PDA

Vis full versjon : flytte batteriet baki en 240, hvor kobles det foran i motorrommet?

Kodja
15/09/13, 10:12
når man skal flytte batteriet baki bagasjerommet på en 240...

hvor kobler man på + kabelen som går fra bagasjerom og fram til motorrommet? vil ha det mest mulig ryddig og battereit er trangt å få inn og ut med intercoolern i så det må baki før nymotoren skal oppi så man får rensket opp litt i enginebay'en der...

TurboNoob
15/09/13, 16:30
Der hvor + kabelen går nå?
I min 240 så går + kabelen fra batteriet og til noen releer på innerskjermen og ned til starteren. Det må vel kabelen gjøre selv om den kommer fra bagasjerommet.....

850GLTsilver
21/09/13, 09:55
Anbefaler at du kobler den kabelen rett på starteren, og lar de originale koblingene minus batteritilkoblinga ligge igjen i bilen.
Denne kabelen du trekker fra batteriet der bak og frem bør også legges i ei ekstra sikret kortslutningsstrømpe.
Denne får du kjøpt hos en elektriker. (De bruker slike på inntakskabler til hus)

Og brukt tilstrekkelig kvadrat. Du bør nok spandere på minst 70mm².
Er ikke måte på spenningstap i slike kabler når strømmene nærmer seg 3-400A. (Vinterstart)
Og så beskyttet som mulig med den kabelen. Du vil ikke oppleve at den kabelen blir klemt flat ved et lite uhell over en fortauskant... Tro meg.

kermitt
21/09/13, 11:53
Jeg bruker å dra sånne ledninger innvendig i bil med slange rundt for å unngå skader og gnag på den. Fikk brudd på tjukk kabel til anlegg før sikringa engang. Frister lite med reprise! elektrikker rør med snitt i sia fungerer også bra.

Aldri hørt om den der strømpa, hørtes egentlig meget oppegående ut. Må googles....

Kodja
23/09/13, 15:52
takker for svar :)

tenkte i utgangspunktet på 0\1 AWG strømkabel (54#) for den blir passe tjukk og får lett tak i. 70# ser jeg for meg blir svært å få lagt noe fornuftig plass i bilen? skal legges innvendig ja, legger aldri kabler utenfor bilen :)

bilen skal mest sannsynlig aldri brukes på vinter igjen etter denne sesongen. så selve vinterstartkapasiteten er ikke noe hovedproblematikk, men godt poeng! :)

var også litt planen å fjerne litt kabling i motorrommet. montere opp en annen type releboks\sikringsboks\koblingsboks frami motorrommet på det som "må" være der. det som ikke kan skjules inne i cupèn. prøve å få gjort noe småplukk som gjør det mer ryddig frammi der.