PDA

Vis full versjon : V70N: "How to" skifte fjærbeinslager



furelia
08/10/13, 08:13
Er det noen som har en guide til hvordan skifte fjærbeinslager og foring på V70N?

Torsen67
08/10/13, 12:12
Hei

Ligger masse tråder her inne på det. Bare å søke litt så finner du en hel del;) Det gjør ikke noe om du tar opp spørsmål i gamle tråder.

Håkon77
08/10/13, 13:56
Om du er sån någenlunde hendt så anbefaler jeg følgene:
Kjøp haynes bok til bilen, ta med boka inn i garasjen sammen med kaffe å røyk dersom du bruker sånnt.

I mange tilfeller lærer man mere med denne metoden. Har sett mange "how tos" som er noe tungvinte, og det finnes mange fremgangsmåter på samme problem.

hanso
08/10/13, 17:31
Ganske lett. Slipper å spenne av fjærene. Husk å være nøye med å sette fjærbenet riktig på plass på huben slik av camber blir riktig.

furelia
08/10/13, 17:42
Ok, så eg slipper å spenne opp fjærene altså... hadde tenkt å bytte bærekuler også. Om eg demonterer bærekula først, kan eg da greie å bytte fjærbeinslageret uten å måtte skru fra fjærbeinet?

hanso
08/10/13, 20:15
Må ha ned fjærbenet ja.

GLTOslo
08/10/13, 21:24
http://www.volvoforum.no/tips_triks/850/fjaerbeinslager.htm

RuZleBiFf
09/10/13, 08:09
Jeg brukte fjørklemmer som jeg ikke syntes jeg fikk presset nok sammen.
Satte hele beinet i skrustikka og skrudde av mutteren på toppen... Lager og bein fløy hver sin vei.
Dette var da med fjøra komprimert det jeg klarte med biltema-klemmer, så hvordan det er mulig å gjøre dette uten å komprimere fjøra aner ikke jeg.

Vatnehol
09/10/13, 17:37
alltid bruk fjørklemmer når du tar av fjøren, fjør under spenn er livsfarlig.
Om jeg skal gjøre denne jobber så skrur jeg av topp mutteren på demperen mens bilen står på bakken, gjerne med en mutter trekker da kommer den veldig lett av i forhold til å gjøre det i en skrustikke.
så jekk opp og bruk fjørklemmer.

løsne resten av fjørbenet og ta det ut, bytt delene, sett benet i skrustikke, monter på delene, om du har mutteren på toppen som ser ut som ett kryss(originalt) så bruk bare en vannpumpe tang. ting å stramme den igjen. løsne fjørklemmene og pass på endene på fjøra havner der de skal i øvre fjørskål og i nedre fjørskål. så monterer du demperen i bilen igjen, senker ned og så strammer du toppen igjen mens bilen er på bakken. og gjerne etterstram etter noen dager med kjøring. om du ikke får den øvre mutteren skikkelig fast så vil det klunke noe voldsomt.

etter å ha montert benet så ville jeg tatt bærekula, løsne den fra navet og bruk en klubbehammer og f.eks en planke på bærearma der bærekula er og slå ned bærearma så kula løsna fra navet. kan sitte veldig hardt fast i navet. ny kule monterer du med fett eller kopperpasta. bruk gjerne muttertrekker på mutteren på kula og.

pass på du ikke drar drivknuta ut av akslingen mens du holder på.

eab
09/10/13, 22:10
pass på du ikke drar drivknuta ut av akslingen mens du holder på.

Den der setningen er VELDIG VIKTIG, hilsen en som har prøvd det to ganger :)

cortinaterje
10/10/13, 21:58
Den der setningen er VELDIG VIKTIG, hilsen en som har prøvd det to ganger :)

Må gjelde kun manuell gear.
På min med automat var det ikke mulig å få indre ledd ut av "føyta"

eab
10/10/13, 21:59
Var automat i begge de bilene jeg har prøvd det på. Tok indre knute på min egen, og ytre på fattern's