PDA

Vis full versjon : Volvo xc90, montering diffbrems/sperre



sex-cyl-turbo
13/10/13, 11:35
Har sett meg lei på å bli stående bom fast med en gang det ene hjulet mister bakkekontakt. Synes det rett å slett blir for dumt med en stor 4x4.

Spørsmålet da er om en quaife diff vil fungere eller om den ikke vil koble inn på is/snø da den er moment basert?

Hvis ikke må jeg prøve å operere inn en 100% av/på sperre.
Noen som har gjort det før eller må jeg være først ute? Blir som regel dyrt d...

Takker for svar/tips

locked
14/10/13, 17:30
Har sett meg lei på å bli stående bom fast med en gang det ene hjulet mister bakkekontakt. Synes det rett å slett blir for dumt med en stor 4x4.

Spørsmålet da er om en quaife diff vil fungere eller om den ikke vil koble inn på is/snø da den er moment basert?

Hvis ikke må jeg prøve å operere inn en 100% av/på sperre.
Noen som har gjort det før eller må jeg være først ute? Blir som regel dyrt d...

Takker for svar/tips
Eg har vurdert dette på min V70 AWD som har meir eller mindre samme drivverk som på XC90.

Denne diffen h (http://www.vivaperformance.com/rear-differential-s60r-v70r-awd-s40-v50-t5-awd-qdf11j/)er passar på S60R og V70R. Ut i frå research eg har gjort så kan eg ikkje forstå noko anna enn at desse må passe også til alle dei andre P2 bilane, både bensin og diesel. Desverre så sel Volvo bakakselhuset komplett slik at det ikkje går å sammenligne delenummer på innholdet men eg kom fram til at einaste forskjellen er utveksling, og den skal ein tross alt flytte over.

Litt lei å få tak i denna diffen, men om du vil vere med på eit samlekjøp så gje ein lyd, eg skal og bestille et par til ein ford-freak eg jobba i lag med.

Dersom du har liggande deler laust, eller gidd å demontere noko for å ta mål så har du tegning av den her, http://quaife.co.uk/sites/default/files/drawings/QDF11J.pdf

sex-cyl-turbo
15/10/13, 20:03
Har funnet ut at det er samme diff ja med annen utv. Vet om en diff jeg kan se på.
Ganske sikker på at quaife diffen passer. Bare usikkert på om den vil fungere i ulendt terreng og lav hastighet.
Skulle vel helset gått for en 100% av/på sperre men tror d blir vanskelig å finne d.

locked
15/10/13, 22:30
Har funnet ut at det er samme diff ja med annen utv. Vet om en diff jeg kan se på.
Ganske sikker på at quaife diffen passer. Bare usikkert på om den vil fungere i ulendt terreng og lav hastighet.
Skulle vel helset gått for en 100% av/på sperre men tror d blir vanskelig å finne d.
Viss du hadde kunne kontrollert om det passa hadde det vore kanon, mi tru er berre basert på antagelsar og kvalifisert gjetting. Har vurdert å ta sjansen, men det blir jo eit ganske dyrt og tidkrevande prosjekt viss det ikkje passa.

Eg skal då ha 3 diffa, så viss du skal ha en og då så må det jo gå an å få ein grei pris samla :) Men, dei er vanskelege å få tak i dessa sia dei ikkje vert produsert ein og ein :/

100% sperre kan du nok sjå langt etter, men det vil nok bli ei kraftig forbedring frå åpen diff uansett, veit ikkje kva årsmodell du har, men om du har 2006 el. nyare med Haldex gen.III så e det jo ikkje så verst i utgangspunktet. Men dei har jo ein svakhet med å forsere hindringar på skrå som nok vil hjelpe mykje med diff :)

sex-cyl-turbo
16/10/13, 20:27
Jeg tenkte å kjøpe en. Om den ikke passer blir den bare montert i R en te bruttern. Kjenne en som har en løs xc90 bakdiff, kan sjekke opp i mot den.
Har 07 haldex 3. Det var et kriterie da jeg kjøpte bilen :)

Kan fort få hjul løft bak på xc90 ved ulendt terreng, det er da jeg liter på om men blir stående bom fast i å med at d blir null motstand på d hjulet selv med quaife diff.

Kan gå å maskinere om en ARB eller noe, har gjort d før. Om jeg finner en som går inn. Det hadde vært rått :)

eab
17/10/13, 16:06
I en bil med antispinn vil vel en diff etter torsen prinsippet fungere veldig greit da bremsene er med å justerer hjulhastigheten ved hjulspinn? Da vil jo bremsene prøve å stoppe hjulet som spinner i løse lufta, og da får diffen motstand slik at den kan begynne "moment-flyttingen".

sex-cyl-turbo
17/10/13, 18:09
I en bil med antispinn vil vel en diff etter torsen prinsippet fungere veldig greit da bremsene er med å justerer hjulhastigheten ved hjulspinn? Da vil jo bremsene prøve å stoppe hjulet som spinner i løse lufta, og da får diffen motstand slik at den kan begynne "moment-flyttingen".

Det fungerte ikke på min i hvertfall. Kjede ingenting da ene bakhjulet var i luften. Kom ikke av flekken.

eab
17/10/13, 18:18
Så du har allerede en momentbasert (quaife, torsen, truetrac eller lign.) montert?

sex-cyl-turbo
17/10/13, 18:30
Nei, men at den bremser det hjulet som spinner fungerte ikke. Mulig man må ha sinnsykt hjulspinn da