PDA

Vis full versjon : Gode avsporinger - nå: Norsk rettskriving og grammatikk



Ola Moen
21/09/13, 23:29
Drøyt å betale penger for en 940 uansett tilstand egentlig... :cool:

Øygard
22/09/13, 00:01
Drøyt å betale penger for en 940 uansett tilstand egentlig... :cool:

Å? 940 er gode bilar det, bere enn mykje ant jaffall:)

larsverm
22/09/13, 00:47
Nå er de nok på vei inn i den verste utskrotingsfasen - for gamle til å passere som nyere bruktbiler, for nye til å begynne å bli interessante som gamle biler. :p Men jeg tror de er kommende klassikere disse også...

Øygard
22/09/13, 01:00
Det er dei nok, dei som overlever. Det er jo mange av dei enno, men det har bjynt å minka på dei eldste ja.

larsverm
22/09/13, 02:54
Nå er det jo veldig lite forskjell i utseende på de første og de siste 940ene. Forskjellene dreier seg for det meste om faktiske forbedringer som turbo og bedre girkasser på de senere modellene, noe som i denne fasen sikkert gjør at de eldste blir regnet som nokså lite attraktive. Så kanskje det allerede nå er på tide å redde en 91-modell 940 hvis man finner en i god stand. :p

Daniel V
22/09/13, 10:25
Nå er det jo veldig lite forskjell i utseende på de første og de siste 940ene. Forskjellene dreier seg for det meste om faktiske forbedringer som turbo og bedre girkasser på de senere modellene, noe som i denne fasen sikkert gjør at de eldste blir regnet som nokså lite attraktive. Så kanskje det allerede nå er på tide å redde en 91-modell 940 hvis man finner en i god stand. :p

Det går jo ann, men i og med at de utseendemessig er like hele veien, ser jeg få grunner til å redde en bil som jeg kan kjøpe en forbedret versjon som kom noen år senere med mer utstyr og bedre girkasse :p Samt slippe skrukkete dørtrekk :p

Dette fordi de ser jo helt like ut. Hadde det vært utseendemessig forskjell, så blir det jo noe annet. Motor er jo i og for seg lik, så da faller liksom enda et argument bort for å redde en gammel :p Eneste er vel at den blir veteran noen år før enn de forbedrede :)

The Sven
22/09/13, 11:23
Er vel en tidlig utgave av 940 Turbo, med SE-utstyret og kanskje litt ekstra, som må være mest attraktiv da vel

Daniel V
22/09/13, 15:29
Er vel en tidlig utgave av 940 Turbo, med SE-utstyret og kanskje litt ekstra, som må være mest attraktiv da vel

Det nok sant det. Tviler på at folk står i kø for å redde 91 mod sedanene med 300+ på telleverket, stoffseter og FD motor :p

Christian
22/09/13, 15:31
Det nok sant det. Tviler på at folk står i kø for å redde 91 mod sedanene med 300+ på telleverket, stoffseter og FD motor :p

FD fantes ikke i 91.

Volvonikko
22/09/13, 17:03
Godt de faller litt i pris :) Er merkelig at folk forlanger 70 - 100000,- for en gammal 940.

Er seriøst mye dyrere en 850 og V70 som er 10 ganger bedre å kjøre og ser penere ut :S
Greit det er noen trasige gnagere. Men en vesentlig mye bedre kjøre opplevelse :)

jacobsen
22/09/13, 17:09
Godt de faller litt i pris :) Er merkelig at folk forlanger 70 - 100000,- for en gammal 940.

Er seriøst mye dyrere en V70 som er 10 ganger bedre å kjøre og ser penere ut :S

Mange som verdsetter bakhjulstrekken på 940, både ved komfort og utseende. Ikke at 940 er den mest komfortable RWD bilen å kjøre, men selv liker jeg å peise på uten at rattet river så jævlig.
Far min kjøpte en 98 940 for 9 år siden som han har tenkt å ha så lenge som det overhodet er mulig.

Sent from my GT-P5100 using Tapatalk 2

Øygard
22/09/13, 18:24
Det går jo ann, men i og med at de utseendemessig er like hele veien, ser jeg få grunner til å redde en bil som jeg kan kjøpe en forbedret versjon som kom noen år senere med mer utstyr og bedre girkasse :p Samt slippe skrukkete dørtrekk :p

Dette fordi de ser jo helt like ut. Hadde det vært utseendemessig forskjell, så blir det jo noe annet. Motor er jo i og for seg lik, så da faller liksom enda et argument bort for å redde en gammel :p Eneste er vel at den blir veteran noen år før enn de forbedrede :)
Dei er jo ganske like ja, so årsmodellen har egentlig ikkje so mykje å sei på 940 ant enn at dei eldste sjølvsagt er eldre:p Det bere girkasse veit eg ikkje, nåken av dei eldste hadde vel M46 men det er no M47 som er den vanlegaste i 940, og so M90 i dei med turbo. Eg skjønnar ikkje kva folk klagar sånn på M47ane for, min 940 med M47 har gått 348000 km og det er den bilen eg har hatt med best girkasse.


Er vel en tidlig utgave av 940 Turbo, med SE-utstyret og kanskje litt ekstra, som må være mest attraktiv da vel
Det er det sikkert, men det er ikkje so veldig mykje meir ekstrautstyr på SE. Det einaste min SE har som ikkje er standard er delskinn, ABS, el. vindu og speil, rutegrill og sikkert nåke meir som eg har gløymt.


FD fantes ikke i 91.

Nei det var vel vanleg F då, men FD er jo omtrent det samme, berre med EGR og nåke ant unødvendig tull?

Daniel V
22/09/13, 18:56
FD fantes ikke i 91.

FB fantes vel i 91?

Nei, skal ha en 940, må en nesten ha med turbo og M90 :)

M90 er gode kasser det :)

Kom vel airbag i rattet på dem etterhvert også vel, da bisonrattet kom?

Øygard
22/09/13, 19:00
Godt de faller litt i pris :) Er merkelig at folk forlanger 70 - 100000,- for en gammal 940.

Er seriøst mye dyrere en 850 og V70 som er 10 ganger bedre å kjøre og ser penere ut :S
Greit det er noen trasige gnagere. Men en vesentlig mye bedre kjøre opplevelse :)
Eg kjørte ein 850 i sommar og prøvde å sammenlikna kjøreegenskapane og eg syns dei var veldig like. Seta var (om mulig) endo bere i 850en enn i 940en, ellers syns eg dei var veldig like å kjøra. 850 er jo ei skikkeleg komfortmaskin, det er jo 940 og, men 850en er kanskje mest. Til litt aktiv kjøring på svingete vei derimot syns eg 940en er bere, sjølv om ingen av dei e nåke sportsbil. 940en er litt meir presis på styringa (sikkert pga bakhjulstrekk).


Mange som verdsetter bakhjulstrekken på 940, både ved komfort og utseende. Ikke at 940 er den mest komfortable RWD bilen å kjøre, men selv liker jeg å peise på uten at rattet river så jævlig.
Far min kjøpte en 98 940 for 9 år siden som han har tenkt å ha så lenge som det overhodet er mulig.
Det er heilt klart mange som velger 940 pga bakhjulstrekken fordi dei ska sladda og tulla seg. Sjølv driv eg ikkje med det ant enn av og til på snø, men eg syns no bakhjulstrekk er fint likavel.


Det nok sant det. Tviler på at folk står i kø for å redde 91 mod sedanene med 300+ på telleverket, stoffseter og FD motor :p

Folk står kanskje ikkje i kø for å redda dei enno, om 20 år kan det henda. Men sjølv om entusiastane ikkje står i kø for å redda dei betyr ikkje det at dei ikkje er nåke å ha. Eg har sjølv ein 20 år gammal 940 sedan med FD-motor, og det er den beste bilen eg har hatt. Det einaste eg ikkje likar med den er dårleg retningsstabilitet, veit ikkje koffor. Poenget er jaffall at det kan vera kjempegode bruksbilar sjølv om entusiastane ikkje står i kø. Bruksverdien er ofte mykje høgare enn verdien på bilen.

larsverm
22/09/13, 19:01
"Ingen" ser noen interesseverdi i en 91-modell 940GL NÅ - og deri ligger vel strengt tatt det meste av mitt poeng... :p

Men det blir likevel mye det samme som at man ikke har bruk for en 86-modell 240 hvis man allerede har en 93-modell - jeg ser jo den.

Når det gjelder girkassene på 940, kom M90 først på årsmodell 1994. M46 (elektrisk overdrive) ble brukt på Turbo (og 16V) i begynnelsen. M47 er vel egentlig ikke dårlig under normale omstendigheter - det blir den nok først ved herjing og trimming.

Øygard
22/09/13, 19:07
FB fantes vel i 91?

Nei, skal ha en 940, må en nesten ha med turbo og M90 :)

M90 er gode kasser det :)

Kom vel airbag i rattet på dem etterhvert også vel, da bisonrattet kom?

Må og må, det er sikkert kjekt med turbo men det er absolutt ikkje ein nødvendighet på ein bruksbil i det heile tatt. Eg meinar at turbo er oppskrytt, det virkar som det er mange som er meir opptatt av å kunna skryta av at dei har turbo i bilen sin enn av dei fordelane turboen gjer.

M90 er sikkert flott, men kva er gale med M47?

Ec veit ikkje kva tid det kom airbag i rattet men eg har det jaffall på min 93-modell, men det er ikkje sikkert det var standardutstyr då.

Daniel V
22/09/13, 19:11
M47 har dårlig tredjegir. Dvs at det er vel syncroringene på 3 giret som har lett for å gi seg. Hørte hun som eier den sølvfargede 240en jeg hadde sliter med at 3 giret er ødelagt på den.

Mitt poeng er at de nyere modellene av 940 kommer vel alltid til å være mest atteraktive å samle på, da de kom med turbo og mye utstyr er mitt inntrykk. :)

De første er fine som bruksbiler, og det er de jo laget for. Noen vil sikkert si at det bare er å slenge i en turbomotor så har du jo løst problemet, men da er den jo ikke sånn som en original 91 mod er, og da gjør man den jo "nyere" enn den opprinnelig er, og da bekrefter man jo bare at det originale der ikke er noe en vil samle på. :)

Eneste man kan si at noen foretrekker en 86 240 fremfor 93 er jo at det er gassermotor på dem. Det finnes endel mennesker der ute som sverger til forgassermotorer, med de styrker og svakheter de har :) 940 finnes jo bare med innsprut, så der er det jo stort sett om det sitter en snurre eller ikke som avgjør :)

Men ja, 940 er fine og komfortable biler, og jeg var inne på å kjøpe meg en etter 240en, men utseende + komfort og 5'er med 90HK mer originalt enn en tilsvarende 940LT som det er mest av ble for fristende.

Sett en fin og litt modda 95 mod 940 vedsiden av en fin og lett modda 850, så ser jo 850en ut som en mye nyere bil enn 940en i mine øyne :p Sikkert mange som er uenige med meg der. Det er få som gjetter at 850en min er 18 år gammel, da den ikke ser så gammel ut i formen. 940 er jo en steingammel konstruksjon som kan spores tilbake til 140-serien. 850 ble jo laget på en helt ny plattform da den kom. Men på 8-serien skiller det mye i mine øyne mellom prefacelift og facelift. Prefaceliftene (spesielt sedanene) ser jo ut som 940er bakfra.

Men jeg er glad i både 8 og 9-serien jeg, så kunne godt hatt en av hver :) Dog skulle jeg da hatt en 95+ 940 :)

larsverm
22/09/13, 19:18
Ja, man må jo prioritere. Jeg sier heller ikke at jeg herved skal gå ut og kjøpe en 940 til "arkivet". :D

Daniel V
22/09/13, 19:25
Ja, man må jo prioritere. Jeg sier heller ikke at jeg herved skal gå ut og kjøpe en 940 til "arkivet". :D

En annen viktig presisering jeg glemte å skrive i forrige innlegg er at jeg synes jevnt over man får mye mer 850 for pengene i dag enn det man får 940. Med det mener jeg mtp tilstand og utstyr.

I og med at 940en var den siste bakhjulstrekkeren, virker det som at de som sverger RWD er villige til å bla opp for det også. I alle fall med turbo. Da jeg kjøpte 850en stod det mellom den og en rød 945 Turbo. Den hadde delskinnseter, uten AC, gått 280 000 litt småplukk her og der.. Den hadde han fått bud på 40 lapper på. Den hadde kun elvindu foran, uten vinge osv. 136HK.

Så fikk jeg 850en for 10 000 mindre, og da fikk jeg helskinn, AC, vinge, 225HK, takluke, cruisecontroll og 4x elvindu. Da var jo det helt klart mer fristende. :)

Øygard
22/09/13, 19:36
M47 har dårlig tredjegir. Dvs at det er vel syncroringene på 3 giret som har lett for å gi seg. Hørte hun som eier den sølvfargede 240en jeg hadde sliter med at 3 giret er ødelagt på den.

Mitt poeng er at de nyere modellene av 940 kommer vel alltid til å være mest atteraktive å samle på, da de kom med turbo og mye utstyr er mitt inntrykk. :)

De første er fine som bruksbiler, og det er de jo laget for. Noen vil sikkert si at det bare er å slenge i en turbomotor så har du jo løst problemet, men da er den jo ikke sånn som en original 91 mod er, og da gjør man den jo "nyere" enn den opprinnelig er, og da bekrefter man jo bare at det originale der ikke er noe en vil samle på. :)

Eneste man kan si at noen foretrekker en 86 240 fremfor 93 er jo at det er gassermotor på dem. Det finnes endel mennesker der ute som sverger til forgassermotorer, med de styrker og svakheter de har :) 940 finnes jo bare med innsprut, så der er det jo stort sett om det sitter en snurre eller ikke som avgjør :)

Men ja, 940 er fine og komfortable biler, og jeg var inne på å kjøpe meg en etter 240en, men utseende + komfort og 5'er med 90HK mer originalt enn en tilsvarende 940LT som det er mest av ble for fristende.

Sett en fin og litt modda 95 mod 940 vedsiden av en fin og lett modda 850, så ser jo 850en ut som en mye nyere bil enn 940en i mine øyne :p Sikkert mange som er uenige med meg der. Det er få som gjetter at 850en min er 18 år gammel, da den ikke ser så gammel ut i formen. 940 er jo en steingammel konstruksjon som kan spores tilbake til 140-serien. 850 ble jo laget på en helt ny plattform da den kom. Men på 8-serien skiller det mye i mine øyne mellom prefacelift og facelift. Prefaceliftene (spesielt sedanene) ser jo ut som 940er bakfra.

Men jeg er glad i både 8 og 9-serien jeg, så kunne godt hatt en av hver :) Dog skulle jeg da hatt en 95+ 940 :)

So det er dårleg 3. gir i m47? Det kan godt henda det stemmer, men det var nytt for meg. Har høyrt om mange som knuser 3. giret i M90, men det er jo stort sett folk som kjører hardare enn gjennomsnittet.

Som sagt er eg enig i at det er dei nyaste 940ane som er mest attraktive, eg ville berre presisera at det ikkje betyr at dei eldre ikje er bra.

850 ser mykje nyare ut enn 940 ja, og det er jo ein mykje meir moderne bil enn 940. 940 har jo veldig mykje til felles med 700-serien frå 82 mens 850 var heilt ny i 92 (?)
Fronten ser jo både nyare og finare ut på 850 etter mi meining, bak syns eg det er 940 som ser eldst ut uansett om det er sedan eler stasjonsvogn, viss ikkje det er 854 frå før faceliften, som som du seier liknar veldig på 940.

Daniel V
22/09/13, 19:46
So det er dårleg 3. gir i m47? Det kan godt henda det stemmer, men det var nytt for meg. Har høyrt om mange som knuser 3. giret i M90, men det er jo stort sett folk som kjører hardare enn gjennomsnittet.

Som sagt er eg enig i at det er dei nyaste 940ane som er mest attraktive, eg ville berre presisera at det ikkje betyr at dei eldre ikje er bra.

850 ser mykje nyare ut enn 940 ja, og det er jo ein mykje meir moderne bil enn 940. 940 har jo veldig mykje til felles med 700-serien frå 82 mens 850 var heilt ny i 92 (?)
Fronten ser jo både nyare og finare ut på 850 etter mi meining, bak syns eg det er 940 som ser eldst ut uansett om det er sedan eler stasjonsvogn, viss ikkje det er 854 frå før faceliften, som som du seier liknar veldig på 940.

3 giret er vel utsatt på alle kassene til rødblokk ja, men M47 tåler ikke rare trimmingen før det er over og ut :p

De første 940ene er jo omtrent klin like de siste, så det spiller jo sånnsett liten rolle, bortsett fra at man ikke får turbo, og har en litt dårligere girkasse. Resten av bilen er jo helt lik til 98 :) Bortsett fra ratt, de første kom vel med 740 rattet? :)

850 kom i 92 ja. Det var jo en revolusjon for Volvo, i og med at det var den første FWDen! Hører jo fortsatt folk snakke om da de var å kikket på 850 GLT for første gang i 92. Det var jo noe av det grommeste de hadde sett. GLTene hadde jo flott motorlyd også.

Skjønner godt at folk ivrer etter RWD, for det er jo vanvittig behagelig under pådrag, samt at det er god plass i motorrommet og ellers. Man får jo også en svingradius som ikke likner grisen. Det er alltid så uvant når jeg bytter fra 340en til 850en.

850ene var i alle fall svindyre da de kom. Fikk se på prislisten til Volvo i Kristiansand, og da stod 95 850 T5 StV 225HK med det utstyret som jeg hadde i min originalt til 503 600,-. Det var mye penger det i 95. DVS R'en var jo enda dyrere. Noen her som vet nyprisen på en 95 940 STV med FK og delskinn og elvinduer?

larsverm
22/09/13, 19:47
850 kom som 92-modell, allerede høsten 91 - så det begynner også å bli lenge siden, ja... :p

I et svensk hefte med Volvo-historikk står det noe slikt som at bakparten på 940 (og 960) sedan var et av de raskeste modellutviklingsprosjektene de noen gang hadde utført. :D

ovlov86
22/09/13, 20:01
I et svensk hefte med Volvo-historikk står det noe slikt som at bakparten på 940 (og 960) sedan var et av de raskeste modellutviklingsprosjektene de noen gang hadde utført. :D

Og det synes. 940en har etter min mening den minst pene rompa i Volvo-familien.

Øygard
22/09/13, 20:16
Ja, man må jo prioritere. Jeg sier heller ikke at jeg herved skal gå ut og kjøpe en 940 til "arkivet". :D
Jo, det syns eg du ska, i tillegg te ein veteran 240, ein 740, ein Amazon, ein 142 osv. :D


En annen viktig presisering jeg glemte å skrive i forrige innlegg er at jeg synes jevnt over man får mye mer 850 for pengene i dag enn det man får 940. Med det mener jeg mtp tilstand og utstyr.

I og med at 940en var den siste bakhjulstrekkeren, virker det som at de som sverger RWD er villige til å bla opp for det også. I alle fall med turbo. Da jeg kjøpte 850en stod det mellom den og en rød 945 Turbo. Den hadde delskinnseter, uten AC, gått 280 000 litt småplukk her og der.. Den hadde han fått bud på 40 lapper på. Den hadde kun elvindu foran, uten vinge osv. 136HK.

Så fikk jeg 850en for 10 000 mindre, og da fikk jeg helskinn, AC, vinge, 225HK, takluke, cruisecontroll og 4x elvindu. Da var jo det helt klart mer fristende. :)
Trur det stemmer bra ja, dei som vl ha rwd har jo mykje meir begrensa utvalg enn dei som vil ha fwd, derfor blir det jo litt meir rift om 940ane enn om 850ane.

Øygard
22/09/13, 20:19
Og det synes. 940en har etter min mening den minst pene rompa i Volvo-familien.

Nei, nei, nei, det er 460 etter face"liften" som er den styggaste Volvoen bakifrå. Basta.

larsverm
22/09/13, 20:19
Tar noen forskjellige poenger som har kommet opp her:

Bilene det er snakk om her er nå så gamle at de grovt sett ligger nede i kjelleren prismessig. Da kan det gjøres gode kjøpe på fine 850er - samtidig som noen ser ut til å ville legge på litt for å kjøpe en av de siste bakhjulsdrevne, 940 - men bare de siste årsmodellene 1995-98 med (lavtrykks-)turbo og M90.

Nybilprisnivåer fritt etter hukommelsen:

850GLT 92 lå rundt 380.000. Senere fikk man de litt billigere GLE og GL (140 hk) til rundt 340.000 og Turbo passerte vel 500.000.

940GL 91 begynte på 300.000, GLT 16V og Turbo til 420-430.000. Ganske drøye tillegg for stasjonsvogn, sikkert 40-50.000. På 93-modellen, etter at det litt billigere alternativet 740 var blitt borte, gikk 940GL ned til ca 280.000. Det kom også et enklere standardutstyrsnivå på 940Turbo (omtrent tilsvarende GL) og en kraftig nedsatt pris, rundt 330.000. Rundt denne tiden kom det også et standard stasjonsvogntillegg på 30.000. Da har vi i utgangspunktet rundt 310.000 for en 940GL stasjonsvogn, og jeg tror ikke prisen på en 95-modell eller senere (med lavtrykksturbo som standard) lå så mye høyere. Utstyret Daniel nevner inngår i utstyrspakker som begynte å bli vanlig praksis fra Volvo på denne tiden, og kunne sikkert fås med på kjøpet sammen med andre småting innenfor et tillegg på ca 10-20.000 kr, vil jeg tro.

Når det gjelder airbag, ser det ifølge brosjyrene ut til at 940 kunne fås uten dette i alle år. Men det fantes hele tiden som ekstrautstyr, og de senere årene visst nok uten tillegg i prisen - så det kan ha blitt å regne for "nesten standard" etter hvert.

ovlov86
22/09/13, 20:24
Nei, nei, nei, det er 460 etter face"liften" som er den styggaste Volvoen bakifrå. Basta.

Den ser jo ut som en krympa 850 bakfra... :p

940 derimot, fydda....

http://www.arabamoda.com/arabalar/volvo_940_2_4_TD_122_HP_1990_1997_2.jpg

Marius Skau
22/09/13, 20:28
FD fantes ikke i 91.

Sto FD i min 91 modell

Christian
22/09/13, 20:34
Ikke i 1991.

larsverm
22/09/13, 20:36
Jeg vil ikke si at jeg misliker 940, i beste fall ser de stilige ut de også. :p Men det er et greit poeng i at bakparten rett og slett ser litt "påklistret" ut, at den visuelt sett nok ikke henger helt godt sammen med resten av bilens kantete former. Dette ble sikkert gjennomført for å få bilen (tidligere 740/760) til å passe litt bedre sammen med 850 (som nærmet seg slutten av utviklingsfasen). Det er mye som ligner hverandre i utseendet på 940/960 og 850 - bare at på 850 er det mer helstøpt fra starten av.

larsverm
22/09/13, 20:50
Litt mye off-topic under "sure biter" - vi kan ta det i en egen tråd her: :)

Øygard
22/09/13, 20:51
Tar noen forskjellige poenger som har kommet opp her:

Bilene det er snakk om her er nå så gamle at de grovt sett ligger nede i kjelleren prismessig. Da kan det gjøres gode kjøpe på fine 850er - samtidig som noen ser ut til å ville legge på litt for å kjøpe en av de siste bakhjulsdrevne, 940 - men bare de siste årsmodellene 1995-98 med (lavtrykks-)turbo og M90.

Nybilprisnivåer fritt etter hukommelsen:

850GLT 92 lå rundt 380.000. Senere fikk man de litt billigere GLE og GL (140 hk) til rundt 340.000 og Turbo passerte vel 500.000.

940GL 91 begynte på 300.000, GLT 16V og Turbo til 420-430.000. Ganske drøye tillegg for stasjonsvogn, sikkert 40-50.000. På 93-modellen, etter at det litt billigere alternativet 740 var blitt borte, gikk 940GL ned til ca 280.000. Det kom også et enklere standardutstyrsnivå på 940Turbo (omtrent tilsvarende GL) og en kraftig nedsatt pris, rundt 330.000. Rundt denne tiden kom det også et standard stasjonsvogntillegg på 30.000. Da har vi i utgangspunktet rundt 310.000 for en 940GL stasjonsvogn, og jeg tror ikke prisen på en 95-modell eller senere (med lavtrykksturbo som standard) lå så mye høyere. Utstyret Daniel nevner inngår i utstyrspakker som begynte å bli vanlig praksis fra Volvo på denne tiden, og kunne sikkert fås med på kjøpet sammen med andre småting innenfor et tillegg på ca 10-20.000 kr, vil jeg tro.

Når det gjelder airbag, ser det ifølge brosjyrene ut til at 940 kunne fås uten dette i alle år. Men det fantes hele tiden som ekstrautstyr, og de senere årene visst nok uten tillegg i prisen - så det kan ha blitt å regne for "nesten standard" etter hvert.

Intresant. Korleis var det med ABS då, vart ikkje det heller standar nåken gong, og var det tilgjengeleg heile tida? Veit du kor mykje pristillegg det var for SE og om den fins som stasjonsvogn? :)


Den ser jo ut som en krympa 850 bakfra... :p

940 derimot, fydda....

http://forum.vccn.no/

Eg syns no at denne: https://www.google.no/search?hl=no&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=1242&bih=592&q=volvo+460&oq=volvo+460&gs_l=img.3..0j0i24l9.1119.7319.0.7869.9.9.0.0.0.0. 949.3238.0j4j1j2j6-2.9.0....0...1ac.1.27.img..1.8.3052.YLg759BMr6w#fa crc=_&imgdii=_&imgrc=xLl0syW6XFPI4M%3A%3BwiSd2Sgo_ryIaM%3Bhttp%25 3A%252F%252Fimg2.nairaland.com%252Fattachments%252 F92892_VOLVO460back_jpgcb393556d02f4383928dc9e956b ed591%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.nairaland.com%252F1 61959%252Fnaija-used-volvo-460-300k%3B1124%3B816
ser mykje styggare ut enn for eksempel denne: https://www.google.no/search?hl=no&biw=1242&bih=592&site=imghp&tbm=isch&sa=1&q=volvo+940+spoiler&oq=volvo+940+spoiler&gs_l=img.3..0i24.6875.10017.0.10833.8.4.0.4.4.0.22 2.552.1j2j1.4.0....0...1c.1.27.img..0.8.571.uH0sh-90-Hk#facrc=_&imgdii=_&imgrc=HW1MrYhxjq9WHM%3A%3BsKsMQ1GKiLtk2M%3Bhttp%25 3A%252F%252Fwww1.garaget.org%252Fgallery%252Fimage s%252F167%252F166101%252F166101-ce28e3e0575d535b9c069b16e8b5c8e9_large.jpg%3Bhttp% 253A%252F%252Fforum.vccn.no%252Fshowthread.php%253 F28578-Chrisbjorklo-sin-1993-Volvo-940-Turbo-Pluss%3B1024%3B685

Me blir sikkert aldri enige uansett so det er vel ikkje vits i å diskutera. ei original vinga gjer mykje med bakenden på 944, og svart mellom baklyktene er heller ikje domt:)

Marius Skau
22/09/13, 20:53
Ikke i 1991.

Jo.. Faktiskt i begge 2 når jeg tenker meg om..

Volvonikko
22/09/13, 20:54
Syns 740en er finere i ræva enn 940en er. Sedan vel og merke :)
Må være 740 ifra 83-89 :) Ikke 940 look :S

Christian
22/09/13, 20:54
Nei. B230FD kom ikke før 1993 og ble utelukkende levert dette året. Den kan derfor umulig ha sittet orginalmontert i 1991.

Øygard
22/09/13, 21:00
Syns 740en er finere i ræva enn 940en er. Sedan vel og merke :)
Må være 740 ifra 83-89 :) Ikke 940 look :S

Det var ein som sa at han syns 740 er tøff og 940 er fin, og det er eg ganske enig i.

larsverm
22/09/13, 21:01
Bør det ikke ha vært FD også i 94? Ellers skal vel 91 og 92 ha hatt FB med 130 hk.

volvoRsport
22/09/13, 21:04
Det var jo en revolusjon for Volvo, i og med at det var den første FWDen!

850 var den fjerde i rekken med forhjulsdrift. 480 kom allerede i 1986, 440 i 1987 og 460 i 1989.

Daniel V
22/09/13, 21:43
850 var den fjerde i rekken med forhjulsdrift. 480 kom allerede i 1986, 440 i 1987 og 460 i 1989.

Nå var jeg litt upresis i min formulering, for jeg skulle bemerke hvis man ser bort fra 400-serien (som aldri ble helt den store suksessen?), men jeg ser nå at jeg ikke fikk det med noe sted :p Så sånn sett var jo 850 den første FWDen Volvo ble kjent for. Det blir vel mer riktig :)

larsverm
22/09/13, 21:59
Jeg tror det er litt i tidligste laget å si at 440 kom i 87 og 460 i 89. :p Men sammen med 480 var de helt klart før 850, ja. Noen vil selvfølgelig kunne sette spørsmålstegn ved om 400-modellene teller som "Volvo". :p

larsverm
22/09/13, 22:18
Intresant. Korleis var det med ABS då, vart ikkje det heller standar nåken gong, og var det tilgjengeleg heile tida? Veit du kor mykje pristillegg det var for SE og om den fins som stasjonsvogn? :)

Ifølge brosjyrene var ABS standard fra 95, men mulig å få helt fra starten. SE finnes utvilsomt også som stasjonsvogn. På 240 mener jeg å huske at det var et beskjedent pristillegg på kr 15.000 for SE - på det norske markedet bare aktuelt i årsmodell 1993. Jeg kan tenke meg at det var det samme tillegget på 940. Betegnelsen 940SE var det i 92, 93 og 94. Senere fikk man for tillegg i prisen tilsvarende og andre utstyrspakker, uten at det ble bokstaver på bagasjelokket. Fra 95-modellen het de vanligvis bare "940" uansett.

Daniel V
22/09/13, 23:08
Jeg tror det er litt i tidligste laget å si at 440 kom i 87 og 460 i 89. :p Men sammen med 480 var de helt klart før 850, ja. Noen vil selvfølgelig kunne sette spørsmålstegn ved om 400-modellene teller som "Volvo". :p

Ja, her er du ikke på noe interessant. Her kommer det jo veldig ann på hvordan den enkelte definerer 400-serien. For meg er det fortsatt Volvo, av den enkle grunn at den har et skråemblem i grillen som sier det ( kanskje jeg gjør det så enkelt fordi jeg eier en litt alternativ Volvo selv :rolleyes: ). MEN jeg vil ikke kalle det Volvos første ordentlige forhjulstrekker av den grunn, for det var en serie som ble laget i et ikke så altfor stort opplag, det ble ingen pionér bil fra Volvos side. Heller tvert i mot. Det er jo en bil med et frynsete/dårlig rykte. :p Hvis du sier Volvo 440/460/480 så er det ikke så mange som kan svare ja på at de vet hvordan den ser ut. Spør du om 850 derimot kan de fleste svare ja på at de vet hvordan den ser ut, og alle har sett den en eller annen gang.

Derfor omtaler jeg bevisst 850 som den første ordentlige FWDen til Volvo, ved at det var den (og ikke 400-serien) som gjorde at Volvo gjorde sitt inntog i FWD markedet :)

Her er forresten en oversikt over når de forskjellige seriene/bilene kom. Jeg tror den er sånn ca riktig i alle fall.

larsverm, du som har kontroll, er denne å regne som rettledende?

http://i720.photobucket.com/albums/ww206/danielvolvo/Volvo%20360/file-124.png (http://s720.photobucket.com/user/danielvolvo/media/Volvo%20360/file-124.png.html)

Loggy
22/09/13, 23:20
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/09/1473.jpg

Liker bakenden på 940/960 sedan jeg :)

744 er mye tøffere, men synes 9*4 er ganske fin :)

jacobsen
23/09/13, 01:08
Vinge og hvitblink utgjør mye på 944. Originalt er dem så som så syns jeg :p Deluxio har jo en svært pen 944

ovlov86
23/09/13, 07:28
). MEN jeg vil ikke kalle det Volvos første ordentlige forhjulstrekker av den grunn, for det var en serie som ble laget i et ikke så altfor stort opplag, det ble ingen pionér bil fra Volvos side. Heller tvert i mot.

Nå var det jo Volvos første forhjulstrekte biler uansett hva folk mener og tror om de vs. andre biler eller utseende. Ifølge Volvo ble det produsert i underkant av 700.000 biler i 400-serien. Er vel ikke akkurat et begrenset opplag?

de_icer
23/09/13, 08:04
Nå er vel mye av forklaringen på prisnivået at 850 finnes i forbedrede/reviderte utgaver med S/V70 - og siden ble tråden fulgt opp med mer og mer moderne versjoner enda frem til i dag, og det kommer fortsatt nyere biler i samme kategori - som gjør at prisene stadig presses nedover. Den tradisjonelle Volvoen med (rødblokk og) bakhjulstrekk endte med 940 og 960, og det finnes ikke noen nyere tradisjonell Volvo som presser prisene nedover på samme måte. Jeg tror ikke forklaringen er så enkel som at ungdommer liker å sladde med de bakhjulsdrevne - det er nok en del som opplever utgangen av 940/960 som et skille i Volvo-verdenen.

gl740turbo
23/09/13, 08:24
De_icer, du må huske at Volvo nå har el-biler med bakhjulstrekk så kanskje disse gjør at 940/960 synker i nivå med 850 f.eks? :p

Øygard
23/09/13, 08:51
De_icer, du må huske at Volvo nå har el-biler med bakhjulstrekk så kanskje disse gjør at 940/960 synker i nivå med 850 f.eks? :p

Har dei det? Ikkje som blir selt i Norge vel?

de_icer
23/09/13, 09:00
Har dei det? Ikkje som blir selt i Norge vel?

V60 D6 er vel en diesel/el hybrid med firehjulstrekk hvor el.motoren driver bak tror jeg ;)

larsverm
23/09/13, 17:12
Jeg tror ikke forklaringen er så enkel som at ungdommer liker å sladde med de bakhjulsdrevne - det er nok en del som opplever utgangen av 940/960 som et skille i Volvo-verdenen.

Forklaringen på et slikt fenomen kan godt være delt, og jeg tror så gjerne at ditt avsluttende poeng her også har betydning. Jeg kjenner i hvert fall selv at jeg i prinsippet kunne få lyst på å kjøpe en oppimot 98-modell 940/960/S90/V90, mye fordi at de markerer slutten (og høydepunktet?) for bakhjulsdreven Volvo - en følelse som uteblir ved en like gammel 850/S70/V70, selv om de på sine vis kan være vel så attraktive biler.

Daniel - det "skjemaet" (fra wikipedia?) oppfatter jeg som en grei, veiledende oversikt. Men årstallsovergangene er til dels litt omtrentlige, og den litt bastante kategoriseringen kan kanskje også diskuteres, men det er ikke så nøye.

440/460/480 er helt klart også Volvo - det er for så vidt ikke noe å bestride. :p Men sammenlignet med bilene som de fleste Volvo-interesserte er opptatt av befinner de seg i en lavere klasse når det gjelder størrelse, pris og kvalitet. Man kan kanskje også si at tilblivelsesprosessen og i hvert fall -stedet er noe annet, og at de derfor ikke helt hører med i den samme tradisjonen.

Når det gjelder årstallene, er det min oppfatning at 440 kom som 1989-modell høsten 1988 og 460 tidlig på året i 1990.

ovlov86
23/09/13, 17:40
Veldig mange V70er har blitt produsert i Belgia, men er da likefullt Volvoer fordi om. :-P

Daniel V
23/09/13, 17:50
Veldig mange V70er har blitt produsert i Belgia, men er da likefullt Volvoer fordi om. :-P

Det blir jo noe annet igjen, for V70ene er det jo Volvomotor i, og det er jo en bil som er typisk Volvo. De er robust bygget, og når du setter deg inn i dem får du en følelse av komfort og gjennomgående god kvalitet. 400-serien er ikke en typisk Volvo på de områdene der. :p Kvaliteten er laber og motoren er vel fra Renault :p De ruster også noe helt vanvittig :p Jeg kaller ikke 300en min for en ordentlig ur Volvo heller, for det er jo i prinsippet bare en DAF 77 som har fått Volvoemblemer, litt forhøynet sikkerhet, samt Volvomotor og girkasse. :) Det er jo en Volvo, men det er ikke en fullverdig Volvo sånn som 1-2-5-7-8-9 serien, samt V70 osv.

Litt sånn som førstegenerasjons S40/V40. Ikke akkurat kremen av kremen :p Men de funker jo, det gjør de. 400 serien er dog den eneste av Volvos biler du omtrent får et "strøkent" eksemplar for 10 000,- :p Derfor er det litt gøy med de bilbutikkene som tar dem i innbytte og legger de ut for nærmere 30 000,-. De blir som regel aldri solgt før de er nede i 10 000,- omtrent.

Dog er 460en penere enn 440en. Liksom litt mini 850 over dem.

480 klarer jeg aldri å bestemme meg for om jeg liker eller avskyr. Mange av detaljene er jo helt vanvittig stygge, samtidig som den er TOTALT annerledes fra det Volvo hadde produsert inntil da. 1,8 turboene går visst ganske bra også. Er jo liksom en "ur C30" :p

I mitt hode er en 400 en fin førstegangsbil for de som ikke er så nøye på det. Man kan dulte borti litt her og der uten at det spiller noen rolle, og man tar ikke livet av en fin bil. :p

Loggy
23/09/13, 18:00
480 er tøffe :P
Med vippelykter å grill UNDER fangeren :)

hgnubel
23/09/13, 18:21
"My god, a volvo worth preserving!" var det en brite som utbrøt under testing av 480. Lurer på om det var en av top gear guttene? :)

Daniel V
23/09/13, 18:27
Kunne godt tenkt meg å prøve en 1,8T 480, men det er liksom ingen som har det, og de som ligger ute på finn.no er stort sett opprusta vrak alle sammen. En sjelden gang det legges ut en som er i god stand, men da til en pris som gjør at jeg ikke vil å investere i det :p

larsverm
23/09/13, 19:19
Veldig mange V70er har blitt produsert i Belgia, men er da likefullt Volvoer fordi om. :-P

Ja da, og ikke bare V70, mange før det, 240 m m. Og ikke bare i Belgia heller... :p

hgnubel
23/09/13, 19:24
"My god, a volvo worth preserving!" var det en brite som utbrøt under testing av 480. Lurer på om det var en av top gear guttene? :)

Ikke helt top gear, men fant det jeg tenkte på her:


Writing about the demise of the 480 in Car Magazine, journalist Richard Bremner made reference to its decent power and low weight combination. "This meant there was some danger of a sporty steer — pretty radical from a company that considered having fun at the wheel as acceptable as seducing a nun," he commented. "Good grief, a Volvo worth preserving. And there aren't many of them."

hgnubel
23/09/13, 19:37
Kunne godt tenkt meg å prøve en 1,8T 480, men det er liksom ingen som har det, og de som ligger ute på finn.no er stort sett opprusta vrak alle sammen. En sjelden gang det legges ut en som er i god stand, men da til en pris som gjør at jeg ikke vil å investere i det :p

http://www.blocket.se/sodermanland/Volvo_480_ES_Turbo_49532609.htm

Den der så jo veldig bra ut, men ikke den mest spenstige fargen. Ca 35.000 på norske skilter, hvis jeg har regnet riktig på toll.no :)

larsverm
23/09/13, 19:49
Slike uttalelser tar jeg ikke så tungt - engelskmenn kan se ut til å ha hatt en litt annen holdning til dette med kvalitet enn mange andre... :D

Christian
23/09/13, 19:50
Jeg hadde helt klart digga å hatt en 480 Turbo.

Daniel V
23/09/13, 20:33
Jeg hadde helt klart digga å hatt en 480 Turbo.

Det hadde du nok Christian, for det er det som er så greit med deg, det skal så lite til før du er kjempe fornøyd! :) :p

Ola Moen
23/09/13, 20:58
Kan ikke kalle 3 serie for Volvo. Det er en emblemtrimma DAF. 440,460,480 er Renault. S60,V70 og V50 er Ford.. S40 er Mitsubishi. ;) De blir aldri ordentlig Volvo uansett hvor mye man prøver å overbevise seg sjøl :-)

volvoRsport
23/09/13, 21:06
S60,V70 og V50 er Ford..

P2-platformen som S60/V70N (og S80/XC70XC90) er bygd på ble utviklet før Ford kom inn i bildet, så den var litt tynn..

Loggy
23/09/13, 21:16
Kan ikke kalle 3 serie for Volvo. Det er en emblemtrimma DAF. 440,460,480 er Renault. S60,V70 og V50 er Ford.. S40 er Mitsubishi. ;) De blir aldri ordentlig Volvo uansett hvor mye man prøver å overbevise seg sjøl :-)

Er vel bare 240 som er volvo i dine øyne? :P

larsverm
23/09/13, 21:25
Til og med etter at Ford og senere noen kinesere har innehatt eierskapet på Volvo Personvagnar, kan Volvo i stor grad ha hatt frihet til å utvikle produkter etter egen standard - selv om billigere modeller (S40/V50) har hatt mye til felles med Ford Focus. Det bør vel ikke ha vært noe poeng for andre eiere å gjøre Volvo til noe helt annet enn Volvo... Det er tross alt et merke med sitt særpreg som regnes for ganske attraktivt.

Daniel V
23/09/13, 21:27
1. gen S40 og Mitsubishi Carisma er omtrent samme greia ja. Bygget på samme platform.

Øygard
23/09/13, 21:28
V60 D6 er vel en diesel/el hybrid med firehjulstrekk hvor el.motoren driver bak tror jeg ;)
Åja, men då er det jo ikkje ein skikkeleg bakhjulstrekkar men ein firhjulstrekkar :D


Ja da, og ikke bare V70, mange før det, 240 m m. Og ikke bare i Belgia heller... :p
So 240 vart produsert i Belgia? Det har eg lurt på lenge for eg såg det sto Belgia ein plass på 242en min, so då er sikkert den, eller jaffall delar av den produsert i Belgia.

larsverm
23/09/13, 21:39
Mange deler er uansett lagd litt rundt omkring hos underleverandører i forskjellige land. Det med Belgia handler rett og slett om at en del av de "svenske" Volvoene er satt sammen der. Usikker på om det har å gjøre med forskjellige markeder, og om de alltid lar seg identifisere som belgiskproduserte.

Daniel V
23/09/13, 23:42
Det har også mye å gjøre med at fabrikken på Torslanda ikke har sjans til å produsere alle bilene på etterspørsel. Da enkelte av bilene kom var mange av delene laget i andre land, som Nederland og Belgia. Det var da lettere for Volvo når de alikevel måtte ha flere fabrikker å legge de til de landene hvor mesteparten av deleproduksjonen til de aktuelle modellene var. Da sparer man både tid og penger ved å slippe mye av delefrakten. I og med at 850 var en bil som ble populær mange steder i verden var det lett å ha fabrikken litt lenger nede i Europa. Det var vel godt tilrettelagt for eksport :)

The Bear
24/09/13, 10:10
Såg ein ganske fin 480 turbo på Ekeberg i helgo. Har aldri sett ein 480 turbo i virkeligheten og eg må sei at den var faktisk ganske kul å sjå etter. Kunne godt tenkt meg ein sånn :)

de_icer
24/09/13, 11:08
Åja, men då er det jo ikkje ein skikkeleg bakhjulstrekkar men ein firhjulstrekkar :D


So 240 vart produsert i Belgia? Det har eg lurt på lenge for eg såg det sto Belgia ein plass på 242en min, so då er sikkert den, eller jaffall delar av den produsert i Belgia.

Mange 240 er sammenmonterte i Belgia - jeg har hatt en norsksolgt 82-modell som var produsert i Belgia. Det lar seg gjøre å sjekke hvilken fabrikk den er satt sammen på ved å lese av chassisnummer, men usikker på hvordan formelen for det blir på din bil som er fra '77 (og antakelig har en annen oppbyggning på sifferene enn de jeg er vant med). Google it.

larsverm
24/09/13, 16:22
Ja, selve koden på 77-modellen dekker ikke så mye informasjon. Men på årsmodell 1981 og oppover har vi jo produksjonsland/fabrikk på plassen etter årsmodellbokstaven. 0 og 1 for Sverige. Så da skal det være et annet siffer hvis den er belgisk? Ikke SÅ vanlig på norsksolgte 240er, vel?

Ola Moen
24/09/13, 19:01
Det står gjerne på info-plata på høyre fjærbeinstårnet. Made in Gothenburg, eller Made in Gent. Har sett mange norske 77' som er skrudd sammen i Gent. Det var 50-års markering av Volvo det året, så det kan være de brukte endel mer ressurser på Torslanda, og Kalmar til produksjon av jubileumsmodellene, og 260 serien. :-)

Christian
25/09/13, 15:42
Det hadde du nok Christian, for det er det som er så greit med deg, det skal så lite til før du er kjempe fornøyd! :) :p

Legger lista lavt så blir man ikke skuffet!!

Daniel V
29/09/13, 00:30
Legger lista lavt så blir man ikke skuffet!!

Sannheten i en setning. :)

larsverm
06/11/13, 23:32
Det er ditt syn :p Jeg synes S80 er bedre å kjøre enn V70N. Det var faktisk Oluf enig i, og han har også begge deler :p

Selv konkluderer jeg inntil videre med at de i hvert fall er gode nok til at "det som måtte gjenstå opp til toppen" innenfor sin klasse (og alder?), er avhengig av ganske små nyanser i smak og "religiøs oppfatning". :p

Forhandleren som jeg kjøpte min S80 hos, sa noe slikt som at den nesten var bedre å kjøre med enn Audi A6. :p En fetter som jeg nevnte dette for noen dager senere, mente at akkurat det nok var litt tvilsomt - mens flere vil himle med øynene av sammenligningen, både blant dem som er glad i Audi og slikt, og blant dem som absolutt ikke er det. :D

Daniel V
07/11/13, 00:06
Det med kjørekomfort er veldig subjektivt ja :) Selv synes jeg den er bedre enn V70N, og det er jo flott. Setet går også lenger bakover i denne, noe jeg merker ganske greit, som måler 1.92 på sokkelesten.

mrstfu
07/11/13, 00:15
Må si jeg tror litt på den sammenligningen med A6. Uten å spore helt av inn i den betydelige samlingen beskrivelser jeg har på den jevne Audisjåfør, har jeg inntrykk av at "sportsseter" og "sportsunderstell" er en av de mer valgte optioner på lista hos Møller, sammen med det faktum at man ALDRI ser en A6 på noe mindre enn 18". A6 spesielt blir i mine øyne en bil for familiefaren som ikke har fått lov av kjærringa til å kjøpe seg en 911 fordi den ikke er praktisk nok, men fremdeles vil vise alle andre at han har penger.

En statusbil i mine øyne er noe man lager, noe man legger sjela si i, og kan være stolt av. Å skryte av mye penger er så kvalmende i mine øyne at jeg rett og slett går og legger mer, så uvel blir jeg av det.

larsverm
07/11/13, 00:27
Tja, når det gjelder pengespørsmålet, tror jeg vel Volvo og Audi er ganske sammenlignbare hvis vi holder oss i samme aldersklasse...? :p

At en eldre S80 kan være mer komfortabel enn en V70N, er ikke så merkelig - for den er, til tross for samme plattform, et "halvt nummer" større i lengde, bredde og akselavstand.

mrstfu
07/11/13, 00:52
Tja, når det gjelder pengespørsmålet, tror jeg vel Volvo og Audi er ganske sammenlignbare hvis vi holder oss i samme aldersklasse...? :p

At en eldre S80 kan være mer komfortabel enn en V70N, er ikke så merkelig - for den er, til tross for samme plattform, et "halvt nummer" større i lengde, bredde og akselavstand.

Nei, Audi og Volvo er ikke langt fra hverandre i prisklasse, men Audi har som et litt dyrere.... ikke preg eller feel over seg, men heller en prangende følelse. Dette er selvfølgelig subjektivt, men der Volvo har holdt seg relativt nøytrale hva utseende gjelder, har det dukka opp så mye krom og DRL i trynet på Audier at man får et dyrere inntrykk, spesielt når man ser logoer som Quattro, TFSI osv. En Volvo med 2.5T AWD ber ikke om like mye oppmerksomhet rundt kostnaden, i mine øyne. I tillegg til dette har jo aldri Audi hatt det nøkterne og trygge familiebilpreget over seg, men heller en sportslig og kostbar bil for den unge mannen i femtiårskrisa... hvertfall hva gjelder de siste år, og de større bilene. Selvfølgelig et subjektivt synspunkt, dette.

En kar jeg møter en del i jobbsammenheng skulle kjøpe seg ny bil her for litt siden, og da han ikke kan stort om bil, tok vi en prat over en kaffe. Kan nevne at han kjørte SLK 200 Kompressor. Siden han akkurat har gifta seg og dama vil ha unger, må han ha noe mer enn en toseter, og var positiv til stasjonsvogner. Måtte selvfølgelig ha firehjulstrekk, siden han bor på Tonsenhagen (wtf?). Hadde 350k å bruke. Etter å ha rodd meg vekk fra hva slags bil JEG hadde kjøpt for 350k, foreslo jeg en V70 AWD eller XC70, kanskje tilogmed XC90, med 185hk D5 motor, med gode argumenter: for den summen kan han få en BRA bil som nevnt over, med masse utstyr og stæsj, lav kilometer og god verdi, etter det største verditapet. Han sa seg enig, dette skulle han prate med kjærringa om, kanskje jeg skulle være med og se på en bil, hele pakka.

Uka etter hadde han kjøpt seg Q5. Ikke fordi det var dårligere bagasjeromsplass enn i en XC70, ikke fordi den var dyrere enn en tilsvarende kilometer og utstyrt XC90, men fordi det var, kremt, en Audi. Pluss at kjærringa hans hadde sagt "IKKEFAEN om vi kjøper gubbebil!" Jævla tøffel.

Poenget mitt er da at pga av imaget Volvo har bygd seg opp over åra, vil en Volvo aldri bli en statubil. Kanskje med mindre man skaffer seg en S60 Polestar, men naboen kommer bare til å tro du har kappafjører og lakkert en S60 med høl i eksosen på, eventuelt kjøpt deg leketøy. En P80 R AWD vil for den jevne mann i gata aldri fremstå som noe annet enn en firehjulsdreven stasjonsboks med litt kvass eksos og en ungutt som bruker altfor mye penger på felger, og en V70N R AWD vil aldri fremstå som noe annet enn en familievogn, for alle unntatt folk som kjenner til det, fordi den er så anonym i utgangspunktet.

En Volvo vil aldri være en statusbil, og akkurat derfor vil jeg aldri gå bort fra Volvo<3

skurk
07/11/13, 02:06
Er ikke spesiellt stor fan av audi jeg heller.
En kompis av meg derimot har ståltro på audi,kjærringa hans har siste generasjon a4 stasjonsvogn med forhjulstrekk,diesel,20" og coilovers som bleietransport.
Sjøl så har`n en 00 a6 2,5TDI V6 quattro stasjonsvogn fullstappa med utstyr.
A4`n dems må jeg innrømme jeg liker kjempegodt,den er veldig meg bortsett i fra at alle tror jeg er en hensynsløs tulling siden det er audi.
A6`n er samme årgang som v70`n min,men v70`n er rett og slett mye bedre på alle områder bortsett fra at audi`n har mer veigrep.
V70 p80 er ikke akkurat det man kan kalle villig til å svinge noe særlig og v70`n og a6`n er begge originale hva felger, dekk og understell angår.
Har heldigvis endelig prata kona til fornuft, så nå blir det XC90 på dem og a4`n blir solgt.

Jeg har også delte meninger om VAG-sjåfører generellt.
De er nødt til å ha reflekser som skremte kattunger,for de ligger heelt på fangeren på forrankjørende og kjører forbi på de mest utrolige steder...at det går bra er mirakuløst!

Uansett grattis med ny bil Daniel.
2,5TDI`n er en kjempebra motor som tåler masse pryl bare man er nazi på service og olje.
Det at den ikke er verdens sprekeste går det an å fixe.
Min er hvertfall alt annet enn kjedelig,går som en vettskremt bryggerihest på parabole steroider.

larsverm
07/11/13, 10:00
Jeg ser poenget, og det er unektelig ganske forskjellige "subkulturer" og signaleffekter tilknyttet disse merkene.

Men jeg sier meg ikke uten videre enig i at "en Volvo aldri kan bli en statusbil", men det spørs også hva man nå legger i akkurat det. Delvis vil jeg hevde at Volvo i en viss forstand har vært et statusmerke i mange år, bare på en, nettopp, mindre prangende måte - noe som selvfølgelig gjør at mange ikke anerkjenner eller legger merke til det. :p Man kan bare se på Volvos posisjon på en del andre markeder, særlig USA. Og for øvrig er det ikke noe "naturgitt" i at Audi skal være noe sterkere som statusmerke. Det er nok ikke mer enn i et 20-talls år at det har vært naturlig å regne Audi for et Mercedes-alternativ, for å si det litt enkelt. Og MB er kanskje det eneste av de vanlige tyske merkene som har en klar og ubrutt historie som et "statusmerke".

Daniel V
07/11/13, 10:25
Jeg føler nyere Volvo er blitt mer et statussymbol. Hvor mange advokater, næringslivstopper og andre kjører ikke nyere Volvo? Til og med kongen har jo kjørt Volvo i maaange år! :) Hvis det ikke er statusmerke når selveste kungen kjører det, så vet ikke jeg! :)

Uansett, så ser jeg på nyere Volvo som statusbiler. Det er mange "snobber" som kjører Volvo. :)

Jeg kjører ikke Volvo fordi det har noe med status å gjøre. Jeg kjører det vel stort sett fordi det er kurrante og driftsikre biler, med et hyggelig entusiastmiljø og greie delerpriser.

Da jeg gikk første året på Sørlandet drev en i klassen på å bygde seg en rå Audi 80 cab. Den var skikkelig kul, og vi var ofte i Sørlandsparken for å kjøpe deler. Vi kjøpte begge originaldeler, og Volvo og Audi lå rett over veien for hverandre. Det var helt villt mye dyrere deler til Audi enn til Volvo. Uansett hva det måtte være. Bare releet til vindusheisene kostet 2500,- kontra 360,- for tilsvarende releé til Volvo.

gaupe
07/11/13, 12:13
Volvo er statusbil, men ein heilt anna statusbil enn Audi, den er for posørar. XC90 er ein dei bilane som har høgast status blant landets mødre har eg inntrykk av :-)

Og sonicen var alt anna enn intetsigande, mang ein klyse hadde og lærte seg å respektere den ;-)

Den ubrotne statusen til Merce vart broten med w210, det har aldri blitt bra etter det.

mrstfu
07/11/13, 12:26
For å utbrodere litt, og si meg enig, Volvo er etter min mening ikke et statusmerke på samme måte som eksempelvis Mercedes, og Audi. Sistnevnte her jeg mye større inntrykk av at folk kjøper for å vise alle andre at de har råd til det, kontra Volvo, som du sier, er favorisert for komfort og trygghet.

Og selv om mang en unggutt har lært seg å respektere Sonicen, Gaupe, må du innrømme at stylingen er forholdsvis anonym, sett i forhold til en del andre sportsutgaver i premiumsegmentet. Ikke at jeg har noe imot det, er litt ferdig med den "store uoriginale fangerplasten".:-)

Liker litt ideen med å frese rundt i en sleeper, og. AWDen er jo det, på mange måter. Relativt sterk motor, originalplastikk og en pen, normalt utseende høyde.

larsverm
07/11/13, 13:22
Statusmerker, men på forskjellige måter - går fint det.

Når det gjelder MB W210 (E-Klasse ca 1995-2002), fikk den raskt et dårlig ord på seg - jeg husker to tilfeller i familien av 98-modeller som det måtte byttes dører på pga rust da bilene var kanskje 3-5 år gamle. Utvilsomt en ripe i lakken og vel så det, men om det er nok til å ødelegge stjernens glans, vet jeg ikke - og senere modeller har muligens vært bedre...?

Men en ting som nokså klart har endret seg med MB, er at merket nå konkurrerer med andre merker, og delvis på pris i visse markedssegmenter. Ser vi på oversikter over biler på markedet og priser for 20-30-40 år siden, er det mitt inntrykk at MB var relativt mye dyrere da enn nå. Da kan man alltids diskutere hvilke merker som har endret seg mest, for det er da også mye som har blitt bedre. Et sted har jeg plukket opp den påstand at W123 ("E-Klasse" ca 1976-85) var den siste modellen hvor Daimler-Benz først bestemte hvordan bilen skulle være, for så til slutt å beregne utsalgsprisen. Om det stemmer, vet jeg ikke, men jeg synes det "sier noe". :p

Oi, nå er vi off-topic fra Daniels S80 - men interessant er det jo, og kanskje ikke helt irrelevant heller. :)

gaupe
08/11/13, 09:58
Jeg ser poenget, og det er unektelig ganske forskjellige "subkulturer" og signaleffekter tilknyttet disse merkene.

Men jeg sier meg ikke uten videre enig i at "en Volvo aldri kan bli en statusbil", men det spørs også hva man nå legger i akkurat det. Delvis vil jeg hevde at Volvo i en viss forstand har vært et statusmerke i mange år, bare på en, nettopp, mindre prangende måte - noe som selvfølgelig gjør at mange ikke anerkjenner eller legger merke til det. :p Man kan bare se på Volvos posisjon på en del andre markeder, særlig USA. Og for øvrig er det ikke noe "naturgitt" i at Audi skal være noe sterkere som statusmerke. Det er nok ikke mer enn i et 20-talls år at det har vært naturlig å regne Audi for et Mercedes-alternativ, for å si det litt enkelt. Og MB er kanskje det eneste av de vanlige tyske merkene som har en klar og ubrutt historie som et "statusmerke".

Dette stemmer nok, huskar når W124 kom, då var det mykje problem. Det skal visst vere snakk om at W124 kosta rundt ein tredjedel å produsere i forhold til W123, så W123 er nok den siste skikkeleg solide merca for vanlege folk. S-klasse skal ha ord på seg for å vere svært velbygd.

Men eg trur folk tenker feil, når dei brukar ordet status. Du seier svært mykje til omgjevnaden ved å frakte familien din i ein XC70/XC60/XC90, den siste har nok gått ein del av moten.
Den er på same tid både status og anti-status, den er nøysom, samtidig som folk veit at den kostar, dette har Volvo forfina lengre. Virkar som Skoda har lyst til å oppnå litt av det same med sine bilar i dag.

larsverm
08/11/13, 10:18
Spørsmålet om status har i stor grad noe å gjøre med hva andre tenker. Så ens veivalg innenfor dette feltet, hvis man har noe bevissthet om slikt, blir dermed sikkert også avhengig av hvem av de andre man ønsker å markere fellesskap med - selvfølgelig i tillegg til kvalitetene man tillegger den aktuelle bilen, som også må være vesentlig. :p Ser slett ikke bort fra at det tidligere bunnmerket Skoda kan jobbe seg opp til Volvo-aktig status.

gaupe
08/11/13, 11:00
For mange i Norge og Sverige, kanskje også i Finland i Danmark, så er det noko veldig sosialdemokratisk og traust over Volvo. For dei som kjenner meg, så er det vel ikkje akkurat derfor eg køyrer Volvo ;) Går ein til England og USA, så finn ein at dette endrar seg stort. I Tyskland er nok Volvo å rekne som ein raritet, blant dei tyske "fornuftsbilar. Men når XC90 kom, så var det mange ikkje-Volvo folk, som kjøpte Volvo, sidan den var noko heilt nytt på marknaden, ein ein skikkeleg sjusetar, som køyrte som ein personbil og var trygg.

Nok off topic no, Daniel?

larsverm
10/11/13, 22:14
Da har vi fått dette over i avsporingstråden. :p

Volvo har på mange markeder hatt en posisjon som eksklusiv både på godt og vondt. Men først og fremst i Sverige var og er Volvo det mest vanlige som finnes. 740 fikk i sin tid tilnavnet "sossecontainern" i Sverige. "Sossarna" betyr ikke det samme som det kunne høres ut som på norsk, men snarere medlemmer av det "statsbærende" sosialdemokratiske partiet. Kanskje konformistisk er stikkordet her?

mrstfu
10/11/13, 23:11
Da har vi fått dette over i avsporingstråden. :p

Volvo har på mange markeder hatt en posisjon som eksklusiv både på godt og vondt. Men først og fremst i Sverige var og er Volvo det mest vanlige som finnes. 740 fikk i sin tid tilnavnet "sossecontainern" i Sverige. "Sossarna" betyr ikke det samme som det kunne høres ut som på norsk, men snarere medlemmer av det "statsbærende" sosialdemokratiske partiet. Kanskje konformistisk er stikkordet her?

Bare for å utbrodere litt på statuspoenget mitt, jeg føler ikke det kom helt frem i lyset: For meg, er en V70N R AWD absolutt en statusbil, både fordi den fremdeles koster, men og fordi den i mine øyne er et fornuftig og allsidig valg: man kan kjøre gris, kommer seg frem uten problemer, og får med seg det aller meste. Rattes som oftest, hvertfall tilsynelatende, av en kar med vett mellom øra og som tar hensyn til andre trafikanter.

For den vanlige mann i gata uten noen spesiell bilinteresse blir det ikke helt samme inntrykket som leveres: Den har helt normale (ift dagens nybiltrender) felger med helt normal størrelse, den er ikke oppsiktsvekkende lav og har ikke oppsiktsvekkende styling, den høres ikke spesielt godt, og den har ganske normale lys og lamper. For den jevne mann i gata fremstår den som et fornuftig massetransportvalg, og utseendet bærer ikke preg av å ha vært en nybil til rundt en million kroner. Dette for den jevne mann i gata, husk det. For oss her inne, som legger merke til Pegasus og de ekstra centimetere med plastikk i fronten, er jo saken en helt annen.

Og her kommer kickeren: En av dagens (og de seneste år) Audier, gjerne en A6, virker for meg som en mye mer attraktiv statusbil, i form av at den har mye krom i fronten, spacede baklykter, særdeles hissig front og LED i huet og ræva i fabelaktige mønstre. Helhetlig mye mer prangende, mye mer se-på-meg-bil enn en hvilken som helst av de noe eldre Volvoene, forsåvidt dagens Volvoer og, selv om de har slengt seg på en del av LEDkorstoget. Selv en A6 med den minste og mest fornuftige dieselmotoren er et mye mer statuskjøretøy fordi det ber om så mye mer oppmerksomhet, enn en Volvo som tross alt er en Volvo, folk oppfatter de som trygge og fornuftige familiebiler , det er ikke å komme unna.

Og der er den definisjonen av status jeg snakker om; ikke blant folk som oss, vi som kjenner igjen en dyr, trygg eller ekslusiv bil, men blant folk flest, altså de som ikke gjør det. Sonicen til Gaupe ble vel solgt for en halv mill? Den er syv år gammel, i god stand, med en sterk motor og høy videresalgsverdi, da verdigtapet i stor grad er overkommet. En ett år gammel A6 koster mindre, men på grunn av utseendet, og et visst preg som følger merket, er den av ikkebilkyndige naboer ansett som mer en statusbil enn Sonicen. Selv om Sonicen som oftest har en mer synlig farge enn A6en, som somregel leveres i en eller annen variasjon av svart.

At Gaupe har lært unggutter i pappas A4 å kjenne på følelsen av tap tviler jeg ikke, men det er ikke det jeg er ute etter. Stående i oppkjørselen tror jeg en A6, gjerne med liten diesel, store felger, LED og krom, samt en mindre prislapp enn en syv år gammel V70, høster mer oppmerksomhet, fordi den har nevnte statuspreg.

Og igjen, jeg kan ikke si dette nok: Se-på-meg-jeg-har-penger-preg. Ikke jeg-er-entusiast-preg. For meg vil Sonicen alltid ha en høyere stjerne enn den verste Audi.

Konformistisk er nok absolutt stikkordet HER, inne blant oss som vet hva vi snakker om; men blant de som enten ikke kan stort om bil utover prislappen, eller de som ikke har lært seg å sette pris på en viss anonymitet, blir saken en helt annen. For de tror jeg ikke det er noe vits i å kjøpe en dyr bil uten at det vises at det er en dyr bil. En A5 idag begynner vel på rundt 450k, selv med den minste og mest traurige dieselen, og den er populær som bare faen blant de som har råd til det. Ikke praktisk, ikke spesielt kjapp, men den ser dyr ut.

Håper poenget mitt kommer godt nok frem, og som du sier, Audi har ikke alltid hatt statuspreget det har i dag, se på S2en til Sven. Ikke spesielt prangende utseende på den, sett i sammenheng med en av datidens US-spec Volvoer er den jo nesten anonym, så det er ikke de Audiene jeg snakker om heller. Jeg snakker om de man såvidt aner fjernlysa på, før de ligger for nærme til at du ser annet enn en halvfeit kødd i femtiårskrisa med halvmåne og tydeligvis viktige ting å snakke om i telefonen, uten handsfree.

larsverm
11/11/13, 00:32
Skjønner godt hva du mener, og tror jeg er i det vesentligste enig. :)

Men jeg vil holde på at begrepet "status" blir veldig avhengig av "hvem" du ønsker å signalisere til. Status trenger ikke være ensbetydende med det mest prangende, som i dag er et svært typisk Audi-signal, synes jeg også.

Hvis du skal ha deg dyr klokke, er det da en Rolex du skal kjøpe...? :p

mrstfu
11/11/13, 01:10
Skjønner godt hva du mener, og tror jeg er i det vesentligste enig. :)

Men jeg vil holde på at begrepet "status" blir veldig avhengig av "hvem" du ønsker å signalisere til. Status trenger ikke være ensbetydende med det mest prangende, som i dag er et svært typisk Audi-signal, synes jeg også.

Hvis du skal ha deg dyr klokke, er det da en Rolex du skal kjøpe...? :p

Her tror jeg du sier deg uenig, uten å faktisk være uenig:-)

Som du sier, status avhenger av hvem du ønsker å signalisere til. Om jeg vil signalisere status til dere her inne, kjøper jeg meg en dønn strøken P1800, en feilfri 242 Turbo, en nydelig original T5R, eller en velholdt og pen V70 R AWD.

Om Karl-Preben fra Bekkestua vil signalisere status til peepsa sine, får han pappa til å kjøpe han en BMW 7serie, en Audi A7, eller som nyere trend viser, en Tesla S.

Vi sier akkurat det samme, uten å snakke samme språk, derfor jeg la ut i lange baner. Noe jeg ser kunne vært unngått ved å oppsummere som over.

Konklusjon, etter mine øyne: Status er subjektivt, både for de som har det, og de som etterlengter det, men i det store og det hele, blant hele befolkningen og hva hele befolkningen ser på som et tegn på suksess, tror jeg fremdeles en utseendemessig dyr Audi har større status enn en Volvo.

Daniel V
11/11/13, 07:36
Konklusjon, etter mine øyne: Status er subjektivt, både for de som har det, og de som etterlengter det, men i det store og det hele, blant hele befolkningen og hva hele befolkningen ser på som et tegn på suksess.

Som sakset ut av sosiologiboka! :D

mrstfu
11/11/13, 07:55
Som sakset ut av sosiologiboka! :D

Er relativt belest, vettu... selv om jeg kanskje ikke ser sånn ut.

Ettersom tråden har tatt en retning innom andre biler, kan vi jo kanskje endre trådens navn til noe som inkluderer andre bilmerker?

larsverm
11/11/13, 15:21
Heretter er dette tråden for gode avsporinger. :D Det er slikt som skjer. Og kanskje det ville være lurt å justere overskriften litt.

Vi er tydeligvis greit på linje om temaet, så da er det mer for udypingen og betraktningene sin del hvis vi "sier oss uenige uten å være det". :)

Når det gjelder det subjektive element i forbindelse med status, vil jeg også formulere det slik at hva vi synes og antar også har sammenheng med hva og hvem vi anerkjenner for toneangivende.

Daniel V
11/11/13, 15:34
Tema er vel egentlig bare Volvo. Så lenge det kan relateres til Volvo, så er det jo greit. Om man sammenlikner Volvo med andre bilmerker, så gjør ikke det noe.

I og med at denne ligger under øvrig Volvotelatert, er det jo greit at den inneholder litt om Volvo :) Hvis ikke har vi jo bare offtopictråden 2 :p

mrstfu
11/11/13, 16:34
Hvis ikke har vi jo bare offtopictråden 2 :p

Litt uenig her. Ettersom vi her har holdt oss relativt voksne og nyanserte, med reflekterte og velbegrunnede argumenter, blir det litt mer som en diskusjonstråd, enn OT-tråden, som ofte avspores i seg selv med "hva er innpress på eiker? hvor får jeg tak i termostat til FT? Hvordam lager man barn?" osv. Her ser jeg heller for meg at trådens deltakere fullfører hvert enkelt emne og holder seg seriøse til man er ferdige og enige, eller enige om å være uenige. Seriøsiteten burde og håndheves over en lav sko, siden Larsverm har tilsynelatende lagt sin elsk på denne tråden, nominerer jeg han til hovedvaktbikkje.

Daniel V
11/11/13, 16:38
Sounds good to me.

larsverm
11/11/13, 18:53
:D Ja, vi skriver så mye glupt innimellom at det kan være greit å følge litt opp når det passer seg sånn. Dette blir først og fremst for "de gode avsporingene". Vi har sett før også at det noen ganger utkrystalliserer seg interessante tankerekker som ikke var planlagt og som ikke hører sammen med trådens tema. Noen tråder "tåler" mye "tankevandring", men ofte går det for langt ut på viddene. Jeg har lett for å innbille meg at dette skiller seg noe fra "hva som helst off-topic", men sikker er jeg ikke. :p

Daniel V
11/11/13, 19:15
De gode poengene har det med å komme i prosjekttråder :p Da er det greit å bare lempe de inn her :p

larsverm
11/11/13, 19:28
Nettopp, da er beredskapen på plass. :p

mrstfu
11/11/13, 19:32
Ser gjerne at det er lov til å bringe opp nye og interessante samtaleemner her og da, uten at de må kommer fra en prosjekttråd. En viss bilorientert emne må de jo være, eksempelvis bompenger, piggdekkavgift osv.

Tror heller ikke dette burde være den store arenaen for politiske diskusjoner, en del her inne har det jo med å slenge fra seg et eller annet usammenhengende, for så å rømme skipet.

larsverm
11/11/13, 20:16
Vi skal ikke oppmuntre til språkets ekvivalent til å komme inn i et rom med folk, slippe en "braker", le høyt og løpe ut. :p

mrstfu
11/11/13, 21:15
Vi skal ikke oppmuntre til språkets ekvivalent til å komme inn i et rom med folk, slippe en "braker", le høyt og løpe ut. :p

Hah, jeg fikk bilder for mitt indre øye jeg gjerne skulle delt her:D

henrik940
11/11/13, 21:28
940 og 960 er og blir de siste skikkelige Volvo'ene. Etter dette la Volvo fra seg en 71 år lang "tradisjon", nemmelig RWD.

Daniel V
11/11/13, 21:35
940 og 960 er og blir de siste skikkelige Volvo'ene. Etter dette la Volvo fra seg en 71 år lang "tradisjon", nemmelig RWD.

Volvo er det fortsatt, det er bare det at ting utvikler seg, og sånn er det. :) Men en ting er jeg enig i, at selv i disse moderne tider (som folk har sagt de siste 1000 årene) så hadde det vært moro om Volvo kunne tilby en bakhjulsdreven bil i sitt sortiment.

Dog er jo tverrstilt motor og FWD "tryggere" enn RWD og rettstilt sånn rent kollisjonsmessig, så det bygger jo under en av grunnpilarene til Volvo: det skal være de tryggeste bilene.

Volvo har jo også satt seg som mål at "I 2020 skal ingen mennesker dø i en ny Volvo." Det er jo en fin ting synes jeg.

kenta68
11/11/13, 21:46
Hej på er .
Jag håller med på att 940 modell är den klart bästa volvo.
Jag bor i Sverige .Håller på mycket med 945 tdi Är bilen fin går det få 30 till 50 tusen.
För dem pengarna kan man få en bra ny v70 tdi.
Men folk köper gammal 940 istället.
Jag själv har provat 850 o både v 70 .Dem fallar inte mej i smaken .
Sen är ju 940 en fröjd att skruva på .
Vilken går snabbast att byta lameller på ?
Kam rem skifte?
Med vänlig hälsning kenta

henrik940
11/11/13, 21:49
Volvo er det fortsatt, det er bare det at ting utvikler seg, og sånn er det. :) Men en ting er jeg enig i, at selv i disse moderne tider (som folk har sagt de siste 1000 årene) så hadde det vært moro om Volvo kunne tilby en bakhjulsdreven bil i sitt sortiment.

Dog er jo tverrstilt motor og FWD "tryggere" enn RWD og rettstilt sånn rent kollisjonsmessig, så det bygger jo under en av grunnpilarene til Volvo: det skal være de tryggeste bilene.

Volvo har jo også satt seg som mål at "I 2020 skal ingen mennesker dø i en ny Volvo." Det er jo en fin ting synes jeg.

Klart ting utvikler seg, men se BMW, de klarer å bygge sikre RWD-biler.

gaupe
11/11/13, 21:50
Eg må berre seie at Volvo har i mange år no, ikkje produsert ein nybil eg ville hatt, sidan R vart nedlagt. Men 2014 s60 R-design er eit lyspunkt :-D

henrik940
11/11/13, 21:54
Eg må berre seie at Volvo har i mange år no, ikkje produsert ein nybil eg ville hatt, sidan R vart nedlagt. Men 2014 s60 R-design er eit lyspunkt :-D

Både den og V60(lik S60), er jævla pene. Spess i sort.

gaupe
11/11/13, 22:09
Både den og V60(lik S60), er jævla pene. Spess i sort.

Interiøret har vorte heilt porno :-) og nettbrettet i dashen er veldig tøft :-)

mrstfu
11/11/13, 22:26
Trur dette blei Offtopic 2.0 afterall.

Liland
11/11/13, 22:38
940 og 960 er og blir de siste skikkelige Volvo'ene. Etter dette la Volvo fra seg en 71 år lang "tradisjon", nemmelig RWD.

Ikke helt enig der, jeg ser heller på det slik at Volvo avsluttet en ''epoke'' med enkle svennson biler når de la ned produksjonen av rwd Vovo. Etter dette ble det mer moderne og enda sikrere biler. Slik Volvo skal være.

Noe jeg savner fra Volvo er yrkesbiler ala Hiace eler Ford Connect.

Christian
11/11/13, 22:41
Hiace er vel ikke hiace lenger men connecten (dvs transit generelt) er fortsatt ford såvidt jeg vet. Men jeg er helt enig med deg, savner et hel-volvo servicebil-tilbud.

mrstfu
11/11/13, 23:15
Savner the good old days, da man kunne se en og annen XC90 på grønne skilter. Hadde vært en helt ok servicebil.

Christian
11/11/13, 23:20
Wow, hvis du har sett fler xc90'er på grønne skilt tror jeg du har vært heldig, for det er meget sjelden vare.
Og en skikkelig rævva servicebil.

Daniel V
12/11/13, 00:03
Møtte faktisk en på vei hjem fra Fredrikstad nå på søndag. Tenkte stille for meg selv hvor stygge de grønne skiltene er på typiske personbiler :p

gaupe
12/11/13, 00:11
Var så fint på laserblåen min :-D

mrstfu
12/11/13, 01:28
Wow, hvis du har sett fler xc90'er på grønne skilt tror jeg du har vært heldig, for det er meget sjelden vare.
Og en skikkelig rævva servicebil.

Sett to distinkte forskjellige, altså ved siden av hverandre i køen. Deretter kan jeg ha sett den samme flere ganger, alle var hvertfall svarte med helt greie felger.

Og med servicebil, mener jeg ikke arbeidsbil, som Caddyen.... jeg mener SERVICEBIL. Hjem til fru Hansen og bytte en dimmer, bort dit for å bytte en kontaktor, kanskje kjøre igang et anlegg... trenger ikke mer enn den da. Kunne klart meg med en på hvite skilter, og hadde liksom ikke gjort noe p stå i køen:-)

larsverm
12/11/13, 09:09
Klart ting utvikler seg, men se BMW, de klarer å bygge sikre RWD-biler.

Jeg tviler på at sikkerheten er noen avgjørende grunn til å satse på forhjulstrekk. Volvo tok noen tekniske valg for ca 25 år siden i retning forhjulstrekk, og av hensyn til produksjonen og effektiviteten er det nok lite sannsynlig at de vil komme til å ha sammenlignbare bakhjulsdrevne personbiler i tillegg. Men Volvo kunne selvfølgelig ha valgt å holde seg til det, som BMW og MB. Hvorvidt senere Volvoer dermed ikke er "ekte", blir en smakssak og åpent for diskusjon - men at det er et viktig skille, kan nok de fleste av oss uansett enes om.

mrstfu
12/11/13, 09:52
En av grunnene, som forklart i en bok jeg leste om 850s utvikling fra starten på 70tallet, mye av det handlet om kupéplass og. USA har jo alltid vært et marked Volvo har siktet seg inn på, og det er ingen hemmeighet at amerikanerne er glad i stor plass. Ved å fjerne behovet for plass til mellomakselen, samt å tverrstille motor, fikk de noen centimeter mer beinplass, samtidig med at produksjonskostnadene sank litt da man trengte færre kompliserte deler, eksempelvis multilink bakstillinga. At en tverrstillt motlr gir veldig mye mer kollisjonssikkerhet er jeg ikke like sikker på, men igjen... om kreftene blir fordelt på å dytte en
motor på tvers mot torpedoveggen, er det kanskje mindre sjans for at den kommer langt inn i kupé.

gaupe
12/11/13, 10:03
Det er nok temmeleg stor forskjell på å ta i mot energi på ein tverrstilt motor i front, i forhold til ein langsmontert motor. For all del, Volvo har kunne dette veldig godt å få motoren under bilen ved ein kollisjon. Men først og fremst, er det nok fordi dei fleste opplever ein forhjulstrekkar som sikrare i dei aller fleste situasjonar på vegen.

mrstfu
12/11/13, 12:17
Det er jo en diskusjonssak. Overstyring og understyring, hva som er farligst kommer jo helt anpå hvor forberedt sjåføren er på å motvirke.

larsverm
12/11/13, 13:15
Jeg tenker at sikkerheten avhenger av en helhet, hvor drivverket spiller en vesentlig rolle, men ikke i seg selv blir avgjørende. Drift på forhjul eller bakhjul er et grunnleggende retningsvalg (i vid forstand), og ikke bare for en enkelt bilmodell, men for hele produksjonen og modellutviklingen. Et visst sporskifte kom med utviklingen av 400-serien på 80-tallet. Dette alene hadde kanskje ikke behøvd å bli avgjørende på lengre sikt, men i og med at det visst nok ble bygd videre på disse erfaringene under planleggingen av den langt viktigere 850, var mye gitt videre - for 850 er vel strengt tatt et utgangspunkt for det meste som har kommet siden.

hgnubel
12/11/13, 14:27
850 er vel strengt tatt et utgangspunkt for det meste som har kommet siden.

... og den utviklingen er godt beskrevet i boken "utmaningen" som selges på Volvomuseet :) Anbefales!

mrstfu
12/11/13, 14:42
... og den utviklingen er godt beskrevet i boken "utmaningen" som selges på Volvomuseet :) Anbefales!

Det er boka jeg snakker om. Fortreffelig lesning, må vite.

Runar
12/11/13, 15:43
Har tenkt litt på om det hadde vært mulig å gjøre en 945 litt sikrere i kollisjon.
I noen tilfeller jeg har sett ser det ut til at støtfangeren gir seg rimelig mye
hvis man treffer bare en del av den.
Hvis man f.eks monterte et flatstål på innsiden av aluminium støtfangeren, ville
ikke det hjelpe på å fordele trøkket?

Daniel V
12/11/13, 17:02
Har tenkt litt på om det hadde vært mulig å gjøre en 945 litt sikrere i kollisjon.
I noen tilfeller jeg har sett ser det ut til at støtfangeren gir seg rimelig mye
hvis man treffer bare en del av den.
Hvis man f.eks monterte et flatstål på innsiden av aluminium støtfangeren, ville
ikke det hjelpe på å fordele trøkket?

Problemet med 940 osv er jo at de ikke har derformeringssoner som absorberer energien sammenliknet med en "moderne" bil i dag. Dette gjør at det ligger begrensninger i hvor trygg det er mulig å få dem, uansett hvor hardt man måtte prøve :)

Volvo PV var også en trygg bil i sin tid sammenliknet med konkurrentene. :) 940 er i dag ganske utdatert sammenliknet med moderne biler når det kommer til kollisjonssikkerhet. Det skjedde noe da de gikk over til 850, som ansees for å være en relativt sikker bil, selv i dag. Med SIPS og det hele :)

volvoRsport
12/11/13, 17:30
Problemet med 940 osv er jo at de ikke har derformeringssoner som absorberer energien sammenliknet med en "moderne" bil i dag. Dette gjør at det ligger begrensninger i hvor trygg det er mulig å få dem, uansett hvor hardt man måtte prøve :)

Volvo kom med deformeringssoner allerede på 60-tallet når de introduserte 144.


Volvo PV var også en trygg bil i sin tid sammenliknet med konkurrentene. :) 940 er i dag ganske utdatert sammenliknet med moderne biler når det kommer til kollisjonssikkerhet. Det skjedde noe da de gikk over til 850, som ansees for å være en relativt sikker bil, selv i dag. Med SIPS og det hele :)

940 har også SIPS.

MadAss
12/11/13, 18:00
Volvo kom med deformeringssoner allerede på 60-tallet når de introduserte 144.



940 har også SIPS.

Selv om 940 i grunn er en sikker bil, så deler den jo plattform fra 760 som kom i 1982. Og med tanke på tiden det tok å utvikle den bilen, så kan en jo trygt si at teknologien stammer fra 70-tallet.
Selvfølgelig med diverse oppgraderinger og justeringer, men chassi er da i bunn og grunn fra slutten av 70-tallet.
Det jo for all del en stor bragd at 940 var en av de sikreste bilene på slutten av 90-tallet, selv om 850en lå litt foran.

Men vi ser jo det samme i dag med XC90 som er 11 år gammel, og deler en plattform med S80 som kom i 1998. Strålende resultat i IIHS :)

Sent from my GT-I9100

Loggy
12/11/13, 18:04
Problemet med 940 osv er jo at de ikke har derformeringssoner som absorberer energien sammenliknet med en "moderne" bil i dag. Dette gjør at det ligger begrensninger i hvor trygg det er mulig å få dem, uansett hvor hardt man måtte prøve :)

Volvo PV var også en trygg bil i sin tid sammenliknet med konkurrentene. :) 940 er i dag ganske utdatert sammenliknet med moderne biler når det kommer til kollisjonssikkerhet. Det skjedde noe da de gikk over til 850, som ansees for å være en relativt sikker bil, selv i dag. Med SIPS og det hele :)

960'en min har SIPS ;)

Daniel V
12/11/13, 18:58
Volvo kom med deformeringssoner allerede på 60-tallet når de introduserte 144.



940 har også SIPS.

Ja, sett med moderne øyne kan det jo ikke sammenliknes.

larsverm
12/11/13, 20:28
Mye har skjedd med sikkerheten de senere årene, både med Volvo og andre merker, og det er bra. Det innebærer også at gamle Volvoer ikke har like bra sikkerhet og ikke bra sikkerhet i like mange typer situasjoner som nyere biler, av mange merker. Likevel viser tiår med samlet erfaring med Volvo 200-700-900 at også disse redder liv og hindrer alvorlige skader i svært mange kollisjoner.

Når det gjelder "helt nye" Volvoer opp gjennom tidene, er disse strengt tatt ganske få. I historien om flere av dem fremstilles det gjerne som om Volvo "måtte satse alt" på et avgjørende kort for å overleve. Kanskje 850 var det viktigste av disse kortene?

gaupe
13/11/13, 10:09
Selv om 940 i grunn er en sikker bil, så deler den jo plattform fra 760 som kom i 1982. Og med tanke på tiden det tok å utvikle den bilen, så kan en jo trygt si at teknologien stammer fra 70-tallet.
Selvfølgelig med diverse oppgraderinger og justeringer, men chassi er da i bunn og grunn fra slutten av 70-tallet.
Det jo for all del en stor bragd at 940 var en av de sikreste bilene på slutten av 90-tallet, selv om 850en lå litt foran.


Sjølv om 940 er ein bil mykje lik 760en, når den kom. Så gjorde Volvo ein del forbedringar på 960II, og tok i bruk mykje HSS (High Strenght Steel) i snuten på bilen, som skal fordele kreftene på ein annan måte. Så det er svaret på spørsmålet, 960II er den tryggare 940en.

henrik940
15/12/13, 20:26
fikk også endelig sumlet meg til å montere de nye skiltlysene :p



Somle :D

Lars R
15/12/13, 20:28
Somle :D

Somlet :p

Daniel V
15/12/13, 20:42
Skrives det virkelig sånn? :p Trodde det gikk under samme kategori som dum, rumpe osv, altså man sier "dom" og "rompe", men skriver det med u :p

mrstfu
15/12/13, 20:59
Skrives det virkelig sånn? :p Trodde det gikk under samme kategori som dum, rumpe osv, altså man sier "dom" og "rompe", men skriver det med u :p

Bare innbygdes himkoktullinger som sier "DOM".

jeg sier "KØDD".

The Sven
16/12/13, 06:35
Bare innbygdes himkoktullinger som sier "DOM".

jeg sier "KØDD".

Er ikke akkurat direkte utskiftbare med hverandre de orda der... :p

mrstfu
16/12/13, 08:25
Er ikke akkurat direkte utskiftbare med hverandre de orda der... :p

Utskiftbare? Nå har du vært i Korea for lenge, ordet du leter etter er "synonymer".

Nei, dum er ikke et synonym for kødd, men kødd kan brukes om alt negativt.... i så måte er det et synonym, oø du strekker litt på den.

The Sven
16/12/13, 09:14
Var mest det at dum er et adjektiv, og kødd er et substantiv, så en må i så måte ordlegge seg annerledes om en skal bruke de om hverandre ;) Men noen mer inngående forklaring tror jeg heller larsverm får ta seg av ;)

mrstfu
16/12/13, 09:24
Trenger da ingen mer inngående forklaring, selv om jeg synes vi må tyne så mye OT ut av denne tråden før Daniel våkner.

Kødd er absolutt et substantiv, i sin opprinnelige form... men akkurat som et språk som helhet utvikler seg, er ord som kødd, pikk, rasshøl, idiot, motherfucker, cocksucker (the list goes on) utviklet fra substantiv til mer versatile uttrykk, som brukes blant annet som adjektiver, generelle uttrykk for frustrasjon og lignende. Om du er uenig i dette, fordi du ikke bruker slike ord, er du en tam liten korgutt med et akutt behov for oppdragelse per belte.

Om larsverm vil si seg enig eller uenig med en inngående forklaring spiller meg ingen rolle.

:D

larsverm
16/12/13, 12:13
Om norsklæreren skal blande seg inn:

Hvis det blir for uklart i ordvalg og formuleringer, kan det være aktuelt å notere i margen: "Se på dette - kanskje det bør skrives om litt her." :D

mrstfu
16/12/13, 12:22
Om norsklæreren skal blande seg inn:

Hvis det blir for uklart i ordvalg og formuleringer, kan det være aktuelt å notere i margen: "Se på dette - kanskje det bør skrives om litt her." :D

Da er jo en moderators oppgave klar: innfør redigerbar marg på VCCN!

The Sven
16/12/13, 12:24
Om norsklæreren skal blande seg inn:

Hvis det blir for uklart i ordvalg og formuleringer, kan det være aktuelt å notere i margen: "Se på dette - kanskje det bør skrives om litt her." :D

Hvor ligger margen i vbulletin? :)

hgnubel
16/12/13, 13:30
Hvor ligger margen i vbulletin? :)

Kanskje du har for liten skjerm? :)

[X] <--- Slå inn en spiker her for å få ny.

larsverm
16/12/13, 21:01
Da er jo en moderators oppgave klar: innfør redigerbar marg på VCCN!

Er vel ikke så nøye - her er det sjelden noe tungt problem at folk uttrykker seg uklart. :)

Daniel V
16/12/13, 21:10
Kudos til alle her: Å få en tråd om en Volvo S80 til å omhandle norsk gramatikk på bakgrunn av at jeg skrev "sumle", og ikke "somle". ;)

mrstfu
16/12/13, 21:25
Kudos til alle her: Å få en tråd om en Volvo S80 til å omhandle norsk gramatikk på bakgrunn av at jeg skrev "sumle", og ikke "somle". ;)

Ja, ta deg sammen, nå.

bigswede
16/12/13, 23:06
Å nor de i til legg er en disel åsså..

kermitt
16/12/13, 23:26
Å nor de i til legg er en disel åsså..

....virker som alt snakket om norsk og norsk skriving bare kan fortsette.

mrstfu
16/12/13, 23:37
....virker som alt snakket om norsk og norsk skriving bare kan fortsette.

Virker som at det BURDE fortsette.

bigswede
16/12/13, 23:58
Drøyt å betale penger for en 940 uansett tilstand egentlig... :cool:

Men da er det så greit å vite att Staten legger en deilig drøss (akkuratt som en sukkertopp) med avgifter på det hele. Slik att det skinner av eldreomsorgen, å ikke en sur gammel 940.

Ola Moen
17/12/13, 00:04
Kudos til alle her: Å få en tråd om en Volvo S80 til å omhandle norsk gramatikk på bakgrunn av at jeg skrev "sumle", og ikke "somle". ;)

Og når tråden starter med en replikk fra meg ang Kongsberg-Lada uten at jeg i det hele tatt har starta tråden, så kan man jammen begynne å lure. :-)

skurk
17/12/13, 04:05
Og folk lurer på hvorfor jeg henger på vccn <3 <3

larsverm
17/12/13, 18:01
Og når tråden starter med en replikk fra meg ang Kongsberg-Lada uten at jeg i det hele tatt har starta tråden, så kan man jammen begynne å lure. :-)

Ja, for det var tydeligvis der avsporingene begynte i sin tid. :D

(Kongsberg-Lada :D :p :D)

Får justere overskriften igjen nå... :p

henrik940
17/12/13, 18:09
Å nor de i til legg er en disel åsså..

Hahaha

skurk
18/12/13, 00:16
Ja, for det var tydeligvis der avsporingene begynte i sin tid. :D

(Kongsberg-Lada :D :p :D)

Får justere overskriften igjen nå... :p

Har det egengtlig relativt klart når det kommer til ord delings prinsippet,men når passer det ikke å bruke bindestrek? :-D

mrstfu
18/12/13, 01:07
Har det egengtlig relativt klart når det kommer til ord delings prinsippet,men når passer det ikke å bruke bindestrek? :-D

Du mener vel binde strek?:D

I mine øyne, sjeldent, med unntak av linjeskift, eller for å skille mellom store og små bokstaver, eksempelvis "EU-kontroll". Er en del andre punkter og, men bør i det store og hele unngås.

Norsklæreren får stille med fasit.

Revell
18/12/13, 06:56
Rund pult eller Rundpult? Der har man en stygg feil ;)

larsverm
18/12/13, 12:10
Språkrådets nettsider kan være til hjelp i mange tilfeller. :)

http://sprakrad.no/

Når det gjelder det med bindestrek:

Selv skriver jeg vanligvis for eksempel "Volvo-eiere", med stor V og bindestrek. Skal det skrives uten bindestrek, skal det strengt tatt også være med liten forbokstav, og det liker jeg ikke helt.

mrstfu
18/12/13, 14:33
Språkrådets nettsider kan være til hjelp i mange tilfeller. :)

http://sprakrad.no/

Når det gjelder det med bindestrek:

Selv skriver jeg vanligvis for eksempel "Volvo-eiere", med stor V og bindestrek. Skal det skrives uten bindestrek, skal det strengt tatt også være med liten forbokstav, og det liker jeg ikke helt.

Enig i den, Volvo skal ikke skrives med liten forbokstav. Jeg er like tilbøyelig til å skrive "Volvoeiere", litt på trass, da jeg ser på det som mitt hellige korstog å kurere det norske folk for orddelingspesten.

Ola Moen
18/12/13, 14:42
Du kan heller legge litt tid i innvandringspolitikk. Det er et område hvor det er mer nyttig å legge igjen tid og engasjement. Og f.eks ta førerkort på kl.D, og skaffe deg bæretillatelse på våpen, slik at du kan starte privat hjemtransport av asylsøkere som har fått avslag på søknaden sin. ;-) Skal du redde det norske språket bør du ta et grep i den retningen ;-)

mrstfu
18/12/13, 14:44
Er pasifist med en sykelig interesse for alt som er skarpt.

Ola Moen
18/12/13, 14:46
Pasifist er et finere ord for pyse ;-)

mrstfu
18/12/13, 15:14
Pasifist er et finere ord for pyse ;-)

Eller, i dette tilfellet, et synonym for ironi.

Ola Moen
18/12/13, 15:26
;-) Same shit. Different wrapping.

mrstfu
18/12/13, 16:02
Vi spør norsklæreren.

Larsverm, er feighet det samme som ironi, dog pakket inn i annet papir?

larsverm
18/12/13, 21:44
Kommer mye an på hva slags "modus" vi er i... :p

mrstfu
18/12/13, 23:32
Kommer mye an på hva slags "modus" vi er i... :p

Passe trassig og sarkastisk modus.

Se for deg en veltalende og utspekulert åtteåring som prøver å buste faren sin i en diskusjon.

larsverm
18/12/13, 23:41
Da er det på tide for noen å gå og legge seg. :D

mrstfu
18/12/13, 23:51
Neinei. Akkurat våkna.

(duppa av på sofaen:D)

skurk
19/12/13, 04:08
Irriterer meg over folk som bruker "dog"
Dog så har ordet sine fordeler,men dog bare som et bindeord som dog tilsynelatende eksisterer for å få setningen til å virke lengre og mer avansert enn den dog da er.

mrstfu
19/12/13, 09:15
Irriterer meg over folk som bruker "dog"
Dog så har ordet sine fordeler,men dog bare som et bindeord som dog tilsynelatende eksisterer for å få setningen til å virke lengre og mer avansert enn den dog da er.


Irriterer meg over folk som ikke skjønner at ord som "dog" brukt riktig, er en god måte å raffinere språket sitt på. Irriterer meg at dette plutselig har blitt til 'Hva har irritert deg i dag?".

DAWG.

larsverm
19/12/13, 10:32
Irriterer meg over folk som ikke skjønner at ord som "dog" brukt riktig, er en god måte å raffinere språket sitt på. Irriterer meg at dette plutselig har blitt til 'Hva har irritert deg i dag?".

DAWG.

Det lille ordet brukes ikke så mye, men har sin funksjon hvis skribenten kan bruke det rett.

mrstfu
19/12/13, 10:35
Det har vel samme funksjon i en setning som det engelske "However"?

hgnubel
19/12/13, 10:43
Det har vel samme funksjon i en setning som det engelske "However"?

Mye samme som "men" eller "likevel" som det heter på norsk ja :)

mrstfu
19/12/13, 10:49
Ja, men "men" brukes mye feil, etter det jeg opplever. Kan like fort være et ord som knytter setninger sammen, som et ord som starter en setning eller et helt nytt emne.

"Men, åssen går det a?"

Daniel V
19/12/13, 11:26
Du kan si "Men, hvordan går det?" Forutsatt at dere har snakket om noe annet først, og du plutselig vil ha svar på hvordan det går :p

mrstfu
19/12/13, 11:46
Ja, men (heh) det er ikke nødvendig. Fullt mulig å bare spørre "hvordan går det?" uten, poenget og spørsmålet endrer seg jo ikke.

I den sammenhengen får ordet en annen betydning. "Over til noe annet".

Daniel V
19/12/13, 11:53
Ja, men det høres jo helt mongo ut hvis du plutselig sier "Hvordan går det?" rett etter du er ferdig med å snakke om noe. Da har "men" litt å si :)

Volvo. (bare sånn at vi kan forsvare at den ligger under øvrig Volvorelatert) :)

mrstfu
19/12/13, 12:03
Forslaget mitt står, ifm å flytte tråden til generell prat eller lignende.

Daniel V
19/12/13, 12:06
Hele poenget med den var vel å ta avsporinger om Volvo her :) Så kan være vi bare flytter grammatikkdelen over dit :p

mrstfu
19/12/13, 12:20
"Grammatikkhjørnet"... svarte faen, hadde dette vært barneskolen, så hadde vi fått så grassate mengder juling.

Jonola89
19/12/13, 13:27
På barneskolen var det igrunn mye som ga grunnlag for å gi juling, men kan ikke huske juling ble gitt pga av grammatikkdiskusjoner..
De som hadde kunnskap nok til å gjennomføre en grammatikkdiskusjon, eller prøvde seg på sådan, fikk vel juling på generell basis stort sett daglig uten å bli gitt noen spesiell grunn...

mrstfu
19/12/13, 13:31
På barneskolen var det igrunn mye som ga grunnlag for å gi juling, men kan ikke huske juling ble gitt pga av grammatikkdiskusjoner..
De som hadde kunnskap nok til å gjennomføre en grammatikkdiskusjon, eller prøvde seg på sådan, fikk vel juling på generell basis stort sett daglig uten å bli gitt noen spesiell grunn...

Poenget var vel at slikt plasserte deg om mulig enda dypere i "nerd"-kategorien på barneskolen. I've been there, nettopp derfor. Kunne diskutere fletta av læreren, men når jeg ikke spilte fotball, var det et hardt liv å være flink skriftlig og språklig.

Så jah, nå skal jeg fortelle om alle de traumatiske hendelene i livet mitt. Putta påtent fyrverkeri ned i et akvarium en gang.

hgnubel
19/12/13, 14:16
Nerdeavsporing i avsporingstråden: Julegavejakt i går og sto i en bokhandel i nærheten av den nye etymologisk ordbok-mursteinen.

Fikk litt vondt i sjelen når både den voksne og relativt pent kledde mannlige kunden i 50årene og den ansatte og antatte boknerdinnen i 30årene høylytt proklamerte sin uvitenhet for hva etymologi var og foreslo at "må jo ha en annen ordbok for å slå opp hva boken handler om".

Bruker litt beskrivende ord om kunden her bare for å vise at han sannsynligvis har fullført framhaldsskolen eller realskolen, og kanskje gjort litt mer i livet enn å drikke og drive hor.

De eldre nå til dags altså! Jeg gremmes! Og hvor er frustrasjonstråden min?!

mrstfu
19/12/13, 14:30
Nerdeavsporing i avsporingstråden: Julegavejakt i går og sto i en bokhandel i nærheten av den nye etymologisk ordbok-mursteinen.

Fikk litt vondt i sjelen når både den voksne og relativt pent kledde mannlige kunden i 50årene og den ansatte og antatte boknerdinnen i 30årene høylytt proklamerte sin uvitenhet for hva etymologi var og foreslo at "må jo ha en annen ordbok for å slå opp hva boken handler om".

Bruker litt beskrivende ord om kunden her bare for å vise at han sannsynligvis har fullført framhaldsskolen eller realskolen, og kanskje gjort litt mer i livet enn å drikke og drive hor.

De eldre nå til dags altså! Jeg gremmes! Og hvor er frustrasjonstråden min?!

Den kalles "Hva har irritert deg i dag?".

larsverm
19/12/13, 14:46
Det har vel samme funksjon i en setning som det engelske "However"?

Ja, noe slikt. Det uttrykker en slags motsetning på en mildere måte enn "men" og "likevel".

Jeg synes denne tråden har sin verdi. Men nå har vi kanskje til og med fått en avsporing av avsporingen? :p

Tinnsoldaten
19/12/13, 15:28
Den kalles "Hva har irritert deg i dag?".

Et annet forum jeg frekventerer jevnlig, har tråden "Ting som frembringer en brutal aggressiv psykose". Hakket over "Hva har irritert deg i dag", og det er tidvis hysterisk festlig å lese lange tirader om dagligdagse ting som folk tilter internasjonalt over.

skurk
19/12/13, 15:58
Skurk finner denne tråden meget fornøyelig og samtididig veldig informativ.

"hvor fikk do din norskkors?"
"jeg tok et nettbasert norskkurs gjennom vccn.no,så nå har jeg mastegrad i vedlikehold og reparasjon av gammel samt ny volvo og snakker perfekt norsk."

mrstfu
19/12/13, 15:59
Gi oss en link da (selv om forumledelsen ikke liker at vi linker til andre forumer):-)

mrstfu
19/12/13, 16:01
Skurk finner denne tråden meget fornøyelig og samtididig veldig informativ.

"hvor fikk do din norskkors?"
"jeg tok et nettbasert norskkurs gjennom vccn.no,så nå har jeg mastegrad i vedlikehold og reparasjon av gammel samt ny volvo og snakker perfekt norsk."

Master? Med de utlegga og oppgavene vi legger ut her, samt deltakelse og dokumentering av utført arbeid, er et flerårig aktivt VCCN-medlemsskap å regne som en doktorgrad.

skurk
19/12/13, 16:03
Skal vi prøve med litt volvo innimellom norsktimene?
Vært "friminutt" lenge nok nå,hehe :-)

aN4o8TERuoY

skurk
19/12/13, 16:06
Master? Med de utlegga og oppgavene vi legger ut her, samt deltakelse og dokumentering av utført arbeid, er et flerårig aktivt VCCN-medlemsskap å regne som en doktorgrad.

Beklager!
Tror til og med noen av løsningene til enkelte brukere er så innovative at det muligens vil kvalifisere til professorstatus.
Vil man ikke få professorstatus hvis man forsker lenge nok på et emne,for så å skrive en avhandling der man kan dokumentere noe helt nytt ang.dette emnet?

hgnubel
19/12/13, 17:22
Beklager!
Tror til og med noen av løsningene til enkelte brukere er så innovative at det muligens vil kvalifisere til professorstatus.
Vil man ikke få professorstatus hvis man forsker lenge nok på et emne,for så å skrive en avhandling der man kan dokumentere noe helt nytt ang.dette emnet?

Det du beskriver der er vel en doktorgrad, som i stor grad er et av kravene til å bli vurdert til et professorat som en professorstilling heter :)

Men professor er litt som å være lærer. Du blir det ikke uten å være ansatt som det.

Jonola89
19/12/13, 17:45
Poenget var vel at slikt plasserte deg om mulig enda dypere i "nerd"-kategorien på barneskolen. I've been there, nettopp derfor. Kunne diskutere fletta av læreren, men når jeg ikke spilte fotball, var det et hardt liv å være flink skriftlig og språklig.

Så jah, nå skal jeg fortelle om alle de traumatiske hendelene i livet mitt. Putta påtent fyrverkeri ned i et akvarium en gang.

nemlig.. min skildring var mer rettet mot det faktum at "nerd"-kategorien ga deg juling uansett.. grammatikkdiskusjoner var enveisbilletten til den kategorien. good times.

badass i barndommen mrstfu?

On-topic: såkalte forskere kan dere få billig av meg.. jeg er student, eller later ihvertfall som det, og "læreren" i det ene faget jeg har tatt i høst påpeker at han egentlig er forsker oftere enn man kan se skrivefeil i facebookstatuser..
det som ikke er publisert i en eller annen forskningsartikkel av en eller annen kjempetenker stoler han ikke på, være seg det er nyheter eller skolebøker.
på toppen av det hele, siden denne tråden er inne på grammatikk, er han tysker med dansk-svensk aksent og en skrivestil som innebærer et overbruk av komma, skrivefeil og en hel del nye ord som er en salig blanding av nevnte språk forsøkt fornorsket.
Det gir meget gode muligheter for skjæring og misforståelser han selv ikke skjønner hva kommer av..

larsverm
26/12/13, 16:37
Jeg har selv en del sans for prinsippet med forskning og utdannelse, men hvis noen er i overkant ivrig til å fremheve sin status der, blir det fort i overkant og ganske tvilsomt, som i andre sammenhenger. :D

henrik940
26/12/13, 22:23
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/601164_554390881316900_1266633185_n.jpg

ovlov86
26/12/13, 23:07
5 kred til den som vet hvilken bil den girkassa er fra.

Christian
26/12/13, 23:08
Golf, eller i det minste et vag produkt.
Ble nok levert i flere biler.

ovlov86
26/12/13, 23:09
5 kred til Christian. Ikke at jeg kan påstå noen annen bil. :p

Stig
06/07/14, 21:02
Er alle kvinnelige bibliotekarer småkinky, eller er det bare på film? Fikk litt lyst å låne en bok :D

Tinnsoldaten
07/07/14, 11:38
Er alle kvinner småkinky, eller er det bare på film?

Det vil jeg påstå, ja.

mrstfu
07/07/14, 12:51
Det vil jeg påstå, ja.

Du påstår så uspesifisert en påstand at jeg ikke klarer unngå å quote deg, kun for å hålde påstanden i live.

Tinnsoldaten
07/07/14, 20:31
Du påstår så uspesifisert en påstand at jeg ikke klarer unngå å quote deg, kun for å hålde påstanden i live.

Påstår du at jeg er vag i mine påstander? I påståelighetens navn vil jeg i så fall få lov til å spesifisere at vag er no' drit, og at alle damer er kinky.

mrstfu
07/07/14, 20:34
Påstår du at jeg er vag i mine påstander? I påståelighetens navn vil jeg i så fall få lov til å spesifisere at vag er no' drit, og at alle damer er kinky.

Jeg påstår at din påstand om at alle damer er kinky kan mistolkes i den retning at alle damer er kinky, men bare på film. Ref svaret ditt med quote fra tidligere stilte spørsmål.

Samtidig vil jeg samstemme i din påstand om at alle damer er kinky. Det gjelder bare å klapse hardt nok.

Tinnsoldaten
07/07/14, 20:49
Jeg påstår at din påstand om at alle damer er kinky kan mistolkes i den retning at alle damer er kinky, men bare på film. Ref svaret ditt med quote fra tidligere stilte spørsmål.

Samtidig vil jeg samstemme i din påstand om at alle damer er kinky. Det gjelder bare å klapse hardt nok.

Ved nærmere ettertanke, innehar din påstand en viss grad av relevans. Sett i lys av dette, vil jeg komme med en ny påstand: alle damer er kinky, SÆRLIG når de vet at de blir filmet.

Og ettersom vi har konkludert med dette, og i tillegg vet at knapt noen låner bøker lenger, har vi vel også belyst årsaken til at bibliotekarer er en utdøende yrkesgruppe.

mrstfu
07/07/14, 21:11
Ved nærmere ettertanke, innehar din påstand en viss grad av relevans. Sett i lys av dette, vil jeg komme med en ny påstand: alle damer er kinky, SÆRLIG når de vet at de blir filmet.

Og ettersom vi har konkludert med dette, og i tillegg vet at knapt noen låner bøker lenger, har vi vel også belyst årsaken til at bibliotekarer er en utdøende yrkesgruppe.

Kort sagt kan man tillegskonkludere med at siden knapt noen låner bøker, trenger bibliotekarer en motvekt for å balansere en ellers kjedelig hverdag.

Teorien er absolutt ikke urealistisk.