PDA

Vis full versjon : piggdekk eller vanlige vinterdekk? volvo 940



Ben
12/10/13, 15:19
hei.

Har seg sånn at det snart er på tide å bytte til vinter eller piggdekk. Har fra før 3 gode piggdekk og 1 piggdekk uten pigger igjen. Er litt usikker på hva jeg skal gjøre, og har tenkt tanken å kanskje ha piggdekk bak og kjøpe nye vinterdekk forann.
Har seg også sånn at jeg bor i Oslo og må derfor betale piggdekk avgift for å kjøre med det som er 1200 for en sesong.
kjører en volvo 940 turbo.

Vil det også være mulig å leke seg litt på vinterføre når man har piggdekk?

takker for svar:)

Ben
13/10/13, 09:09
noen som kan hjelpe?

Voolvoo
13/10/13, 10:54
du må enten ha 4 piggdekk elle 4 piggfrie :)

Jeg har nylig kjøpt Nokian Hakkpelitta r2 piggfri. god erfaring fra tidligere med 740 :)

Ben
13/10/13, 12:35
hvorfor må jeg ha 4 piggfrie eller 4 piggdekk?

Christian
13/10/13, 17:47
Fordi det ikke er lov med forskjellige. Det skal være likt merke/mønster per aksel (du kan ha Yokohama foran og Nokian bak) men det skal være av samme type. Pigg/piggfri.

Ben
13/10/13, 19:01
Ja, da kan jeg vell ha to like piggdekk bak og to like piggfrie forann? eller er det bare jeg som har misforstått :p?

Christian
13/10/13, 19:07
Alle fire må være enten pigg eller piggfritt.

Ben
13/10/13, 19:35
okei :) da var det jeg som har misforstått noe, men takker for svar :)

en annen liten ting, vil det fortsatt være mulig å leke seg på vinterføre når man kjører med 4 piggdekk?

Christian
13/10/13, 19:57
Absolutt.

Ben
13/10/13, 20:28
Takker for svar :)

larsverm
13/10/13, 20:44
Vinterdekk med og uten pigger har nok jevnt over så vidt forskjellige egenskaper (styrker og svakheter) at det vil kunne gå ut over sikkerheten å kombinere dem.

Øygard
14/10/13, 08:41
Om du skal ha piggdekk eller piggfrie kjem jo an på hen du bur og kva kjøreforhold det er der du kjører. Viss du bur i Oslo vil eg tru at piggfrie fungerar fint, der som eg bur er piggfrie dekk uaktuelt, med bratte bakkar og mykje is. På snø funkar piggfritt fint, men på is er det piggdekk som er tingen. Og ja, du kan ha det kjekt med piggdekk og :D

Erlend Dystland
14/10/13, 11:41
Når du kjører 940 turbo, sier du gjerne vil ha muligheten til å leke, forteller det meg at piggdekkene kommer til å bli utslitt før vinteren er skikkelig i gang.
Iogmed at du bor i Oslo, vil jeg ihvertfall anbefale piggfritt, iogmed at du og slepper å kjøpe oblat for piggdekk.

Jeg snakker om erfaring når jeg sier at de piggene ikke kommer til å bli gamle i ditt eie :p
Har kjørt i Oslo mange ganger og aldri hatt problemer med fremkomst noen steder med piggfritt. Nå er det jo forøvrig ekstremt mye salt i omløp der og..

Ben
14/10/13, 15:29
sant det du sier, dilemaet er jo at jeg da må kjøpe 4 nye piggfrie isteden for å kjøpe f.eks 1 nytt piggdekk, likt som de 3 andre piggdekkene jeg har.
Sparer mere på det, men ser poenget med at piggfrie funker fint nokk for kjøring i Oslo.

Erlend Dystland
14/10/13, 17:21
Jeg hadde uansett gått for piggfritt, men det er nå meg :)
I løpet av 2 år har du jo da brukt opp 2400kr på oblater til piggdekk som du antakeligvis kommer til å spole ut innen kort tid :)
Jeg betalte 2500kr for 4 stk Nankang piggfrie vinterdekk i 15" på 940n min. Veldig ålreite vinterdekk etter min mening.

Ben
14/10/13, 17:23
ja er jo ikke feil å gjøre det :) har sett litt på nokian hakapeliita R piggfritt.

Noen i Oslo området som vet om noen gode steder å kjøpe dekk til rimelig pris, helst noen som selger hakapeliita?

Erlend Dystland
14/10/13, 17:27
Nei, du tjener mer på piggfritt enn piggdekk i ditt tilfelle :)
Å sammenligne piggdekk uten pigger med piggfrie dekk fra fabrikk av går ikke an. Har du spolt ut pigga dine så har du ubrukelige dekk på vinterføre etter min mening ;)

Hmm, kommer desverre ikke på noen i Oslo-området som selger billige dekk av kjent fabrikat ;)

Voolvoo
14/10/13, 17:28
sjekk rundt. alt over 5.000 kr for 4 hakka r2 er dyrt. ga selv 4,500 med amcar rabatt på dekk1 :) da sa de at dersom jeg ikke var fornøyd, å skulle jeg bytte inn å få gamle typen hakkapellita (som er dyrere)

tør å kalle det hard garanti! :)

Erlend; har du mått bråbremse med de dekka? spør av nysgjerrighet :)
Har efarfing med nankang ns-20, det var ihvertfall patetisk. mye støy og sporing. slapp på bløtt føre i sving på forjula :)
2000 ekstra på dekk er relativt billig forsikring :)

Erlend Dystland
14/10/13, 18:16
Jada, har som sagt bare god erfaring med dekka mine :)
Men jeg kan ikke huske å ha hatt noen ubehagelige episoder som følge av dekka, for det ville jeg nok husket :)
Beste vinterdekka jeg noen gang har kjørt på ihvertfall :)

larsverm
14/10/13, 20:41
Jeg sier meg i hvert fall godt fornøyd med erfaringene etter min første vinter med piggfrie vinterdekk :) - da riktig nok på en forhjulsdreven Volvo...

Naske
14/10/13, 23:18
Har kun gode erfaringer med piggfrie vinterdekk fra hakkapeliitta. På is dekkene helt klart underlegne pigg, men tar man forbehold og kjører forsiktig går det bra. Har alltid med hurtigkjetting dersom jeg skulle kjøre meg fast, og hittil har de kun vært i bruk en gang utenfor hytta. Men tror ikke pigg hadde fått meg ut av den situasjonen uansett.

Ben
19/10/13, 11:47
vil det være forsvarlig, eventuelt lovlig å kjøre med piggdekk der piggene på det ene dekket er borte?

Mathisen
22/10/13, 08:38
kjapt spørsmål. hva er egentlig ett vanlig vinterdekk ? har alltid tenkt att det var piggdekk jeg :p

skurk
22/10/13, 14:38
Dekk må være av samme merke/mønster på samme aksling.
Du kan sette de to beste av de dekka du har bak og kjøpe to nye piggdekk og legge på forran.

Sånn generellt hvis man er ung og "sprek" så vil det være mest økonomisk med piggfrie dekk.
Har inntrykk av at litt yngre utgaver bruker bilen til litt mere enn matpakketransport.

Jeg for min del kjøper nye piggdekk hvert år uavhengig om de er slitt eller ikke.
Nye dekk sitter så vanvittig mye bedre enn de som er brukt en sesong.
Kjører på hakka7 fra april i fjor nå,blir handla hakka8 når snøen kommer og legger seg for vinteren.
Den tida jeg kjørte turbobil så gikk den på continental piggfridekk...glefsa fort i seg et sett med piggdekk.

MadAss
22/10/13, 16:00
Kjørte nærmere 30 000 km på mine Nokian Hakka 5 piggdekk. Dette var med mye leking på vinterføre. Da jeg byttet de hadde jeg ca 5 mm igjen, men kun noen få pigger som manglet. Riktig innkjøring er alfa omega på piggdekk. Hadde også GoodYear UltraGrip Extreme senere, som hadde en helt fantastisk fremkomlighet. Men disse forsvant piggene mye fortere på. Derfor gikk jeg til innkjøp av Hakka 7 i fjor, og angrer ikke på det :)

skarderud
23/10/13, 16:37
har kjørt 945 (ja, turbo, chip +++) i 8 år, iallefall 250.000km på disse åra, antagelig mer.

jeg kjørte 4 år med piggfritt (hhv hakka og conti, aktuelle testvinnere). må si jeg fikk meg en brutal overraskelse når jeg innså realiteten og kjøpte hakka 7. forskjellen er enorm, og de som påstår at piggfritt og pigg er like bra aner ikke hva de snakker om.
jeg var også ivrig piggfri forkjemper, som gammel yrkessjåfør er man gjerne det.....

jeg kjører mest på snødekte veier i oppland, stort sett i området rundt lillehammer. masse bakker, og innimellom både ubrøyta og holke. på rein snø er nok forskjellen minst, men skal ikke være bremsa mye eller spola mye inn mot kryss f.eks før man virkelig kjenner hvor mye bedre piggdekka sitter. kjører maks 2 sesonger på dekka, er mye dekk igjen og bra med pigger da også. er tross alt familiefar, men såklart, er jo artig å kjenne litt på bilen innimellom også:)

skal man kjøre rundt i verdens endetarm (oslo altså), så er nok piggfritt et greit alternativ, spesiellt om eieren har tung gassfot uansett føre. men bor man f.eks i høyden og det er mye bakker, bør man nok vurdere pigg også. en kompis bodde i holmenkollåsen, opp ved røa. der var det ofte dritglatt ned bakker, og han hadde både piggdekk og 4x4:)

men som alltid, kjøp kun skikkelige dekk. alt som ikke er på topp 3 av dekktester er det bare å unngå, og uansett hva de sier, dekkselgere skal man ikke stole på.
så er jo tommelfingerregelen å kjøpe spesielt vinterdekk fra land som faktisk har klima som er i nærheten av vårt:)