bare bra om V70 som i praksis vel er en faceliftet 850. Men vet av en del som har 01 og nyere og det er ikke bare solskinnshistorier å høre der..

Stemmer det forresten at V70 fikk "gardin-side airbag" i 99?

Takker for innspill.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk now Free ('http://tapatalk.com/m?id=10')

850GLTsilver
16/10/13, 09:00
Ville valgt P80
Som du peker på så vil kilometerstanden ofte være høy på neste generasjon.
V70 frem til 2000 = 850 = P80
V70 2001+ er en helt ny plattform: P2
Men jeg er fristet til å være med deg et godt stykke på vei om en real facelift ja.

Gardin-Airbag vet jeg ikke om jeg har sett på noen P80 i det hele tatt.
VADIS viser ikke spor av det.

psyfoon
16/10/13, 09:05
Takk for svar og opplysning om internkodene :-)
En kollega på jobb sier angående V70 P2 at de var belemret med mye el-feil (hjerne, instrumentpanel osv) fra 02-06 og at det var værst fra 02-04. Så hvis jeg ønsker å gå for P2 så anbefaler han 00-01modellene. Kan noen bekrefte/avkrefte dette?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

larsverm
20/10/13, 15:13
Riktig nok uten faktisk erfaring med V70 selv, må jeg si at jeg synes dette høres litt merkelig ut.

C.Erstad
20/10/13, 15:44
Hadde gått for en V70N... 2002 mod med D5.
Eller hvis ikke en gammel V70 med 2.5TDI...

psyfoon
20/10/13, 16:44
Diesel er uaktuelt..

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Liland
20/10/13, 17:34
1gen var jo en ganske gammel bil de siste årene, er jo en "pynta" 850 (jada vet at den ble teknisk oppdatert også, men alikevell). Har selv aldri kjørt en 2gen men vil tro det er en god oppdatering.

psyfoon
20/10/13, 17:36
Ja er litt sånn jeg tenker også. Når man først skal bytte bil så er det litt moro å få en bil som er merkbart nyere enn den man har istedenfor en "facelift"..

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

larsverm
20/10/13, 18:03
Ja, begge valgmulighetene har sine fordeler og ulemper så lenge man regner inn pris som en faktor, og det gjør man jo. :p Et stykke på vei er det noe i at man får det man betaler for. Og helt generelt bør man også ta høyde for ulemper med biler som på sitt produksjonstidspunkt ennå ikke hadde rukket å bli en videre velprøvd konstruksjon. Likevel har jeg ikke inntrykk av at tidlige V70 av P2-plattformen er noe spesielt å frykte.

psyfoon
20/10/13, 18:12
Ja ikke sant. Tenker bare slik at det ser ut som det er fullt mulig å få en pen, velholdt 00-01mod V70N med relativt lav km-stand til 70-80.000kr. Selvfølgelig får man kanskje ikke all verdens utstyr for den prisen, men utstyr er ikke så viktig for meg, bare større sjans for at noe går istykker når bilen begynner å bli gammel. Skal man ha en 05-06mod V70N med relativt lav km-stand ligger prisene fort opp mot 140-150.000kr. Ja, man får en facelift og en noen år nyere bil men den ser jo "lik" ut for et vanlig øye, og det betaler man dobbel pris for.. Og får dermed også høyere verditap. Og det kan gå istykker ting selv om bilen er nyere også.. Så derfor føler jeg kanskje at en 00-01mod blir mere bil for pengene enn en 05-06mod. Og det er jo noe med det, man har småunger som sparker og klisser is og ei kone som er glad i shopping og da blir det fort flekker, riper og bulker og det er liksom lettere å svelge på en bil til 70-80k :-)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

larsverm
20/10/13, 22:22
Ja, disse har omsider også begynte å bevege seg over i kategorien "billigere bruktbil".

mrstfu
21/10/13, 09:15
Om du trives med å skru selv, villebkeg anbefalt en P80. Ikke fordi det nødvendigvis er mer å gjøre, men jeg opplever det som lettere arbeid og lettere tilgang på deler. P2 er nydelige biler, men som du sier, man får mindre utstyr for den prisen, med mulig større vanskeligheter med å selge den igjen. Om du ser på siste modeller 240, 940 og slikt, er jo de veldholdte og godt ustyrte modellene skampopulære, og for 80k får du en rimelig nydelig P80 med mye utstyr, eksempelvis AWD og en herlig 2.5bensinturbo. Har 99mod V70 AWD selv, og motoren er helt fortreffelig. Ikke minst er det veldig gode seter, mye komfort selv påblavt understell, og relativt like kjøreegenskaper som V70N. Det jeg opplever som den største forskjellen de to platformene imellom (riktignok har jeg bare erfaring fra dieselmodellene), er at den siste er litt mer støydempet og noe "mykere" i kantene, om det gir mening. Utstyrsmessig er det ikke noe særlig P2 har som P80 ikke har, med noen få unntak sikkert, som jeg ikke kommer på nå.

Ikke minst, på P2 kom det første fullversjon CANBUS-systemet, kort sagt et system som knytter de fleste av komponentene i bilen sammen. Eksempelvis vet ACen når du åpner vinduet, og justerer deretter. En god og som regel praktisk tanke i seg selv, men dette fører til at alt av modifisering, service og vedlikehold som regel må gjøres eller fullføres på et Volvoverksted. Eksempelvis, min onkel har en '03 XC70, og gikk til innkjøp av alt av deler for å få Cruisecontroll, såvidt jeg vet er dette kun rattet med tilhørende knapper, siden det er elektronisk gasspjeld gjøres alt via elektronikken. Imidlertid, software for å drive dette systemet er noe Volvo holder tett til hjertet og skal etter sigende ha rundt 6000 kroner for å legge inn. Slike ting provoserer meg litt, på P80 er disse systemene frittstående og rent elektriske, med veldig få unntak som alarmen og lignende, som gjør hele prosessen litt lettere.

Men, ta deg en prøvetur, og se hvilken du liker best. Lykke til:-)

psyfoon
21/10/13, 09:25
Takk for et nyttig innlegg :-) Verditap i forhold til utstyr er jeg ikke så bekymret for hvis vi blir å kjøpe en tidlig p2 til 70-80k. Da kommer vi nok til å beholde den i såpass mange år uansett. Kjøper vi f.eks en 06mod p2 blir dette viktigere igjen.

Den største grunnen til å heller kjøpe P2 er for vår del høyere sikkerhet. Selv om P80 er sikre biler for sin tid så er det tross alt en konstruksjon fra tidlig 90-tallet så ting har nok skjedd med sikkerheten siden da. Blir jo så man tenker mer på slikt når man får barn i bilen og slikt :-) P2 leveres vel også med antiskrens som også er en ytterligere sikkerhetsfordel.
Men hvis den "rette" P80 dukker opp så blir nok den vurdert ja :-) Åpen for begge modellene foreløpig, så jeg følger nøye med på finn.no :-)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

mrstfu
21/10/13, 09:57
Skjønner argumentet ditt godt, og med selvinnsikt innser jeg at mitt foretrekkende er litt blasert... er veldig glad i P80 generelt:-)

Imidlertid, selv om V70 og 850 deler platform, er det STORE komfortmessige forskjeller de to imellom. Har begge deler, og jeg har aldri kjørt en 850 som er så stille og behagelig på langtur som V70en er.

Har hørt en del rykter om at girkassene, spesielt automatkassene på de første få årene P2 kom, led av en del feil og regelrett havari. Sjansen er sånnsett stor for at kassa er bytta om du kjøper en eldre P2, uansett noe å ha i bakhodet ved vurdering av bilen.

apex_s2k
21/10/13, 11:36
Hvordan er det med barn i bilen, da? Bruker du barnesete? I såfall er jo det en grunn til å velge P2 siden de har (ellerk na ettermonteres for noen hundrelapper) ISOFIX.
Kjørecomforten i en P2 kontra en P80 er det litt forskjell på. Men ikke noe drastisk.
Ingen av de er spesielt belastet med rust heller (selv om jeg har sett mer rust i skjermbuer på P2 enn P80). Fordel med P2 er at bakluka ikke ruster siden den er laget i glassfiber eller noe.

Fordelen med P80 er at et er mye flere til salgs innen den aktuelle kjøpssummen. Lite utvalg av P2 med fint interiør og "riktig" motor. Bør jo være turbo. ;)

mrstfu
21/10/13, 11:48
Hvordan er det med barn i bilen, da? Bruker du barnesete? I såfall er jo det en grunn til å velge P2 siden de har (ellerk na ettermonteres for noen hundrelapper) ISOFIX.
Kjørecomforten i en P2 kontra en P80 er det litt forskjell på. Men ikke noe drastisk.
Ingen av de er spesielt belastet med rust heller (selv om jeg har sett mer rust i skjermbuer på P2 enn P80). Fordel med P2 er at bakluka ikke ruster siden den er laget i glassfiber eller noe.

Fordelen med P80 er at et er mye flere til salgs innen den aktuelle kjøpssummen. Lite utvalg av P2 med fint interiør og "riktig" motor. Bør jo være turbo. ;)

Enig angående rusten, det finnes nesten ikke skikkelig rust på P2, annet enn lakkskader. Motorpoenget er og et godt et. Synes 2.0T er et absolutt minimum, merkelig nok trives jeg veldig godt med manuellkassa og D5 på 163hk. Satans drivstoff, greit nok.... men de går virkelig billige, og drar med seg et fjell med moment.

larsverm
21/10/13, 16:49
Har hørt en del rykter om at girkassene, spesielt automatkassene på de første få årene P2 kom, led av en del feil og regelrett havari. Sjansen er sånnsett stor for at kassa er bytta om du kjøper en eldre P2, uansett noe å ha i bakhodet ved vurdering av bilen.

Har det vanligvis vært noe utbredt problem annet enn på kraftige dieselversjoner?

psyfoon
21/10/13, 17:09
Hvordan er det med barn i bilen, da? Bruker du barnesete? I såfall er jo det en grunn til å velge P2 siden de har (ellerk na ettermonteres for noen hundrelapper) ISOFIX.
Kjørecomforten i en P2 kontra en P80 er det litt forskjell på. Men ikke noe drastisk.
Ingen av de er spesielt belastet med rust heller (selv om jeg har sett mer rust i skjermbuer på P2 enn P80). Fordel med P2 er at bakluka ikke ruster siden den er laget i glassfiber eller noe.

Fordelen med P80 er at et er mye flere til salgs innen den aktuelle kjøpssummen. Lite utvalg av P2 med fint interiør og "riktig" motor. Bør jo være turbo. ;)

Har en arving på 17mnd. Isofix er ikke så farlig egentlig, for nå har vi kjøpt totalt 3 nye barnestoler (spedbarnsstol og 2 større, èn montert i bil nr 2 som heller ikke har isofix) og alle stolene er dermed for montering uten Isofix. Så det blir nok ikke kjøpt nye stoler uansett om vi skulle ende opp med en P2 med isofix :-)

Vår nåværende 850 er også overraskende bra for rust, er bakluka som har noen flekker på seg stort sett. Har ikke noe stress med å kjøpe ny bil da 850'n fungerer utmerket foreløpig så jeg tror jeg bare følger med på finn.no og ser hva som dukker opp :-) Kommer det noe bra så er det bare å slå til :-)

Hva tror dere jeg kan forlange for vår 97 (reg des 96) 850 2.0 126hk manuellgir? Den er eu-ok til nov -14 og har rullet 258k. Hengerfeste og aut.klima med ny gass. Tight og fin, ingenting som feiler den som jeg vet av.

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/10/1132.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/10/1133.jpg

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

hgnubel
21/10/13, 17:13
Jada, på sterke bensinmotorer også. Hovedsynderene er volvos "evigvarende" automatgirolje kombinert med en kjøling som fort kan bli for dårlig dimensjonert.

mrstfu
21/10/13, 17:20
Har en arving på 17mnd. Isofix er ikke så farlig egentlig, for nå har vi kjøpt totalt 3 nye barnestoler (spedbarnsstol og 2 større, èn montert i bil nr 2 som heller ikke har isofix) og alle stolene er dermed for montering uten Isofix. Så det blir nok ikke kjøpt nye stoler uansett om vi skulle ende opp med en P2 med isofix :-)

Vår nåværende 850 er også overraskende bra for rust, er bakluka som har noen flekker på seg stort sett. Har ikke noe stress med å kjøpe ny bil da 850'n fungerer utmerket foreløpig så jeg tror jeg bare følger med på finn.no og ser hva som dukker opp :-) Kommer det noe bra så er det bare å slå til :-)

Hva tror dere jeg kan forlange for vår 97 (reg des 96) 850 2.0 126hk manuellgir? Den er eu-ok til nov -14 og har rullet 258k. Hengerfeste og aut.klima med ny gass. Tight og fin, ingenting som feiler den som jeg vet av.

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/10/1132.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/10/1133.jpg

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Ikke noe vondt ment, men det blå interiøret er virkelig ikke noe du selger bilen på; det må i tilfelle være strøken finish ellers (anbefaler en omgang med Owatrol Polytrol på den grå lista på bakfangeren din, virkelig et vidunderprodukt), og feilfritt mekanisk. Tradisjonelt sett er ikke motoren populær, men kun av effektmessige årsaker, ikke noen mekaniske spøkelser. Ovlov86 her på forumet har den motoren og er storfornøyd, såvidt jeg vet.

Grovt anslått, om finishen er bra og bilen ser bra ut: 35k? Kilometerstand er pen, men den er ikke ORDENTLIG lav, som teller ganske mye, uansett hvor mye vi vet at den ikke må telle.

psyfoon
21/10/13, 18:15
Hadde sett for meg 15-20k jeg :p Betalte selv 30k for den for 3år siden :-)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

larsverm
21/10/13, 20:08
Jada, på sterke bensinmotorer også. Hovedsynderene er volvos "evigvarende" automatgirolje kombinert med en kjøling som fort kan bli for dårlig dimensjonert.

Ja, selvfølgelig... Dessverre en alvorlig dumhet fra Volvos side. Enkelte forstandige eiere kan vel likevel ha sørget for oljeskift.

mrstfu
21/10/13, 20:53
Hadde sett for meg 15-20k jeg :p Betalte selv 30k for den for 3år siden :-)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

En strøken en kan gå for mye penger, får du en kjøper litt oppe i åra betyr utseende MYE. Farfaren min kjøpte en 144hk i samme farge som din for et par år sida, automat, pen i lakken og utseendemessig nesten perfekt, gått 218k km, ga 41k for den... noe jeg mener den var verdt. Farfar har akkurat bikka 80, bryr seg ikke så mye om motorkraft lenger, men liker de gamle Volvoene:-)

Hvordan er det med rust? Få fiksa bakfangerlista så den ikke ser så sliten ut, antageligvis samme med fremfangeren, se hva en tilsvarende en ligger på Finn for, legg deg litt over, og si du er åpen for bud. Se hva som kommer inn. Om du har servicehefte, er imøtekommende og hyggelig, og tar en Volvoprat med folk som kan det, skaa du ikke se bort fra at du får det du ga for den.

Som med svigermor, førsteinntrykket avgjør om du vil kjøre hu rundt og show her a good time.... eller tråkke på a og snu i døra:-)

psyfoon
21/10/13, 21:29
Har gått over fangerne med proffmiddel etter bildene ble tatt så de ser bedre ut :-) Bilen er på ingen måte strøken men fremstår som pen og velholdt og i god teknisk stand. Er som sagt litt rust på bakluken ellers bare noen små flekker her og der.

Har vært en veldig god bil med lite overraskelser de 3årene vi har hatt den. Har fått loddet opp ABS-enheten, byttet kupevifte, byttet dempere og fjærer bak, nye skiver og klosser foran, klaver til håndbremse og ny komplett wire samt fylt gass på ac-anlegget. Så det synes jeg ikke er ille på 3år, har jo gjort endel av det selv også.

Serviceheftet er stappfullt og etter vi kjøpte den har jeg byttet olje og filter samt luftfilter selv ca. hver 10.000km.

Det eneste som ødelegger bilen for min del er at motoren er altfor svak. Prøvde å dra campingvogn på 800kg med den og endte opp med å kjøre i 2. og 3.gir stort sett hele veien. Samme med fullastet bil til weekendturer; forbikjøringer er bare å glemme.. Det blir fort farlig! :p

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

mrstfu
21/10/13, 21:31
Har gått over fangerne med proffmiddel etter bildene ble tatt så de ser bedre ut :-) Bilen er på ingen måte strøken men fremstår som pen og velholdt og i god teknisk stand. Er som sagt litt rust på bakluken ellers bare noen små flekker her og der.

Har vært en veldig god bil med lite overraskelser de 3årene vi har hatt den. Har fått loddet opp ABS-enheten, byttet kupevifte, byttet dempere og fjærer bak, nye skiver og klosser foran, klaver til håndbremse og ny komplett wire samt fylt gass på ac-anlegget. Så det synes jeg ikke er ille på 3år, har jo gjort endel av det selv også.

Serviceheftet er stappfullt og etter vi kjøpte den har jeg byttet olje og filter samt luftfilter selv ca. hver 10.000km.

Det eneste som ødelegger bilen for min del er at motoren er altfor svak. Prøvde å dra campingvogn på 800kg med den og endte opp med å kjøre i 2. og 3.gir stort sett hele veien. Samme med fullastet bil til weekendturer; forbikjøringer er bare å glemme.. Det blir fort farlig! :p

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Enig i at den ikke passer til den bruken, men en pensjonist som vil ha en pålitelig bil til å kjøre til bingo og øyelegen med ser nok ikke det problemet. Få et litt nyligere bilde da:-)

psyfoon
21/10/13, 21:37
Godt poeng! ;-)

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/10/1141.jpg

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

mrstfu
21/10/13, 22:06
Godt poeng! ;-)

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/10/1141.jpg

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Så virkelig pen ut den, hel og fin i lakken, og felga passet den nydelig. Er det Titanfelger, eller replikaer? Ikke at det spiller noen rolle for noen som ikke kjenner til forskjellen, men originale Titan i god stand kan du tjene litt penger på i seg selv.

EDIT: Ser nå at det er 16", eventuelt har du fått pressa mer gummi rundt en Titan og inn i en 850hjulbue enn noen før deg:-)

matros72
22/10/13, 01:23
2 og 3 gir med 800kg campingvogn bak? Da er det noe seriøst galt med den motoren. Har selv samme motoren i 99 v70,og den er langt fra så lat som dette.Er slettes ingen racer,men drar like godt som en Audi 100 2,3e f.eks. Hørte mye negativt om disse motorene før jeg kjøpte bilen her i sommer,men må si jeg er positivt overasket over motoren jeg ivertfall.. Men så er da også motoren i veldig fin form:)

skurk
22/10/13, 02:43
Da er det nok du som har vært heldig med 2,0'n din.
Har kjørt en håndfull 850 og v70 med 2,0 og det er sinnsykt late tørste beist.

Til den summen penger du tenker å legge i bil,så ville jeg gått for en godt utstyrt 99-00 mod P80 med urørt turbomotor.
Nå skal jeg være forsiktig med p uttale meg om awd,men til den prisen burde det være mulig å finne.
Farter rundt i 00 mod.P80 med diesel til daglig.
Vært i familiens eie siden ny omtrent og nå harn passert 400k uten noe uvanlig bortsett fra normal slitasje.
Bytta toppakning i sommer,men det var pga."brukerfeil".
Har hatt 2,5 10v 850,som også gikk 450k og den ble solgt videre....gikksom ei klokke fortsatt.
Vil absolutt påstå at P80 er solide greier.

Kjørt en del p2,men de virker større og slappere.
Får litt peugeot-følelse av dem og det er ikke bra.

psyfoon
22/10/13, 05:25
Så virkelig pen ut den, hel og fin i lakken, og felga passet den nydelig. Er det Titanfelger, eller replikaer? Ikke at det spiller noen rolle for noen som ikke kjenner til forskjellen, men originale Titan i god stand kan du tjene litt penger på i seg selv.

EDIT: Ser nå at det er 16", eventuelt har du fått pressa mer gummi rundt en Titan og inn i en 850hjulbue enn noen før deg:-)

Er nok 16" ja :-) Vet ikke 100p om de er originale men jeg tror det. Kjøpte de av en kar som hadde nyere V70.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

psyfoon
22/10/13, 05:35
2 og 3 gir med 800kg campingvogn bak? Da er det noe seriøst galt med den motoren. Har selv samme motoren i 99 v70,og den er langt fra så lat som dette.Er slettes ingen racer,men drar like godt som en Audi 100 2,3e f.eks. Hørte mye negativt om disse motorene før jeg kjøpte bilen her i sommer,men må si jeg er positivt overasket over motoren jeg ivertfall.. Men så er da også motoren i veldig fin form:)

Motoren har alltid vært sånn, den var sånn når jeg kjøpte den og den var da gått 220k. Har ikke kjørt flere 2.0 men hvis det er noe galt med motoren så er det rart at det ikke har skjedd noe da men.. Alle servicer er fulgt og olje og luftfilter blir byttet regelmessig.. Kan vel kanskje være at katalysatoren er tett da?

Jeg synes det føles som svinghjulet er for tungt og girutvekslingen for langbeint. Hvis man drar ut et gir og trår inn clutchen synker turtallet veldig sakte. Når man legger inn nytt gir synes jeg det virker som det tar litt tid før svinghjulet blir med opp på turtall igjen slik at man får lite effektive girskift.
Motoren minner meg mye om en 88 BMW 520i 127hk jeg hadde. Null moment fra bunn men trekker greit over 4000 o/min.

Angående bensinforbruk ligger den på rundt literen på blandet kjøring og på langkjøring har jeg hatt den nede i 0,73.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

psyfoon
22/10/13, 07:41
Har sett litt på denne da.. Hva synes dere?

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=44202187

mrstfu
22/10/13, 08:01
Har sett litt på denne da.. Hva synes dere?

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=44202187

Så hel og fin ut den, samme som jeg har. Foreslår at du kjøper den, og kontakter meg så vi kan bytte interiør:-)

hgnubel
22/10/13, 08:37
Ser ut som en pen bil :) Og så en fantastisk farge! ;)

Men den må nesten få på vinge, skjønner ikke at noen kjører disse bilene uten.. det er jo helt feil! :mad:

mrstfu
22/10/13, 08:46
Ser ut som en pen bil :) Og så en fantastisk farge! ;)

Men den må nesten få på vinge, skjønner ikke at noen kjører disse bilene uten.. det er jo helt feil! :mad:

Har prata en del med amerikanske P80entusiaster... på US-utgaven av P80R var ikke hverken lukespoiler eller takspoiler standard, men en option. Go figure, på disse bilene tilsvarer det å levere en bil uten lakk, fordi "kunden skal få velge selv".

Forresten, Nubel.... Tracsknapp?:-)

hgnubel
22/10/13, 09:12
Forresten, Nubel.... Tracsknapp?:-)

Det var da VOLDSOMT til mas da! ;)

Her er et bilde fra ebay som bekrefter det jeg mente å huske om lysegrå kontakt, riktignok fra 850 men mener det er likt. Skal fortsette å prøve å få tatt bilde av egen fremover :p

3713

mrstfu
22/10/13, 10:28
Det var da VOLDSOMT til mas da! ;)

Her er et bilde fra ebay som bekrefter det jeg mente å huske om lysegrå kontakt, riktignok fra 850 men mener det er likt. Skal fortsette å prøve å få tatt bilde av egen fremover :p

3713

Med tanke på hvilken enorm ressurs jeg må være i ditt liv, kan det da ikke være for meget å be om at du vipper ut en plastbit og tar bilde av baksiden, av en bil RETT UTAFOR HJEMMET DITT?

FAEN, HAR DU UNGER ELLER?

Heh, tanken bak det er at jeg har en kamerat med en Tracsknapp liggende, dog til 850. Om den kan settes inn midlertidig og fungere fint, er det en akseptabel løsning inntil videre. Dog ryktes det at det er forskjeller mellom knappen på 850 og x70.

Nok hijacking. Psyfoon, vil du kjøpe et helt og pent brukt delskinnsinteriør til V70?

850GLTsilver
22/10/13, 11:46
Forskjellene på knappene fra 850 til X70 er i fronten.
Elektrisk er de like.

psyfoon
22/10/13, 11:47
Med tanke på hvilken enorm ressurs jeg må være i ditt liv, kan det da ikke være for meget å be om at du vipper ut en plastbit og tar bilde av baksiden, av en bil RETT UTAFOR HJEMMET DITT?

FAEN, HAR DU UNGER ELLER?

Heh, tanken bak det er at jeg har en kamerat med en Tracsknapp liggende, dog til 850. Om den kan settes inn midlertidig og fungere fint, er det en akseptabel løsning inntil videre. Dog ryktes det at det er forskjeller mellom knappen på 850 og x70.

Nok hijacking. Psyfoon, vil du kjøpe et helt og pent brukt delskinnsinteriør til V70?

Til å ha i 850'n mener du? :-) Eller foreslår du at jeg skal begynne å samle deler slik at jeg kan bygge meg en V70? ;-)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

LOB
22/10/13, 12:05
Takk for et nyttig innlegg :-) Verditap i forhold til utstyr er jeg ikke så bekymret for hvis vi blir å kjøpe en tidlig p2 til 70-80k. Da kommer vi nok til å beholde den i såpass mange år uansett. Kjøper vi f.eks en 06mod p2 blir dette viktigere igjen.

Den største grunnen til å heller kjøpe P2 er for vår del høyere sikkerhet. Selv om P80 er sikre biler for sin tid så er det tross alt en konstruksjon fra tidlig 90-tallet så ting har nok skjedd med sikkerheten siden da. Blir jo så man tenker mer på slikt når man får barn i bilen og slikt :-) P2 leveres vel også med antiskrens som også er en ytterligere sikkerhetsfordel.
Men hvis den "rette" P80 dukker opp så blir nok den vurdert ja :-) Åpen for begge modellene foreløpig, så jeg følger nøye med på finn.no :-)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

http://www.youtube.com/watch?v=so2wJJPge88
Her kan du se hvordan en v70 classic (P80) klarer en krasj med en ny 3. gen. V70... Men den gamle v70n holder høyere hastighet. Angivelig for at kunne ta foto der ikke den lettere bilen fyker ivei.... Eller kanskje for å overdrive forskjellen til den nye bilens fordel...? I tillegg har de kun filmet slik at man ser "impact zone" på V70 classic men ikke på den nye V70.
Det ble et stort sprang i sikkerhet (spesielt ved off-sett krasjer) fra 940/s/v90 til 850. Deretter er forbedringene ikke like store hvis vi ikke teller inn antisladd systemer etc... Tror 240 er tryggere enn en s90 faktisk.

http://www.automobilemag.com/am/1993/volvo/240/crash_tests.html
240 scorer bedre på nesten alle parametre sammenliknet med s80 (samme som V70N)
http://www.automobilemag.com/am/2001/volvo/s80/crash_tests.html
http://www.automobilemag.com/am/1997/volvo/960/crash_tests.html

Husker mine eks svigers som mente jeg ikke kunne kjøre rundt med en baby i en gammel 240 imens de selve kjørte rundt med barnet mitt i en Golf -99. Betraktelig mindre sikker enn en 240, i hvert fall i baksete.

mrstfu
22/10/13, 12:24
Til å ha i 850'n mener du? :-) Eller foreslår du at jeg skal begynne å samle deler slik at jeg kan bygge meg en V70? ;-)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Personlig driter jeg i hva du bruker de til. Stuemøblement?

psyfoon
22/10/13, 12:30
Hehe!

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Liland
22/10/13, 12:41
Kanskje litt over ditt budsjett? Men denne så ikke så ille ut.

http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=44605062

hgnubel
22/10/13, 13:12
Med tanke på hvilken enorm ressurs jeg må være i ditt liv, kan det da ikke være for meget å be om at du vipper ut en plastbit og tar bilde av baksiden, av en bil RETT UTAFOR HJEMMET DITT?

FAEN, HAR DU UNGER ELLER?

Heh, tanken bak det er at jeg har en kamerat med en Tracsknapp liggende, dog til 850. Om den kan settes inn midlertidig og fungere fint, er det en akseptabel løsning inntil videre. Dog ryktes det at det er forskjeller mellom knappen på 850 og x70.

Nok hijacking. Psyfoon, vil du kjøpe et helt og pent brukt delskinnsinteriør til V70?

Det er faktisk ca 70 meter å gå til bilen, og det regner!

Men ja, jeg har også hørt det om forskjeller mellom knappene. På V70, eller i hvert fall 99- mener jeg bryteren er av pulstypen, altså at du trykker og den spretter ut igjen. På 850 mener jeg den blir stående og gir kontinuerlig signal, som bryteren til tåkelys foran. Skal se om jeg kan gjøre et kjapt søk i Vadis uten å utsette mitt dyrebare luksuslegeme for elementene.

Edit: følger opp denne i prosjekttråden din, mrstfu :)

psyfoon
22/10/13, 17:33
Kanskje litt over ditt budsjett? Men denne så ikke så ille ut.

http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=44605062

Takk for tipset! Den så meget bra ut ja :-) Eneste negative er fargen (vil helst ikke ha sølvgrå) og at den står 60mil unna :-(
Kunne nok strekt budsjettet på denne ja, men synd den står så langt unna.. Hmm..

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Liland
22/10/13, 23:13
Det betyr bare en lang og fin tur til å bli kjent med nybilen ;)

larsverm
23/10/13, 16:17
Selv tenker jeg at det er en akseptabel avstand hvis jeg kjenner høy grad av visshet om at jeg skal ha bilen. Bare for å ta en tur og se, blir det derimot litt langt.

psyfoon
23/10/13, 16:19
Ja det er nettopp det da, alt ser jo fint ut på bilder og selv om det er forhandler så finnes det jo mange typer forhandlere også. Kjedelig hvis bilen ikke svarer til forventningene når man reiser så langt også.. Men får se :-)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

psyfoon
07/11/13, 22:22
Da har jeg funnet en aktuell bil i nærheten. Etter å ha letet etter manuellgir og sugebensin over 1mnd og hvorav alle jeg fant hadde feil farge, interiør og utstyr, og etter å ha fått erfare hvor mye kvikkere 2.0t er enn 2.4 170, samt en del beroligende innlegg fra folk her på forumet angående automatkassene i disse bilene, så utvidet jeg søket og fant denne bare 6mil unna.

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=44790226&ov=m

Riktig farge, interiør og utstyr samt at den er velholdt og prisen er heller ikke så ille.
Så da drar jeg og ser på denne i helga og hvis bilen er bra og prisen blir riktig så blir det nok handel :-)

Kommer tilbake med mer etter at jeg har sett på den :-)

Forresten; hva innebærer "safir sport" og er dette en facelift-bil?



Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

850GLTsilver
07/11/13, 23:32
Beveget deg over i en annen gruppe du nå.

Her "dealer" vi med 850 og X70 Gen 1.

mrstfu
07/11/13, 23:44
Både fargekode 452 og 346 heter Black Sapphire Metallic, så jeg tror enten at han har lagt til en P ved et uhell, eller prøver å fiske intetanende kunder. Jeg har aldri hørt om noen utstyrpakke som heter Safir Sport.

psyfoon
10/11/13, 12:07
Da er ny bil kjøpt og blir hentet fredag :-) Bilen var i fantastisk god stand og jeg både tror og håper at jeg har gjort et godt kjøp :-) Ble 92.000 jeg betalte + omreg.
Link til annonsen: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=44790226

Samtidig har jeg nå lagt "gamlebilen" ut for salg. Link til salgsannonse for de som måtte ha interresse av det: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=45116740

skurk
13/11/13, 13:14
Kjørt en del p2,men de virker større og slappere.
Får litt peugeot-følelse av dem og det er ikke bra.

Da har kongen av selvmotsigelser slått til igjen =)
Setter meg på toget i morgen for å forhåpentligvis handle 04mod.V70N.
Sa i grunn at jeg ikke likte dem,men må bare hive inn håndkleet og innrømme at det gjør jeg tydeligvis.
Får satse på at "peugeotfølelsen" bare er innbillning.
Anbefalte vel også bensin og manuell,men endte opp med diesel og automat selv... =)

psyfoon
13/11/13, 13:21
Hehe :-) Jeg samler på en god del billitteratur og gamle blader og alle testene jeg har sett av v70n da den var ny så lovpriste journalistene endringen fra p2 til v70n. P2-konstruksjonen er tross alt fra tidlig 90-tall.
MEN jeg skjønner P2-menigheten godt også, har selv hatt endel BMW og jeg likte også robustheten til E34 bedre enn den nyere E39-serien, selv om den var mye mer moderne.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

volvoRsport
13/11/13, 13:39
Hehe :-) Jeg samler på en god del billitteratur og gamle blader og alle testene jeg har sett av v70n da den var ny så lovpriste journalistene endringen fra p2 til v70n. P2-konstruksjonen er tross alt fra tidlig 90-tall.
MEN jeg skjønner P2-menigheten godt også, har selv hatt endel BMW og jeg likte også robustheten til E34 bedre enn den nyere E39-serien, selv om den var mye mer moderne.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

V70N er P2.

psyfoon
13/11/13, 13:51
Beklager, mente selvfølgelig p80 ikke p2. Blir litt forvirret over at v70 2000--> kalles både v70n og p2.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

mrstfu
13/11/13, 17:17
Beklager, mente selvfølgelig p80 ikke p2. Blir litt forvirret over at v70 2000--> kalles både v70n og p2.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

V70 er modellen, P2 er platformen;-)

larsverm
13/11/13, 19:34
Og P2 mer presist, fritt etter hukommelsen: S80 P23, V70 P26 og S60 P24.

psyfoon
13/11/13, 19:54
Takk takk :-) Mye lettere hos BMW med E og F-betegnelsene :-)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

locked
16/11/13, 13:06
Med tanke på hvilken enorm ressurs jeg må være i ditt liv, kan det da ikke være for meget å be om at du vipper ut en plastbit og tar bilde av baksiden, av en bil RETT UTAFOR HJEMMET DITT?

FAEN, HAR DU UNGER ELLER?

Heh, tanken bak det er at jeg har en kamerat med en Tracsknapp liggende, dog til 850. Om den kan settes inn midlertidig og fungere fint, er det en akseptabel løsning inntil videre. Dog ryktes det at det er forskjeller mellom knappen på 850 og x70.

Nok hijacking. Psyfoon, vil du kjøpe et helt og pent brukt delskinnsinteriør til V70?
Eg har X70 STC knapp liggande til deg. Denne har samme funksjon som du vil ha, at du kan deaktivere TRACS på AWD :)

Heilt ny, orginal Volvo! :)

mrstfu
16/11/13, 13:11
Eg har X70 STC knapp liggande til deg. Denne har samme funksjon som du vil ha, at du kan deaktivere TRACS på AWD :)

Heilt ny, orginal Volvo! :)

Pris, utseende og hvorfor denne heter STC, da de andre heter TRACS?

locked
16/11/13, 13:19
Pris, utseende og hvorfor denne heter STC, da de andre heter TRACS?
Fordi at til til 99-00 så skal det heite STC (Stability and traction control). Kan såklart ta ein gammal knapp med TRACKS på men det er då feil i forhold til modellår :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/11/746.jpg (http://s783.photobucket.com/user/jenshelg/media/Anna%20bilrelatert/2013-11-16130857-1.jpg.html)

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/11/747.jpg (http://s783.photobucket.com/user/jenshelg/media/Anna%20bilrelatert/2013-11-16130753.jpg.html)

Ka gjer du meg? 200kr inkl. frakt? Den var ikkje akkurat gratis.. men delenummer står på bilde så du kan sjekke de opp om du vil :)

Kontaktstikket ligg klart i bilen din på høgre side av rattet, plug & play.

mrstfu
16/11/13, 14:42
Kontaktstikket ligg klart i bilen din på høgre side av rattet, plug & play.

This I know, siden jeg har en TRACSknapp der:D

Skal ha det i bakhodet, ikke noe å si på prisen hvertfall:D Du har nok mer hell med å selge den til hgnubel, som har en '00 R og TRACSknapp. Litt mer originalnissepreg over han, enn meg.

850GLTsilver
16/11/13, 15:41
Pris, utseende og hvorfor denne heter STC, da de andre heter TRACS?

Tracs er ren antispin, STC er antispin + stabilitetskontroll.
Forskjellen merker du i første sving du drar til ordentlig i på glatta :D

psyfoon
16/11/13, 15:44
Så tracks har kun virkning at den struper motoren? Ikke bremse hjulene? Det er vel kun DSTC som er ekte antiskrens og fungerer på bakjulene i tillegg til forhjulene?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

hgnubel
16/11/13, 23:51
This I know, siden jeg har en TRACSknapp der:D

Skal ha det i bakhodet, ikke noe å si på prisen hvertfall:D Du har nok mer hell med å selge den til hgnubel, som har en '00 R og TRACSknapp. Litt mer originalnissepreg over han, enn meg.

Jeg er interessert hvis jeg kan bli overbevist om at STC kom på AWD på P80... :)

Føler meg ganske sikker på at STC bare kom på FWD i 99-00, og at AWD beholdt TRACS. Men jeg lar meg gjerne korrigere. Jeg vet det står TRACS på absboksen min i hvert fall, men det trenger jo ikke ekskludere STC.

850GLTsilver
17/11/13, 10:59
Så tracks har kun virkning at den struper motoren? Ikke bremse hjulene? Det er vel kun DSTC som er ekte antiskrens og fungerer på bakjulene i tillegg til forhjulene?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Nei.
Tracs bremser det hjulet som spinner.
Struping av motor kom først med STC

locked
17/11/13, 15:16
Jeg er interessert hvis jeg kan bli overbevist om at STC kom på AWD på P80... :)

Føler meg ganske sikker på at STC bare kom på FWD i 99-00, og at AWD beholdt TRACS. Men jeg lar meg gjerne korrigere. Jeg vet det står TRACS på absboksen min i hvert fall, men det trenger jo ikke ekskludere STC.
Forsåvidt riktig, men ikkje solgt 99-00 med TRACKS knapp. AWD bilane hadde alle TRACKS men ingen som er levert med knapp for å skru det av.

Så for 99-00 er det STC knapp som gjeld, men det blir ikkje 100% originalt med den funksjonen uansett som står på knappen :-)

Bård
17/11/13, 19:25
Kikka i instruksjonsboka i v70en(99mod) i stad og der står både TRACKS og STC som ekstrautstyr. Så da fikk man vel begge deler? Står TRACKS på knappen min i hvertfall

locked
17/11/13, 20:24
Kikka i instruksjonsboka i v70en(99mod) i stad og der står både TRACKS og STC som ekstrautstyr. Så da fikk man vel begge deler? Står TRACKS på knappen min i hvertfall
Tenke at dei uten el.gasspjeld har ikkje STC, men TRACKS (i alle fall 2.0 126hk og diesel)

Ace90
17/02/15, 14:40
Interessant tråd, da jeg har samme problematikk i forhold til å kjøpe enten 99-00 V70 eller nyere V70.
Tenker å bruke rundt 100 000 og har i mange år ønsket meg den laserblå V70R fra millenniumsskiftet. Med toll og moms lander en sånn en fra Sverige på budsjettet. Er dette en dum bil å kjøpe som bruksbil? Så klart skjønner jeg at det ikke er den billigste familiebilen man kan ha, men vil likevel ha en med litt hester. Har også tenkt litt på 2.gen V70 Ocean Race som også har en veldig pen blåfarge og bra utstyrsliste sammen med sterk motor (bensin så klart). Disse er også rundt 100k. Vil det for eksempel være noen stor forskjell på bensinforbruket på disse to? Og hva ville andre gjort her inne?

psyfoon
17/02/15, 16:47
Det var jeg som startet denne tråden og kan dele min erfaring rundt den bilen jeg kjøpte, 04 2.0T aut st.vogn. Dette ble en nedtur i Volvo-verden for oss fra den gamle 1997 850'n vi hadde før. Vi endte opp med å selge bilen etter under ett års eierskap da hverken jeg eller kona ble glad i bilen. Noen av grunnene til dette er:
- Elendig, helt latterlig håpløs svingradius
- Dårlig benplass i baksetet, med samme barnesete bakovervendt som i 850'n ble det veldig trangt å sitte i pass.setet foran.
- Veldig gammeldags og treg automatkasse, girte ned for mange gir og girte opp altfor tidlig, ble et stort irritasjonsmoment.

Når det er sagt så var jo bilen god å kjøre på langtur og veldig pen og se til, men for vår del ble det ingen langvarig kjærlighet. Så hvis jeg skulle gjort handelen om igjen så hadde jeg gått for en velholdt V70 99-00 med lav km, gjerne V70R. MYE finere motorlyd i disse også, iallefall var det i 850'n. I de nyere V70 hører man knapt 5er-lyden!

Dette var min personlige erfaring, du får prøvekjøre og finne ut selv hva du liker best.
Lykke til :-)

Yttervik
17/02/15, 17:15
Meget interessant lesing, spesielt siden du kom med tilbakemelding etter du hadde hatt bilen ett års tid også.

Hva kjøpte dere i steden for?

psyfoon
17/02/15, 18:45
Hva vi kjøpte istedenfor ja... Ehem.. Det ble en 08 Toyota Avensis 1.8 bensin. Absolutt ingen spennende bil og langt bak V70 på kvalitetsfølelse osv men dog et lettkjørt og fornuftig transportmiddel med gode plassegenskaper og ikke minst høy sikkerhet.

Må også forsvare meg litt her i og med at jeg er i en fase der kid nr. 2 er på vei og både tid og penger blir det stadig mindre av og da velger jeg heller billige, kjedelige bruktbiler for å kunne bruke tid og penger på de 3 veteranbilene jeg har :-)

Må samtidig få si at jeg har eid over 30 biler på mine 32år og 850'en ble min første Volvo som jeg var meget godt fornøyd med. Etter V70'en ble solgt handlet jeg inn en 87 Volvo 740 som midlertidig bil og den har jeg brukt hele vinteren frem til jeg solgte den når vi kjøpte Avensisen. Og den var jeg meeget godt fornøyd med, makan til god bil å kjøre og så fin og sladdevillig samtidig som den var stabil og forutsigbar. Har hatt mye BMW og har stor erfaring med ulike typer av de på vinterføre men må si at 740'n overrasket positivt her altså ;-) Så det kan godt hende det blir flere Volvoer på meg, men for meg er V70 99-00 den siste VOLVO ;-)