PDA

Vis full versjon : M47 mellomaksel - IKKE typen med hardykobling ØK!



ramp41
12/10/13, 12:07
Autokorrektur på mobil er noe dritt...;) Det skal være IKKE hardykobling! Mao er det typen med medbringer mot gearkasse som ønskes. Medbringeren er i prinsippet helt lik bakerste ledd/kryss som skrus fast i bakaksel.

Naske
14/10/13, 22:47
Hvilken er du ute etter? Gamle eller nye m47(mekanisk speedometeruttak/speedometeruttak på bakaksel?) Jeg har m47-mellomakselen med medbringer slik du beskriver til den nye m47 kassa. Tror dvs. fra 1986 og fremover. Støttelageret er litt tregt, ellers er akslingen i god stand, tight og fin i alle kryss.

ramp41
15/10/13, 07:35
Jeg er ute etter den til den gamle typen med speedometeruttak. Er det lengdeforskjell på ny/gammel? Jeg innbilte meg at det kun var den gamle M47 som hadde medbringer, men lærer noe nytt hver dag..:)

Naske
15/10/13, 11:48
Ja, det er stor lengdeforskjell på den nye og den gamle, var sikkert 5-10 cm da jeg sammenlignet de to. Det er den fremre delen av drivakselen/mellomakselen som er forskjellig. Den første m47 girkassa med mek. speedo er rett og slett en lengre girkasse. Jeg visste heller ikke dette da jeg gikk til anskaffelse av mellomaksling og sitter derfor med den som er for lang :) Skjønte ikke en dritt da støttelageret ikke passet på plass og akslingen var totalt komprimert.

Den gamle mellomakslingen er mangelvare. Tror den kun ble produsert fra 1983-1985. Jeg betalte 2000 kr(blodpris) for den hos en bilopphogger i Hof i Vestfold. Er du villig til å betale har han sikkert en ekstra.(det går ikke an å prute en krone)

Bor du nærme grensa ville jeg heller ha kjørt inn til Sverige, finnes å få tak i for rundt 800 svenske, litt mer dersom den er i svært god stand. Du må minst ned til Göteborg om du ikke velger å få den sendt til grensa. Kikk etter riktig årstall, girkasse og kobling på bildelsbasen.se De beste eksemplarene befinner seg i Nord-Sverige og på østkysten.

Ellers kan du lese mer om problemstillingen her: http://forum.svenska200klubben.com/viewtopic.php?f=40&t=3152
og her http://forum.vccn.no/showthread.php?58076-Er-alle-m47-mellomakslinger-til-Volvo-240-like

ramp41
15/10/13, 14:38
Takk for nyttig info! Jeg har selvfølgelig kun den bakre delen av mellomaksel. Måtte jobbe en god stund for å få tak i selve kassa og clutchus. hvis du har noen kontakter i Sverige du stoler på tar jeg gjerne imot tips...:)

Naske
15/10/13, 14:59
Har dessverre ingen kontakter i Sverige. Jobbet selv mye for å konvertere fra m45-m47, det var ikke lett å finne informasjon om nøyaktig type deler som krevdes. Trodde jeg bare trengte kasse og m47-mellomaksling, men der tok jeg feil. Hadde jeg visst det jeg gjør i dag hadde jeg heller konvertert til m46 eller latt hele prosjektet være og beholdt m45.

Husk at du også trenger ny girkassebalk som fester til bakre motorfeste dersom du konverterer fra m45. Under denne girkassebalken trenger du også mellomlegg, ellers vil den større girkassa få kontakt med understellet. Det vil bråke og vibrere noe grusomt. Jeg måtte også løsne speedomterevaieren fra torpedoveggen for at den skulle bli lang nok.

ramp41
24/11/13, 09:48
Løfter denne tråden i håp om at noen har en aksel liggende..

2førr10
28/11/13, 18:54
Hei! Håper det går greit for deg ramp41 at jeg spør Naske om spørsmål angående bytte fra M45 til M47 kasse. Jeg har altså en M45 kasse, men den er slitt. Dvs. den hopper ut av gir, det er ikke synkroniseringsringer har jeg blitt fortalt som er defekt/slitt, men noen slags tenner som sitter i kassa som holder giret i gir :p Jeg har ikke stort peiling på girkasser. Så isteden for å reparere kassen så tenkte jeg at det er like greit å bytte kasse, og da tenkte jeg skulle bytte om til M47 :) Men dette du sier Naske høres ut som ganske mye styr! :o

Min 240 er 85 modell, så det er speedometer wire til kassa. Og jeg har en framtidig plan om å bygge om min kjipe B200K til B230F, så jeg har sett for meg at jeg må da også bytte bakaksel, vil dette løyse opp i bytte av kassen? :o