PDA

Vis full versjon : 2'5 sportseksos. godkjenning?



Ben
26/09/13, 22:11
Hei.

Om jeg kjøper et 2'5 sportseksos og får montert dette, får jeg feil på EU kontrollen når jeg skal ha bilen der da? har hørt litt forskjellig, både ja og nei. Ringte både til pedersen racing og til bcb og begge sa det at det ikke var sikkert at jeg ikke fikk bilen gjennom EU med sportseksos. trenger litt hjelp her før jeg muligens kjøper meg et.

takker for svar:)

Svirre
26/09/13, 23:03
Spørsmålet er om du har papirer på det, evt. mulighet til å fremskaffe dokumentasjon. Og om det blir en Eu-mangel kommer mest an på hvem som kontrollerer. Er det ikke skrivi inn i vognkort så kan det nok bli en Eu-feil, om ikke det så kan det slå ut på lyd med "for mye støy" etc. Beste er å ta en samtale med ditt lokale SVV kontor og forhøre deg der om hva du trenger av godkjenning/dokumentasjon.

turbohjelle
27/09/13, 04:18
Fikk ikke noen kommentar på mitt 3". Det bråker ganske mye. Men som sagt, kommer an på hvem som kontrollerer.

furelia
27/09/13, 06:44
Har 3" på min der eg måtte sette på en ekstra potte for at det skulle gå gjennom EU-kontrollen. Der målte de lydnivået med mikrofon som skulle stå en halv meter fra eksosutløp med en vinkel på 30 grader. Lydnivået skal ikke overstige 5 dB over det som står i vognkort.

Ben
27/09/13, 10:15
aha ok, takk for svar folkens

Ben
30/09/13, 16:13
er det 1 eller 2 potter som lønner seg på 3' anlegget? hørte noe om at jeg må ha 2 potter for å komme under desibel grensa.

FolloAuto
30/09/13, 16:50
Sportseksosanleggene fra JT-Tuning er ikke godkjent som erstatning for det orginale eksosanlegget. Det var en haug med EØS regler som ikke stemte overens.

Ben
30/09/13, 17:29
godkjent i forhold til hva? går jo nokk gjennom EU om det ligger under desibel grensa.?

jabbajohn
30/09/13, 18:02
samme lurer jeg på :) men det gjelder hjemmesnekkra 2,5 " anlegg fra biltema :) på original motor

FolloAuto
30/09/13, 18:15
http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19941004-0918-024.html

Der kan du lese om krav til kjøretøy og hva som er tillatt og ikke tillatt. Det er mange som sier "så lenge det går gjennom eu, så går det fint"... Det er det ikke. Det kan resultere med visning på biltilsynet om man ikke gjør jobben skikkelig.

Det er egentlig bare å google direktivene å lese dem. Biltilsynet er glad i disse direktivene, og som jeg vet om, og har lest, har mange måtte bytte fra JT til orginal-eksos.

Ben
30/09/13, 18:40
Hva mener du med om man ikke gjør jobben skikkelig? leste ikke gjennom alle forskriftene men virker jo som at det er i orden så lenge det ikke stiger over grensen for støy og det kan dokumenteres.?

Svirre
30/09/13, 19:00
Biltema rør, hurtigkapping og punktsveising uten passform er ikke en skikkelig jobb. Lager man skikkelig passform, ordner skikkelig oppheng og får tatt en støytest så har man gjort en skikkelig jobb. Men av det jeg veit så kan det bli problematisk med å godkjenne hjemmesveisa eksosanlegg på enkelte bilmodeller.

Ben
30/09/13, 19:06
oia ok. Ja det jeg er ute etter er 3' jt effektanlegget de selger hos BcB. Vil vell si at det blir en skikkelig jobb :)

Svirre
30/09/13, 19:19
Skal være godkjenningspapirer på det som Bcb selger, ja. Regner med at det er en smal sak i forhold.

FolloAuto
30/09/13, 19:25
Det foreligger ikke godkjenningspapirer fra JT på nåværende tidspunkt. Var nettopp i kontakt med JT-tuning ang eksosanlegg til en 940 94 model og fikk da svar om at det ikke fantes.

Ben
01/10/13, 13:43
Var oppe og kjøpte 3' jt anlegget fra BcB i dag. Blir morro å få det montert og testet! slenger sikkert ut et par bilder når det er montert.