PDA

Vis full versjon : Clutch slurer på V70 2007 modell. Finnes det en "sterkere" en?



Anders Mathiesen
12/10/13, 20:01
Hei.

Jeg har en V70 2007 modell. Bilen er originalt 126 hk/300 nm. Bilen er chippet med BSR's PPC3.
Det skulle gi 225 hk/455 nm, men da virker det som om clutchen slurer ved hardt pådrag og tar igjen først når jeg slakker av.
Kjører absolutt ikke som en galning, men det er litt irriterende ved forbikjøringer osv.
For det første; hvordan påvirker dette clutchen? Vil den evt ryke etterhvert hvis dette fortsetter?
Og for det andre; er denne clutchen "svakere" enn på bilene levert med f.eks. 185 hk?
Tredje; kan jeg da evt skaffe en slik "sterkere" clutch og montere på min bil?
Foreløpig virker det som om det for det meste forekommer ved høyt gir (4. og 5.) og lavt turtall ved pådrag, men også innimellom hvis jeg skal opp i fart og drar ut 2. eller 3.

Mulig dette er skrevet og undersøkt før, kanskje noen har en link til en annen tråd? Ser en del kommer med gjetninger og mange svar begynner med "jeg tror at---" osv.. Men er det noen som kan fastslå dette? Er vel fler som kunne dra nytte av den informasjonen. :)

Forresten så blei bilen helt nydelig å kjøre med litt ekstra å "ta av" ^^

Texascom
12/10/13, 21:54
1: Clutchen din er på god tur til å bli utslitt..
2: På denne bilen sitter det en svak clutch tilegnet kun de 126hk som er originalt.. 163hk og 185hk har en mye sterkere clutch.
3: Ja, det er jeg ganske sikker på - men aldri sjekket opp siden jeg ikke har den problemstillingen.

Lykke til med clutchjakt :)

Anders Mathiesen
12/10/13, 22:32
1: Clutchen din er på god tur til å bli utslitt..
2: På denne bilen sitter det en svak clutch tilegnet kun de 126hk som er originalt.. 163hk og 185hk har en mye sterkere clutch.
3: Ja, det er jeg ganske sikker på - men aldri sjekket opp siden jeg ikke har den problemstillingen.

Lykke til med clutchjakt :)

Takk for svar. Skal høre med volvo om jeg bare kan bestille en clutch til en D5 185 hk. De bør jo ha en formening om dette. Er det noe annet som kan ta skade hvis den evt ryker? Gubbekjører fram til dette er ordnet opp i :-)

Andre erfaringer mottas med takk :-)

Anders Mathiesen
13/10/13, 00:03
Må legge til at bilen har gått 240.000 og clutchen aldri har vært bytta ;)

Marius
13/10/13, 09:34
min bror har akkurat samme motor og har byttet til 185hk clutch. orginalt ifra volvo
trykkplate + lamell altså

Texascom
13/10/13, 11:20
Kjør pent ja, svinghjulet kan ta skade om lamellet løstner!

Sats på D5 clutch og monter den med rett verktøy.

Anders Mathiesen
13/10/13, 20:37
min bror har akkurat samme motor og har byttet til 185hk clutch. orginalt ifra volvo
trykkplate + lamell altså

Ok, og han hadde samme problemet før han bytta? Og, forsvant problemet helt med 185 hk clutchen? :)

Marius
13/10/13, 20:57
Ok, og han hadde samme problemet før han bytta? Og, forsvant problemet helt med 185 hk clutchen? :)

hadde ikke problemer med sluring, men clutch pumpa i kassa røyk så når han hadde alt demontert var det like greit å bytte clutch for å være på den sikkre siden.

Anders Mathiesen
13/10/13, 21:10
Aha :) høres jo smart ut det, ja. Har du noen formening om hva dette kostet?

Anders Mathiesen
14/10/13, 11:49
Volvo kom med et par knusende kommentarer til dette..
For det første så passer ikke clutchen fra en 163 eller 185 hk motor, da disse er 6-trinnskasser og 126 hk motoren kommer med en 5-trinns.
Min PST hadde selv akkurat samme bilen, med samme BSR-programmet. Han hadde byttet clutch på sin, men til den originale. Her er det visst en automatisk justering av trykket eller noe sånt. Hans bil slurer kanskje et par ganger i året og det er da når den selv-justerer clutchen.
Siden min bil har rundet 240.000 regnet han med at det snart var på tide å bytte denne, og hvertfall med Steg 3 påkjenning.
Tilbudet (momsfritt i Tønsberg akkurat nå på Bil-Service) kom på 16.750,- kr for bytte av clutch, og da til den originale.
Er det mulig å få dette gjort billigere et annet sted? Var ikke helt dette jeg hadde håpet på... Noen som kan komme med et par tips, kanskje? :)

Marius
14/10/13, 16:55
Bror satte inn d5 185hk clutch. Stemmer det med 5 og 6 trinnskasse
Men som sagt vi har montert ifra d5

Bilia i Oslo mener jeg skulle ha 25000 for jobben

Anders Mathiesen
14/10/13, 17:22
Jeg fikk beskjed om at dette hadde han selv prøvd og at det fysisk ikke var mulig.
Måtte dere modifisere noe?
Bare for å ha det helt klart: din bror har en V70 limited edition fra 2005-2008 med 126 hesteren og 5-trinns manuell?
Er i så fall interessert i å høre hva dere gjorde for å få dette på plass, da jeg kanskje kan sette en volvo PST på plass :)

André
14/10/13, 18:13
Hei! Det er min bil det er snakk om her, det er en 08 s60 2,4d limited Edition. Jeg fikk tak i d5 trykkplate og lamell til min og orginal clutch pumpe (126hk). Vi gjorde ingen mods i det hele tatt for å få dette til og passe, det smatt på plass uten problem. Eneste du må er å finne ut hvordan svinghjul du har på bilen din. Lykke til :D

GMV
15/10/13, 08:47
Skiller på antall splines på lamellen mellom 5 og 6 trinns 5 har vel 22 splines mens 6 trinns har 23 splines. Burde være mulig å kombinere 185hk trykkplate med 5 trinns lamell. Gjør en grundig research så finner du nok ut av det ;)
På min (V70R) endte jeg opp med 850 svinghjul med BMW M5 trykkplate og V50 D5 lamell :p

Torsen67
15/10/13, 10:40
Hvis du har 5-trinns kasse, kan du ikke da bruke kløtsj ifra D5 pre-facelift?

Anders Mathiesen
15/10/13, 14:35
Takk for mange gode tips og råd, dette skal undersøkes! Har ikke veldig lyst til å bruke 17.000 på et clutchbytte som ikke fungerer etterpå..
Pre-facelift D5'ene kom altså bare med 5-trinns kasse? :-)

Anders Mathiesen
15/10/13, 14:39
Hei! Det er min bil det er snakk om her, det er en 08 s60 2,4d limited Edition. Jeg fikk tak i d5 trykkplate og lamell til min og orginal clutch pumpe (126hk). Vi gjorde ingen mods i det hele tatt for å få dette til og passe, det smatt på plass uten problem. Eneste du må er å finne ut hvordan svinghjul du har på bilen din. Lykke til :D
Er det en clutch fra Pre-facelift du har brukt? Kan vel ikke være så veldig forskjell på S60 og V70? Du har vel også M56 kassa?

volvoRsport
15/10/13, 14:52
Pre-facelift D5'ene kom altså bare med 5-trinns kasse? :-)

Var ikke før Euro 4 motoren kom at man kunne få 6-trinns kasse, dvs at man også fikk facelift D5 (163hk) med 5-trinns kasse.

André
15/10/13, 16:14
Er det en clutch fra Pre-facelift du har brukt? Kan vel ikke være så veldig forskjell på S60 og V70? Du har vel også M56 kassa?

Bestilte clutch fra en 08 s60 d5 jeg fant reg.nr på,på finn. Om dette er såkalt per-facelift vet jeg ingen ting om. Ja har m56 kasse i min bil. Er ingen forskjell på s60 og v70 så vidt jeg vet når det gjelder girkasse:o

Anders Mathiesen
15/10/13, 18:01
Var ikke før Euro 4 motoren kom at man kunne ffra? trinns kasse, dvs at man også fikk facelift D5 (163hk) med 5-trinns kasse.

hvis dette da stemmer så kan det ha vært en 08 D5 163 du har fått clutchen fra? Blei mye greier dette her, men det skal sjekkes opp igjen med volvo i morgen. Rart min PST blånekta for at det var noe annet som passa...

André
15/10/13, 18:05
hvis dette da stemmer så kan det ha vært en 08 D5 163 du har fått clutchen fra? Blei mye greier dette her, men det skal sjekkes opp igjen med volvo i morgen. Rart min PST blånekta for at det var noe annet som passa...

Er ganske sikker på at det var en D5 185 hk bil. Dette er jo ingenting en PST trenger å vite og derfor mest sannsynlig at du ikke får noe svar av dem. Dette er jo ikke noe en vanlig mann i gata roter med for å si det sånn;)

Anders Mathiesen
15/10/13, 18:19
Hehe, stemmer vel det ^^ er det da en eller annen som kan helt 100% si at "sånn er det"? Jeg har aldri selv bytta clutch i en tverrstilt volvo.. kanskje noen som har sett svenskene skrive om noe sånnt?

Steen
16/10/13, 08:11
Da jeg skulle ha ny clutch til min S60 D5 2002 sendte jeg bare mail til Sachs i Tyskland og fikk dem til og lage en ny til meg som skulle tåle ca 20% mer en orginalen. Kjørt med den siden våren i år uten problemer :)

Fikk pris på ca 20 000kr for clutch bytte på den lokale volvo forhandleren her da jeg spurte.

Anders Mathiesen
16/10/13, 12:06
[QUOTE=Steen;81087 da jeg skulle ha ny clutch til min S60 D5 2002 sendte jeg bare mail til Sachs i Tyskland og fikk dem til og lage en ny til meg som skulle tåle ca 20% mer en orginalen. Kjørt med den siden våren i år uten problemer :)

Fikk pris på ca 20 000kr for clutch bytte på den lokale volvo forhandleren her da jeg spurte.[/QUOTE]

ok, da er jo dette også en mulighet. Husker du hva dette kostet? Var det bare en sterkere lamell eller var det med trykkplate også?

Anders Mathiesen
27/10/13, 16:33
Da blei det rett og slett en ny (brukt) 6-trinns girkasse med 55.000 km på telleren fra en D5 185 hk. Med svinghjul, trykkplate, lamell, spakstell og ny slavesylinder. Dette til NØYAKTIG samme pris som et vanlig clutchbytte til original clutch hos volvo :-) spent på resultat :-)

Steen
07/11/13, 23:53
Betalte 430 euro den gangen jeg bestilte for lamellen. CA 3500kr +955kr i moms så ca 4500kr toalt. dette var bare en sterkere lamell som skulle tåle ca 20% mer
Ble brukt orginal trykkplate.

Anders Mathiesen
08/11/13, 08:39
Bilen skal hentes på mandag, for da er den ferdig på verksted. Gleder meg til å prøve! Forøvrig godt fornøyd med BilDesign i Skien sålangt, bra priser og service, kjapt gjorde de jobben også. :-)

aarnes
09/11/13, 17:23
Betyr det at du har byttet fra 5-trinn til 6-trinn? eller bare brukt innmaten? dvs clutch osv ?

Anders Mathiesen
09/11/13, 17:33
Da blei det rett og slett en ny (brukt) 6-trinns girkasse med 55.000 km på telleren fra en D5 185 hk. Med svinghjul, trykkplate, lamell, spakstell og ny slavesylinder. Dette til NØYAKTIG samme pris som et vanlig clutchbytte til original clutch hos volvo :-) spent på resultat :-)

Sånn, hvis dette var noe uklart så har det altså blitt byttet fra en M56 til en M66 kasse

aarnes
09/11/13, 18:18
Interessant. Leste om noen i Sverige som hadde gjort det, de sleit med å få cruisecontrollen til å virke etter det. Post resultat når du har hentet bilen :-)


Sent from my iPhone using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)

Anders Mathiesen
09/11/13, 21:52
Hmm.. det har jeg ikke hørt noe om og det ble heller ikke nevnt på volvo når jeg snakka med dem før dette. Blir interessant å se, ja. Posten kommer på mandag

MadAss
10/11/13, 00:07
Interessant. Leste om noen i Sverige som hadde gjort det, de sleit med å få cruisecontrollen til å virke etter det. Post resultat når du har hentet bilen :-)


Sent from my iPhone using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)

Kan stemme dette. Vet det var montert M66 bensinkasse i en dieselbil som hadde M66 org. Der funket heller ikke cruisecontrollen før det ble byttet kasse igjen.

Mulig dette er noe som kan løses med spesialprogramvare dersom svenskene er litt behjelpelige.

Sent from my GT-I9100

Anders Mathiesen
10/11/13, 17:17
Uansett, blir det "defekter" på bilen etter de har gjort en jobb, og fortalt meg (jeg spurte på forhånd om alt passa og alt ville funke etterpå) at alt passa og skulle gå bra, så får vel det ansvaret ligge på dem? De gir jo tross alt en garanti på jobb og deler, men jeg vil jo ikke godta å få igjen en "dårligere" bil etter en sånn jobb. Hvis tilfelle er slik at CC ikke vil funke, hva kan jeg da kreve av dem? De skryter på seg at de er spesialister på volvo og alt dette her. Jeg vil selvsagt prøve bilen før jeg betaler og drar hjem.

aarnes
10/11/13, 17:23
Bildesign er kompetente folk, så hvis de har sagt at det fungerer så gjør det nok det. Hvis ikke har de et forklaringsproblem. Sørg bare for å ha alt skriftlig i tilfelle det skulle bli en tvist.
Dette er nok ikke første gangen de utfører en sånn jobb.
Jeg lufta bare tankene mine siden jeg har lest litt om det.

Jeg kommer til å vurdere det samme om det er suksess :-)

Anders Mathiesen
10/11/13, 17:33
Hmm. Det meste ved denne jobben er nok muntlig.. Men vi får se, han får holde det han lover

Anders Mathiesen
10/11/13, 17:40
Her blei jo 70% av forrige posten min borte... Det meste ved denne jobben er nok muntlig.. jeg tar ikke med meg bilen før den er i orden. men skal vel ikke ta sorgene på forskudd, er som tidligere nevnt veldig fornøyd med dem så langt

Anders Mathiesen
10/11/13, 17:41
Dette blir bare tull, store deler av postene forsvinner jo!

aarnes
10/11/13, 17:41
Ikke meningen å skape bekymring hos deg :-)
Det vil ikke være god reklame for Bildesign om de ikke holder det de lover.
Majoriteten av det de har er vel for Volvo mener jeg.

Men, vi stoler på Bildesign og gleder oss til å høre resultatet! :-)

Anders Mathiesen
10/11/13, 17:50
Ja, veldig spent selv, og er alt helt på stell så har jeg jo fått jobben og alle deler til en veldig overkommelig pris, med 3 mnd garanti på det hele.

Anders Mathiesen
11/11/13, 20:58
Sånn; da kommer dommen!

Jeg dro for å hente bilen i dag. Jeg var naturlig nok spent og klarte å få nøkkelen for en prøvetur innimellom alle telefonene til innehaver. Hadde bestemt meg for å teste godt og grundig for å få en god feeling av det. Det første som møtte meg var en revnet søm i skinnet på "spaceball"-girkula mi... Dette var noe han blånektet og mente at dette var min skyld. Det var absolutt IKKE slik når jeg leverte inn bilen. Jeg har en salmaker nede i gata som utfører slikt arbeid på 5 min når jeg stopper innom, og det gjør jeg hvis jeg finner slikt. Så her møtte jeg lite forståelse og får nå fikse dette selv. Ikke det at det var store greiene, men sånn skal det jo ikke være.
Det var fint lite kjølevæske på bilen når jeg starta opp, så dette måtte jeg kjøpe og fylle selv. Ellers gira bilen fint, litt uvant med girene så "tett" sammen, men det er vel en vanesak. Det var vanskelig å treffe 5-giret for det er ikke noe stopper for å dra spaken helt til høyre - bort til reversen. Dette mente han jeg fikk klage til volvo om, for det var ingen justeringsmuligheter her. CRUISE CONTROLLEN som jeg var VELDIG spent på, den fungerte den, i 1,2,3,4 og 5.gir.. Men ikke 6.giret!
Etter en telefon til Volvo så fikk jeg hvertfall et par håp; Dette med at det var vanskelig å treffe 5.giret kunne ha noe med at det er en elektrisk sperre som slår inn i over 10km/h for å ikke kunne dra spaken i revers, og denne ikke var aktivert på min bil, som da har SW til en 5-trinnskasse. (?) Når det gjelder Cruise'n så tenkte han noe i samme baner og det hadde også noe med SW å gjøre da han ikke trodde Cruisen ville fungere når jeg nå fikk en kombinasjon av fart og turtall bilen ikke kjente igjen (pga 5-trinns SW). Hans tips var rett og slett å ta en telefon til BSR og få tilsendt ny trimSW tilpasset bilen min med M66. Da var det en mulighet for at CC ville fungere igjen, samt "sperra" til girspaken.
Alt i alt så kom denne jobben, med deler, på 19.060,- kr.
Det som er gjort er da:
Montert ny (brukt) D5 185 hk M66 kasse med 118.000 km på telleren.
Helt ny slavesylinder med lager.
Byttet til D5 svinghjul (brukt).
Byttet til D5 185 hk trykkplate og lamell (brukt, men så ut som klin nytt).
Montert 6-trinns spakstell (brukt).
Ny olje på kassa.
Totalt 11.500,- i deler og 7.500,- i arbeid. En veldig god pris, sammenlignet med f.eks. delepriser på bildelsbasen.
Oppsummeringa blir jo at de gjør jobben kjapt, med en bra pris på både arbeid og deler (samt at de gir 3mnd garanti på kassa og jobben).
CC nevnte jeg ikke for han da jeg vil prøve update av SW først.

Hva tror dere?

Anders Mathiesen
11/11/13, 21:22
Det jeg glemte her og som utløste alt dette er jo denne sluringa, som nå virker å være helt borte! :D

Anders Mathiesen
13/11/13, 17:10
Melding fra BSR: gå til volvo.
Melding fra volvo: kan ikke gjøre noe i Norge, da løsningen virker å være komplett ny original programvare til en D5 og det får de ikke lov til å legge inn..
Hva gjør jeg nå?!?! Går tilbake på verkstedet som har gjort jobben uten at det funker ordentlig etterpå? Trenger hjelp her, folkens..

aarnes
13/11/13, 17:28
Sorry sent svar, men, software på girkassa (manuell) ligger i carconfig, som du ikke klarer å endre på med mindre du har en CAN-geek som kan gjøre det (finnes noen i Sverige) - uansett frarådes det å gjøre, siden vi snakker om grunnfila/software til hele bilen. En bommert og hele bilen bil være ubrukelig.

Løsningen her er muligens å få tak i en brukt motorstyreenhet fra en tilsvarende bil med M66. Jeg tror du må leite ganske lenge for å finne en som er identisk med din bil, men med M66 (ble denne motoren levert med M66 i det hele tatt?)
Alternativt kan du ta kontakt med Volvo i Göteborg, se om du kan få noe hjelp der.
Utover det, tror jeg kanskje du kan få noen bedre svar på svxc.se - noen som har gjort tilsvarende der.

Så lenge du ikke har noe skriftlig så har du nok ikke så mye å fare med, men dette her burde absolutt bildesign vært klar over før de påbegynte jobben.
Det positive er jo at du har fått 6-trinnskasse som ikke slurer, men er kjipt å kjøre i 5gir på motorvei, fordi CC ikke fungerer i 6gir.
Du får ta en telefon til bildesign, fortelle greia, høre hva de sier.

MadAss
13/11/13, 20:04
Om du tar kontakt med verkstedet ditt igjen, så kan de sende en rapport til Volvo i Sverige. DERSOM svenskene er behjelpelige, kan de omskrive spesifikasjonen til bilen og deretter laster verkstedet en ECM reload programvare.
Men det er aldeles ikke sikkert at svenskene vil hjelpe med slike ombygginger, men verdt en forsøk.

Anders Mathiesen
13/11/13, 21:44
Jeg må ta kontakt med BilDesign igjen ja, for dette er absolutt noe de bør vite om med tanke på at de "spesialiserer seg på volvo" og disse typen jobber.
Jeg kan da ikke få tilbake bilen min "med begrensninger".
På volvo i dag var verksmesteren litt uhyggelig i tonen, hadde en lang og ålreit prat og diskusjon med han, men han ville ikke bruke stort tid (research) på dette siden det var en jobb som volvo selv ikke hadde gjort. Men, hva skal jeg be dem gjøre? Er dette med å sende en rapport noe som de burde være kjent med? (spør fordi jeg ikke har peiling). Og skal den rapporten til et spesielt sted? "Hvilken" volvo i sverige skal jeg snakke med så de blir kjent med problemet og evt kan se på den rapporten de får (hvis de også vil være behjelpelig). Vil gjøre dette riktig og raskt slik at ikke spørsmålet om dette kunne skjedd en stund etter jobben var gjort dukker opp..

Takker for alle svar! Blir litt klokere hver gang! :)

MadAss
13/11/13, 22:19
Er BilDesign en autorisert Volvoforhandler?
I så fall er rapportskriving noe de kjent med, men er ikke sikker de er ønskelig for dem å skrive rapporten, da svenskene i grunn ikke ønsker å gjøre slike endringer. Du må i så fall spørre verksmester veldig pent uten å forlange.
Rapportene går direkte til tekniske i sverige. Vet ikke hvor du kan kontakte svenskene utenom, - for tror dette må gå via autorisert forhandler.

Sent from my GT-I9100

Anders Mathiesen
13/11/13, 23:25
BilDesign er et firma som importerer for det meste engelske volvo skadebiler, demonterer og selger deler, samt har et verksted. De er på ingen måte noe volvo-forhandler sånn sett. Skal forhøre meg med en forhandler og se hva jeg kan få til svar, forhåpentligvis i løpet av morgendagen!

FroBe
14/11/13, 09:02
"elektrisk sperre som slår inn i over 10km/h for å ikke kunne dra spaken i revers".
Hvis man ikke får aktivert denne via datastyringen, men har tilgang til ledningene til solenoiden, så kan man koble denne til bremselyset (strømmen fra bremselyset trekker til et relé som kobler ut speningen til solenoiden og frigjør sperren). Så lenge man ikke trykker på bremsen så er reversen sperret, og man kan trygt gire til 5. gir.

Torsen67
14/11/13, 17:40
Tilbud på clutch:

http://www.fcpeuro.com/products/volvo-clutch-kit-c70-s60-s70-v70-k70255-01

Anders Mathiesen
14/11/13, 21:37
Det er i dag blitt sendt mail til BilDesign med spørsmål om hvordan de vil stille seg i forhold til saken, da jeg mener det er en vesentlig mangel at jeg får bilen min igjen med "begrensninger" som ikke er gjort rede for på forhånd. Må gi dem mulighet til å svare da de har gitt garantier på dette, som evt må fikses opp i hos dem. Ellers er det mye forumlesing og div telefoner for å prøve å finne ut av dette... Har jo brukt en del penger på dette, så ville være kjipt om det var for et mislykket resultat. -.-

Anders Mathiesen
15/11/13, 17:41
Svaret kom, og ikke overraskende så slår han dette helt fra seg. De, som verksted, burde vite om de jobbene de gjør faktisk funker når det er ferdig. Blir som om du kjøper en TV og kun 80% av skjermen funker... Her er svaret:

"Hei!

Du bestilte og kjøpte girkasse, girspak samt svinghjul og clutch sett brukt. Da du i buttikke skulle gå avgårde med dette tilbudte jeg at vi monterte dette på din bil for en fast sum.
Vi stille garanti på at girkassen på delene vi solgte, d.v.s ovennevnte og montering av dette.
Du har selv valgt å monter en 6 trinn girkasse på en 5 trinn bil, og vi står ikke ansvarlig for hvorvidt bilens elektriske takler dette eller ei. Du fikk pris på montering av delene, ikke problemsøking av bilens elektriske etc. Setter du bilen inn på verksted for å montere en cluch og girkasse er det det de gjør og det de har ansvar for, ikke mer.

Vi kan om du ønsker se på problemet, og mener at dette bør la seg løse. Men tid som går til dette må betales for."

Litt arrogant er det jo, han fraskriver seg jo all form for sunn fornuft rundt dette. MEN, han mener det går an å løses, mens Volvo Norge sa at dette var håpløst uten fryktelig god hjelp fra en velvillig svenske med høye nok klareringer....

sekse
15/11/13, 17:53
Svært arrogant ja.

Lett å være etterpåklok men det burde være en avtale på forhånd om at alt skulle fungere som før, altså skriftlig tilbud.

Uansett, dårlig at de ikke informerte/viste om dette problemet på forhånd.

Får håpe det løser seg :)

Anders Mathiesen
15/11/13, 18:04
Ja, jeg ser jo den nå... :p
Men, når jeg var der spurte jeg om dette var noe som bare kunne byttes om, om alt ville fungere etterpå, og her var svaret "ja"..
Det har jeg selvfølgelig ikke skriftlig..

Får se til uka hva jeg får til.. Bilen er jo fantastisk å kjøre, 0,53 på blanda og null sluring, så noe godt er jo kommet ut av dette.. ^^

Anders Mathiesen
01/12/13, 16:38
Etter mye om og men og lite forståelse fra BilDesign kom jeg i kontakt med en hyggelig svenske. Jeg møtte han i Gøteborg og han la inn nytt trimprogram og endret carconfig slik at jeg fikk programvare for M66 i min bil. Tok 5 minutter og alt blei bra! Trimprogrammet skulle gi 235 hk og 500 nm og ga mye bedre gassrespons enn BSR sin programvare. Nå har jeg 6 gir, en fantastisk motorkraft og cruisekontroll!

aarnes
01/12/13, 16:51
Godt at det løste seg ;)

mantrame
16/11/15, 23:16
Er det noen som med sikkerhet kan si at det å bytte til dette http://www.mekonomen.no/bil/reservedeler/drivlinje/clutchsett/clutchsett-sac-ps1402a05-624314509no ikke vil løse problemet med en orginal 125 hp, nå 185 hp

Mvh
Bekymret og nychippet

GMV
17/11/15, 10:42
Beste er å sjekke opp om det er samme clutch på 170hk motoren. Evt stikk innom en Volvoforhandler å sjekke opp i delenummer på clutch og svinghjul til de forskjellige utgavene. Volvo har operert med så mange forskjellige kombinasjoner oppigjennom årene på hvitmotor at det er veldig lett å kjøpe feil.