PDA

Vis full versjon : V70R AWD. har ett problem med awd. Viskose??



Evolve_88
09/10/13, 21:00
Hei, har ett problem med awd'n på V70'n min. Det er en 98Mod. Lurer på om viskosekoblinga begynner å svikte. Når jeg legger over så rister/bryter det under bilen. Det virker som om mellomakslingen det bryter i. Noen som har noe erfaring med ødelagt viskosekobling? Eller andre tips?

MortenKr
11/10/13, 14:05
Høres ut som mellomakslingen er dårlig. Jeg hadde samme symptomene for en tid tilbake, og da var det dårlig lager på midten samt at "krysset" mot vinkelveksel hadde skjært seg. Fikke byttet til ny mellomaksel og alt ordnet seg.

Evolve_88
11/10/13, 16:42
hmm, for når jeg gir på i løst underlag så vibrerer det fra underbilen å bak. Å slipper opp gassen så slutter det. Er kun når bilen her kjørt litt. Ikke når bilen kald å har stått rolig.

Aashome
14/10/13, 21:57
Har du hatt bilen oppe på bukk og sett etter om lyden er der når bilen henger i friluft? Regner med at bakdekkene ikke tar tak når du gir på ved løst underlag?

Evolve_88
14/10/13, 22:34
ikke fått sett noe mere på det enda. Så jeg har ikke fått den opp i en bukk. Bakdekka henger med i ett lite sekund, så virker det som det "slurer" bak der. For da vibrerer det noe bak der. så når jeg legger over fult etterpå, så bryter det under der. Skjer kun når det er blitt kjørt med ei lita stund. Legger jeg over fult, å setter den i fri i nedoverbakke så triller den ikke før jeg retter opp igjen rattet.

Morgis
14/10/13, 23:26
du har like dekk på alle hjula? lik fabrikat, mønster og størrelse?

850GLTsilver
15/10/13, 00:18
du har like dekk på alle hjula? lik fabrikat, mønster og størrelse?

For ikke å glemme: Likt slitt.

Evolve_88
15/10/13, 08:18
Er helt nye sommerdekk og likt slitt å sjø:-/ kjørt ca 5000km med de. Samme størrelse og fabrikat å. Men de jeg hadde på først var litt mere slitt foran. Da kjørte jeg 225/40-18. Å på de nye kjøre jeg 215/40-18.

hgnubel
15/10/13, 09:19
Du har målt slitasjen og ikke bare sett på dem? :) Mener Volvo snakker om maks 1,6mm forskjell i rulleomkrets og det er så lite at på min kryssbytter jeg foran-bak ca midt i sesongen for sikkerhets skyld.

Morgis
15/10/13, 09:27
i norge med norske fartsgrenser er det som regel ikke noe problem med litt dekkslittasje..
Problemet oppstår som regel nedover autobahn i 150-200kmt over lengre tid. Da rekker viskosen å bli varm, låser, og all belastning legger seg over viskose og vinkelkasse.
Ikke bra, og det kan fort ta knekken på dette

Evolve_88
15/10/13, 10:00
Skal måle å sjekke foran å bak. Men tviler på at det er så mye som 1,6 mm forskjell. Men det ser jeg. Bilen har bare rulla 190000km. Så godt mulig det dukker opp litt framover:-P men åssen er det å sveise innmat i viskose ?.

hgnubel
15/10/13, 10:36
Nå sliter jeg litt med å finne ut hvor jeg har det fra, men det var 1,6mm forskjell i rulleomkrets jeg mente, ikke 1,6mm forskjell i mønsterdybde. Ta det med en klype salt inntil videre, mens jeg prøver å finne hvor jeg har det fra...

Evolve_88
15/10/13, 11:26
Ja. Glemmes inntil videre. Men skjønner hva du mener:-)

Morgis
15/10/13, 13:42
men åssen er det å sveise innmat i viskose ?.

det må du ikke finne på. ! :)
Da er du garantert lagerhavari / overføringshylsehavari i vinkelkassen.
Det blir som å kjøre med sveiset senterdiff og diffsperre bak, i krappe svinger.

Aashome
15/10/13, 18:30
Hvis du har muligheten til å få bilen opp på bukk og få fram lyden da, så vil du nok greie å lokalisere hvor lyden kommer fra da.

Tore
15/10/13, 19:51
Da jeg hadde en slik bil hadde jeg et skriv hengende i garasjen fra Michelin som da var originalleverandør av dekk til disse, hengende i garasjen. Dette forklarte i tydelige ordlag at mest slitte dekk skulle være bak, og at det knappest skulle være noen forskjell i møsnsterdybde. Dekkene skulle på alle måter være like.

Evolve_88
15/10/13, 21:48
det må du ikke finne på. ! :)
Da er du garantert lagerhavari / overføringshylsehavari i vinkelkassen.
Det blir som å kjøre med sveiset senterdiff og diffsperre bak, i krappe svinger.

Da skal jeg ikke sveise :p hehe. Bryter vel som en gammel hilux eller noe da sikkert.

Men skal få den opp på bukk i løpet av uka å sjekke. For er kun ulyder når jeg har kjørt ei lita stund, for da er viskosen sikkert blitt litt varm. For det er når jeg legger over det "bryter". Og vibrerer som om det slurer når jeg gir på i løst underlag rett fram og i svinger.

Men åssen er det med bakakselen?. Er vel slyngdiff baki der? Åssen reagere den når den er for eksempel har gammel olje eller lite olje? Bare en tanke jeg har. Er vel noe lameller i den diffen som kanskje kunne hengt seg å. Trur alt er i orden der. Men vet aldri åssen service på en gammel bil har vært. Tviler på det er diffen. Men kjekt å forhøre seg :p

Evolve_88
15/10/13, 22:51
Skulle hatt en AV å PÅ knapp til AWD'n så den låser helt når det trengs eller en senterdiff som på Quattro :)

Tore
16/10/13, 09:46
Skulle hatt en AV å PÅ knapp til AWD'n så den låser helt når det trengs

Elektriske knapper mot mekaniske løsninger er litt strul... Viskosen "låser" jo når viskoseolja stivner pga varmen som utvikles pga ulik hastighet mellom inn og utgående aksling. En mulig løsning med elektrisk bryter er da å styre et omkransende kjøleaggregat?

hgnubel
16/10/13, 10:02
Enkelte folk bygger jo om alt mulig og dreier og maskinerer deler selv, så burde vel ikke være umulig at noen kan lage eller tilpasse et slags koblingssystem a'la mer moderne haldexløsninger eller annet lurt inni det eksisterende huset til viskosekoblingen... det er jo bare en aksling inn og en aksling ut. Problemet er vel heller at de som har den kunnskapen og mulighetene heller velger å gjøre gøyere ting enn å få nytt liv i gamle volvo-løsninger :)

Tore
16/10/13, 10:04
Jahn på SCStyling bruker vel sin gamle XC90 som donor for Haldex-konvertering av sin allerede ombygde 850/S70 AWD sedan?

hgnubel
16/10/13, 10:32
Det var jo ikke helt dumt. Men det blir fremdeles ikke noe som egner seg til å dra løs alle hjulene på tørr asfalt og tegne smultringer.. for de som svinger den veien. Siden dette likevel sporer litt av, noen som vet hvilke løsninger og holdbarheter man snakker om i drivlinjen på rallycrossbiler?

Ikke fordi jeg tenker å kjøre sånn med bilen min, men det må vel være en holdbarhet av en annen verden i slike løsninger, om de så må byttes etter en dag eller tre med herjing.

Var vel Petter Solberg eller kanskje helst en som imiterte han som sa noe slikt som (om Rally, ikke rallycross riktignok) at det er ingen utfordringer der som et team med mekanikere og et par millioner i budsjett ikke kan løse :)

850GLTsilver
16/10/13, 10:38
Tror ikke mange av oss ville kjørt noe særlig langt med de løsningene gutta i Rally bruker.
Svært stivt det meste der, koster langt mer enn hva noen av oss er villige til å betale, og holder et løp nesten i alle fall.

Skal vel sies at den viskogreia heller ikke er beregnet til å være "aktiv" hele tiden heller.
Er jo først når man begynner å få problemer med fremkommeligheten at man har noe vesentlig trekk der bak?

hgnubel
16/10/13, 11:02
"noe vesentlig trekk der bak" er omtrent like nøyaktig som beskrivelsen jeg klarer å finne fra Volvo ja :)

I dokumentet "Volvo Service Bulletin, Cars 850 1997/S70/V70/V70 XC 1998-2000/V70 XC 2001-, 1997-"


The viscous coupling transmits driving power to the rear wheels when necessary. In normal driving conditions on dry asphalt, only a small percentage of driving power is transmitted to the rear wheels via the viscous coupling.

Så "small percentage" er omtrent så nøyaktig tall som jeg klarer å finne... men om det er 1, 5 eller 10%? Det føles i hvert fall som det er "noe" der hele tiden. Kjøreopplevelsen er ganske forskjellig fra ren FWD og det kan ikke bare være den ekstra vekten :)

Hvis noen har sett mer presise tall så lytter jeg gjerne..

Tore
16/10/13, 11:52
Litt usikker på om den faktisk klarer å overføre prosenter av kraften eller bare ett gitt moment til en hver tid egentlig?

850GLTsilver
16/10/13, 12:14
"noe vesentlig trekk der bak" er omtrent like nøyaktig som beskrivelsen jeg klarer å finne fra Volvo ja :)

I dokumentet "Volvo Service Bulletin, Cars 850 1997/S70/V70/V70 XC 1998-2000/V70 XC 2001-, 1997-"



Så "small percentage" er omtrent så nøyaktig tall som jeg klarer å finne... men om det er 1, 5 eller 10%? Det føles i hvert fall som det er "noe" der hele tiden. Kjøreopplevelsen er ganske forskjellig fra ren FWD og det kan ikke bare være den ekstra vekten :)

Hvis noen har sett mer presise tall så lytter jeg gjerne..


I følge BilNorge og en test fra 2000, så sier de der:

Den er satt opp slik at
under normal kjøring går 95%
av trekkraften til forhjulene.
Cross Country (XC)


La meg legge til for egen regning: Det er nok meget merkbart på kjøreegenskapene ja.
Fra å ha en reell negativ (bremsende) kraft der bak til å ha 5% positiv kraft der bak.

850GLTsilver
16/10/13, 12:18
Litt usikker på om den faktisk klarer å overføre prosenter av kraften eller bare ett gitt moment til en hver tid egentlig?

Er akkurat det viskosekoblingen gjør.
Ikke noe stort bidrag, men rett og slett at det er "med" som et bidrag og settes opp av hvor "stram" viskosekoblingen til enhver tid er.
Kan hende det ikke er 5% til enhver tid, men varierer alt etter som man kjører rett frem, gir på mye, svinger og så videre.

Og da er det prosenter av til enhver tid tilgjengelig momentkrefter vi snakker om. Dynamisk med andre ord.

Tore
16/10/13, 12:23
Vet i alle fall at da jeg selv hadde viskosebil var trikset å gi på når man kjente at det begynte å spinne, heller enn å pyse ut, siden utpysing bare endte med at man igjen måtte starte med tilnærmet FWD, mens om man spant seg inn i "problemene" så gikk man gjennom med skikkelig 4x4 :-)

Svirre
16/10/13, 12:36
Noen eksakte tall trur jeg det ikke finnes, for det kommer an på underlagets hardhet, motstand, viskosens tilstand og hvordan oljen er blablabla. Bare en rein tankegang fra min side i hvertfall. Av min erfaring så må viskosekoblingen bli varm for å fungere optimalt, men har opplevd at den faktisk henger med selv om bilen har stått natta over i 15 minus. Er nok som tore sier at det er et visst momenet som er med å drar bakhjula.

Morgis
16/10/13, 15:20
Men åssen er det med bakakselen?. Er vel slyngdiff baki der? Åssen reagere den når den er for eksempel har gammel olje eller lite olje? Bare en tanke jeg har. Er vel noe lameller i den diffen som kanskje kunne hengt seg å. Trur alt er i orden der. Men vet aldri åssen service på en gammel bil har vært. Tviler på det er diffen. Men kjekt å forhøre seg :p

slyngediff har ikke lameller mener jeg.

95% trekk foran i teorien ja, men i praksis tror jeg mye mer av effekten går bakover.
All torque steer som disse gamle grevlingene sliter med, forsvinner på AWD. Tror neppe 5% alene kan utgjøre underverkene

Svirre
16/10/13, 15:23
Av det jeg har lest et sted så er det 60/40 fordeling på disse? Det føles i allefall slik mtp at den drar for godt til at det er 5% bak.

Evolve_88
16/10/13, 15:46
slyngediff har ikke lameller mener jeg.

95% trekk foran i teorien ja, men i praksis tror jeg mye mer av effekten går bakover.
All torque steer som disse gamle grevlingene sliter med, forsvinner på AWD. Tror neppe 5% alene kan utgjøre underverkene

Har skaffa tegninger på bakdiff til V70'n, der det er bilde av lameller i diffen der. Men da vil jeg tru det hadde vært ulyder hele tida bak der, eller blitt verre å verre om det hadde vært mangel på smøring.

Viskose til AWD er ikke kjent for å være det kjappeste å har på en AWD. Men merker godt at det er noe bak der før viskosen blir varm på vinteren. Men er framhjuls karakter en stund før det slår inn på vinteren. Så derfor hadde det vært greit med en knapp eller noe som gjør at det slår inn, når den bør slå inn :) Eller er den stødig å fin å kjøre med henger å alt :)

Men skal gjøre et forsøk på å få heisa den opp i en bukk senere i kveld om bukken er ledig. Men er litt moro å lese litt hva andre her eventuelt har erfaringer å tanker med detta systemet.

Evolve_88
16/10/13, 15:49
Av det jeg har lest et sted så er det 60/40 fordeling på disse? Det føles i allefall slik mtp at den drar for godt til at det er 5% bak.

Mener det er 50-50 fordeling på systemet her. Men mulig det fins noe info rundt om det :)

850GLTsilver
16/10/13, 15:53
slyngediff har ikke lameller mener jeg.

95% trekk foran i teorien ja, men i praksis tror jeg mye mer av effekten går bakover.
All torque steer som disse gamle grevlingene sliter med, forsvinner på AWD. Tror neppe 5% alene kan utgjøre underverkene

Tourque steer?
Totalt fraværende på mine to.

Og jeg er etterhvert sikker på at Volvo selv gikk ut med 95/5%
Aldri hørt de andre tallene vært nevnt.

Evolve_88
16/10/13, 16:04
Elektriske knapper mot mekaniske løsninger er litt strul... Viskosen "låser" jo når viskoseolja stivner pga varmen som utvikles pga ulik hastighet mellom inn og utgående aksling. En mulig løsning med elektrisk bryter er da å styre et omkransende kjøleaggregat?

Grunnen til knapp eller noe som gjør at den låser fortere. Er at med henger bak å du rygger så vil du helst slippe å spinne deg bakover for å få viskosen til å låse. Da er det greit å ha noe som kobler når den burde. Er mye løsninger på å finne noe som låser med en gang om fantasien å praksisen funker :)

hgnubel
16/10/13, 16:57
Grunnen til knapp eller noe som gjør at den låser fortere. Er at med henger bak å du rygger så vil du helst slippe å spinne deg bakover for å få viskosen til å låse. Da er det greit å ha noe som kobler når den burde. Er mye løsninger på å finne noe som låser med en gang om fantasien å praksisen funker :)

I revers sørger frihjulet i viskosediffen for at du har permanent 50-50 låsing opp til ca 50km/t, så akkurat der er du safe hvis den virker som den skal :)

Morgis
16/10/13, 17:22
Tourque steer?
Totalt fraværende på mine to.

Og jeg er etterhvert sikker på at Volvo selv gikk ut med 95/5%
Aldri hørt de andre tallene vært nevnt.
Enten har di 850 for lite power, ellers er den unik ;)
med 300hest så nytter det ikke med ei hånd om rattet på 850 på norske veier hvertfall

Evolve_88
16/10/13, 19:27
Da har det pågått noe i viskosen lenge. For den låste ikke når jeg rygga i vinter:-P

850GLTsilver
16/10/13, 21:35
Enten har di 850 for lite power, ellers er den unik ;)
med 300hest så nytter det ikke med ei hånd om rattet på 850 på norske veier hvertfall

300 på fwd burde uansett vært forbudt.
Men fruebilen holder pene 190 gamp, og har aldri opplevd å måtte tviholde noe ratt noensinne.
Og etter å bedømme de jeg kjører fra, så er gampene tilstede.

Har sjekket noen gamle tester nå, i blader jeg aldri har hatt hjerte til å kaste, samt gravd i minnet.
Og de sier alle at 95% på forhjula, 5% bak når alle fire har grep.
Endrer seg til opp mot 50/50, men aldri over.

Og ja, effekten er slående med hensyn til kjøreegenskaper.
Enkelte av testene sier også det samme.

Svirre
16/10/13, 23:30
Jeg kjenner svært lite til torque steer på V70'n i motsetning til 850'n jeg hadde som var rein FWD. Selv med tysk automatkasse og 215/40 hjul så overgår den AWD'n når det kommer til slikt. Nå kjører jeg med 225/40 R17 og har faktisk ikke problemer med det :p Kan regne 220 gamp under panseret.

Om viskosekoblingen gir 50/50 ved maks så er jo det bare årleit! Trenger ikke AWD ved vanlig kjøring heller. Syns ikke viskosen er så treg som det beskrives her heller. Brukte bilen på vinteren og da var bakhjula med stort sett i fra første stund.

850GLTsilver
17/10/13, 11:57
Kjørte selv med 40-dekk ei stund, og droppa de ja.
Med litt mer konservative 50 eller 55 dekk, så vil jeg si at torquesteer ikke er noe jeg på noen måte plages av.
Men bli ikke forundret over at viskosen reagerer kjapt nok til å rydde opp i de siste rester som måtte være der.

Torquesteer med episke proporsjoner hadde man vel helst på gen 1 Golf gti. Den var helt for jæ****. :p

Svirre
17/10/13, 13:57
Golf -2000 med 17" lavprofil skulle vært forbudt i norske lover på norske veier. Så enig med deg der :p

Evolve_88
17/10/13, 21:39
Har heisa bilen i bukk og testa litt ellers. Så er nok viskosen som har kvelda :p og har fått tak i en viskose som kommer neste uke en gang :) Var svett rundt viskose, og det har ikke vært der før.

Men har hatt litt torque steer på V70'n å. Men med 225/40-18 med 8.5" bred felg. Bytta til 215/40-18 med 8" bred felg. Ble en drøm å kjøre i forhold :) Men ikke merka noe nå etter viskosen har hengt seg på :p

mrstfu
21/10/13, 11:45
Enten har di 850 for lite power, ellers er den unik ;)
med 300hest så nytter det ikke med ei hånd om rattet på 850 på norske veier hvertfall

Hadde nok av torquesteer på min gamle 144hk, så 300gamp er inget krav. Saken med disse bilene er at de etterhvert slitte komponentene i forstillinga sørger for en bittebittelitt skeiv fordeling av krafta til forhjula, hvertfall det jeg har inntrykk av. Etter 16-17 år på norske veier, nedi norske veiers hull og dævelskap, og over norske veiers fartsdumperbog asfaltskjøter, er det ikke med helt umulig at subfram, demperinnfestninger og slikt får seg et lite slag og en minimal skjevhet. En skjevhet man korrigerer for ved å bytte slitedeler og justere på forstillingskontroll, slik at det havner innenfor krav og normer, men fremdeles med skjevheter. Min gamle 144hk var helt jevn og snorrett på flat vei, men vis den en vanlig riksvei med slitespor og høy kant midt i, og den gikk på skolevalsen med en gang du prøvde deg på noe annet enn forsiktig pådrag. Greit nok, dekkrpofil har mye å si, men 215/45-17 ser så jævlig pent ut på disse bilene. Ingen vil vel utseendemessig velge 55profil fremfor 45? Sett bort fra komfort, selvfølgelig.

Med AWDen min er det som det siet helt fritt for torquesteer. Det jeg har er en bitteliten antydning til bryting bak i små rundkjøringer og på parkeringsplasser, noe som har vært tilfelle så lenge bilen har vært i kjentfolks eie, altså de siste syv år. AWDen har alltid fungert fint, ryktes om at det bare er en liten feil eller unormalitet i bakdiffen, så den låser litt tidligere enn en ny en, altså at det holder med forskjellig rullehastighet i rundkjøring, det ene dekket må ikke spinne.

Legger uansett opp til en særdeles underholdende vinter:-)

850GLTsilver
22/10/13, 11:56
Ingen vil vel utseendemessig velge 55profil fremfor 45? Sett bort fra komfort, selvfølgelig.




Sånn snakker en elektriker ser du :D

Velger 55 profilen også av utseendemessige forhold jeg.
Men nå liker jeg å se at gummien er på plass jeg da :D

Sku likt å hatt en AWD selv jeg......