PDA

Vis full versjon : 760 b280e får ikke start



oriis
12/09/13, 21:49
Hei, jeg får ikke start på 760 min med b280e, har prøvd nytt bensinpumperele, ingen sikringer er røket. Har mistanke om bensinpumpen jeg kan ikke høre noe lyd fra den når jeg vrir om tenningen, Men noen sa til meg at den går når startmotoren går? Stemmer dette?. Fikk foressten nesten start med startgass, Tyder på at den ikke får bensin?

medbakhjulstrekk
26/09/13, 21:49
Hei, jeg får ikke start på 760 min med b280e, har prøvd nytt bensinpumperele, ingen sikringer er røket. Har mistanke om bensinpumpen jeg kan ikke høre noe lyd fra den når jeg vrir om tenningen, Men noen sa til meg at den går når startmotoren går? Stemmer dette?. Fikk foressten nesten start med startgass, Tyder på at den ikke får bensin?


Når du setter nøkkel i posisjon II tenning på, skal pumpa gå i 2 sekunder ellers må du feilsøke i bensinpumpekretsen. (rele, ledninger, sirkinger, pumpe etc).

Hva mener du med at du får start, at den kan starte men at den stopper ganske fort eller at den starter og går normalt? Er det sistnevnte så høres punktet over veldig rart ut (lite trolig at det er riktig). Er det førstnevnte så passer også punktet over.

Da må du sjekke sikringer til rele og sikring til pumpe. Deretter sjekker du om strømmen kommer til pumpa når tenning er på. Til dette trenger du antagelig en hjelper som setter tenning på når du er klar til å måle. Da er det bare å lete seg bakover i retning tenningslås så finner du feilen. Finn et systemskjema for strøm så er det mye enklere å finne ut hva som er hva. Søk på nettet feks.

oriis
27/09/13, 23:52
Blir ikke klok på dette, Hører ingen pumpe gå når jeg vrir om tenningen, Sikringer er hele, kastbyttet med 2 pumpereleer, Byttet bensinpumpe å filter. Har byttet en haug med deler men ingen forandring. Ble så lei til slutt at jeg leverte den på verksted, de fant ut at det var hjernen som var ødelagt. Kjøpte ny hjerne byttet denne og ingen forandring der heller :( Er det noen som kan bekrefte om det skal være strøm i pumpen når du vrir om nøkkelen i hakk 2?

medbakhjulstrekk
29/09/13, 10:21
Blir ikke klok på dette, Hører ingen pumpe gå når jeg vrir om tenningen, Sikringer er hele, kastbyttet med 2 pumpereleer, Byttet bensinpumpe å filter. Har byttet en haug med deler men ingen forandring. Ble så lei til slutt at jeg leverte den på verksted, de fant ut at det var hjernen som var ødelagt. Kjøpte ny hjerne byttet denne og ingen forandring der heller :( Er det noen som kan bekrefte om det skal være strøm i pumpen når du vrir om nøkkelen i hakk 2?

Når du vrir om nøkkel skal du høre pumpa i 2 sekunder.

Du har vel automatgir? Da har du en blokkering av starten dersom girvelger står i R D 2 1, men dette er vel ikke problemet releet skal ha strøm uansett hvilken posisjon girvelger står i.

Det du gjør: Jeg tipper du skal ta ut bensinpumperele, åpne deksel og gjøre måling på motstand over coiler, og du bør koble til strøm og sjekke at kretsen til pumpa slutter. Dette gjør du når releet er tatt ut av bilen, men du trenger kanskje en hjelper, ledninger med krokodilleklemmer og et batteri. Det kan det hende releet er iorden men det er antagelig smuss i releet som gjør at det ikke reagerer. rengjør litt på kontaktflatene inni releet - du skjønner det bedre når deksel er tatt av. For å finne ut hvilke pinner du skal sette strøm på og ikke så bruk ohm-meter - der det er kontakt setter du på strøm, men obs obs, du må skjønne hvordan releet fungerer. Studer printplata og kontaktpunktene til du skjønner hva som er primærkrets og sekundærkrets. Sett strøm på primærkretsen da skal sekundærkretsen lukke 2 kontakter. Det kan hende du må bytte bensinreleet men prøv dette først, det er enkelt. Det er godt å ha en hjelper når du gjør dette.

AKkurat dette har jeg utført nylig da samme symptom dukket opp, det var helt tilfeldig at releet fungerte igjen men det var uten skader som jeg kunne se slik at da er det antgelig smuss. Dersom du er 100% avhengig av bilen er det best å kjøpe et nytt rele.

Du bør egentlig sette inn igjen den opprinnelige hjernen etter at du har reparert bensinreleet. Starter og går den som normalt da så må verkstedet betale deg tilbake for arbeid og hjerne. Ærlig talt det må verkstedet. De er vel interessert i kundeservice? Kundeservice er i alle fall ikke å sende regning til kunden for arbeid som er helt unødvendig. Og er ikke verkstedet i stand til å feilsøke så får de skrive opp et skilt så kundene ser det før de bestiller. På et slikt skilt bør det stå: "her utføres ikke feilsøking, vi bytter bare deler til bilen går på kundens regning". Det er veldig sjelden en hjerne ryker.

oriis
02/10/13, 13:12
Heisann, takker for utfyllende svar, har nå funnet ut at bilen får bensin, men det er kontinuerlig gnist til pluggene. Fordelerlokk, rotor, coil, effeksteg Er byttet. Verkstedet fant ikke ut problemet slapp heldigvis og betale for feilsøking men like jævlig har jeg betalt for ny hjerne og byttet uten endring. har byttet nytt bensinpumperele men hører fortsatt ikke pumpen men bensinen kommer fram. Noen som har noe formening om hvorfor gnist kommer fram til pluggene hele tiden?

R.G
02/10/13, 19:47
defekt svinghjulsføler?

på dissa 760 med b280e med luftmassemåler så går ikke bensinpumpe i 2 sek når man setter på tenninga

oriis
06/10/13, 22:44
Kan prøve med det å se takk :) når du vrir tenningen hører du en konstant klikkelyd fra fordeler, da fikk jeg bekreftet det med pumpen :) veldig merkelig for alle sier du SKAL høre pumpen gå.

R.G
07/10/13, 09:18
åssen modell er bilen din?

oriis
07/10/13, 15:48
1988 modell

R.G
07/10/13, 18:25
okay. fordelern på denna står på kamakselen på venstre toppen i framkant.

fordelern skal ikke stå å klikke når tenning er på. det er feil. og på 1988 modell går ikke bensinpumpa 2 sek når man setter på tenninga. har 3 slike biler, og bensinpumpene på alle står høggende rolig når tenning tenning settes på, fordelern er også stille.


det jeg tror er att du har noe feil med tenninga di, eller da rettere sagt svinghjulsfølern, det du kan høre i fordelern kan nok være gnist som står å banker/pulserer inni der. vri nøkkeln din slik att tenninga går på, og hører du den lyden så gå å dra av coilkabeln (den mellom fordeler og coil), blir lyd borte fra fordeler da, så skjønner du att du har noe feil med el-anlegget i bilen din, da motorstyringa). jeg vil med garanti tro det er en defekt svinghjulsføler.


for når motor står i ro og tenning er på så skal det ikke være liv i fordeler/coil. coil skal da ikke sende strøm til fordeler, det skal kun skje når veiv går rundt, og svinghjulsfølerer registrer på triggern på startkransen din, da skal den begynne å sende gnister fra coil til fordeler. samme med bensinpumper, dem drar i veien når motor har gått rundt litt.

motorstyringa på B280E 1988 er relativ enkel, er ikke mye komponenter som kan være feil.
svinghjulsføler
luftmassemåler
bankesensorer (to stk på denna under innsug)
tenningshjerne og bensinhjerne.

klart kan være noe feil med tenningshkjerne også, eller da evt bensinpumpe releet, bensinpumpe releet på dissa er ikke akkurat kun beninspumpe rele, det er ett nmotorstyringsrele, styrer om hjerner og pumper skal ha strøm da og da. detta rele sitter midt i dash i releboksen, nåes ved å fjerne sparke plata på høyresida, og da er dem lokalisert rett inn på venstre side (under radiao/askebeger).


er svinghjulsføler defekt så vil ikke dyser åpne slik att motor får bensin, da vet den ikke når dyser skal åpne. og tenninga di henger ved att det står å banker i fordeler så er temmelig sikker på det er svinghjulsfølern.

muli jeg tar feil, men har stått på hue i dissa bila alt for mye

oriis
07/10/13, 20:29
Tusen hjertelig takk for godt svar :) Hvor ligger svinghjulsføleren?

R.G
07/10/13, 20:35
sitter i bakkant på motor mot torpedo. rett under den 90gr innsugssvingen.
sitter vel egentlig festa helt på toppen av girkassa rettere sagt:)

liten rund svart sak festa med en umbraco skrue,10-15cm ledningsstrømpe med ei kontakt i enden. kontakta sitter i nærheten mellom fuelrail passasjerside og innsugs 90gr bøyen ca.

oriis
07/10/13, 20:40
Takk :)

medbakhjulstrekk
12/10/13, 09:36
Når du sier du får bensin men ikke hører pumpa kan det hende trykket ikke blir høyt nok fra den forpumpa i bensintanken. Men antagelig er det svinghjulsføler som nevnt over her.

R.G
13/10/13, 18:31
dissa starter med defekt (stillestående) tankpumpe

medbakhjulstrekk
20/10/13, 10:53
dissa starter med defekt (stillestående) tankpumpe

Pumpa han skal høre er den under bilen - ikke tankpumpa. Tenkte at dersom kun tankpumpa gikk og ikke hovedpumpa ville det bli problemer. Bensinen må jo trykkes gjennom hovedpumpa som står stille og egentlig er en blokkering av bensin frem til motor. Hovedpumpa skal gå 2sekunder når tenning skrus på og dette er det lett å høre dersom førerdør er åpen. Kan jo være releet, antagelig kan det åpnes og renses og deretter brukes. Har gjort dette selv.

R.G
20/10/13, 15:53
Pumpa han skal høre er den under bilen - ikke tankpumpa. Tenkte at dersom kun tankpumpa gikk og ikke hovedpumpa ville det bli problemer. Bensinen må jo trykkes gjennom hovedpumpa som står stille og egentlig er en blokkering av bensin frem til motor. Hovedpumpa skal gå 2sekunder når tenning skrus på og dette er det lett å høre dersom førerdør er åpen. Kan jo være releet, antagelig kan det åpnes og renses og deretter brukes. Har gjort dette selv.

hadde kun tankpumpa gått og ikke hovedpumpa så hadde ikke motor ville fått en dråpe bensin. mototren hans får bensin.

og hovedpumpa på dissa 760 med b280e den går ikke i 2 sekunder når tenning settes på. sånn er opplegget på dem. er anna bensinpumperele styringer på dissa enn hva det er på 230 motora.

igjen, sagt fler ganger: pumpene på 280e skal ikke gå 2 sek når man setter på tenninga. alt detta drar i gang når bil forsøkes startes

medbakhjulstrekk
21/10/13, 18:20
da har du nok rett R.G. Svinghjulsføler er dette kun optisk og kabler så kan det godt hende at det er nok å åpne kontakten og sjekke etter irr. Hadde dette på min 960 og kamakselgiver som egentlig er optisk føler. Ser konstruksjonen er så enkel når det er optisk at det skal godt gjøres å ødelegge den..

oriis
23/10/13, 15:09
Fikk byttet denne i dag, men fortsatt ingen endring :( Men når jeg napper ut minus kabelen fra coilen stopper pulseringen i fordeler og coil. Fant også en jordingskabel løs mulig det er denne som skaper problemer? vet du hvor denne skal være? Dårlige mobilbilder http://forum.vccn.no/img-dump/2013/10/1191.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/10/1192.jpg Går fra blokken er den kabelen med rød isolasjon rundt.

R.G
25/10/13, 18:13
den på første bilde? hva er det egentli? el hvor kommer den fra?

ser grov ut og ser ut som er støy isolasjon?




den på nederst med rødt på er en jording, jeg kan se på motornettet mitt i morgen hvor mange jordingr og hvor dem skal hen

oriis
25/10/13, 18:31
Den på første er samme kabel som det andre bildet det røde :) Ok takk

R.G
25/10/13, 18:33
okay:)

R.G
25/10/13, 18:33
skal gå å se med engang jeg:)

R.G
25/10/13, 18:42
hvor mange blå lednigner og hvitrøde sitter det på coil?

hva har blitt gjort med motor? stoppa den plutselig eller har noen skrudd og bytta noe?

R.G
25/10/13, 18:46
på sylinder 1, det høres i diotisk ut, men syl 1 på dissa seksera er den på venstre toppen og nærmest torpedo.

den nærmest torpedo på sjåfør sida.

på den pluggkabeln så sitter det en tenningsføler, sånn duppeditt utapå pluggkabel, denna går til ei kontakt. den plugg kabeln kan kanskje være defekt, pga den er å med på å styre tenningstidpunktet. selv om det muli kommer gnist der, så kan det hende duppeditten ikke registrerer noe. (bare en tanke).


har du 12v på blå ledning når du drar motor på starter?


er tenningsrekkefølge rett?


ang syl 1, dobbelsjekker nå

er litt sånn bakvent på dissa

R.G
25/10/13, 18:53
sett fra torpedoveggen og mot framfanger.

venstre side motor.

syl 1mot torpedo)
syl 2 (midten)
syl 3 (mot frontfanger)



høyre
syl 4 (mot torpedo)
syl 5 (midten)
syl 6 (mot frontfanger)

-------------------------------------



fordelerlokk pluggkabler.

tilkoblinger fra passasjerside mot sjåførside når man står foran bil og ser på motor:

plugg kabler kan å være nummerert, men er å forskjellig lengder, den til sylinder nr 1 er den jeg nevner over med en ekstra sak på.

syl 3
syl 6
syl 5
coilkabel (i midten)
syl 2
syl 1
syl 4

oriis
25/10/13, 19:02
Dette skjedde når jeg tok coil ledningene omvendt på var trøtt :( er 2 blå ledninger og 2 hvitrøde. Vill ikke motor starte med den sensoren? Tenningsrekkefølge er rett, har 12v på blå ledning. Både coil og fordeler står å klikker villt når tenning er på, tar du av tennkabel fra coil står det og gnistrer så bare pokker fra coilen konstant med nøkkel i hakk 2, store blåe gnister. Skal legge ut en film seinere så du kan se.

oriis
25/10/13, 19:04
Ok skal dobbelsjekke å se om alt er riktig takk :)

R.G
25/10/13, 21:27
muli tenningshjernen din er årsaken da. skal ikke stå å slå gnister når motor ikke går rundt tror jeg.

og hvis ledninga er bytta plass muli så kan det ha skjedd noe, pga di rød/hvite på coil går til tenningsmodul og tenningshjernen

oriis
25/10/13, 21:34
Ok takk, får prøve med en tenningshjerne. visst ikke dette går så går motoren i bosset :P