PDA

Vis full versjon : 95' 940 B230FK "Hopper" ved 3000 omdr.



Jonasop
01/10/13, 20:53
Hei.

Har en 940 jeg har brukt som bruksbil og førstebil de siste månedene. Den har fungert fint uten noen feil som har vert noe særlig til bry,
men nå har den begynt å "hoppe" omtrent akkurat når turtelleren treffer 3000.
Den er chippet med en bsr-chip og oppjustert til 0.6, og slik har den fungert i mange år ifølge forrige eier.

Problemene begynte her en kveld når jeg og en kompis fant ut at vi skulle prøve å justere opp bilen ytterligere, til tross for at den snart passerer 340000km.
Vi tok av den justerbare wastegaten og smurte den skikkelig, slik at den ble justerbar igjen og skrudde den rundt en runde.
Vi glemte dog å sette på slangen som går fra turbo til wastegate, så på prøveturen slapp jeg gassen så fort jeg så den passerte 1 bar.
Dro rett hjem og åpnet hjernen, (jeg visste ikke at den var chippet, men fikk en anelse når den ikke fikk bensinkutt), lukket hjernen,
satte på slangen og prøvde igjen. Nå, med en gang den treffer 3000 er det mersom bilen "hopper", hvis jeg gir gass roligere er det ikke noe problem.
Jeg synes også den går veldig mye dårligere enn den brukte å gjøre. "Klappelyden" fra dumplokket er også borte.

Noen som vet hva det kan skyldes?

Thobbus
02/10/13, 20:35
Hvis det er den lille Mitsu turboen, kan denne ha havarert når dere lekte dere.
Den lille turboen er beregnet for å levere 0.3 da dette er en Lavtrykksturbomotor. den kan selfølgelig kjøres med justert trykk. men i lengden vil dette føre til turbohavari ved leking. eller aggressiv kjøring.. jeg sier ikke at du gjør det. men muligens tidligere eier ikke har vært helt ærlig?
Jeg vil anbefale å sjekke slark på turboen. da det høres veldig ut som at turboen ikke fungerer slik den skal etter leking med trykket.

Jonas Soldal
02/10/13, 21:53
På mitsu turboen kjørte volvo orginalt 0.9 bar på turbo pluss pakken på ft motoren.
Du bør kanskje gå over forskjellige tenningsdeler og bensinfilter i første omgang :-)
Se etter falskluft og dårlige slanger. Om det er turboen så ser du det på eksosen.

Jonasop
02/10/13, 22:31
Det viste seg å være en sprekk i slangen som går fra turbo til cooler :p kappet av den biten som var sprukket og bilen går som aldri før igjen :)