PDA

Vis full versjon : Knottgenerator.



skurk
07/10/13, 15:45
Hei.
Noen som har peiling på knottgeneratorer og hvordan dem virker.
Kunne gjerne tenkt meg noen tegninger eller mer info om hvordan man bygger en sånn en.
Og kanskje først og fremst hvordan den virker.
Hva er egentlig "knott" laget av?
Vet den er laget av osp,men hvordan blir osp til "knott"?

Team Tynner
07/10/13, 16:28
Kort og klønete forklart:Knott,biter av or(eller osp,eller andre treslag med mye gass i seg)blir puttet opp i en ovn med en elektrisk vifte på,for å gi god trekk.Gassen som kommer når knotten brenner,blir ledet fram til forgasseren å ned i denne.På veg fra ovnen å fram til motor er det viktig att gassen kjøles ned.Er nok mye mer å,men grovt sett iallfall.Har en far som husker krigen godt ennå,å da var knott generatorer ett dagligdags syn:)Knottgenerator å turbo kanskje?:cool:

skurk
07/10/13, 17:01
Har tenkt å lage en sånn i vinter bare for å prøve.
Teit at noe så genialt skal gå i glemmeboka.
Hadde en lang samtale med pappa(som er sertifisert kjøletekniker2 og sveiser)i sta.
Han var over middels gira på å lage et knottagregat virka det som,spesiellt etter at han hørte om den nye superteknologien jeg har.
Også kalt AFR-måler,haha :-)
Må jo ha plana klar for hvordan vi skal transportere oss rundt den dagen noen prøver å prakke på oss en nissan leaf istede for en volvo...for vi har nærmest ubegrensa tilgang til skog :-)
Må ha nødløsninga klar når playstationgenerationen inntar stortinget.

Har tenkt meg frem til at det går an å kjøre i gang en motor på acetylen.(?)
Var ikke cluet med vedgassmotoren å ikke ha trekk på den og fortrenge alt oxygen og co2 og mest mulig co-gass?

Team Tynner
07/10/13, 17:09
Mulig,brukte kanskje vifta bare for å få god varme først.Får så å strupe denne?Vet ikke.De måtte iallfall baki å røre litt baki ovnen av å til for å holde varmen vedlike.Viss man ikke kjørte rundt på hullete grusveier da:)Motoren ble visst endel slappere av å kjøre på knott også:)

Team Tynner
07/10/13, 17:18
slik
http://www.youtube.com/watch?v=aRbYiP0cJmg

skurk
07/10/13, 17:19
Var visst noen som knekte koden til slutt.
35grader fortenning og riktig blandingsforhold med vedgass og luft så gikk visdt motorene rimelig tett på 100%
Ser for meg en tidlig 70-talls silverado big dooley med knottagregat og ved på planet med 454big block under panseret.
Kunne jo funka greit med litt "modernisert" utgave av knottgyring med bredbåndslambda og et skikkelig MSD tenningsannlegg :-)

Ingen som har no "blueprints" og en "how to install" guide på noe sånnt?

turb00le
07/10/13, 17:56
Har du kikka på vedbil.se?

Sent from my LT25i using Tapatalk 2

850GLTsilver
08/10/13, 01:42
OR var vel beste veden til knott.

Men uansett noe som neppe blir å overta for Bensinen den dagen den er slutt. :D

larsverm
08/10/13, 17:24
Synes nok det blir i overkant ustilig med en vedovn på bilen, ja. :D