PDA

Vis full versjon : Problem med retningstabilitet



FolloAuto
22/09/13, 11:34
Sliter med at S60en "henger etter" i svinger.. noen som har hatt dette problemet før? Har nylig byttet fjærbeinslager begge sider + gummi, og da gikk jeg over å sjekket foringer o.l i bærearmer osv. Eneste som jeg veit er feil er at "momentstaget" fra girkasse til rammen er nogenlunde klart for utskiftning.. Er det noen som har noe tips? Er lei av at bilen svinger etter at jeg svinger... :):confused:

Torsen67
22/09/13, 19:32
Vel, har du slitte foringer i bærebruene + dårlige foringer i hjelperamma så, så kan du få mye flex. Når det problemet du har oppstår så er det helt tydelig noe som vrir seg. En billig løsning er å putte inn disse polyringene IPDUsa selger i hjelperammens foringer. Blir det da bedre så er det disse foringene som svikter. Men disse ringene kan skape mye motorstøy i kupeen hvis du har diesel.

NB: riktig spissing er også ett must.

FolloAuto
25/09/13, 14:21
Vel, nå har jeg vært ute å kjørt litt. Jeg har en ulyd som kommer fra venstre bakhjul. Det "klonker" når jeg girer, og hvis jeg får litt høy fart, rundt 80 km/t kommer det en lyd som minner om at hjulet tar borti skjermen, bare veldig veldig svak... Noen videre tips??

Torsen67
25/09/13, 15:33
Klonker bak når du girer? Har du AWD? Jeg har også litt lyd som minner om subbing bak, men har kommet frem til at jeg har fått litt kant på bremseskiva etter som den har blitt slitt, det kan være være at det setter seg noe skit mellom klosser og denne kanten. Min piper også tidvis i ca 60 kmt.

Christian
25/09/13, 15:45
Rattakselkryss er greit å få sjekka, kan bli kødden hvis den er gåen.
Fersk firehjulskontroll er også greit.

locked
27/09/13, 13:05
Eg er stort plaga med med AWD, den har fått nytt rattakselkryss, IPD trikset i hjelperamma, nye foringa i bærearmane (dei bakre) og 3 hjulstillingskontrollar.

Fortsatt retningsustabil og slite mykje dekk.. Sjølv om eg siste gang ba om å få negativ spissing slit det fortsatt innside.

Mitt neste skritt er å bytte dei fremre bærearmsforingene med poly så får det heller lage litt lyd, går for dei "mildaste" polyforingane om det eksisterar. Og så skal eg ta hjulstillingskontroll sjølv neste gang med heilt sprellande nytt og fint hjulstillingsapparat :)

Torsen67
27/09/13, 13:36
Høres ut som de fremre foringene du skal bytte er siste utvei. Hjelper ikke det, så høres dette merkelig ut. Har du senk på bilen?

Ola Hagen
27/09/13, 19:08
vet at det ikke er justerbart, men har du sjekket caster vinkelen? den har jo mye å si på sjøl oppretningen. Også hvis du har dårlige foringer i bakstilling så kan det vært medvirknende årsak. 850 hadde jo slik at den liksom sku "friksjon/tyngdekraft hjelpe" svinge i svinger ved hjelp av foringer og oppbygginga bak der. Men vet ikke om denne patentet er tatt videre på nyere v70?

turb00le
27/09/13, 19:31
Holder en finger på feil spissing. Skal ingenting til før det blir vinglete.

Sent from my LT25i using Tapatalk 2

Ola Hagen
27/09/13, 20:21
Holder en finger på feil spissing. Skal ingenting til før det blir vinglete.

Sent from my LT25i using Tapatalk 2

spess på nymotens bila, liten smell så skjer det mye med forstilling. Var noe anna med solid 940 for å si det sånt..

locked
27/09/13, 22:21
Med fare for å kuppe tråden til trådstartar, men det er jo relevant så håpar deg går bra :)


Høres ut som de fremre foringene du skal bytte er siste utvei. Hjelper ikke det, så høres dette merkelig ut. Har du senk på bilen?
Ja, har bestilt dei no så ventar egentlig berre på at hjulstillingsapparatet skal komme.


vet at det ikke er justerbart, men har du sjekket caster vinkelen? den har jo mye å si på sjøl oppretningen. Også hvis du har dårlige foringer i bakstilling så kan det vært medvirknende årsak. 850 hadde jo slik at den liksom sku "friksjon/tyngdekraft hjelpe" svinge i svinger ved hjelp av foringer og oppbygginga bak der. Men vet ikke om denne patentet er tatt videre på nyere v70?
Caster er godt innanfor spec, 4gr og 3,5gr..

Ang. foringar, når bakre bærearmsforingar vart bytta så var beskjeden fra Volvo: "Foringane er ikkje ødelagte, men du er jo litt pirkete så du vil kanskje ha dei skifta?" Så reknar jo med det hadde blitt bemerka om noken av dei bak var utslitt, dei er visst og et helvettes arbeid å skifte alle. En dags arbeid i tillegg til demontering og montering av komplett bakstilling.....


Holder en finger på feil spissing. Skal ingenting til før det blir vinglete.

Sent from my LT25i using Tapatalk 2
Tja, sei det.. Har hatt 4 (!) 4-hjulskontrolla på bilen, 14.07.2010, 20.07.2010, 29.07.2010 og 11.11.2011 og ingen av gangane var resultatet noko særleg oppløftande. Hadde nye dekk på rett før hjulstillingskontroll 14.07.2010 og etter 2851km var framdekka utslitt, det eine var heilt på nylonen og nesten heilt ubrukt på ytter :(

No er det samma leiken ein gong til, riktignok har bilen gått 60 000km sidan sist kontroll men den slit fortsatt dekka på innside slik at eg har fått brukt ca 30% av dekka før dei må skiftast. Har vore nær å gje opp men får prøve litt til...

Ola Hagen
28/09/13, 08:02
Caster er godt innanfor spec, 4gr og 3,5gr..

Ang. foringar, når bakre bærearmsforingar vart bytta så var beskjeden fra Volvo: "Foringane er ikkje ødelagte, men du er jo litt pirkete så du vil kanskje ha dei skifta?" Så reknar jo med det hadde blitt bemerka om noken av dei bak var utslitt, dei er visst og et helvettes arbeid å skifte alle. En dags arbeid i tillegg til demontering og montering av komplett bakstilling.....


Tja, sei det.. Har hatt 4 (!) 4-hjulskontrolla på bilen, 14.07.2010, 20.07.2010, 29.07.2010 og 11.11.2011 og ingen av gangane var resultatet noko særleg oppløftande. Hadde nye dekk på rett før hjulstillingskontroll 14.07.2010 og etter 2851km var framdekka utslitt, det eine var heilt på nylonen og nesten heilt ubrukt på ytter :(

Angående de store foringa i bakstillingen så har en som jobbet på østli en triks for å få dom ut og det er å varme de godt også bruke slagtrekker og "skyte" dom ut, han brukte bare en time eller noe sa han.

Men seriøst, kan du ikke prøve å ta 4 hjuls måling på en anna verksted evnt? Søstera mi kjøpte en 2006 v70n fra bilia i hamar og med nye dekk og søstera mi var ikke fornøyd med retningsstabilitet noen dager etterpå så de tok inn bilen og justerte den. Men halvt år etterpå oppdaget vi at dekka var helt feil slitt. Så jeg tok med papira fra bilia og bilen til søstera innom jobben min og tok 4 hjuls måling der og målinga var jo helt for jævli feil og.

Så kan ikke stole 100% på en verksted, så hvis du tar flere verksteder så kan har du noe å sammenligne med.

locked
28/09/13, 11:37
Caster er godt innanfor spec, 4gr og 3,5gr..

Ang. foringar, når bakre bærearmsforingar vart bytta så var beskjeden fra Volvo: "Foringane er ikkje ødelagte, men du er jo litt pirkete så du vil kanskje ha dei skifta?" Så reknar jo med det hadde blitt bemerka om noken av dei bak var utslitt, dei er visst og et helvettes arbeid å skifte alle. En dags arbeid i tillegg til demontering og montering av komplett bakstilling.....


Tja, sei det.. Har hatt 4 (!) 4-hjulskontrolla på bilen, 14.07.2010, 20.07.2010, 29.07.2010 og 11.11.2011 og ingen av gangane var resultatet noko særleg oppløftande. Hadde nye dekk på rett før hjulstillingskontroll 14.07.2010 og etter 2851km var framdekka utslitt, det eine var heilt på nylonen og nesten heilt ubrukt på ytter :(

Angående de store foringa i bakstillingen så har en som jobbet på østli en triks for å få dom ut og det er å varme de godt også bruke slagtrekker og "skyte" dom ut, han brukte bare en time eller noe sa han.

Men seriøst, kan du ikke prøve å ta 4 hjuls måling på en anna verksted evnt? Søstera mi kjøpte en 2006 v70n fra bilia i hamar og med nye dekk og søstera mi var ikke fornøyd med retningsstabilitet noen dager etterpå så de tok inn bilen og justerte den. Men halvt år etterpå oppdaget vi at dekka var helt feil slitt. Så jeg tok med papira fra bilia og bilen til søstera innom jobben min og tok 4 hjuls måling der og målinga var jo helt for jævli feil og.

Så kan ikke stole 100% på en verksted, så hvis du tar flere verksteder så kan har du noe å sammenligne med.
Er to forskjellige verksted, og begge har tatt det igjen etter at eg har klaga. Det første gjorde jo berre ugagn, det andre fekk det til sånn nogenlunde men ikkje godt nok.

Dei foringane du tenker på er vel dei i bakstillinga på 1.gen V70?

Ola Hagen
28/09/13, 15:31
Er to forskjellige verksted, og begge har tatt det igjen etter at eg har klaga. Det første gjorde jo berre ugagn, det andre fekk det til sånn nogenlunde men ikkje godt nok.

Dei foringane du tenker på er vel dei i bakstillinga på 1.gen V70?

ok, men hvis den nummer 2 gjorde stort forskjell på bilen så kanskje en 3. verksted finner selve feilen. Er små sjanser, men enkelte tar litt lett på jobben for å si det slikt..

Var spes dom, men skulle være mulig å gjøre på samme måten på v70n.

locked
28/09/13, 16:44
ok, men hvis den nummer 2 gjorde stort forskjell på bilen så kanskje en 3. verksted finner selve feilen. Er små sjanser, men enkelte tar litt lett på jobben for å si det slikt..

Var spes dom, men skulle være mulig å gjøre på samme måten på v70n.
Har du vert borti en cross(??) test? Sånn der bilen står på 4plater som bevegar seg noke voldsomt og "voldtar" hjulopphenget for å kunne sjå etter foringar med mykje bevegelse i?

Prøvde å google det men trur eg har feil navn på det..

Øygard
28/09/13, 22:43
Eg og har eit liknande problem på 940en min. Det hender at han plutseleg drar seg til sides, og so sporar han veldig og er det litt store ujevnhetar i veien er det vanskeleg å halda stø kurs, for eksempel viss veien har sege litt på eine sida. Kunne tenkt meg å prøvd ein an 940 for å kjenna korleis det skal vera. Eg har sjekka alt i juloppheng både framme og bak, rattaksel er forholdsvis ny og dei fant heller ikkje nåke på EU-kontrollen.

Ola Hagen
29/09/13, 08:44
Har du vert borti en cross(??) test? Sånn der bilen står på 4plater som bevegar seg noke voldsomt og "voldtar" hjulopphenget for å kunne sjå etter foringar med mykje bevegelse i?

Prøvde å google det men trur eg har feil navn på det..

Ja, har det på jobben. Kaller dom bare skliplater jeg :p men er bare to plater vi har, med hydraulisk styring til å dra alle veier. Er bygd for å bruke på lastebiler og busser, men går fint på personbiler. Kan ordne bilde så da er det lettere å skjønne.

locked
29/09/13, 11:24
Eg og har eit liknande problem på 940en min. Det hender at han plutseleg drar seg til sides, og so sporar han veldig og er det litt store ujevnhetar i veien er det vanskeleg å halda stø kurs, for eksempel viss veien har sege litt på eine sida. Kunne tenkt meg å prøvd ein an 940 for å kjenna korleis det skal vera. Eg har sjekka alt i juloppheng både framme og bak, rattaksel er forholdsvis ny og dei fant heller ikkje nåke på EU-kontrollen.
Store bilar som dissa meina eg bør vere stødige som eit tog, spesielt 940 som ikkje har driv på framhjula... Beskrivelsen passa veldig bra til min bil og.

Ja, har det på jobben. Kaller dom bare skliplater jeg :p men er bare to plater vi har, med hydraulisk styring til å dra alle veier. Er bygd for å bruke på lastebiler og busser, men går fint på personbiler. Kan ordne bilde så da er det lettere å skjønne.
Bra :-) bilde seie meir enn 1000 ord!