PDA

Vis full versjon : Skifte clutch på awd bil



v70awd
11/12/09, 21:37
Da må en åpne ballet på dette forumet i seksjonen for v70,er. Eg har en 98 mod 2.5 T awd som eg har stelt og styrt med i lengre tid. Nå i det siste har eg merket tegn på at clutchen på doningen begynner å vise svakhetstegn når eg drar på litt....det kan nevnes at den er litt oppskremt og har et noe høyere moment på overføringen enn normalt. Det eg lurer på er om det er veldig omfattende jobb å fikse et clutchbytte selv på denne bilen. Er ganske så skruekyndig selv og har gode kamerater som gjerne hjelper til,men ingen av oss har rørt clutch systemet på en awd bil før så vi er litt i villrede hva som må til for å gjøre dette. Har sjekket med Volvo og prisen for et skifte der er alldeles vanvittig (noe som indikerer at dette er relativ omfattende operasjon). Er dessuten ute etter en noe sterkere clutch enn det som står på nå da eg tror at den nye kan bli relativt fort utslitt etter bytte.....;)Noen som har noe å anbefale her? Er ute etter noe med tilnærmet orginal motstand ikke noe zinter eller lignende oppsett da kjerringa bruker bilen mer enn meg.....;)
Regner med at eg må ta til side vinkeldrevet og har da tenkt å skifte overføringshylsen når eg først har muligheten til det....

Morgis
12/12/09, 03:28
Tålig stor jobb egentlig.
Du bør ha løftebukk, da det er veldig tidsbesparende å bare senke hele framstillingen fremfor å løfte motor og girkasse opp ovenifra.

Ang kløtsj, så har jeg brukt R kløtsj på min snart et år. Fungert ypperlig sålangt.
Ellers så er jo en av de bedre kløtsjer, Sachs Performance settet til disse bilene.

gaupe
12/12/09, 10:56
Tålig stor jobb egentlig.
Du bør ha løftebukk, da det er veldig tidsbesparende å bare senke hele framstillingen fremfor å løfte motor og girkasse opp ovenifra.

Ang kløtsj, så har jeg brukt R kløtsj på min snart et år. Fungert ypperlig sålangt.
Ellers så er jo en av de bedre kløtsjer, Sachs Performance settet til disse bilene.

Bør han ikkje tenke på å bytte svinghjul samtidig? Han har vel dobbelmasse på denne. Prøvde å finne ut av dette no, utan å verte spesielt klok, det kan vere at R AWD har vore levert med enkeltmasse, dei andre AWD-bilane ser ut til å ha dobbelmasse. Det er eigne delenummer på AWD-svinghjula.

JP_Ra©ingTeam
12/12/09, 11:59
Tror alle Awd har dobbelmasse Svinghjul ja.
Nå vet jeg ikke Hvor mye du er inntrisert i å betale for ny clutch.
men sachs er jo et bra alternativ. ( volvo orginal = Sachs )

Men det finnes jo langt bedre alternativ.. men som alt annet koster det jo dereter også.

http://www.evomsit.com/EVOMS_Tilton_Product_Release-33.jpg

Morgis
12/12/09, 12:39
Tror det ble standard med denne "finessen" med dobbltmassesvinghjul på AWD.
Mye, for å øke bevegelsesmomentet i bunn..

Dette er nok en kjempefordel å få skiftet ut med et enkeltmasse når du først er inni der å roter.
Gjerne et 240mm enkeltmasse, men disse er en del mer skjeldne sammenliknet med 228mm svinghjulene.

v70awd
14/12/09, 09:01
He he

Er ute etter ny clutch ja , men den til 35000 tror eg må få passere gitt.....
Blir nok R clutch som blir kjøpt inn til dette formålet , skal se nærmere på enkeltmassesvinghjul også , lurer på om noen andre her inne har gjort dette på sin bil?

v70awd
14/12/09, 09:03
He he

Er ute etter ny clutch ja , men den til 35000 tror eg må få passere gitt.....
Blir nok R clutch som blir kjøpt inn til dette formålet , skal se nærmere på enkeltmassesvinghjul også , lurer på om noen andre her inne har gjort dette på sin bil?Noen som har et å selge?