PDA

Vis full versjon : Jordingsfeil 1987 745 med elnett fra 940 LH2.4 baklys, instrumentlys og parklys virker ikke V.S



Voolvoo
01/10/13, 14:53
Baklyset på venstre side sluttet å fungere på likt med instrumentlyset.

Når jeg bremser så lyser det faktisk svakt i turbomåleren (ettermontert) men trur den er kobla til instrument.
og samtidig så lyser kjørelys bak, med mindre det er svak spenning på 21w delen da. for det er koblet riktig der ihvertfall.

Bremselyset i bakruta var utkoblet, det har jeg koblet til. kan jo være en årsak til at det var frakobla..?

Noen kjente feil som har noen forbindelse her? fant ikke noe spesifikt på google/vccn

På forhånd: takk :)

Voolvoo
07/10/13, 16:54
Ingen som har vært borti dette før?

850GLTsilver
08/10/13, 02:07
Burde ikke overraske det egentlig.
Bytte av el-nett i en bil krever i grunnen at du har tunga aldeles sentrert i munnen gjennom hele prosessen.
Jordingsfeil er så utrolig irriterende, så du bør starte med å skaffe deg fullstendig dokumentasjon på både originalnettet og på det 940-nettet.
Så er det i grunnen å starte opp med å lete opp ALLE jordingspunkter, sjekke at de er rene, og da RENE, at alle kabelsko som skal termineres der er skikkelig på plass på kablene og at du har passet på å beskytte kontaktpunktet i chassis med passende fett. (Polfett er helt suverent å bruke)

'Som første sted å lete så vil jeg si selve baklyktene, og alle jordingspunkter rundt de.
Rens over ALLE sikringer, og sett inn kontaqtene på de med fett før du setter de på plass igjen.
Er vel slike flatstiftsikringer på det 940-nettet?
Kan fort være korroderte kontakter i sikringsboksen også, og med flatstift da så har du en episk oppgave foran deg.

Voolvoo
09/10/13, 15:22
blir det så ille så gidder jeg ikke,hehe. hater elektrisk :)

Skal gå over alt jeg finner av jord i første omgang :) ha skiftet 1 ledning inn på sikringsboksen...det var ikke gøy :P

Takk for svar :)

Voolvoo
17/11/13, 22:07
drar denne opp igjen i håp om at noen som har opplevd dette før ser det :)

ledningene til turbotrykksmåleren går fra lysbryter. mtp at denne lyser (først sterkt, så svakt) akkurat i det jeg bremser så kan en jo tenke seg at det kan ha noe med bremselysbryteren å gjøre?
Finnes det ett visst rele til instrumentlys og baklys?

rikket på alle sikringer uten suksess.

å mens en først er i gang. får ikke koblet opp hakk 3 på tenningslåsen til starter, da alle ledningene har + på hakk 2 (???)
noen som har vært borti lignende?

Voolvoo
19/11/13, 19:31
det her er FLAUT!!!!!!!!!!!!!!!! sikring nr 21 som hadde gått.... Nesten rart ingen har mobbet meg for den innpå her egentlig :P vel. har fjernet irr og smurt inn alt av jordingspunkter inni bilen med polfett :) så det er bra uansett.

en ting som gnager litt;
Hvorfor røyk sikringa?
når jeg bremser så slutter kjørelyset bak å lyse(kun v.s), men det skulle lyst uansett selvom den andre tråden skulle tent?
har riktignok ikke prøvd å bytte pæra, men den ser ihvertfall hel ut.

850GLTsilver
22/11/13, 13:51
Noen ganger ryker en sikring i forbindelse med at ei pære ryker.
Dersom kjørelys (parklys bak?) slukker idet du tråkker inn bremsen, så er feilen.........Jordfeil.
Gjerne i selve lampa. (Tør ikke foreslå jordingspu nktene i bilen din nå :D )

Voolvoo
22/11/13, 15:51
hehe, med mindre det er fler jordpunkter enn begge baklyktene, ved føttene begge sider foran og de 2 i motor rommet da :)

alt annet virker utenom ryggelyset (trolig brytern i kassa)

850GLTsilver
22/11/13, 21:15
6 separate ledninger til jord på sedan der bak. Pr lykt.
For stasjonsvogna er det enklere.
Der har park/brems en jording, og de øvrige samles i lykta og går med en ledning ned.

Voolvoo
22/11/13, 21:43
da er ihvertfall det i orden. for der ble det pussa til bart metall og gørra inn med polfett :)

og baklyktene er nye. metallet på ''jordskinna'' er så bart å fint som det kan bli :)