PDA

Vis full versjon : materiale i drivstoff rør e85



VolvoR-Sport
02/10/13, 22:16
har prøvd å googla litt ang dette teamet, og har sett at noen sier aluminiums rør mens andre anbefaler rustfri rør.
noen har som har tips? kom gjerne med argumenter for/imot :)

Mehl'n
03/10/13, 12:28
På trykkrøyr blir da vell abefalt rustfrie røyr istaden for alu på grunn at at alu røyro har mykje lettare for og knaga hål på seg, vil tru da er litt da samma med bensinrøyr og ;-)

850GLTsilver
03/10/13, 13:04
Husk bare rett type rustfrirør.
Er en del forskjellige kvaliteter å velge i.

Men utover det så er ikke E85 den værste gugga å transportere da.
Er vel først og fremst pakninger og annen gummi i kontakt med drivstoffet som er det å ta særhensyn til om det er snakk om en konvertering.

VolvoR-Sport
03/10/13, 17:22
ser ut som 304 er en grei kvalitet å bruke :)

Zeeker
07/10/13, 03:21
En anna ting folk sliter med er at alurør sprekker der det er bøyd.
Det er noen som bruker PEX-plastrør og er førnøyd med det. Hvor lenge disse holder og hva de tåler av utvendig juling vet jeg ikke.
PEX-rør er det samme som brukes under oppvaskbenken (hvite plastrør)

Marius
07/10/13, 10:55
En anna ting folk sliter med er at alurør sprekker der det er bøyd.
Det er noen som bruker PEX-plastrør og er førnøyd med det. Hvor lenge disse holder og hva de tåler av utvendig juling vet jeg ikke.
PEX-rør er det samme som brukes under oppvaskbenken (hvite plastrør)

PEX rør er ikke de hvite du ser under oppvask benken din, de rørene heter PP
Pex rør er det som blir kalt rør i rør og som blir trukket som vanntilførsel innvendig i vegger, gulv osv.
ytterrøret på disse er somregel blå, sort eller rød, innvendige rører er nesten helt klart/gjennomsiktig

Zeeker
07/10/13, 12:21
PEX rør er ikke de hvite du ser under oppvask benken din, de rørene heter PP
Pex rør er det som blir kalt rør i rør og som blir trukket som vanntilførsel innvendig i vegger, gulv osv.
ytterrøret på disse er somregel blå, sort eller rød, innvendige rører er nesten helt klart/gjennomsiktig

Ahh.. Da skal jeg si det videre ja. Drive å gi meg sånn crapy intel a gitt.
Men det er de rørene under vasken de har brukt :D hehe
Jeg var under vasken min en tur nå og ser at jeg har noe som er stålomspunnet.
Er det "vanlig" PP-rør men med cord utenpå eller er det noe helt annet?

Vet ikke om det er noen som har forsket på å legge forskjellige "rør" i ei flaske med 85 i ett år for å se hva som skjer jeg.

Marius
07/10/13, 12:28
pp rør er de hvite avløpsrørene, kan godt hende du mener pex rør for blir ofte dratt oppunder benken det og. men da enten med varerør i blått, rødt eller sort
de som er stål omspunned tror jeg er noe gummi av noe slag, de er i hvertfall ikke på langt nær så stive som pex rørene i samme dim er

VolvoR-Sport
08/10/13, 11:26
Okei, men de røra har jo hvit plastikk uten og kobber som material?

Var 304 rustfritt som gikk igjen når jeg søkte litt..

Marius
08/10/13, 11:29
de vannrørene under benken som har hvit plast og kobber kalles cuterlex

Marius
08/10/13, 11:32
jeg har montert mye anlegg som har blitt fyrt opp med biodiesel og i starten fikk vi beskjed om at det kun var syrefast som gjalt. tror de har gått mer og mer bort ifra det slik at f.eks koberrør er helt ok
vet endel gummisorter blir litt rare sammen med biodiesel.

men regner med det er store forskjeller på biodiesel og e85

850GLTsilver
08/10/13, 14:57
jeg har montert mye anlegg som har blitt fyrt opp med biodiesel og i starten fikk vi beskjed om at det kun var syrefast som gjalt. tror de har gått mer og mer bort ifra det slik at f.eks koberrør er helt ok
vet endel gummisorter blir litt rare sammen med biodiesel.

men regner med det er store forskjeller på biodiesel og e85

Har aldri hørt at materialet i metall-rør skulle være spesielt kritisk, annet enn ved nettopp E85.
Biodiesel er i grunnen snillere med det meste i forhold til svoveldiesel.

Men pakninger og alt av plast/gummi som kommer i kontakt med, og igjen fortrinnsvis E85, er vel fortsatt anbefalt byttet.
Helt utrolig hvor mange kvaliteter gummi som finnes.

SWR
02/11/13, 15:59
Kortversjonen er at ikke-anodisert alu i rør eller fuelrailer eller whatever oksyderer i kontakt med etanolen... det skaper "E85-gørra" som mange ser i innsugsrunnere eller dyser.. så: RF og PTFE. Da kan en kjøre selv metanol uten problemer med tank og rør..

VolvoR-Sport
08/08/14, 08:51
Er en stund siden jeg lagde tråden her, men spør igjen tross diskusjonen over :)

Alu får man jo hos KL racing billig, og er lett og forme med en enkel handbøyer.

Rustfritt frister jo mest, men virker som det er litt vanskelig og få tak i en håndbøyer som tar 13mm rustfritt? Uten at det koster skjorta seff, skal jo kun bruke den til å bøye drivstoff rørene...

Vil alu gå bra, eller sprekker det ganske fort som sagt over her?

Start diskusjon igjen! :-)

turb00le
08/08/14, 09:25
Når vi holder på med instrumentrør i 316, 6Mo, Duplex, titan osv så er det sånn at når du første har bøyd ett rør så er det bøyd.
Når en kaldformer ett rør vil det "herde" i bøyen og det er umulig å rette det ut og få det pent igjen.

Vi har bøyetenger for opp til 12mm / 1/2" tubing på jobben, bruker denne typen (koster 2-3000kr ett sted mener jeg):

https://www.ridgid.com/us/en/600-series-heavy-duty-instrument-benders

De samme finnes i andre merker som f.eks Swagelok. du greier deg nok med en vanlig "rørleggertang" da du ikke har spesifikke krav til utflating i bend og riper.

Jeg ville nok revurdert å bruke tubing under bilen. Klart første fått det på plass så sitter det der, men det er mye jobb å få det bra. Bruker du skrudde bend osv så skaper det så høyt trykkfall at du mister hele gevinsten med store rør.

Sånn jeg ser det så har du to alternativer:
12mm eller 1/2" tubing, det kan du kjøpe eks hos hydroscand, vanlige hydraulikkrør. Finnes manuelle bøyere som tar større dim også.
Da er det også lettvint å komme seg over i BSP eller NPT gjenger så du kan henge på AN fittings, bare husk at alu og syrefast kanskje ikke er den beste kombinasjonen pga galvanisk spenningsforskjell.
Det vil ta deg lang tid å få det pent og ordentlig...

Ellers så vet jeg ikke åssen det ville vært å bruke en teflon slange? Det finnes også hos hydroscand med 304 braiding på.
Der passer vanlige pressfittings rett i og du er over i valgfri gjenge typ BSP eller NPT.

VolvoR-Sport
08/08/14, 23:21
Plana var jo egentlig å legge rør så nærme tanken og fram som mulig, med fittings på sveisa så jeg ikke hadde så mye slange..

Blir det ikke litt utsatt med slange hele veien?