PDA

Vis full versjon : Gult motorlys lyser!



piddil
01/10/13, 18:31
Hei
På vei hjem i dag slo "engine check" lyset seg på. Bilen er som den skal, og jeg merker ingen verdens ting. Det er olje på bilen, temperaturer er OK. Har noen en idé om hva jeg bør sjekke for å vite at alt er OK? Det er en V70 2.4 bensin.

Ola Hagen
01/10/13, 18:51
er vel varsel om at motor bør kobles til pc og lese av feilkoder, men gult betyr vel at du kan kjøre til verksted. Og rødt betyr vel at motoren må stanses umiddelbart vel?

piddil
01/10/13, 19:09
Jeg kan nok kjøre med den til verksted, men jeg vil helst få det gjort uten dyre verksted. Er det ikke ett triks for å lese av feilkoder direkte på bilen?

FroBe
01/10/13, 19:10
Gult lys kan også komme på grunn av feil avgassnivå.
På min USA-modell var det en lekkasje i Evap-systemet. Fikk først beskjed om at tanklokket var løsnet, men det var i virkeligheten en lekkasje i en gummislange til kullfilteret ved tanken.

Hvis du har aktive feilkoder som er vist på displayet i bilen kan du få dem frem ved å trykke "Read", ellers kan man kun finne hvilke moduler som har feilkode på denne (http://forum.vccn.no/showthread.php?16850-S60-V70N-Lese-av-basic-feilkoder-med-innebygget-modul-)) måten.

piddil
01/10/13, 20:05
Hvis jeg finner ut om en eventuell feil, vil det da være mulig å resette den?

FroBe
01/10/13, 20:26
Nei, men det gule varsellyset slukker ofte etter tre starter der feilen ikke er til stede.
Feilmeldingen vil normalt være lagret slik at man kan sjekke den i etterkant.

Det er ikke usannsynlig at noen i Bergen eller omegn har VIDA/DICE og kan hjelpe med avlesing av feil billigere enn å sette bilen inn på verksted?

piddil
01/10/13, 23:13
Takk responsen jeg har fått på tråden. Kan jo håpe at det er noen i nærområdet som kan teste bilen. Tror jeg kanskje vet om en som eventuelt kan gjøre det, en som har hjulpet meg tidligere.

Skal ta å oppdatere når jeg vet noe.

turboleif
05/10/13, 21:48
Ikke uvanlig at det ender med motorbytte når den lampen lyser.

Torsen67
06/10/13, 00:07
Ikke uvanlig at det ender med motorbytte når den lampen lyser.

Jaha? Har du noen eksempler å vise til?

degocostly
06/10/13, 00:29
Noen andre lamper som lyser da?


Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free (http://tapatalk.com/m?id=1)

turboleif
06/10/13, 20:54
Ja, har jobbet mange år på Opel. Og der måtte vi ofte bytte Motor, Særlig når enkelte lamper begynte og lyse

Torsen67
06/10/13, 20:57
Hallo, hva er poenget med denne siden hvis man ikke skal reparere ting? Man bytter ikke en motor fordi en lampe lyser, man finner feilen og fikser det. Kan godt skjønne at det går til helvete med Opel hvis det er deres policy.

Ola Hagen
07/10/13, 18:20
du kan jo prøve å koble av batteriet en stund også prøve igjen, men ville ha koblet til pc og sjekket hva det kan være.

Og ang rep av bil og motor, har fått beskjed om at girkassa i min bil måtte byttes, men etter prat med amerikansk volvo forum som bytta jeg en liten del for under 200kr og den har vart fint til nå, og gått 30 000km fint.

Og på jobben har jeg fått inn en scania 143 som motor skal være vrak ifølge scania, men vi fekk beskjed av avdelingen om å sjekke denne motoren og etter undersøkelse og reparasjoner av en sylinder og komplett bytte av rådelagrer så gikk bilen fint igjen.

Denne siden er jo for å hjelpe til, for å få reparert billigere eller få inn tips og hjelp for det er ikke alltid bilverksteder klarer å finne feilen, så er det ofte noen her som har vært borti likandes feil.

Jimmen
08/10/13, 15:28
bytte motor pga lampe i dash..?
Beklager meg Turboleif, men du kan vell ikke være seriøs?