PDA

Vis full versjon : Tenningsmapp til FT etterlyst



TomX95
12/10/13, 23:02
Har en B230Fk, med VX3 kam, F innsug, org. eksos manifoil. Lader 1,5 (turboneticks, Batland 300 spessial) Org 530 topp.
Har noen ett tenningsmapp som kan funnke ok? Ønsker gjerne å vite Trigger offset på org. 60-2 svinghjul.

Kan gjerne betale så lenge det er innenfor sunn fornuft :)

Er en MS III pcp 3,57.

Leser gjerne av tabell au om noen har :)

stigbrede
13/10/13, 21:22
Jeg skal se etter om jeg har tenningsmapp imorgen, hadde samme oppsett ca og ladet også 1,5.
Dette resulterte i 293whp, bremset hos Stensbøl.

Offset svinghjul tror jeg er nøyaktig 90grader (klokka ni) ved øvre døpunkt!?!

TomX95
13/10/13, 21:37
Jeg skal se etter om jeg har tenningsmapp imorgen, hadde samme oppsett ca og ladet også 1,5.
Dette resulterte i 293whp, bremset hos Stensbøl.

Offset svinghjul tror jeg er nøyaktig 90grader (klokka ni) ved øvre døpunkt!?!

Tar gjerne imot tenningsmap :D Tokk tenningslampa istad, fekk 109 grader på offset:confused: Var 15 på tenning på sprut og på kåpa, så regna med det er null da.. :eek:

TomX95
14/10/13, 15:32
Var foresten VX3 kam, men har ikke så mye å si trudde jeg :)

Batland
15/10/13, 12:06
Har en B230Fk, med VX3 kam, F innsug, org. eksos manifoil. Lader 1,5 (turboneticks, Batland 300 spessial) Org 530 topp.
Har noen ett tenningsmapp som kan funnke ok? Ønsker gjerne å vite Trigger offset på org. 60-2 svinghjul.

Kan gjerne betale så lenge det er innenfor sunn fornuft :)

Er en MS III pcp 3,57.

Leser gjerne av tabell au om noen har :)

Først og fremst; Gratulerer med godt valg av turbo og topp. ;)

Kamvalget derimot fortjener en kondolanse.
Hvis du vil bruke en av Volvos kamprofiler så foreslår jeg at du vurderer A-kam, V-kam eller T5-kam nå når du har skikkelig turbo slik at ikke sluttresultatet blir sabotert.
Ettermarkedet kan også vurderes.

Zeeker har lagt ut sine tenningsmap i prosjekttåden:

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/2375.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/176.jpg

Som du ser holder man seg, pga det høye kompresjonsforholdet, på 20-tallet opp til 200 linjen, men deretter går det ille.

Jeg med flere rundt her senker kompresjonsforholdet så mye at vi kan kjøre 27 - 28 grader tenning på 1,7 - 1,8 BAR ladetrykk med 98 blyfri og DA blir det liv i sakene.

TomX95
15/10/13, 13:57
Først og fremst; Gratulerer med godt valg av turbo og topp. ;)

Kamvalget derimot fortjener en kondolanse.
Hvis du vil bruke en av Volvos kamprofiler så foreslår jeg at du vurderer A-kam, V-kam eller T5-kam nå når du har skikkelig turbo slik at ikke sluttresultatet blir sabotert.
Ettermarkedet kan også vurderes.

Zeeker har lagt ut sine tenningsmap i prosjekttåden:

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/2375.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/176.jpg

Som du ser holder man seg, pga det høye kompresjonsforholdet, på 20-tallet opp til 200 linjen, men deretter går det ille.

Jeg med flere rundt her senker kompresjonsforholdet så mye at vi kan kjøre 27 - 28 grader tenning på 1,7 - 1,8 BAR ladetrykk med 98 blyfri og DA blir det liv i sakene.
Takk for svar :)

Prøvde det tenningsmappet, men når jeg lader på rundt 4700 blir det bare en forferdlig hakking... Slapp den ned igjen med en gang. Jeg har ikke lyttet etter banking :eek: Så er litt "skummelt" å surre for mye. Veit ikke om det var for hard eller sein tenning, men regna med det jobba mot seg skjøl.

Har også tendenser før man treffer 3000

https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/1393602_558831557520776_1256093714_n.jpg

Kan jo vare støy også... ? :confused:

men hvordan komp vill du annbefale?

Er en VX3 kam, men har variabelt kamdrev, så er stilt litt sein.

Batland
15/10/13, 15:31
Takk for svar :)

Prøvde det tenningsmappet, men når jeg lader på rundt 4700 blir det bare en forferdlig hakking... Slapp den ned igjen med en gang. Jeg har ikke lyttet etter banking :eek: Så er litt "skummelt" å surre for mye. Veit ikke om det var for hard eller sein tenning, men regna med det jobba mot seg skjøl.

Har også tendenser før man treffer 3000

http://forum.vccn.no/

Kan jo vare støy også... ? :confused:

men hvordan komp vill du annbefale?

Er en VX3 kam, men har variabelt kamdrev, så er stilt litt sein.
AFR kurven din ser suspekt ut. Se der hvor du har AFR target og AFR actual i samme rute.
B230E er en grei motor og denne har V-kam. B230ET har A-kam.
B230FX har VX kam og denne har en veldig mild eksosprofil. Når du i tillegg retarderer den så åpner eksosventilen fryktelig sent og ventilløftet i nedre dødpunkt er patetisk lavt. Dette er det siste du trenger når du nettopp har overfylt sylindrene ved hjelp av ladetrykk.

Kompresjonsforhold i en TRIMMET gatebil/bruksbil med TURBOmotor er ett kompromiss mellom lav komp. og høyt dreiemoment og effekt på ene siden og høy komp. og lavt forbruk på rolig kjøring og høye eksostemperaturer på den andre.
Jeg foreslår at du vurderer å dreie stemplene til 76x4,5mm og så blir 530 toppen vanligvis lagt ut i forbrenningskamrene rundt eksosventilene i tillegg. Jeg mener at dette er ett riktig godt kompromiss. Spesielt når man har datatenning.

Koff
16/10/13, 10:45
Sjekk at ikke overboost protection står på for lavt trykk!

TomX95
16/10/13, 18:58
Sjekk at ikke overboost protection står på for lavt trykk!

Har ikke på overbosst i det hele tatt :)

Må prøve å få bedre tenningsmapp på bunn også, er kun en tredjedel så ster å ta igang med som med chip..

Gikk igrunn veldig bra med TLAO bensin chip og BSR tenningschipp. Vurerer å kjøre på dette til jeg får den på dyno. Finns vell ingen fornuftig måte å få tak i de talla på BSR chipen på.

TomX95
16/10/13, 19:36
AFR kurven din ser suspekt ut. Se der hvor du har AFR target og AFR actual i samme rute.
B230E er en grei motor og denne har V-kam. B230ET har A-kam.
B230FX har VX kam og denne har en veldig mild eksosprofil. Når du i tillegg retarderer den så åpner eksosventilen fryktelig sent og ventilløftet i nedre dødpunkt er patetisk lavt. Dette er det siste du trenger når du nettopp har overfylt sylindrene ved hjelp av ladetrykk.

Kompresjonsforhold i en TRIMMET gatebil/bruksbil med TURBOmotor er ett kompromiss mellom lav komp. og høyt dreiemoment og effekt på ene siden og høy komp. og lavt forbruk på rolig kjøring og høye eksostemperaturer på den andre.
Jeg foreslår at du vurderer å dreie stemplene til 76x4,5mm og så blir 530 toppen vanligvis lagt ut i forbrenningskamrene rundt eksosventilene i tillegg. Jeg mener at dette er ett riktig godt kompromiss. Spesielt når man har datatenning.

https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/q71/s720x720/1235105_559745384096060_1688036484_n.jpg

Du har jo lang erfaring, tipps? :)

Hakker på ladetrykk over 3000, 0 motorbrems, og veldig veldig svak på lave turtall..

Riff
16/10/13, 19:39
Må huske på at VE mappet og har litt å si for hvordan den går. Jeg har ett safe tenningsmap på min, men får feiltenninger pga for fet blanding på enkelte punkter.

TomX95
16/10/13, 21:15
Må huske på at VE mappet og har litt å si for hvordan den går. Jeg har ett safe tenningsmap på min, men får feiltenninger pga for fet blanding på enkelte punkter.

Ja, sier noe dær. Men har ikke laga utstyr til å lytte etter banking. Så er litt rissikabelt, veit ikke helt hva det ær. Har veldig lite erfaring au på toppen av det hele :p Men kan jo sette inn mer troverdige verdier å se, kjører jo på autotune så mye som mulig. Men turte ikke å holde den dær.

Riff
16/10/13, 21:21
Om den går greit på f.eks. 2500 med ve på 90 (dette er bare for og ta noen tall) og på 3000 rykker den med ve på 100, så kan det være en ide å ta den ned litt og se om det gjør noen endring. Det skal ikke være noen enorme hopp i ve mappet.

TomX95
16/10/13, 21:34
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/1391628_559765477427384_1773364792_n.jpg

https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/q71/s720x720/1382422_559763527427579_656779163_n.jpg

Ve mapet er veldig hakkenda enda. Tenkte att autotune kunne fikkse det, men blir kansje for drøyt. Afr er vell helt ok?? litt feit på trykksia?

Riff
16/10/13, 21:51
For meg ser afr ok ut ja, men veldig store hopp på ve mappet.
Slike store hopp vil gi deg feit blanding feiltenninger. Og med mye rykking, så hopper også mange av verdiene i loggen, siden de er en del av utregningene og hvordan innsprøytningen fungerer.

Prøv å ta de ned i noenlunde samme verdier som de andre, og se hvordan det blir.
Har du bb lambda?

TomX95
16/10/13, 21:54
For meg ser afr ok ut ja, men veldig store hopp på ve mappet.
Slike store hopp vil gi deg feit blanding feiltenninger. Og med mye rykking, så hopper også mange av verdiene i loggen, siden de er en del av utregningene og hvordan innsprøytningen fungerer.

Prøv å ta de ned i noenlunde samme verdier som de andre, og se hvordan det blir.
Har du bb lambda?

Jau, har bredbåndslamda :) Får prøve litt mer etterhvert :)

Riff
16/10/13, 22:14
En kan bli lurt av bredbåndslambda og. Ved feit blandings feiltenninger, vil den i enkelte tilfeller vise lean istedetfor utrolig feit som blandingen egentlig er.

Ja, tror det blir bra når du får tatt ned ve verdiene litt. De rundt 4500 og 200.

Siden datasprutet ekstrapolerer verdiene i tabellen, så vil en ikke merke altfor mye før en er komt opp til det punktet det er virkelig fett.
Om ekstrapoleringen er over 4 tabell punkt, så vil den med de verdiene regne ut en middelverdi.

Om vi går utifra mappet ditt. Ved 1900 - 2500 rpm og 90 - 100, har du verdiene : 73.7 72.6 og 74.1 75.2 sammenlagt 295,6. Delt på 4 = 73,9.
Så da er ve 73.9 for akkurat det rette punktet midt imellom alt der.

Nå har ikke jeg satt meg helt inn i utregningene til MS, og hvor mye av tabellen de tar i gangen og slike ting. Men det gir en pekepinn, når en ser etter ting som kanskje kan lage krøll.

Truckdriver
16/10/13, 23:36
Om VE mappen har så høye topper at motoren drukner i visse områder så klarer ikke VE Analyzer å mappe automatisk, ettersom det pga fjusking ikke får rett eller tilstrekkelig info.
Grovjuster mappen rundt problemområdene manuelt og bruk interpolate og smooth knappen for å jevne ut mappen på en rask og effektiv måte.
Selv om du bruker autotune må du følge med på alt samtidig, slik blanding ikke blir for mager f.eks, eller for høye temperaturer, osv.
Er du usikker på om du har en feil så kan du gjerne sende map og logg til meg, så kan jeg ta en titt. Det er veldig mye nyttig info som ikke kommer fram av bildet ditt.

TomX95
21/10/13, 16:48
Fått klora tak i en V kam, men har også mulighet til å stappe i en A kam, hva bør jeg velge?

Batland
21/10/13, 17:35
Det avhenger av hvilket resultat du ønsker.
A-kammen gir fantastisk bunndrag, er fullstending overlegen andre kammer opp til 4500 o/min. og har potensiale til ca. 320 hk hvis man har lavt nok kompresjonsforhold til å kjøre hyggelig ladetrykk på bensin. En suveren kam til en trimmet bruksbil.

V-kammen er svakere på lave turtall og sterkere på høye turtall. Dette betyr at den gir høyere effekt enn A-kammen med ett gitt ladetrykk.

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/643.jpg

TomX95
21/10/13, 17:47
Det avhenger av hvilket resultat du ønsker.
A-kammen gir fantastisk bunndrag og har potensiale til ca. 320 hk hvis man har lavt nok kompresjonsforhold til å kjøre hyggelig ladetrykk på bensin.
V-kammen er svakere på lave turtall og sterkere på høye turtall. Dette betyr at den gir høyere effekt enn A-kammen med ett gitt ladetrykk.

Da høras a kamen best ut :). Hvor nært går det ann å komme de 320 med 8,5 i komp?

Batland
21/10/13, 17:56
Da høras a kamen best ut :). Hvor nært går det ann å komme de 320 med 8,5 i komp?
Det avhenger først og fremst av hvor mye tenning du kan kjøre før tenningsbanken tar deg, og det avhenger igjen av så mye forskjellig som for eksempel:
Luftfilter, luftfilterplassering, intercooler, innsugsmanifold, topplokk, ventiler, gasspjeld, kjølevannstemp, oljetemp, tennplugger, eksosanlegg.

TomX95
21/10/13, 17:58
Det avhenger først og fremst av hvor mye tenning du kan kjøre før tenningsbanken tar deg, og det avhenger igjen av så mye forskjellig som for eksempel:
Luftfilter, luftfilterplassering, intercooler, innsugsmanifold, topplokk, ventiler, gasspjeld, kjølevannstemp, oljetemp, tennplugger, eksosanlegg.

Greit, dumt spørsmål :p

Batland
21/10/13, 18:06
Greit, dumt spørsmål :p
Vi ser til stadighet at en trimmet B230FK motor fungerer greit opp til ca. 1,2 BAR ladetrykk på bensin, men deretter må tenningen retarderes ekstremt.
B230E motoren med 530 topp og A-kam er oppgitt til 129 hk. 129 hk motor + 1,2 BAR ladetrykk = 283 ærlige hk og 418 Nm.
Hvis kompresjonsforholdet og temperaturene ble redusert slik at du kunne kjøre 1,5 BAR med samme tenningstidspunkt som det man bruker med 1,2 BAR på orginalt kompresjonsforhold, så er potensialet: 322,5 hk og 475 Nm.

TomX95
21/10/13, 18:57
Vi ser til stadighet at en trimmet B230FK motor fungerer greit opp til ca. 1,2 BAR ladetrykk på bensin, men deretter må tenningen retarderes ekstremt.
B230E motoren med 530 topp og A-kam er oppgitt til 129 hk. 129 hk motor + 1,2 BAR ladetrykk = 283 ærlige hk og 418 Nm.
Hvis kompresjonsforholdet og temperaturene ble redusert slik at du kunne kjøre 1,5 BAR med samme tenningstidspunkt som det man bruker med 1,2 BAR på orginalt kompresjonsforhold, så er potensialet: 322,5 hk og 475 Nm.

Men hva ender kompen på når stempla blir dreid på måla du ga?

Batland
21/10/13, 19:58
Med en orginal uplanet 530 topp og en orginal uplanet B230 blokk så gir en grop på 76x4,5mm ganske nøyaktig 8,00:1 i kompresjonsforhold som jeg mener er ett perfekt utgangspunkt.
Hvis man i ettertid ønsker mindre effekt og høyere kompresjonsforhold så høvler man bare toppen på vanlig måte.
Hvis man derimot ønsker enda høyere effekt så sliper man bare ut av forbrenningskamrene i toppen og øker ladetrykket.
Hvis man tar dem opp fra 53 ccm til 57 ccm så blir kompresjonsforholdet 7,68:1.

TomX95
27/10/13, 08:49
Kasta på LH 2,4 og eksprimenterte litt. Har hørt att tenninga ska være låst på 10 grader når spjellet er igjen, stemmer det?
Jeg fikk i alle fall 30* sånn cirka.. :confused: Virker som reimhjulet er merka 20* feil. Folk sier det er 84* offset på svinghjul, og jeg har 104. Høras logisk ut? Hvor ofte skjer slikt?

Litt trasi om det er det au. Da har jeg jo hatt 20* for høy tenning :eek:

Batland
27/10/13, 12:07
B230 reimhjulene er upålitelige greier.
Det man med fordel kan gjøre er å ta ut tennpluggen på syl.1 og stikke inn en skrutrekker og sjekke når stempelet er ca. på topp.
For å finne ØD mer nøyaktig man kan sette i en slik nippel som biltema selger i tennplugghullet og så kobler man turbotrykksmåleren til denne.
Når stempelet går oppover viser turbotrykksmåleren ladetrykk og når stempelet går nedover viser den vakum. Dette gjør det enkelt å finne ØD med bra nøyaktighet.
Så tegner man en hvit loddrett strek frempå remhjulet fra senter og loddrett opp samt lager nytt 0-merke.
Da vil man etterhvert enkelt se når den ytre ringen på reimhjulet har flyttet seg på gummiringen inni reimhjulet slik at man VET at 0-merket er ubrukelig.

Jeg setter alltid ett 0-merke på kammen også slik at det er enkelt å kontrollere med en tenningspistol om hvordan det står til.

http://www.youtube.com/watch?v=u2sA-q7_FtQ

TomX95
27/10/13, 14:02
Tokk tenningslampa på kamen, stemmer ganske greit der nå :) Men blir jo ikke veldig nøyaktig. Men kjører 84* som alle sier.
Kasta på A kam igår, kjørt litt med autotune idag. Drar veldig godt :) Seig å fin på 5te. Litt skuffa over ladetrykk, først 0,5 på 2500 rpm. Men har ett grenrør liggans, kan kansje hjelpe litt. Kjører 0* på kammen.

Batland
27/10/13, 14:30
Tokk tenningslampa på kamen, stemmer ganske greit der nå :) Men blir jo ikke veldig nøyaktig. Men kjører 84* som alle sier.
Kasta på A kam igår, kjørt litt med autotune idag. Drar veldig godt :) Seig å fin på 5te. Litt skuffa over ladetrykk, først 0,5 på 2500 rpm. Men har ett grenrør liggans, kan kansje hjelpe litt. Kjører 0* på kammen.
Da bør du først og fremst trykkteste systemet med 1,5 BAR ladetrykk. Du tetter enten innløpet på turboen eller tar av trykkrøret på turboen og tetter dette. Bruk en blåsespiss og kjør trykkluft inn i slangen til BTR. Blås opp til ladetrykksmåleren viser 1,5 BAR. Mål hvor lang tid det tar fra ladetrykksmåleren viser 1,5 BAR til den viser 0.

Når trykksystemet er tett er neste pkt. på listen å sjekke ladetrykkstyringen.
Hvis ladetrykkstyringen er dårlig og åpner WG for tidlig så blir spool up sabotert. For å TESTE hva selve turboen presterer så tar du slangen av fra actuator, tetter den med en skrue og tester FORSIKTIG. Jo større forskjell det er i resultat jo dårligere ladetrykkstyring har du og bør oppgradere.
Man kan med fordel kjøre 3-5 grader advance på kamtiming.

TomX95
27/10/13, 15:40
Da bør du først og fremst trykkteste systemet med 1,5 BAR ladetrykk. Du tetter enten innløpet på turboen eller tar av trykkrøret på turboen og tetter dette. Bruk en blåsespiss og kjør trykkluft inn i slangen til BTR. Blås opp til ladetrykksmåleren viser 1,5 BAR. Mål hvor lang tid det tar fra ladetrykksmåleren viser 1,5 BAR til den viser 0.

Når trykksystemet er tett er neste pkt. på listen å sjekke ladetrykkstyringen.
Hvis ladetrykkstyringen er dårlig og åpner WG for tidlig så blir spool up sabotert. For å TESTE hva selve turboen presterer så tar du slangen av fra actuator, tetter den med en skrue og tester FORSIKTIG. Jo større forskjell det er i resultat jo dårligere ladetrykkstyring har du og bør oppgradere.
Man kan med fordel kjøre 3-5 grader advance på kamtiming.

Sprutet og visern er cirka enige, og henta ut fra 2 forskjellige steder.

Har ladetrykkstyring fra biltema... men grunnstillinga er på 0,7. Så skulle jo ikke tøysa så tidlig...
Ska teste etter lekasjer på trykkslangene.

Kan jeg ha grilla den :eek: ?

Batland
27/10/13, 16:01
Hvor mye/lite forspenn har du på actuator?

Her ser du akkurat passelig til å begynne med:

http://forum.vccn.no/

Tviler på at du har grillet turboen, men hvis du har skadet motoren ved å kjøre 20 grader for tidlig tenning så har det negativ innvirkning på spool up.

TomX95
27/10/13, 16:24
Forspenn på actuator er akkurat så jeg klarte tre den på. Når jeg kjører uten ladetrykkstyring bare direkte på lader den 0,7.

Truckdriver
27/10/13, 16:24
Du har mulighet for ladetrykkstyring gjennom sprutet. Det eneste du trenger er en solonid for å koble mellom actuator og trykkilde.
Du kan da f.eks programmere slik at actuator ikke får ladetykk under spoolup før actuatoren trenger det. Det gir hardere spoolup enn mange andre ladetrykkstyringer, og du kan kontrollere ladetrykk i forhold til både TPS posisjon og turtall.
Jeg har brukt boost controll i open loop på flere installasjoner, og vært fornøyd med funksjonen.

Batland
27/10/13, 16:29
Forspenn på actuator er akkurat så jeg klarte tre den på. Når jeg kjører uten ladetrykkstyring bare direkte på lader den 0,7.
Akkurat. Da må staget justeres ca. 8 mm kortere. Se på bildet.

TomX95
27/10/13, 16:37
Du har mulighet for ladetrykkstyring gjennom sprutet. Det eneste du trenger er en solonid for å koble mellom actuator og trykkilde.
Du kan da f.eks programmere slik at actuator ikke får ladetykk under spoolup før actuatoren trenger det. Det gir hardere spoolup enn mange andre ladetrykkstyringer, og du kan kontrollere ladetrykk i forhold til både TPS posisjon og turtall.
Jeg har brukt boost controll i open loop på flere installasjoner, og vært fornøyd med funksjonen.

Har kjøpt det, må bare kaste den på :p

Batland
27/10/13, 17:50
Det hjelper ingenting når actuator har så lite forspenn at wg åpner selv uten at signalslangen er tilkoblet.
Rundt 8 mm forspenn på actuator er derfor fundamentet man bygger på. ;)
Jeg fikk 1,4 BAR ladetrykk i innsugsmanifolden med min orginale AT actuator når denne hadde godt med forspenn og ingen signalslange.
Når du bare klarer 0,7 BAR og har dårlig spool up så er det noe galt.

TomX95
27/10/13, 19:47
Det hjelper ingenting når actuator har så lite forspenn at wg åpner selv uten at signalslangen er tilkoblet.
Rundt 8 mm forspenn på actuator er derfor fundamentet man bygger på. ;)
Jeg fikk 1,4 BAR ladetrykk i innsugsmanifolden med min orginale AT actuator når denne hadde godt med forspenn og ingen signalslange.
Når du bare klarer 0,7 BAR og har dårlig spool up så er det noe galt.

De 0,7 bara var med signalslange på :) fekk ikke prøvd ikveld. Men har erfaring med att "klaffen" har hengdt seg fast i veggen på vei ned igjenn. Kann jo ha skjedd nå også.

Den var like hissig med VX3 kamen som den er med A kammen på bånn nå. (Snakk om ladetrykk mellom 1500 til 2500) Kan strengt talt ikke merke forskjell.. Men den trar tydlig bedre generelt på bånn!

Men tenninga kan jo ha hærja litt :( Men er ikke lavt oljetrykk tikking eller øvrige tegn til det. Seig som tusan på bånn nå.

Update:

"oisann!" Kasta av den gammle kammen og tenkte ikke mer over det... Så nå, var en rein V kam. Kunne vell like greit latt vær å bytte ?

Ve etter kveldens økt:
https://scontent-b-lhr.xx.fbcdn.net/hphotos-ash4/q71/s720x720/1378556_565786953491903_1506158979_n.jpg

Batland
27/10/13, 20:00
Power secret nr. 1 er; Test, test, test, men om 5 stk tester nøyaktig det samme så vil de likevel ha hver sin versjon av sannheten.
Det er derfor aldri bortkastet å teste slik at DU finner det oppsettet som passer DEG best.
Hvis du vil ha bunndrag så er A-kammen best som tydelig vist her:

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/643.jpg

TomX95
27/10/13, 20:10
Power secret nr. 1 er; Test, test, test, men om 5 stk tester nøyaktig det samme så vil de likevel ha hver sin versjon av sannheten.
Det er derfor aldri bortkastet å teste slik at DU finner det oppsettet som passer DEG best.
Hvis du vil ha bunndrag så er A-kammen best som tydelig vist her:

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/643.jpg

:) Joda, sier jo no dær. Ska jo være ærlig å A kammen drar veldig godt på bånn. MEN Jeg får ikke henta ladetrykket no lengre ned. Noe som irriterer meg veldig.. Ska ta å gå løs på actoatoren imorra.

Batland
27/10/13, 20:34
Ska ta å gå løs på actoatoren imorra.
Gjør det og ta også en forsiktig test med å gi full gass fra 1000 o/min på 4. gear uten slange inn på actuator.

TomX95
27/10/13, 20:37
Gjør det og ta også en forsiktig test med å gi full gass fra 1000 o/min på 4. gear uten slange inn på actuator.

Men hva """skal""" den lade på 1500 rpm a? eller hvor tidlig er det gentlig forventet att den ska lade?

Batland
27/10/13, 20:53
Men hva """skal""" den lade på 1500 rpm a? eller hvor tidlig er det gentlig forventet att den ska lade?
Det kan jeg ikke si noe om med sikkerhet, men jeg har sett ladetrykk fra 1100 o/min.

Truckdriver
27/10/13, 21:15
Før du gjør en slik ladetrykkstest uten slange på actuator, slik som beskrevet rett over her, så vil jeg anbefale at du aktiverer overboost protection. Sett den litt høyere enn maksimalt ladetrykk du har sett hittil, f.eks 5-10 kpa høyere. Om du gjør det så skades ikke motoren om du er for sein med å lette opp på gasspedalen når full spoolup er nådd.
Det er en sikkerhetsfunksjon jeg bruker på alle turbomotorer, og en funksjon du må bruke om du skal bruke boost control funksjonen i sprutet.

TomX95
28/10/13, 19:36
Her er testen:

https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/p206x206/1397605_566259373444661_934591214_o.jpg

Ikkeno ekstreme tall.. :p Men har ikke stillt kammen enda. Kan jo gjøre en del er jeg heldig :)

Lurer på om jeg brant transistoren til tomgangsmotor idag... Får ikke utslag, men målte att den jorda litt, fikk 3 volt ellerno. Men er 12 volt inn, så den er i orden. 0 ledingsbrudd. Men er vell sånn i Racing :p

Batland
28/10/13, 19:45
Det jeg mente var at testen er slik: Du gir full gass på 4. gear fra 1000 o/min. og ser på ladetrykksmåleren. Bilen skal akselerere sakte og forsiktig. Når ladetrykket er så høyt som du ønsker bråslipper du gassen og ser på turtelleren. Det er akkurat dette du bør logge. Gjenta gjerne noen ganger.

TomX95
28/10/13, 22:00
Det jeg mente var at testen er slik: Du gir full gass på 4. gear fra 1000 o/min. og ser på ladetrykksmåleren. Bilen skal akselerere sakte og forsiktig. Når ladetrykket er så høyt som du ønsker bråslipper du gassen og ser på turtelleren. Det er akkurat dette du bør logge. Gjenta gjerne noen ganger.

Joda, er bare problem med å finne steder det er passende :)

Men ska prøve å få gort det imorra

Batland
30/10/13, 22:28
Hvordan gikk det?

TomX95
30/10/13, 22:50
Hvordan gikk det?

Fekk ikke rota meg til det.... Skal gjøre det få fort som mulig!

Men kan nokk være den støpejern`s-klumpen på sia som ødlegger morroa. Har ett fint grenrør jeg må få kasta på. Ve er jo helt elenndig...

Batland
30/10/13, 23:02
Fekk ikke rota meg til det.... Skal gjøre det få fort som mulig!

Men kan nokk være den støpejern`s-klumpen på sia som ødlegger morroa. Har ett fint grenrør jeg må få kasta på. Ve er jo helt elenndig...

Ok. Følger med videre.

Hehehe, sånn er det når man får se sannheten. ;)

TomX95
03/11/13, 19:58
Hvordan gikk det?

https://scontent-a.xx.fbcdn.net/hphotos-prn2/q71/r180/s720x720/1383999_569324623138136_347651906_n.jpg

Sabotør oppdaget!

Synns den puttra litt vell mye....


Har også litt surr med att turtall forsvinner...? Gjør det av og til. Ofte på forsiktig gass.
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/q71/s720x720/1425749_569326556471276_933260013_n.jpg

Batland
03/11/13, 21:21
Sabotør oppdaget!

Synns den puttra litt vell mye....
Flott, for det forklarer endel. Det må være fritt for lekkasjer mellom turbo og motor både på eksossiden og på luftsiden.

Truckdriver
03/11/13, 23:04
Har også litt surr med att turtall forsvinner...? Gjør det av og til. Ofte på forsiktig gass.

Let fram de 2 feltene i loggen som du ser jeg har rammet inn i rød ramme på bilde under.
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/11/1.png (http://s276.photobucket.com/user/Espenschjelderup/media/Lostsync_zpse4da2a5b.png.html)
Noter deg hvilket tall du får på "lost sync reason". Får du flere tall så noter deg alle.
Sjekk opp koden(e) mot "reason codes" som du finner her http://www.msextra.com/doc/ms3/syncloss.html
Får du opp en kode så gir det deg en ide hvor du skal feilsøke vidre. Får du ikke opp noen kode så er det en så grov feil at signalet fra trigger uteblir helt. Men det tviler jeg på her.

TomX95
04/11/13, 17:38
Let fram de 2 feltene i loggen som du ser jeg har rammet inn i rød ramme på bilde under.
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/11/1.png (http://s276.photobucket.com/user/Espenschjelderup/media/Lostsync_zpse4da2a5b.png.html)
Noter deg hvilket tall du får på "lost sync reason". Får du flere tall så noter deg alle.
Sjekk opp koden(e) mot "reason codes" som du finner her http://www.msextra.com/doc/ms3/syncloss.html
Får du opp en kode så gir det deg en ide hvor du skal feilsøke vidre. Får du ikke opp noen kode så er det en så grov feil at signalet fra trigger uteblir helt. Men det tviler jeg på her.

Får reason 2... missing tooth at wrong time. Skjedde 14 ganger. Hva ska jeg gjøre. stille på nois filter?

Truckdriver
04/11/13, 21:02
Ja, du kan f.eks prøve støy filter.

TomX95
05/11/13, 21:21
Prøvd litt, er vansklig å få te. mister det av og til på en 6600 rpm. skal jeg bare løfte støykurven litt der da?

Truckdriver
06/11/13, 00:31
Har ikke prøvd støyfilter selv etter funksjonene ble oppdatert. Men ja, prøv å løft den der du mister signalet og se om det har noen effekt. Ser ut som rundt 3000rpm kanskje i loggbilde du la ut over her?
Får du ikke ønsket effekt så må du kanskje prøve å justere litt på R52 potmetret.

TomX95
06/11/13, 17:42
Lurer på om det må til. I å med att den mister tenner er den vell ikke følsom nokk.

TomX95
09/11/13, 02:49
Flott, for det forklarer endel. Det må være fritt for lekkasjer mellom turbo og motor både på eksossiden og på luftsiden.

Det var bare toppen av isfjellet!

https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/q85/s720x720/996944_572224526181479_1780405654_n.jpg
Var sprekkette hele veien...

Etter ett raseriutbrudd fekk jeg kasta på denna:
https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/q71/s720x720/1450164_572224579514807_1237665621_n.jpg

https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/q71/s720x720/1455936_572225149514750_1792628532_n.jpg

Kjørte den bare av og på noen bukker, måtte smile. Ble mye tøffere lyd og turboen fikk ADHD. Blir morro å se ossen den ter seg på veien/speilruta omdagen.

Batland
09/11/13, 14:04
Lurer på om det må til. I å med att den mister tenner er den vell ikke følsom nokk.
Hvis du setter på en blokkmontert fordeler fra LH2,2 (eller en B230A eller E fordeler med sveiste vekter) og henter triggersignalet derfra, så er alle trigger problemene løst for all fremtid. ;)

Multi-saker er helt unødvendig og fører i praksis bare til multiproblemer.

Vil også tipse om at styrken på tenningsgnisten reduseres dramatisk hvis coilen blir varm. Du bør derfor vurdere å flytte den fra eksossiden til det kaldeste stedet i motorrommet. Dette gjør man vanligvis automatisk når man bruker blokkmontert fordeler. Dette er bare én av grunnene til at jeg alltid anbefaler disse.

TomX95
09/11/13, 23:41
Hvis du setter på en blokkmontert fordeler fra LH2,2 (eller en B230A eller E fordeler med sveiste vekter) og henter triggersignalet derfra, så er alle trigger problemene løst for all fremtid. ;)

Multi-saker er helt unødvendig og fører i praksis bare til multiproblemer.

Vil også tipse om at styrken på tenningsgnisten reduseres dramatisk hvis coilen blir varm. Du bør derfor vurdere å flytte den fra eksossiden til det kaldeste stedet i motorrommet. Dette gjør man vanligvis automatisk når man bruker blokkmontert fordeler. Dette er bare én av grunnene til at jeg alltid anbefaler disse.

Har toppmontert fordeler fra en K motor, har hallgiver som jeg har kløpt 3 vinger av. Er ikke koblet til, og hjelper vell strengt talt ikke når den først mister ei tann.

Coilen er ikke så nært som det ser ut som, ska issolere litt rundt omkring så får se om det blir bra nokk.

TomX95
16/11/13, 17:10
Fått litt accel enrichment med tps nå. Ellers går bilen helt ok, har ikke sekvensiell innsprøyting men trur jeg driter i det.

Har målt forbruk på den, jeg måtte regne mange ganger før jeg trudde på det, men den bruker 0,6 på mila:cool: Trudde ikke det gikk ann! A kam pøwer :p

Ska benke den på løberg i Skien å få de til å stille gnist skikkelig :)

Flater veldig ut på toppen av spektret nå. Håper den blir litt mer krutt på 1,5 bar og riktig tenning! :o Var litt slemm med den, men slurrer ut 1 og 2. helt greit på 0,8 :p Har ikke turt å kjøre over det enda.

Riff
16/11/13, 17:24
Den ft manifolden, sjekk opp med ett mekanisk verksted om de har utstyr for termisk pålegging :)
Blir tett og sterkt :)

Ja, hjelper godt på å få tenningen på plass :D

TomX95
16/11/13, 18:08
Den ft manifolden, sjekk opp med ett mekanisk verksted om de har utstyr for termisk pålegging :)
Blir tett og sterkt :)

Ja, hjelper godt på å få tenningen på plass :D

Gidder ikke rote med den, skal ikke på igjenn ;)

Riff
16/11/13, 19:20
Nei, da er det ikke vits å legge noe arbeid i det ;)

Kjenner jeg har lyst ut å mappe videre jeg og :P Men har tatt av skilta, så er nok ikke så lurt :P

Batland
16/11/13, 22:54
Flater veldig ut på toppen av spektret nå. Håper den blir litt mer krutt på 1,5 bar og riktig tenning! :o Var litt slemm med den, men slurrer ut 1 og 2. helt greit på 0,8 :p Har ikke turt å kjøre over det enda.
Det er natt og dag forskjell på 0,8 og 1,5 BAR hvis man har riktig komp., kam og turbo. ;)

Når det gjelder turtallsvillighet så må du passe på at ikke ladetrykket er lavere etter 6000 o/min enn på 4000 o/min. Videre mener jeg at større eksosventiler og en T5 GR.A hjelper mye.

Berg Performance
27/11/13, 00:18
Fått litt accel enrichment med tps nå. Ellers går bilen helt ok, har ikke sekvensiell innsprøyting men trur jeg driter i det.

Har målt forbruk på den, jeg måtte regne mange ganger før jeg trudde på det, men den bruker 0,6 på mila:cool: Trudde ikke det gikk ann! A kam pøwer :p

Ska benke den på løberg i Skien å få de til å stille gnist skikkelig :

Flater veldig ut på toppen av spektret nå. Håper den blir litt mer krutt på 1,5 bar og riktig tenning! :o Var litt slemm med den, men slurrer ut 1 og 2. helt greit på 0,8 :p Har ikke turt å kjøre over det enda.

Hvilket tenningsmap kjørte du 0,6 på mila på ? Holder på å eksperimentere litt med økonomikjøring, har sålangt litt trøbbel med å komme meg under 0.8, og 1.3 med litt inspirert kjøring.. ;)

Batland
07/12/13, 10:53
Kjører Megasquirt 3X sprut med Turboneticks T3 Sak :p Fk som har gått 340 000 A kam 3 eksos litt diverse kos. Knall bruksbil :cool: Kan få den under litern på blanda kjøreing om jeg går inn for det :)
Du virker fornøyd nå. Flott. Står resultatet i stil med forventningene du hadde på forhånd? Hvor høyt ladetrykk kjører du nå?

TomX95
11/12/13, 23:01
Du virker fornøyd nå. Flott. Står resultatet i stil med forventningene du hadde på forhånd? Hvor høyt ladetrykk kjører du nå?

Kjører på 0.8 bar enda :) Kjører det til jeg har fått nye dyser. Etter det sender jeg den til "tuning". Da drar vi ut det motoren klarer, så kansje stille ned til 1,4 etterpå ellerno :)Funker fint, drar jevnt, turbo som er der når DU trenger den :D Eneste er jo litt greier med Ve på lave turtall, feit når "varm" og mager når den er kald.. Men han som stiller må vell kunne greiene sine :) Håper på 300 hk på nava, men får sa hva den klarer.

Tenkte å få de til å lage ett responsmapp som du nevnte au, hviss jag har rådt til det :p
Synns litt synd på den, stakkars Fk som har gått 330 000 XD men den ska få ramelager litt honing å litt snadder etterhvert

Batland
11/12/13, 23:14
Flott.

Man trenger en bra mapping for at resultatet skal blir bra.
Ja, vi får se når motoren din sier at "nå er sylindertrykket høyt nok." og det er mye som spiller inn. Varme tennplugger, varm termostat, høyt kompresjonsforholdet osv osv saboterer som du vet alltid effektuttaket.
300 hk på hjul er mye. Tipper at du blir overrasket over resultatet dersom du hadde fått effektmålt bilen slik du har kjørt med den frem til nå. ;)

Hvis det er kompetente folk som mapper så tar det kun noen minutter å lage ett responsmap etter at det vanlige mappet er tatt frem.

andersg
11/12/13, 23:33
OT: hvilke plugger anbefales til en org/høykomp FT med oppjassing? Typ maks 300hk. Hvordan vet man hvilke plugger som er egna?
Jeg ender opp med racetermostat ilø. vinteren, usikker på å ta det helt ut med Evans kjølevæske osv.

Batland
12/12/13, 12:35
OT: hvilke plugger anbefales til en org/høykomp FT med oppjassing? Typ maks 300hk. Hvordan vet man hvilke plugger som er egna?
Jeg ender opp med racetermostat ilø. vinteren, usikker på å ta det helt ut med Evans kjølevæske osv.
Det er to plugger som jeg anbefaler at du sjekker.
Billige og gode. NGKBCR8ES.
Riktig gode vinnerplugger: Champion QC59C.
Til kjøring på bane: Champion QC57C.
Man finner ut hva som er egnet ved å prøve forskjellige saker og ting selv og å følge med på - og diskutere med andre folk.

En kald og fin termostat er en av mine klareste preferanser til en trimmet turbomotor som går på bensin.

Ser ingen grunn til å bruke fancy dill i kjølevannet. Hvis man vil gjøre noe ekstra så kan man vaske hele systemet godt ett par tre ganger og fylle ny god frostvæske i riktig konsentrasjon.

Hvis man vil gjøre enda mer så kan man montere en såkalt "Turbocooler" på kjølevannet fra turboen da dette faktisk tilfører noe positivt.