PDA

Vis full versjon : Spørsmål om diverse strømforbruk på 240



locked
28/09/13, 18:17
Driv å planlegge el.opplegget på eit Volvo 240 prosjekt og treng svar på straumforbruk (ampere) på div. ting. Det eg kjem på no som er litt viktig er;

Vindusheismotorar
Varmeapparatvifte
Varmetrådar i bakrute

Takknemleg for alle svar :)

Jan-Einar Jenssen
28/09/13, 21:09
Driv å planlegge el.opplegget på eit Volvo 240 prosjekt og treng svar på straumforbruk (ampere) på div. ting. Det eg kjem på no som er litt viktig er;

Vindusheismotorar
Varmeapparatvifte
Varmetrådar i bakrute

Takknemleg for alle svar :)

Vindusheismotorar, 16amp sikring
Varmeapparatvifte, 25amp sikring
Varmetrådar i bakrute, 16amp sikring

locked
28/09/13, 21:19
Vindusheismotorar, 16amp sikring
Varmeapparatvifte, 25amp sikring
Varmetrådar i bakrute, 16amp sikring
Såpass kan eg og komme fram til, men eg er intr. i det faktiske strømforbruket :)

Jan-Einar Jenssen
28/09/13, 21:22
Såpass kan eg og komme fram til, men eg er intr. i det faktiske strømforbruket :)

åjja, da misforsto jeg spørsmålet :p men det vet jeg ikke :)

kermitt
29/09/13, 01:14
Faktisk strøm forbruk er vel litt individuelt for hver enkelt kjøretøy ut i fra tilstand og evt andre faktorer? Dette må vel egentlig bare måles. Hvordan skal det i såfall utføres? Kan godt tenke meg å hjelpe til.

locked
29/09/13, 02:42
Faktisk strøm forbruk er vel litt individuelt for hver enkelt kjøretøy ut i fra tilstand og evt andre faktorer? Dette må vel egentlig bare måles. Hvordan skal det i såfall utføres? Kan godt tenke meg å hjelpe til.
Om du hadde villa hjelpe til hadde det vore kjekt :-)

Tenke på det normale strømforbruket slik;

El.vindu: Målt (i sikringsboksen) snittforbruk på vindusheis ved åpning og lukking (peak ved start/stopp ser vi vekk i frå). Treng egentleg berre frå eit vindu men om du hadde målt to for sammenligning gir det en god verdi.

Viftemotorens maksimale forbruk ved maks hastighet og dører/vindu lukka.

Forbruket til bakrutevarmen, den er ikkje så avansert å måle :-)

Grunnen til at eg spør er at det skal vere styrt digitalt detta og for at eg skal kunne bruke utgangar som kan levere både pluss og minus (for å snu retn. på motoren) må effekten på kvar motor ikkje overstige 5A. (kontinuerlig)

For PWM-styring av varmeapparatet er 10A max.

Etern1ty
29/09/13, 11:33
Faktisk strøm forbruk er vel litt individuelt for hver enkelt kjøretøy ut i fra tilstand og evt andre faktorer? Dette må vel egentlig bare måles. Hvordan skal det i såfall utføres? Kan godt tenke meg å hjelpe til.

Skal likevel regne utifra hva komponenten kan forbruke MAKS, altså det den trekker når den er på full effekt og man ikke beregner noe spenningsfall eller dårlige kontakter etc.

kermitt
29/09/13, 16:10
Skal leite opp noen dører og en vifte motor å måle på.