PDA

Vis full versjon : Goførti: 1989 Volvo 245 GL



Goførti
11/10/13, 00:14
Tenkte jeg skulle hive meg på bølgen å legge ut om meg og min 245s reise mot "perfeksjon". Hentet bilen i Harstad tidlig januar, og siden det har gjørelista bare blitt lengre og lengre. Har fått unna litt småpusk, men det meste gjenstår enda.

Rett etter jeg hentet henne.
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/10/3.png

Lakken er langt ifra rød etter flere år med nord-norskt vær og lite kjærlighet, alle de svarte delene (lister, støtfangere +++) er heller grå enn svart, og mye av interiøret trenger oppmerksomhet.

Per dags dato er gjørelista lang. Det meste er ganske fort gjort, men fort gjort skal også gjøres! Med lite tid til overs og lite ressurser tar det meste tid for meg, men det går fremover! Etter jeg fikk bilen i mitt eie har jeg smurt plastfornyer på alle svarte delene, har revet av gammel sot og lagt på ny sotfilm (den gamle var bare sarv), og skiftet ut småkomponenter som bremseklosser, bensinfilter og diverse.

Legger på ny sot.
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/10/4.png

Etterhvert som tider går, finner jeg bare på mer og mer som jeg vil gjøre med bilen. Heldigvis er det meste helt ok på bilen og det er LITE rust, untatt fjærbeinslagrene som er MER enn gåen og demperne som er relativt slitne.

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/10/5.png

jabbajohn
11/10/13, 00:21
Flott bil :) Ser ut som et bra eksemplar :)

Riff
11/10/13, 06:20
Flott bil :) En finner alltid ting en vil gjøre bedre, så en går aldri tom for arbeid. :D
Men ser ut til at du har et flott utgangspunkt, så dette blir meget bra :D

Goførti
11/10/13, 09:34
Takk! :)

Øygard
11/10/13, 11:22
Ser fin ut denne, kva planar har du for han då?

OnlyRWD
11/10/13, 23:31
Ser bra ut så langt, stå på videre!

Goførti
13/10/13, 21:55
Takk :) For det meste bare smått, skal kjøre lakkrens på bilen, og vurderte ei stund å foliere... Tror jeg har lagt den idéen fra meg, da. Skal lakkere turbofelgene og sette dem på vinterdekkene, og kjøpe nye svarte felger til sommerdekkene. Lakkere svart inni lyktene, fjerne spyledyser og viskere fra lyktene og bakluka... Vurderer å få skreddersydde trekk til setene også :) Har egentlig grå seter som ser helt ok ut, men førersetet har forrige eier byttet ut, så det er blått.

Lista er lang, og enda lenger :)

Jan-Einar Jenssen
13/10/13, 22:13
ser ikke så gæli ut:) skal følge med her :)

Øygard
15/10/13, 21:50
Høyrest ikkje domt ut det, når det gjeld setetrekk trur eg eg ville gått for R-sport-setetrekk.

Goførti
16/10/13, 07:19
Høyrest ikkje domt ut det, når det gjeld setetrekk trur eg eg ville gått for R-sport-setetrekk.

Egentlig jeg og, men har blitt fortalt at de er utrolig vanskelige å få tak i :/

buster83
16/10/13, 07:33
Egentlig jeg og, men har blitt fortalt at de er utrolig vanskelige å få tak i :/

Tror Kodja på forumet her skaffer nye.. sjekk kjøp og salg sidene under 200 serie. Ligger også på finn.no
Fin bil. Likte bildet av bilen på ei bru med snø... volvo + snø = :D

Goførti
16/10/13, 09:40
Tror Kodja på forumet her skaffer nye.. sjekk kjøp og salg sidene under 200 serie. Ligger også på finn.no
Fin bil. Likte bildet av bilen på ei bru med snø... volvo + snø = :D

Takk for tipset! Skal se meg litt rundt :)
Og takk, er ganske enig :) Skal bli flinkere å ha kameraet med meg rundtomkring... Må også få tatt litt bilder mens bilen KOSER seg i snøen! ;) Har jo fått snø i nord nå, så det blir mye av fremover! :D

Goførti
18/10/13, 11:49
Trenger litt hjelp her!

Nå som snøen er kommet og det er under 10- om dagene og enda kaldere om nettene, har bilen begynt å oppføre seg litt rart. Skulle hjem fra skolen i dag, men bilen nektet å starte. Merket ingenting galt i morges når jeg kjørte til skolen. Etter MYE prøving startet hun endelig, men med en gang jeg slapp nøkkelen, stoppet hun igjen. Så var det på'an igjen å prøve å få start... Kjørte 2-300 meter før jeg stoppet bilen, var borte i maks 3 minutter før jeg kom ut igjen og skulle kjøre videre, men da var det samme regla om igjen. Hun holdt på å dø flere ganger før jeg fikk kommet meg ut av parkeringsplassen, men klarte å holde liv i henne med å clutche mye og holde turtallet oppe... Når jeg kom meg ut på veien og hun fikk gått seg varm, gikk hun som ei klokke.

Noen sier det kan være rusk eller kondens i tanken, men jeg har vært plaget med dette før, og da holdt hun på slik hele tiden, ikke bare når jeg skulle kaldstarte henne...

Tips til hva det kan være?

ramfjordkongen
18/10/13, 12:25
har du sjekket om det er fukt i fordeler lokket? har had det problemet på min bil har løst d med å stripse en rema pose rundt ser litt jalla ut men det funker for min del
veldig fin vogn du har foresten

hær har du link til min vogn veldig lik http://forum.vccn.no/showthread.php?57535-Ramfjordkongen-s-245-90-mod

Riff
18/10/13, 12:32
Enten tenning eller bensin som bruker å være problemet ja. Om du sjekker fordelerlokket først, og det viser seg å være bra, så er det å prøve med kondensfjerner i bensinen.

Goførti
18/10/13, 14:15
Takk for tipsene :) Ska se hva jeg får til... Er ikke akkurat lett å stå ute i mange minus å skru, føler jeg :p Vurderer også å bytte giveren til temperaturen til kjølevæska. En kompis tipset meg om at det kunne hende bilen "tror" den er varm, når hun egentlig er kald.

Øygard
19/10/13, 20:32
Det kan og vera ein mulighet ja. Den kostar sikkert ikkje so mykje so det er no verdt å prøva

Monzav8
23/10/13, 05:47
Hvis bilen er lei å starte i kulda, men går pent når den er varm(?), så hadde jeg tatt en titt på temp. giveren :) Sitter vel ikke kaldstartdyse på denne? :)

Goførti
24/10/13, 12:48
MASSE minus ute om dagene nå, så har lite lyst å skru ute for tida. Har ikke sjekket fordelerlokket eller byttet ut giveren til temperaturmåleren enda, men har fylt litt kondensfjerner på tanken. Hun går kjempefint nå, så det virker som det bare var kondens i tanken akkurat de dagene det gikk fra mildt til frost ute.

Tusen takk for tips og innspill! :)

Riff
24/10/13, 13:44
Godt det var så enkelt da :) Kjedelig å stå å skru når det er kaldt

Goførti
24/10/13, 20:51
Godt det var så enkelt da :) Kjedelig å stå å skru når det er kaldt

Ja, takk gud :) Utrolig kjedelig. Koplet opp nye tusenmetringer i går - måtte gå inn å varme meg flere ganger før jeg ble ferdig :p

Riff
24/10/13, 22:00
Her er heldigvis noenlunde temperatur enda (+9), så håper det er slik i morra, for da skal jeg skifte fjærer på brukisen.

Hvor kaldt er det der oppe da?

Goførti
25/10/13, 09:15
Varierer mellom -6 og -16 om dagene :p Enda kaldere om nettene.

Goførti
11/12/13, 23:33
Har sett litt på dørtrekkene i Go'bilen og vurdert litt frem og tilbake... Er det noen som vet om måter å reparere/trekke om dørtrekkene på? Mine er ganske slitne, noen er knekt rundt klipsfestene og jeg kunne tenkt meg å trekke om med eget stoff i egne farger.

Lar det seg gjøre, noen som vet?

Riff
13/12/13, 19:30
Sålenge de ikke er for oppsmuldra så :)
Kan jo smøre på epoxy og for å stive de opp litt :)

Goførti
16/12/13, 23:22
Herlig, takk for tips :)

Goførti
22/01/14, 13:06
Hei! Nå har jeg vært mye sløv med bilen de siste månedene grunnet mye kulde... Frister ikke mye å pusle med bilen når det er 35 minusgrader ute, akkurat! Har slengt inn setetrekk, nye matter, belteputer og rattrekk i den siste tiden. Har montert nye, svart matte tusenmetringer med klare glass og ellers ikke gjort mye annet...

Startet bilen her om dagen i under 35-, og det likte ikke bilen, stakkars. Kjølevæska var frossen, så det bygde seg opp et trykk som sprengte toppdekselpakninga og sprutet ut olje via oljepåfyllingslokket - olje i HELE motorrommet! Jeg fikk skolen til å bestille inn saker og ting til innkjøpspris, så jeg fikk like greit skiftet ut noen andre småting som pakninger, simmeringer osv. Slenger ut noen bilder så snart det høver :)

Riff
22/01/14, 17:39
Ja, ikke noe kult når det er kaldt. Her er det uffatelige 2 pluss grader... Burde ikke vært lov å jobbe i slik kulde :P
Får håpe det blir mere oppdateringer når det blir varmere :)

Fint å få litt billige deler :)

Goførti
25/01/14, 15:13
Ja, ikke noe kult når det er kaldt. Her er det uffatelige 2 pluss grader... Burde ikke vært lov å jobbe i slik kulde :P

Må jo være helt sykt tungt å jobbe i bare 2 grader! ;)

Riff
25/01/14, 16:15
Ja, helt forferdelig :P
Skal vel bare være glad for at det er såpass temperatur nå, siden er det er mye pirkearbeid jeg driver med.

Goførti
27/01/14, 11:28
I går hadde jeg et "uhell" med bilen... Ei real utforkjøring kan man vel gjerne kalle det...! Over autovernet, rullet over på siden og ned ei skråning til jeg traff trærne. Sklei nedi sporene i veien og fikk tre brede slenger etter hverandre til jeg krasja rett i autovernet og over det, sklei mange meter langs rekkverket til jeg traff en stolpe som slo bilen rundt og helt av veien... Mens meldingene haglet inn med spørsmål om JEG var ok, stod jeg å bekymret meg for godjenta mi! Bilen lå et par timer i grøfta før bergingsbilen kom, og det gikk enda flere timer før vi fikk henne helt opp på veien. Måtte demontere autovernet for å få henne opp, og det var mye arbeid siden det var trær både foran og bak bilen. Måtte klatre ut bakluka for å komme meg ut av bilen etter ulykken.

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/1534.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/1535.jpg

Heldigvis(!!!!) er Volvoen min ei stridsvogn! Var bare å få bilen på veien, vri om nøkkelen og kjøre avgårde! :D Eksosanlegget er HERPA, men er ikke annet å forvente etter å ha most det mot autovernet, men ellers er det bare tre bulker på hele bilen! En på panseret, en i venstre forskjerm og en LITEN bak i taket på venstre side. Regner med 1-2000 kr i lakkmateriell når jeg skal reparere det, men det er liten pris å betale for hva som skjedde! :)

Taket
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/1536.jpg

Panseret
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/1537.jpg

Skjermen
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/1538.jpg

Goførti
27/01/14, 11:35
Blei litt store bilder, men får så være. :)

buster83
27/01/14, 12:51
Det kaller jeg hell i uhell. :)
Var nok flaks at de trærne stod der.
Svensk edelstål tåler en trøkk vettu. ;-)

ramfjordkongen
27/01/14, 12:54
triste bider og se det dær kunne gåd veldig galt. trur både du og bilen hadde engle vakt er ikke mye skadene på bilen få tad forstillings kontroll for og sjekke om ho e mye skjeiv i forstilling

Riff
27/01/14, 15:48
Ja, det vil jeg kalle hell i uhell. Godt at det gikk så bra med både deg og bil :D

Goførti
13/02/14, 19:21
Hei igjen! Litt seint innlegg, men en liten oppdatering:

Har fått gått skikkelig over bilen etter ulykka - både over og under. Skal rette opp og lakkere panseret når det høver, og har fått to forskjermer av en god venn (EVIG takknemlig!!!) som jeg skal lakkere rød og slenge på Goførtien så fort som mulig. Må bare få unna noen kundebiler på verkstedet før jeg får gjort noe med mine egne deler. Har sandblåst turbofelgene mine, og ska lakkere dem svart med detaljer i samme rødfarge som bilen.

Undersiden på jenta mi er det litt verre med... Sklei jo tross alt over autovernet med heeele understellet! Eksosen er historie, til og med katalysatoren har fådd noen skader. Kjører med konstant "motorbrems" siden eksosrøret bak katalysatoren er helt flatklemt. Bærebrua bak på venstre side er ødelagt og bør byttes så fort som mulig. Det merkes lite når bilen ligger på veien, men litt kjedelig om det blir oppdaget. Heldigvis skal ikke bilen gjennom EU før til neste år :)

Frontleppa er knekt på alle festene - hang bare igjen på én skrue. Reiv den like greit av for å få plastsveiset eller evt. byttet ut.

Så derfor trenger jeg litt hjelp... Noen som vet av delebil??? Helst '92- eller '93-modell. Bakstellet og eksosanlegget må være i orden! Har dessverre kun mulighet til å få hentet den i Troms eller nord i Nordland, om ikke noen kan være behjelpelig med frakt. Takk på forhånd! :)

Riff
15/02/14, 07:57
Hvordan går det med delebil letingen da?

Goførti
16/02/14, 13:33
Hvordan går det med delebil letingen da?

Relativt stille, gitt... Har fått tilbud på enkeltdeler, men jeg er ute etter en hel bil :/ Skreiv et innlegg på ei kjøretøyside på fb, har fått noen kommentarer her og der, men ingen som faktisk selger.

Riff
16/02/14, 14:57
Kjedelig da. Får håpe det ordner seg da :)

Goførti
29/05/14, 21:01
Herregud, jeg skulle fått juling! Har glemt HELT av at det i det hele tatt FINNES noe som heter forum, og at jeg har en tråd her...

I det siste har planene for go'bilen hopet seg opp som bare det! :) Jeg orker ikke noe delebil likevel, har jeg funnet ut. Slenger ut noen bilder så snart jeg får bilen tilbake! Mamsen og papsen låner Volvoen UNDER TVIL mens jeg retter og lakkerer de stygge støtfangerne til fadern etter han hilset på autovernet... Har fått tak i en del snacks til bilen som skal på etterhvert, blir ei ny og bedre oppdatering enn denne lille notisen så snart jeg har mulighet. :)

Riff
29/05/14, 21:13
Blir litt sånn av og til :)
Gleder meg til oppdatering :D