Vis full versjon : Viftesystem inne i bilen
FreddieAwD
12/10/13, 13:58
Hei
Har jo slikt viftesystem som slår seg på når man trykker på fjernkontrollen, som går til den går automatisk av..
Leste såvidt i instruksjonsboken at dette gradvis forsvinner når bilen nærmer seg 4 år..
Er dette noe som skal etterfylles på en slags måte ?
Eller er det noen som har en grei beskrivelse av dette ?
Fin dag ellers :cool:
Fredrik
Fra svensk håndbok i Pdf-format, side 127:
Clean Zone Interior Package (CZIP)
Detta tillval håller kupén ännu renare från allergi- och astmaframkallande substanser. För mer information om CZIP, se broschyren som medföljer bilen vid köpet. Följande ingår:
• En utbyggd fläktfunktion som innebär att fläkten startar när bilen öppnas med fjärrnyckeln. Fläkten fyller då kupén med friskluft. Funktionen startar vid behov och stängs av automatiskt efter en stund eller då en av dörrarna till kupén öppnas. Tidsintervallet under vilket fläkten går minskar successivt fram tills bilen är 4 år.
• Interior Air Quality System (IAQS). Ett helautomatiskt system som renar luften i kupén från luftföroreningar som partiklar, kolväten, kväveoxider och marknära ozon.
Användning av utprovade material i inredningen.
Materialen har utvecklats för att minimera dammängden i kupén och bidrar till att kupén blir lättare att hålla ren. Mattorna i både kupén och lastutrymmet är löstagbara och lätta att ta ur och göra rena. Använd rengöringsmedel och bilvårdsprodukter som rekommenderas av Volvo, se sidan 257.
OBS
I bilar med CZIP ska IAQS-luftfiltret bytas var 15000 km eller en gång per år. I bilar utan CZIP ska IAQS-luftfiltret bytas vid ordinarie service.
SagaPer: Det er ikke noe annet enn filtere som skal byttes etter rutine ved service. Ingen andre funksjoner som skal vedlikeholdes.
hvorfor skal dette bare fungere til den er 4 år??
FreddieAwD
13/10/13, 12:55
Det var vell egentlig det jeg lurte på, litt dårlig forklart da...
Min virker no enda, bilen er 5 år, men jeg merker at den slår seg på sånn innimellom, er ikke noe spes intervall på det :)
Har med at når bilen er ny, så avgir materialene inne i kupeen visse gasser/lukt. Når bilen blir eldre blir det mindre gasser som slippes ut, og derfor trengs ikke denne viftefunksjonen lenger.
Denne funksjonen funker fremdeles på min MY '08...senest sist søndag.
Bruker sjelden fjernkontrollen, pga Keyless Entry (eller hva det heter på Volvo-språket).
min 09modell, starter denne viften hver gang bilen låses opp.
Ligger vel i grenseland til 4års periode enda den.
Denne funksjonen funker fremdeles på min MY '08...senest sist søndag.
Bruker sjelden fjernkontrollen, pga Keyless Entry (eller hva det heter på Volvo-språket).
Fra svensk håndbok i Pdf-versjon, side 50:
Keyless drive (endast PCC)
Nyckellöst lås- och startsystem
Med Keyless drive-funktionen som finns i PCC:n kan bilen låsas upp, köras och låsas utan nyckel. Det räcker att ha PCC:n med sig. Systemet gör det bekvämare att öppna bilen, t.ex. när händerna är upptagna. Bilens två PCC:er har Keyless-funktion. Det går att beställa fler PCC:er.
PCC:ns räckvidd
För att en dörr eller bakluckan ska kunna öppnas måste en PCC finnas inom maximalt ca 1,5 m avstånd från bilens dörrhandtag eller baklucka. Det innebär att den som ska låsa eller låsa upp en dörr måste bära PCC:n med sig. Det går inte att låsa eller låsa upp en dörr om PCC:n befinner sig på bilens motsatta sida.
Fra svensk håndbok i Pdf-versjon, side 50:
Keyless drive (endast PCC)
Nyckellöst lås- och startsystem
Med Keyless drive-funktionen som finns i PCC:n kan bilen låsas upp, köras och låsas utan nyckel. Det räcker att ha PCC:n med sig. Systemet gör det bekvämare att öppna bilen, t.ex. när händerna är upptagna. Bilens två PCC:er har Keyless-funktion. Det går att beställa fler PCC:er.
PCC:ns räckvidd
För att en dörr eller bakluckan ska kunna öppnas måste en PCC finnas inom maximalt ca 1,5 m avstånd från bilens dörrhandtag eller baklucka. Det innebär att den som ska låsa eller låsa upp en dörr måste bära PCC:n med sig. Det går inte att låsa eller låsa upp en dörr om PCC:n befinner sig på bilens motsatta sida.
Det er faktisk ikke mulig å låse bilen utenifra med PCC'en liggende inne i bilen... :o
Det er faktisk ikke mulig å låse bilen utenifra med PCC'en liggende inne i bilen... :o
Har testet dette ja. Stemmer det. Ikke mulig å låse nøkkel inne i bilen. Gode greier.
PS: Man blir i grunne ganske godt vant med en Volvo med PPC. Jeg har ved et par anledninger lånt andre biler og har dratt i dørhåndtaket for å åpne førerdøren. Det går jo ikke. Man må faktisk låse opp døren med nøkkel eller fjernkontroll. Heia Volvo!
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.