PDA

Vis full versjon : HJELP!! Lufting av bremsesystem!



ole1
09/10/13, 22:39
Hei, har nettopp byttet kalippere, skiver og klosser forran på min volvo 940.
Vet at jeg må lufte bremsene, men kan noen forklare meg fremgangsmåten på og lufte bremsene? Hvilket hjul skal man begynne med? Må jeg lufte bak også? Skal det pumpes på pedalen mens lufteskruen er oppe på kalliperen eller skal pedalen kun pumpes på før man skrur opp skruen og bare holdes trykk på mens man lufter?

Mange spørsmål på en gang men takker for alle svar!:D

Christian
10/10/13, 00:31
Det holder å lufte der du har byttet kaliper. Men hvis ikke bremsevæska er skiftet på en stund (skal byttes annenhvert år) så lufter du bak og.
Begynn alltid lengst unna hovedsylindern og jobb deg nærmere.

Det trengs to mann for å lufte bremser. En som pumper pedal og en som åpner. Lufteskrua skal alltid være stengt når man pumper. Når du har bygd opp trykk, holder man pedalen mens en annen løsner luftenippelen. Gjenta prosessen til det kun kommer en jevn strøm med ren bremsevæske. Husk alltid å teste pedalen skikkelig før du prøvekjører, vær sikker på at du har skikkelig brems.

flarssen
10/10/13, 08:34
Bl.a. Biltema har beholdere med gjennomsiktig slange som går helt i bånn på beholderen slik at ikke luft supes inn igjen når man slipper opp pedalen. Da er det bare sette på slangen , åpne nippelen og pumpe på pedalen inntil det ikke kommer flere luftbobler i slangen.

kimar
10/10/13, 13:44
Hei jeg luftet nylig bremsene bak på min 740 da jeg byttet calipterene. Dette var første gangen jeg gjorde dette og jeg var alene.
Jeg brukte http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Bremser/Bremselufter-19148/
Disse slangene er helt geniale da det er retur ventiler på disse. Det du gjør er å tre over den svarte gummi hylsa over den enden av slangen som ikke ventilen er på altså den korte og smale koblinga og så trer du den andre enden av den svarte gummi hylsa over lufte nippelen. Det jeg gjore var så og ta litt bremse veske i en engangs kopp (var det jeg hadde tilgjengelig) akkurat nok til og dekke ventilen på slangen så åpnet jeg luftenippelen en halv omdreining så gikk jeg og pumpet bremse pedalen en liten stund så sjekket jeg bremse veske nivå (veldig viktig at bremseveska ikke kommer under minste nivå merket) og så sjekket jeg at alt var slik det skulle ved slangen. Gjore dette til bremseveska som kom ut var helt uten bobler(veldig viktig og huske og dra til luftenippelen etter på). En kan kansje lufte begge sider samtidig men jeg tok bare en side av gangen.
Og bremsene mine funger helt topp nå. Tror du skal lufte høyre side først og så venstre side etter på. Er ikke helt sikker på va slags bremse caliptere du har men sjekk om det er 1 eller 2 luftenippler. Vis det er noen som har en bedre ide hvordan dette skal gjøres så si ifra da jeg som sagt har kun gjort dette en gang.
Og beklager skrivefeil og rar skrive måte har lese og skrive vansker:)

ole1
11/10/13, 06:32
Tusen takk for alle svar! Fikk luftet bremsene igår:D