PDA

Vis full versjon : Lugger og stopper. Dritt lei. Skjønner ikke en dritt [LØST]



Aalsen
13/09/13, 20:55
Lugger ved pådrag. Lugger også under pådrag ved veldig driftsvarm motor, men da dauer den rett etterpå også.

Under kjøring dør ikke bilen, men det blir plutselig null gassrespons. Farten og turtallet synker da proporsjonalt. Hvis jeg trykker inn clutchen, faller turtallet ned på null og dør.
Med clutchen inne er det også null respons hvis jeg trykker gasspedalen i bånn.

Men, med clutchen inne, hvis jeg pumper gasspedalen går turtallet opp og ned. Da dør den ikke, men kommer jo ingen vei med å sitte å pumpe gasspedalen med giret i fri.

Sitter en A gasser gulkork under panseret, gav K gasseren til havarikommisjonen. Hadde samme problemet før gasserbytte, men det var tydeligvis ikke gasseren som var problemet.


Bytta gasser, alle filtere og plugger. Jeg skjønner ikke hva symptomene forteller meg :mad:

golden girl
13/09/13, 23:03
Kan jo ikke få bensin denne bilen,sjekka pumpe?

Dan Bay-Johansen
13/09/13, 23:13
Kan jo ikke få bensin denne bilen,sjekka pumpe?

Støttes, om ikke pumpe er gåen sjekk slanger fra tank og evt tangen..

Sendt fra mobilen min.

Christian
13/09/13, 23:23
B230f..

Aalsen
14/09/13, 00:22
Er mekanisk pumpe på denne. Hvis den er defekt, kan den fungere dårligere når motor etc. er ordentlig driftsvarm? Gikk helt fint å kjøre til Eidsvold fra Elverum, men på tilbakevegen slo den seg vrang. Stoppet selv ved kjøring med eggkartong under pedalen.
For på tilbakevegen hørte vi en lyd en stund som fulgte turtallet mens vi kjørte på motorvegen.. Har heller ikke sett noen lekkasjer, og den starter helt fint et minutt etter den har daua.. Før den stopper igjen et kvarter senere :p

Dyr denne pumpa? Billig hos høgger'n?


B230f..

Har hverken utstyr, likvider eller ork til å bytte motor og alt som hører med, med det første :p

Aalsen
17/09/13, 23:15
Bytta bensinpumpa i dag. Turen tur-retur charlottenberg gikk uten problemer :D

Takker så meget for konsensus om bensinmangel til motor :)

Aalsen
18/09/13, 12:30
Bytta bensinpumpa i dag. Turen tur-retur charlottenberg gikk uten problemer :D

Takker så meget for konsensus om bensinmangel til motor :)

Scratch that. Etter en forbikjøring og turtall over 5000 i andre gir begynte bilen å lugge og stoppet. Etter ca 10min lugget den omtrent 1km, før jeg hadde så lavt turtall at jeg måtte stoppe. Vurderer å lugge den gamle dritten tilbake!

Pumpa demonterte jeg fra en 740 på høggern i går. Er oddsen høy for samme problem med denne også? Jeg testet pumpa manuelt, og både den og min gamle lager vakuum når den pumpes.

Jeg skjønner ikke en dritt. Er da bensin i det forpulte filteret når bilen stopper, og finnes for faen ikke falskluft på umuligheten! Jævela troll i systemet!

Batland
18/09/13, 12:56
Du kan vurdere og sette ett T-stykke med 1 BAR / 15 PSI manomenter på slangen mellom bensinpumpen og forgasseren.
Denne skal i praksis alltid vise samme trykket.

kimar
18/09/13, 20:37
Jeg er jo ikke blant de som har mest pelling . Men er det ikke en elektrisk pumpe i tanken? eller er det kun på innsprut.

Dan Bay-Johansen
18/09/13, 21:27
Jeg er jo ikke blant de som har mest pelling . Men er det ikke en elektrisk pumpe i tanken? eller er det kun på innsprut.

Kun på innsprut såvidt jeg vet...

Hva om du tar av slangen etter pumpa, putter den i ei flaske og ser hva som skjer på forskjellige turtall?

Sendt fra mobilen min.

Aalsen
19/09/13, 16:46
Er mekanisk pumpe ja, og trykket endrer seg vel uansett i takt med turtallet.

Hmm, hvordan da mener du? Motoren må jo også få bensin :p




Er det nesten garantert bensintilførselen på en eller annen måte, eller kan det være coil/pluggledninger, altså strøm som plutselig bestemmer seg for å ikke gi pluggene ordentlig gnist?

Dan Bay-Johansen
19/09/13, 23:00
Er mekanisk pumpe ja, og trykket endrer seg vel uansett i takt med turtallet.

Hmm, hvordan da mener du? Motoren må jo også få bensin :p




Er det nesten garantert bensintilførselen på en eller annen måte, eller kan det være coil/pluggledninger, altså strøm som plutselig bestemmer seg for å ikke gi pluggene ordentlig gnist?

Oioioi....litt trøtt i går ser jeg :p

Ta av slangen ut fra pumpa, putt i flaske, kjør starter... Får du jevn strøm av bensin ? Prøv gjerne på både varm og kald motor...er det forskjell ?

Jeg tenker på at det kanskje kan være morkne slanger, som er nesten tette eller liknende.

Aalsen
20/09/13, 14:35
Oioioi....litt trøtt i går ser jeg :p

Ta av slangen ut fra pumpa, putt i flaske, kjør starter... Får du jevn strøm av bensin ? Prøv gjerne på både varm og kald motor...er det forskjell ?

Jeg tenker på at det kanskje kan være morkne slanger, som er nesten tette eller liknende.

Aha, ja det kan jeg prøve :)

Bilen stoppet i stad. Tok av slangen som går fra gasspedalen til innsug, og videre til pulsair greia, og sjekket om turtallet endret seg. Gikk litt lavere på turtall uten slangen på. Koblet slangen av og på et par ganger før jeg kjørte. Fem sekunder senere begynte den å lugge mot en langsom død. Hva er den boksen under dashen ved gasspedalen? Vakuumslangen er koblet til denne..

Tror forresten den nye "gamle" bensinpumpa er defekt. Den tikket med ujavne mellomrom mens den gikk på tomgang :p

kermitt
20/09/13, 17:55
Plukket du av absolutt alt, rubbel og bit av vakum styr og blenda det når du satte på a-gasser? Om ikke, så start med det.

Aalsen
20/09/13, 22:08
Plukket du av absolutt alt, rubbel og bit av vakum styr og blenda det når du satte på a-gasser? Om ikke, så start med det.

Hmm, nei, jeg bare koblet på det som trengtes, og blendet/fjernet resten. Jeg koblet vakuumet fra innsug til; termostatgiver på blokka, sensor i luftfilterrøret til luftfilterboks, og den som går fra boksen ved gasspedalen til innsuget og videre til pulsairklokka på luftfilterboksen. EGR og vakuum til fordeler er blendet. Sprayet med startgass, ingen lekasjer.
Alle vakuumslanger ble sjekket før montering. Så ingen hull eller rifter.
http://forum.vccn.no/

Det eneste er at varmstartventilen er knekt av, så er to hull som ikke er tett øverst på luftfilterslangen nærmest forgasseren, men dette er før forgasseren og har vel ingenting å si, annet enn at motoren får ufiltrert luft? Begge var teipet, men glir av hele tiden.
http://bloggfiler.no/aalsen.blogg.no/images/558445-12-1378211418819.jpg

Aalsen
21/09/13, 12:55
Hva skjer hvis pulsair er defekt og drar inn eksos?

kermitt
21/09/13, 15:07
Mitt tips er uansett å fjerne ALT av vakum dritt. absolutt alt! Blend hullene så du er sikker på at det er tett. Har du bytta rotor, fordelerlokk og pluggledninger?

Aalsen
22/09/13, 00:06
Ja, skal ta å gå over alt av vakum, og plugge pulsair og det som ikke trengs. :)

Nope, har samme rotor, fordelerlokk og pluggledninger. Ettersom jeg forstod, trengte jeg ikke bytte dette da jeg ikke har gjort noe med tenningen..

kermitt
22/09/13, 12:35
Du skal ikke bytte til noe annet. Bare bytte til nytt. Dette er deler som slites, irrer og morkner. Om disse delene er dårlige kan det gi fusking, "lugging", vansker med starting og særlig kaldstart, høyt forbruk, stopping, osv.

Aalsen
22/09/13, 12:55
Aha, da skal jeg få byttet det på neste lønning :) Coilen da? Vil den bli dårligere, eller slutter den bare å fungere?

kermitt
22/09/13, 13:21
Så lenge den funker så lar du den være. Ved trimming eller i enkelte skjeldne tilfeller så kan den fort bli for svak. Men jeg har vært borti det på en B230K i en 240 som bare plutselig stoppa, at coilen var synderen. Oljebadet inni den var borte så etter bare 1-2 minutter på tomgang så stoppa bilen pga coilen ble for varm til å lede strøm.

Aalsen
28/09/13, 21:38
Fikset bilen, nesten...
Den ene pluggledningen var helt lealaus. Det viste seg at hodet på pluggen hadde løsnet fra gjengene til pluggen på en eller annen måte og satt seg fast i pluggledningen. Jeg skrudde pluggledningen i pluggen slik at den satt fast. Da gikk den helt fint ved akselerasjon. Ingen tegn til lugging eller noen ting, så jeg testet den en stund.

Etter ca et kvarter ved akselerering opp til 5000 omdreininger i 2 og 3 gir, frem og tilbake på en øde veg, begynte den å lugge rundt 3000 omdreininger igjen. To ganger på rad gjorde den det, så jeg kjørte rolig hjem igjen. Den stoppet aldri og lugget ikke under 3000.
Den går også noe mer ujamt på tomgang, men det driter jeg foreøpig i så lenge den ikke dauer.
Pøste på med startgass på og rundt forgasser, uten merkbart resultat.

Rart at problemet er borte, og så kommer tilbake igjen..?

medbakhjulstrekk
29/09/13, 10:35
Det er antagelig tenningsproblem. Det kan hende at coilen og bør byttes, men sørg for å rengjøre alle kontakter skikkelig. SJekk også inni fordeler at det ikke er irr. Bytt evt tennpluggledninger. Du har vel antagelig tenningsmodul på denne motoren? Den kan du forsøke å bytte. Kjøp evt av en hogger for et par hundrelapper. Det kan hende den er iferd med å ryke...

Du bør sjekke tennpluggene antagelig har de sota litt. REngjøring er fint og sjekk åpning. TRor det er 0,7-0,8mm som er korrekt på B230.

Aalsen
01/10/13, 18:49
Ok, bilen dauer fortsatt.

Dauet på vei til jobb, ikke sjanse til å få start. Kommer bensin inn i forgasser, men starter kun med startgass. Er altså strøm til plugger. Skrudde ut den ene pluggen. Den så fin ut men var helt tørr. Gjengene på den var bløte. Vil det si at det ikke kommer bensin til motor?

Rett og slett dritt i forgasser? Den startet etter 5-6 sekunder på da jeg skulle hjem, og holdt på å daue et par ganger. Skal demontere gasseren nå og se om jeg blir litt klokere. Tenkte å kjøre en liten ledning gjennom bensinhullet i gassern og se om det kommer mye dritt på den



Edit: Forgasser full av bensin og virker som den forsyner spjeldsuget med bensin. Holder meg til Kermitt og medbakhjulstrekk, tenningsproblem. Misstenker coilen selv

Aalsen
05/10/13, 14:11
Mens jeg venter på penger, gjorde jeg noen målinger.

Coilen. Ifølge Haynes: Primær motstand: 0.5 - 1.0. Sekundær motstand (høyspenning til fordelerlokket) 6000 - 9000.

Vred multimeteret til 200k ohm.
Primær motstand: 0.0. Vred multimeteret til 2000 ohm. Fikk etterhvert stabil måling: 24. Andre måling viste 17.
Sekundær motstand: 7.1
Coilkabelen: Vred multimeter til 20k ohm. Målte 3.1

Pluggledninger. Målte fra kabelen til pluggen nærmest grillen og bakover. Multimeter på 20k ohm.
Pluggledning 1: (til pluggen nærmest grillen) 3.00
Pluggledning 2: Registrerte ingenting. Når den først registrerte måling, danset den frem og tilbake mellom 17 og 40. Mest mellom 15 og 17, og 30 og 40.
Pluggledning 3: 2.04
Pluggledning 4: 1.4

Pluggledning 1, 2 og 4 så slik ut:
http://bloggfiler.no/aalsen.blogg.no/images/558445-10-1380977595302.jpg

Pluggledning 3 så slik ut:
http://bloggfiler.no/aalsen.blogg.no/images/558445-10-1380977603720.jpg

Coilkabelen så slik ut:
http://bloggfiler.no/aalsen.blogg.no/images/558445-10-1380977561378.jpg
http://bloggfiler.no/aalsen.blogg.no/images/558445-10-1380977577905.jpg

Enden med det røde, grove greiene på er den som er koblet på fordelerlokket. De og pluggledningene må skiftes i hvert fall :p



Noen som kan tolke disse målingene?

medbakhjulstrekk
12/10/13, 10:08
Det er kanskje noe feil med coilen men vet ikke hvor nøyaktig måleinstrumentet ditt er. PRøv å mål på en annen bil med fungerende coil og se om det er forskjell. Det bør være helst samme motortype/coil. Pluggledninger blir jo slitt og det er mye dyrere å kjøre med dårlige pluggledninger enn å kjøpe nye så det er kanskje bare å bytte dem. Ellers bør du sjekke fordelerlokk grundig, ingen sprekker etc. og puss det reint. Tennpluggene skal jo si alt om hva som skjer i forbrenningskammeret, de bør ha en riktig åpning, 0,7-0,8mm. Du kan begynne med det enkleste som er tennpluggene.

Aalsen
12/10/13, 23:45
Det er kanskje noe feil med coilen men vet ikke hvor nøyaktig måleinstrumentet ditt er. PRøv å mål på en annen bil med fungerende coil og se om det er forskjell. Det bør være helst samme motortype/coil. Pluggledninger blir jo slitt og det er mye dyrere å kjøre med dårlige pluggledninger enn å kjøpe nye så det er kanskje bare å bytte dem. Ellers bør du sjekke fordelerlokk grundig, ingen sprekker etc. og puss det reint. Tennpluggene skal jo si alt om hva som skjer i forbrenningskammeret, de bør ha en riktig åpning, 0,7-0,8mm. Du kan begynne med det enkleste som er tennpluggene.

Fikk målt coilen til en 760 hos høggern. Målte samme som min, 7,2 i høyspenningen. De andre fikk jeg ikke målt grunnet irr og dritt.

Byttet fordelerlokk, rotor og pluggledninger i dag. De så helt jævelig ut, mildt sagt. Slang oppi litt kondensfjerner og tok meg en kjøretur. Bilen går bedre. Dro på litt 4-5 ganger de første 6 milene. Ingen problem. Etter den sjette milen da jeg kom over ca 3000omdr. lugget den i ett sekund og dauet. Faen! Fikk ikke start med en gang, men fyrte opp da jeg touchet gasspedalen. Kjørte hjem og parkerte kranglevogna.

Neste blir vel å sjekke åpningen på tennpluggene som du sier, og prøve med en ny coil. Det siste blir vel å bytte bensinpumpa (mekanisk). Har en følelse av at det ikke blir bedre av dette heller, men den har ikke blitt fikset av noe jeg har gjort, så pessimismen er høy :p

850GLTsilver
13/10/13, 04:39
Ikke bytta plugger?

Vel. kan fort være det enkleste som løser problemet ditt.

Aalsen
13/10/13, 10:01
Ikke bytta plugger?

Vel. kan fort være det enkleste som løser problemet ditt.

Jo, plugger er bytta for et par måneder siden. Skal ta og sjekke dem og måle elektrodeavstanden :)

Aalsen
13/10/13, 18:30
Skal få sjekket pluggene og om bensinpumpa pumper greit med bensin i morgen, men da bilen stoppet befølte jeg coilen, og den var ikke varm i det hele tatt. Kan den plutselig kutte sånn uten videre?

Batland
13/10/13, 18:49
http://forum.vccn.no/
Liker ikke å se slikt.
Foreslår at du løsner den store "hatten" fremfor forgasser og borrer ett hull i det øvre plastrøret som fører til "varmstartsventilen".

Sjekk også at du har nok ATF olje i demperstempelet.

Når dette er gjort sjekker du tenningstidspunktet.

Aalsen
13/10/13, 20:40
Allerede fikset ;)

Demperstempelet har olje, men for lite olje her vil ikke føre til lugging og motorstopp.

Tenningen får jeg ikke justert. Er automatisk justering eller noe på B230K motorer etter som jeg har forstått.


Kan det være dårlig jording et sted? Går to strømledninger fra de to skruene bakerst på topplokket (nærmest torpedoveggen) og til torpedoveggen. De er full av dritt..

Edit: Får visstnok sjekket tenningen ja :p Men har ikke utstyr til å gjøre det

Aalsen
14/10/13, 11:13
Da har jeg målt pluggen.
Kjørte en liten tur i nabolaget til motoren nesten rakk å nå driftstemperatur. Skrudde ut den ene og sammenliknet med en av de gamle pluggene (som jeg faktisk tok vare på)

Den nye pluggen (til venstre i bildet) Elektrodeavstand: 1mm.
Den gamle pluggen (til høyre i bildet) Elektrodeavstand: 1,5mm.

http://bloggfiler.no/aalsen.blogg.no/images/558445-9-1381745930012.jpg
http://bloggfiler.no/aalsen.blogg.no/images/558445-9-1381745942302.jpg

Pluggen er nedsotet, men er det på grunn av den lille turen jeg nettopp tok? Elektrodeavstanden er også såvidt større enn det skal være.

Den gamle pluggen er helt utslitt, men ser ut som den skal, at motoren har fått rett blanding. Elektrodeavstanden var også mye større enn den skulle være.

Problemet bilen hadde med den gamle pluggen er fremdeles til stedet med den nye pluggen. Jeg kjørte over et halvt år med den gamle pluggen før problemet oppstod. (hvis ikke problemet var den gamle forgasseren, og nå er problemet for fet blanding slik at den drukner og dauer) Eller er det coilen som kutter.. Tankene virrer... :confused:


Hva sier dere? :rolleyes:


Edit: Leste nettopp litt om hallgiver..? At den sitter på fordeleren og forteller coilen når den skal gi gnist. Har sett at det er en bryter plassert rett under fordelerlokket. Var mye oljesmuss og dritt inni det gamle fordelerlokket. Kan det være dritt på denne hallgiveren som gjør at den forteller coilen til å ikke gi noen gnist?
Også at det er en pakning inni fordeleren som holder olje unna hallsensoren så det ikke kommer olje inn og ødelegger denne slik at bilen stopper. Kan denne pakningen være dårlig og forårsake at bilen stopper og av og til lugger ved pådrak? Eller rett og slett defekt hallgiver?

850GLTsilver
16/10/13, 10:29
Med tanke på innholdet i det bensinfilteret du viste i en annen tråd her, så tror jeg du skal få vaska den gasseren seriøst jeg.

Hallgiverne på disse motorene er noe for seg selv.
Særlig om du har Bendic Renix tenningssystem (møkk møkk møkk)
SPISER formelig svinghjulsfølere det tenningssystemet.

Men har du føler i fordeleren så kan vi utelukke Bendic Renix.

Aalsen
16/10/13, 13:28
Har ikke bendic renix, sensoren sitter i fordeleren :) Skal få åpnet gasseren etterhvert. Må ha tak i no verktøy, skruene til flottørkammeret er herdet fast og blitt ganske "myke". Ødelegger gjengene.

René Fredriksen
18/10/13, 20:40
Ville tatt og åpnet opp fordeleren og eventuelt skjekket ledningen til hallgiveren i fordeleren, jeg hadde problem der en gang pga isalasjonen var dårlig og gikk rett i jord på 2 av ledningene, da var bilen litt sånn som din, men det var lh 2.2 på b230F maskin riktignokk. Men verd ett forsøk ;) Lykke til

Aalsen
19/10/13, 12:41
Takker for tips! Det skal jeg sjekke om jeg får problemet igjen :)

Kjørte fra Elverum til Oslo i går, ca 15 mil. Det gikk helt fint! :D

Feilen var en bobleutskiller med bensinretur som ikke fungerte som den skulle. Den fins på K motor, men ikke A, så jeg fjernet denne (noe jeg burde gjort da jeg byttet forgasser), og da har den fungert optimalt siden.
Var mye feil med disse før i tiden.

Fy faen!! Endelig går 740'n uten problemer!!



Tusen takk for all hjelp!! :D

Aalsen
24/10/13, 21:52
Da ser jeg på problemet som løst. Har ikke hatt problemer siden.

Problemet var vel hovedsakelig bobleutskilleren med bensinretur, ellers en defekt K forgasser full av lekkasjer og dritt, røtent fordelerlokk og sliten rotor og coil/pluggledninger. Bilen går så godt som ny!

kjorra
10/02/14, 13:56
Da ser jeg på problemet som løst. Har ikke hatt problemer siden.

Problemet var vel hovedsakelig bobleutskilleren med bensinretur, ellers en defekt K forgasser full av lekkasjer og dritt, røtent fordelerlokk og sliten rotor og coil/pluggledninger. Bilen går så godt som ny!

Har ganske lignende problemer som deg, hvor sitter den bobleutskilleren? :)