PDA

Vis full versjon : V70N Dynamo ?



Volvonikko
14/09/13, 07:44
Hei.

Hadde mitt verste mareritt igår kveld.
Skulle selge min kjære Volvo V70 01 mod 2,5 tdi.

Kjøper kom helt ifra Lillehammer for å se på bilen. Jeg holder selv til i Aust-Agder.
Det er jo et godt stykke.
Skulle plukke han opp på tog stasjonen i Kr.Sand kl 22.00

Rigget, vasket og shinet opp volvon til salg.


Skylte litt forsiktig over motorrom, (kald motor)
Så kjørte jeg bilen inn i vaskehallen på esso.

Det var da helvete begynte,
Kom ut av hallen, så begynte batterilyset i dashen å lyse.
Det stor: E-Feil krever service eller noe ??

Gjorde følgene, kjørte hjem og dro ut minus polen i 20 min.
Ingen forskjeller....

Tenkte det kunne være etter vaskehallen. For motorvasken tok jeg hjemme og da fungerte alt.

Fukt på ledninger etc kunne høres troverdig ut.
Men var ikke sikker enda.

Så dum som jeg var, så tok jeg avsted for å møte kjøper, selvfølgelig i V70n :S
Kom ca 1 mil ifra Birkeland, kom nesten til Lillesand. Så begynte alle lamper å lyse. Speedometeret kuttet, abs osv.

Så stoppet bilen!!!!!

Ble helt fra meg, i og med jeg skulle selge, Var sikkert fordi det var fredag den 13ende :S

Men nå står hvertfall bilen, skal hente den nå.
Kjøper tok toget videre, positivt så sa han at han fremdeles skulle ha bilen :)
Noe jeg slettest ikke skjønner :/


Men hva skjer ?
Vann på dynamoen eller ?

Har den tatt kvelden ?
Har aldri hatt noen problemer med bilen, men selvfølgelig i går var dommedagen :/


Noen som har tips ?
Fikk låne "Dice Diva" av Morgis/Mr.J
Får prøve å finne feilen via den. Men trolig er det dynamoen :/


Takker for svar Volvo folk :)
Heeelp meeeee!!!!

Jimmen
14/09/13, 08:13
Høres ut som dynamo har tatt kvelden her ja, dynamo skal altid dekkes til ved motorvask.. :)
Du kan jo prøve og tørke bilen over natta da, og sjekk kablene eventuelt sikringa til dynamo. bruker å være en stor (50 - 150 amp) sikring! :)

Volvonikko
14/09/13, 11:52
Håper virkelig ikke det :S

Har vasket motoren iallefall 4 ganger før. Da jeg til og med har brukt høytrykk spyler. og stiv stråle ned ved dynamoen.

Men etter motorvasken hjemme, stå bilen på tomgang i 20 min uten feilmelding.
Var da jeg kom ut av vaskehallen dritten begynte. :S

Har fått blåst en god del med kompressoren, og fått ut en del vann. Kanskje det er et håp...

Volvonikko
14/09/13, 12:02
Noen som vet hvilken type dynamo jeg har ? Klarte ikke å lese nr på min.

Er en 2.5TDI motor ifra VAG.
Men trodde ikke det var så mye forskjeller på dem.

Stig-Arne
14/09/13, 12:56
Leit å høre. Er ingen problemen å vaske en dynamo som er frisk. Men begynner den å bli sliten så er det jo mye skit i den. Kan være noe så enkelt at regulatoren og børstene ikke har tålt vasken da de begynner å bli slitne. Det billigste og enkleste er å bytte disse :) Som regel er dette en komplett enhet.

Volvonikko
14/09/13, 13:12
Ja var det som slo meg at kanskje børstene var tatt kvelden. Men ser ut som om alt sitter sammen :/
Bahh skikkelig uflaks :/ Men den sikringen til dynamoen ? Hvor finner jeg den ? =)

Volvonikko
14/09/13, 17:32
Noen som har eller vet hvor jeg kan få tak i en brukbar dynamo ? :)

Børge Vikebø
14/09/13, 19:32
Dynamo kan helt fint vaskes med rent vann det er magnetisering som sørger for lading. Diodebro kan ryke, det samme med regulator. Derfor skal det ikke brukes kraftig avfetting på dette, mild avfetting eller såpe kan brukes.

Når det gjelder laderegulator kan denne byttes. Koster ca 1500 hos volvo, kan og skaffes hos overhalingsverksteder for en rimelig penge. Selv har jeg skiftet diodebro og regulator på min med stort hell. Selve dynamoen er det sjelden, dynamoen kommer fra Bosch og er trolig på 120A. Diodebroen jeg har nå kommer fra en D5.

Volvonikko
14/09/13, 22:31
Jøsses. Dette visste jeg virkelig ikke!

Mange takk du :)

Men kan man få slikt brukt ?
Er så kjipt å punge ut når jeg skal selge bilen :/
Tenkte jeg skulle innom en hogger i Kr.Sand området. Så de solgte dynamoer der ifra 600-1800,-

Var inne på meca og mekonomen sine sider, der så jeg at alt var komplett. At laderegulatoren ikke var separat ifra dynamoen.
Men kan være jeg tar feil ?



EDIT: Fant det forresten hos mekonomen :) Men vet ikke om det kun hjelper å bytte spenningsregulatoren ?

Børge Vikebø
15/09/13, 08:04
Regulator er det kjappeste og billigste. Sats på den først. Dynamo er fort 4-7k, så en billig regulator er helt ok. Børstene varer ikke evig, de slites ned. Og siden de sitter i regulatoren så er det ville jeg startet der. Diodebroen er det mindre sjanse for. Litt mer omfattende å skifte den, men et verksted her hadde nok fikset den for rundt tusenlappen.

Jimmen
15/09/13, 11:50
2.5TDI har 140 amp dynamo, det har ivertfall min!

Kan være samme dynamo som 850 og gamle V70 TDI bruker, de er vell lettere og få tak i da de er oftere levvert med denne motoren.
Men, sjekk at kontakten er den samme da 2000 mod -> har annet ledningsnett enn eldre modeller.

Volvonikko
15/09/13, 16:50
Akkurat. Jeg er litt usikker selv på hvilken type dynamo det er.. `?
Fikk ikke sett nr på min. Men satser på det er 120 eller 140. Kan jo alltids begynne med Regulatoren.

Fikk beskjed av mekonomen at de hadde kun en type til 7k :S:S
Men han anbefalte absolutt at jeg burde oppsøke en hogger.

Har vært inne på bjarnejohansen.no i Kr.Sand.
Så de hadde mange dynamoer på lager. Ifra 500,- og oppover. De fungerer sikkert like godt som en ny :)
Men skal sjekke regulator :)

hmh
15/09/13, 18:17
sjekk om det er vann i kontakten på førerdøra!

Volvonikko
15/09/13, 18:55
Har det også noe med ladingen å gjøre ? :S

hmh
16/09/13, 20:20
jepp, mistet ladinga på min 05mod da kontakten var full av vann.

Volvonikko
17/09/13, 22:50
Var på Evje bilopphogging idag :)
Fikk skaffet meg en dynamo. Var nøyaktig samme bil som jeg har :) 2000 mod 2,5tdi :)
Satser på at dette blir bra :)

Bilen jeg plukket den av, var veldig hel og pen.. Bortsett ifra at den hadde brent opp innvending.
Sikkert en "troverdig" forsikring sak :p

Skulle sjekke dashbordet, men alt var sunket og smeltet sammen :S Luktet veldig brent :P

Satser på litt montering imorgen :)
Så blir det bra :)
Takk så langt Volvo venner :D

Volvonikko
22/09/13, 20:57
Da fikk vi byttet dynamo :) Og bilen er på gli igjen :D

Ladet 13.8 volt. Bedre enn ingenting. Får prøve en liten kjøretur :)