PDA

Vis full versjon : 2003mod d5 turbotrykkproblemer *løst*



DestroyY
13/10/13, 11:30
Har en 03mod d5 som jeg strever litt med.

Det virker som den slipper ut turbotrykk under aks.

Man merker og innimellom hører at den slipper ut luft under aks.

Og ved kald motor er det veldig høy plystrelyd mens trykket bygger seg opp



Har ny turbo, intercooler og innsugslange inn på turbo


Har renset lmm samt den ventilen som sitter under innsuget med 2stk vakumslanger inn på seg


Så sitter det no form for en ventil som slipper ut trykk? som kanskje kan være dårlig? slipper ut for tidlig?


Får feilkode 6805 - Laddtrycksreglering. Feilaktig fløde......

Torsen67
13/10/13, 11:34
Høres ut som du har en lekkasje ett eller annet sted siden det lekker når trykket bygger seg opp. Under aks, kommer lekkasjelyden helt plutselig?

DestroyY
13/10/13, 14:37
Ja, vil ikke si jeg hører no spessielt før den slipper ut.....

Men merker at den alltid slipper ut på samme trykket!

Har hatt av og sjekket slanger samt sprayet litt med startgass rundt omkring så skjønner ikke helt hvor det kan lekke!

Torsen67
13/10/13, 23:52
Sikker på at det ikke er en slangeklemme som sitter dårlig ett eller annet sted? Den vil virke stram inntil den får et visst trykk. Ville gått over de med ei pipenøkkel.

DestroyY
18/10/13, 17:49
Feil funnet, det var den variable nozzle turbo governor som var ødelagt

Prøvde først å rense, syns det hjalp litt, hvertfall mtp den plystrelyden, men kjøpte ny og nå drar den slik den skal!

Torsen67
19/10/13, 12:01
Ok, men hva er dette? En sensor? Flott hvis du kunne forklart hvor man finner denne.

FroBe
19/10/13, 12:55
Denne tråden (http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=90841) og dette dokumentet (http://img33.imageshack.us/img33/6279/d5244t2turbocleaningweb.pdf) med bilder ser ut til å ta for seg turbosystemet på eldre D5, om det ikke er relevant for akkurat dette problemet er det kanskje noen som har nytte av det likevel?

DestroyY
20/10/13, 10:18
Den sitter under innsuget over startern. Av med slangen som sitter inn på innsuget så finner du den der, sitter skrudd med 2stk torx skruer
Går 2 vakumslanger inn på den... styrer wastegaten er det vel gjør.

Torsen67
20/10/13, 10:35
Takk, ved å følge linken til FroBe så fant jeg masse nyttig om denne. Kan være lurt å ta den av og åpne det firkantede lokket på baksiden og rengjøre. Kan visst føre til en del tull på 01 og 02 modeller. Hva som er endre ifra 03> vet jeg ikke.

DestroyY
20/10/13, 11:49
Jeg prøvde det også....

Nye ting er somregel bedre, kom på 1400kr med litt rabatter så ikke så gæern pris