PDA

Vis full versjon : Kompressjons-teste 2.4d (D5) Hvordan?



Torsen67
17/09/13, 12:22
Hei

Noen som har greie på hvordan dette gjøres? Ser for meg at man fjerner en og en dyse og tester med ett apparat. Men vil ikke da bilen starte på de andre 4 sylindrene?

C.Erstad
17/09/13, 12:52
Ut med glødeplugger og ta det den veien.
Av med stikkene på alle dyser og prøv og start.

Torsen67
17/09/13, 23:56
Hmm, kan du forklare litt nærmere? Skjønte ikke helt teorien her.

C.Erstad
18/09/13, 06:19
Hmm, kan du forklare litt nærmere? Skjønte ikke helt teorien her.

1. Få tak i riktig verktøy
2. Skru ut en glødeplugg.
3.Verktøy inni hullet.
4.Av med alle stikk på dysene.
5."Start" motor
6. Les av resultat.

Torsen67
18/09/13, 10:03
Ok, men vil jeg ikke få en feilmelding når jeg drar av alle kontaktene? I så fall, må jeg da slette den hos Volvo eller kan hvem som helst med Vida slette denne?

C.Erstad
18/09/13, 12:10
Ok, men vil jeg ikke få en feilmelding når jeg drar av alle kontaktene? I så fall, må jeg da slette den hos Volvo eller kan hvem som helst med Vida slette denne?

Jo du vil få melding på det. Men kobler du på kontaktene igjen blir de lagt som intermitent feilkode.
Og da forsvinner meldingen.

Prøv og se. VIDA må til for å slette det ja.

Torsen67
25/09/13, 23:44
Hvilke verktøy bruker man for å få ut glødepluggene? Og er det noe spesielt man må ta hensyn til når man gjør dette?

C.Erstad
26/09/13, 07:29
Hvilke verktøy bruker man for å få ut glødepluggene? Og er det noe spesielt man må ta hensyn til når man gjør dette?

Langpipe... husker ikke dim. er rundt 8-10mm
Sørge for at de kommer hele ut.

Best å skru de ut på varm motor.

Torsen67
26/09/13, 10:14
Høres bra ut. Du har ikke en link til egnet verktøy til kompresjon-test?

Svirre
26/09/13, 14:13
Helt vanlig komp.verktøy som blir brukt. Er bare forskjellige dimensjoner på de hullene du kobler deg til.

Torsen67
26/09/13, 15:12
Ok, hva med denne: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Kompresjonstester-151314/

Noen som vet gjenge størrelse på glødepluggene?

Christian
26/09/13, 18:01
Tror den er for stor. Er veldig smått i hulla til glødepluggene, typ 8mm.
Og BYTT glødepluggene når du har de ute.

Torsen67
26/09/13, 20:35
Er ikke så lett å finne komp. verktøy til furnuftig pris i Norge. Havner fort på 2500,- pluss. Bestiller man fra ebay e.l. så tar det lang tid. Er det noen på Østlandet som har komp. verktøy til utlån?

locked
27/09/13, 10:16
Du kan ta en slags kompresjonstest med VIDA.

Torsen67
27/09/13, 13:30
Å, er det til å stole på? Sitter det noen sensor i motor som måler trykket?

locked
27/09/13, 21:54
Å, er det til å stole på? Sitter det noen sensor i motor som måler trykket?
Mens motoren går på tomgang koblar den ut en og en sylinder og sammenligna reduksjonen i turtallet på kvar sylinder og på den måten får du i alle fall en meget god peikepinn :-)

Svirre
28/09/13, 16:10
Så det er derfor D5'n har den spesielle diesellyden?

Christian
28/09/13, 16:18
Så det er derfor D5'n har den spesielle diesellyden?

Grunnen til at D5'en høres ut som diesel, er nok fordi det er en diesel.

Svirre
28/09/13, 16:25
Grunnen til at D5'en høres ut som diesel, er nok fordi det er en diesel.

Hmm...kjekt å vite! :rolleyes:

Men var ikke det jeg tenkte på. Har hørt andre 5'er dieseler, men D5'en han en annerledes tomgangslyd enn de andre. Var det jeg siktet til.

locked
28/09/13, 16:41
Så det er derfor D5'n har den spesielle diesellyden?
Det er kun mens du utfører test med VIDA. Ikkje heile tida.

Grunnen til den fine lyden er at det er en femsylindra motor :)

Christian
28/09/13, 16:48
Hmm...kjekt å vite! :rolleyes:

Men var ikke det jeg tenkte på. Har hørt andre 5'er dieseler, men D5'en han en annerledes tomgangslyd enn de andre. Var det jeg siktet til.

Hvilke femmere sammenligner du med? Det er vel ikke så mange andre femsylindra dieselmotorer som har commondrail (Mercedes har det på 270cdi).

Torsen67
29/09/13, 12:57
Bruttern har nøyaktig samme bil som meg, men 03 modell. Min har gått 235000 mens han sin har gått 260000. Han har den fine tomgangslyden. Min låter som en gammel fiskeskøyte. Det er derfor jeg vil finne ut av dette.
En annen ting er at jeg er ganske sikker på at kjerra ikke gir det dreimomentet den skal gi. Giret legger seg på ganske høyt turtall. Gir jeg flatt jern så drar den ikke noe særlig før 2500-3000 omdr. Oppfører seg litt som en bensiner.

Er kompen som den skal, så kjører jeg en lekkasjetest på dysene. Jeg mistenker at feilen ligger der. Jeg kan tydlig høre og kjenne at tenninga ikke er som den skal. Motoren vibrerer også unaturlig mye. Har dere andre tips jeg ikke har kommet på så si gjerne ifra.

MadAss
29/09/13, 13:29
Prøv å napp ut stikket til en og en dyse, mens motor går. Om motorlyden forandrer seg lite/ingenting på en dyse, så har du synderen.

Svirre
29/09/13, 15:05
Det er kun mens du utfører test med VIDA. Ikkje heile tida.

Grunnen til den fine lyden er at det er en femsylindra motor :)

I know :)



Hvilke femmere sammenligner du med? Det er vel ikke så mange andre femsylindra dieselmotorer som har commondrail (Mercedes har det på 270cdi).

Vag sin. Men de bruker ikke commonrail. Men som Jens sier, det er 5-er diesel med commonrail som gir den herlige 5-er lyden.

Torsen67
02/10/13, 15:52
Nettopp, det er den herlige 5-er lyden jeg vil ha tilbake.

Torsen67
02/10/13, 18:49
Da prøvde jeg å dra ut en og en kontakt på dysene i fra regreim mot høyre. Det låt helt likt på 1, 3 og 5-te dyse, altså det låt som den gikk på 4 sylindre som det skal låte. Men på dyse 2 og 4 så stoppet motoren tvert! Hva er konklusjonen da? Er dyse 1, 3 og 5 dårlige?

Bilen går som en dass etter denne testen og "Motorservice erfordras" lyser opp. Har den gått i nødmodus?

Christian
02/10/13, 19:05
Hvis du overhodet ikke fikk endring i lyd etter fjerning av hele tre dyser kan du umulig ha en frisk motor.
Ville fått et verksted til å ta en grundigere test, høres ut som om du har noen slitte dyser ja.

Torsen67
02/10/13, 19:19
Mulig jeg forklarte meg dårlig, men på dyse 1, 3 og 5 som jeg dro ut en om gangen så hørte jeg tydelig at den gikk på 4 sylindre, men det låt helt likt med en av disse tre frakoblet. Når jeg dro ut nr 2 eller 4 så stoppet den tvert.

Svirre
02/10/13, 19:55
Om du drar ut de dårlige dysene, altså 1,3 og 5, så vil det ikke gi noen effekt da disse kan være veldig slitte/tette. Siden motoren stopper tvert på 2 og 4 så er det en indikasjon på at da går motoren bra på 1 sylinder og dårlig på de 3 andre. Bare for å konspirere litt så prøv en flaske med dyserens. Würth eller Tunap. Det er de som fungerer beste. Hell på en flaske med den guffa og fyll tanken. Det er bare for å leike litt muligheten for å kanskje spare deg for en dyr rep.

Torsen67
02/10/13, 20:48
Har prøvd BG dyserens to ganger. Siste gang med et maskineri ifra Relekta som ble koblet til innsuget og i dieselen en times tid. Den skal være av det bedre. Ingen forandring i det hele tatt.

La oss tenke at alle dysene var i orden, da ville resultatet blitt likt uansett hvilke dyse man koblet ut. Men er det sånn at hvis man hadde koblet ut to samtidig så stopper den tvert? Hvis ja, så stopper altså motoren på dyse 2 og 4 fordi en av de tre andre ikke er i orden?

Christian
02/10/13, 20:54
Skulle tro den klarte å gå på tre.. Kan prøve på min en dag, har jo samme motor som deg (303k km nå).

Torsen67
02/10/13, 21:37
Ja gjør det kun hvis du vet hvordan du får den ut av nødmodus;-) Vet du det så fortell, for nå går min som en dass!

Christian
02/10/13, 21:39
Tar det på jobben, så får jeg sletta koden med en gang. :)

Torsen67
02/10/13, 21:51
Ah, så du er bilmekaniker? Ja da må du teste ut 3 dyser. Må jeg til Volvo eller holder det med en som har Vida? Må jo få brukt bilen inntil videre.

Christian
02/10/13, 21:58
Er bilmekaniker ja. Jeg bruker Würth sin feilkodeleser og den fikser det greit.
Kan prøve med et par dyser koblet ut og se om det er forskjell.

Torsen67
02/10/13, 22:21
Flott. Hører ifra deg!

Christian
04/10/13, 17:54
Jeg koblet fra en og en dyse på bilen min. Lik forskjell på alle sylindrene / den gikk på fire.
Når jeg koblet bort to dyser harket den i et sekund, før den stoppen. Den går altså ikke på tre.
Den gikk helt fint på fire uavhengig av hvilken dyse jeg koblet bort, 1, 2, 3, 4, 5 var helt like.

Jeg filmet det hele for å ha en referanse, men når jeg kom hjem oppdaget jeg at jeg ikke hadde minnebrikken i kameraet.......................................... .

Torsen67
04/10/13, 20:03
Supert Christian! Dette ga meg en indikasjon på at jeg må ta en dysetest. En i familien som jobber på bilverksted har utstyret og skal se på det når han har tid. Jeg prøver det før evt komp.test. Gikk bilen i nødmodus?

Synd det med kameraet....

Christian
04/10/13, 20:13
Jeg gikk inn med dataen og leste ut samt slettet feillageret umiddelbart, så jeg vet ikke om den gikk i nødmodus, men lå inne feil på alle dysene, naturlig nok.

Torsen67
04/10/13, 22:32
Må se å få meg en sånn liten OBD sak, slik at jeg kan slette feilkoder. Kommer til å styre litt mer med dyser etc. Kjekt å redde seg ut av nødmodus hvis det skjer igjen.