PDA

Vis full versjon : 850, fraværende tomgang.



hammerpaal
11/10/13, 20:18
Km-stand: 307000 - Motor B5254FS

Nylig skiftet;

Bensinpumpe.
Pumperéle.
Veivhusventilasjon.
Nytt vacuumtre med o-ring.
Renset gasspjeldet grundig og skiftet pakningen fra gasspjeld mot innsuget.
Ny innsugspakning.
Nye filtere og o-ringer, spacere og støvringer på injektorene.
Renset også tomgangsmotoren når jeg var i gang.

Bilen starter, går fint oppover på turtallsregisteret når jeg gasser på, men klarer ikke å holde seg på tomgang. Ligger og putrer på ca. 400 - 600 omdreininger.
Har fått feilkode på A2 - 2-2-3 - "IAC valve opening signal"

Kan det rett og slett være tomgangsmotoren min som er defekt, eller noe som henger?
Har letet etter vacuumlekkasjer og gått over alle slanger og forsikret meg om at innsuget er ordentlig skrudd til.

Klør meg i hodet for tomgangsmotoren funket før jeg demonterte alt, men ikke nå. :confused:

Agrostar
11/10/13, 22:02
Blir det noko forskjell om du dreg ut kontakten til tomgangsmotoren når motoren er igang?

850GLTsilver
12/10/13, 08:03
Spørs om IACn din har tatt kvelden ja.
Om du ikke skulle ha klart å unnlate å sette kontakta helt på plass da.

hammerpaal
12/10/13, 09:24
Blir det noko forskjell om du dreg ut kontakten til tomgangsmotoren når motoren er igang?

Svært liten forskjell til ingenting, dessverre.

hammerpaal
12/10/13, 09:40
Spørs om IACn din har tatt kvelden ja.
Om du ikke skulle ha klart å unnlate å sette kontakta helt på plass da.
Kontakten skal være ordentlig på plass og "klikkes".
Motoren buzzer når tenningen står på hakk 2.
Hvis jeg ikke husker feil lot jeg tenningen stå på, plugget ut kontakten og plugget den inn igjen. Da lukket skjoldet seg helt inne i motoren. Når jeg prøver å starte opp får jeg feilkoden og skjoldet blir stående konstant oppe.

Har B5254FS av den eldre typen og har kontakten til tomgangsmotoren på innsugssiden (3-pins kontakt). En slange som går over spjeldhuset og inn på vacuumtreet, den andre går ned i en knekk og svinger inn på luftfilterslangen.
Vacuumtreet er grått og svært lite i forhold til det store svarte.

Skal sjekke og få skrevet ned delenummeret på tomgangsmotoren senere i dag.

hammerpaal
12/10/13, 16:20
Delenummeret på tomgangsmotoren min er: Bosch 0280140528 - Volvo 3517378. Er visstnok forbeholdt '92-modellen.

850GLTsilver
12/10/13, 17:33
Er samme på alle, men nytt delenummer er: 9454745
3517378 var også på -93 = Konebilen her i huset.

Blir sleiden stående åpen, ville du normalt hatt rundt 1200 omdr i tomgang.
Altså er det mulighet for at feilen ligge i LMMen din.

Litt mer om IAC:
Denne består av en såkalt steppermotor, som får pulsede signaler til jord.
Ved eventuell feil i signalet til IAC vil et fjærsystem i denne sørge for å åpne ventilen så tomgangen ender på 1200omdr.
Ingen justeringsskruer i og med at ECM har en innlæringsfunksjon som sørger for å legge tomgangen på rett nivå.

Da står du igjen med følgende komponenter med mulig feil: (Vi ser bort fra eventuell falskluft noe sted)
LMM
ECM
Og faktisk IAC

Veivhusventilasjonen din er vel aldri lekk vel?
Likeså alle disse vakuumledningene.
Er et uttall bend og slikt som gjerne morkner opp.
Jeg har skiftet alle på min og fikk "ny motor" på den måten.
FPC har komplette sett med slanger og det hele.

hammerpaal
13/10/13, 10:25
Har en LMM liggende som jeg skal prøve. Glemte å nevne i første trådpost at jeg renset gasspjeldet godt på begge sider når jeg skiftet huspakningen.
Faktisk så monterte jeg nye vacuumslanger som jeg fikk fra FCP eller et annet Volvo-utsalg.
Skiftet ut mange av vacuumslangene på vei mot den vacuumsentralen (canister, vil jeg tro?) i håp om at det skulle bli bedre, men tomgangen forble den samme som med de allerede originale vacuumslangene.

Veivhusventilasjonen er komplett ny, men kan aldri utelukke at noen komponenter skulle være feilprodusert/lekk når de lå i plastikkposen.
Pakningen på gasspjeldhuset var av typen Victor Reinz og litt mer papptykkelse, og den nye (genuine Volvo) var atskillig tynnere.

Kan en feil med tomgangen og ECM bare skje sånn over natten?

Angående det med tomgangsmotoren, jeg har det vacuumtreet som er vist her. (http://i450.photobucket.com/albums/qq226/gundamheaven/volvo1.jpg)
Jeg får ikke det delenummeret 9454745 du oppgir til å passe med mitt vacuumtre. Da må jeg i så fall ha den nye typen vacuumtre som her. (http://www.ipdusa.com/uploads/images_products_slideshow/fullsize_14679.jpg)

Vil prøve å feilsøke litt mer i dag, skifte LMM og se litt over mulig plasser det kan komme falsk luft.

Men i og med at problemet kun viser seg når det gjelder tomgangen og ikke ellers så må det være en slags reguleringssak som ikke funker.

850GLTsilver
13/10/13, 12:57
3528129 er vel den du skal ha
Er vel et chassisnummer lavere enn 30700 du har?

Og det er en reguleringssak ja.
Men den reguleringen må ha hjelp fra bl.a. LMM.
Som jeg leser det, så fungerer visst IACn din egentlig. Men det bekymrer dette med at du får den feilkoden.
Pakningen du har fått er tryggere enn den originale.

Den vacuumcanisteren, er et kullfilter og har ikke annen jobb enn å sørge for at bensingasser blir tilgjengelige for forbrenning istedet for å slippes ut i det fri.

Nullstilling av ECM kan også være aktuelt for å få ting på glid.
Er adaptiv på dette med justering av tomgang.
Har en med B5252 her hvor jeg lot ECM ta seg av dette å justere seg inn. Tok måneder. Men nå er den helt perfekt.

hammerpaal
13/10/13, 14:48
Byttet LMM, men ikke noe bedring. Tok meg en kjøretur på ca. 1,5 mil etter at jeg hadde renset tomgangsmotoren med WD-40. Noe tomgang ble det, men ikke mer enn 500 ustabile omdreininger. Forøvrig virker bilen sprek og virkelig i god form, selv om tomgangen er fraværende.
Hvordan nullstiller man ECM? Noe man kan gjøre selv uten at det kan bli komplikasjoner?

850GLTsilver
14/10/13, 12:33
Skal holde å ta den ut, og la den ligge over natten uten noe som helst strøm.
Og holder ikke det så må jeg se i VADIS om det er noen ting man kan gjøre på et av servicenivåene lengre inn i diagnoseprogrammet der.
Kunne du sendt meg VIN på bilen din, blir det lettere å finne rett kode.

hammerpaal
14/10/13, 13:00
Det vil altså si at jeg må ta ut begge databoksene (1.1 og 1.2). Det vil ikke være det samme å koble fra batteriet eller ta ut sikring nr. 1?

850GLTsilver
14/10/13, 19:58
Greiest å ta ut boksene.

VADIS nevner følgende som mulige feil når tomgangen er som du nevner:

Signalledninger brudd
Signalledning kortsluttet til jord.
Brudd internt i IAC
Høy motstand i tilkoblingene
Defet IAC

Lite om resetting av MFI i grunnen. Skal lete litt mer.

hammerpaal
14/10/13, 21:48
Skal prøve å ta ut boksene i morgen og la de ligge over natten.
Har funnet en tomgangsmotor med samme delenummer på eBay som jeg har satset på, greit å kunne teste den og eventuelt avkrefte at problemet skyldes tomgangsmotoren.
Hvis så, får jeg lete etter falsk luft, noe jeg sår tvil om. Setter i alle fall pris på at er interessert i å hjelpe 850GLTsilver. :)

850GLTsilver
15/10/13, 00:09
Her er litt å prøve på:

Feilsøking:
1. Sett tenningen på (pos II)
Koble fra IAC.
Mål i ledningen fra MFI
Hold kontakten slik at utlserfjæra er opp og kontaktene ligger vannrett.
Da er nummereringen på kontaktene 3-2-1

Fra den midterste kontakten skal du måle batterispenning. Minus til minus på batteri.
Fra den venstre kontakten skal du måle mindre enn 1V . minus til minus på batteri.

2. Slå av tenningen.

Mål resistansen (Ohm) mellom kontakten til høyre og minus på batteri.
Her skal det være 20KOhm - 60KOhm.

3. Slå på tenningen.
Fra den høyre kontakten til minus på batteriet skal du måle mindre enn 1V

4. Slå av tenningen:

Fra den venstre kontakten til minus på batteriet skal du måle mellom 10KOhm og 250KOhm

5. På kontakten på IAC vil du ha kontaktene slik når de to små styretoppene er opp
og kontaqktene vannrett:
3-2-1
En enkel styretopp under og en på hver side.

6. Ohme mellom 1 og 2, samt mellom 2 og 3

I begge tilfelle skal du måle mellom 9 og 15 Ohm.

Det er mange resultater som følger av disse trinnene, men om du forsøker de en etter en, og noterer hva resultatene blir, så kan du nok få et presist svar på hva som er galt.

hammerpaal
26/10/13, 12:42
Får vel oppdatere denne tråden.

Gjort litt mer feilsøking. Har ikke helt peiling når det gjelder å feilsøke elektronikken, så der må jeg melde pass.
Prøvde med en tilsvarende brukt tomgangsmotor med samme delenummer, ingen forandring. Da antar jeg at vi snakker om vacuumlekkasje her.

Fant en liten vacuumlekkasje på gummiknekken på slangen som går til vacuum check valve. Skiftet denne, men ikke noe massiv forbedring.

Fant også en åpen og morken gjennomføring på luftinntaksslangen der som flammefellen er festet, rett i underkant. Må ha ny luftinntaksslange før jeg kan konkludere her.

Til slutt begynner jeg å tvile på om den originale Volvo-gasspjeldpakningen er til å stole på. Den er rett og slett så tynn som papiret i printeren.
Victor Reinz var den forrige pakningen og den var atskillig tykkere og i mine øyne bedre enn original.

Ettersom problemet mitt oppstår når gasspjeldet lukker seg helt og tomgangsmotoren skal overta så lurer jeg på om problemet ligger i lekk gasspjeldpakning eller innsugspakning.
Har hørt en "hvislelyd" rett ved kroppen til gasspjeldet.

IpdUSA snakker noe om to varianter av denne (http://www.ipdusa.com/products/8550/114730-air-intake-hose-1993-1998-p80-850-c70-s70-v70-non-turbo)

hammerpaal
03/12/13, 13:07
Oppdatering Desember 2013:

Har nå fått skiftet gasspjeldpakning til en tykkere variant og er ganske sikker på at det er helt tett.
Skiftet luftinntaksslangen som går fra luftfilterboks til gasspjeld, ikke lenger vacuumlekkasje her.
Har gått over samtlige vacuumslanger og sjekket etter morken gummi og sprekker.

Sprayet litt med gass ulike plasser for å se om det er antydning til variasjon av turtall for å se om det suges falsk luft - ikke vært noen variasjon, så antar da at pakninger gjør jobben sin greit.

Vacuumtreet er koblet til ulike plasser og hettene stenger for de to ubrukte inntakene.

Fremdeles går ikke bilen riktig på tomgang når alle inntak på vacuumtreet er i bruk/blokkert. Derimot går bilen nesten på tomgang når jeg tar av en vacuumhette, er muligens 100 omdreininger mer enn det som skal være. Når denne vacuumhetten er tatt vekk er bilen rimelig stødig på turtallet.

Har tatt ut motorstyringsenhetene, 1.1 og 1.2 og skal la de ligge noen dager i garasjen for å la de tappes.

Har prøvd å måle kabel for å se om det er riktige verdier som er omtalt, men er litt usikker på om jeg får det riktig til. - Problemet er at når jeg startet demontering av de ulike delene jeg skulle skifte ut, tidlig i September, så fungerte tomgangsmotor i forhold til styringsenheten og gikk fint på turtall.
Feilkode 223 er fremdeles ikke fraværende, men jeg begynner rett og slett å bli grådig lei hele problemet.

Hva slags funksjon har vacuumventilen som går inn i den T-splitteren hvor den ene slangen går til luftfilterboksen, den andre går til en "evaporator". Hvilken vei skal denne stå for at det blir riktig?