PDA

Vis full versjon : EGR-ventil?

Holern
07/10/13, 13:31
Kort og konkret spørsmål:

Er EGR-ventilen en del av motoren??

Grunnen til mitt spørsmål er at jeg har fått avslag fra forsikringsselskapet mitt på dekning av utgifter til feilsøking og bytte av denne.
De mener at EGR ikke er en del av motoren. Jeg er (selvfølgelig) ikke enig i denne konklusjonen, da det medfører at jeg må dekke kostnaden selv.

Jeg har toppkasko i Sparebank1 forsikring, med maskinskadeforsikring.

Kjør debatt :D

gswede
07/10/13, 16:48
Jeg vil ikke si at EGR ventilen er en del av motoren, på samme måte som annet eksternt montert utstyr på motoren ikke er det.

MadAss
07/10/13, 16:55
Uten Egr fungerer jo ikke motoren som den skal. Jeg vil si at egr er en del av motor på lik linje som turbo, dyser o.l. Vet iallefall flere som har fått dekket dyser som motorskade.

Sent from my GT-I9100

Holern
08/10/13, 09:50
Uten Egr fungerer jo ikke motoren som den skal. Jeg vil si at egr er en del av motor på lik linje som turbo, dyser o.l. Vet iallefall flere som har fått dekket dyser som motorskade.

Sent from my GT-I9100

Nemlig...uten en fungerende EGR-ventil vil ikke motoren gå (egen erfaring), og følgelig er den en del av motoren. På samme måte som styresystemet ellers...

Larsge
08/10/13, 10:27
Er du NAF medlem? De har både teknikere og advokater som kan hjelpe deg..... Forsikringselskapene forsøker å vri seg unna det meste, spørs om de anser EGR-ventilen som slitedel, da må de i såfall dokumentere forventet levetid/bytteintervall i kilometer og veie det opp i mot din km-stand. Lambdasond har f.eks på 940 en bytteintervall på 100 000km..... Men at det ikke er en del av motoren er jo helt på jordet... :p

gswede
08/10/13, 11:33
Har dessverre selv mine forsikringer i Sparebank 1. Har jeg forstått de rett vil de ved f.eks defekt egr, regreim eller andre ting som fører til motorhavari, dekke selve motorhavariet. Vanskelig logikk.
Tror det er mange gråsoner i dette markedet.

Vurderer selv å føre over forsikring til NAF, de stiller maskinskadegaranti uansett bilens levealder. Uklar på hva den faktisk dekker men kan tenke meg at det er lettere å få et godt svar fra de enn andre forsikringsselskaper.

Holern
09/10/13, 11:02
Er du NAF medlem? ..... Forsikringselskapene forsøker å vri seg unna det meste, spørs om de anser EGR-ventilen som slitedel, da må de i såfall dokumentere forventet levetid/bytteintervall i kilometer og veie det opp i mot din km-stand. Lambdasond har f.eks på 940 en bytteintervall på 100 000km..... Men at det ikke er en del av motoren er jo helt på jordet... :p

Er IKKE NAF-medlem...og vil neppe bli det heller, all den tid de ikke bidrar til særlig mye annet enn en kartbok, og rabatt på campingplasser...
Har til gode å se noe de har greid å få gjennomslag for innen samferdselspolitikken. Bare nikkedukker slik jeg ser det.
Med så mange medlemmer, burde de kunne få gjennomslag for mange saker, ved å mobilisere til felles aksjoner osv.....
Men dette ble visst en gedigen digresjon :-D

Skal nok ta en tlf for å høre begrunnelsen for deres konklusjon.......

Holern
09/10/13, 11:04
Har dessverre selv mine forsikringer i Sparebank 1. Har jeg forstått de rett vil de ved f.eks defekt egr, regreim eller andre ting som fører til motorhavari, dekke selve motorhavariet. Vanskelig logikk.
Tror det er mange gråsoner i dette markedet.

Vurderer selv å føre over forsikring til NAF, de stiller maskinskadegaranti uansett bilens levealder. Uklar på hva den faktisk dekker men kan tenke meg at det er lettere å få et godt svar fra de enn andre forsikringsselskaper.

Tror det kan være greit å få en oversikt over hva som faktisk dekkes av den maskinskadedelen....jeg vurderer om jeg skal si opp den biten.

Morgis
09/10/13, 12:29
bytt til volvia forsikring. kjempelettvindt forsikringsselskap