PDA

Vis full versjon : 18" Vinterdekk



Petter M
25/09/13, 22:14
Har en 08 V70II, Har noen 18" felger som eg tenkte eg skulle bruke til vinteren.

Så spørsmålet er:

Er den en lur eller dum ide å har 18" Vinterdekk på bilen?

Og vet noen hvilken dim eg bør bruke,om eg velger å bruke di?


Har eventulelt ikke planer om å kjøpe di beste å dyreste dekkene,, hadde blitt dekk som var ca middels bra.

Bilen er ikke senket, vil det bli noen konflikter ved å bytte til 18" felger?

Svirre
25/09/13, 22:34
Det er mange som kjører med 18" og lavprofil på vinteren, men du begrenser grepet betydelig siden du får en bredere og hardere overflate. Har hørt at 205 bredde er det mest optimale, dog 55/65 i profil, ut i fra hva slags dim. du har på felgene. Om du har mye bykjøring og kjører mye på salta veier så kan det gå bra, men det største problemet du vil få er framkommeligheten! Så hvis du vil komme opp en bakke med nysnø 1% helling så prøv hvertfall å ha mer enn 45 i profil :p

Om du går for 18" på vinteren, så for guds skyld IKKE spar penger på dekkene. Da kan du like gjerne ha Nokia sommerdekk på vinter'n. Personlig så kan jeg fire litt på kravene til dekk på sommerføre, men på vinteren så har jeg funnet ut at Nokian og Continental er gull verdt. Både på grep og på holdbarhet.

Holern
27/09/13, 10:16
Du må jo ta hensyn til rulleomkretsen...og velge dim utifra den. Du har pluss/minus 5% å gå på.

gaupe
27/09/13, 11:14
Om du går for 18" på vinteren, så for guds skyld IKKE spar penger på dekkene. Da kan du like gjerne ha Nokia sommerdekk på vinter'n. Personlig så kan jeg fire litt på kravene til dekk på sommerføre, men på vinteren så har jeg funnet ut at Nokian og Continental er gull verdt. Både på grep og på holdbarhet.

Det er eg heilt enig i. Køyrte 18" på 2006 Ren, med conti wintercontact, først i høghastigheitsversjonen, deretter det skikkelege vinterdekket, ein vesensforskjell på desse. Og det var aldri noko snakk om å ikkje klare å ta seg fram med desse siste dekka.

Men det kan nok veldig hende at det ikkje hadde funka som 2WD.

Petter M
27/09/13, 17:30
Fikk pris på nokian hakkapelitta dekk i 225/45-18 på dekk 1 til underkant av 10 med montering osv.

Dette var noe han anbefalte..

er dette en god pris ? kunne tenkt meg noen litt rimligere dekk, men samtidig noen dekk som fungerer.

Så, noen som har ett forslag til noen litt rimligere pris?, men som samtidig ikke er rævva dårlige?

Christian
27/09/13, 17:45
Bruker Yokohama IG30 på bilene på jobb, er veldig fornøyd med det dekket.

Svirre
27/09/13, 18:14
Fikk pris på nokian hakkapelitta dekk i 225/45-18 på dekk 1 til underkant av 10 med montering osv.

Dette var noe han anbefalte..

er dette en god pris ? kunne tenkt meg noen litt rimligere dekk, men samtidig noen dekk som fungerer.

Så, noen som har ett forslag til noen litt rimligere pris?, men som samtidig ikke er rævva dårlige?

Ikke en dårlig pris akkurat, men heller ikke det billigste. Det er dekkene som koster. Pr.dd så koster lavprofil vinterdekk en "formue" enda, men om du går for 18" så ville jeg ha slått til der :)

Petter M
27/09/13, 23:17
Ikke en dårlig pris akkurat, men heller ikke det billigste. Det er dekkene som koster. Pr.dd så koster lavprofil vinterdekk en "formue" enda, men om du går for 18" så ville jeg ha slått til der :)

Får se:P har noen greie 16" med vinterdekk til bilen..Så vurderer å heller bruke di 10k på nye sommerfelger:p men samtidig så hadde det vert fint å hive på 18"R design med vinterdekk også:p

Svirre
28/09/13, 10:49
Luksus problem ;)

Petter M
05/10/13, 19:40
Ikke en dårlig pris akkurat, men heller ikke det billigste. Det er dekkene som koster. Pr.dd så koster lavprofil vinterdekk en "formue" enda, men om du går for 18" så ville jeg ha slått til der :)

fikk bedre pris ett annet sted nå.. 7600 ferdig montert.. Hakka R2 i 18" så tror eg får satse på det:p

Ruudsengen
04/11/13, 17:43
Har kjørt med Hakkapelitta 7 i to vintre nå.. 235/40-18,funker helt supert! Beste jeg har hatt noen gang.. min erfaring er at lavprofil funker like godt som alt annet!

Petter M
05/11/13, 16:15
Eg har fått hakka r2 i 18" på min 08 v70 nå, men eg håper di er bra på snøføre.., for di er ikke noe å skryte over på våt veibane :P

Har noen chingchongjappapingpong dekk i 17" på en 97 v70 eg har og, å disse er bedre på våt vei enn r2 dekkene :P

Shaiko
05/11/13, 16:20
Jeg har evt et sett med nokian hakkapelitta r 225/40 18. Kjørt 10 mil. Kjøpt forrige vinter.
5000 for dekkene. Kan også legge om om ønskelig:)