PDA

Vis full versjon : Bakdørproblemer - kan ikke åpnes utenfra



PekaillVolvo
11/10/13, 20:53
Har knapt åpnet sidedekslene på 240-ene jeg har hatt, og 144-modellen jeg startet min bilkarriere i, ble hovedsakelig dørsidene åpnet for å feste løse vinduer og slike ting... :)

Men nå har jeg problem med bakdøra på førersiden, siden den ikke kan åpnes fra utsiden. Jeg har åpnet og kikket inn, men ser ikke helt hva som er ødelagt/feil, siden jeg ikke har studert dette før. Men regner med det er en eller annen løfteanordning som går på tvers av håndtaket og inn til resten av åpningsmekanismen...

Noen som har anelse hva som trengs for å fikse dette og eventuelt kanskje har slike ting liggende? Gjerne bilder og tegninger av systemet også, slik at jeg kan lære litt av dette også... :D På forhånd takk for hjelp!

larsverm
12/10/13, 02:16
Kan ikke åpnes fra utsiden - har du inntrykk av at selve håndtaket er i orden?

volvo245gl
12/10/13, 07:14
3662
Bilde av fordør, mekanismens prinsipp er lik

PekaillVolvo
12/10/13, 09:55
Takker, volvo245gl... :)

Er det da å forstå at det er området rundt 27 som er problemet mitt? Noen som har en formening om nærmere nummerbestemmelse hva som faktisk er dingsen som skal til...? :)

PekaillVolvo
12/10/13, 09:57
Kan ikke åpnes fra utsiden - har du inntrykk av at selve håndtaket er i orden?

Tja... hvordan finner man ut det..? En dag jeg skulle åpne for et par-tre uker siden, så kjente jeg litt "motstand" der inne, og tror det var neste gang jeg åpnet den så "datt noe av"/"knakk noe"/"hoppet et eller annet av"... Ut fra det jeg kunne se innvendig, ser ikke håndtaket ødelagt ut, men har som sagt aldri studert dette noe nærmere, så jeg vet egentlig ikke...

volvo245gl
12/10/13, 13:01
Hender av og til at "armen" på håndtaket knekker. Enten ved feste "27" eller "29". Hender også at fjæren "2" eller "3" ryker og.

larsverm
12/10/13, 15:10
Ja, jeg har sett et par ganger at "armen" eller hva man skal kalle det på håndtaket har knekt av. Da vil man evt merke at håndtakets bevegelse når man drar i det ikke er like "rett ut" som før.

TurboNoob
12/10/13, 16:23
Du må nesten bare åpne opp og se. Man ser egentlig fort hva som er problemet når man prøver mekanismen og ser samtidig.

PekaillVolvo
12/10/13, 21:56
Du må nesten bare åpne opp og se. Man ser egentlig fort hva som er problemet når man prøver mekanismen og ser samtidig.

Hehe... har åpnet og sett, men jeg vet ikke helt hva jeg skal se etter... Jeg ser at mekanismen som åpner døra med innerhåndtaket løfter det som løftes skal, men når jeg bruker ytterhåndtaket er det knapt bevegelse... :)

larsverm
12/10/13, 22:06
Da får du prøve mer og se godt etter hva som skjer og ikke skjer. :p Forholdsvis enkel og synlig mekanikk. Når du tar i det utvendige håndtaket, hvor langt ut i "kjeden" beveger det seg og hvor slutter det?

PekaillVolvo
12/10/13, 22:24
Da får du prøve mer og se godt etter hva som skjer og ikke skjer. :p Forholdsvis enkel og synlig mekanikk. Når du tar i det utvendige håndtaket, hvor langt ut i "kjeden" beveger det seg og hvor slutter det?

Håndtaket går "helt til topps"... det er lite eller ingenting som holder det, annet enn selve festene... men samtidig er det en bitteliten bevegelse i den armen som kommer ned og som skal løftes "midt i døra"... men når jeg bruker åpningsarmen innvendig, løfter den hele greia i den avlange "glideskinnen" og døra åpnes...

Spørs om jeg må av med andre døra for å se hvordan det ser ut der...

larsverm
12/10/13, 22:38
Er det lite bevegelse "etter" dørhåndtaket, kan det jo være at det er der et sted det svikter.

PekaillVolvo
14/10/13, 09:28
Er det lite bevegelse "etter" dørhåndtaket, kan det jo være at det er der et sted det svikter.

Ja, det må jo være der et sted, siden innermekanismen fungerer utmerket. Der løfter den skinna seg helt flott og døra åpnes. Men utenfra er det bare såvidt bevegelse i den... og håndtaket er veldig lett å dra ut... men som sagt - jeg ser ikke hva som er galt, siden jeg aldri har sett dette opplegget før... er det en helt lang pinne som er borte, en liten pinne bare, et feste... tror nok jeg må opp med høyre bakdør siden jeg ikke finner "donordør" ser det ut til... :)

larsverm
14/10/13, 12:47
Fornuftig strategi. Men jeg ville ut fra din beskrivelse tro at problemstedet omtrent er lokalisert.

volvo245gl
14/10/13, 12:59
Hender at hullet på indre del av håndtaket knekker. Da får du et slapt ytre håndtak men ikke fungerer normalt.
Da må hele håndtaket byttes.

larsverm
14/10/13, 17:00
Ja, jeg husker en 240 for en del år tilbake hvor to av håndtakene med en del mellomrom knakk innerst i nærheten av det "opphengspunktet". Det var bare å bytte håndtak, og det var enkelt nok, og billig - lett å finne brukt.

PekaillVolvo
14/10/13, 20:24
Oi... kanskje det er det som er problemet... Hva må man da skru av? De to skruene innvendig som holder fast håndtaket og løsne... det rundt 27-28-29?

larsverm
14/10/13, 20:32
Ja, de to som sitter rett på innsiden av selve "holderen" til håndtaket, hele den enheten er grei å bytte ut - og så er det bare noe som skal hektes sammen på ett punkt med mekanismen videre. Tror det skulle være enkelt når du ser det - forutsatt at det er akkurat her problemet ligger...