PDA

Vis full versjon : Volvo 940 STV 95mod 230FK, fjusker på tomgang og problemer med kjølesystemet



Fakeworth
03/10/13, 22:19
Hei

Sliter med at min Volvo 940 STV 95mod 230FK fjusker på tomgang, av å til ligger den helt nede på 500omdr og kan plutselig kubbe, starter jeg den igjen går den på 1000omdr og kan plutselig begynne å fjuske mellom 1000-1500omdr opp og ned opp og ned... Tenker at det kan være falsk luft eller tomgangsregulatoren?

Sliter også med kjølesystemet... Var på banekjøring med bilen å slet med at systemet ble fullt i trykk og bilen kokte, så jeg skiftet vannpumpe og termostat idag uten at det ble noe forbedring, sirkulerer og åpner nå, men etter at jeg kjørte en god tur med den så var plutselig vann nivået på MIN og kjøleslangene var KNALL HARD! full i trykk, noen forslag til videre feilsøking??

Kjøle problemet og fjuskingen kom etter banekjøringen... Ingen hvit røyk, ingen olje i vannet og ingen lekkasje eller fra bil....

Takker for svar

-Mvh Fredrik

de_icer
06/10/13, 22:07
Har du prøvd en co-måler over ekspansjonstanken mens bilen går?

En gåen toppakning eller sprekk i topp kan gi eksos->kjølevann lekkasje også, ikke bare olje <-> vann...

Fakeworth
06/10/13, 23:50
Mistenkte sterkt eksoslekkasje og kastet av turbo og manifoild igår, fant 4 blåste pakninger på manifoild og i tilegg sprekk i manifoild som om ikke det var nok så var armen på wastegaten veeeldig løs. Fikset alle 3 problemene og låner et 0,75 bar trykklokk fra en kompis med 740 og det funker mye bedre!

Ble en helt annen bil å kjøre nå :D

Kan noen fortelle meg hvorfor jeg har 1,5bar trykklokk og han har 0,75bar trykklokk?

850GLTsilver
08/10/13, 02:11
Har disse turbomotorene også en slik tomgangsventil? IAC?
Tomgangsproblemene dine kan godt være relatert til den i grunn.
Toppakning og trykk i kjølesystem henger vel også sammen ja.
Skal være nok å stikke nesa nedi ekspansjonstanken mens bilen står og går på tomgang.
Lukter det eksos der, så er diagnosedelen av jobben over. Kjør motoren godt varm før du snuser.

Idapedersen
21/10/13, 11:59
hadde samme jaginga på tomgang på min 940 med fk, bytta alt fra plugger til luftmassemåler men blei ikke bra. så bytta jeg bensintrykks akkumulatoren, den lille "klokka" som ligger på bensinrøret rett etter det kommer opp i motor rommet. når de blir ødelagt kan bilen jage mye, henge seg på turtallet under kjøring :P min blei bra og jager ingenting lenger :D