PDA

Vis full versjon : Batteriproblemer...



WildRover
01/06/10, 22:13
Batteriet tappes på bilen min, er noen ganger dødt når den står over natta. Batteriet er nytt, dynamo lader bra. Hva kan være galt? Varsellampa for gåen pære lyser når jeg starter, men slukkes når jeg tramper på bremsa. Kan dette ha noe med at batteriet tappes?
Volvo 850 2.0 10v 95-mod

Nilsebu
01/06/10, 22:16
Har du anlegg i bilen? Musikkanlegg altså. Jeg hadde det problemet at ledningene lå for nærme hverandre elns så forsterkeren tappet batteriet.

Så kan du sjekke om bryterne i dørene fungerer. Hvis de er litt på villspor så vil ikke lyset i døra gå av når du lukker bilen.

WildRover
01/06/10, 22:31
Har ikke anlegg nei, eneste som er montert er to stk. skjermer i baksetet. Skal prøve å koble de ifra i morgen. Er koblet direkte på strømmen til cd-spilleren. Lysene i dørene lyser ikke.

bigswede
01/06/10, 23:53
Sjekket kontakten for lys til tilhenger, om du har krok?

WildRover
02/06/10, 07:55
Nope, ikke krok.

tromidt
04/06/10, 21:15
Det er 99 % sikkert at det er dør bryterene som tuller seg, hadde samme problemet på min. Ligger en link inne her på hvordan dette fikses.

Morgis
04/06/10, 21:25
Antar bilen din er tyskimportert eller har en pærefeilvarsler for det tyske markedet. Der er det krav om at bremselysene også skal testes, og den krever derfor at du trykker på bremsen hver gang bilen startes for at disse skal testes. har samme selv.

Morgis
04/06/10, 21:26
slå av tenning, koble ut sikringene, og se om den fortsatt tapper strøm.
deretter setter du inn feks 10 sikringer og ser om den fortsatt tapper strøm. og jobb deg nedover.

Er det en kurs som er noe hardt belastet, så vil du kanskje se litt gnistring i sikringen når du tar den ut..

tromidt
04/06/10, 21:29
Jeg har dette på min og, men der kommer det bare et lite blink når jeg trykker på bremsen. Den er ikke tysk importert.

Bjørnar H.
09/06/10, 20:51
Det er 99 % sikkert at det er dør bryterene som tuller seg, hadde samme problemet på min. Ligger en link inne her på hvordan dette fikses.

Jeg kan ikke finne denne linken. kan den legges ut her? tror kanskje jeg har det problemet.

yearbogen
10/06/10, 09:30
Denne?

http://forum.vccn.no/showthread.php?t=3721

Tore
10/06/10, 09:54
slå av tenning, koble ut sikringene, og se om den fortsatt tapper strøm.
deretter setter du inn feks 10 sikringer og ser om den fortsatt tapper strøm. og jobb deg nedover.

Er det en kurs som er noe hardt belastet, så vil du kanskje se litt gnistring i sikringen når du tar den ut..

Alternativt; ta ut alle sikringene. Deretter måler du med ett amperemeter som du kortslutter terminalene for hver og en av sikringene. Det bør gå minimalt med strøm på alle kursene når ikke tenninga står på og alle lys er avslått.

Har du så en kurs som trekker strøm så sjekk hva som er på denne kursen.

Dersom du ikke finner noen slik kurs så lar du alle sikringene være ute, så kobler du fra en av batteripolene og så kobler amperemeteret mellom denne batteripolen og den batteriskoen du koblet av. Går det strøm her så er det en feil mellom batteriet og sikringsboksen; selve starteren og dynamoen pleier vel så vidt jeg vet ikke å ha noen sikring så da kan feilen være der.

Men som andre har nevnt; dørbryterne på disse kan feile slik at kupelyset blir stående på.

Min bil har hatt samme problem noen ganger og det har skyldtes en dørbryter, bryteren til bakluka (lyset i bagasjerommet har blitt stående på) samt bremselysbryteren slik at bremselyset har stått på over natta.

Når det gjelder dørbrytere (både på dører og bakluke) så er det enkelt å ha kontroll på dette dersom du har alarm/låsing med fjernkontroll - blinklysene skal blinke når du bruker fjernkontrollen til å låse bilen. Gjør de ikke det er det sannsynelig at en dørbryter feilaktig indikerer åpen dør, og at kupelyset står på.

Sunflyer
11/06/10, 00:29
Min hadde problemer med at lyset nede ved bena på passasjersiden forann ikke slukte seg når døra ble slengt igjen. Jeg merka ikke det de første par gangene. Det andre med gåen pære som forsvinner når du bremser har jeg også, men har ikke ført til noe tappings for meg

ChrML
11/06/10, 00:37
Alternativt; ta ut alle sikringene. Deretter måler du med ett amperemeter som du kortslutter terminalene for hver og en av sikringene. Det bør gå minimalt med strøm på alle kursene når ikke tenninga står på og alle lys er avslått.

Har du så en kurs som trekker strøm så sjekk hva som er på denne kursen.

Dersom du ikke finner noen slik kurs så lar du alle sikringene være ute, så kobler du fra en av batteripolene og så kobler amperemeteret mellom denne batteripolen og den batteriskoen du koblet av. Går det strøm her så er det en feil mellom batteriet og sikringsboksen; selve starteren og dynamoen pleier vel så vidt jeg vet ikke å ha noen sikring så da kan feilen være der.

Men som andre har nevnt; dørbryterne på disse kan feile slik at kupelyset blir stående på.

Min bil har hatt samme problem noen ganger og det har skyldtes en dørbryter, bryteren til bakluka (lyset i bagasjerommet har blitt stående på) samt bremselysbryteren slik at bremselyset har stått på over natta.

Når det gjelder dørbrytere (både på dører og bakluke) så er det enkelt å ha kontroll på dette dersom du har alarm/låsing med fjernkontroll - blinklysene skal blinke når du bruker fjernkontrollen til å låse bilen. Gjør de ikke det er det sannsynelig at en dørbryter feilaktig indikerer åpen dør, og at kupelyset står på.
Den feilsøkingsmetoden er jeg helt enig i. Logisk fremgangsmåte og burde ikke stort mer enn et kvarter å finne feilen på den måten nesten uansett hvor i bilen den måtte være. :)

locked
12/06/10, 22:20
Alternativt; ta ut alle sikringene. Deretter måler du med ett amperemeter som du kortslutter terminalene for hver og en av sikringene. Det bør gå minimalt med strøm på alle kursene når ikke tenninga står på og alle lys er avslått.

Har du så en kurs som trekker strøm så sjekk hva som er på denne kursen.

Dersom du ikke finner noen slik kurs så lar du alle sikringene være ute, så kobler du fra en av batteripolene og så kobler amperemeteret mellom denne batteripolen og den batteriskoen du koblet av. Går det strøm her så er det en feil mellom batteriet og sikringsboksen; selve starteren og dynamoen pleier vel så vidt jeg vet ikke å ha noen sikring så da kan feilen være der.

Men som andre har nevnt; dørbryterne på disse kan feile slik at kupelyset blir stående på.

Min bil har hatt samme problem noen ganger og det har skyldtes en dørbryter, bryteren til bakluka (lyset i bagasjerommet har blitt stående på) samt bremselysbryteren slik at bremselyset har stått på over natta.

Når det gjelder dørbrytere (både på dører og bakluke) så er det enkelt å ha kontroll på dette dersom du har alarm/låsing med fjernkontroll - blinklysene skal blinke når du bruker fjernkontrollen til å låse bilen. Gjør de ikke det er det sannsynelig at en dørbryter feilaktig indikerer åpen dør, og at kupelyset står på.

Helt enig, dette er den desidert beste fremgangsmåten!

Jeg pleier å starte med batteripolen først, måle totalt strømforbruk (en målepinne på batteripolen og en på kabelskoen og så løfte skoen forsiktig av polen for å ikke resette noen styreenheter.) Man bør la bilen vere "død" en halvtime etter kjøring eller åpning av dører.

Så noteres strømtapet som ikke bør overstige 0.1-0.2A

Så er det bare å måle hver enkelt kurs (som i en ny bil er en del!) og fortsette og notere.

Når alle orginale kurser er målt og trukket fra sitter man som oftest igjen med det som defineres som det uorginale stømtapet. Det er er koblet i vildens sky utenom sikringsbokser og annet. Tåkelys, ekstra fjernlys, stereoanlegg osv..