PDA

Vis full versjon : Låg batterispenning.



jatsen
12/10/13, 20:51
Har en 2011 mod XC90 som etter og ha stått en stund viser låg batterispenning.
Dynamoen lader med ca 14.5, så da er det vell batteriet som ikkje er heilt tipp topp???..er ein tyskinportert og der blir ikkje bilene utrustet med like kraftige batteri som her i Norge?. Det er jo blitt litt kaldere i luften, så det er vell kanskje grunnen.

Christian
12/10/13, 21:12
Det er litt tidlig syns jeg, men det tyder på at batteriet ditt er på vei ned, ja. Målte du 14.5 på dynamoen eller batteriet?

jatsen
12/10/13, 23:12
Målte mellom pluss og gods... Blir vell egentligt batteriet, ja var i grunn tidligt.
Merker ikkje noe spes ved start, starteren sviver rundt...men rekner med det skal vere en garantisak. Visst batteriet er på veg ned... Skal vel vare lengre enn 3 år...

jatsen
12/10/13, 23:49
Altså målte mellom gods og pluss Polen. Ein pluss pole som ligger under ett lite lokk. Dette mens bilen går seff, da ligger spenningen på ca 14.5. Detter ned til 12.6 når bilen stoppes...

850GLTsilver
13/10/13, 04:34
Målte mellom pluss og gods... Blir vell egentligt batteriet, ja var i grunn tidligt.
Merker ikkje noe spes ved start, starteren sviver rundt...men rekner med det skal vere en garantisak. Visst batteriet er på veg ned... Skal vel vare lengre enn 3 år...

Levetiden på batterier varierer veldig med hvordan de belastes og lades.
14,5V lading var i grunnen noe høyt, overlading kan etterhvert medføre dårligere kapasitet.
Dersom batteriet i tillegg er blitt dyputladet, så risikerer man sulfatering. Batterienes værste fiende.
Du kan ta med batteriet der du kjøpte det, og høre hva de sier. Tar gjerne et par dager å få det fullverdig testet.

Jeg har montert "megapulse" på mine biler og har opplevd merkbart bedre kapasitet på batteriene.

jatsen
13/10/13, 08:45
Takk for svar, er ikkje lenge siden eg kjøpte bilen av forhandler.
Så er fortsatt bruktbilgaeanti på bilen. Så rekner med batteriet er det som blei levert med bilen når den var ny.
Bilen er i bruk kver dag, så lading får det. Men dette burde bli dekket av garanti. Skal ta en prat med forhandleren i morgen. Blir bare kaldere og kaldere nå, og tar ikkje kjangsen på og bruke diselvarmeren nå. Den går vell på batteriet.

850GLTsilver
15/10/13, 00:26
Ikke alle som dekker batteri på bruktbil som garanti nei.
Er en helt klar slitedel, men er det kort tid siden du kjøpte den, så kan den dekkes av at de burde ha testa batteriet.


Mål spenningen rett på batteriet for sikkerhets skyld.
Samt mellom batteriets minuspol og motor.
Bør være klart under 1V, ned mot 0,2V mellom minuspol og motor.
Er den høyere, så kan det være noe så enkelt som dårlig jording i tillegg til dårlig batteri.