PDA

Vis full versjon : koble usa lys?



2førr10
16/09/13, 23:06
Hei!

Jeg har studert usa lysene mine, de har H4 pærer på alle 4 (2 på hver side).

Det "innerste" lyset på hver side, de to som er nærmest grillen på hver side har en metall/blikk skjerm foran pæren. Så jeg antar at det er nærlys siden?

Men jeg fannt denne "monteringsanvisningen" i pdf format, og her sier jo det at de ytterste lysene skal være "strålkastere", fjærnlys.
http://www.240.se/install/8-84-20.pdf

Scroller man ned til steg 24 så er H4 innerst og H1 ytterst, er det H1 som er fjærnlys? har fått med meg at H4 er 2-polt og H1 er 1-polt.
Sikkert helt på bær-tur jeg nå :p

Noen som har sånne montert og som kan forklare meg hva som er innerst og ytterst? skal jeg bruke H4 på alle 4 eller 2 H1 og 2 H4?

Setter stor pris på hjelp! :)

TurboNoob
17/09/13, 16:24
Da jeg hadde slike lys på min bil, hadde jeg H4 ytterst og H1 innerst.

Står jo i punkt 20 og 24 i monteringsanvisningen at H4 skal ytterst.

2førr10
17/09/13, 19:27
Takk for svar! Ja, det stod det på monteringsanvisningen, men jeg følte de byttet litt i hvordan tegningen var og hva de sa skulle innerst og ytterst.

Men da vet jeg det :)
Jeg antar det at, man har Nærlys/langlys ytterst og bare langlys ytterst da?

En annen ting alle 4 glassene til usa lyktene mine står det H4 i, kan jeg sette H1 pære i et lykteglass det står H4 på?
Det er 2 Bosch glass og 2 Hella glass :p

Takk igjen! :)

Morgis
17/09/13, 19:54
Originale USA lykter er ikke E merket, og er heller ikke verken H4 eller H1 lykter.
Opprinnelsen til disse firkantlyktene som alle amerikanere hadde på den tiden, var å holde en standardlykt som man kunne få kjøpe over allt. Hele lykten var ei lyspære, kalt "sealed beam". Så man skiftet hele reflektoren ved gåen pære.
Disse hadde dårlig opptikk, og har i senere tid blitt ersattet med populære lykter fra Hella som hadde langt bedre lysbilde, og rimeligere på sikt da man kunne skifte ut halogenpære alene,

Nærlys og fjernlys ytterst (H4 pære), kun fjernlys innertst (h7 / H1).

2førr10
17/09/13, 20:13
Det der er noe jeg har langt stor merke til! Massevis av amerikanske biler som har sånne lykter :p
Godt det gikk over til anti- "seald beam".

Ja, som jeg sa er det to hella glass og 2 Bosch glass, jeg testet de i sted på bilen og de lyser godt :)

Takk begge to! :)

Det blir inlegg i workloggen min etterhvert som jeg får diverse deler :)